جمع بندی بررسی استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی از نظر شرعی و اخلاقی

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بررسی استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی از نظر شرعی و اخلاقی

باسلا م خدمت همه وبه خصوص کارشناسان محترم
هدف از ایجاد این موضوع اینه که میخواستم درمورد احکام اینترنت وشبکه های اجتماعی (تلگرام)وهم از نظر اخلاقی بدونم که سوال خیلی از اطرافیانم هم هست.
مثلا سوالاتی از قبیل 1-کپی پیست کردن وقتی صاحب اثر چیزی درموردش نگفته آیا باید اجازه بگیرم؟
2-عضویت در گروه های مختلط به منظور اشاعه ی فرهنگ دینی تاچه حد مجاز حد و حدود ها چیست؟
-گذاشتن شکلک در گروه های مجازی؟(برای جنس مخالف)
3-صحبت کردن در پی وی افراد مثلا باجنس مخالف؟
.....
وسوالاتی ازاین قبیل که خاطرم نیست (بقیه دوستان کمک کنند)
ممنون میشم کامل وهمراه بانکات اخلاقی وجزئیات توضیح دهید .

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نور و استاد بصیر

منتظر طلوع;825280 نوشت:
باسلا م خدمت همه وبه خصوص کارشناسان محترم
هدف از ایجاد این موضوع اینه که میخواستم درمورد احکام اینترنت وشبکه های اجتماعی (تلگرام)وهم از نظر اخلاقی بدونم که سوال خیلی از اطرافیانم هم هست.
مثلا سوالاتی از قبیل 1-کپی پیست کردن وقتی صاحب اثر چیزی درموردش نگفته آیا باید اجازه بگیرم؟
2-عضویت در گروه های مختلط به منظور اشاعه ی فرهنگ دینی تاچه حد مجاز حد و حدود ها چیست؟
-گذاشتن شکلک در گروه های مجازی؟(برای جنس مخالف)
3-صحبت کردن در پی وی افراد مثلا باجنس مخالف؟
.....
وسوالاتی ازاین قبیل که خاطرم نیست (بقیه دوستان کمک کنند)
ممنون میشم کامل وهمراه بانکات اخلاقی وجزئیات توضیح دهید .

با سلام و عرض ادب

به لحاظ اخلاقی ان شاالله همکاران اخلاق راهنمایی کامل خواهند داشت اما به لحاظ شرعی در مورد سوال اول برای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید درمجموع اینکه به نظر مشهور مراجع برای کپی کردن مطالب باید از صاحب اثر و کسی که حق اثر برای اوست، بنابرفتوا یا به احتیاط واجب اجازه داشت مگراینکه یقین به رضایتش داشته باشیم که در این صورت اجازه نیاز ندارد.

در جواب به سوال دوم و سوم عضویت در گروه های مختلط و گفتگوی با جنس مخالف درصورتی که محرک شهوت باشد یا مفسده داشته و زمینه ساز گناه شود جایز نیست در غیر این صورت اشکال ندارد.

استفتاء از دفاتر آیات عظام در قم

[="Tahoma"][="Blue"]

منتظر طلوع;825280 نوشت:
وسوالاتی ازاین قبیل که خاطرم نیست (بقیه دوستان کمک کنند)
ممنون میشم کامل وهمراه بانکات اخلاقی وجزئیات توضیح دهید .

باسلام و احترام
کارشناس محترم احکام، پاسخ جامع، مختصرو مفید را بیان نمودند، فکر نمی کنم نیاز به توضیح خاصی باشد. اگر سوالی باقی است و شک و شبهه ای وجود دارد، مطرح بفرمایید تا پیرامون آن بحث کنیم.[/]

[="Black"]با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم و سپاس از استارتر تاپیک
بنده هم چند تا سوال در همین رابطه دارم.
ظاهرا بنابر نظر مشهور فقها استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام که باعث سود رساندن به دشمنان اسلام(از جمله آمریکا و اسرائیل) می شود حرام است. سوال بنده اینجاست که این حد سود رساندن چقدر است؟ مثلا ما تو گوگل هم که سرچ میکنیم و یا ایمیلی که درست می کنیم و... باعث سود رسان به گوگل و در نتیجه به آمریکا میشه.آیا میشه استفاده نکرد؟ یا مثلا سرور اکثر سایت ها تو کشورهای خارجی از جمله کشورهای دشمن ایران هست اما آیا میشه از هیچ سایتی بازدید نکرد؟
و یک سوال دیگه اینکه آیا دفع افسد به فاسد در حوزه فعالیت در شبکه های اجتماعی که باعث منفعت دشمنان میشود،مصداق دارد؟ مثلا اگر بچه حزب اللهی ها تو تلگرام نرن و کار فرهنگی نکن جمعیت حدود 20 میلیون ایرانی که از تلگرام خارج نمیشن! فقط عرصه برای گروه ها و کانال های نامناسب بازتر میشه.

