برنامه ریزی برای نزدیک شدن به خدا و ائمه/چطور؟

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
برنامه ریزی برای نزدیک شدن به خدا و ائمه/چطور؟

سلام
خسته نباشید
کارشناسان محترم من دچار مشکل شدم
من با عنوان برنامه جانبی مربوط به انجام کارهای معنوی و عباداتم برنامه ای برای خودم تنظیم کردم
با استفاده از مفاتیح
مثلا هر روز خواندن بخشی از قرآن با توجه به معانی و خواندن زیارت مخصوص هر امام رو برای خودم در نظر گرفتم روزهای پنج شنبه رو خواندن زیارت عاشورا و جمعه ها رو نماز امام زمان و زیارت آل یاسین قرار دادم به علاوه ازکار و دعاهایی بعد از نماز
مشکلی که برای من ابهام شده این است که آیا برای نزدیک شدن به خدا و ائمه و بنده خوب و مخلص خدا شدن همین مقدار عبادت کافیه یا نه؟
یا اصلا باید همه دعاها و زیاراتی که در مفاتیح وجود دارد رو مطالعه کرد تا به خدا نزدیک شد یا حدی دارد؟
من با خودم دارم تمرین میکنم که برای تقویت اراده ام برای عمل به برنامه ام گناهی مرتکب نشم اما هر چقدر سعی میکنم نمیتونم
لطفا کمکم کنید
با تشکر

پیام قاصدک;97797 نوشت:
مشکلی که برای من ابهام شده این است که آیا برای نزدیک شدن به خدا و ائمه و بنده خوب و مخلص خدا شدن همین مقدار عبادت کافیه یا نه؟ یا اصلا باید همه دعاها و زیاراتی که در مفاتیح وجود دارد رو مطالعه کرد تا به خدا نزدیک شد یا حدی دارد؟

سلام
برای تقرب به خدا بندگی باید کرد . در هر زمان و مکانی جلوه ای از بندگی است و منحصر در دعا و زیارت نیست . اما بهترین طریق تقرب پاکی و کسب معرفت است
موفق باشید

سلام- کاش میشد این بحث رو ادامه داد. مطمئنا به جاهای خوبی می رسیدیم
حتی میشد یه برنامه معنوی گروهی داشت.
راستش چون تازه واردم نمی دونم چنین برنامه هایی اینجا هست یا نه

خب بود اگر ادامه پیدا می کرد.
یا علی

[="Teal"]سلام به همه دوستان :Gol:[/]

او خواهد آمد...;97797 نوشت:
کارشناسان محترم من دچار مشکل شدم

تا كارشناسان محترم حضور پيدا كنن من نظرمو ميگم :ok:

او خواهد آمد...;97797 نوشت:
مشکلی که برای من ابهام شده این است که آیا برای نزدیک شدن به خدا و ائمه و بنده خوب و مخلص خدا شدن همین مقدار عبادت کافیه یا نه؟
یا اصلا باید همه دعاها و زیاراتی که در مفاتیح وجود دارد رو مطالعه کرد تا به خدا نزدیک شد یا حدی دارد؟

مهمترين راه نزديك شدن به خدا انجام واجبات و ترك محرماته و اينكه همه اعمالو به خاطر رضاي خدا انجام بدي كه كار راحتي هم نيست .

[="Teal"]در كنار انجام واجبات عمل به مستحبات هم در حد توان خيلي خوبه مخصوصا بيدار شدن براي نماز شب حتي اگه نتونيم نماز شبم بخونيم فقط بيدار باشيم همين بيدار بودن خيلي به پيشرفت معنوي ادم كمك ميكنه .[/]

دعاهايي هم كه تو مفاتيح و صحيفه سجاديه و ... نوشته شده خيلي خوبه خونده بشه در حد توان ولي بايد مراقب بود فقط به ظاهر توجه نكرد .

