جمع بندی امر به معروف و نهی از منکر لسانی و استفاده از کنایات و مثال های ادبی

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
امر به معروف و نهی از منکر لسانی و استفاده از کنایات و مثال های ادبی

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج

سلام

همه ما ممکنه در موقعیتی قرار بیگریم که امر به معروف کنیم که شیوه ای از این فریضه لسانی است حال استفاده از بعضی از امثال و کنایات اشکلای دارد یا خیر؟:Gig:

فردی در تاکسی بوده است راننده تاکسی خلافی می کند و از لاین کناری و روبرویی چند متر می رود و فرد مذکور تذکر لسانی میده و میگه داری خلاف میری:offlow: و طرف مقابلت حقش ضایع میشه
و بعد از یک مدت بوقی می زنه راننده و فردی غیر از نفری که ذکر شد تذکر میده و خلاصه تا نزدیک های پایان مسیر راننده به خانمی تیکه می اندازد و فرد مذکور اولی میگه نکن و فکر کن ناموسته و راننده یه جوابی داد و خلاصه فرد مورد نظر ما گفت خوب نیست نکن و راننده گفت تو تاحالا تیکه ننداختی به دختری طرف گفت نه گفت حاضرم به قران قصم بخورم تو بدتری و طرف جواب داد این جور وقت ها یک مثلی زده میشه راننده یک مثل گفت و طرف مذکور گفت کافر همه را به کیش خویش پندارد(نه به نیت کفر برای طرف مقابل) و راننده گفت تو مسلمانی و من کافر و طرف موقع پیاده شدن گفت در مثل جای مناقشه نیست:Narahat az:

البته شاید چیزایی از قلم افتاده باشه یا پس و پیش باشه اما لپ کلام در مورد اون مثل کافر همه را به کیش خویش پندارد است و کلا ای متن رو نقل به مضمون بدانید:Nishkhand:
[SPOILER](خوبه راوی حدیث نیستم والا حدیثی از من نقل نمی شد با این شک ها:Cheshmak:)
[/SPOILER]

در ادامه برای پر بار شدن موضوع میشه این به عنوان یک مرجع علمی و مناسب برای این بحث تذکر لسانی باشد که مومنین به اگاهی به انجام فریضه دینی خویش بپردازند

یا علی:hamdel:

با نام و یاد دوست



کارشناس بحث: استاد اویس

قابل توجه:

موضوع جهت بحث و تبادل نظر میان کاربران باز گذاشته می شود.

خواهشمندم فقط در موضوع اصلی تاپیک نسبت به ارسال مطلب اقدام نمایید

و از هرگونه بحثهای حاشیه ای و نیز بحثهای دونفره خودداری نمایید.

با تشکر

:Gol:

[="Tahoma"][="DarkGreen"]اللهم عجل لولیک الفرج
سلام

:Gig::Gol:[/]

[=Georgia]

رستگاران;437426 نوشت:
همه ما ممکنه در موقعیتی قرار بیگریم که امر به معروف کنیم که شیوه ای از این فریضه لسانی است حال استفاده از بعضی از امثال و کنایات اشکلای دارد یا خیر؟

با عرض سلام و ادب خدمت دوست گرامی جناب رستگاران
در امربه معروف و نهی از منکر می توان از کنایات و مثال های ادبی استفاده کرد منتهی آنچه مهم است این است که این کنایات و مثالها از دایره ادب و احترام بیرون نرفته و موجب بی احترامی و هتک حرمت طرف مقابل نشود.
لذاشایسته است انسان پیش از امر به معروف و نهی از منکر، به فراخور موقعیت اجتماعی مخاطب، قدری از او تمجید کند و پندهای حکیمانه و امر و نهی دل سوزانه او همواره آمیخته با ادب و احترام باشد و با الفاظی دل نشین و محبت آمیز بیان شود. همچنین بهتر است ابتدا به ویژگی های مثبت اخلاقی، خانوادگی، علمی و شغلی او و توانایی وی بر نیک بودن تأکید شود. سپس نکته های رفتاری لازم را به او گوشزد کند. در این صورت، امر به معروف و نهی از منکر نه تنها مخاطب را به لجاجت و جبهه گیری وادار نمی کند، بلکه مانند باران بهاری، قلب و جان او را پاک و او را امیدوار و هدفمند می سازد.

