با تارک الصلوة چه کار کنیم؟

تب‌های اولیه

35 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
با تارک الصلوة چه کار کنیم؟

برای روشن شدن مسئله می تونید بگید:

ترك نماز چه آثار و عواقبي به همراه دارد؟

آثار ترک نماز


دردنیا-عالم برزخ-عالم آخرت


امام صادق(ع) می فرماید: مردی خدمت رسول خدا عرض کردمراوصیتی فرما حضرت فرمود نماز را از روی عمد ترک نکن زیرا کسی که از روی عمد نماز را ترک کند از ملت اسلام بیرون رفته است.
پیغمبر اکرم می فرماید: چیزی که مسلمانان را کافر می کند ترک نماز واجب عمداً یا خوار و سبک گرفتن نماز است که آن را نخواهد و نیست فاصله بین ایمان و کفر مگر ترک نماز ، ازین حدیث معلوم می شود که ترک واجبات از روی سبک گرفتن دین باشد کفر است.
پیامبر اکرم فرموده: از ما نیست کسی که از روی سبک شمردن نماز را ترک کند و نماز را خوار شمارد.
امام صادق هنگام وفا تش فرمود به شفاعت ما نمی رسد کسی که نماز را سبک بشمارد.
بعضی از تارک الصلواه ها هنگامی که به آنها گفته می شود چرا نماز نمی خوانید در پاسخ می گویند خدا نیازی به عبادت و نماز ما ندارد.
این از جهالت این عده ناشی می شود چرا که خوب خدا نیازی به نماز ما ندارد آیا ما هم نیازی به خدا نداریم و آیا بنده او نیستیم؟
«تارک الصواه قلبی سنگ ، و دلی بی رحم دارد».
ترک نماز از گناهانی است که قران کریم بر آن وعده عذاب داده است. چنانچه در سوره مدثر می فرمایند:«بهشتیان از دوزخیان می پرسند چه چیز شما را به دوزخ کشانید. جهنمیان در پاسخ می گویند ما از نمازگزاران نبودیم و بیچارگان را طعام نمی دادیم. و با اهل باطل داخل شدیم و روز جزا را انکار می کردیم.
و همچنین در سوره ماعون به کسانی که نماز ر سبک می شمارند اشاره شده است «الذین هم عن صلاتهم صاهون»
پس از انبیاء و صالحین جماعتی در رسیدند که از فرط و شد ت غفلت و جهالت نماز را ضایع ئ آنرا ترک کردند و شهوات را پیروی کردند. پس زود است که این جماعت برسند به«غی»نام وادی است در جهنم که عذابش شدیتر از سلیر طبقات دوزخ است. از ابن عباس منقول است که در آن ماریست که طولش شصت سال و عرضش سی سال راه است و از وقتی که آفریده شده دهان باز نموده و نمی کند مگر برای بلعیدن تارک الصواه و خورندگان شراب.
در سوره زمر می فرماید:«نماز را بپا دارید و از شرک آورندگان نباشید. در این آیه اشاره شده استبه اینکه ترک کننده نماز با بت پرست و مشرک برابر است.
رسول خدا می فرماید: کسی که نماز را سبک گیرد و در بجا آوردنش سستی نماید خداوند او را پانزده بلا مبتلا می
می فرماید. شش بلا در دنیا و سه تا در موقع مردنش و سه تا در قبر و سه بلا ی دیگر هنگامیکه از قبر بیرون
می آید. یعنی در روز قیامت «جهان و آخرت»
اما شش بلای دنیوی:
1- خداوند برکت از عمرش بر می دارد.
2- خداوند برکت از روزیش بر می دارد.
3- از چهره اش نشانه نیکوکاران برداشته می شود.
4- هر کار خیری کند پذیرفته نمی شود و پاداشی ندارد.
5- دعایش مستجاب نمی شود.
6- از دعای نیکوکاران بهره ای ندارد.
و اما سه بلای که در هنگام مردنش می باشد:
1- با ذ لت و خواری می میرد
2- با تشنگی می میرد.
3- با گرسنگی از دنیا می رود.
و حالت عطش او گمانشته می شود که او را فشار دهد و اذیت کند.
سه بلا که در قبر می رسد:
1- ملکی در قبر ب او گماشته می شود که او را فشار دهد و اذیت کند.
2- قبر برایش تنگ می شود «فشار قبر»
3- قبرش تاریک و در ظلمت است و همچنین وحشتناک.
سه بلایی که در قیامت است:
1- ملکی او را به صورت می کشاند
2- در حسابش سختگیری می شود.
3- خداوند نظر به او نمی کند و او را پاکیزه نمی کند و برایش عذاب دردناکی است.
حضرتامام صادق می فرماید:
نخستین علمی که در روز قیامت از آن باز خواست می شود نماز است. نماز اگر پذیرفته شد اعمال دیگر هم پذیرفته می شود و اگر پذیرفته نشد کارهای دیگر پذیرفته نیست.
از پیامبر پرسیدن بزرگترین عملی که بندگان به پروردگار خود به سبب آننزدیک می شوند چیست؟
حضرت فرمود پس از شناسایی خدا و پیغمبر و اما با فضیلت تر از نماز اول وقت نمی شناسیم.
پیامبر اکرم می فرماید:
هنگامی که قیامت بر پا می شود موجودی از جنس عقرب از دوزخ بیرون می آید که سرش در آسمان هفتم و دمش زیر زمین و دهانش از شرق تا غرب است و می گوید کجایند کسانی که با خدا و رسولش جنگ کننده بودند. پس جبرئیل نازل می شود و می گوید چه کسانی را می خواهی؟
1- ترک کننده نماز
2- منع کننده زکات
3- خورنده ربا
4- شرابخوار
5- کسانی که در مسجد حدیث دنیا می کنند یعنی غیبت و تهمت مسلمانان می کنند.
ونیز می فرماید: در جهنم یک وادی و سرزمینی است که از شدت عذاب آن جهنمیان هر روز هفتاد هزار مرتبه ازآن می نالند و در آن خانه ای از آتش است و در خانه چاهی از آتش و در آن چاه تابوتیست که در آن ماریست که هزار سر دارد و در هر سری هزار دهان و در هر دهان هزار نیش و طول هر نیش هزار زرع است کسی از اصحاب انس گفت یا رسول الله این عذاب برای کیست ؟ فرمود: برای شرابخور و ترک کننده نماز.