لطفا هم از نظر فقهی مشهور فقها(خصوصا رهبری و آیت الله مکارم شیرازی) و هم از بعد اخلاقی و فرهنگی اجتماعی پاسخ یدید.

با تشکر[/]

[="Tahoma"][="Blue"]

افلاکیان;826704 نوشت:
ظاهرا بنابر نظر مشهور فقها استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام که باعث سود رساندن به دشمنان اسلام(از جمله آمریکا و اسرائیل) می شود حرام است. سوال بنده اینجاست که این حد سود رساندن چقدر است؟ مثلا ما تو گوگل هم که سرچ میکنیم و یا ایمیلی که درست می کنیم و... باعث سود رسان به گوگل و در نتیجه به آمریکا میشه.آیا میشه استفاده نکرد؟ یا مثلا سرور اکثر سایت ها تو کشورهای خارجی از جمله کشورهای دشمن ایران هست اما آیا میشه از هیچ سایتی بازدید نکرد؟

سلام علیکم
تاموقعی قانون جمهوری اسلامی با ن مخالفت نکرده، استفاده از آن اشکالی ندارد. چون قرار است که اگر ضرر قابل توجهی داشته باشد حکومت مانع آن باشد و حال که منعی ایجاد نکرده و اجازه داده، پس مورد اشکال نیست.

افلاکیان;826704 نوشت:
و یک سوال دیگه اینکه آیا دفع افسد به فاسد در حوزه فعالیت در شبکه های اجتماعی که باعث منفعت دشمنان میشود،مصداق دارد؟ مثلا اگر بچه حزب اللهی ها تو تلگرام نرن و کار فرهنگی نکن جمعیت حدود 20 میلیون ایرانی که از تلگرام خارج نمیشن! فقط عرصه برای گروه ها و کانال های نامناسب بازتر میشه.

بحث دفع افسد به فاسد هم قابل توجه است اما شرایط و مصداق آن نیاز به بحث و بررسی دارد و نمی توان حکم کلی داد و به راحتی پیرامون آن قضاوت کرد.[/]

افلاکیان;826704 نوشت:
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم و سپاس از استارتر تاپیک
بنده هم چند تا سوال در همین رابطه دارم.
ظاهرا بنابر نظر مشهور فقها استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام که باعث سود رساندن به دشمنان اسلام(از جمله آمریکا و اسرائیل) می شود حرام است. سوال بنده اینجاست که این حد سود رساندن چقدر است؟ مثلا ما تو گوگل هم که سرچ میکنیم و یا ایمیلی که درست می کنیم و... باعث سود رسان به گوگل و در نتیجه به آمریکا میشه.آیا میشه استفاده نکرد؟ یا مثلا سرور اکثر سایت ها تو کشورهای خارجی از جمله کشورهای دشمن ایران هست اما آیا میشه از هیچ سایتی بازدید نکرد؟
و یک سوال دیگه اینکه آیا دفع افسد به فاسد در حوزه فعالیت در شبکه های اجتماعی که باعث منفعت دشمنان میشود،مصداق دارد؟ مثلا اگر بچه حزب اللهی ها تو تلگرام نرن و کار فرهنگی نکن جمعیت حدود 20 میلیون ایرانی که از تلگرام خارج نمیشن! فقط عرصه برای گروه ها و کانال های نامناسب بازتر میشه.

لطفا هم از نظر فقهی مشهور فقها(خصوصا رهبری و آیت الله مکارم شیرازی) و هم از بعد اخلاقی و فرهنگی اجتماعی پاسخ یدید.

