اگر در بهشت زاد و ولد نیست وجود غریزه جنسی چه توجیحی دارد؟

تب‌های اولیه

61 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اگر در بهشت زاد و ولد نیست وجود غریزه جنسی چه توجیحی دارد؟

اگر دربهشت زاد و ولد نیست وجود غریزه جنسی چه توجیحی دارد؟ پا سخ علمی بدهید.

کارشناس بحث : رئوف

معلق;283176 نوشت:
اگر دربهشت زاد و ولد نیست وجود غریزه جنسی چه توجیحی دارد؟ پا سخ علمی بدهید.

کارشناس بحث : رئوف

با سلام خدمت شما دوست گرامی

آنچه در مورد بهشت و نعمت های آن می توان گفت این است که در آنجا هر آنچه انسان اراده کند و برایش لذت بخش باشد ، مهیا است . خداوند در قرآن کریم چنین می فرماید : لَكُمْ فِيهَا مَا تَشتَهِي أَنفُسكُمْ وَ لَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ‏ (1) شما دربهشت هر چه دلتان بخواهد و بلكه هر چه طلب كنيد در اختيار خواهيد داشت .
این آیه نشانگر آن است که آنچه برای انسان ها مطلوب و خوش آیند است ، در بهشت خواهد بود و از آنجایی که یکی از لذت ها نیز امور جنسی است ، این امور به صورت حلال و مشروع در بهشت در اختیار بهشتیان خواهد بود و لزوما به منظور تولید مثل نیست .

موفق باشید

1.فصلت 31

معلق;283176 نوشت:
اگر دربهشت زاد و ولد نیست وجود غریزه جنسی چه توجیحی دارد؟ پا سخ علمی بدهید.

سلام
همانطور که جناب رئوف فرمودند علت وجود رابطه جنسی در بهشت لذت بخش بودن آن است اما از اینجا این مطلب را نیز می توان برداشت که فلسفه رابطه جنسی تنها تولید مثل نیست بلکه یکی از نتایج آن است . بر رابطه جنسی آثار دیگری از قبیل مهرورزی ، بقا و استحکام بنیان خانواده نیز مترتب می شود . از این آثار آن بخش مهرورزی در قالب لذت جویانه خاص خود می تواند علت وجود رابطه جنسی در بهشت باشد . به عبارت دیگر میل به عشق ورزی خاص برای فرد بهشتی در قالب رابطه جنسی با حورالعین ریخته می شود .
والله الموفق

حامد;289262 نوشت:
بر رابطه جنسی آثار دیگری از قبیل مهرورزی ، بقا و استحکام بنیان خانواده نیز مترتب می شود

سلام

بقا و استحکام کدام خانواده؟

وقتی n عدد حوری وجود دارد، استحکام کدام بنیان؟

با سلام
اينكه در بهشت زاد و ولدي نيست از كجا اومده؟ آيا قرآن اينو گفته يا حدس و گمانه؟

anoushiravan;289350 نوشت:
سلام بقا و استحکام کدام خانواده؟ وقتی n عدد حوری وجود دارد، استحکام کدام بنیان؟

سلام
منظور استحکام خانواده در این دنیاست نه آخرت
والله الموفق

حامد;289262 نوشت:
سلام
همانطور که جناب رئوف فرمودند علت وجود رابطه جنسی در بهشت لذت بخش بودن آن است اما از اینجا این مطلب را نیز می توان برداشت که فلسفه رابطه جنسی تنها تولید مثل نیست بلکه یکی از نتایج آن است . بر رابطه جنسی آثار دیگری از قبیل مهرورزی ، بقا و استحکام بنیان خانواده نیز مترتب می شود . از این آثار آن بخش مهرورزی در قالب لذت جویانه خاص خود می تواند علت وجود رابطه جنسی در بهشت باشد . به عبارت دیگر میل به عشق ورزی خاص برای فرد بهشتی در قالب رابطه جنسی با حورالعین ریخته می شود .
والله الموفق

سلام ممنون از پاسخ شما، لطفا از فلسفه غريزه جنسي بيشتر بگوييد واينكه اين غريزه چه رابطه ايي با عشق دارد وچرا اينها
منتهي به بهشت مي شوند؟

سلام
غریزه جنسی یک جلوه از سنتی الهی در عالم است . این سنت را باید سنت عشق و نتیجه نامید . در مثلثی وجودی یکی به دیگری میل می کند از این میل نتیجه ای حاصل می شود مانند ترکیب صغری و کبری در برهان که به نتیجه می انجامد . آنچه که صغری و کبری را به هم وصل می کند یک وجه مشترکی (حدوسط) است که نشان از سنخیت آندو با همدیگر است و سنخیت اساس میل و شوق است .
برخی از اهل معرفت هم قائلند که شوق طرفین در نکاح بواسطه شوق حق به مشاهده جلوه ای دیگر از خود در قالب نتیجه است پس این شوق سرکش که افراد را هم حیران می کند که از کجا و چگونه می آید در حقیقت شوق اوست به جلوه گری دوباره که محل جریانش موجوداتند . والله اعلم
والله الموفق

معلق;283176 نوشت:
اگر دربهشت زاد و ولد نیست وجود غریزه جنسی چه توجیحی دارد؟ پا سخ علمی بدهید.

با سلام
از کجا می گوئید که در بهشت برای انسان غریزه جنسی دارد و یا بطور عام آیا در بهشت غریزه وجود دارد؟ و اگر وجود دارد پس انسان به آن نیاز دارد و وجود آن ضروری است (وگرنه وجود نداشت) پس آیا انسان در بهشت به غریزه احتیاج دارد؟برای چی؟ برای رسیدن به چی؟ هدف از آن چیست؟

رئوف;289235 نوشت:
آنچه در مورد بهشت و نعمت های آن می توان گفت این است که در آنجا هر آنچه انسان اراده کند و براش لذت بخش باشد ، مهیا است . خداوند در قرآن کریم چنین می فرماید : لَكُمْ فِيهَا مَا تَشتَهِي أَنفُسكُمْ وَ لَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ‏ (1) شما دربهشت هر چه دلتان بخواهد و بلكه هر چه طلب كنيد در اختيار خواهيد داشت . این آیه نشانگر آن است که آنچه برای انسان ها مطلوب و خوش آیند است ، در بهشت خواهد بود و از آنجایی که یکی از لذت ها نیز امور جنسی است ، این امور به صورت حلال و مشروع در بهشت در اختیار بهشتیان خواهد بود و لزوما به منظور تولید مثل نیست .

وقتی که سنت الهی بر ان است که انسان برای بقای نسل و نمردن از تشنگی باید آب بنوشد . حالا ضمن خوردن آب انسان یک لدت جسمانی هم می برد که نیاز به توضیح ندارد و همگی آن را تجربه کرده ایم. و هدف از نوشیدن آب بقای انسان است و نه لذت آن . چه بسا که بسته به شرایط لذت نوشیدن آب بسیار بالاتر از لذت جنسی میتواند باشد.(مثلا برای یک گمشده در یک بیابان گرم که لبهایش از فرط تشنگی خشکیده و ترکیده است آیا نوشیدن آب لذت بخش تر است یا ارتباط جنسی؟!)
هر انسانی یا حیوانی بطور غریزی به هنگام تشنگی در جستجوی آب خواهد بود و آیا در بهشت هم انسان بر اساس این غریزه بدنبال لذت نوشیدن آب خواهد بود؟
به نظر من نه!
و به نظر این حقیر فلسفه ارتباط جنسی فقط بقای نسل است و ایجاد لذت در ضمن آن ایجاد میشود و نمیتواند هدف آن باشد. البته در تاپیک زیر هم تا حدی به این موضع پرداخته شده است.پیام 59
http://www.askdin.com/thread6289-6.html
حامد;289262 نوشت:
همانطور که جناب رئوف فرمودند علت وجود رابطه جنسی در بهشت لذت بخش بودن آن است اما از اینجا این مطلب را نیز می توان برداشت که فلسفه رابطه جنسی تنها تولید مثل نیست بلکه یکی از نتایج آن است . بر رابطه جنسی آثار دیگری از قبیل مهرورزی ، بقا و استحکام بنیان خانواده نیز مترتب می شود . از این آثار آن بخش مهرورزی در قالب لذت جویانه خاص خود می تواند علت وجود رابطه جنسی در بهشت باشد . به عبارت دیگر میل به عشق ورزی خاص برای فرد بهشتی در قالب رابطه جنسی با حورالعین ریخته می شود .

