اهمیت نگاه به زندگی در انتخاب همسر

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اهمیت نگاه به زندگی در انتخاب همسر

با عرض سلام و خدا قوت و تسلیت وفات ام امومنین
مادر نمونه ی نمونه ترین مادر
و تبریک پیشاپیش تولد کریم اهل بیت
سوال من سه قسمت داره که هر کدومشو جداگونه بیان میکنم
امیدوارم دوستان گرامی و بزرگواران راهنمایی کنن
سوال اول مربوط به نوع نگاه به زندگی هست
من میگم وقتی ما در خوابگاه دانشگامون با امکانات ناچیز
به هر اسمی داریم زندگی میکنیم
چرا ما با امکانات یه ذره بهتر ازدواج نکنیم
مثلن عایا مگه نمیشه با دستها هم لباس شست تازه اب بازی هم کرد
عایا حتما باید شروع زندگی ماشین لباسشویی داشت
مگه نمیشه با جارو دستی هم جارو زد عایا واقعن باید جارو برقی داشت
مگه نمیشه با پنکه هم خنک شد عایا واقعن باید کولر داشت
البته من نمیگم امکانات بده ولی اعتقاد من اینه
این تلاش و انگیزه اقا و محبت و عشق خانوم هست که میتونه تو عرض چند سال بعد اینا رو فراهم کرد
خیلی ها از جمله بعضی دوستان طلبه ام میگن من دچار توهم هستم
عایا من واقعن توهم دارم

سوال دوم
شما همیشه میگید تو خواسگاری احساسی نباشید و مراقب احساستون باشید
سوال من اینه حالا اگه یه نفر واقعن احساسات زیاد همسرش براش مهم باشه
یکی که خودش خیلی احساساتیه و میخاد همسرش هم اینجور باشه
شناخت احساسات تو خواسگاری چطور باید باشه

سوال سوم

من الان 27 سالمه و به دلایلی دیر رفتم دانشگاه
رشته های تحصیلیم هم متناسب شغل ایندمه
من میخام یک یا نهایتا دو سال دیگ ازدواج کنم
و میخام همسرم طلبه باشه
اما دو موضوع نگرانم میکنه
نکته اول اینکه قطعن اون خانوم های مومنی که نگاهشون مث من هست زود ازدواج میکنن میرن
نکته دوم اینکه اکثر طلبه های خانم هم علاقمند هستن با طلبه اقا ازدواج کنن
این دو موضوع گاهی حتی باعث اشفتگی من میشه
من همش فک میکنم دخترای خوب و مومن ازدواج کردن دیگ من سنم خیلی زیاد شده

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد امین

پرسش:
خواهشمندم به سه سوال من جواب بدهید.
1- آیا بجای استفاده از امکانات مدرن امروز در زندگی از روش های قدیمی استفاده کنیم اشکالی دارد؟ مثلا بجای جارو برقی از جاروی دستی استفاده کنیم و ...
2- شناخت احساسات همسر در خواستگاری به چه طریقی است.
3- بنده طلبه ام و دلم میخواهد همسری طلبه داشته باشم ولی بخاطر اینکه سنم 27 سال هست می ترسم دختر طلبه ایی مناسب سن من نباشد.


پاسخ:
1- به مسئله استفاده از امکانات روز در زندگی، از جهات مختلف می شود نگاه کرد:

از جهت اینکه آیا با این روش می شود زندگی کرد یا نه؟ باید گفت بله می شود؛ چنانچه افرادی زیادی در سرتاسر جهان هستند که حتی با کمتر از این هم زندگی می کنند.

آیا چنین روشی خوب است یا بد؟ قطعا بد نیست؛ چون الگوهای ما یعنی ائمه معصومین (علیهم السلام) بعضا چنین روش هایی را داشته اند؛ البته نه به خاطر اینکه نمی توانستند زندگی اشرافی داشته باشند؛ بلکه می توانستند؛ ولی نمی خواستند. در زندگی عرفا هم این مسئله زیاد بوده و هست.

آیا در شرایط امروزی شدنی است؟ هم بله؛ هم خیر. ممکن است دو نفر پیدا شوند که از این جهت هم فکر بوده و با چنین شرایطی زندگی کنند. ممکن هم هست هیچ وقت شما هم فکر خودت را پیدا نکنی و نتوانی با این شرایط زندگی کنی.

