ایا ممکن است عارف کار خلاف شرع انجام دهد؟

تب‌های اولیه

35 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ایا ممکن است عارف کار خلاف شرع انجام دهد؟

بنام خداوند متعال

از کارشناسان محترم و دوستانی که فکر می کنند علم و اطلاعات کافی(در زمینه ای که عرض می شود ) دارند یک سوال دارم :

ایا ممکن است یک عارف واقعی به هر دلیلی مثل طبابت روح و استثناء و .... عملی مخالف نص صریح شرع اسلام انجام دهد؟

مثلا" دست نامحرم رادر دست بگیرد .....

سماء 85;200025 نوشت:
بنام خداوند متعال

از کارشناسان محترم یک سوال دارم :
ایا ممکن است یک عارف واقعی به هر دلیلی مثل طبابت روح و استثناء و .... عملی مخالف نص صریح شرع اسلام انجام دهد؟
مثلا" دست نامحرم رادر دست بگیرد .....

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین


خیر ممکن نیست ، شاید این فرد در ظاهر عارف واقعی! در صدد سوء استفاده باشند.

روایتی است که در بیعت زنان با پیامبر اکرم(ص) آمده است که پیامبر(ص) ظرفی را طلب کرده است و در آن مقداری آب ریخت و دست راست خود را در آن فرو برد، پس از آن به هر زنی که می خواست با پیامبر(ص) بیعت کند، فرمود که دست خود را همانند پیامبر(ص) در آب فرو ببرد.

حرم امن الهی;200028 نوشت:
خیر ممکن نیست ، شاید این فرد در ظاهر عارف واقعی! در صدد سوء استفاده باشند.

بنام خدا

البته مورد دست یک نمونه بود اما برخی از متدینین تحصیلکرده وقتی من سوال می کنم چطور به چنین کسی اینقدر اعتقاد

دارید می گویند مگر تا بحال ندیده ای دکتر مرد موقع ضرورت دست بیمار زن خود را لمس کند؟ ایشان هم طبیب روح است .

و درپاسخ چند مورد دیگر هم می گویند تو کوچکتر از انی که پی به مقام و دلایل کارهای ایشان ببری .

از انصاف هم نگذریم خودم شاهدم عارف مورد نظرزندگی انسانی را با یک ملاقات نجات داد و خانواده اش همواره دعاگویش هستند .

سماء 85;200063 نوشت:

بنام خدا

البته مورد دست یک نمونه بود اما برخی از متدینین تحصیلکرده وقتی من سوال می کنم چطور به چنین کسی اینقدر اعتقاد

دارید می گویند مگر تا بحال ندیده ای دکتر مرد موقع ضرورت دست بیمار زن خود را لمس کند؟ ایشان هم طبیب روح است .

و درپاسخ چند مورد دیگر هم می گویند تو کوچکتر از انی که پی به مقام و دلایل کارهای ایشان ببری .

از انصاف هم نگذریم خودم شاهدم عارف مورد نظرزندگی انسانی را با یک ملاقات نجات داد و خانواده اش همواره دعاگویش هستند .


سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
برای رسیدن به حقیقت امر ابتدا باید معنای لغوی عارف را بشناسیم
عارف در علم لغت اسم فاعل عرف ومعرفت میباشد و معرفت وعرف در اسم فاعل به معنای به شناخت رسیده است .

یعنی ما معمولا" موضوع را در نظر میگیریم بدون حضور محمول واقعی !!ومحمول را از موضوع حذف میکنیم واین خود موردی است از غفلت ما که مورد سوءاستفاده ی مغرضان قرار میگیرد

آنچه را که معمولا" ما از عارف در ذهن خود داریم عارف بالله است یعنی محمول موضوع عارف را بلا امتناع (الله ) میدانیم .

در حالی که محمول موضوع عارف میتواند شیطان ویا نفس ویا دنیا ویا.... هم باشد .

چیزیکه مسلم است این مطلب است که عارف بالله نمیتواند خلاف دستورات شرع را عمل نماید .

