انتظار یا پیشنهاد یا انتقاد شما از مسجد محل تان( اتاق مخصوص کودکان)

تب‌های اولیه

38 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
انتظار یا پیشنهاد یا انتقاد شما از مسجد محل تان( اتاق مخصوص کودکان)

دوستان سلام
حالتون خوبه
خوشحالم كه باز تاپيكي و ديداري داريم
انتظار شما از روحاني و امام جماعت مسجدتان يا مساجد چيه؟
انتظار درباره
ارتباط او با خودش و خانواده اش با تخصصش
ارتباط او با مردم( كودك - افراد مسن - نوجوان و..)
ارتباط او با خدا
ارتباط او با امام جماعات ديگر
ارتباط او با هيأت امنا و خادم
ارتباط او با مداحان و متخصصاني كه در مسجد حاضر مي‌شوند مانند پزشك و...
ارتباط او با محل تبليغش( مدت زماني كه بايد وقت بگذارد- زمان شناسي و...)
مديريت مسجد
مديريت فرهنگي
و...
لطفاً مختصر و كوتاه ( حداكثر 10 سطر)بنويسيد
اشكالي ندارد تنها به يك موضوع بالا بپردازيد و با عنوان مشخص كنيد
مثال:
ارتباط او با كودكان
.........................
.......................
...........................

سلام ممنون استاد از طرح اين موضوع.

حامی;31614 نوشت:
دوستان سلام
حالتون خوبه
خوشحالم كه باز تاپيكي و ديداري داريم
انتظار شما از روحاني و امام جماعت مسجدتان يا مساجد چيه؟
انتظار درباره
ارتباط او با خودش و خانواده اش با تخصصش :همون قدر كه با مردم خوش رفتاري مي كند و همه به ايشان احترام مي گذارند به خانواده خودش هم احترام بگذارد و در خانه حسن خلق داشته باشد.

ارتباط او با مردم( كودك - افراد مسن - نوجوان و..)
: به كودكان و نوجوانان هم به اندازه بزرگان و حتي بيشتر توجه كند چون در سن حساسي هستند و مثل ضبط همه حركات و رفتارها و گفتار ايشان را ثبت مي كنند و يك اشتباه يا برخورد نادرست ممكن است تا ابد تصوير بدي در ذهن ايشان ايجاد كند.در عين حال احترام ريش سفيدان را هم داشته باشد.
ارتباط او با خدا: هر كاري كه ميكند فقط براي رضاي خدا باشد و هر قدمي كه برميدارد و هر سخني كه به زبان مي اورد خدا را ناظر اعمال خويش ببيند.
ارتباط او با امام جماعات ديگر: سعه صدر و فكري باز و پذيرا داشته باشد و بدون غرور يا تكبر از دانش ديگر دوستان نيز استفاده كند.
ارتباط او با هيأت امنا و خادم: در همه حال قدردان زحمات ايشان باشد و هرزگاهي يادي از ايشان در جمع كند. چون هيات امنا به عنوان امين مردم شناخته مي شوند راهنمايي ها و دستورات و احكام لازم را به ايشان داشته ياد آور شود.
ارتباط او با مداحان و متخصصاني كه در مسجد حاضر مي‌شوند مانند پزشك و... مطالعه و اطلاعات خود را در هر زمينه و تخصصي بالا برده و با توجه به دستورات ديني و قران و نيز ارتباط آنها با علوم روز سخن بگويد تا همه اقشار بتوانند استفاده كنند.
در رابطه با مداحان هم بايد نكات لازم و به خصوص احاديث و روايات معتبر را ياددآوري كند تا از هرگونه خرافه و اغراق در مجالس روضه يا مولودي جلوگيري شود.

ارتباط او با محل تبليغش( مدت زماني كه بايد وقت بگذارد- زمان شناسي و...) اين بستگي به مديريت زمان خودشان دارد.
مديريت مسجد در مسائل مختلف مانند حرمت مسجد، مراسم و امور خيريه، فعاليت هاي مذهب و فرهنگي، مسائل بهداشتي و ... با مدير گفتگوهاي لازم را داشته باشد
مديريت فرهنگي هرگونه فعاليت فرهنگي جانبي يا اردوهاي خاص يا تبليغات لازم را با هماهنگي ايشان انجام دهند
و...
لطفاً مختصر و كوتاه ( حداكثر 10 سطر)بنويسيد
اشكالي ندارد تنها به يك موضوع بالا بپردازيد و با عنوان مشخص كنيد
مثال:
ارتباط او با كودكان
.........................
.......................
...........................