از کجا میفرمائید که در بهشت رابطه جنسی وجود دارد؟ در رابطه جنسی در واقع لذت جسمی وجود دارد و نه لذت روحانی .حالا شما از کجا با چنین اطمینانی میفرمائید که در بهشت لذت جسمانی وجود دارد؟! آیا ماهیت انسان در بهشت جسمانی است یا روحانی؟
معلق;289841 نوشت:
سلام ممنون از پاسخ شما، لطفا از فلسفه غريزه جنسي بيشتر بگوييد واينكه اين غريزه چه رابطه ايي با عشق دارد وچرا اينها منتهي به بهشت مي شوند؟

به قول علامه جعفری در کتاب برگزیده افکار راسل : فلسفه غریزه جنسی فقط بقای نسل است و به همین دلیل است که همیشه یک کشمکشی بین طرفداران آزادی جنسی و مخالفان وجود دارد .چرا که یک دسته هدف از آن را لذت دانسته و به دلیل تناقض آن با طبیعت هرگز با گروه مخالف ان به صلح نخواهند رسید. از طرفی مطالعات بر روی جانوران دیگر نشان داده که هیچ جانوری برای لذت جفت گیری نمیکند و هدف حیوانات هم فقط بقای نسل است. (کتاب آیا عشق یک سرگرمی است؟)

hamid40;289973 نوشت:
به قول علامه جعفری در کتاب برگزیده افکار راسل : فلسفه غریزه جنسی فقط بقای نسل است و به همین دلیل است که همیشه یک کشمکشی بین طرفداران آزادی جنسی و مخالفان وجود دارد .چرا که یک دسته هدف از آن را لذت دانسته و به دلیل تناقض آن با طبیعت هرگز با گروه مخالف ان به صلح نخواهند رسید. از طرفی مطالعات بر روی جانوران دیگر نشان داده که هیچ جانوری برای لذت جفت گیری نمیکند و هدف حیوانات هم فقط بقای نسل است. (کتاب آیا عشق یک سرگرمی است؟)

باسلام ،تند نرو دوست عزيز خداوند در قرآن فرموده است كه ما زن را براي تسكين و آرامش همسرش آفريديم. كه اين خود جدا از بقاي نسل يك هدف است، نيست؟

hamid40;289973 نوشت:
از کجا می گوئید که در بهشت برای انسان غریزه جنسی دارد و یا بطور عام آیا در بهشت غریزه وجود دارد؟

اگر در بهشت در كنار لذت روحاني غريزه(لذت جسماني) نباشد پس چه باشد؟ مگر اينكه بگوييم ابعاد وجودي انسان در آن جهان تغيير مي كند! كه اين برخلاف عقل و آيات و روايات است و موجب تضعيف بينش اخروي ميشود، اينكه بگوييم وعده خدا فقط تمثيل و مثال است يعني ارائه يك تصوير مبهم از آخرت و اين برخلاف چيزيست كه بر گردن ماست چراكه بايد بدانيم به كجا ميرويم و چه پاداشي و جزايي در انتظار ماست.. اصلا چرا بايد خداوند ما را به اشتباه بياندازد؟ از نظر من نعمت هاي آخرت با نعمت هاي دنيا كاملا يك رابطه طولي دارد با اين تفاوت كه نعمت هاي آخرت در حد اعلاي خود مي باشد.

hamidnazemi;289365 نوشت:
با سلام
اينكه در بهشت زاد و ولدي نيست از كجا اومده؟ آيا قرآن اينو گفته يا حدس و گمانه؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی

در مورد اینکه در بهشت زاد و ولد نیست ، تصریحی در قرآن کریم وجود ندارد بلکه با توجه به اینکه اگر تولد یک فرزند به مانند آن چیزی که در دنیا رخ میدهد ،باشد ، مستلزم آن است که آن بشر دارای رشد و آموزش باشد و بعد مورد امتحان الهی قرار بگیرد و در نهایت به سعادت و یا شقاوت برسد . با توجه به اینکه جهان دیگر محل جزا و پاداش است نه آزمون و امتحان ، به نظر صحیح نیست که در آن جهان کودکی با این شرایط به دنیا بیاید .

موفق باشید

معلق;289999 نوشت:
باسلام ،تند نرو دوست عزيز خداوند در قرآن فرموده است كه ما زن را براي تسكين و آرامش همسرش آفريديم. كه اين خود جدا از بقاي نسل يك هدف است، نيست

با سلام
بحث تندروی نیست! این فقط یک نقل قول بود.
آیا منظور از تسکین لذت جسمانی است؟این در واقع عقیده راسل بود که حتی عشق یک فرزند به مادر را شهوانی می داند.
انچه قبل از موضوع شهوت در بهشت باید به ان پرداخته شود موضوع جسمانی یا روحانی یا بودن انسان در بهشت است.
حلا به مثال زیر توجه کنید:
وقتی یک انسان در عرض 10 دقیقه مثلا 3 مرتبه پشت سر هم ارتباط جنسی داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ آیا برای چهرمین بار هم همان لذت را میبرد؟ مسلماً خیر ! ولی چرا؟! زیرا باید مدتی زمان بگذرد تا در این اثنا غذا بخورد ، به کارهای دیگر برسد , فعالیتهای دیگر بکند , ورزش کند, و در ضمن ان بدن فعالیتهای فیزیولوژیک خود را انجام دهد و تمام سلولهای بدن او آمادگی و اشتیاق یک ارتباط جنسی جدید را پیدا کند. حالا آیا اینها در بهشت هم وجود دارد؟..........
آیا در بهشت گذر زمان هست؟
آیا در بهشت تغییر در جسم و روح انسان و در احساسات او هست؟
اگر بطور متناوب او شهوانی میشود پس باید تشنه و گرسنه هم بشود و باید بیمار و .... هم بشود.
البته میدانم که در قرآن در مورد آب و غذا و .....برای بهشتیان امده ولی ایا توضیح معقولی در مورد ماهیت انها وجود دارد؟اگه هست بسم الله..ما مشتاقیم.
معلق;290009 نوشت:
اگر در بهشت در كنار لذت روحاني غريزه(لذت جسماني) نباشد پس چه باشد؟ مگر اينكه بگوييم ابعاد وجودي انسان در آن جهان تغيير مي كند! كه اين برخلاف عقل و آيات و روايات است و موجب تضعيف بينش اخروي ميشود، اينكه بگوييم وعده خدا فقط تمثيل و مثال است يعني ارائه يك تصوير مبهم از آخرت و اين برخلاف چيزيست كه بر گردن ماست چراكه بايد بدانيم به كجا ميرويم و چه پاداشي و جزايي در انتظار ماست.. اصلا چرا بايد خداوند ما را به اشتباه بياندازد؟ از نظر من نعمت هاي آخرت با نعمت هاي دنيا كاملا يك رابطه طولي دارد با اين تفاوت كه نعمت هاي آخرت در حد اعلاي خود مي باشد.

منظور از ابعاد وجودی انسان چیست؟
منظور از "از خدا هستیم و به سوی خدا برمیگردیم" چیست؟
تصویر اگر مبهم باشد اشکالی ندارد ما باید در صدد روشن کردن ان باشیم.در واقع همین ابهام آن است که تفاوت بین ایمانها را بین انسانهای معمولی دارد . و اگر مثلا در این دنیا آتش را با چشم ببینیم هیچ آدم عاقلی وارد ان نمیشود ولی همانطور که ملاحظه میکنیم بسیاری از انسانها بدلیل ضعف ایمان به قران و ائمه به را حتی ربا میخورند و شراب و ....
موفق باشید

به نام علی اعلی

سلام و عرض ادب

در بهشت امکانات فراوانی هستش از مسائل جنسی و مادی و خوراکی بگیر تا همنشینی با اولیای الهی

اما نکته مهم فلسفه و چرائی این امکانات هستش.
چرا خداوند اینها رو توی بهشت برای بندگان صالحش قرار داده؟

جوابهای زیادی ممکنه به نظر بیاد اما ساده ترین جواب اینه:

خداوند از بندگانش توی این دنیا خواسته که مسائلی رو رعایت کنند و اونها رو محدود کرده که هر کاری که دلشون خواست انجام ندهند. ( خوردن هر چیزی توی این دنیا برای انسان معتقد به خدا حلال نیست. نگاه به هر کسی برایش مجاز نیست. قصد لذت بردن از هرکسی برایش ممنوع است و .... )

پاداش کسانی که این محدودیتهای ظاهری رو توی دنیا رعایت کنند اینه که در جهان آخرت خداوند این محدودیتها رو از آنها برداشته و آنان را فارغ از هرگونه محدودیتی قرار داده.