به نظر من اگه تو مستحباتم خيلي زياده روي بشه و آدم بخواد همه دعاهارو بخونه كيفيت كارش مياد پايين .
فكر و ذهن ادم نبايد مقدار دعا و تعداد و .. باشه يه دعاي كوتاه با حضور قلب خيلي آدمو پيش ميبره كه ممكنه اگه كل مفاتيحو بدون حضور قلب بخونيم به اندازه اون يه دعا باعث پيشرفت نشه :ok:

:ok:

او خواهد آمد...;97797 نوشت:
من با خودم دارم تمرین میکنم که برای تقویت اراده ام برای عمل به برنامه ام گناهی مرتکب نشم اما هر چقدر سعی میکنم نمیتونم

نا اميد شيطونه ما كه معصوم نيستيم اين برنامه ها زمان بره منم خيلي تلاش كردم و شكست خوردم ولي نميخوام هيچ وقت تسليم بشم و ميدونم خدا كمكم ميكنه :ok:

تو روايات اومده هر يه قدمي كه ما برداريم در راه خير خدا ده قدم بر ميداره

[="Teal"]به راهي كه انتخاب كرديد ادامه بديد حتما خدا هم در اين راه به بندگانش كمك ميكنه

[/]

التماس دعا :Gol:

او خواهد آمد...;97797 نوشت:
سلام
خسته نباشید
کارشناسان محترم من دچار مشکل شدم
من با عنوان برنامه جانبی مربوط به انجام کارهای معنوی و عباداتم برنامه ای برای خودم تنظیم کردم
با استفاده از مفاتیح
مثلا هر روز خواندن بخشی از قرآن با توجه به معانی و خواندن زیارت مخصوص هر امام رو برای خودم در نظر گرفتم روزهای پنج شنبه رو خواندن زیارت عاشورا و جمعه ها رو نماز امام زمان و زیارت آل یاسین قرار دادم به علاوه ازکار و دعاهایی بعد از نماز
مشکلی که برای من ابهام شده این است که آیا برای نزدیک شدن به خدا و ائمه و بنده خوب و مخلص خدا شدن همین مقدار عبادت کافیه یا نه؟
یا اصلا باید همه دعاها و زیاراتی که در مفاتیح وجود دارد رو مطالعه کرد تا به خدا نزدیک شد یا حدی دارد؟
من با خودم دارم تمرین میکنم که برای تقویت اراده ام برای عمل به برنامه ام گناهی مرتکب نشم اما هر چقدر سعی میکنم نمیتونم
لطفا کمکم کنید
با تشکر

با سلام و ادب:Gol:

در پاسخ به این سؤال که آیا عبادت و بندگی صرفاً روزه گرفتن و نماز خواندن و ذکر و دعا و استغفار است؟ باید گفت به استناد روایتی شریفه که می فرماید «لیست العباده بکثره الصلوه و الصیام» عبادت به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست.

روشن می شود که: با اینکه نماز عبادت خداست، روزه عبادت خداست. دعا و ذکر و استغفار، عبادت خداست، اما ما نماز و روزه را بجا می آوریم برای تقرب به حضرت حق جل جلاله چرا که اگر نماز و روزه و اعمال دیگری که انسان بجا می آورد قربة الی الله نباشد این اعمال مخدوش و باطل است.

در عبادت خداوند متعال یکی از مهمترین ارکان عبادت نیّت است و آن هم نیّت قربه الی الله و این نیّت باید دائماً با ما همراه باشد یعنی اینکه از ابتدا تا پایان آن، باید این نیت در شخص عابد حاضر باشد.

پس اگر نیت تقرب به درگاه الهی در جزء جزء هر عبادتی اعم از نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد و غیره مدنظر باشد این عبادت معنای واقعی عبادت را دارد و اگر حتی یک جزء این عبادت از نیت قربه الی الله خالی باشد این عبادت باطل است.

بعلاوه اولیاء خدا و علماء راستین همواره چون عبدی ذلیل در برابر خالق خویش بوده و لحظه‎ای از عبادت و راز و نیاز و مناجات با معشوق غافل نبوده‎اند. روح عبادت و بندگی بر تمام اعمال آنها حاكم بوده به طوری كه آنها را تابع محض اوامر پروردگار گردانیده و هوای دوست را بر خواسته‎های خویش ترجیح داده‎اند. زیرا لازمه‎ی بندگی خدا، خالص كردن خود از قید بتها و معبود‎های ظاهری و باطنی است و هر چه انسان خود را از قید هواها و بتهای نفسانی برهاند به همان میزان توفیق بندگی خدا را می یابد. (و این یعنی عبودیت و بندگی واقعی که امری فراتر از عبادت است).

