بررسی مفاد «عقد نامه»

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بررسی مفاد «عقد نامه»

[="Tahoma"][="DarkGreen"][="2"]بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

همانطور که می دانید ثبد ازدواج در محضر مشمول امضا سند عقدنامه(اگر امضا کنیم) دارد که ممکن است یا آگاهی نداشته باشیم و یا کم آگاه باشیم بهعه همین جهت از کارشناس محترم درخواست دارم این مفاد را شرح داده و در جهت روشن شدن مجهولات این عهد ها و همین طور اگاهی بخشی مردم این لطف را بنمایند باشد که نا خواسته چیزی را امضا نکنیم که نتوانیم مسئولیت ان را بپذیریم

همین طور در راستای این موضوع بحث اختلافات احتمالی در اینجا مطرح است نظر مشاورانه شما چیست آیا اختلاف در مفاد عقدنامه(در صورت شدت و ضعف) به صلاح ازدواج هست یا باید برهم زد و یا بیشتر فکر کرد
(این موادر چگونه وکی باید مطرح شود که آسیب زننده نباشد موارد مندرج در عقد نامه و همینطور میزان مهریه و...)

با تشکر از شما@};-[/][/][/]

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناسان بحث: استاد سجاد و استاد حامی

[="Tahoma"][="Black"][="3"]

رستگاران;878550 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

همانطور که می دانید ثبد ازدواج در محضر مشمول امضا سند عقدنامه(اگر امضا کنیم) دارد که ممکن است یا آگاهی نداشته باشیم و یا کم آگاه باشیم بهعه همین جهت از کارشناس محترم درخواست دارم این مفاد را شرح داده و در جهت روشن شدن مجهولات این عهد ها و همین طور اگاهی بخشی مردم این لطف را بنمایند باشد که نا خواسته چیزی را امضا نکنیم که نتوانیم مسئولیت ان را بپذیریم

همین طور در راستای این موضوع بحث اختلافات احتمالی در اینجا مطرح است نظر مشاورانه شما چیست آیا اختلاف در مفاد عقدنامه(در صورت شدت و ضعف) به صلاح ازدواج هست یا باید برهم زد و یا بیشتر فکر کرد
(این موادر چگونه وکی باید مطرح شود که آسیب زننده نباشد موارد مندرج در عقد نامه و همینطور میزان مهریه و...)

با تشکر از شما

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

1. در این سایت ، مسائل و موضوعات فقهی بر عهده کارشناسان فقه و احکام شرعی است و دیگر موضوعات همچون حقوق ، پاسخگوی معینی در سایت ندارد و این سؤال هم اتفاقا حاوی نکات حقوقی است تا پاسخ کاملی دریافت نماید.

2. از منظر فقهی و شرعی ، هر شرطی که زوجین هنگام عقد ، شرط کنند و مخالف احکام خداوند متعال و مقتضای عقد نباشد ، لازم الاجراست (هنگام عقد شرط کنند نه اینکه فقط امضاء کنند و شرایط امضاء شده هنگام عقد لحاظ نشود!) بنابراین زوجین می توانند شروط مختلفی داشته باشند اما توجه داشته باشید که همه این شرایط از نظر شرعی ثابت می شود و نه از نظر حقوقی یعنی برای لازم الاجراء بودن در محاکم قضایی لازم است قوانین ویژه محاکم و همین طور دفترخانه های اسناد رسمی مد نظر قرار گیرد.

3. شروط ضمن عقد ازدواج معمولا بر اساس مجوز طلاق ، انجام می گیرد بدین صورت که در صورت وقوع مقتضای شرط ، زوجه وکالت در طلاق داشته باشد.

4. خود شروط تا آنجا که بنده در قباله های ازدواج ، مطالعه کردم و اطلاع دارم کاملا روشن بیان شده اند لطفا اگر در شرطی ابهامی دارید بفرمایید تا توضیح داده شود.