با تشکر

با سلام و عرض ادب

با تشکر از استاد بصیر بزرگوار که پاسخ را بیان فرمودند برای مستندکردن پاسخ، سوال به دفتر مراجع عظام ارسال شد به محض دریافت پاسخ خدمتتان ارسال می گردد (البته ممکن است کمی با تاخیر پاسخشان فرستاده شود)

همواره به سلامت باشید

پاسخ دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری به این صورت است:

افلاکیان;826704 نوشت:
بنده هم چند تا سوال در همین رابطه دارم.
ظاهرا بنابر نظر مشهور فقها استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام که باعث سود رساندن به دشمنان اسلام(از جمله آمریکا و اسرائیل) می شود حرام است. سوال بنده اینجاست که این حد سود رساندن چقدر است؟ مثلا ما تو گوگل هم که سرچ میکنیم و یا ایمیلی که درست می کنیم و... باعث سود رسان به گوگل و در نتیجه به آمریکا میشه.آیا میشه استفاده نکرد؟ یا مثلا سرور اکثر سایت ها تو کشورهای خارجی از جمله کشورهای دشمن ایران هست اما آیا میشه از هیچ سایتی بازدید نکرد؟
و یک سوال دیگه اینکه آیا دفع افسد به فاسد در حوزه فعالیت در شبکه های اجتماعی که باعث منفعت دشمنان میشود،مصداق دارد؟ مثلا اگر بچه حزب اللهی ها تو تلگرام نرن و کار فرهنگی نکن جمعیت حدود 20 میلیون ایرانی که از تلگرام خارج نمیشن! فقط عرصه برای گروه ها و کانال های نامناسب بازتر میشه.

لطفا هم از نظر فقهی مشهور فقها(خصوصا رهبری و آیت الله مکارم شیرازی) و هم از بعد اخلاقی و فرهنگی اجتماعی پاسخ یدید.

با سلام و عرض ادب

پاسخ دریافتی از دفتر مقام معظم رهبری به این صورت است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به‌طور كلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و يا خوف ارتكاب گناه باشد و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود و يا خلاف قوانين و مقررات نظام جمهورى اسلامي باشد، جايز نيست و تشخيص موضوع بر عهده مکلف است.
موفق و مؤید باشید

استفتاء به شماره 72e4817aeacf53287a2889200464243d

[="Black"]

نور;827033 نوشت:
و يا موجب تقويت دشمنان اسلام و مسلمين شود

نور;827033 نوشت:
و تشخيص موضوع بر عهده مکلف است.

سلام و عرض ادب.با تشکر از پاسخ استاد بزرگوار نور

ببینید قطعا یک سرچ ساده در گوگل هم باعث نفع مالی برای این شرکت و در نتیجه تقویت دشمنان اسلام و مسلمین میشه و یا حتی استفاده از ویندوز و حتی بالاتر از اون قطعات کامپیوتری که اکثرا تولید خارجند و با مالیاتی که میدن در نهایت موجب تقویت دشمنان میشن!
سوال اینجاست که "تقويت دشمنان اسلام و مسلمين" در چه حدی باید باشه که استفاده از اون شبکه اجتماعی جایز نباشه؟ آیا تشخیص این موضوع بر عهده مکلفه؟![/]

بصیر;826854 نوشت:
بحث دفع افسد به فاسد هم قابل توجه است اما شرایط و مصداق آن نیاز به بحث و بررسی دارد و نمی توان حکم کلی داد و به راحتی پیرامون آن قضاوت کرد.

با تشکر از شرکت شما در بحث. به نظرم در این موضوع بحث بشه خیلی خوبه. چون همانطور که استارتر تایپک گفتن این مسائل مورد سوال خیلی ها هست.

برای شروع من یک نوع مصداقی را مطرح میکنم

مثلا فکر کنید یک کاربری از نظر اطلاعات عقیدتی،سیاسی،فرهنگی و... در سطح خوبی هست.آیا جایز هست که این کاربر در گروه هایی که شبهات مختلف در اون ها مطرح و شایعه سازی میشه، عضو بشه و با پاسخگویی به مقابله با اون ها بپردازه؟

یا مثلا کاربری به دنبال کانال ها و گروههای ضاله و غیر اخلاقی برای ریپورت کردن باشه؟ (که در نهایت منجر به بستن اون کانال یا گروه میشه)

[="Tahoma"][="Blue"]

افلاکیان;827199 نوشت:
مثلا فکر کنید یک کاربری از نظر اطلاعات عقیدتی،سیاسی،فرهنگی و... در سطح خوبی هست.آیا جایز هست که این کاربر در گروه هایی که شبهات مختلف در اون ها مطرح و شایعه سازی میشه، عضو بشه و با پاسخگویی به مقابله با اون ها بپردازه؟