آثار نماز نخواندن


پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هركس نماز را عمداً ترك كند، آشكارا كفر ورزيده است. پيمان ميان ما و آنان، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند ، كافر شده است. كسى كه نماز نمى گزارد، دين ندارد.


خشم خداى متعال
1 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هر كس نمازى را نخواند، خداوند را مى بيند كه بر او خشمناك است.
29 / 2
تباه شدن عمل
2 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هر كس نماز را از روى قصد ترك كند، خداوند عملش را تباه مى كند[1].
3 ـ زراره: از امام صادق درباره اين گفته خداى جلّ جلاله پرسيدم : «هر كس به (اركان) ايمان كفر ورزد، بى گمان عملش تباه است» ، فرمود: ترك كردن كارى كه بدان اقرار دارد كه از آن جمله، ترك نماز بى هيچ بيمارى و گرفتارى است.
29 / 3
كفر
4 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله : هركس نماز را عمداً ترك كند، آشكارا كفر ورزيده است[2].
5 ـ پيمان ميان ما و آنان، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند ، كافر شده است.
6 ـ كسى كه نماز نمى گزارد، دين ندارد.
7 ـ كسى كه نماز نمى گزارد، بهره اى از دين ندارد[3].
8 ـ (مرز) ميان كفر و ايمان ، جز ترك نماز نيست.
9 ـ (مرز) ميان بنده و كفر، ترك نماز است.
10 ـ هركس نماز را ترك كند و به پاداش آن اميد نورزد و از عذابش نهراسد، اهميت نمى دهم كه يهودى، مسيحى و يا مجوس بميرد.
11 ـ ميان مسلمان و كفر ، جز اين نيست كه نماز واجب را از روى قصد ترك كند و يا به جهت سبك شمردن آن را نخواند.
12 ـ امام صادق عليه السّلام : مردى نزد پيامبر آمد و گفت: اى پيامبر خدا، مرا سفارش كن. فرمود: نماز را از روى قصد وامگذار كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند، دين اسلام از او وا رهيده است. (مسلمان نيست)[4].
13 ـ پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله ـ در سفارش به معاذ ـ : هرگز نماز واجب را از روى قصد ترك مكن ، كه هر كس نماز واجب را از روى قصد ترك كند، خداوند تعهدى دربرابر او ندارد[5].
14 ـ امام صادق عليه السّلام ـ به كسى كه از گناهان بزرگ پرسيده بود ـ فرمود: ترك كردن نماز از روى قصد يا هر آنچه خداى جلّ جلاله واجب كرده است؛ زيرا پيامبرخدا صلّى الله عليه و آله فرمود: هر كس نماز را از روى قصد ترك كند ، از پيمان خداوند جلّ جلاله و پيمان پيامبرش ، بيرون رفته است.
15 ـ امام علىّ عليه السّلام : تفاوت ميان مؤمن و كافر، نماز است . پس هر كس آن را ترك كند و ادعاى ايمان كند، عملش او را تكذيب مى كند و گواهى از خودش بر خود اوست.
16 ـ امام صادق عليه السّلام ـ در پاسخ به اين پرسش : چگونه زناكار را كافر نمى ناميد و ترك كننده نماز را كافر مى ناميد و دليل آن چيست؟ ـ فرمود: چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت آن را انجام مى دهد و ترك كننده نماز فقط از روى سبك شمردن ، آن را ترك مى كند.
پانوشت ها
--------------------------------------------------------------------------------
(1) در صحيح بخارى وسنن نسايى ومسندابن حنبل چنين آمده است: «هركس نماز عصر را ترك كند...».
(2) در عوالى اللآلى قيد «آشكارا» نيست.
(3) متن دعائم الاسلام چنين است: «كسى كه نماز را ترك كند نصيبى از اسلام ندارد».
(4) در الترغيب و الترهيب چنين آمده است: «از روى قصد نماز را ترك مكنيد، كه هر كس آن را از روى قصد ترك كند، از دين خارج شده است».
(5) در المستدرك على الصحيحين در انتهاى حديث افزوده است : «و پيامبرش نيز تعهدى ندارد».