البته الان خدا روشكر همه روحانيون اين مسائل را خيلي خوب ميدانند و رعايت مي كنند . فقط محض پيشنهاد و اعلام نظر گفتم. يا حق.

سلام ممنونم
نكات كوتاه و مختصر بود
البته دوستان مي توانند انتقادات خود را نسبت به امام جماعت محل زندگي يا كار يا تحصيل خود هم بيان كنند


سلام
نماز مغرب وعشاي ديشب را جاي شما خالي مسجد سلماسي بودم (مسجد محل تدرس امام خميني -ره-) چند روحاني در بين نماز گزاران بودند
چيزي كه توجه من را جلب كرد و برايم جالب بود اين كه:
- قبل از نماز يك روحاني حدود 50 ساله از جيبش عطرش را در آورد و بين صفوف حركت كرد و به كودك، جوان و پير عطر تعارف كرد كه استفاده كنند و بعد به سجاده خود برگشت و از عطر استفاده كرد.
- دعاي ماه رجب را يك كودك با صداي خوش خواند(انحصاري نبود)
- بين دو نماز به نماز گزاران تعارف شد كه يك نفر اقامه را بگويد(انحصاري نبود)

يك انتقاد من از امام جماعت محل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مان: وقتي برايش كاري پيش مي‌آيد قبلا مردم را خبر نمي كند و مردم گاهي زياد منتظر ايشان مي‌شود و بعد متوجه مي‌شوند او نمي آيد.
مزاح:
پسر عمه اي دارم متدين و شوخ: مي گفت به حاج آقا گفتم اگه اجازه بدهيد از چين حاج آقا بياوريم چين كه همه چيز را تو صنعت به عهده گرفته شايد روحاني آن هم منظم تر باشد( بعد از اين مزاح حاج آقا اشكالش برطرف شد)

سلام
دوستان پس کجایید
حرفی حدیثی نقلی ؟
خودم بگم؟
چون اصرار می کنید باشه
کودکان و آیت الله امجد
یه وقتی مسجد چهار ده معصوم قم رفته بود آیت الله امجد نماز مغرب را خواندند بلند شدند نگاه کردند دیدند کوکانی پشت سر نماز گزاران بازهای مختلف گرگی و....می کردند ایشان تبسمی کردند همه برگشتند پشت سرشون را نگاه کردند دیدند او به بازی بچه نگاه می کند و لذت می برد بعد رو کرد به نماز گذاران گفت :
اینها نور چشم های ما هستند کسی جلوی با آنها برخورد نکنه راحت باشند

تجربه خودم
روزی برای نماز مسجد کوچک و با صفای آیت الله میانجی رفتم دخترم که 2 سال بیشتر نداشت را با خودم بردم بچه صدایی که می کرد(نه بلند که مزاحم تمرکز نماز گزاران شود) می دیدم عده ای از پیر مردها با تشر به من و بچه نگاه می کنند من به بچه می گفتم س س نماز تمام شده بود پیرمردی آمد و خودمونی گفت ما غلط کردیم شما نکنید
با بچه باید راحت باشه راحت آن قدر س س س کردم تا بچه هام از من مسجد فراری و بیزارشد
انتقاد من:
بسیاری از امام جماعت ها درباره نحوه برخورد نمازگزاران و خادمان سخن می گویند ولی تصمیم اساسی نمی گیرند که خادم حق ندارد بچه ای را از مسجد بیرون بیندازد و...
حضور آزاد کودک در مسجد
- پیامبر نماز می خواندند متوجه شدند کودکی گریه می کند نماز را سریع تر خواندند
- امام حسن و حسین -ع- کودک بودند و با پدربزرگ خود حضرت محمد - ص- به مسجد می آمدند و در حالی که پیامبر در سجده بودند بر کمر پیامبر می نشستند

[=Arial Black]با سلام.