واما آنچه در عرض عارف بالله قرار دارد عارف بالشیطان است که میتواند از قدرت ماورائی به اشکال مختلف بهره مند باشد به اذن الله که تا قیامت فرصت برای اغوای انسان در دنیا را گرفته است .

حق یارتان :Sham:

سماء 85;200025 نوشت:
ایا ممکن است یک عارف واقعی به هر دلیلی مثل طبابت روح و استثناء و .... عملی مخالف نص صریح شرع اسلام انجام دهد؟ مثلا" دست نامحرم رادر دست بگیرد .....

سلام
به هیچ عنوان.
عارف، اگر به درجه و مقام عرفان رسیده است و به انجام اموری قادر گشته است که دیگران قار به انجام آنها نیستند، به خاطر اهتمام رعایت دقیق تمام دستورات دینی بوده است. اینطور هم نیست که گفته شود وقتی با رعایت دقیق تمام دستورات دینی، به درجه ای رسید، حالا یک بار یا دو بار یک دستور کوچولوی دینی را رعایت نکند (مثلاً با نیت خدمت به مردم و ...!!!) اشکالی ندارد. خیر. به محض رها کردن و ندیده گرفتن حتی یک دستور ظاهراً کوچک دینی، در همان لحظه، از تمام درجه و مقامی که طی سالیان طولانی به دست آورده است، سقوط می کند.

به هر حال، راه عرفان، انجام دقیق همه دستورات شرعی است. کسی که به هر دلیل، یکی از دستورات شرعی را کم اهمیت کند و انجام ندهد، از این راه خارج شده و در همان لحظه سقوط می کند.

توجه کنید که حلالها و حرامها، همیشگی و دائمی است و برای همه هستند. مثلاً اگر دست زدن به نامحرم حرام است:
1- برای همه حرام است. عارف وغیر عارف ندارد.
2- همیشه حرام است.
3- در هر شرایطی حرام است. یعنی اینطور نیست که بگوئیم چون الان قصد یا نیت خوبی داریم، پس حالا اشکال ندارد. (اگر مواقعی باشد که انسان در حال اضطرار باشد و هیچگونه راه دیگری قابل فرض نباشد، آن وقت باید از مرجع تقلید استفتاء کرد. اگر اجازه فرمودند، اشکالی ندارد. توجه بفرمائید که در زمان ما که امکانات و اشخاص و روشهای علمی فراوان است، حالت اضطرار یا اصلاً پیش نمی آید یا خیلی خیلی به ندرت ممکن است پیش بیاید).

خاطره:
قبلاً در اداره ای کار می کردم که رئیس آن اداره (که پزشک بود) خیلی دنبال انسانهای عارف می گشت. یک روز رئیس سر کار نیامد. روز بعد مرا به دفترش خواست و گفت: آوازه شخص عارفی را که در فلان نقطه دور زندگی می کند شنیده بودم. دیروز با چند نفر به سراغ او رفتیم و میهمانش شدیم. موقع اذان ظهر شد، آن فرد همچنان به پذیرایی از ما ادامه داد و بلند نشد برود نمازش را اول وقت بخواند. اینرا که دیدم، گفتم این شخص، آن کسی نیست که من دنبالش می گردم. رها کردم و آمدم. عارف باید مسایل دینی اش را تحت الشعاع هیچ امر دیگری قرار ندهد.

سماء 85;200063 نوشت:
از انصاف هم نگذریم خودم شاهدم عارف مورد نظرزندگی انسانی را با یک ملاقات نجات داد و خانواده اش همواره دعاگویش هستند .