که آیه قران هم این رو تصریح می کنه:

« لَكُمْ فِيهَا مَا تَشتَهِي أَنفُسكُمْ وَ لَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ‏ ( سوره فصلت آیه 31 )
شما دربهشت هر چه دلتان بخواهد و بلكه هر چه طلب كنيد در اختيار خواهيد داشت . »

« ما تشتهی انفس » یعنی هر چی که دلتون بخواد.

فکر نمی کنم با جود و سخاوتی که خدای مهربون داره این پاداش چیز عجیبی باشه.:ok:

البته در قرآن تصریح شده که بهترین پاداش برای بهشتیان رضوان خداست:

« وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ »
( توبه آیه 72 )
« خداوند به مردان و زنان با ايمان باغهايى وعده داده است كه از زير [درختان] آن نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند بود و [نيز] سراهايى پاكيزه در بهشتهاى جاودان [به آنان وعده داده است] و خشنودى خدا بزرگتر است اين است همان كاميابى بزرگ »

رضوان و رضایت خداوند بهترین پاداش برای مومنین است که بقیه پاداشها در مقابل آن اندک به شمار می آیند.

پیروز و موفق باشید

التماس دعا
یا علی

با سلام خدمت تمام دوستان گرامی

ضمن تشکر از تمام دوستانی که در بحث شرکت می کنند و موجب شکل گیری بحث های مفیدی می شوند (بحث هایی که بر دانایی همه ی ما خواهد افزود) خواهشمند است برای به نتیجه رسیدن بحث و اینکه بحث از شاخه ای به شاخه ای دیگر نرود و بدون نتیجه نماند ، لطفا از مطرح کردن سوالات حاشیه ای پرهیز کنید . به طور مثال اینکه در بهشت انسان ها جسمانی خواهند بود و یا روحانی ، سوالی است که خارج از موضوع است و اگرچه بحثی مهم و حایز اهمیت است ولی باید در قالب سوالی مجزا مورد بررسی قرار بگیرد . مطرح کردن چنین بحثی تنها موجب آن می شود که بحث فعلی به نتیجه نرسد . فلذا لطفا تنها به موضوع اصلی بپردازید.

موفق باشید

hamid40;290462 نوشت:
وقتی یک انسان در عرض 10 دقیقه مثلا 3 مرتبه پشت سر هم ارتباط جنسی داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ آیا برای چهرمین بار هم همان لذت را میبرد؟ مسلماً خیر ! ولی چرا؟! زیرا باید مدتی زمان بگذرد تا در این اثنا غذا بخورد ، به کارهای دیگر برسد , فعالیتهای دیگر بکند , ورزش کند, و در ضمن ان بدن فعالیتهای فیزیولوژیک خود را انجام دهد و تمام سلولهای بدن او آمادگی و اشتیاق یک ارتباط جنسی جدید را پیدا کند. حالا آیا اینها در بهشت هم وجود دارد؟.......... آیا در بهشت گذر زمان هست؟ آیا در بهشت تغییر در جسم و روح انسان و در احساسات او هست؟ اگر بطور متناوب او شهوانی میشود پس باید تشنه و گرسنه هم بشود و باید بیمار و .... هم بشود. البته میدانم که در قرآن در مورد آب و غذا و .....برای بهشتیان امده ولی ایا توضیح معقولی در مورد ماهیت انها وجود دارد؟اگه هست بسم الله..ما مشتاقیم.

حرفتان جالب است اما بايد اين را در نظر داشت كه اين فعل وانفعالاتي كه شما ميگوييد مربوط به اين بدن دنيايي است در حالي كه به طور قطع بدن آخرت اين بدن نيست گرچه مي تواند محصول همين بدن باشد و اشاراتي كه كتاب قرآن در مورد پير نشدن و نمردن بدن اخروي دارد حاكي از همين موضوع است و در آخر اينكه به رغم روشن نبودن ماهيت لذت هاي بهشت نمي توان آن را قبول نكرد. البته خواسته شما هم به جا است ومن هم به آن مايلم از آنجايي كه اصل نياز داشتن با محدوديت داشتن قابل تعريف است بايد ديد نياز ها در بهشت تحت چه محدوديتي شكل ميگيرد، قطعا بايد محدوديتي باشد در غير اين صورت نياز و لذت معنايي ندارد.

hamid40;290462 نوشت:
منظور از ابعاد وجودی انسان چیست؟

منظور تغيير نكردن ابعاد وجودي يعني تغيير نكردن همين سرشت موجود با تمام گرايشها.

اگر قبول كنيم در بهشت فارق از نياز به زادو ولد داشتن غريزه جنسي وجود دارد يا ميل به غذا خوردن همچنان وجود دارد بايد بپذيريم كه آنجا هم به نوعي محدوديت وجود دارد چرا كه وجود نياز از وجود محدوديت و عاجز بودن نشئت ميگيرد . از كارشناسان و پاسخ ياران تقاضا مي شود توضييح بفرمايند.

معلق;290857 نوشت:
اگر قبول كنيم در بهشت فارق از نياز به زادو ولد داشتن غريزه جنسي وجود دارد يا ميل به غذا خوردن همچنان وجود دارد بايد بپذيريم كه آنجا هم به نوعي محدوديت وجود دارد چرا كه وجود نياز از وجود محدوديت و عاجز بودن نشئت ميگيرد . در واقع مي خواهم بدانم آيا حيات ما در بهشت به وجود آن نعمت ها بستگي دارد؟ يا خير

در بهشت هم سفره هست هم مهمان و هم غذا . نمیشه اینا باشه ولی غذا نباشه . از شرابی(طهور) مینوشند شرابی که شر مستی ندارد .
تفاوت غذا اینکه کاملا خالص است و هیچ شری در آن نیست. ومواد ضاعد که دفع میشن نداره.
اگه در دنیاهم عدالت علی(ع) باشد دنیا هم بچنان مقامات بهشتی نائل میشود .

معلق;290857 نوشت:
اگر قبول كنيم در بهشت فارق از نياز به زادو ولد داشتن غريزه جنسي وجود دارد يا ميل به غذا خوردن همچنان وجود دارد بايد بپذيريم كه آنجا هم به نوعي محدوديت وجود دارد چرا كه وجود نياز از وجود محدوديت و عاجز بودن نشئت ميگيرد . از كارشناسان و پاسخ ياران تقاضا مي شود توضييح بفرمايند.

با سلام خدمت شما دوست گرامی

-دوست گرامی انسان موجودی محدود است و طبیعتا این محدود بودن برای او نیازهایی را پدید می آورد . رفتن به بهشت به معنای آن نیست که ما موجوداتی بی نهایت خواهیم شد (زیرا در این صورت دیگر انسان نخواهیم بود) بهشت مکانی است که خداوند تمام نعمت های خود را برای بشر ، در آن مهیا کرده است . به عبارت دیگر چنانچه در آیه شریفه که قبلا ذکر شد ، آمده است ، هرآنچه بخواهید و طلب کنید ، در بهشت وجود دارد . با توجه به این مطالب ، امور لذت بخش ، در بهشت وجود دارد . که یکی از آنها نیز امور جنسی است . به بیان دیگر ما همیشه نیازمند خداوند هستیم و اوست که نیازهای ما را برطرف می کند و ما را از نعمت های خود بهره مند می سازد . خداوند نعمت های فراوان و ما فوق تصوری را برای بندگان در بهشت اعطا خواهد کرد .

- مطلب دیگر اینکه در بهشت نعمت های مختلفی اعطا می شود که هر فردی متناسب با مقام و منزلتی که دارد از آنها بهره مند می شود . به نظر می رسد لذت های جنسی از پایین ترین نوع نعمت های بهشتی باشند و در این بین اموری وجود دارند که به مراتب ارزشمند تر هستند به طوری که خداوند در قرآن رضوان و رضای خود را از دیگر نعمت های بهشتی مهم تر معرفی می کند : وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساکِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (1) خداوند به مردان و زنان باایمان ، باغهایی از بهشت وعده داده که نهرها از زیر درختانش جاری است جاودانه در آن خواهند ماند و مسکن های پاکیزه ای در بهشتهای جاودان ( نصیب آنها ساخته ) و ( خشنودی و ) رضای خدا ، ( از همه اینها ) برتر است و پیروزی بزرگ ، همین است!
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این آیه كلامی دارد كه حاصل آن چنین است:
«ممكن است وجه این‎كه كلمه «رضوان» به صورت نكره آورده شده است، اشاره به عظمت رضای الهی باشد كه فوق تصور انسان است. و نیز ممكن است مقصود از آن بیان برتری رضای خداوند از سایر نعمت‎های بهشتی باشد. گواه بر این مطالب، جمله ـ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ـ است كه رستگاری را منحصر در «رِضوان الله» می‎داند؛ زیرا پاداش‎های بهشتی نیز در پرتو رضایت خداوند، ‌نعمت محسوب می‎شوند، و گرنه لذت بدون محبت و رضای خداوند، نعمت نخواهد بود» (2)

موفق باشید

1. توبه - 72
2.المیزان، ج 9، ص 339.