راستي يه مورد به ذهنم رسيد.
دررابطه با شبهاي قدر خيلي مهمه كه روحانيون عزيز مديريت زمان را داشته باشند يا به مداحان يا كساني كه سخنراني ميكنند تذكر بدهند كه از اونجاييكه مردم بايد به موقع براي سحر در منزل باشند و بتونند يك استراحتي هم بكنند برنامه رو جمع و جور كنند تا مردم زده نشوند و عطاي مسجد آمدن را به لقايش نبخشند چون خيلي ها با شور و عشق اين شبها به مسجد ميان اما اون قدر برنامه ها را طول ميدهند و حاشيه مي روند كه مردم خسته ميشند.

يادمه يكبار شب قدر به مسجد تازه ساز نزديك منزلمون رفته بوديم. دعاي جوشن كبير كه خوانده شد و حاج آقا سخراني كردند و مداحي انجام شد. يك از هيئت امناي مسجد رفت پشت تريبون. خدا خيرش بده شروع كرد از تاريخچه تاسيس مسجد و نحوه معماري و هزينه ها گفتن و ريز و به ريز با صبر و حوصله جزئيات رو توضيح دادن. :Sokhan:مردم هم خسته بودن و نزديك اذان صبح بود. در اين بين يك خانمي بلند داد زد بسه ديگه آقا مردم گرفتارند نزديك سحره چقدر صحبت مي كنيد:Narahat:. يك آقايي هم از مردانه داد آفرين شير ز[=Arial Black]ن[=Arial Black]:nishkand:
[=Arial Black]
ملت هم عصباني بودند هم همه خندشون گرفته بود. بنده خدا ديگه سريع خلاصه كرد و رفت. خب اگه اين مسئله را از قبل روحاني محل تذكر مي داد خيلي بهتر بود تا اين جوري ختم بشه. چون خيلي ها هستند كه فقط همين شبا ميان مسجد اگر يكي دوبار ببينن اين جوري از هر چي دين و مراسمه زده مي شند. بايد در مردم شوق ايجاد كرد. اين در مورد همون ارتباطي كه گفتيد با باني ها و هيئت امنا بايد داشته باشند.

انتقاد:
كمتر مسجدي رفته ام كه امام جماعت برگردد حداقل صف پشت سرش را منظم كند
در حالي كه مي دانيم پيامبر -ص- ابتدا صفوف را منظم مي كردند

مشاوره ديني بعد از نماز
يكي از كارهاي بسيار بسيار جالبي كه آيت الله اميني بعد از نماز انجام مي‌دهد اين است كه كنار محراب مي‌نشيند و افراد به نوبت (كه اغلب جوانان هستند) نزد ايشان مي روند و مسائلشان را با او در ميان مي‌گذارند
اين نكته قابل توجه بقيه روحانيون است

مشاوره ديني
يكي از كارهاي مثبتي يك يك روحاني مي تواند انجام دهد مشاوره هاي ديني قبل يا بعد از نماز است:
1- او مي تواند وقت آن را اعلام كند
2 مي تواند براي زنان و مردان كوكان، نوجوانان و بزرگسالان وقت هاي جداگانه در نظر بگيرد.
3- روحاني بايد زمينه اي فراهم كند تا افرادي كه سئوال خصوصي دارند راحت تر بتوانند مسايل خود را مطرح كنند.
4- در مواردي كه سئوال به حوزه غير تخصص اوست ارجاع به افراد قابل اعتماد دهد.
5- از مشاوره تلفني و ايميل كمك بگيرد.
6- براي مسجد سايت يا وبلاگ درست كند و يكي از قسمت هايش را اختصاص به پيشنهادات و انتقادات و پرسش و پاسخ قراردهد.
7- زمان هاي كه مشكل دارد و نمي تواند مسجد برود حتما كسي را جايگزين قرار دهد يا اعلام كند كه نمي تواند مسجد برود.
8-

عمو حامي
سلام دلتون خوشه
آمار بگيريد از بين مساجد ، چقدر امام جماعت ها وقت مي گذارند
برخي مساجد كه روحاني ندارد كه اون هوچ
برخي ايام تبليغي دارند كه غالبا اين روحاني ها تلاش مي كنند كه اين ايام تبليغ كنند
برخي مساجد از پيش نماز گرفته تا خادم استبدادي است كسي حق ندارد بگويد حاج اقا منظم بيا ، اصلا چه جايي مربوط به سامان دادن اين كارهاست مثلا ايا كار يك روحاني ارزيابي يا نظر سنجي مي شود.