شما میفرمائید انصاف، بنده عرض عرض می کنم از عقل نگذریم.
به حکم عقل، ما در امور شرعی فقط باید به فتوای مرجع تقلید عمل کنیم نه هیچ امر دیگری. مشاهدات هم در این موارد (حتی اگر مشاهدات مکرر هم باشند) جایگاهی ندارند. "مشاهده شما" و هر کس دیگری، جای دستورات دینی و فتوای مراجع تقلید را نمی گیرد.
اصولاً از نظر علم منطق، "مشاهده" حجیت عقلی ندارد. فقط استدلال حجیت دارد. مگر مردم زمان حضرت موسی با چشم خود مشاهده نکردند که ساحران فرعون چه کارای عجیبی می کردند؟ خوب حالا باید به فرعون ایمان می آوردند؟

سلام ...
من فکر میکنم امکانش هست .
ببینید اگر شما زندگی عارف هایی که ما داشتیم رو نگاه کنید زندگی همشون 2 مرحله ای بوده .
حافظ . سعدی . مولانا . عطار . این اشخاص در ابتدای زندگی خودشون آدم های فوق العاده مذهبی و ... بوده اند و به مرور زمان ماهیت دین برای ایشان مشخص میشه و یه سری پرده هایی برای ایشان کنار میرود و دیگه به اصلیات میپردازند نه به جزییات .
اینجوری میشه که حافظ (که حافظ کل قرآن بوده ) می نوش میشه و لیلی لیلی میکنه و همه اونو کافر میشناسن . و اگر شما دیوان حافظ رو بخونین سر تا سر داره زاهد های ظاهر پرست رو نکوهش میکنه .

یه بار از مولانا میپرسن نظرت در باره می نوشی چی هست : اونم جواب میده بستگی داره با کی میخوری .برای چی میخوری . و چجوری میخوری .

یه بار مولانا داشته با شاگرداش تو بارون راه میرفتن تا برسن به منزل . ایشون یه سگه رو با بچه هاش تو یه خرایه میبینه که دارن حیس میشن . ایشون هم یه لباس تو تنشون بود و در میارن و میندازن رو سگا . فردا که میشه مولانا که داشته از کنار خرابه رد میشده لباس رو برمیداره و میبره خونه و میشوره و بعد میپوشه .

البته هیچ کدوم از اینها ملاک دین نیستند و ملاک دین انبیا هستند ولی من فکر میکنم اینها به جایی رسیدن که ذات اعمال رو میبینن نه ظاهرشون رو .

به نظر من امکان داره

سلام

محسن ایلخانی;200115 نوشت:
هیچ کدوم از اینها ملاک دین نیستند و ملاک دین انبیا هستند ولی من فکر میکنم اینها به جایی رسیدن که ذات اعمال رو میبینن نه ظاهرشون رو .

دوست عزیز، بنده فکر می کنم دو قسمت این جمله، با هم ناسازگار است. اگر ما معتقد باشیم که اینها ملاک دین نیستند و انبیاء ملاک دین هستند، دیگر نباید کار این اشخاص را توجیه کنیم. اگر این افراد به جایی رسیده باشند، به انبیاء که نرسیده اند. انبیاء که قطعاً جایگاهشان بالاتر از این افراد است. حال آیا شما تا حالا در احادیث یا سیره اهل بیت (ع) موردی سراغ دارید که حتی به یک دستور شرعی عمل نفرموده باشند؟ یا اصلاً در جایی فرموده باشند که ذات اعمال با ظاهرشون تفاوت دارد و اگر دنبال ذات برویم، می توانیم ظاهر را رها کنیم؟ یا آیه ای از قرآن کریم که چنین دلالتی داشته باشد (صراحتاً ، نه اینکه تأویل شود. چون تأویل آیات کار ما نیست).

حقیقت این است که ظاهر و باطن دین از هم جدایی ندارد و هیچگاه پی بردن به باطن و راه یافتن به ذات اعمال و ملکوت و ... دلیلی برای رها کردن ظاهر اعمال نیست. این مغلطه ای است که از سوی برخی شیادان انجام می شود و فقط هم اشخاص کم عقل را می فریبد.
خوشبختانه ما معتقد به مرجعیت هستیم و با یک سئوال ساده از دفتر مراجع، تکلیف قضیه مشخص می شود.

