جمع بندی بخشش گناه با توبه

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بخشش گناه با توبه
سلام من یک سوال داشتم این که ایا اگر ما هر گناهی بکنیم و هر چقدر هم که زیاد باشه در صورت توبه کردن ایا خدا قطعا میبخشه؟ دقت کنید میگم ایا قطعا میبخشه و حتی یک درصد هم احتمال نداره که خدا گناه بندشو نبخشه یا  امکان داره شخصی رو با وجود توبه کردن هم نبخشه؟ (ایا از قران هم دلیلی دارید؟)یک جا یک حدیثی رو خوندم که نوشته بود بعضی وقت ها خدا رو به بنده گناه کارش میکنه و میگه از این پس هرگز اون رو نمیبخشه ایا این حدیث درسته؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث:  استاد حکیم
با سلام و عرض ادب اگر انسان گناه کار توبه واقعی و نصوح کند، خداوند متعال تمام گناهان او را می بخشد توبه واقعی دارای ارکان و شرایطی است 1. پشیمانی از گذشته: اصلی ترین رکن توبه این است که تائب از گذشته پشیمان باشد. 2. تصمیم بر ترک گناه در آینده: این شرط را می توان از این آیه استفاده کرد: فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم .... وَ لَم یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُم یَعلَمُونَ؛(1) « پس برای گناهان خود طلب آمرزش کنند .... و برگناه اصرار نمی ورزند [و دوباره آن را مرتکب نمی شوند] در حالی که می دانند.» این شرط ازارکان توبه شمرده می شود. 3. جبران  گذشته  مانند حق الله مانند نماز و روزه قضا و ... و جبران حق الناس البته اگر حق الله و حق الناسی بر گردن شخص گناه کار باشد باید این موارد را قضا کند و یا آن که حق الناس را به صاحبش برگرداند. خداوند متعال می فرماید:«إلاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛(2) مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشندة مهربان است». 4.انجام عمل صالح: این شرط در آیات متعددی مطرح شده است؛ گاه به صورت: إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً؛(3) «مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل شایسته انجام دهد.» و گاه به صورت بیان مصداق اعمال صالح، از جمله: فَان تابُوا وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُم إنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ (4)پس اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است». بنا براین اگر هر گناه کاری بر اساس این شرایط توبه کند توبه او پذیرفته می شود و خداوند تمام گناهان او را می بخشد.     پی نوشت ها:
  1. آل عمران/ 135.
  2. نور/ 5.
  3. فرقان/ 70؛ مریم/ 60.
  4. توبه/ 5 .
جمع بندی پرسش: اگر انسان گناه کار توبه واقعی و نصوح کند، خداوند متعال تمام گناهان او را می بخشد پاسخ: توبه واقعی دارای ارکان و شرایطی است 1. پشیمانی از گذشته: اصلی ترین رکن توبه این است که تائب از گذشته پشیمان باشد. 2. تصمیم بر ترک گناه در آینده: این شرط را می توان از این آیه استفاده کرد: فَاستَغفَرُوا لِذُنُوبِهِم .... وَ لَم یُصِرُّوا عَلی ما فَعَلُوا وَ هُم یَعلَمُونَ؛(1) « پس برای گناهان خود طلب آمرزش کنند .... و برگناه اصرار نمی ورزند [و دوباره آن را مرتکب نمی شوند] در حالی که می دانند.» این شرط ازارکان توبه شمرده می شود. 3. جبران  گذشته  مانند حق الله مانند نماز و روزه قضا و ... و جبران حق الناس البته اگر حق الله و حق الناسی بر گردن شخص گناه کار باشد باید این موارد را قضا کند و یا آن که حق الناس را به صاحبش برگرداند. خداوند متعال می فرماید:«إلاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛(2) مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشندة مهربان است». 4.انجام عمل صالح: این شرط در آیات متعددی مطرح شده است؛ گاه به صورت: إلاّ مَن تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً؛(3) «مگر کسی که توبه کند و ایمان بیاورد و عمل شایسته انجام دهد.» و گاه به صورت بیان مصداق اعمال صالح، از جمله: فَان تابُوا وَ اقامُوا الصَّلوةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُم إنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ؛ (4)پس اگر توبه کنند و نماز را به پا دارند و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید؛ زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است». بنا براین اگر هر گناه کاری بر اساس این شرایط توبه کند توبه او پذیرفته می شود و خداوند تمام گناهان او را می بخشد.         پی نوشت ها:
  1. آل عمران/ 135.
  2. نور/ 5.
  3. فرقان/ 70؛ مریم/ 60.
  4. توبه/ 5 .
موضوع قفل شده است