عمو حامي
سلام
آمار بگيريد از بين مساجد ، چقدر امام جماعت ها وقت مي گذارند
برخي مساجد كه روحاني ندارد كه اون هوچ
برخي ايام تبليغي دارند كه غالبا اين روحاني ها تلاش مي كنند كه اين ايام تبليغ كنند
برخي مساجد از پيش نماز گرفته تا خادم استبدادي است كسي حق ندارد بگويد حاج اقا منظم بيا ، اصلا چه جايي مربوط به سامان دادن اين كارهاست مثلا ايا كار يك روحاني ارزيابي يا نظر سنجي مي شود.

نظريه اتاق یا دفتر مشاوره دینی
1- در سطح شهر ما دفاتر حقوقی وکالتی محضر و..داریم چه خوب است در سطح شهر ما دفاتر و مراکز مشاوره دینی رایگان در زمینه سئوالات شرعی، اخلاق و تربیت و اعتقادات (مخصوص مرد و زن کوچک و بزرگ) داشته باشیم.
2- چه خوب می شد ما در هر مسجدی اتاقی مخصوص داشتیم برای مشاوره دینی. گاهی افراد نیاز به وقت بیشتری دارند و دیگر این که اگر بعد از نماز در مسیر بخواهند سئوال کنند احساس می کنند که مزاحم روحانی هستند ولی اگر اتاق مخصوص مشاوره دینی باشد این مشکل بر طرف می شود
3- روحانی ها می توانند برای این که تکراری نشوند و دیگر این که مراجعه کننده احساس راحت تری داشته باشند در طول هفته از روحانیون دیگر برای مشاوره دینی دعوت کنند و با هم همکاری داشته باشند.
4- روحانیون لازم است با مفاهیم مشاوره خانواده، تربیت کودک، روان شناسی رشد، اختلالات روانی و روش های آن آگاهی نسبی داشته باشند
5- اتاق مشاوره سبب می شود افراد اگر سئوال خصوصی داشته باشند راحت باشند
6-اتاق مشاوره دینی لازم است مجهز به کتابخانه و نرم افزارهای تربیتی و... باشند.
7-

سلام
تمام این تذکرات وقتی اعمال میشه که وقتی یک روحانی امام جماعت یک مسجده فقط و فقط کارش همون باشه
یعنی مثلا وقتی روحانی یک مسجد هست ماههای تبلیغی لازم نباشه جای دیگه ای بره و یا کلا در جایهای دیگه ای هم فعالیت کنه تا انرژی کافی برای آن محل فعالیت خود بگذاره.و از طرفی هم باید توجه بشه که این روحانی باید در طی دوره ای که به عنوان روحانی یک مسجده دوره های آموزشی براش بگذارن تا بتونه جواب گوی نیازهای غیر از پرسش احکام شرعی باشه.مثل برخورد با جوانها و نوجوانها و مسایل روانشناسی خاص مخصوص این کارها که خوب متخصصان امر بیشتر از من اطلاع دارند
اصل کلام اینکه مسولین امر باید در نظر بگیرند که واقعا نیاز یک مسجد به یک روحانی بیشتر از امام جماعت بودن صرفه
حتی همان پاسخگویی به مسایل شرعی خودش جدا از روانشناسی نیست
گاهی بعضی برخوردها در بیان جواب سوال شرعی مردم باعث جلب توجه اونها به دین و روحانی مذکور میشه و گاهی باعث فرار اونها و از طرفی وقتی یک نفر روحانی یک مسجد میشه باید بدونه الان دیگه توی یک جایگاه مهمی قرار گرفته پس باید میزان مطالعه ی خودش رو بالا ببره و مواظب خیلی از رفتارها و گفتارهاش باشه

maryam;33686 نوشت:
سلام
تمام این تذکرات وقتی اعمال میشه که وقتی یک روحانی امام جماعت یک مسجده فقط و فقط کارش همون باشه
یعنی مثلا وقتی روحانی یک مسجد هست ماههای تبلیغی لازم نباشه جای دیگه ای بره و یا کلا در جایهای دیگه ای هم فعالیت کنه تا انرژی کافی برای آن محل فعالیت خود بگذاره.و از طرفی هم باید توجه بشه که این

....................