آیا زندگی با امکانات زیاد بد است یا به عبارتی زندگی با امکانات کم بر زندگی با امکانات زیاد اولویت دارد؟ بستگی به شرایط دارد. در مواقعی ممکن است زندگی با امکانات حداقلی اولویت داشته باشد؛ مثل زندگی امام علی (علیه السلام)؛ در شرایطی ممکن است زندگی این چنینی اولویت نداشته باشد؛ مثل زندگی امام صادق (علیه السلام). البته شرایط زندگی ائمه با ما کمی متفاوت است. به طور کلی آنچه در روایات به آن سفارش شده، استفاده هر چه بهتر از امکانات است. مثلا در مورد خانه و مَرکَب روایت هست که بهترینش را استفاده کنید؛ منتها شرط و شروطی هم در کنار آن جلوگیری از اسراف؛ انفاق؛ دوری از دنیاگرایی و ... وجود دارد می کند. در این باره این مطلب را مطالعه نمایید: در مورد انتخاب مرکب

2- در مورد فهمیدن احساسی بودن یا نبودن طرف در جلسه خواستگاری باید عرض کنم: آدم بی احساس نداریم یا اگر هم باشد به قدری کم است که پیدا کردن آن آسان نیست! تفاوت انسان ها یکی در مقدار غلبه احساساتشان است و دیگری در نوع بروز احساساتشان. در این باره هم افرادِ هم جنس تقریبا مثل هم هستند و خیلی تفاوت ندارند. بیشترین اختلاف بین دو جنس مخالف است. مرد نسبت به زن، هم از غلبه احساس کمتری برخودار است و هم اینکه نوع ابراز احساساتش با زن فرق می کند. بنابراین به نظر من این سوال از طرف یک مرد وجهی ندارد که بگوید: «من همسری می خواهم که با احساس باشد»؛ چون اصلا نمی توانی همسری پیدا کنی که بی احساس باشد.

بله خانم ها ممکن است در نوع ابراز احساسات کمی با هم متفاوت باشند که این بیشتر ناشی از محیطی است که در آن زندگی کرده اند؛ مثلا دختری که همیشه ابراز احساسات پدر و مادرش را دیده، در بروز احساسات با کسی که پدر و مادرش روش زندگی دیگری داشته اند فرق می کند. بنابراین اگر نوع خاصی از ابراز احساسات مد نظر شماست، می توانید برای فهمیدن آن، در مورد ابراز احساسات مادر به پدر یا برعکس از خود او در جلسات خواستگاری یا از نزدیکانش سوال کنید؛ هر چند به نظر من این مسئله هم خیلی اهمیت ندارد و مشکل ساز نیست؛ چون یکی از اصول زندگی مشترک این است که شما با روش و چگونگی ابراز احساسات طرفتان آشنا شوید و به جای اینکه از او انتظار داشته باشید روش ابراز احساساتش را تغییر دهد، سعی کنید خودتان محبت او را آنگونه که ابراز می کند دریافت کنید!

3- در مورد اینکه با وجود شرایط سنیتان نگران پیدا کردن دختر طلبه ای هستید که از لحاظ سنی با شما تناسب داشته باشد باید عرض کنم: چه لزومی دارد که شما دو سال دیگر صبر کنید و بعد ازدواج کنی؟! شرایط تحصیلی و شغلی و برنامه زندگی آینده شما که مشخص است. فقط دو سال زمان نیاز دارید که درستان تمام شود و شغلی پیدا کنید که این دو سال را می توانید در عقد بمانید.

اما در مورد اینکه همسر طلبه می خواهید:
اولا اینطور نیست که همه طلبه های خانم بخواهند با یک طلبه ازدواج کنند. هستند دختران طلبه ای که برایشان ایمان و اعتقاد طرف مقابل مهم است و کاری به صنفش ندارند.
ثانیا اینطور نیست که شما در غیر طلبه ها نتوانید همفکر خودتان پیدا کنید؛ چون دختران زیادی هم هستند که هر چند طلبه نیستند؛ اما از ایمان و اعتقادی قوی؛ حتی بیشتر از یک طلبه برخوردارند.
ثالثا اینطور نیست که همه دختران معتقد یا طلبه در سن پایین ازدواج کرده باشند و دیگر موردی که با سن شما تناسب داشته باشد پیدا نشود. هستند افرادی که به هر دلیلی نتوانسته اند ازدواج کنند؛ مثل دختران معتقدی که خواستگار معتقد نداشته اند یا شرایط مالی خانواده شان باعث شده نتوانند تا به حال ازدواج کنند و ... . لذا از این بابت جای نگرانی نیست.

موضوع قفل شده است