رئوف;290634 نوشت:
ضمن تشکر از تمام دوستانی که در بحث شرکت می کنند و موجب شکل گیری بحث های مفیدی می شوند (بحث هایی که بر دانایی همه ی ما خواهد افزود) خواهشمند است برای به نتیجه رسیدن بحث و اینکه بحث از شاخه ای به شاخه ای دیگر نرود و بدون نتیجه نماند ، لطفا از مطرح کردن سوالات حاشیه ای پرهیز کنید . به طور مثال اینکه در بهشت انسان ها جسمانی خواهند بود و یا روحانی ، سوالی است که خارج از موضوع است و اگرچه بحثی مهم و حایز اهمیت است ولی باید در قالب سوالی مجزا مورد بررسی قرار بگیرد . مطرح کردن چنین بحثی تنها موجب آن می شود که بحث فعلی به نتیجه نرسد . فلذا لطفا تنها به موضوع اصلی بپردازید.

با سلام و احترام
با تشکر از تذکر جنابعالی یک نکته عرض میکنم : گاهی ممکن است که اگر به ریشه بحث پرداخته نشده و ماهیت پدیده مشخص نشود دراینصورت اساس بحث بر یک فرض اشتباه بنا شده و ادامه یابد که جز به هدر رفتن انرزی و وقت حاصلی نداشته باشد.مثلاً در مورد اینکه چرا تعداد سیاه پوستان یا زرد پوستان چرا اینقدر در ایران کم و در آفریقا یا ژاپن زیاد است؟! حالا یکی شروع به تاریخ بافی یا فلسفه بافی کند که مثلا روزی اینها در ایران زندگی میکردند و بعدها در اثر جنگ یا بیماری یا...... از ایران کوچ کردند و به افریقا رفته اندو.........
ولی اگر از نظر زیستشناسی یا پزشکی مشخص شود که شرایط آب و هوائی و جغرافیایی ایران باعث شده که سیاه پوست یا زرذ پوست در ایران نبوده و نیست و همه سفید پوست هستند قضیه جهتش عوض میشود.

معلق;290836 نوشت:
در حالي كه به طور قطع بدن آخرت اين بدن نيست گرچه مي تواند محصول همين بدن باشد

میمون فقط یک کروموزم از انسان کمتر دارد و اینهمه تفاوت دارد پس انسان آخرت چگونه نیازهای انسان این دنیائی را خواهد داشت؟
موفق باشید.

hamid40;291548 نوشت:
با سلام و احترام
با تشکر از تذکر جنابعالی یک نکته عرض میکنم : گاهی ممکن است که اگر به ریشه بحث پرداخته نشده و ماهیت پدیده مشخص نشود دراینصورت اساس بحث بر یک فرض اشتباه بنا شده و ادامه یابد که جز به هدر رفتن انرزی و وقت حاصلی نداشته باشد.مثلاً در مورد اینکه چرا تعداد سیاه پوستان یا زرد پوستان چرا اینقدر در ایران کم و در آفریقا یا ژاپن زیاد است؟! حالا یکی شروع به تاریخ بافی یا فلسفه بافی کند که مثلا روزی اینها در ایران زندگی میکردند و بعدها در اثر جنگ یا بیماری یا...... از ایران کوچ کردند و به افریقا رفته اندو.........
ولی اگر از نظر زیستشناسی یا پزشکی مشخص شود که شرایط آب و هوائی و جغرافیایی ایران باعث شده که سیاه پوست یا زرذ پوست در ایران نبوده و نیست و همه سفید پوست هستند قضیه جهتش عوض میشود.

با سلام خدمت شما دوست گرامی

این نکته ی شما صحیح است که در مورد هر سوالی باید به صورت کامل به بحث و بررسی پرداخت . اما باید به این نکته نیز توجه داشت که به هر حال در هر بحثی اصولی به صورت پیش فرض وجود دارد که برای بحث باید از آن اصول پیش فرض استفاده کرد . به طور مثال اینکه انسان ها در بهشت و جهنم دارای جسم هستند (حال یا جسم مادی و یا جسم خاصی دیگر) را باید به عنوان یک اصل پذیرفت . نمی توان در سوال حاضر تمام مقدمات و مبانی سوال را مورد بررسی قرار داد . در این صورت در هر سوالی که در مورد یک مسئله جزئی است ، باید از ابتدای عقائد که بحث وجود خداوند باشد ، بحث شود تا اینکه به آن مسئله جزئی برسیم.
از این رو باید در هر سوال ، تنها به همان سوال معطوف باشیم و اگر یکی از مبانی یا مقدمات قبلی سوال مورد بحث باشد ، آن را در قالب سوالی جدید مطرح کنیم .

موفق باشید

معلق;283176 نوشت:
اگر دربهشت زاد و ولد نیست وجود غریزه جنسی چه توجیحی دارد؟ پا سخ علمی بدهید.

با سلام.

توالد وتناسل فرع بر غریزه جنسی و لذت ان است،به عبارتی لذت جنسی اصلی برای توالد نیست.

البته در بهشت فضولات و طفیلی نمی باشد و منی نیز ظاهرا جزء فضولات ادمی است.

--------------------------------

رئوف;291620 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی این نکته ی شما صحیح است که در مورد هر سوالی باید به صورت کامل به بحث و بررسی پرداخت . اما باید به این نکته نیز توجه داشت که به هر حال در هر بحثی اصولی به صورت پیش فرض وجود دارد که برای بحث باید از آن اصول پیش فرض استفاده کرد . به طور مثال اینکه انسان ها در بهشت و جهنم دارای جسم هستند (حال یا جسم مادی و یا جسم خاصی دیگر) را باید به عنوان یک اصل پذیرفت . نمی توان در سوال حاضر تمام مقدمات و مبانی سوال را مورد بررسی قرار داد . در این صورت در هر سوالی که در مورد یک مسئله جزئی است ، باید از ابتدای عقائد که بحث وجود خداوند باشد ، بحث شود تا اینکه به آن مسئله جزئی برسیم. از این رو باید در هر سوال ، تنها به همان سوال معطوف باشیم و اگر یکی از مبانی یا مقدمات قبلی سوال مورد بحث باشد ، آن را در قالب سوالی جدید مطرح کنیم .

با سلام
منظور من هم دقیقاً همین است.
آیا در مورد روحانی یا جسمانی بودن معاد و همچنین در مورد وجود یا عدم وجود غرایز بطور عام نظریه هائ موثقی وجود دارد ؟
زمانی میتوان بدون توجه به مبانی و اصول سوال به طور خاص به همان سوال پرداجت که آن مبانی اگرچه در حد نظریه مورد تایید اکثریت علما باشد.
این حقیر اطلاعاتب در این مورد ندارد و از راهنمایی شما استقبال میکنم.
یا حق

hamid40;291795 نوشت:
با سلام
منظور من هم دقیقاً همین است.
آیا در مورد روحانی یا جسمانی بودن معاد و همچنین در مورد وجود یا عدم وجود غرایز بطور عام نظریه هائ موثقی وجود دارد ؟
زمانی میتوان بدون توجه به مبانی و اصول سوال به طور خاص به همان سوال پرداجت که آن مبانی اگرچه در حد نظریه مورد تایید اکثریت علما باشد.
این حقیر اطلاعاتب در این مورد ندارد و از راهنمایی شما استقبال میکنم.
یا حق

با سلام خدمت شما دوست گرامی

عرض بنده این است که اثبات یا انکار مبانی ، در مرحله ای دیگر صورت می گیرد. نظر مشهور شیعه آن است که معاد هم جسمانی و هم روحانی است و بر اساس این نظر، بحث جاری ، شکل می گیرد . شما اگر بحثی در اصل آن دارید ، جای آن بحث ها در این تاپیک نیست .
برای اطلاع بیشتر در مورد چگونگی بحث معاد می توانید از آدرس های زیر که سوالات پاسخ داده شده ، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ، هستند استفاده کنید (1) و یا اینکه از سوالاتی که در سایت الان مطرح هستند . همچنین اگر سوالات دیگری دارید ، می توانید در قالب سوالی جدید ، آن را مطرح کنید .