سلام
یک نکته ای که اغلب از آن غفلت می شود این است که گاهی مردمی که روحانی ای را دعوت می کنند او را مثل مسلم ابن عقیل تنها می گذارند.
به محلی رفته بودم روحانی ای را مردم دعوت کرده بودند روحانی نمی دانست من حوزوی هستم وقتی خودم را به او معرفی کردم آتش فشان دلش فوران کرد گفت خوب شد یک نفر همدل پیدا کردم
من را دعوت کرده اند شب ها این جا جایی برای استراحتم ندارد نه پایگاهی نه اتاق روحانی ای نه میزبانی و.. به خدا من توقع از مردم ندارم اگر یک اتاقی که گچ و خاک هم باشد من حاضرم در آن جا بمانم ولی شب که نماز می خوانم کسی فکر نمی کند که من این جا غریب هستم هر کس به خانه خود می رود و من تنهای تنها می مانم شب ها 20 کیلو متر می روم تا به حوزه علمیه ای می رسم آن جا خدا خیرش دهد مسئول مدرسه را به زحمت توانستم جایی برای ماندن از او بگیرم.
خوب این روحانی حق دارد که ناراحت باشد حدود 20 سال سابقه حوزوی داشت اهل منبر و تحقیق بود و خانواده خود را به امان خدا در یک شهری رها کرده است و به شهری دور دست برای تبلیغ رفته است .
خوب این افراد متخصص اگر با این مشکلات روبرو شوند چگونه فکرشان متمرکز می شود کار تبلیغی کند.

برخورد نا مناسب با یک روحانی
یک از دوستان جوان ما که چندین سال جزء طلاب نخبه بود و مشغول درس خارج و رشته حقوق در دانشگاه بود برای تبلیغ به روستایی رفته بود می گفت ایام تبلیغم تمام شده بود یک ماه در روستایی بدون امکانات زندگی کردن و نصف بیشتر آن ماه را نون ماست خوردن خود حکایتی داشت که از آن شاکی نبودم چند چیز من را به هم می ریزد:
1- مردم گمان نمی کنند اکثر غریب به اتفاق مبلغان حقوق کمی دریافت می کنند و همه را با فلان مبلغ و منبری مشهور مقایسه می کنند. نمی دانند که از آن مبلغان مشهور ذر کشور زیاد نداریم و این در هر رشته ای وجود دارد مثلاً استاد و پزشک متخصص قلب داریم ولی در سطح کشور همه در یک سطح و با یک مخارج و حقوق هستند؟
2- روز آخر به من گفتند برو روی منبر بنشین مبلغی که جمع کرده بودند زیر 40 هزار تومان بود البته من واقعا از آنها طلبی ندارم. اما کاری کردند که مجبور شدم جلوی کارشان را بگیرم به من گفتند بر روی منبر بنشین بعد مثل پا تختی می خواندند که مش حسن ....تومان
مش مراد.....تومان
احساس کردم این کارشان عزت نفس روحانی به ویژه اگر جوان باشد را می شکند با عصبانیت بساط آنها را به هم زدم و درباره ی کارشان باآنها صبحت کردم

سلام
واقعا براي من سئوال بود كه روحانيون در آمدشان از كجاست
من پست رازي كه تا به حال گشوده نشده بود شما را دقيق خواندم بسياري از سئوالاتم حل شد
يك روز حاج آقا نقويان در تلويزيون از وضع اقتصادي اغلب طلاب سخن مي گفتندو مي گفتند مردم همه طلاب را با منبري هاي معروف مقايسه مي كنند. در حالي كه اين چنين نيست.

سئوال من و امثال من از روحانيون اين سايت
وقتي با دوستان و اقوامان بحث مي كنيم من براي سئوالات زير پاسخي ندارم
شهريه طلاب
شما گفتيد طلاب حقوق بگيرند دولت نيستند و شهريه مي گيرند.
1- شهريه طلاب چه قدر است آيا سال هاي تحصيل و تدريس فرقي در گرفتن شهريه دارد؟
آيا فرقي بين افراد مجرد و متأهل و بي فرزند و چند فرزندي دارد؟
2- چرا برخي روحانيون براي منبر هايشان نرخ تعيين مي كنند البته اين را من خودم واقعا از روحاني اي نشنيده ام اما شنيده ام كه منبري هاي معروف نرخ هم مشخص مي كنند ؟

سئوال بعدي
قسم حضرت عباس را قبول كنيم يا دم خروس
اين كه طلاب پول ندارد و بسياري از آنها زندگي نسبتاً خوبي دارند

