جمع بندی اسلام و فوتو کینزی

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اسلام و فوتو کینزی

سلام دوستان من الان چند ماهی است که دارم در مورد کینزی تحقیق میکنم و به یک کینزی به اسم فوتوکینزی رسیدم که به معنی کنترل و ساخت نور است
1-آیا این کینزی وجود داره؟
2-آیا از نظر اسلام این نوع کینزی ها مشکل دارند؟
3-فرق کلی جادو با کینزی چیه؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد بدیع

[TD][/TD]

mohammadfaramarzy;1008616 نوشت:
1-آیا این کینزی وجود داره؟

این سوال باید توسط افرادی که یا خود توانایی بر انجام آن را پیدا کرده اند و یا این توانایی را در افراد دیگری بعینه دیده اند پاسخ داده شود. اما به نظر میرسد اگر منظور از فوتوکینزی مدیریت و کنترل و جابجایی نور باشد امکان پذیر است اما اگر به معنای تولید و ابداع نور باشد بعید به نظر میرسد.

mohammadfaramarzy;1008616 نوشت:
2-آیا از نظر اسلام این نوع کینزی ها مشکل دارند؟

با توجه به استفتائاتی که از مراجع تقلید شده است حلیت شرعی کینزی و موارد مشابه بستگی به سحر نبودن، ضرر و نداشتن، مستلزم کار حرام نبودن و ... شده است. بنابراین به نظر می رسد کینزی به خودی خود حرام نیست مگر اینکه سحر بودن آن ثابت شود که در پست بعدی به آن خواهیم پرداخت. در عین حال کینزی از چند نظر به لحاظ شرعی و اخلاقی قابل بررسی است.

امکان سوء استفاده از این قدرت ها بیشتر از قدرت های معمولی است. چون برخی از افراد( و گاهی خود انسان) داشتن چنین قدرت هایی را دلیل بر تقرب به خدا میداند و آن را با معجزه و کرامت اشتباه میگیرد. داشتن چنین قدرت هایی به ضمیمیه چنین توهمی زمینه برا گمراهی و گمراه کردن را فراهم می آورد.

داشتن چنین قدرتهایی یک مسئولیت ویژه در زمینه استفاه از آن بر عهده انسان قرار میدهد. چراکه امکان سوء استفاده در آن بیشتر است. اکثر مردم نسبت به آن شناختی ندارند و یا اگر هم دارند توان انجام آن را ندارند. بنابراین اگر در مورد دیگران چنین کاری انجام شود هم باعث تحیر و سردرگمی آنها میشود و هم توان مقابله و خنثی سازی از آنها گرفته میشود.

هیچ گاه در سیره و تاریخ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و معصومین(علیهم السلام) شاهد این نوع قدرت نمایی ها حداقل به صورت مکرر نبوده ایم. حتی بر انجام معجزه و کرامت هم اصراری نبوده است و تنها در صورت ضرورت اقدام به آن می شده است. معصومین(علیهم السلام) تلاش میکردند زندگی خود و وظیفه خود را حتی در عرصه های کلان مدیریتی از طریق اسباب عادی و قابل فهم و آموزش و توصیه انجام دهند.

در منابع دینی از انجام کار لغو و بیهوده نهی شده است.(1) ما در طول تاریخ بشر شاهد تاثیرگذاری شگرفی توسط چنین علوم و چنین قدرتها و افرادی که دارای این علوم و قدرتها بوده اند نیستیم. خدماتی که به بشر در زمینه امور مادی شده است از طریق علوم عادی و سازو کارهای علمی و با تکیه بر قواعد طبیعی صورت گرفته است. از نظر معنوی نیز هیچ دلیلی وجود ندارد که افرادی که به چنین قدرتهایی دست پیدا کرده اند توفیق بیشتری در زمینه قرب الهی پیدا می کنند.