موفق باشید

1. http://www.pasokhgoo.ir/node/68430
http://www.pasokhgoo.ir/node/685

[="Tahoma"][="Navy"]

حاج علی;290607 نوشت:
در بهشت امکانات فراوانی هستش از مسائل جنسی و مادی و خوراکی بگیر تا همنشینی با اولیای الهی

با عرض سلام خدمت همه عزیزان و کسب اجازه از کارشناس گرامی بحث.
اگر در بهشت امکانات مادی هست،پس باید بهشت هم مادی باشد،و بر اساس روایاتی که مثلا لا إله إلا الله گفتن ما باعث کاشته شدن درخت در همین لحظه است،بهشت باید همین الان موجود باشد.
پس این بهشت مادی مکان هم می خواهد و همچنین جهنم!!!!!
و بازهم باید گفت روح و نفس مومنین که الان در بهشت برزخی متنعم است،و بدنشان الان در خاک است،از برخی نعمات مادی بهشت برزخی محروم اند.
اگر هم کسی بگوید بهشت برزخی مادی نیست،در جواب می گوئیم که اگر بهشت قیامتی مادی باشد،بهشت برزخی اولی به مادی بودن است!!!!
همچنین جهنم برزخی هم باید مادی باشد و گناهکاران به علتی که بدن ندارند از برخی عذابها راحت هستند!!!
فتعقلوا یا اولی الألباب.
[/]

سلام به همگی

مدتی پیش با چندتا از دوستان صحبت می کردیم و برامون واقعا بی معنی بود که بهشت فقط محلی برای خوردن و خوابیدن و آمیزش باشه و ... که البته پروردگار عالم هم فرمودند نعمت رضوان الهی بالاتر از این حرف هاست. الحمدلله!

اما یک سوال، چرا می گین در بهشت زاد و ولد نیست؟ یعنی آدم (ع) و حوا در بهشت نزدیکی منجر به تولد فرزندان نداشتند؟ یعنی اگر آن اشتباه صورت نمی گرفت، لذت فرزند داشتن رو درک نمی کردند؟ مگر نمیگید که در بهشت هرچیزی بخواهید دراختیارتان هست؟ خوب شاید یکی بچه بخواد! خود پدر و مادر شدن هم لذتی از لذت های زندگی هست. برای من تصور عقیم بودن زنان و مردان بهشتی کمی سخته!

hamid40;291548 نوشت:

میمون فقط یک کروموزم از انسان کمتر دارد و اینهمه تفاوت دارد پس انسان آخرت چگونه نیازهای انسان این دنیائی را خواهد داشت؟


البته این بحث بی ربطه ولی چون ممکنه کسی این متن رو بخونه و دچار اشتباه بشه گفتم این رو اصلاح کنیم بهتره

میمون کروموزوم کمتری نسبت به انسان نداره، بلکه انسان کمتر داره! در تصویر زیر که مربوط به یکی از کروموزوم های انسانی هست نشان داده شده که دو کروموزوم کوچک شامپانزه به هم متصل شدند و یک کروموزوم انسانی حاصل شده. رنگ سبز نشان دهنده مناطق مشترک هست (لطفا بحث تکامل و نظز موافق و مخالف رو پیش نکشید، هدف اصلاح اشتباه دوستمون بود)


تصاویر تکمیلی

anoushiravan;293930 نوشت:
سلام به همگی

مدتی پیش با چندتا از دوستان صحبت می کردیم و برامون واقعا بی معنی بود که بهشت فقط محلی برای خوردن و خوابیدن و آمیزش باشه و ... که البته پروردگار عالم هم فرمودند نعمت رضوان الهی بالاتر از این حرف هاست. الحمدلله!

اما یک سوال، چرا می گین در بهشت زاد و ولد نیست؟ یعنی آدم (ع) و حوا در بهشت نزدیکی منجر به تولد فرزندان نداشتند؟ یعنی اگر آن اشتباه صورت نمی گرفت، لذت فرزند داشتن رو درک نمی کردند؟ مگر نمیگید که در بهشت هرچیزی بخواهید دراختیارتان هست؟ خوب شاید یکی بچه بخواد! خود پدر و مادر شدن هم لذتی از لذت های زندگی هست. برای من تصور عقیم بودن زنان و مردان بهشتی کمی سخته!


با سلام خدمت شما دوست گرامی
و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین (ع)

چند مطلب :

- همان طور که قبلا عرض شده و آیات مربوطه نیز بیان شده ، بهشت دارای مراتب مختلفی است و هرآنچه مطلوب انسان باشد ، در بهشت برای او مهیاست . در این بین انسان ها بر طبق سطح تعالی و پیشرفت خود ، به سراغ نعمت های بهشتی میروند . نعمت های بهشتی منحصر در مسائل جنسی نیست ولی از آنجایی که برای عمده مردم این مسئله جذابیت دارد ، از باب نمونه ،آن مطرح شده است . حال آنکه رضوان الهی نیز در قرآن کریم مطرح شده است که بیان آن در پاسخ های قبلی ارائه شد.

- مطلب دوم آنکه بهشتی که آدم و حوا در آن بودند غیر از بهشتی است که به ما وعده داده شده است . بهشت موعود که در قرآن آمده است جایی است که اگر کسی به آن وارد شود دیگر از آن اخراج نخواهد شد . در حدیثی از امام صادق (ع) روایت شده است که بهشت آدم (ع) جایگاه بسیار خوب و آباد دنیوی بوده است و این مکان غیر از بهشت اخروی است که به ما وعده داده شده است . (1) با توجه به این مطلب مقایسه فرزند دار شدن آدم و حوا (بر فرض که در بهشت بوده باشد -که این امر معلوم نیست-) ربطی به فرزند دار شدن انسان ها در بهشت ندارد زیرا اساسا بهشت موعود غیر از بهشت دنیوی است .

- در مورد فرزند دار شدن بهشتیان هم عرض شد که فرزند به سبکی که در دنیا وجود دارد ، در بهشت نخواهد بود . آن هم به این دلیل است که فرزند در دنیا موجودی مختار است که دارای آزادی عمل است و بین خیر و شر انتخاب می کند و به کمال می رسد و به ثواب یا عقاب خواهد رسید . این در حالی است که بهشت اخروی جایگاه نتیجه است نه جایگاه عمل فلذا تصور فردی که بخواهد در آن جهان تازه شروع به عمل کند ، دشوار است .

- لطفا مباحث خارج از موضوع را مطرح نفرمایید.

موفق باشید

1. نور الثقلین، ج 1، ص 62

غریزه جنسی که فقط برای زاد و ولد نیست

رئوف;293967 نوشت:
فرزند در دنیا موجودی مختار است که دارای آزادی عمل است و بین خیر و شر انتخاب می کند و به کمال می رسد و به ثواب یا عقاب خواهد رسید .

سلام

عن زارة اوفى ان رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم عزى رجلا على ابنه فقال: اجرك الله و اعظم لك الاجر فقال الرجل: يا رسول الله انا شيخ كبير و كان ابنى قد اجزء عنى فقال له النبى صلى الله عليه و آله ايسرك ان يشير لك اويتلقاك من ابواب الجنة بالكاس قال: من لى بذالك فقال: الله لك به ولكل مسلم مات ولده فى الاسلام. از زراره اوفى روايت شده است كه رسول اكرم (ص) به مردى كه فرزندش از دنيا رفته بود تسليت گفت و به او فرمود: اجرك الله و اعظم لك الاجر يعنى خداوند اجر بزرگ به تو عطاء كند آن مرد عرض كرد اى رسول اكرم صلى الله عليه و آله من پير مرد سالخورده‏اى هستم و فرزندم كفايت امور مرا مى‏نمود حضرت به او فرمود: آيا خوشحال و مسرور نمى‏كند تو را كه فرزندت در قيامت به تو و اشاره مى‏كند يا كنار درهاى بهشت با جامى از شراب بهشتى به استقبال تو بيايد، آن مرد عرض كرد چه كسى اين عنايت را بمن مى‏كند حضرت فرمود : خداوند به تو و هر مسلمانى كه فرزندش بميرد عطا مى‏فرمايد

خوب در اینجا هم این فرزندان بدون این که کاری انجام بدهند به بهشت می روند. ظاهرا این کودکان تحت آموزش هایی قرار می گیرند، جرا همین اتفاق برای فرزندان بهشتیان هم قابل تعمیم نباشد؟

anoushiravan;293979 نوشت:
سلام

عن زارة اوفى ان رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم عزى رجلا على ابنه فقال: اجرك الله و اعظم لك الاجر فقال الرجل: يا رسول الله انا شيخ كبير و كان ابنى قد اجزء عنى فقال له النبى صلى الله عليه و آله ايسرك ان يشير لك اويتلقاك من ابواب الجنة بالكاس قال: من لى بذالك فقال: الله لك به ولكل مسلم مات ولده فى الاسلام. از زراره اوفى روايت شده است كه رسول اكرم (ص) به مردى كه فرزندش از دنيا رفته بود تسليت گفت و به او فرمود: اجرك الله و اعظم لك الاجر يعنى خداوند اجر بزرگ به تو عطاء كند آن مرد عرض كرد اى رسول اكرم صلى الله عليه و آله من پير مرد سالخورده‏اى هستم و فرزندم كفايت امور مرا مى‏نمود حضرت به او فرمود: آيا خوشحال و مسرور نمى‏كند تو را كه فرزندت در قيامت به تو و اشاره مى‏كند يا كنار درهاى بهشت با جامى از شراب بهشتى به استقبال تو بيايد، آن مرد عرض كرد چه كسى اين عنايت را بمن مى‏كند حضرت فرمود : خداوند به تو و هر مسلمانى كه فرزندش بميرد عطا مى‏فرمايد