لينك درخواستي از كاربران
سلام بنابر درخواست برخي از كاربران تاپيك راز كه تا به حال گشوده نشده بود را لينك مي كنم
بسياري از سئوال ها با خواندش رفع مي شود

رازی که تا حالا گشوده نشده بود
http://www.askdin.com/showthread.php?t=2923

متاسفانه هرجه انتقاد در جامعه است را بر سر روحانیت خالی می کنند :نفت تو جیب آخوند هاست ،در بانک سویس حساب دارند و..... البته چیزی که است همیشه نسبت به مبلغان دینی انتقاد بوده وهنگامی که روحانی را میدیدند میگفتند اینها باعث بدبختی هستند (قالُوا ما أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنا وَ ما أَنْزَلَ الرَّحْمنُ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَكْذِبُونَ).این در حالی است که در شهر مقدس قم روحانیون باید آب بخرند وآب شیرین در شهر وجود ندارد

سلام
طاعات و عبادات همه دوستان قبول درگاه حق:Gol:
من یه انتقاد اساسی دارم البته نه به امامای جماعت بلکه به پایه های ثابت نماز جماعت

کوچیک بودم شاید 8،9ساله با مامانم رفتم نماز جماعت و از هیجان زیاد صف اول ایستادم یه خانم نه زیر گذاشت نه رو گفت شماها برید صف های اخر که بلد نیستید درست نماز بخونید
منم واقعا تو ذوقم خورد:Ghamgin:

خیلیارو دیدم با بچه ها این جوری رفتار میکنن ولی به نظر من باید کاری کنیم که بچه ها به این سمت کشیده شن نه اینکه فراریشون بدیم:Narahat:

[="YellowGreen"]التماس دعا[/]

سوال;45126 نوشت:
سلام
طاعات و عبادات همه دوستان قبول درگاه حق:Gol:
من یه انتقاد اساسی دارم البته نه به امامای جماعت بلکه به پایه های ثابت نماز جماعت

کوچیک بودم شاید 8،9ساله با مامانم رفتم نماز جماعت و از هیجان زیاد صف اول ایستادم یه خانم نه زیر گذاشت نه رو گفت شماها برید صف های اخر که بلد نیستید درست نماز بخونید
منم واقعا تو ذوقم خورد:Ghamgin:

خیلیارو دیدم با بچه ها این جوری رفتار میکنن ولی به نظر من باید کاری کنیم که بچه ها به این سمت کشیده شن نه اینکه فراریشون بدیم:Narahat:


سلام و درود:Gol:

خیلی از بزرگتر های ما هنوز بلد نیستند درست نماز بخوانند. از کوچکتر ها که انتظاری نیست.:khandeh!:

التبه با انتقادتون موافقم چون خودمم چند مورد مشاهده کردم.

یا علی

آخ این قضیه شیر نفت و نون تو روغن و گفتید و یاد چه حرفایی که نیفتادم . من هر بار کسی بهم اینجوری گفته بهش گفتم یه سر بیاد خونمون. وقتی مدل زندگی یه روحانی رو دید بره آب شه !

بقول اون کتابچه هه که نمی دونم نویسنده اش کیه : آخوند باید روحانی باشه !

متاسفانه در مسجد محله ما ؛ فقط نماز مي خوانند
.
.
خواندن قران وترجمه با كمي توضيح ......وسلام
البته گاهي روضه وعزاداري و.و مجلس ترحيم براي مردگان ...........ديده ميشود
.
.
اما خبري از
بينش
نگرش
تولي
تبري
بحث اجتماعي ؛ سياسي ؛ اعتقادي و.و.
پاسخ به شبهات
امر به معروف ونهي ازمنكر
و.و. خبري نيست........خبري نيست ......

من از امام جماعت ها فعلاً انتقادی ندارم انتقادم بیشتر به خادم مسجد است
دقیقه ی 90 در مسجد را باز می کنند و به محض این که امام جماعت نماز را تمام کرد در مسجد را می بندند! اصلاً چند لحظه فرصت نمی دهند شاید کسی دیر رسیده، هنوز مشغول نماز است. شاید کسی تا دیر وقت توی خیابان و بیرون از منزل است اجازه دهند بیاید مسجد نماز بخواند؛ یک وقتی به نماز جماعت نمی رسیم ولی بعد از نماز می رسیم به مسجد از طرفی هم می دانیم دیگر جایی نیست که نمازمان را بخوانیم، می خواهیم برویم داخل مسجد خادم مانع می شود می گوید مسجد تعطیل است!!!!!!!