عبادت و بندگی در توصیه ها و مرام بزرگان نیز نمود زیبایی داشته و برای سالکان راهگشاست:

حضرت امام خمینی (ره): سالك الی الله را ضروری است كه به مقام ذل خود پی برد و نصب العین او ذلت عبودیت و عزت ربوبیت باشد. و هر چه این نظر قوت گیرد عبادت روحانی تر شود و روح عبادت قویتر شود...»(1) ...سالك جدیت كند كه عبادت را از روی نشاط و محبت قلب و فرح و انبساط خاطر بجا آورد و از كسالت و ادبار نفس در وقت عبادت احتراز شدید كند... زیرا كه اگر نفس را در اوقات كسالت و خستگی وادار به عبادت كند ممكن است آثار بدی به آن مرتب شود كه از جمله آنها آن است كه انسان از عبادت منضجر شود»(2)

آیت الله قاضی (ره): اما نماز شب پس هیچ چاره ‎ای و گریزی برای مؤمنین از آن نیست، و تعجب از كسی كه می خواهد به كمال دست یابد و در حالی كه برای نماز شب قیام نمی كند و ما نشنیده‎ایم كه احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله‎ی نماز شب. برشما باد به قرائت قرآن كریم در شب باصدای زیبا و غم انگیز پس آن نوشیدنی و شراب مؤمنان است.»(3)

حضرت امام خمینی (ره): نماز شب حضرت امام (ره) از اوائل جوانی تا زمان رحلت ایشان اصلاً ترك نشد. ایشان در هرحال، در صحت در زندان، در خلاصی، در تبعید، حتی بر روی تخت بیمارستان قلب هم نماز شب می خواند.(4) حضرت امام (ره) همواره برنامه‎ی منظمی در امر زیارت، عبادات، اعمال مستحب و تلاوت قرآن داشتند هیچ گاه از اذكار و نوافل و مستحبات غافل نمی ماند و حتی در حال قدم زدن تسبیح در دست ذكر و زیارت می خواندند. ...».(5)

موفق باشید ...:Gol:

پاورقی__________________________________________________
1. آداب الصلوه ـ ص 9- امام خمینی (ره) مؤسسه نشر وتنظیم آثار امام خمینی (ره) چاپ سوم / 1370 )
2. همان ص 23
3. اسوه عارفان (گفته ها و ناگفته ها درباره‎ی عارف كامل علامه سید علی آقا قاضی تبریزی )ـ ص137 و 138 ، صادق حسن زاده ـ محمود طیار مراغی ، (انتشارات مؤمنین ـاول/ 78)
4. سرگذشتهای ویژه از زندگی حضرت امام خمینی(ره) ـ ج2ـ ص51- مصطفی وجدانی ـ ( چاپ چهاردهم/ 74ـ انتشارات پیام آزادی)
5. سیمای فرزانگان/ ص159، بنقل از پایگاه اینترنتی اندیشه قم با کمی تغییر و تصرف.

سلام. یه مدته احساس میکنم از خدا دور شدم و هرکاری میکنم نمیتونم مثل قبل بهش نزدیک بشم :Gig: قبلاً خیلی حس خوبی داشتم وقتی بهش نزدیک میشدم اما الان هرکاری میکنم نمیدونم چرا بازم احساس میکنم ازش فاصله دارم. گناه رو هم ترک کردم و الحمدالله کم پیش میاد گناه کنم. یه جا نوشته بود که برای نزدیک شدن به خدا شناخت اهل بیت و توسل به اونا لازمه. من متوجه شدم که من به عنوان یک شیعه شناخت زیادی از اهل بیت ندارم. واسه ماه محرم هم تا حالا گریه نکردم. نمیدونم چرا اما اصلاً دلم نمیسوزه. مثل اهل سنت شدم و شناختی از اهل بیت ندارم :Moteajeb!: چیکار باید بکنم؟
ممنون

Ali0;141539 نوشت:
مثل اهل سنت شدم و شناختی از اهل بیت ندارم چیکار باید بکنم؟ ممنون

سلام

به اهل بیت متوسل شو

دعای توسلو بخون

بعد اخرش از خدا بخواه که تورو به خواستت برسونه

اگر دیدی باز جواب نداد

به خود اهل بیت بگو

شکایت کن!!!!