بي نمازي
اين سوال براي خيلي ها بوجود اومده كه : يكي از نزديكانم بي نمازه يا نسبت به نماز سستي ميكنه، * عكس العمل من چي باشه درسته؟

* چطور راهنماييش كنم تا رفتارشو اصلاح كنه؟

اصلا بعضيا ميپرسند : * هر كاري كرديم نماز خون نشد پس تكليف چيه؟

براي اينكه بحث مشخص تر باشه و علمي تر بهش پرداخته بشه، نزديكان رو به اين چند نفر تقسيم ميكنيم:
1- شوهرم.

2- همسرم.

3- پدرم.

4- برادر و خواهرم.

5- ميهمان منزل ما.

نقل قول:
هر كاري كرديم نماز خون نشد پس تكليف چيه؟

پس تكليف چيه؟:Ghamgin:

سلمان مى گويد: در محضر حضرت رسول صلى الله عليه و آله در سايه درختى به سر مى برديم . آن حضرت شاخه اى از آن درخت را گرفت و آن را تكان داد، برگهاى آن ريخته شد. حضرت رسول صلى الله عليه و آله به حاضران فرمودند: آيا از من نمى پرسيد اين چه كارى بود كه كردم ؟ گفتم : اى رسول خدا، علت اين كار را به ما خبر بده ، فرمودند: ان العبد المسلم اذا قام الى الصلاة تحتاتت عنه خطاياه كما تحتاتت ورق هذه الشجرة . يعنى همانا بنده مسلمان هرگاه به نماز ايستاد، گناهان او مى ريزد، همان گونه كه برگهاى اين درخت مى ريزد.

خوب هست طرف مقابل رو با آثار مثبت نماز در زندگی فردی و اجتماعی، سازندگی روح و روان و مهم تر از همه، فلسفه و علت خواندن نماز آشنا کنیم.
سعی کنیم خودمون به این حرف هایی که می زنیم عامل باشیم. دیگران به عمل ما بیشتر از حرف و سخن ما توجه می کنند.
سعی کنیم این آثار رو در زندگی اجتماعی و روابط با دیگران بروز دهیم. (به همون دلیل قبلی (اهمیت عمل!))

و
.
.
.

من بیش از این صحبت نمی کنم و بیشتر مایلم دوستان نظرشون رو در مورد:
«راه های ترغیب و تشویق دیگران به نماز» بیان کنند :Gol:

با سلام
عواملی که در بی نمازی او موثرند را شنا سایی کنید وبا تدبیر ودر حد توان آنها را کم رنگ ویا بی رنگ نمایید . برخی از عوامل ممکن است این ها با شند :
دوست بی نماز
تنبلی
عدم آگاهی از فواید وضرورت نماز
عدم آگاهی از مضرات تر ک نماز
تر بیت نا مناسب
داشتن والدینی بی نماز
و...

اکثر آدما میگن که مثلا: من کارم درست نیست ( گناهکارم ) پس نماز برای چی بخونم
جواب اینها رو چه جوری بدیم؟؟؟
انها آنهایی هم که نماز میخوانند هم به سخره گرفته
میدونم که باید بگوییم که همان نماز کار مارو درست میکنه و گناهان مارو میبخشه ولی تو کتشون نمیره

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

آيا تا بحال با همچين كسي مفصلا در اين زمينه صحبت كرديد؟

حرف دل اين جور آدما رو شنيديد؟

فكر نميكنيد اونها خيلي به كمك من و شما نياز دارند؟

:Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol::Gol:

پله اول

يكي از ريشه هاي ترك نماز شبهه هائي كه در اين زمينه داره و نهايتا نميتونه خودشو قانع كنه تا نماز بخونه.
==»»
دنبال جواب دادن به سوال هاش باشيد و محيطي راحت براي سوال كردن بوجود بياريد.

معناي نماز ، فلسفه نماز و جايگاه نماز در دين و فايده نماز و....

* اينو بدونيد رعايت خوش اخلاقي و صبوري حتي تا مدت ها اصل مهم براي راهنمائي به دين است.

786

سلام عليکم

بيشتر اوقات افرادی که تارک صلوه هستند یک تجربه های مختصری از نماز دارند اگر از اونها بپرسی نماز خوندی چه حالی داشت بعضی می گن سبک شديم بعضی می گن هیچی ، چیز خاصی نفهميديم و... می خوام بگم که بايد با رويکردی خاص به مسأله نگاه کرد؛

اولاً : با کسی که نماز نمی خونه روراست بود تا او هم با تو صادقانه صحبت کنه و مشکلش رو مطرح کنه این موضوع رو روی تعدادی از دختران تارک صلوه یاکاهل صلوه بررسی کردم وقتی با اونها صادقانه حرف زدم اونها هم صادقانه مشکلاتشون روبیان کردن هر هفته می پرسيدم این هفته چطور بودی ؟ چند تا نماز خوندی ؟ توی زندگیت چه تأثیری داشت ؟ چه احساسی داشتی ؟ با تک تک اونها صحبت کردم و بعد از 3 ماه این دخترخانم ها که روز اول حتی یک رکعت نماز نمی خوندند و اصلاً براشون مهم هم نبود ، الان دغدغه این رو دارند که چرا امروز نماز صبحم قضا شد؟ چرا نمازم دیر شد ؟ و .... صادق بودن و دوست بودن با کسی که می خواهید راهنمایی کنید خیلی مهمه که این می شه رویکرد روانشناسانه .