اگر کسی امکانات و توانایی آن را داشته باشد برای مقابله با شبهه و سوال، جلوگیری از گمراهی مردم، خیلی هم خوب است در این فضاها فعالیت داشته باشد و انسانها را از هلاکت نجات بدهد.
آن کسانیکه استفاده از شبکه های مجازی فاسد یا شبکه هایی که مال صهیونیسم و دشمنان اسلام است را ممنوع می دانند برای نوع مردم بد می دانند و الا اگر کسی برای هدایت مردم وارد این فضاها بشود که اشکالی ندارد و خیلی هم خوب است.

افلاکیان;827199 نوشت:
یا مثلا کاربری به دنبال کانال ها و گروههای ضاله و غیر اخلاقی برای ریپورت کردن باشه؟ (که در نهایت منجر به بستن اون کانال یا گروه میشه)

نه، این کار ضرورتی ندارد چون اصل این گونه فضاها گمراه کننده است، حضور در آنها هم خطرناک و برای خود فرد هم مخرب است و بحث هدایتگری هم که نیست تا بگوییم می توان در آن فضاها رفت و مردم را هدایت کرد و به شبهات پاسخ داد، اصل حضور در این گونه فضاها مورد اشکال است، اصلا کسی نباید عضو آنها بشود نیازی نیست ما هم عضو بشویم تا بگوییم که مردم بیایید بیرون خوب نیست.
منتها چیزی که در اصل ضاله و گمراه کننده است، کار قدرتها و حکومتهاست که با اختیار خود راه نفوذ آنها را ببندند، کار فرد یا افراد نیست که بدون اذن حکومت یا توابع آن بتوانند از چنین چیزهایی جلوگیری کنند یا آنها را حک نمایند. مگر این که از طرف حکومت، حمایت شوند و مورد تایید واقع گردند.[/]

[="Tahoma"][="Blue"]

افلاکیان;827195 نوشت:
سوال اینجاست که "تقويت دشمنان اسلام و مسلمين" در چه حدی باید باشه که استفاده از اون شبکه اجتماعی جایز نباشه؟ آیا تشخیص این موضوع بر عهده مکلفه؟!

اولا تشخیص آن موکول به قانون و حکومت هست که اگر برای مصالح مملکت یا ممالکی ضرر داشته باشد نباید از آنها استفاده نمود، ثانیا اگر قانون حکمی نداشت، تشخیص آن با مکلف است که بداند سود و بهره ی استفاده از این فضاها بر ضرر آنها غالب باشد تا بتوند استفاده کند.[/]

نور;825864 نوشت:
در مورد سوال اول برای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید

مرجع تقلید امام خامنه ای

ممنون ازکاربرمحترم وطرح سوالشون که خیلی خوب ومفید بود.اما یه سوال دیگه بعضی گروه هایی وجود دارن باوجود هدف ایجاد ان که ترویج فرهنگ دینی میباشد.مختلط بود وبه نظربعضی ازدوستان بعضی ازگفتگوهای ان ها درست نیست اما به نظرمن همش مشکل نداره چون صحبت تحریک کننده ای نیست اما رفتاراین دوستان باعث بدبینی برخی نسبت به مذهبیون ودین میشود تاجایی که ازمابه عنوان (مذهبی خشک)یادمیکنن.
من واقعا دچارمشکل شدم ونمیدونم چه طورباید دراین گروه هاگفتگو کرد (ایافقط بحث درمورد مطالب دینی وفرهنگی و...وبه قول بعضی ها مذهبی خشک بودن یا اظهاراحساس درمورد مطالب یااحوال پرسی وجویای حال هم شدن و شوخی برای این که جو گروه عوض بشه وگفتگوهای دیگرکه کمی خودمانی به نظرمیرسد)نمیدونم منظورموتونستم برسونم یانه واقعا کدومشه ؟؟؟
ممنون میشم کامل بفرمایید.

