جمع بندی اصل اباحه و اصل حل در قرآن و فقه اسلام

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اصل اباحه و اصل حل در قرآن و فقه اسلام

با سلام و عرض ادب و احترام

اصلی نزد فقها وجود دارد نام اصل حل و اباحه

بر طبق این اصل : « هر چیزی حلال و مباح است تا زمانیکه آیه و حدیث و دلیلی بر حرمت و رد آن نداشته باشیم . »

میخواستم بپرسم این نظریه ، ریشه ای در قرآن و سنت دارد یا خیر ؟

سپاس از شما ...

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد یاسین

سؤال:
آیا اصل حلیت و اباحه، ریشه قرآنی و حدیثی دارد؟

پاسخ:
قرآن مجید در مواضع مختلف به پاک حلال بودن طعام و غذاها اشاره می‌کند. گاهی حلال بودن غذاها را میان بنی اسرائیل بیان می کند و در مواردی به حلال بودن نعمت های الهی برای مسلمانان می پردازد، مگر مواردی که حرمت آنها به صورت مشخص ذکر شده باشد. از باب نمونه می‌توان به آیات ذیل اشاره کرد؛
«كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلاًّ لِبَني‏ إِسْرائيلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائيلُ عَلى‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراةُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراةِ فَاتْلُوها إِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ »
[1] (همه غذاها (ى پاك) بر بنى اسرائيل حلال بود، جز آنچه اسرائيل (يعقوب)، پيش از نزول تورات، بر خود تحريم كرده بود؛ (مانند گوشت شتر كه براى او ضرر داشت.) بگو: «اگر راست مى ‌گوييد تورات را بياوريد و بخوانيد! (اين نسبتهايى كه به پيامبران پيشين مى‌‏دهيد، حتّى در تورات تحريف شده شما نيست!)»)
«يَسْئَلُونَكَ ما ذا أُحِلَ‏ لَهُمْ قُلْ أُحِلَ‏ لَكُمُ الطَّيِّباتُ وَ ما عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوارِحِ مُكَلِّبينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَ اذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَريعُ الْحِسابِ»
[2] (امروز چيزهاى پاكيزه براى شما حلال شده؛ و (همچنين) طعام اهل كتاب، براى شما حلال است؛ و طعام شما براى آنها حلال؛ و (نيز) آنان پاكدامن از مسلمانان، و آنان پاكدامن از اهل كتاب، حلالند؛ هنگامى كه مهر آنها را بپردازيد و پاكدامن باشيد؛ نه زناكار، و نه دوست پنهانى و نامشروع گيريد. و كسى كه انكار كند آنچه را بايد به آن ايمان بياورد، اعمال او تباه مى ‏گردد؛ و در سراى ديگر، از زيانكاران خواهد بود.)
«قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالاً قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ»
[3] (بگو: «آيا روزيهايى را كه خداوند بر شما نازل كرده ديده‏ ايد، كه بعضى از آن را حلال، و بعضى را حرام نموده ‏ايد؟!» بگو: «آيا خداوند به شما اجازه داده، يا بر خدا افترا مى بنديد (و از پيش خود، حلال و حرام مى ‏كنيد؟!)»).
«وَ أُحِلَّتْ‏ لَكُمُ الْأَنْعامُ إِلاَّ ما يُتْلى‏ عَلَيْكُم‏»
[4] (و همه چهارپايان جز آنچه همواره بر شما خوانده مى ‏شود بر شما حلال گرديد).

منابع و مآخذ:
1. آل عمران: 3/ 93.
2. مائده: 5/ 5.
3. یونس: 10/ 59.
4. حج: 22/ 30.

و آخر دعوانا الحمد لله رب العالمین

موضوع قفل شده است