در پناه حضرت حق باشید[/][/][/]

[="Tahoma"][="3"]

سجاد;880953 نوشت:
4. خود شروط تا آنجا که بنده در قباله های ازدواج ، مطالعه کردم و اطلاع دارم کاملا روشن بیان شده اند لطفا اگر در شرطی ابهامی دارید بفرمایید تا توضیح داده شود.

سلام
بخشی از شروط درج شده که مد نظر است را در ادامه می آورم:
"مرد به زن وكالت بلاعزل با حق توكیل غیر داده كه در موارد زیر با مراجعه به دادگاه و دریافت حكم از دادگاه خود را مطلقه نماید ... مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار كند و یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را اجرا نكند."

سوالی که مطرح است این است که نظر به اینکه تمکین زوجه از زوج تکلیف شرعی و قانونی زوجه است در صورتی که زوجه بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت و تکمین امتناع کند و زوج این امر را در دادگاه اثبات نماید و پس از احراز شرط عدالت در دادگاه و اخذ اجازه از دادگاه همسر دیگری بگیرد اینجا این وکالت در طلاق قابل اعمال است یا اینکه وکالت در طلاق منصرف است از موردی که زوجه تمکین نکرده باشد و دادگاه به او اجازه برای گرفتن همسر دیگری داده باشد؟[/][/]

[="Tahoma"][="DarkGreen"][="3"]سلام عليكم
خب استاد سجاد پاسخ كاملي دادند
فقط يك نكته هم بنده اضافه كنم درست است كه زوج ها حقوق و مسؤليت ها و كاليف متقابلي دارند ولي اگر فردي ديندار نباشد همه را پايمال مي كند و قانون يك كشور هم نمي تواند مجموعه زيادي از مردم را زندان كند. بسياري از وكلا و مسؤولان هم دلشان براي خانواده ها نسوخته است. اين كه قران مي فرمايد در اختلافات از حكمي از خانواده زن و حكمي از خانواده مرد براي حل اختلافات استفاده شود به خاطر اين است كه اين حكم ها دلسوز هستند و از نظر عاطفي نگران آنها و فرزندان هستند و با جان و دل وقت مي گذارند.
بنابراين تلاش شود كه اولا دينداري و اخلاق را در خود و خانواده تقويت كنيم
ثانيا براي گزينش همسر همتاي ديني و اخلاقي براي خود برگزينيم
چرا كه زندگي شادمانه رنگ بوي اخلاقي دارد
مطالعه كتاب هاي اخلاق در خانواده و ارتباط با اساتيد اخلاق وارسته بايد جزيي از برنامه زندگي باشد[/][/][/]

حامی;884673 نوشت:
مطالعه كتاب هاي اخلاق در خانواده و ارتباط با اساتيد اخلاق وارسته بايد جزيي از برنامه زندگي باشد

براي ماشين پيوسته مردم كف پوش و روش صندلي و...را عوض مي كنند
خداوكيلي چند در صد از خانواده هاي اقوام ما در منزلشان كتاب اخلاق در خانواده است و نگران تقويت اين بعد هستند؟
كدام پدر و مادري در جهيزيه كتاب هاي اخلاق در خانواده را قرار مي دهد و يا براي سالروز ازدواج يا تولد فرزندان از اين نوع كتاب ها هديه مي دهند؟

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

با تشکر از اساتید موضوع جناب سجاد و حامی گرامی

از استاد حامی سوالی دارم

اینکه خب در موقع عقد قبل از ان معمول ان است که عروس و داماد به محضر می روند ومفاد آن خوانده می شود و امضا می شود
که احتمالا توسط عروس وداماد به خوبی خوانده نمیشود(حال به دلیل عواطف یا خجالت و...)

حال خواستم با این موضوع علاج پیش از واقعه باشد

مثلا ما قراری گذاشتیم در موقع عقد یا امضا مفاد طرفین آمدند و نظرشان عوض شد و یا دبه کردند چکار باید کرد؟
مجلس را بر هم زد؟
مفاد را امضا نکرد؟
مدیریت افکار و سخن در این مواقع چگونه باید باشد؟

آیا لازم هست مفاد عقدنامه در جلسات گفت و گو طرح شود؟
شیوه خاصی دارد؟

مثلا در مورد مهریه وکالت طلاق کار زن نفقه تعدد زوجین و اگر درست یادم باشد مالکیت دارایی ها و...

