اولین محدثان شیعه در قرون اولیه اسلامی

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اولین محدثان شیعه در قرون اولیه اسلامی

اولین و دومین کتاب حدیثی شیعه یکی کتابی است به خط علی علیه السلام که در نزد ائمه اطهار بوده و ائمه گاهی آنرا به دیگران ارائه می داده اند و یا از آن نقل می کرده اند که در کتاب علی چنین آمده است، دیگر کتابی است به نام مصحف فاطمه علیهاالسلام. از این دو کتاب که بگذریم، اولین کتاب حدیثی، کتاب ابو رافع غلام آزاد شده پیامبر اکرم است که در سنن و احکام و قضایا نوشته است. ابورافع یک غلام قبطی است که رسول خدا او را آزاد کرد. او و دو فرزندش عبیدالله و علی از شیعیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام به شمار می روند. نام عبیدالله بن ابی رافع به عنوان کاتب یا خزانه دار امیرالمؤمنین در زمان خلافت آن حضرت زیاد در کتب یاد می شود. علمای شیعه مانند نجاشی در الفهرست او را اول مصنف شیعه دانسته اند (تأسیس الشیعه، صفحه 280).

بعد از ابورافع، سلمان فارسی کتابت حدیث کرده است. اثر سلمان فارسی درباره شرح و توضیح حدیث جاثلیق رومی بوده است که بعد از وفات رسول اکرم به مدینه برای تحقیق آمد (قسمت هائی از این حدیث در کتاب توحید صدوق به طور متفرق ذکر شده. رجوع شود به آن کتاب، چاپ مکتبةالصدوق در سال 1387 صفحات 282 و 286 و 316). پس از سلمان نام عده دیگر از قبیل ابوذر غفاری و اصبغ بن نباته و دیگران برده می شود. سلیم بن قیس از صحابه امیرالمؤمنین تالیفی دارد که اخیرا به طبع رسیده است (تأسیس الشیعه، صفحه 280). در طبقه بعد کتابی که از شیعه باقی مانده و طبقه به طبقه روایت شده است " صحیفه سجادیه " است، وفات امام سجاد علیه السلام در اواخر قرن اول است و این اثر جاوید که به نام زبور آل محمد معروف شده است از نیمه دوم قرن اول به صورت مکتوب دست به دست نقل و روایت شده است.

وضعیت حدیث و کتابت آن در زمان امامان صادق و باقر علیهماالسلام:
نیمه اول قرن دوم یعنی زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام که تا حدودی برای شیعه آزادی بوده است دوره اوج نقل و روایت و ضبط و کتابت حدیث است نام چهار هزار نفر برده می شود که از محضر امام صادق استفاده کرده اند اصحاب امام صادق و امام کاظم علیهماالسلام چهارصد کتاب حدیثی تألیف کرده اند که به " اصول اربعماه " معروف است، مؤلفان این کتابها از ملیتهای مختلفند.

باسلام
باتشکر از کارشناس محترم و پاسخ زیبایشان
امام علی علیه السلام سه اثر مکتوب داشته اند"صحیفه امام علی"مجموعه کوچکی از روایات پیامبر بوده است.
"کتاب علی "مجموعه بزرگی بوده که از ودائع امامت شمرده می شود
"مصحف امام علی" قرآنی که همراه با تفاسیر و نکات پیرامونی قرآن بوده

موضوع قفل شده است