افلاکیان;826704 نوشت:
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس محترم و سپاس از استارتر تاپیک
بنده هم چند تا سوال در همین رابطه دارم.
ظاهرا بنابر نظر مشهور فقها استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام که باعث سود رساندن به دشمنان اسلام(از جمله آمریکا و اسرائیل) می شود حرام است. سوال بنده اینجاست که این حد سود رساندن چقدر است؟ مثلا ما تو گوگل هم که سرچ میکنیم و یا ایمیلی که درست می کنیم و... باعث سود رسان به گوگل و در نتیجه به آمریکا میشه.آیا میشه استفاده نکرد؟ یا مثلا سرور اکثر سایت ها تو کشورهای خارجی از جمله کشورهای دشمن ایران هست اما آیا میشه از هیچ سایتی بازدید نکرد؟
و یک سوال دیگه اینکه آیا دفع افسد به فاسد در حوزه فعالیت در شبکه های اجتماعی که باعث منفعت دشمنان میشود،مصداق دارد؟ مثلا اگر بچه حزب اللهی ها تو تلگرام نرن و کار فرهنگی نکن جمعیت حدود 20 میلیون ایرانی که از تلگرام خارج نمیشن! فقط عرصه برای گروه ها و کانال های نامناسب بازتر میشه.

لطفا هم از نظر فقهی مشهور فقها(خصوصا رهبری و آیت الله مکارم شیرازی) و هم از بعد اخلاقی و فرهنگی اجتماعی پاسخ یدید.

با تشکر

با سلام و عرض ادب

نظر آیة الله مکارم بصورت زیر است:

::
با اهداء سلام و تحيت؛

پاسخ: 1- هرگاه استفاده از این نرم افزارها خلاف قانون بوده يا سبب تقويت دشمنان اسلام گردد و يا مفاسد اخلاقي يا اعتقادي و يا اجتماعي داشته باشد جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد. 2- هر نوع سود قابل اعتناء و تقویت برای دشمن را شامل می شود.

همیشه موفق باشید
دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / استفتائات، کد رهگیری: 9506030048

منتظر طلوع;827449 نوشت:
مرجع تقلید امام خامنه ای

با سلام و عرض ادب

به احتیاط واجب بدون رضایت صاحبان اثر نمی توانید کپی کنید.

آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،احکام کپی

چرا کسی حواب نمیده؟؟؟؟

منتظر طلوع;827450 نوشت:
ممنون ازکاربرمحترم وطرح سوالشون که خیلی خوب ومفید بود.اما یه سوال دیگه بعضی گروه هایی وجود دارن باوجود هدف ایجاد ان که ترویج فرهنگ دینی میباشد.مختلط بود وبه نظربعضی ازدوستان بعضی ازگفتگوهای ان ها درست نیست اما به نظرمن همش مشکل نداره چون صحبت تحریک کننده ای نیست اما رفتاراین دوستان باعث بدبینی برخی نسبت به مذهبیون ودین میشود تاجایی که ازمابه عنوان (مذهبی خشک)یادمیکنن.
من واقعا دچارمشکل شدم ونمیدونم چه طورباید دراین گروه هاگفتگو کرد (ایافقط بحث درمورد مطالب دینی وفرهنگی و...وبه قول بعضی ها مذهبی خشک بودن یا اظهاراحساس درمورد مطالب یااحوال پرسی وجویای حال هم شدن و شوخی برای این که جو گروه عوض بشه وگفتگوهای دیگرکه کمی خودمانی به نظرمیرسد)نمیدونم منظورموتونستم برسونم یانه واقعا کدومشه ؟؟؟
ممنون میشم کامل بفرمایید.

منتظر طلوع;830573 نوشت:
ممنون ازکاربرمحترم وطرح سوالشون که خیلی خوب ومفید بود.اما یه سوال دیگه بعضی گروه هایی وجود دارن باوجود هدف ایجاد ان که ترویج فرهنگ دینی میباشد.مختلط بود وبه نظربعضی ازدوستان بعضی ازگفتگوهای ان ها درست نیست اما به نظرمن همش مشکل نداره چون صحبت تحریک کننده ای نیست اما رفتاراین دوستان باعث بدبینی برخی نسبت به مذهبیون ودین میشود تاجایی که ازمابه عنوان (مذهبی خشک)یادمیکنن.
من واقعا دچارمشکل شدم ونمیدونم چه طورباید دراین گروه هاگفتگو کرد (ایافقط بحث درمورد مطالب دینی وفرهنگی و...وبه قول بعضی ها مذهبی خشک بودن یا اظهاراحساس درمورد مطالب یااحوال پرسی وجویای حال هم شدن و شوخی برای این که جو گروه عوض بشه وگفتگوهای دیگرکه کمی خودمانی به نظرمیرسد)نمیدونم منظورموتونستم برسونم یانه واقعا کدومشه ؟؟؟
ممنون میشم کامل بفرمایید.