یکی از مدعیان دروغین را می شناسم که نماز نمی خواند اما نمیگذاشت مریدانش نماز نخوانند. می گفت: نماز مثل نردبانی است که با آن به پشت بام برسیم. وقتی رسیدیم، دیگر نیازی به آن نردبان نداریم! (چه استدلالی! کسی که کمی منطق خوانده باشد، به راحتی متوجه ارزش این تمثیل می شود!!) من رسیده ام لذا حالا نماز نمیخوانم. اما شماها هنوز نرسیده اید و باید نمازتان را بخوانید!

نقل قول:

حقیقت این است که ظاهر و باطن دین از هم جدایی ندارد و هیچگاه پی بردن به باطن و راه یافتن به ذات اعمال و ملکوت و ... دلیلی برای رها کردن ظاهر اعمال نیست. این مغلطه ای است که از سوی برخی شیادان انجام می شود و فقط هم اشخاص کم عقل را می فریبد.

اگر منو داری میزاری تو زمره حافظ و سعدی و شمس و عطار و مولانا و به همه ما ها میگی کم عقل ... خدمتتون عرض کنم که شما معنی "می" رو هنوز نمیدونی ... " می " چیزی هست که عقل رو زایل میکند و تمام عرفا دنباله این بودن که عقلشون زایل بشه و دنبال ابعاد جدیدی از زندگی بودن و و دنبال این چیزایی که شما اسمشو عقلانیت میزاری نباشن . خوشم اومد بازم بهم بگو کم عقل .

طوفان خورشیدی;200127 نوشت:
حقیقت این است که ظاهر و باطن دین از هم جدایی ندارد و هیچگاه پی بردن به باطن و راه یافتن به ذات اعمال و ملکوت و ... دلیلی برای رها کردن ظاهر اعمال نیست. این مغلطه ای است که از سوی برخی شیادان انجام می شود و فقط هم اشخاص کم عقل را می فریبد.

بنام خدا

دوستان ما که می دانیم قصد توهین به هم را ندارید پس لطف کنید در بکاربردن الفاظ دقت لازم رابفرمایید تا

سوءتفاهم پیش نیاید وانشالله به یک نتیجه ی منطقی برای سوال برسیم .

اگربه فرض چنین کسی که به قول جناب طوفان خورشیدی و سرکار طه و..مدعی دروغین عرفان است در سیمای جمهوری اسلامی و روزنامه ی رسمی کشورو سایت های دینی و ... تبلیغ و معرفی شود تکلیف چیست ؟

ایا باید سکوت کرد تا ابروی ایشان نرود ؟(با فرض اینکه ان عارف دیگر در قید حیات نیستند)

اگر سخنان شما درست باشد که امکان ندارد عارف خلاف شرع انجام دهد و عارف عامل به خلاف شرع شیاد است (با فرض اینکه حقیقت داشته باشدکه چنین خلاف شرعی را دیده شده است) چطور با وجود این همه عالم اسلامی در کشور ممکن است ایشان به عنوان یک عارف عالیقدر تبلیغ یا معرفی شود ؟(توبیخ و مجازات و ...به کنار )
همین تبلیغ, انسان را به شک می اندازد.

روش برخورد صحیح با این مسئله و اصلا" طرح اینگونه سوالات چگونه است (ایا طرح سوال من بنظر شما صحیح است ؟)

سماء 85;200025 نوشت:
بنام خداوند متعال

از کارشناسان محترم و دوستانی که فکر می کنند علم و اطلاعات کافی(در زمینه ای که عرض می شود ) دارند یک سوال دارم :

ایا ممکن است یک عارف واقعی به هر دلیلی مثل طبابت روح و استثناء و .... عملی مخالف نص صریح شرع اسلام انجام دهد؟

مثلا" دست نامحرم رادر دست بگیرد .....

