جمع بندی انواع دشمنی ها

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انواع دشمنی ها

سلام

وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ‏ (فصلت 34)

و نيكى با بدى يكسان نيست. [بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع كن؛ آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است، گويى دوستى يكدل مى‏گردد
در ایه منظور عداوه کدام نوع دشمنی است؟ چون کلمه نکره است منظور دشمنی خاصی است

مثلا در این ایه منظورش دشمنی ای نیست که از روی حسادت است چون بنابر فرمایش امام علی ع دشمنی که از روی حسادت باشد هیچ گاه به دوستی نمی گراید:kill:

اصلا کسی میدونه انواع دشمنی ها کدام است و کدام یک به دوستی می گراید ؟چگونه ؟:frind:مثلا دشمنی از روی حسادت یا از روی تکبر ...

کارشناس بحث : میقات

جمع بندی

پرسش:
در آیه شریفه: « وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ‏ (فصلت 34): و نيكى با بدى يكسان نيست. [بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع كن؛ آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است، گويى دوستى يكدل مى‏گردد».
 منظور از عداوت، کدام نوع دشمنی است؟

مثلا در این آیه منظورش دشمنی ای نیست که از روی حسادت است چون بنابر فرمایش امام علی (علیه السلام) دشمنی که از روی حسادت باشد هیچ گاه به دوستی نمی گراید.

پاسخ:
«وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لاَ السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَميمٌ»
هرگز نيكى و بدى يكسان نيست بدى را با نيكى دفع كن، ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است، گويى دوستى گرم و صميمى است! (1)

با سلام و درود
چند نکته در این زمینه عرض می شود:
1. در این آیه شریفه، دشمنی خاصی مد نظر نیست و بطور کلی دستور می دهد در برابر بدی دشمنانت، نیکی کن، زیرا این باعث می شود که دشمنی آنها نسبت به تو تبدیل به دوستی شود.

2. بدیهی و روشن است که این یک قانون غالبی است، نه دائمی، یعنی افرادی هستند که از این شیوه برخورد، سوء استفاده می کنند و لذا باید به نوع دیگری با آنها برخورد نمود.

به بیان دیگر، نه تنها این قانون بلکه حوزه علوم انسانی و تربیتی، مانند قوانین ریاضی و فیزیک نیست که با دادن یک فرمول، همیشه انتظار یک نتیجه ثابت را داشت و تخلف ناپذیر باشد؛ لذا این جا نیز افراد یا مواردی پیدا می شوند که یا از برخورد خوب دیگران، سوء استفاده می کنند و یا اصلا به گونه ای فطرت خود را منحرف نموده اند که حتی نیکی در حق آنها، تاثیری در وجودشان نمی گذارد.

3. بهتر بود عین عبارت عربی روایت را می آوردید. در هر حال بر فرض صدور چنین روایتی با این بیان از معصوم، چه بسا یکی از مواردی که این راهکار (نیکی در برابر بدی) در مورد ایشان فایده ندارد، همین مورد حسادت باشد.

و چه بسا ناظر به وقتی باشد که دشمنی طرفینی بر اساس حسادت باشد و هیچ کدام از طرفین به خاطر حسادتی که نسبت به طرف مقابل دارد، نمی تواند در حق او نیکی کند.

و چه بسا ناظر به وقتی باشد که هنوز حسادت او باقی است، و در صورتی که این راهکار ادامه دار باشد، به تدریج باعث برطرف شدن حسادت شود و پس از آن نیز تاثیر گذار باشد.

در هر حال، چنین روایاتی نمی خواهند بگویند در برابر افراد حسود، اصلا نیکی نکنید.

 

پی نوشت:
(1) فصلت، 34.

موضوع قفل شده است