نکته دوم اینکه لقمه خیلی در نماز معراجی فرد موثره اینکه لقمه شبهه ناک نخوریم ، لباس شبهه ناک نپوشيم ، چه رسدبه حرام ، اینها خیلی مؤثر هستند اگر از همون ابتدا اعتقاد فردی رو که روش کار می کنید در این سمت و سو هم تصحیح کنید قطعاً نتیجه خوبی خواهيد گرفت و این همون رويکرد خداپسندانه است.

مهم ترين نکته :
اگر معلم هدفی غیر از خدا داشته باشد نتيجه عملش عقیم
اگر متعلم هدفی غير از خدا داشته باشدنتيجه عملش عقیم
اگر معلم و متعلم نیت خدایی کنند قضیه اینطور خواهد بود که برای خدا تکليفم را انجام می دهم او بخواهد می شود و نخواهد نمی شود و کاری به نتیجه این تکليف ندارند لذا خداوند به آن برکت می دهد و مشکلات به راحتی بهتر از آنچه تصور کنيد حل خواهد شد.

ملتمس دعای شما

پله دوم
خجالت
میدونید دومین علت عمده ای که تارک الصلوة داره خجالته؟

قبل رو یاد آوری نکنید و حال حاضر هم طوری برخورد داشته باشید که با نماز خوان بخورد دارید.

تغافل اصل مهمی در اسلامه و سفارش شده.برای اینکه خجالت او از بین بره راه حلی را بطور غیر مستقیم پیشنهاد بدید.

* شما میتونید با تشکیل نماز جماعت داخل منزل و گذشت چندی و گذر از خجالت به او در این راه کمک کنید.سرزنش کردن به صفت بی نمازیش دشمن دعوت شما به نماز است.

من نماز را اينطور مي خوانم :

بسم الله الرحمن الرحیم

نماز ماأعتراض ما
به غفلتها ؛ به تنهائی ها ؛ به سرگردانی ها ؛ به خدایان دروغین {شهوت ها – شهرت ها – ثروت ها – قدرت ها}
نماز ماأتصال به مبدأهستی
نماز ماحلقه وصال به زلف یار
نماز ما اولش کفراست به طاغوت وآخرش أیمان است به الله
نماز مابت شکن است ؛ بت سازو ؛ بتخانه را میشکند
نماز ما معراج ما سرود ما دثار ما شعورما شعار ما
نماز ما نماینگر تسلیم ما به زیبائی ها ....به لاله های سرخ کربلاء
نماز ما تاروپود ما متن زندگی ما زبان ماحیات ما
نماز ما نماینگر هدف ما ؛که هم خودرا می سازیم وهم جامعه را
نماز ما برای پاکی ما وجامعه ورهبران ما
نماز ما شكستن سكوت است أمّراست به معروف نه گفتن است به منکرات ؛به راه ورسم شبهات
نماز ما فریاد ما به خفتگان روز ومردگان شب است
نماز مابیدار باش رفتن است نه همنوای ماندن است
نماز ما هشدار ماکه ازایمان ما؛ نام ونان بدست نمیاد واز نام ونان ؛ أیمان نیز نمیاد
نماز ما نه طمع به آفرین ها ونه ترس از نفرین ها بلکه ؛ قربه الی الله می خوانیم نه قربه الی الناس
نماز ما توجیه گر وضع موجود نیست ؛ که هم مبارزه با خویش است وهم مبارزه با جمشید
در سجاده ما ؛ هم مهر است وهم تسبیح ؛ هم قلم است وهم شمشیر والسلام

پله سوم
میدونید تنبلی چه بلائی به سر ما میتونه بیاره؟تنبلی مثل زخم چرک کرده و پر دردیه.بی نماز رو کمک کنید درمانش کنه.

بشینید ضررها و فواید تنبلی رو یک به یک برای خودتون بنویسید و مطمئن باشید که بزرگترین کار رو دارید انجام میدید.

راه حل : برنامه ریزی دقیق و علمی میتونه بطور حتم فرد رو از تنبلی نجات بده.
البته تنبیه قرار دادن برای خود هم محرک خوبیه.

با سلام و با تشكر از همه ي عزيزان به خاطر مطالب خوبي كه ارائه دادن:hamdel:
مي شه به بنده هم كمك كنين؟


يه دختر كه نماز نمي خونه
خيلي باهاش حرف زدم مامانش به بهانه هاي مختلف برا نماز تشويقش كرده ولي...
معلمش كه البته فكر كنم نمي دونست كه نماز نمي خونه از مكه براش پارچه چادري و سجاده و تسبيح سوغات آورد كه اونم باذوق و شوق به خواهرش گفته بود بدوزه كه نماز بخونه
خواهرش هم دوخت ولي...