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته :Gol:

در مورد سوال مطرح شده بايد عرض كنم ابدا امكان ندارد يك عارف واقعي بخواهد دست به چنين كارهايي بزند يعني عارف اگر واقعا عارف باشد لزومي به اين كار نمي بيند اما ياد آوري چند نكته ضروري است
لزوما عرفان خارج از دايره شرع نيست يعني يك عارف الزاما بايد متشرع هم باشد و عرفان منهاي شرع معنايي ندارد كسي نميتواند بگويد من عارفم در حاليكه ملزم به رعايت مسائل شرعي نباشد بنا براين كسي به مقامات عرفاني ميرسد (اگه كسي بتواند برسد) كه موازين شرع مقدس را رعايت كند اصلا مگر نه اينكه رسيدن به مقامات عرفاني از گذرگاههاي مختلفي مانند مسائل شرع و رعايت بعضي چيزهاي ديگر ميسر است

نكته ديگر اينكه چطور ممكن است كسي بگويد من عارفم ولي بخواهد كارهايي كه منهي شرع انور است را انجام دهد كه يكي از آن مسائل لمس نامحرم است اگر در مورد پزشك ما قائل جواز لمس و نظر هستيم در مواقع ضروري است نه در زمانيكه پزشك زن وجود داشته باشد تازه براي پزشكان زن هم مثلا مامايي نيز محدوديت هست كه در حد ضرورت ميتوانند به مواضع مخصوص نظر بياندازن نه اينكه بگويند حالا كه ما زن هستيم پس مجازيم به مواضع مخصوص بدن زنان ديگر نگاه كنيم
عرفان به هيچ وجه مجوز لمس و نگاه حتي در پائينترين حد امكانش نخواهد بود هيچ عارف واقعي نميتواند ادعا كند كه من حتما بايد با لمس و نظر كسي را مداواي روحي كنم علاوه بر اين چه لزومي دارد تا زماني كه امام زمان سلام الله عليه حي و حاضر ناظر بر اعمال ما هستن به دكاكين عارفان دروغين مراجعه كنيم
به نظر شخص بنده كسي كه از نظر روحي و حتي مادي مشكلي دارد بهترين طبيب امام زمان است و بس در حديثي قدسي خداوند متعال به حضرت موسي ميفرمايد حتي نمك طعامت را هم از من بخواه منظورم اينه كه وقتي ما حبل المتيني به اين محكمي داريم كه شفاي تمام امراض و آلام و اسقام هست چه لزومي به مراجعه به عارفان دروغين داريم كه عرفان را مضحكه دست خويش و احيانا امرار معاش زندگي خودشان قرار داده اند داريم



اهميت اين مسئله در زمان ما و لزوم هوشياري افراد مخصوصا قشر بانوان كه بيشتر در معرض وساوس شياطيني اين چنيني هستند بيشتر سفارش شده است كه افراد بسيار بايد دقت عمل داشته باشند كه خداي نكرده مورد سوء استفاده افراد سود جو قرار نگيرند
به ياد دارم در مورد يكي از مهدي هاي دروغين كه اتفاقا سي دي اش را از معاونت تبليغ و آموزشهاي كاربردي حوزه علميه قم برامون فرستادن در مورد يكي از همين افرادي كه ادعاي عرفان و ارتباط با امام زمان ميكرد و دستگير شد اعتراف كرده بود به اينكه من با همسر يكي از مريدانم به اقصا نقاط كشور بدون حضور همسرش مسافرت ميكردم و ادعايش اين بود كه العياذ بالله امام زمان به من سفارش كردند (اي خاك بر سر آن مردي كه بخواهد همسرش را به دست نامحرم بسپارد فضلا عن اينكه خودش حضور نداشته باشد ) خداوند لعنت كند افرادي را كه به نام امام زمان و دين عرض و ناموس محترمه انسانها را هتك ميكنند



اعاذنا الله واياكم من جميع الشرور الشياطين الجن و الانس بالاخص الشياطين الانساني الذين هموا بان تشيع الانواع المفاسد في الاجتماع المسليمن بالاخص الجوامع الشيعي الذي يتعبر في القرآن ب-اولئك كالانعام بل هم اضل و في موضع الاخري يقول الله عزوجل ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشة‌ في الذين آمنوا لهم عذاب اليم في الدنيا و الاخرة‌


والسلام علي جميع عباد الله الصالحين :Gol:

موضوع قفل شده است