بگو مگه من گنه کارم

چرا به خدا نزدیک نمی شم

خلاصه ان شاء الله با توسل مشکلتان حل می شه

ببین به کدام یک از معصومین ارادت داری

با اون حرف بزن

و بهش مشکلتو بگو

بعد که حسی در قلبت نمایان شد

با خود خدا صحبت کن و ازش بخواه

:Gol:

البته یک نکنته فراموش نشه

یاد خدا را زیاد بکنید

و به دانید همه چیز به اذن خدا است

و ائمه وقت وسیله اند

و هرگز از خدا و یاد خدا نا امید نشوید

و همه در زیر حکم خدا و زیر اراده اوییم و هرچه بخواهد همان شود ان شاء الله:Gol:

mkk1369;141540 نوشت:

اگر دیدی باز جواب نداد

به خود اهل بیت بگو

شکایت کن!!!!

بگو مگه من گنه کارم

چرا به خدا نزدیک نمی شم

سلام خدمت دوست عزیز
توسل امر فوق العاده موثریه که انسان رو در رسیدن به خدا جلو میندازه که شکی در این نیست اما اگه گاهی اوقات جوابی از خدا یا عزیزان خدا به ما نمی رسه یا یمشکل از خود ماست که جوابشون رو نمی تونیم بشنویم یا تو زندگیمون ببینیم حالا به دلایل مختلف که یکیش می تونه گناه باشه همه ی ما خواسته و ناخواسته دست به کار هایی می زنیم که دل عزیزان خدا رو با اون کارمون می رنجونیم
یا اینکه صلاح و خیر ما در چیزی که می خوایم نیست و به همین دلیل این دعا و توسل ما ممکنه به نفع ما در جایی دیگر در واقع در جایی خارج از ذهنمون عمل کنه که نتیجه ی همون توسله
پس شکایت از ایمه و منت گذاشتن به این عزیزان به خاطر کار واجبی که وظیفه ی ماست گناه نکردن }کاری پسندیده و مقبول نیست چرا که این عزیزان بسیییییار داناتر هستن...
با تشکر

مهدی فاطمه;141599 نوشت:
کاری پسندیده و مقبول نیست چرا که این عزیزان بسیییییار داناتر هستن...

سلام

فکر کنم سوء برداشت شده

منظور جوری سخن گفتنه که انگار درمانده ایی

نمی دانی گناه کردی نکردی!!

منت نیست یکجور بیان است:Gol:

صدیق;138403 نوشت:


روشن می شود که: با اینکه نماز عبادت خداست، روزه عبادت خداست. دعا و ذکر و استغفار، عبادت خداست، اما ما نماز و روزه را بجا می آوریم برای تقرب به حضرت حق جل جلاله چرا که اگر نماز و روزه و اعمال دیگری که انسان بجا می آورد قربة الی الله نباشد این اعمال مخدوش و باطل است.

در عبادت خداوند متعال یکی از مهمترین ارکان عبادت نیّت است و آن هم نیّت قربه الی الله و این نیّت باید دائماً با ما همراه باشد یعنی اینکه از ابتدا تا پایان آن، باید این نیت در شخص عابد حاضر باشد.

پس اگر نیت تقرب به درگاه الهی در جزء جزء هر عبادتی اعم از نماز، روزه، خمس، زکات، حج، جهاد و غیره مدنظر باشد این عبادت معنای واقعی عبادت را دارد و اگر حتی یک جزء این عبادت از نیت قربه الی الله خالی باشد این عبادت باطل است.



با عرض سلام خدمت شما استاد گرامی

ببخشید استاد اینجا منظورتون از اینکه فرمودید نیتمون برای خدا باشه و قربه الی الله باشه اینه که توی کارمون اخلاص داشته باشیم و ریا نکنیم؟ یا اینکه ...