اين دختر دوست داره نماز بخونه ولي مهمترين دليل نخوندنش اينه كه تنبله...
مي دونه نماز خوبه ولي نمي خونه
من فكر مي كنم چون مي ترسه كه اگه شروع كرد به خوندن مجبوره همش بخونه به خاطر همين كلاً قيدش رو زده!

به نظر شما مي شه بهش بگم مثلاً‌ فقط نماز مغرب و عشا بخونه؟!
بعد كم كم زيادش كنم؟!

الآن پيش دانشگاهيه و پشت كنكوري و هنوز نماز خون نشده
البته فكر كنم قديما مي خونده ولي چند ساله كه نخونده
ماه رمضون كامل روزه مي گيره و نماز رو هم به سختي مي خونه
مشهد كه مي ره نماز مي خونه
امامزاده و جاهاي ديگه هم همين طور ولي نماز خوندن به طور مداوم براش سخته
با تشكر
:Gol:
التماس دعا

نقل قول:
يكي از ريشه هاي ترك نماز شبهه هائي كه در اين زمينه داره و نهايتا نميتونه خودشو قانع كنه تا نماز بخونه.
==»»
دنبال جواب دادن به سوال هاش باشيد و محيطي راحت براي سوال كردن بوجود بياريد.

معناي نماز ، فلسفه نماز و جايگاه نماز در دين و فايده نماز و....

* اينو بدونيد رعايت خوش اخلاقي و صبوري حتي تا مدت ها اصل مهم براي راهنمائي به دين است.

سلام .
استاد يكي از شبهات اينه كه دستور كامل خواندن نماز( به صورت ركوع و سجود و حمد و سوره) در قرآن نيامده. بنا براين ما به شيوه خودمان در دلمان يا ذهنمان نماز ميخوانيم و خدا را عبادت ميكنيم. چه طور بايد قانعشان كرد؟

کارشناسان عزیز منتظریم:Gol:

سادات;73491 نوشت:
سلام .
استاد يكي از شبهات اينه كه دستور كامل خواندن نماز( به صورت ركوع و سجود و حمد و سوره) در قرآن نيامده. بنا براين ما به شيوه خودمان در دلمان يا ذهنمان نماز ميخوانيم و خدا را عبادت ميكنيم. چه طور بايد قانعشان كرد؟

با عرض معذرت
این سوال با اینکه خیلی خوبه مربوط به بخش عقاید و کلامه و جای جواب دادن به این پرسش اینجا نیست.

با او

عرض سلام و ادب ، در مورد کسی که نماز نمی خواند،راه تاثیر گذاری و ... ؛

اولا راهکار مبنایی آن است که همیشه برای رفع یک مشکل و معلول ، باید ابتدا علت آن را شناسایی و رفع کرد.
مثلا اگر نماز نخواندنشان به خاطر ندانستن فلسفه و چرایی آن است ، فلسفه و چرایی نماز را خوب و درست از آثار کسانی چون علامه طباطبایی و شهید مطهری و آیت الله جوادی آملی باید خوب یاد بگیریم و مطلب را در سطح فهم فرد تنزل داده وبه او بگوییم
و به همین ترتیب................

************************

ثانیا دقت کنید که از نظر اخلاقی برای خودتان ، از اعظم گناهان تحقیر یا تخریب شخصیت و یا شکستن دل یک انسان است ولو مسیحی باشد یا ..... . شما باید منشتان و برخوردتان و حتی اگر خواستید امربه معروف و نهی از منکر کنید با حفظ شرایطش ، همه و همه با حفظ کرامت آن فرد باشد که ببیند شما به عنوان یک فرد نماز خوان برای او ارزش قائل شده و انسانیت او را محترم شمرده اید.
گاها رفتار های تند و شکننده و ناراحت کننده ی مذهبیون خود موجب نفرت بیشتر فرد از دین و مناسک دینی می شود.

************************

ثالثا فضائل و رذائل زنجیره ای اند. یعنی یک گناه ، گناهان دیگری رو به دنبال می آره. برای همین گاهی افراد با مطالعه و مذهبی که کامل به اهمیت و فواید نماز واقف اند هم در خواندن نماز کاهل می شوند. این تاثیر گناهانی است که فرد در طول روز انجام میده . خصوصا گناهانی که با اختیار انجام بشوند ، یعنی فرد با اینکه می دونه کاری که انجام میده گناهه ، با اختیار خودش گناه می کنه. این با نادانسته گناه کردن و از دست در رفتن خیلی فرق داره.

برای همین اگر فرد در طول روز مواظب باشه از معاصی دیگه ، خصوصا ترک گناهان اختیاری (به شرحی که گذشت) این ضعف در ایمان و کاهلی نسبت به نماز برطرف می شه.

************************

******رابعا یک سوال و جوابی را از آیت الله العظمی بهجت(ره) نقل می کنم :

سوال : برادری دارم که به هیچ وجه نماز نمی خواند و رفیق ناباب دارد ، ولی هر چه او را موعظه می کنیم گوش نمی دهد ، لطفا راهنمایی بفرمایید؟

جواب : بعد از نماز جعفر طیّار (ع) برای هدایتش دعا کنید و در سجده ی آخر برای این مقصود دعا نمائید و تباکی کنید.

