جمع بندی این خواب ها از من چه می خواهند؟
تبهای اولیه
با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکز و همچنین عرض سلام و ادب خدمت همه ی دوستان اسک دین امیدوارم همیشه شاد و سرزنده باشید.
کاربر عزیز! به نظر می رسد خواب هایی که شما از ان برایمان نوشتید از نوع رویای صادقه هستند و قابل اعتبارند ولی دقیقا نمی توان حکم کرد که این خواب ها از شما چیزی می خواهند و یا شهدای عزیز از شما خواسته ای دارند، شاید این خواب ها به این دلیل است که ظرف مدت گذشته در موردشان فکر کرده اید و یا داستان هایی خوانده اید و به هر حال ذهن شما درگیر این موضوع شده و باعث شده است چنین خواب هایی را ببینید. لذا با این فرض ما در ادامه مطالبی را در مورد خواب تقدیم می نماییم و سپس راهکارهایی را عرض می کنیم و به شما نیز توصیه می کنیم در صورتی که از دیدن چنین خواب هایی پریشان می شوید، به راهکارهای پایانی این پاسخ عمل نمایید.
خواب اقسام گوناگوني دارد، بعضي رؤياها صادقهاند و بعضي کاذبه لذا نميتوان به هر خوابي اعتماد و اعتنا کرد؛ از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده که فرمود: «الرُّؤْيَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ وَ تَحْذِيرٍ مِنَ الشَّيْطَانِ وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ»؛(1) رؤيا و خواب سه دسته است:
1. بشارت و مژدهاي از ناحيه خدا براي مؤمن
2. ترساندن شخص از جانب شيطان
3. خواب هاي آشفته و پريشان
از نوع قسم اول است فعل رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) گاهاً صبح ها به اصحاب ميفرمود: «هَلْ مِنْ مُبَشِّرَاتٍ يَعْنِي بِهِ الرُّؤْيَا»؛(2) آيا بشارت هاي هست يعني کسي هست که خواب هاي خوشحال کننده و مبشر ديده باشد. قسم اول از اقسام سه گانه خواب بشارت هاي الهي براي مؤمن در عالم دنياست. امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «انّا المؤمن رؤياه جزء من سبعين جزءا من النبوة».(3) رؤياي مؤمن يک جزء از هفتاد جزء نبوت است... يعني چنانچه کسي واقعاً مؤمن باشد، رؤياي صادقه او که همان مبشرات و قسم اول است يک هفتادم حقيقت است و البته که در چنين حالتي قطعاً شخص عاقل وحي مسلّم و هفتاد هفتادم قرآن و همچنين احاديث مفسران حقيقي قرآن يعني ائمة معصومين (علیهمالسلام) را که ذره اي نقص و خطا در آن راه ندارد را رها نميکند و به اين چنين خوابي متمسک نميشود، خوابي که يک بخش از هفتاد بخش حقيقت است و تازه مشروط به مؤمن بودن و تشخيص رؤياي صادق از کاذب است و با همة اين ها يک هفتادم هم هست که اگر هفتاد را به خاطر دلالت مقايسه آن با نبوت «عدد کثرت» بدانيم، از نظر علم رياضي با بزرگ شدن مخرجِ کسر ديگر چيزي براي توجّه به خواب باقي نميماند. اين ها همه در مورد قسم اول. امّا قسم دوم را با مثال شخصي آغاز ميکنيم که در خواب پرنده اي را ميبيند که کارهاي خاصي ميکرده و در نهايت شخصي در همان خواب با استناد به عمل آن پرنده و تفسير اعمال او، آن شخص را از کار درستي که هميشه عادت به انجام آن داشته نهي ميکند. وقتي صبح ميشود و از خواب بيدار ميشود ديگري در انجام آن کار خير راغب نيست و مردّد ميشود، امّا به لطف الهي موفق ميشود برود خدمت حضرت امام صادق (علیهالسلام)، حضرت ابتدا وقتي او را ميبينند لبخند ميزنند و بدون آن که چيزي بگويد ميفرمايند: خواب پرنده ديده اي.
راوي عرض ميکند: بله. حضرت ميفرمايد: هر وقت خواب ناخوشايندي ديدي اين آيه را بخوان، «إِنَّمَا النَّجْوَي مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَي اللَّهِ فَلْيَتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ».(4)
نجوي تنها از جانب شيطان است تا اهل ايمان را ناراحت سازد و اصلاً نميتواند به مؤمنين ضرر برساند جز آن چه خدا خواهد.(5)
با توجه به تعبير حضرت از خواب آن شخص به نجوای شيطاني، اين حديث به خوبي نشان ميدهد که دسته اي از خواب ها منشأ شيطاني دارند و البته بايد با پناه بردن به خدا و در ساية ايمان به او، به اين خواب ها و امثال آن بي اعتنايي کرد و ضرري از ناحية اين خواب ها متوجّه ما نيست إن شاء الله، به شرط آن که ايمان خود را حفظ کرده و دائماً تثبيت نماييم لذاست که حضرت آن شخص را توصيه به قرائت آن آية شريفه ميکنند تا بداند که با ايمان به خدا هيچ ضرري متوجّه انساني نيست، هيچ اتفاقي نميافتد و اصطلاحاً رؤياي کاذبه است و تحذير و تخويف شيطاني است.
امّا در باب قسم سوم يعني «أضغاث أحلام» و خواب هاي پريشان در روايات اسلامي داريم که وقتي شخص ميخوابد روح او حرکت ممتدّ و کشيده اي به سوي آسمان دارد مثل نسبت خورشيد (منبع نور) و پرتوها و شعاعش، پس هر چه را که مؤمن در ملکوت آسمان در موضع تقديرات الهي و تدبير الهي می بيند حق است و بر عکس هر چه را در مرحلة زمين (در حين برگشت و نزول از آسمان» ميبيند همان خواب هاي پريشان و أضغاث أحلام است(6) و به خاطر همين هم است که اخبار ملکوتي همگي صحيح اند ولي اخبار زميني چنين نيستند. در اين مرحله آنچه که روح انسان نزد پروردگار ميبيند حق است و آن چه حين بازگشت بين آسمان و زمين ميبيند تا وقتي به جسم برگردد همان خواب هاي پريشان است.(7)
آن چه مجموعاً از اقسام سه گانه خواب فهميده ميشود آن است که خواب هاي پريشان و خواب هاي شيطاني قابل اعتنا نيستند و به خواب هاي بشارتي و صادقانه نيز نبايد به گونه اي دل بست که اهميت منابع اصيل اسلامي (قرآن و نسبت) و همچنين کلام علما را در نظر ما پايين آورد و کمتر به آن ها رجوع کنيم و کلاً بر اساس خواب، تصميم ها، اهداف و نگرش هاي خود را پايهريزي کنيم. يا آن که خواب باعث بي توجهي ما به سنت هاي الهي در جريان امور به وسيلة اسباب بگردد چرا که بعضي امور زمينه ها و مقدمه هايي دارد که تا فراهم نشود آن اتفاق نميافتد حتي اگر هزاران بار خوابش را ديده باشيم به قول معروف با حلوا حلوا گفتن که دهان شيرين نميشود، البته در اين اين جا حساب خواب هايي که صرفاً براي خوشحالي مؤمن است و تحقق آراء در خارج نيازمند مقدمه سازي نيست جداست. فقهاء به نحو مطلق هيچ يک از انواع خواب را حجت شرعي نميدانند.
ادامه...