"اصول" گفتمان عدالت در "منابع دینی"

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
"اصول" گفتمان عدالت در "منابع دینی"

سلام
بر اساس تعالیم قرآن کریم یکی از اهداف پیامبران و کتب الهی تحقق عدالت اجتماعی است . قرآن در این خصوص می فرماید :
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس(حدید 25)
همانا رسولانمان را با نشانه های آشکار فرستادیم و با آنان کتاب و میزان را نازل کردیم تا مردم قسط را بپا دارند و آهن را نازل کردیم که در آن نیرویی شدید و منافعی برای مردم است .
این بیان نورانی بطور روشن فلسفه اجتماعی دین را برپایی قسط یا همان عدالت فراگیر اجتماعی می داند . کانه در تحقق عدالت اجتماعی یک خاصیت ذاتی برای تعالی و ترقی انسانها وجود دارد که همه را شامل می شود . پس پی جویی تحقق عدالت اجتماعی یک کار علمی ارزشمندی است که باید بر اساس اصل تفریع از منابع اصیل اسلامی آغاز شود .
به نظر می رسد همین آیه شریفه برای آغاز این بحث بسیار مناسب است .
با توجه به دقت خارق العاده قرآن در طرح مباحث باید از تمام عبارات آیه در موضوع آن استفاده کرد .
1- لقد : تاکید بر اهمیت موضوع
2- ارسلنا رسلنا ... : ارسال رسل و انزال کتب و میزان ، مبنای فکری و اجرایی تحقق عدالت اجتماعی است
3- لیقوم الناس بالقسط : مبناها برای حرکت خودجوش مردم در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است یعنی عدالت اجتماعی باید به مطالبه عمومی فعال تبدیل شود
4- و انزلنا الحدید : شاید در تحقق بخشیدن به عدالت اجتماعی نیازمند توسل به قدرت شویم که مجاز است چه اینکه عدالت بعنوان یک هدف انسانی و الهی مخالفانی خواهد داشت
بحث و بررسی این چهار محور می تواند ما را به مطالب نشنیده ای برساند .
منتظر اندیشه و اظهار نظر دوستان خواهیم بود
موفق باشید

حامد;112142 نوشت:
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط و انزلنا الحدید فیه باس شدید و منافع للناس(حدید 25)

سلام
پس می توان از این آیه شریفه سه اصل استنباط کرد :
1- بنیانهای فکری گفتمان عدالت دینی قرآن و سنت است
2- مطالبه عمومی مردم برای تحقق عدالت اجتماعی ضروری است
3- مبارزه با عدالت ستیزان مجاز است
به نظر شما این سه اصل پاسخگوی کدامیک از سوالات ما در زمینه گفتمان عدالت است ؟
موفق باشید

سلام
همانطور که گفتیم قرآن کریم دقت خارق العاده ای در بیانات خود دارد بطوریکه نمی توان گاهی از یک حرف آن غافل شد چه رسد غفلت از یک کلمه یا یک جمله .
در آیه مورد بحث یک نکته دقیق وجود دارد که باید جزء اصول قرار گیرد و آن عبارتست از :
ضرورت حضور ولی الهی جهت تحقق عدالت اجتماعی
این اصل از دو جمله :
ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان
قابل استباط است چه اینکه نقش رسول و میزان - که به حسب روایات و بزرگان اولیاء الهی پس از پیامبران هستند- نقش متفاوتی است .
آنها مربیان الهی اند که برای تحقق تربیت دینی حضورشان ضروری است چه اینکه ایشان الگوهای برین ارزشهای کتاب و دانایان حقیقی اسرار آن هستند . بر این مبنا طی طریق تحقق عدالت اجتماعی مد نظر قرآن کریم جز با حضور اولیاء الهی و یا جانشینان منصوب شده از سوی ایشان ممکن نیست و سعی و تلاش بدون آنان راه به جایی نخواهد برد .
موفق باشید

سلام
روایت مشهوری از پیامبر اکرم ص است که :
بالعدل قامت السماوات والارض
بواسطه عدل است که آسمانها و زمین برپا شده اند .
اصلی که از این روایت قابل استنباط است اصل قیام است .
چون روایت می فرماید عدل مایه قیام آسمانها و زمین است اینگونه می توان برداشت کرد که :
ابعاد ظاهری و باطنی عالم بشریت هم بر پایه عدل قائم می شوند . یعنی وقتی جامعه بشری سرپا می ایستد وقتی از ضعف و زبونی خارج می شود که عدل در آن تحقق یابد .
پس : عدل علت سرپا ایستادن است .
لذا جامعه ای جامعه عادل است که سرپا باشد ، ارکانش ،افرادش ،امورش ،زندگی مادی و معنویش .
این می تواند یک معیار در تعریف عدل هم باشد که :
عدالت اجتماعی یعنی سرپا بودن جامعه در تمامی ابعادش
هرچند خود قیام و سرپا بودن باید مورد تحلیل قرار گیرد که آیا منظور فعلیت تامه است یا قرار داشتن در مسیر فعلیت تامه ؟
موفق باشید

موضوع قفل شده است