مهمتر از همه این که سرویس بهداشتی خانم ها همیشه درش قفل است!
اصولاً وضو خانه ی آقایان همیشه باز است و همیشه سرویس بهداشتی هم دارد؛ ولی برای خانم ها یا اصلاً وضو خانه نیست، یا اگر هست سرویس بهداشتی ندارد، یا همان دو تا شیر آبش صابون ندارد - آخه فکر نمی کنید خانم ها کرم استفاده می کنند!- یا خیلی وقت ها درش قفل است!
خیلی وقت ها توی خیابان صدای اذان را شنیدم؛ با کلی زحمت توی محله ی غریب مسجد را پیدا کردم؛ حالا تصادفاً اون روز وضو هم نداشتم! تا رفتم دیدم در وضو خونه قفله! دست از پا درازتر برگشتم!

یا یک مورد می رفتیم مسجد هیچ وقت در قسمت خانم ها صابون یا مایع دستشویی نبود؛ منم اصولاً صابون توی کیفم هست ولی شانس که نداریم هر وقت لازمه نیست! منم دیدم درست بشو نیست! یک روز رفتم وضو خانه ی آقایون صابون برداشتم! همه چپ چپ نگاهم می کردند! منم گفتم: آخه قسمت خانم ها صابون نداره! فرداش مشکل حل شد! (اون موقع دبیرستانی بودم که از این جسارت ها داشتم!)

این ها را روحانی مسجد باید به خادم تاکید کند که رعایت کنند.

ما تو مسجدمون یه اتاق داریم که همون اول در ورودی بچه ها را از بابا و ماماناشون میگره و توی اتاق براشون کارتون (کلا سرگرمی) میذاره ((توسط بچه های مسجد نه خود اتاق ، یعنی منظورم مسوولهای اتاق بودند))

ho.nomad;45242 نوشت:
ما تو مسجدمون یه اتاق داریم که همون اول در ورودی بچه ها را از بابا و ماماناشون میگره و توی اتاق براشون کارتون (کلا سرگرمی) میذاره ((توسط بچه های مسجد نه خود اتاق ، یعنی منظورم مسوولهای اتاق بودند))

سلام بر شما و همه همراهان
برنامه بسیار عالی است از کودک ستیزی در مساجد خیلی فاصله گرفته است و به پرورش مذهبی کودک نزدیک تر است.
البته در کنار این کار باید برنامه هایی ترتیب دهند تا کودکان در مواقعی نماز جماعت و جلوه های زیبای آن را در بین نماز گزارن احساس کنند و الگویابی کنند.

چرا در شهر قم، ماه های رمضان نماز جماعت حدود یک ساعت بعد از اذان اقامه می شه؟
واقعاً این که نماز اول وقت رها می شه، اول شکم بعداً غذا جای نقد داره هاااااااا
منتها من نمی دونم برمی گرده به روحانیون مساجد، فرهنگ شهر یا...؟

sajedee;45694 نوشت:
چرا در شهر قم، ماه های رمضان نماز جماعت حدود یک ساعت بعد از اذان اقامه می شه؟
واقعاً این که نماز اول وقت رها می شه، اول شکم بعداً غذا جای نقد داره هاااااااا
منتها من نمی دونم برمی گرده به روحانیون مساجد، فرهنگ شهر یا...؟

سلام
قمی ها از تعجب شاخ در می آورند بفرمایید در برخی از مساجد معدود
اینها قائل به اصالت الوجودند می گویند اول وجود بعدا سجود

به مسجدی که می رفتیم همیشه برای مخارج مسجدی پولی جمع می شد اما هیچ گاه برای امام جماعت مسجد پول جمع نمی شد!
تا یک دفعه که به مسجدی دیگر رفته بودم، دیدم دو بار پول جمع کردند یک بار برای مخارج مسجد و یک بار هم برای امام جماعت! با تعجب از بغل دستی ام پرسیدم مگر برای امام جماعت هم پول جمع می کنند؟!