با تشکر@};-

یا علی(ع)

سجاد;880953 نوشت:
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

سلام
اگر امضا و قبول این شروط اجباری باشد و اگر امضا نشود عقد را جاری نکنند اگر مرد از روی اجبار و نه فقط بی میلی مجبور به امضای این شروط شود آیا تعهد مکره صحیح است؟

[="Tahoma"][="Black"][="3"]

یکتای بی همتا;884754 نوشت:
سلام
اگر امضا و قبول این شروط اجباری باشد و اگر امضا نشود عقد را جاری نکنند اگر مرد از روی اجبار و نه فقط بی میلی مجبور به امضای این شروط شود آیا تعهد مکره صحیح است؟

عرض سلام و احترام

از نظر شرعی ، تعهد آور نیست اما از منظر حقوقی ، باید بتواند اکراه را ثابت کند و شرایط خاص خود را دارد.

در پناه حضرت حق باشید[/][/][/]

سجاد;884843 نوشت:
از نظر شرعی ، تعهد آور نیست اما از منظر حقوقی ، باید بتواند اکراه را ثابت کند و شرایط خاص خود را دارد.

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

استاد راه اثبات کراهت چیست؟ آیا ابراز کراهت به محضر دار کفایت می کند یا راه قانونی و شرعی دارد؟

مثلا من تمایلی ندارم شروط ضمن عقد را امضا کنم طبق شرع اشکال ندارد اما ناچارا امضا می کنم با این وصف اگر زن دوم بگیرم از نظر شرع مانعی ندارد اما زن حقوقا می تواند کاری کند؟

یا مثلا من خواستم همسرم را طلاق دهم حقوقا باید برود دادگاه و...
اما شرعا می تواند خطبه را جاری کرده و زن را طلاق داد؟(جدای از ثبت محضری و...)
بدون اطلاع زن می شود؟ اگر مهریه را نداده باشم چطور؟
اگر نظر مراجع متفاوت است نظر رهبری وآیت الله سیستانی را بیان کنید ممنون

یا علی(ع)@};-

سجاد;884843 نوشت:
از نظر شرعی ، تعهد آور نیست اما از منظر حقوقی ، باید بتواند اکراه را ثابت کند و شرایط خاص خود را دارد

سلام استاد
پس يعني قوانين ازدواج در كشور ما شرعي نيست؟!

سجاد;880953 نوشت:
اگر در شرطی ابهامی دارید بفرمایید تا توضیح داده شود
درمورد بخشي كه جناب "علـــي" مطرح كردند سوال دارم:
علــی;881406 نوشت:
"مرد به زن وكالت بلاعزل با حق توكیل غیر داده كه در موارد زیر با مراجعه به دادگاه و دریافت حكم از دادگاه خود را مطلقه نماید ... مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار كند و یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را اجرا نكند."

استاد گرامي ، شوط ضمن عقد را خداوند در اختيار خود زن و مرد قرار داده تا بتوانند طبق شرايط خودشان و درچهارچوب احكام الهي ، تغييرات مد نظرشان را در ازدواج اعمال كنند
لذا اين حقي است در اختيار عروس و داماد و كسي نمي تواند به اجبار شرطي را بر آنها تحميل كند

با توجه به اين توضيح ، سوالم اين است كه قرار دادن يك سري شرط ها در ازدواج توسط قانونگذار از طرف خودش و بصورت الزامي در عقدنامه ، آيا

"از نظر شرعي" عمل صحيحي است؟
ضمناً استاد گرامي ، پاسخ سوال جناب "علـــي" را هم نفرموديد. تاپيك بنده
(رابطهء اخلاق و احكام) هم همچنان منتظر حضور سبزتان است گل
موضوع قفل شده است