خوب در اینجا هم این فرزندان بدون این که کاری انجام بدهند به بهشت می روند. ظاهرا این کودکان تحت آموزش هایی قرار می گیرند، جرا همین اتفاق برای فرزندان بهشتیان هم قابل تعمیم نباشد؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی
و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین (ع)

روند عادی در مورد فرزندان متولد شده در این دنیا این نیست که در جهان دیگر مورد آموزش قرار گیرند . روند معمول بشری این است که انسان ها در این جهان به دنیا بیایند و در همین جهان مورد آزمایش قرار بگیرند و در جهان دیگر بر حسب اعمال خود ، مورد ثواب یا عقاب قرار بگیرند. مسئله ای که شما بیان کردید (بهتر بود با آدرس نقل می کردید) در مورد موارد خاص است . در این حالت هم ظاهر این است که آنها در خدمت بهشتیان خواهند بود نه اینکه خود مانند بهشتیان متنعم خواهند بود .
مطلب بنده آن بود که اگر هم در بهشتیان فرزند دار شوند ، مانند حالت عادی فرزنددار شدن در این جهان نخواهد بود . از همین رو منافاتی بین آنچه بنده عرض کردم و آنچه شما نقل کرده اید وجود ندارد .

موفق باشید

رئوف;294035 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی
و عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام حسین (ع)

روند عادی در مورد فرزندان متولد شده در این دنیا این نیست که در جهان دیگر مورد آموزش قرار گیرند . روند معمول بشری این است که انسان ها در این جهان به دنیا بیایند و در همین جهان مورد آزمایش قرار بگیرند و در جهان دیگر بر حسب اعمال خود ، مورد ثواب یا عقاب قرار بگیرند. مسئله ای که شما بیان کردید (بهتر بود با آدرس نقل می کردید) در مورد موارد خاص است . در این حالت هم ظاهر این است که آنها در خدمت بهشتیان خواهند بود نه اینکه خود مانند بهشتیان متنعم خواهند بود .
مطلب بنده آن بود که اگر هم در بهشتیان فرزند دار شوند ، مانند حالت عادی فرزنددار شدن در این جهان نخواهد بود . از همین رو منافاتی بین آنچه بنده عرض کردم و آنچه شما نقل کرده اید وجود ندارد .

موفق باشید



سلام
ممنون از شما

حدیث قبلی از مسکن الفواد جناب شهید ثانی رحمه الله علیه بود

http://www.ghadeer.org/akhlagh/maskan_foad/705_fehrest.htm

همچنین دیدن این احادیث هم ضرری ندارد


هرچند نفی یا اثبات کننده حرف من نیست


در روایت آمده است رسول خدا در شب معراج عبور می کرد، دید پیرمردی در زیر درختی نشسته و کودکانی در اطراف او هستند، از جبرئیل پرسید: این پیرمرد کیست؟ جبرئیل فرمود این «این پدر تو ابراهیم خلیل است» پیامبر: این کودکان کیانند؟ اینها اطفال مومنان هستند که حضرت ابراهیم خلیل به آنها غذا می دهد.» (امالی صدوق، ص 269تا 271)
در روایت دیگر است که: ان اطفال شیعتنا من المومنین تربیهم فاطمه الزهرا : همانا کودکان شیعیان ما از مومنان را حضرت زهرا(طبیعتا در عالم برزخ) تربیت می کند. (بحارالانوار، ج6، ص229)


«زراره میگوید به امام صادق(علیه السلام) گفتم: كودكانى كه قبل از بلوغ مى‏میرند، سرنوشت آنان با چه میزانى معین مى‏شود؟ ابو عبد اللَّه گفت: این مسأله را از رسول خدا پرسیدند و رسول خدا در پاسخ گفت: خدا بهتر مى‏داند كه آنان چه مى‏كردند. ابو عبد اللَّه گفت: مى‏دانى كه رسول خدا با اداى این پاسخ چه منظورى داشت؟ من گفتم: نه، نمیدانم. ابو عبدالله گفت: منظور رسول خدا این بود كه از بحث و جدل در این مسأله دم فرو بندید و سرنوشت آنان را به خدا محول كنید.» (الكافی ،ج‏3 ،249)

استاد;293775 نوشت:

پس این بهشت مادی مکان هم می خواهد و همچنین جهنم!!!!!

همچنین جهنم برزخی هم باید مادی باشد و گناهکاران به علتی که بدن ندارند از برخی عذابها راحت هستند!!!
فتعقلوا یا اولی الألباب.



سلام بر شما.

البته مکان مادی طرفین بردار است.

با توجه به تقریر شما بعد از حق همه چیز باید مادی باشد،انوقت در خود مادی بودن جهان هستی اشکال وارد می شود که ظرف عالم مادی کجاست،به عبارتی مکان تابع جسم مادی است و جا دایر ان حال نسبت این دایر با کدام مکان است.

با توجه به موارد بالا کل عالم هستی نمی تواند داخل در مکان باشد انوقت همین امر ناقض این است که بعد از حق همه چیز مادی است.

در مسئله بعد ،عذاب و عقاب به صورت تمثل بر اشخاص در برزخ وارد می گردد،بر اساس چونین نظره ای بعد از فراق نفس از بدن دیگر قوه حسی زایل شده و قوه خیال کامل می گردد نتیجتا قوه خیال صورت های حسی را در خود دارد که همین صور خیالی ارتباط بین نفس و جسد را منتج می کند ؛پس نفس در ذات خود گوش و چشم و چشایی و بویایی دارد که به وسیله ان محسوساتی که از این جهان غایبند ادراکی جزئی می کند نتیجتا نفس ذات خود را در حالی که از دنیا جدا شده است تصور می کند و خود را عین همان شخصی که در میان قبر نهفته است توهم می کند و لی خود را مدفون می یابد و رنجها و دردها را درک می کند..

--------------------------------

erfan_alavi;294167 نوشت:


سلام بر شما.

البته مکان مادی طرفین بردار است.

با توجه به تقریر شما بعد از حق همه چیز باید مادی باشد،انوقت در خود مادی بودن جهان هستی اشکال وارد می شود که ظرف عالم مادی کجاست،به عبارتی مکان تابع جسم مادی است و جا دایر ان حال نسبت این دایر با کدام مکان است.

با توجه به موارد بالا کل عالم هستی نمی تواند داخل در مکان باشد انوقت همین امر ناقض این است که بعد از حق همه چیز مادی است.

در مسئله بعد ،عذاب و عقاب به صورت تمثل بر اشخاص در برزخ وارد می گردد،بر اساس چونین نظره ای بعد از فراق نفس از بدن دیگر قوه حسی زایل شده و قوه خیال کامل می گردد نتیجتا قوه خیال صورت های حسی را در خود دارد که همین صور خیالی ارتباط بین نفس و جسد را منتج می کند ؛پس نفس در ذات خود گوش و چشم و چشایی و بویایی دارد که به وسیله ان محسوساتی که از این جهان غایبند ادراکی جزئی می کند نتیجتا نفس ذات خود را در حالی که از دنیا جدا شده است تصور می کند و خود را عین همان شخصی که در میان قبر نهفته است توهم می کند و لی خود را مدفون می یابد و رنجها و دردها را درک می کند..



--------------------------------


سلام بر شما
برداشت شما از نوشته های حقیر باعث تعجبم شد.
اتفاقا منظور بنده اینست که هیچ کدام از موارد مطروحه مادی نیست.
چون اگر مادی باشد آن اشکالاتی که مطرح کرده ام پیش می آید(جهنم هم باید مادی باشد به دلیل اولویت،و در برزخ هم آن اشکالاتی که عرض شد پیش می آید)،کلام بنده در واقع تعریض به تفکر مادی انگاشتن بهشت و یا برخی نعمتهای بهشتی است.

