*اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وصى شما كيست ؟

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
*اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وصى شما كيست ؟

با سلام

جابر بن عبدالله انصارى مى گويد: روزى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم مشرف شدم و عرض كردم : اى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم وصى شما كيست ؟
آن حضرت ده روز از جواب گفتن خوددارى نمود و به من پاسخى نداد، آنگاه بعد از آن ده روز به من فرمود: اى جابر تو را از آنچه پرسيدى خبر ندهم ؟
گفتم : پدر و مادرم فدايت ، به خدا سوگند چنان از دادن پاسخ خوددارى فرمودى كه پنداشتم بر من خشم گرفته اى .
حضرت فرمود: اى جابر بر تو خشم نگرفتم وليكن منتظر بودم كه از آسمان برايم خبر رسد جبرئيل نزد من آمد و گفت : اى محمد! پروردگارت سلام مى رساند و مى فرمايد: همانا على بن ابيطالب وصى و جانشين تو بر خاندان و امت تو است و او همان كسى است كه نااهلان را از كنار حوض كوثر عقب براند و او پرچمدار توست كه در راه بهشت پيشگام تو خواهد،
جابر عرض كرد: اى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم نظرتان اين است كه با كسى كه به اين مطلب ايمان نياورد كار زار كنم ؟
حضرت فرمود: آرى ، اى جابر او در اين جايگاه قرار داده نشده مگر به اين خاطر كه از وى پيروى شود پس هر كس كه از او پيروى كند فرداى قيامت با من است ، و هر كس با او مخالفت كند هرگز در كنار حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد.
1

1-امالى شيخ مفيد

با سلام خدمت رضای عزیز وهمه دوستان و دعا برای قبولی طاعات وعبادات
در ادامه بحث رضای گرامی این مطلب نیز خواندنی است
جابرمی گوید: رسول خدا مرا مورد خطاب قرار داد و فرمود:" تو بعد از من آنقدر زنده می مانی كه مردی از فرزندان مرا- كه شبیه ترین مردم به من و نامش مطابق نام من باشد- زیارت كنی، وقتی كه او را دیدی، سلام مرا به او برسان و این سفارش مرا حتماً عمل كن."

روزى جابر در يكى از كوچه هاى مدينه ، كه در آن مكتب خانه اى بود عبور مى كرد، امام باقر(علیه السلام) كه در آن وقت كودكی بیش نبودند، در آن مکان بودند، هنگامى كه چشم جابر به او افتاد، گفت : اى پسر! پيش بيا.
جابر گفت : سوگند به خدائى كه جانم در دست او است ، سيماى اين پسر، همانند سيماى رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) است، آنگاه گفت : اى پسر! نامت چيست ؟
امام باقر(علیه السلام ) فرمود: نامم محمد بن على بن الحسين (علیه السلام ) است .
جابر به پيش آمد و سر آن حضرت را مى بوسيد و مى فرمود:((پدر و مادرم به فدايت ، پدرت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به تو سلام رسانيد و فرمود: كه نامش همنام من است و سيماى او همانند سيماى من است.
حضرت باقر نزد پدرشان امام سجاد(علیه السلام) آمدند، و ماجراى ملاقات جابر و گفتار او را به پدر گزارش داد.
سپس امام سجّاد علیه السلام به فرزندش حضرت باقر علیه السلام فرمود: پسرجانم! این خبر جابر، بیانگر خصوصیّت و امتیازی است که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در میان خاندانش، تنها به تو عطا کرده است، این مقام بر تو گوارا باد، ولی این ماجرا را به برادرانت نگو تا مبادا درباره ی تو مکر کنند، چنان که برادران یوسف علیه السلام به یوسف مکر کردند.

(امامی صدوق ص353،بحارالانوارج46ص223
موضوع قفل شده است