الان که خاطرات دوستان را می خواندم دیدم ظاهراً این امر فقط برای من تازگی داشته است و متاسفانه برخی جاها بسیار عادی است.
واقعاً این رفتار جای انتقاد دارد. اگر می خواهند در این رابطه هم پولی جمع کنند به نظر من با همان عنوان مخارج مسجد جمع آوری شود بهتر است. یا در برخی مساجد صندقی هست جهت کمک به مخارج مسجد که خیلی بهتر است

البته نقد یعنی بیان نقاط قوت و نقاط ضعف در کنار هم ولی این چند روز فقط نقاط ضعف به ذهن من می رسد، نمی دانم چرا؟!

حامی;45795 نوشت:
سلام
قمی ها از تعجب شاخ در می آورند بفرمایید در برخی از مساجد معدود

شما که قمی نیستید، نگران نباشید:Labkhand:
تقصیر من چیست که هر چه مسجد دیدم از این قاعده مستثنی نبود؟!:Ghamgin:

سلام
البته من که تا حالا برخورد نکردم ولی معتقدم یا اصلا نباید پولی داد یا به خود امام جماعت متذکر شد

احساس تعلق
برخی از روحانیون هیچ احساس تعلقی به مسجدشان ندارند فقط می آیند نماز می خوانند و می روند. اما برخی روحانیون خدای ذوق و سلیقه اند.
هر از چند گاهی فرش های مسجد را می شویند. هنگامی که هوا خوب است فضای نماز را از داخل با صحن مسجد منتقل می کنند. داخل مسجد حوض آب و فواره می گذارند. برای مسجد کفش داری در نظر می گیرند تا کسی هنگام سجد بی هوش نشود(از بو کفش ها)، گاهی بین صفوف عطر و یا گلاب به نماز گزاران می زنند. به بچه های خردسالی که مسجد می آیند شکلات و..تعارف می کنند. و..........

سلام

با اجازه دوستان منم یه مورد دیگه اضافه کنم

اینکه بعضی از کسایی که حالا توی مساجد،حسینیه،مهدیه یا هر جای دیگه ای کلاس قران یا اموزش دیگه ای میذارن یه کوچولو هم که شده به فکر جلب رضایت خدا باشن نه چشم و هم چشمی!!!!!!!!

من یه مورد از این خانم های مثلا مربی قران رو دیدم که یه کاری کرد که باور کردنش واسه من که خودم با چشمای خودم دیدم غیر ممکنه!

التماس دعا

من که نفهمیدم چی گفتی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

حامی;46480 نوشت:
به بچه های خردسالی که مسجد می آیند شکلات و..تعارف می کنند. و..........

سلام
این نکته جذب بچه ها به مکانهای مذهبی از جمله مساجد و حرمهای زیارتی نکته بسیار مهمیه
راستشو بخوایید خودم بخاطر وجود حرم حضرت معصومه کمتر مسجد میرم ولی توی همین حرم خیلی به موارد دین گریزی دقت میکنم که قابل تعمیم به تمام مکانهای مذهبیه
نوع رفتار خادمها با بچه هایی که توی رواقها و شبستان مسابقه دو میدانی و ... میذارن
من میگم بذاریم این بچه ها بازیشون رو هم توی همین محیطهای مذهبی بکنند تا اگر یه روزی بازی زندگی خسته اشون کرد پناهگاهشون این جاها باش
ه
یه نکته جالب من مدتهاست در حرم حضرت معصومه میبینم که جالبه براتون بگم
ساعت22:30 شبهای 5شنبه توی شبستان حرم حضرت معصومه(چه دقیق:Nishkhand:)یه آقایی به تمام بچه ها که اونجان کیک میده
خیلی جالبه که ایشون با این کارشون باعث شدن خیلی از بچه ها مشتاقانه بیان حرم
نگید اینا شرطی بار میان .چون اون آقا وقتی بالای سر بچه هایی که دعا میخونن یا دختر کوچولوهایی که با حجابند میرسه با محبت بیشتری کیک بهشون میده
(قابل توجه والدین قمی سایت.امشب حوالی ساعت 10:30 توی شبستان بشینید شاید کیکی نصیب بچه اتون بشه و شما :gholdor:)

آخي...
الهي بميرم...:tashvigh:
وقتي داري كيك يا شكلات ميدي به بچه ها ديدي با چشماي معصومشون و با ولع خاصي به دستت نگاه ميكنند...:ninii:
خوش به حال اون چشم و دل پاكشون...:ashk:

موضوع قفل شده است