استاد;294438 نوشت:

سلام بر شما
برداشت شما از نوشته های حقیر باعث تعجبم شد.
اتفاقا منظور بنده اینست که هیچ کدام از موارد مطروحه مادی نیست.
چون اگر مادی باشد آن اشکالاتی که مطرح کرده ام پیش می آید(جهنم هم باید مادی باشد به دلیل اولویت،و در برزخ هم آن اشکالاتی که عرض شد پیش می آید)،کلام بنده در واقع تعریض به تفکر مادی انگاشتن بهشت و یا برخی نعمتهای بهشتی است.

سلام بر شما.

برداشت بنده از نوشته شما بود نه از غرض شما وگرنه حقیر نیز منظور نظر شما را می دانستم.


نقل قول:
با توجه به تقریر شما --
----------------

با سلام و تشكر ازپاسخ دوستان و كارشناسان گرامي
از پاسخ ها اين را دريافتم كه غريزه جنسي فقط جهت زادو ولد نيست براي لذت نيز هست لذا در بهشت وجود دارد اما در ياداشتي از آقاي جوادي آملي خواندم كه فلسفه ازدواج لذت نيست و هدف از غريزه فقط بقاي نسل است و ارضاي جنسي مزد فرزند دار شدن و تربيت آنان است و خود هدف نيست..
لذا اين شبهه همچنان باقي است كه اگر لذت جنسي خود هدف نيست پس حورالعين چيست؟ و اگر لذت خود مي تواند هدف باشد فرمايشات آقاي جوادي آملي چيست؟ لطفا راهنمايي ام كنيد

معلق;303939 نوشت:
با سلام و تشكر ازپاسخ دوستان و كارشناسان گرامي
از پاسخ ها اين را دريافتم كه غريزه جنسي فقط جهت زادو ولد نيست براي لذت نيز هست لذا در بهشت وجود دارد اما در ياداشتي از آقاي جوادي آملي خواندم كه فلسفه ازدواج لذت نيست و هدف از غريزه فقط بقاي نسل است و ارضاي جنسي مزد فرزند دار شدن و تربيت آنان است و خود هدف نيست..
لذا اين شبهه همچنان باقي است كه اگر لذت جنسي خود هدف نيست پس حورالعين چيست؟ و اگر لذت خود مي تواند هدف باشد فرمايشات آقاي جوادي آملي چيست؟ لطفا راهنمايي ام كنيد

با سلام خدمت شما دوست گرامی

لطفا آدرس بیانات آیت الله جوادی را در اینجا ارائه کنید تا امکان بررسی نظر ایشان نیز مقدور شود.

موفق باشید

رئوف;304073 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی لطفا آدرس بیانات آیت الله جوادی را در اینجا ارائه کنید تا امکان بررسی نظر ایشان نیز مقدور شود. موفق باشید

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=173626

معلق;303939 نوشت:
با سلام و تشكر ازپاسخ دوستان و كارشناسان گرامي از پاسخ ها اين را دريافتم كه غريزه جنسي فقط جهت زادو ولد نيست براي لذت نيز هست لذا در بهشت وجود دارد اما در ياداشتي از آقاي جوادي آملي خواندم كه فلسفه ازدواج لذت نيست و هدف از غريزه فقط بقاي نسل است و ارضاي جنسي مزد فرزند دار شدن و تربيت آنان است و خود هدف نيست.. لذا اين شبهه همچنان باقي است كه اگر لذت جنسي خود هدف نيست پس حورالعين چيست؟ و اگر لذت خود مي تواند هدف باشد فرمايشات آقاي جوادي آملي چيست؟ لطفا راهنمايي ام كنيد

سلام
باید به اصول پاداش و جزا در آخرت توجه داشت
یکی از این اصول اشتها است یعنی در بهشت انسان به هرچه اشتها و میل دارد نائل می شود
و از آنجا که لذت جنسی یکی از تمایلات غریزی ملکه شده در روح همه انسانهاست لذا در بهشت نیز بدان میل دارند و از آن بهره مند می شوند و این الزاما ربط منطقی به فلسفه نکاح و ازدواج در دین و عقل ندارد همچنانکه جهنمیان طبق اشتهای خود به حقیقت آتشین عقاید و اعمال ناشایست به آنها مبتلایند که آن هم طبق اصل اشتها است . این اشتها را ملکات نفس ایجاد می کنند ملکاتی که در عقاید و اعمال متکرر ما ریشه دارد .
والله الموفق

حامد;304408 نوشت:
لذت جنسی یکی از تمایلات غریزی ملکه شده در روح همه انسانهاست لذا در بهشت نیز بدان میل دارند و از آن بهره مند می شوند و این الزاما ربط منطقی به فلسفه نکاح و ازدواج در دین و عقل ندارد

باسلام
چگونه به هم ربط ندارند وقتي پيامبر اكرم فرمودند: بهترين لذت در دنيا و بهشت نكاح است
چنين روايتي از امام صادق(ع) نيز نقل شده است

حديث ديگري از امام علي (ع) هست كه : انسان براي بهشت آفريده شده است
طبق اين روايت از نظر عقلي بايد غايت هر چيز و هر خواسته ايي را در بهشت بدانيم اگر بگوييم كه آن چيز ديگريست و اين چيز ديگر بايد بپذيريم كه آن دلي را هم كه خداوند فرمود هرچه بخواهد برايش فراهم است اين دل دنيا نيست ، لذا عقلا هر چيزي كه در بهشت هست مبدا آن بايد در دنيا باشد.

معلق;304433 نوشت:
عقلا هر چيزي كه در بهشت هست مبدا آن بايد در دنيا باشد.

سلام
فکر می کنم منظورم را باید واضحتر بگویم
شما فرمودید حضرت آیت الله جوادی فرموده اند نکاح برای زاد و لد است . این بیان حضرت علامه یا بیان فلسفه تشریعی ازدواج است یا بیان فلسفه عقلی .
بنده عرض کردم نظام ثواب و عقاب در آخرت بر مدار ملکات روحی انسان است که نشات گرفته از تکوین است یعنی ملکات را امور تکوینی یا همان اعمال و عقاید ایجاد می کنند چه مطابق شرع و عقل باشد چه نباشد
بر همین اساس میل بهشتیان به ازدواج و لذت جنسی ناشی از وجود ملکه آن در روح ایشان است یعنی اینکه چون ایشان در دنیا مکررا لذت جنسی را تجربه کرده اند یک ملکه روحی از آن یافته اند که موجب تحقق دوباره آن در بهشت برایشان می شود .
به این اصل اشاره دارد آیه :
ولکم فیها ما تشتهی انفسکم (فصلت 31)
و آیاتی که عمل را مبنای جزا قرار می دهد مانند :
و لا تجزون الا ما کنتم تعملون (یاسین54)
والله الموفق

[=&quot]قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه­السلام): مَا تَلَذَّذَ النَّاسُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بِلَذَّةٍ أَكْثَرَ لَهُمْ مِنْ لَذَّةِ النِّسَاءِ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنِينَ إِلَى آخِرِ الْآيَةِ ثُمَّ قَالَ وَ إِنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ مَا يَتَلَذَّذُونَ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْجَنَّةِ أَشْهَى عِنْدَهُمْ مِنَ النِّكَاحِ لَا طَعَامٍ وَ لَا شَرَابٍ. [=&quot][1]
[=&quot]مردم در دنیا و در آخرت به چیزی مثل لذت بردن از زنان، لذت نمی برند و این فرموده خداوند است که: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ تا آخر آیه. قطعا اهل بهشت به چیزی همانند آمیزش لذت نبرده و به آن اشتهاء ندارند، نه غذا و نه نوشیدنی (اینقدر مورد اشتهای آنان نیست)!

[=&quot][1][=&quot] [=&quot]الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 321

حامد;304457 نوشت:
بنده عرض کردم نظام ثواب و عقاب در آخرت بر مدار ملکات روحی انسان است که نشات گرفته از تکوین است یعنی ملکات را امور تکوینی یا همان اعمال و عقاید ایجاد می کنند چه مطابق شرع و عقل باشد چه نباشد بر همین اساس میل بهشتیان به ازدواج و لذت جنسی ناشی از وجود ملکه آن در روح ایشان است یعنی اینکه چون ایشان در دنیا مکررا لذت جنسی را تجربه کرده اند یک ملکه روحی از آن یافته اند که موجب تحقق دوباره آن در بهشت برایشان می شود

باسلام و احترام
منظور شما را از ملكات روحي متوجه نمي شوم ، يعني اگر به هر دليل كسي در دنيا لذت جنسي را تجربه نكرده باشد در بهشت چنين ميلي ندارد؟

و در ثاني مگر غرايز از ابتدا متعلق و همراه با نفس نيست؟

ثالثا : اگر فلسفه غريزه جنسي فقط جهت زاد و ولد است و جداي از غايت ديگري است چرا محدود به ظرفيت طبيعت نيست(مانند حيوانات) بلكه بي نهايت خواه است. باتشكر.

