برطرف کردن عین نجاست و چند سوال دیگر

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
برطرف کردن عین نجاست و چند سوال دیگر

سلام و عرض ادب و وقت بخیر

در ابتدا عرضم باید ذکر کنم که من وسواس شدید روی طهارت و نجاست دارم و در مورد مسائل طهارت و نجاست همیشه محتاط بودم و از نظر آیت ا... سیستانی پیروی کردم.

اما سوال ها :

1 - آیا اگر من هیچ اثر فیزیکی از نجاست نبینم به معنی برطرف شدن عین نجاست است ؟ مثلا فرض کنید قطره ی بولی به صورت ما بپاشد و ما تطهیر را به تاخیر بیاندازیم. حالا قطره بول خشک شده و اثری هم از آن نیست. آیا آن قطره عینیت دارد ؟

2 - اگر دستمان سهوا یا عمدا به آن نقطه نجس بخورد و باز اثر فیزیکی از نجاست نبینیم ( مثلا هیچ تغییر رنگ یا جرمی روی دست مشاهده نکنیم. ) آیا برطرف کردن عین نجاست برای دست ما, موضوعیت دارد ؟

3 - اگر دستمان به بول نجس شود و دستمان را به همان شکل نجس, با مایع دستشویی کف مان کنیم و کف ها را بشوریم آیا وقتی اثری از کف ها نماند, می توانیم بگوییم عین نجاست هم برطرف شده است ؟

4 - من قبل از اینکه دچار وسواس شدید بشوم, محتاط بودم و فتواهای همه مراجع را مطالعه می کردم و سختگیرانه ترین فتوا را ملاک قرار میدادم. در باب نجاست تا جایی که من می دانم آیت ا... سیستانی سختگیرانه از سایر مراجع محترم تقلید, برخورد کرده بودند. مثلا ایشان اعتقاد دارند که برای تطهیر دست نجس شده با بول با آب لوله کشی دوبار باید اقدام کرد درحالی که بقیه مراجع تا جایی که می دانم تطهیر دست نجس شده با بول با آب لوله کشی را با یک بار شستن هم کافی می دانند. با توجه به این من دچار وسواس شدم, آیا می توانم تقلید در این مساله را از آیت ا... سیستانی را ادامه ندهم و به تقلید از سایر مراجع بپردازم ؟ مثلا آیت ا... مکارم شیرازی بسیار موارد رفع نجاست را حداقل برای من به صورت آسان تری بیان کردند.

5 - دلیل این اختلاف نظر بین آیت ا... سیستانی و سایر مراجع برای برطرف کردن و تطهیر مثلا دست نجس شده با بول, چیست ؟

6 - آیا من می توانم به علت بیماری وسواس, شستشو در حدی که از نظر بهداشتی اعتقاد به تمیزی پیدا کنم را ملاک تطهیر قرار دهم ؟ ( مثلا در نظرم با کمی شستشو دستم از نظر بهداشتی تمیز می شود اما شیطان من را وسوسه می کند که باید بیشتر بشورم و همین باعث میشود گاهی ساعت ها دستم را بشورم و آب را اصراف کنم و خودم هم اذیت می شوم. )

7 - موقع شستن دستها با آب لوله کشی اگر قطره آبی به کف سنگ رو شویی بخورد و دوباره به دست یا صورتم بخورد, پاک است ؟

8 - آیا در زمان های قدیم که با آب قلیل استحمام می کردند, چطور یک لباس نجس را می شستند در حالی ترشحات آب قلیل نجس شمرده میشود ؟

9 - اخیرا یک وسواس دیگر هم پیدا کردم, روی تلفظ "بسم ا... الرحمن الرحیم", مثلا گاهی صدها بار می گویم تا مطمئن شوم درست تلفظ کردم, آیا می توانم به دلیل بیماری وسواس و برای درمان, صرفا یکبار بگویم و از وسوسه های بعدی اطاعت نکنم ؟ ( حتی اگر بار اول سهوا اشتباه کرده باشم نه عمدا )

اگر راهکاری هم برای درمان اینجانب بفرمایید ممنون میشوم.

با تشکر