منبع : پرسش های شما پاسخ های آیت الله بهجت1(ورق های آسمانی) / ص 175

موفق و موید
طارق

ولی بنده جواب سؤالم رو نگرفتم:Ghamgin:

مبين طرح;75575 نوشت:

يه دختر كه نماز نمي خونه
خيلي باهاش حرف زدم مامانش به بهانه هاي مختلف برا نماز تشويقش كرده ولي...
معلمش كه البته فكر كنم نمي دونست كه نماز نمي خونه از مكه براش پارچه چادري و سجاده و تسبيح سوغات آورد كه اونم باذوق و شوق به خواهرش گفته بود بدوزه كه نماز بخونه
خواهرش هم دوخت ولي...

اين دختر دوست داره نماز بخونه ولي مهمترين دليل نخوندنش اينه كه تنبله...
مي دونه نماز خوبه ولي نمي خونه
من فكر مي كنم چون مي ترسه كه اگه شروع كرد به خوندن مجبوره همش بخونه به خاطر همين كلاً قيدش رو زده!

به نظر شما مي شه بهش بگم مثلاً‌ فقط نماز مغرب و عشا بخونه؟!
بعد كم كم زيادش كنم؟!

الآن پيش دانشگاهيه و پشت كنكوري و هنوز نماز خون نشده
البته فكر كنم قديما مي خونده ولي چند ساله كه نخونده

سلام علیکم جمیعا

ایشان تنبل نیست - یک مطلب اساسی رانمیداند.

همانطوریکه فرمودید ایشان نماز میخوانده تارک الصلوه شده/

و فرمودید حالا تنبل شده

در حساسترین لحظات عمر انسان شیطان حضور دارد و این بنده خدا تحت تاثیر کلمات شیطانی تارک الصلوه شده.

حتما برای من و شما هم هنگام نماز یا در مکانهای مقدس و یا حتی در حج و طواف بیت الله الحرم پیش آمده که بیاد گناهانمان افتاده و خیلی ناراحت میشویم و خود را مورد سرزنش قرار میدهیم.

چرا هنگام انجام این اعمال مقدس چنین اتفاقی می افتد ؟ آیا این سوال را تا به حال از خودمان پرسیده ایم ؟

هر بار که سر نماز می ایستیم شیطان یا حجمه ای از مشکلات را در ذهن ما می آورد تا در نماز تمرکزی نداشته باشیم و یا اینکه گناهان را پیش چشممان می آورد و نماز گزار خود را سرزنش میکند .

ولی باید به مومنین آموخت که هنگام انجام عمل نیک زمان بیاد آوردن گناهان نیست

بلکه هنگام نیت به استغفار و هنگام استغفار زمان بیاد آوردن گناهان است و توبه و بازگشت نه هنگام نماز

شاید یکی از دلایل سفارش به توبه بدین خاطر است که تا هنگام نماز این کار رانکنیم.

اگر بگوئیم این حالات توبه کردن را به خاطر ما می اندازد نیز حرف اشتباهی نیست ولی حتی پس از بهترین توبه ها این افکار سرزنش کننده دست بردار نیستند.

نفس لوامه هنگام انجام گناه پیدایش میشود و انسان را منع میکند و نفس مطمئنه انسان را به نیکی دعوت می کند ولی این چه نفسی است که درست هنگام انجام فرائض پیدایش میشود هرکاری میکند تا انسان را بخاطر گناهانش مجازات کند تا به حدی که شخص تارک الصلوه شود ؟!!!!

برای شناخت اینها باید به نتیجه اعمالمان نگاه کنیم.

این بنده خدا بواسطه این سرزنشها تارک الصلوه شده و هنگام خواندن نماز تنبلی میکند .

خب نماز دیگر نمی خواند ولی این چه نفسی است که منجر به نماز نخواندن انسان میشود ؟ آیا نفس لوامه است ؟

خیر این بجز کید شیطان نیست.

حوصله کنید این موضوع علاج دارد

ادامه ..


در هنگام انجام اعمالی که منجر به تزکیه نفس انسان از پلیدیها میشود ابلیس حتما حضور دارد و این حضور بصورتی است که موجه بنظر میرسد و نه اینکه مشخص.

حال که بحث از نماز است چه خوب است همین نماز را که ستون دین از طرف خداوند عز و جل نام نهاده شده را تحلیلی سطحی داشته باشیم.

در هنگام نماز

2 نوع هجوم و مقابله با انسان صورت می گیرد.

دسته اول افکاری است که مربوط به مسائل دنیوی و حتی اخروی است.
مانند خانواده همسر فرزند مشکلات محل کار - گفت ها شنود ها تصمیم گیریها و یا حتی آن کاری که نجام دادم گناه بود یا نه

دسته دوم افکار سرزنش کننده هستند . آنها گناهان انسان را در ذهن انسان شروع به طرح میکنند آنهم درست در لحظه ای که شخص دارد با خدائی صحبت میکند که از تمام احوال او آگاه است . خدائی که انسان را از خود انسان بهتر میشناسد.