فردی از یاران امام صادق علیه السلام هر از گاهی به لغزشی دچار می شد. زمانی به کمک حضرت نیازمند شد. خدمت امام رسید و تقاضایش را مطرح کرد. امام به او یاری رساند و از او دل جویی کرد. پس به او چنین فرمود:

إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ اِنَّهُ مِنْکَ اَحْسَنُ لِمَکانِکَ مِنّا وَ إِنَّ القبیحَ مِنْ کُلِّ أحَدٍ قَبیحٌ و إنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ.

کار خوب، از هر کس سر بزند، نیکوست و از تو نیکوتر است؛ زیرا تو به ما وابسته ای و کار بد از هر کس سر بزند، بد است و از تو بدتر است.

با دقت در این سخن امام درمی یابیم که ایشان ابتدا با دل جویی، احسان و نزدیک ساختن اطرافیان به خود، درصدد امر به معروف و نهی از منکر برمی آمد و این امر می تواند الگوی بسیار مناسبی برای ما در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باشد.


[=Georgia]سوال
آیا استفاده از بعضی از امثال و کنایات برای امر به معروف و نهی از منکر اشکال دارد؟


پاسخ:
[=Georgia]در امربه معروف و نهی از منکر می توان از کنایات و مثال های ادبی استفاده کرد منتهی آنچه مهم است این است که این کنایات و مثالها از دایره ادب و احترام بیرون نرفته و موجب بی احترامی و هتک حرمت طرف مقابل نشود.
لذاشایسته است انسان پیش از امر به معروف و نهی از منکر، به فراخور موقعیت اجتماعی مخاطب، قدری از او تمجید کند و پندهای حکیمانه و امر و نهی دل سوزانه او همواره آمیخته با ادب و احترام باشد و با الفاظی دل نشین و محبت آمیز بیان شود.
همچنین بهتر است ابتدا به ویژگی های مثبت اخلاقی، خانوادگی، علمی و شغلی او و توانایی وی بر نیک بودن تأکید شود. سپس نکته های رفتاری لازم را به او گوشزد کند. در این صورت، امر به معروف و نهی از منکر نه تنها مخاطب را به لجاجت و جبهه گیری وادار نمی کند، بلکه مانند باران بهاری، قلب و جان او را پاک و او را امیدوار و هدفمند می سازد.

فردی از یاران امام صادق (علیه السلام) هر از گاهی به لغزشی دچار می شد. زمانی به کمک حضرت نیازمند شد. خدمت امام رسید و تقاضایش را مطرح کرد. امام به او یاری رساند و از او دل جویی کرد. پس به او چنین فرمود:
إِنَّ الْحَسَنَ مِنْ کُلِّ أَحَدٍ حَسَنٌ وَ اِنَّهُ مِنْکَ اَحْسَنُ لِمَکانِکَ مِنّا وَ إِنَّ القبیحَ مِنْ کُلِّ أحَدٍ قَبیحٌ و إنَّهُ مِنْکَ أَقْبَحُ.
کار خوب، از هر کس سر بزند، نیکوست و از تو نیکوتر است؛ زیرا تو به ما وابسته ای و کار بد از هر کس سر بزند، بد است و از تو بدتر است.
با دقت در این سخن امام درمی یابیم که ایشان ابتدا با دل جویی، احسان و نزدیک ساختن اطرافیان به خود، درصدد امر به معروف و نهی از منکر برمی آمد و این امر می تواند الگوی بسیار مناسبی برای ما در زمینه امر به معروف و نهی از منکر باشد.

موضوع قفل شده است