سلام.بحث جالبيه.شرمنده اگر ميخوام نظري بدهم.

اول بايد ميل وغريزه جنسي رو بدونيم چي هستش بعددرموردش دربهشت قضاوت كنيم.

خودميل جنسي قبل ازاينكه درميان هورمون هاي بدن نقش پيداكنه به صورت يك نيرومبدا بزرگ دروجودانسان(روح)وجود داره.

منتهي درزمان نوجواني كم كم مقداري از اين نيرو به جسم منتقل وجايگزين ميشه تادراركان دنيا نقش داشته باشه.

همين مقدارنيرو اگر به عبادت بپردازيم به سمت بالا رجوع ميكنه و حالت معنوي ميگيره.
پس مبدا لذت هايكيه(لذت ثواب ياگناه)
منتي لذت گناه حالتي به صورت منفي جايگزين لذت ثواب ميشه.

غريزه جنسي يكي ازلذت هايي هست كه درامرازدواج دنيايي با هورمون هاوجسم همراهه.
ولي اين لذت صرفا ومنحصرا جنسي نيست.بلكه حالتي جايگزين شده ازهمان نيرويي هست كه دروجودماست.

دربهشت ما همون نيرو رو داريم ولي نيازي به خواست محدود هورمونهانيست.

پس لذت وجود داره به مراتب بي نهايت اما به صورت و هيبت جايگزيني اصلي خودش.

معلق;304656 نوشت:
باسلام و احترام منظور شما را از ملكات روحي متوجه نمي شوم ، يعني اگر به هر دليل كسي در دنيا لذت جنسي را تجربه نكرده باشد در بهشت چنين ميلي ندارد؟ و در ثاني مگر غرايز از ابتدا متعلق و همراه با نفس نيست؟ ثالثا : اگر فلسفه غريزه جنسي فقط جهت زاد و ولد است و جداي از غايت ديگري است چرا محدود به ظرفيت طبيعت نيست(مانند حيوانات) بلكه بي نهايت خواه است. باتشكر.

سلام
منظور از ملکه نفسانی صفتی است که در روح و روان آدمی نهادینه شده است . آنچه باعث بازآفرینی متعالی پدیده ها برای اهل بهشت و جهنم در جایگاه ابدیشان می شود همین صفات است .
درباره کسانی که غریزه جنسی را تجربه نکرده اند باید گفت که این غریزه به هر حال در انسان وجود دارد لذا کسی که بدون تجربه آن از دنیا رفته کشش نهانییش باقی است که باید بروز یابد و تقویت گردد همچنانکه در سایر ویژگیها چنین است . در روایت است : شیعیانی که قرآن بلد نبوده اند در برزخ آموخته می شوند که این نشان دهنده بروز غرایز و فطریات در برزخ برای افراد و بخصوص اهل ایمان است . نتیجه اینکه کشش هرچند ضعیف غریزه جنسی در فرد باعث ایجاد ظرفیتی است که در عالم برزخ شکوفا می شود.
و اما یک فلسفه دائمی بودن غریزه جنسی در انسان حفظ کانون خانواده است چه اینکه کانون خانواده با این کشش دائم حفظ می شود ( لذا می بینیم همسرانی که از این جهت مشکل پیدا می کنند از هم جدا می شوند ) چه اینکه بر طبق نظام الهی انسان باید در کانون گرم و پر مهر و توجه خانواده تربیت شود و تربیت کار سخت و مستمری است که بدون حفظ کانون خانواده آن هم در سطح قابل قبول ممکن نیست و اهدافش محقق نمی شود
والله الموفق

حامد;304709 نوشت:
و اما یک فلسفه دائمی بودن غریزه جنسی در انسان حفظ کانون خانواده است چه اینکه کانون خانواده با این کشش دائم حفظ می شود ( لذا می بینیم همسرانی که از این جهت مشکل پیدا می کنند از هم جدا می شوند ) چه اینکه بر طبق نظام الهی انسان باید در کانون گرم و پر مهر و توجه خانواده تربیت شود و تربیت کار سخت و مستمری است که بدون حفظ کانون خانواده آن هم در سطح قابل قبول ممکن نیست و اهدافش محقق نمی شود

باسلام و عرض پوزش
خلاصه من نفهمیدم شما فرمایشات آقای جوادی آملی را نسبت به اینکه هدف از غریزه جنسی فقط زاد و ولد و تربیت است را قبول دارید یا خیر

شبهه ایی که به این فکر وارد است این است:

1- اینکه قرآن می فرماید ما زن و مرد را برای آرامش یکدیگر آفریدیم چیست؟ آیا آرامش خود هدف نیست؟ اگر ارضای جنسی و عاطفی فقط مزد و اجرتی است برای تربیت! پس آنکه بچه دار نمی شود نباید ارضا شود ، ویا آن جوان مجرد نباید ازدواج موقت کند چرا که قرار نیست تربیتی و زاد و ولدی داشته باشد.

2- اگر یکی از اهداف واقعی غریزه جنسی لذت و آرامش نیست ، وعده حورالعین از جانب خداوند یا امر بیهوده ایی است یا به قول و تفسیر خیلی ها معنایش آنچه که ما فکر میکنیم نیست بلکه حورالعین یعنی نور چشم ،علم بکر و از این قبیل...

معلق;305069 نوشت:
شبهه ایی که به این فکر وارد است این است: 1- اینکه قرآن می فرماید ما زن و مرد را برای آرامش یکدیگر آفریدیم چیست؟ آیا آرامش خود هدف نیست؟ اگر ارضای جنسی و عاطفی فقط مزد و اجرتی است برای تربیت! پس آنکه بچه دار نمی شود نباید ارضا شود ، ویا آن جوان مجرد نباید ازدواج موقت کند چرا که قرار نیست تربیتی و زاد و ولدی داشته باشد. 2- اگر یکی از اهداف واقعی غریزه جنسی لذت و آرامش نیست ، وعده حورالعین از جانب خداوند یا امر بیهوده ایی است یا به قول و تفسیر خیلی ها معنایش آنچه که ما فکر میکنیم نیست بلکه حورالعین یعنی نور چشم ،علم بکر و از این قبیل...

سلام
به نظر من هیچ اشکالی ندارد در فعلی از افعال الهی چندین هدف کوچک و بزرگ با دامنه های مختلف وجود داشته باشد
اما در رابطه با نظر علامه جواد آملی هم بنده کاملا موافق سخن ایشان هستم اما کلام ایشان مطالب دیگر را نفی نمی کند مطلب ما هم برای تبیین نظام پاداش اخروی بود در حالیکه ایشان به اهداف دنیوی و فلسفه اینجایی غریزه جنسی اشاره فرمده بودند
والله الموفق

باسلام به حامد و دیگر کارشناسان

لطفا از ماهیت عشق و غریزه جنسی بگویید که آیا یکی هستند یا دو چیز متفاوتند؟ و همچنین از رابطه بین آنها.
در مورد عشق مادر به فرزند هم بگویید که فرق آن با عشق به جنس مخالف چیست؟

حامد;304457 نوشت:
این بیان حضرت علامه یا بیان فلسفه تشریعی ازدواج است یا بیان فلسفه عقلی .

سلام

فلسفه عقلی ازدواج چیست؟ چرا یکی از بزرگترین آرزوها ازدواج (ازدواج مطلوب) است
آیا وعده به حورالعین در قرآن ،مبتنی بر این خواسته وآرزویی که در دنیا هست می باشد؟

بی شک ایت ا... جوادی غایت نهایی و مهمترین علت غریزه جنسی در حیات دنیوی را بیان می کنند و در مقام بیان همه ابعاد غریزه جنسی نیستند( به عبارتی اثبات شئ نفی ما ادا نمی کند) و نیز غرایز کاکردهای متفاوتی دارند... نکته بعد اینکه نوع لذت در این دنیا با نوع لذت بردن در آخرت تفاوت دارد و قابل مقایسه نیستند و این از انعام بهشتی محسوب می شود که فقط توصیف شده لیکن کیفیت آن را نمی دانیم...

:Gol:با سلام

ضمن تشکر و قدردانی از همه عزیزان و مباحث مهم و ارزشمندتون( پرسشگران و پاسخگویان)
مطالب پاسخگویی رو با اجازه با ذکر منبع در وبلاگم قرار میدم
توفیقات خداوند را مسئلت دارم
http://shogheyar.mihanblog.com/post/1209

موضوع قفل شده است