خب اگر گناهی مرتکب شده ایم و لیاقت نداریم در درگاه خداوند به نماز بایستیم یا به حج بیت الله الحرام برویم یا با او سخن بگوئیم که خداوند این توفیق را از ما میگرفت.
پس اگر نمازی هست پس دعوتی و اجابتی هست.

این نفس سرزنشگر هنگام انجامبهترین اعمال با این اعمال نیک مشکل دارد.

این نفس سرزنشگر در هنگام انجام نماز آنقدر قدرتمند است که نفس لوامه به اندازه آن قدرتمند نیست چرا که اگر نفس لوامه به آن اندازه قدرتمند بود گناهان به تکرار کشیده نمیشد.

این نفس سرزنشگر هنگام انجام بهترین اعمال سر و کله اش پیدا میشود.

حال این دو هجوم فکری را معرفی کردیم برویم به مراحل بعد.

مثال :
خب ما هنگام نماز به فکر پسرخاله امان افتادیم که دارد می آید خانه امان شام چه درست کنیم
بعد از اینکه فکر شام را سر نماز کردیم یکدفعه متوجه نماز شده فکر میکنیم رکعت چندمیم

اگر یا دمان آمد که سعی میکنیم ادامه نماز با حواس جمع تری ادامه دهیم

ولی اگر یادمان نیامد و لاجرم دوباره به نماز ایستادیم این نفس سرزنشگر شروع به ملامت و سرکوفت میزند. امان انسان را می برد

قبول کنیم که شلاقهای مخفی اش از تازیانه های حد درد ناک تر است.بطوریکه تاثیرش در ذهن میماند و به انسان میفهماند که تو لیاقت ملاقات مستقیم با خدا رانداری . تو گناهکاری و گناهانت قابلیت بخشش را ندارد.

و این در تضاد با رحمت الهی است.

اینجا مشخص میشود که این نفس چه نفسی است که انسان را از معشوقش جدا میکند.

بر گردیم سراغ افکار روزانه و بعد راه علاج

هجوم افکار روزانه طبق نظر علما و عرفائی همچون امام خمینی و شهید ثانی دال بر وابستگی و دلبستگی بیش از حد معمول است به این امور که افضل الاعمال اوسطها.

اگر این وابستگی و دلبستگی و در حقیقت اسارت را با انجام اعمالی که سفارش دین است و توکل به ذات اقدس الهی حل نکنیم پایانی ندارد.

عرفاء این مطلب را وابستگی به دنیا دانسته و هنگام تزکیه نفس از خدا میخواهند به آنها و مومنین کمک کند که شر این دلبستگی و وابستگی مفرط (به این دست بازیچه های دنیوی) که انسان را مشغول خود میکند را از آنها و مومنین بردارد.




امام راه علاج مشکل آن بنده خدا هم این است که برایش تشریح شود که نماز شکنجه گاه اعمال نیست.
خداوند مدام منتظر این است بنده ای بیاید بگوید
2 رکعت نماز قربت میخوانم حتی اگر حواسش پرت شود.

روایتی هست از پیامبر اکرم که هنگام طواف با عزیزانش دور کعبه ذکر یاصمد میگفتند.
مشرکی شنیده بود و مدام داد میزد یا صنم ( ای بت ) تا حواس پیامبر و یارانش را حتی برای لحضاتی هم شده به بت معطوف کند.
ولی اینچنین نشد. برعکس ناگهان آن مشرک به اشتباه میگوید یا صمد
جبرئیل بر پیامبر نازل میشود و میفرماید میدانی خداوند پاسخ آن مشرک را دارد و فرمود بنده ام مرا صدا زده حتی به اشتباه
و در پاسخ پرسش ما فرمود که اگر من پاسخ بنده ام را ندهم چه کسی بدهد . این بنده بغیر از من کسی را ندارد.

پس این بنده خدا اگر به رحمت الهی هنگام نماز بیشتر توجه کند و نه به سرزنشهای شیطانی نماز برایش لذت بخش شده بحدی که از جان بگذرم از صلوه نه

یاحق

قبل از پله چهارم خدمت مبین طرح عزیز عارضم که اگه صبور باشید و قدم قدم با ما جلو بیاید حتما جواب می گیرید.درضمن برای مشکلات شخصی مشاوره شخصی دقیق تر است.
پله چهارم

بعد از رفع سوالهادرباره نماز(که سادات بزرگوار یکی از اونها رو مطرح نمودند)دفع خجالت و از بین بردن تنبلی از جسم و روح نوبت به محیط فاسد و خراب میرسه.
دوست بد و رفیق ناباب از مهم ترین عوامل ترک نماز فرده.باید توجه داشت که این وضعیت از بدترین حالتهای ممکن برای یک نفر است به صورتی که امیرالمومنین فرمودند:


تنهایی از داشتن همنشین بد ،بهتر است.

مبین طرح عزیز به دنبال این باش که:

دوستان او چطور افرادی هستند؟



سلام خدمت دوستان عزیز

میشه لطفا کارهایی که باعث میشه نماز سبک شمرده بشه رو بیان کنید؟

مثلا من جایی شنیدم میگفتن وضو گرفتن بعد از اذان هم نشان دهنده ی سبک شمردن نماز هست.