نزدیکی به خدا لازمش از بر شدن قرآن و نهج البلاغه و احادیث و مفاتیح نیست
لازمه تقرب به خدا عمل به خواسته های خداست
عمل به راهنمایی های ائمه مطهر (ع) و انسان های ویژه خدا
عمل به هر آنچیزی که ما در خود خراب کند و دوباره از نو انسانی برای خدا بسازد .....تا انسانی شویم که الهی می آید ...الهی هم برود

میدونم دوری از گناه سخته...خیلی هم سخت
ولی همین که در درونت مدام در ستیز باشی که بسوی گناه قدم برنداری خود بزرگترین عبادت است
اینکه خواسته ها و آنچه رضایت خدا در آن است را بر خواسته های دنیوی خود ارجح بدانیم و با تمام وجود به آن عمل کنیم و زندگیمان چیزی نباشد جزء رضای باری تعالی....

یه بنده خدایی به اسم مستعار quester میگفت :

خدا لذت میبره وقتی خودش رو به طروق مختلف به بندش نشون میده و...فقط منتظر میمونه تا بندش رو بسوی اون ببره و با تمام وجودش صداش کنه ....خدا عاشق ، عشق بازی با بنده مخلص و دل پاک خودشه....

بیایم برای خدا آبرو داری کنیم...
تصور کن ملائکه مقرب درگاه الهی رو بخدا بگن خدایا .... این بود بنده ای که مدام از او سخن گفتی....این بود بنده ای که مدام و به هر طریقی خود را برایش مهربان و دلسوز جلوه دادی....
این بنده ارزشش را داشت....

خدا مقامش قابل وصف نیست (اینها حرفهای دل کوچک من است) ولی بیاییم خدا رو آبرو داری کنیم..

التماس دعا

سایه خورشید;141898 نوشت:

با عرض سلام خدمت شما استاد گرامی

ببخشید استاد اینجا منظورتون از اینکه فرمودید نیتمون برای خدا باشه و قربه الی الله باشه اینه که توی کارمون اخلاص داشته باشیم و ریا نکنیم؟ یا اینکه ...


با سلام و تشكر:Gol:

نيت (قربة الي الله) جزو اركان عبادت است و اگر در هر عبادتي يكي از اركان حذف شود عبادت باطل است. اما اينكه گاهي در خلال عبادتي كه مجهز به ركن نيت تقرب است، ذهن از توجه و حضور عاري و منحرف شده و از مسير اخلاص خارج و به ريا كشيده مي شود بحث ديگري است.

در اين شرايط، اصل عبادت با توجه به دارا بودن ركن يعني نيت تقرب، صحيح است اما به همان اندازه كه ذهن انسان از خلوص نيت و حالت حضور، محروم بوده از ارزش عبادت كاسته مي شود. بعبارتي اگر شخص همه اركان عبادت (مثلاً نماز) را بدرستي اقامه كند و از ان جمله نيت، اما در خلال نماز توجه و حضوري برايش نباشد و چه بسا تمام نمازش آغشته به ريا باشد، اگر چه تكليف شرعي(ظاهر تكليف) از گردن وي ساقط است اما نمازش فاقد روح و ارزش حقيقي است و شخص نمازگزار را هيچ بهره و سودي نخواهد رساند. و بعبارة اخري اين نماز، نمازي نيست كه انسان را از فحشاء و منكر باز دارد.

موفق باشيد ...:Gol:

Ali0;141539 نوشت:
سلام. یه مدته احساس میکنم از خدا دور شدم و هرکاری میکنم نمیتونم مثل قبل بهش نزدیک بشم :Gig: قبلاً خیلی حس خوبی داشتم وقتی بهش نزدیک میشدم اما الان هرکاری میکنم نمیدونم چرا بازم احساس میکنم ازش فاصله دارم. گناه رو هم ترک کردم و الحمدالله کم پیش میاد گناه کنم. یه جا نوشته بود که برای نزدیک شدن به خدا شناخت اهل بیت و توسل به اونا لازمه. من متوجه شدم که من به عنوان یک شیعه شناخت زیادی از اهل بیت ندارم. واسه ماه محرم هم تا حالا گریه نکردم. نمیدونم چرا اما اصلاً دلم نمیسوزه. مثل اهل سنت شدم و شناختی از اهل بیت ندارم :Moteajeb!: چیکار باید بکنم؟
ممنون