با سلام و عرض ادب

گفتگویی که محرک شهوت باشد یا زمینه ساز گناه شده یا مفسده داشته باشد جایز نیست

استفتا از دفاتر آیات عظام در قم

ممنون ازپاسختون اما این پاسخ برای من مبهمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظر طلوع;832108 نوشت:
ممنون ازپاسختون اما این پاسخ برای من مبهمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

با سلام و احترام و تشکر از همراهی شما

منظور این است که بخودی خود حضور اعضای با جنس مخالف دریک گروه اشکال ندارد اما اگر نوع گفتگو بین طرفین ایجاد لذت کند یا زمینه ساز گناهی باشد جایز نیست، اگر بازهم ابهامی باشد درخدمتم.

همواره به سلامت باشید

بله درسته اما بعضی مذهبیون میگن چت بانامحرم در گروه حتی اگر لذتی نداشته باشد از نظر اخلاقی درست نیست وحتی میگن از نظرشرعی هم حرامه.منظورم گفتگوهای معمول نه بحث درمورد مسائل مهم .

سوال:
فرض کنید یک کاربری از نظر اطلاعات عقیدتی،سیاسی،فرهنگی و... در سطح خوبی هست.آیا جایز هست که این کاربر در گروه هایی که شبهات مختلف در اون ها مطرح و شایعه سازی میشه، عضو بشه و با پاسخگویی به مقابله با اون ها بپردازه؟

پاسخ:
اگر کسی امکانات و توانایی آن را داشته باشد برای مقابله با شبهه و سوال، جلوگیری از گمراهی مردم، خیلی هم خوب است در این فضاها فعالیت داشته باشد و انسانها را از هلاکت نجات بدهد.
آن کسانیکه استفاده از شبکه های مجازی فاسد یا شبکه هایی که مال صهیونیسم و دشمنان اسلام است را ممنوع می دانند برای نوع مردم بد می دانند و الا اگر کسی برای هدایت مردم وارد این فضاها بشود که اشکالی ندارد و خیلی هم خوب است به شرطی که خودش به بهانه ی اصلاح دیگران، به حرام نیفتد.

کاربری به دنبال کانال ها و گروههای ضاله و غیر اخلاقی برای ریپورت کردن باشه؟ (که در نهایت منجر به بستن اون کانال یا گروه میشه)
این کار ضرورتی ندارد چون اصل این گونه فضاها گمراه کننده است، حضور در آنها هم خطرناک و برای خود فرد هم مخرب است و بحث هدایتگری هم که نیست تا بگوییم می توان در آن فضاها رفت و مردم را هدایت کرد و به شبهات پاسخ داد، اصل حضور در این گونه فضاها مورد اشکال است، اصلا کسی نباید عضو آنها بشود نیازی نیست ما هم عضو بشویم تا بگوییم که مردم بیایید بیرون خوب نیست.
منتها چیزی که در اصل ضاله و گمراه کننده است، کار قدرتها و حکومتهاست که با اختیار خود راه نفوذ آنها را ببندند، کار فرد یا افراد نیست که بدون اذن حکومت یا توابع آن بتوانند از چنین چیزهایی جلوگیری کنند یا آنها را حک نمایند. مگر این که از طرف حکومت، حمایت شوند و مورد تایید واقع گردند. پس بهترین کار این است که به جای ورود پیدان کردن در این سایتها و بستن آنها، مراتب را به مراجع قانونی، ارجاع دهد تا آنها اقدامات اصلی و مهمتر را انجام بدهند و ریشه ای دنبال اصلاح آن باشند.

اگر سوال شود "تقويت دشمنان اسلام " در چه حدی باشه که استفاده از شبکه اجتماعی جایز نباشد؟ آیا تشخیص این موضوع بر عهده مکلف است؟!

اولا تشخیص آن موکول به قانون و حکومت هست که اگر برای مصالح مملکت یا ممالکی ضرر داشته باشد نباید از آنها استفاده نمود، ثانیا اگر قانون حکمی نداشت، تشخیص آن با مکلف است که بداند سود و بهره ی استفاده از این فضاها بر ضرر آنها غالب باشد تا بتوند استفاده کند.

موضوع قفل شده است