:Gol:

سلام به دوستان عزیز اسک دینی

اگر سوال یا مطلبی باقی مانده است بفرمایید تا بعد از آن تاپیک را جمع بندی کنیم.

به نام خدا و با سلام

یه نکته کوچولو، به اون آدم تنبل اگه بگید با این نماز نخوندنش (که چیزی جز حمد و ستایش خداست) خدام میتونه همه چیزشو ازش بگیره انوقت شاید یکم بخودش بیاد، شاید

[=microsoft sans serif][=&quot]قبل از فهرست کردن راه کار های عملی برای نماز خوان نمودن تارک الصلاة باید نسخه پیچی آمر به این معروف عظمی با توجه به سن و جنسیت و میزان تحصیلات علمی و حال و موقعیت اجتماعی تارک الصلاة باشد تا به نتیجه دلخواه منتج شود .[/][/]
[=microsoft sans serif][=&quot]
[/]
[/]
[=microsoft sans serif][=&quot]راه های ممکن در نماز خوان نمودن تارک الصلاة :[/][/]
[=microsoft sans serif][=&quot]علم و آگاهی بخشی : [/][/]
[=microsoft sans serif][=&quot]اولین خصوصیت تارک الصلاة جهل او نسبت به عظمت نماز و حکمت تشریع آن است . همانطور که دوستان اشاره نمودند در این باره آمر با ظرافت های خاص و استفاده از علم دینی و ایمانی جهل تارک الصلاة را بر طرف می کند و ترک کننده نماز پی به عظمت نماز می برد . معرفی فواید و ضرورت نماز و مضرات ترک آن ، رفع شبهات گوناگون در خصوص نماز ، از جمله ی این آگاهی بخشی ها خواهد بود .[/][/]

[=microsoft sans serif][=&quot]ادامه دارد
[/]
[/]

[=&quot]زمان مناسب :[/]
[=&quot]استفاده از زمان مناسب در ترغیب به نماز خواندن بسیار مناسب خواهد بود و بهترین زمان تجربه شده هنگام میل عمومی به عبادت خداوند یعنی ماه مبارک رمضان است . حتماَ یک تحقیقات میدانی در این خصوص نتایج قابل استفاده ای را در بر خواهد داشت .[/]
[=&quot] [/]
[=&quot]مکان مناسب :[/]
[=&quot]استفاده از مکان مناسب تأثیر خوبی در گرایش به سوی نماز خواهد داشت . بهترین مکان مساجد است که محل عبادت عمومی مؤمنین است . مسافرت زیارتی به مشاهد مشرّفه و عتبات عالیات ، موقعیت زمانی و مکانی مناسبی جهت تحول روحی و انقلاب درونی در تارک الصلاة ایجاد می کند .[/]

[=&quot][/]
[=&quot]ادامه دارد ..
[/]

[=tahoma][=&quot]تشویق :[/][/]
[=tahoma][=&quot]اشتباه فکر نکنید نمی خواهیم بگوییم تارک الصلاة را تشویق کنیم خیر . بلکه با تشویق نماز خوان ها و ارزش گذاری به آنان در محیط خانه و خانواده و فامیل و محل تحصیل و کار ، به صورت غیر مستقیم تارک الصلاة را به انجام این فریضه ی بزرگ الهی تشویق می کنیم . اما تشویق برای شروع ابتدایی مکلفین حتماَ ضروری است . [/][/]

[=tahoma][=&quot]تنبیه :[/][/]
[=tahoma][=&quot]برخی اوقات حضرات معصومین سلام الله علیهم با این روش تارک الصلاة ها را به انجام نماز وادار و توصیه می فرمودند . به طور مثال : سلام نکردن – برخورد سرد – تهدید به تنبیه بدنی سبک (که حدّ و دیه آور نباشد ) – عدم تزویج همسر دلخواه - دوری گزیدن – که نوعاَ این راه کار در محیط هایی که نظام خانوادگی و فامیلی استحکام بیشتری دارد و یا جامعه ی دینی تر است به کار می آید .
[/]
[/]

[=tahoma][=&quot]ادامه دارد ...
[/]
[/]

[=&quot]دوستی و محبت :[/]
[=&quot]اساس عبادت ، محبت به معبود است ، لذا می توان با ارتباطی دوستانه و محبت آمیز ، و هم نشین کردن تارک الصلاة با جمع نماز گذاران او را به شاهراه محبت رهنمون کرد . و از ابزار این دوستی و محبت ، دادن هدیه – گره گشایی و دستگیری و احسان است روشی که بسیار مؤثر است .[/]

[=&quot]هنر و قصه :[/]
[=&quot]برخی از تارک الصلاة ها به خاطر سن و جنسیت و روحیه ی خاص با ابزار هنر و قصّه به سوی نماز جلب می شوند . زیبایی های معنوی نماز اگر به زبان هنر و قصه و فیلم به مخاطب تارک الصلاة نشان داده شود ، شوق نماز او را نمازگذار خواهد کرد .
[/]



ادامه دارد ...

[=&quot]
[/]

سلام به دوستان اسک دین
قسمتی از خلاصه بندی این تاپیک
(1)

(2)

(3)

موضوع قفل شده است