سلام و تشكر:Gol:

روح انسان در بعضي شرايط و زمانها يكسري تجربه ها و احساسات معنوي خوبي را درك مي كند كه به اينها در اصطلاح "حال معنوي" گفته مي شود، اين قبيل حالات معنوي معمولاً براي كساني كه در ابعاد "عقيده و معرفت" و "عمل و معنويت" به ثبات نسبي نرسيده اند نوسان دارد، گاهي تحت شرايطي هست و گاهي بطور كلي نيست. گاهي در صعود و گاهي در نزول است.

بهترين راه براي اينكه هميشه ايام از اين احساس و حالات معنوي برخوردار باشيد اينست كه:

1. تلاش كنيد از طريق مطالعه و تفكر در خودتان (سير انفسي) و آثار و پديده هاي هستي و نيازمندي مخلوقات (سير آفاقي) و مطالعه منابع اعتقادي سطح اعتقادات تان (خداشناسي، راهنماشناسي اعم از پيامبر و امام و معادشناسي) را تقويت كنيد.

2. سعي كنيد در خلال تقويت شناخت، به اهم وظايف بندگي خدا مقيد باشيد، كه همانا بنا به توصيه بزرگان دين، عبارت است از انجام واجبات و ترك محرمات، و آنچه در حفظ و تداوم احساس و حالات معنوي مؤثر است تداوم توجه و اهتمام به اين برنامه هاي سعادت بخش است، چنانكه تداوم برنامه هاي ورزشي براي يك ورزشكار در حفظ و تداوم روح ورزشي و در اوج بودن وي مؤثر است.

3. ارتباط مداوم و معرفتي با قرآن و اهل بيت (ع) بعنوان دو گوهر گرانقدر و مورد توصيه دين كه در حصول و وصول انسان به سعادت و كمال مؤثر است. بنا به توصيه خود قرآن، در شبانه روز هر چقدر مي توانيد بسته به توانتان قرآن بخوانيد كه در روايات حداقل 50 آيه توصيه شده و در خصوص اهل بيت (ع) ضمن بالا بردن سطح شناخت و معرفت نسبت به شخصيت و آثار آن بزرگواران و سخنان حكمت آميزشان، از طريق ادعيه و زيارات و تشرف به اماكن زيارتي در تقويت اين ارتباط بكوشيد، پيامد اين تداوم ارتباط با (قرآن و اهل بيت)، چيزي جز حفظ و تداوم مستمر حالات معنوي نيست.

4. به توصيه بزرگان براي سهولت عملي كردن عمل به دستورات دين، عمل به واجبات و ترك محرمات، برنامه مراقبه و محاسبه را در طول شبانه روز وارد زندگي عملي تان كنيد، روح مراقبت و محاسبه نفس، و تداوم ان، مقدمه اي جدي براي شكل گيري ثبات و آرامش نسبي در روح و روان شماست، بعبارتي از اين طريق هميشه خود را در حضور و ارتباط مستمر با خدا احساس مي كنيد و خدا را حاضر و ناظر بر خود مي بينيد و همين احساس، موجب مي شود كه شما بطور نسبي، حالات معنوي خودتان را در اوج نگه داشته، افت و خيزهاي روحي تان را رصد نموده و بموقع و قبل از آنكه به يك بيماري عفوني سخت و مزمن مبدل شود، با واكسن ها و راهكارهاي پيشگيرانه مانع پيشرفت و گسترش بيماري شويد.

5. در همه اين مراحل، توكل، دعا، درخواست و استعانت از خداوند را فراموش نكنيد زيرا عنايت و هدايت الهي در حصول اين مهم نقش اساسي دارد بعلاوه توسل مداوم به پيامبر و اهل بيت (ع) بعنوان واسطه هاي فيض الهي نيز در وصول به مرحله ثبات معنوي و حفظ و تداوم ان بسيار مؤثر است.

ملتمس دعا ...:Gol:

موضوع قفل شده است