عمر یکی از گرانبها ترین سرمایه های زندگی است. توانایی بر انجام کینزی و موارد مشابه مستلزم صرف و اتلاف وقت و اختصاص دادن بخش قابل توجهی از تمرکز و انرژی است. بنابراین باید دید آیا در قبال مابازای آن ارزش دارد یا نه؟

پی نوشت:


  1. مومنون، 3.

mohammadfaramarzy;1008616 نوشت:
3-فرق کلی جادو با کینزی چیه؟

برای اینکه بدانیم آیا کینزی سحر و یا یکی از اقسام آن است یا نه؛ باید به تعریف سحر و ملاک حرمت آن در منابع روایی بپردازیم.

امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: سحر، انواعي دارد: 1. يك نوع آن مانند طبابت است، چنانكه پزشكان براي هر دردي دوا و دارو دارند، ساحران هم براي هر سلامتي آفتي و براي هر عافيتي بلايي دارند. 2. تردستي و چشم بندي. 3. تسخير نمودن جنّ و شياطين.(1)

یکی از خصوصیات (برخی از اقسام سحر) سحر که علاوه بر روایات در آیات(2) نیز به آن اشاره شده است حالت تردستی و چشم بندی بودن سحر است. بنابراین در سحر نوعی فریب وجود دارد که در کینزی نیست. (بنابر این فرض که در کینزی تاثیری که در اشیاء ایجاد میشود واقعی است.)

کینزی تنها مبتنی بر قدرتهای نفسانی و درونی است اما در سحر اتصال به عامل خارجی هم اتفاق می افتد. همانطوری که در برخی از اقسام سحر از شیاطین و یا اجنه کمک گرفته میشود.(3)

سحر منشا شرّ و انجام کارهای پلید است. اما ممکن است کینزی بتواند منشا تاثیرات مثبت و مفید باشد.

بنابراین به نظر میرسد کینزی سحر نباشد.

پی نوشت ها:

1. بحارالانوار، ج60، ص21.
2. اعراف، 116.
3.

بحارالانوار، ج60، ص21.

پرسش: من مدتی است که درباره کینزی تحقیق میکنم. اخیرا به یک نوع از کینزی به نام فوتوکینزی به معنای کنترل و ساخت نور رسیدم. درباره فوتوکینزی چند سوال دارم:

1. آیا این نوع از کینزی وجود دارد؟
2. حکم آن از نظر اسلام چیست؟
3. تفاوت سحر و جادو با کینزی چیست؟

پاسخ:

1. اگر منظور از فوتوکینزی مدیریت و کنترل و جابجایی نور باشد امکان پذیر است اما اگر به معنای تولید و ابداع نور باشد بعید به نظر میرسد.

2. حلیت شرعی کینزی و موارد مشابه بستگی به سحر نبودن، ضرر و نداشتن، مستلزم کار حرام نبودن و ... شده است. بنابراین به نظر می رسد کینزی به خودی خود حرام نیست مگر اینکه سحر بودن آن ثابت شود که در پست بعدی به آن خواهیم پرداخت. در عین حال کینزی از چند نظر به لحاظ شرعی و اخلاقی قابل بررسی است.

امکان سوء استفاده از این قدرت ها بیشتر از قدرت های معمولی است. چون برخی از افراد( و گاهی خود انسان) داشتن چنین قدرت هایی را دلیل بر تقرب به خدا میداند و آن را با معجزه و کرامت اشتباه میگیرد. داشتن چنین قدرت هایی به ضمیمیه چنین توهمی زمینه برا گمراهی و گمراه کردن را فراهم می آورد.

داشتن چنین قدرتهایی یک مسئولیت ویژه در زمینه استفاه از آن بر عهده انسان قرار میدهد. چراکه امکان سوء استفاده در آن بیشتر است. اکثر مردم نسبت به آن شناختی ندارند و یا اگر هم دارند توان انجام آن را ندارند. بنابراین اگر در مورد دیگران چنین کاری انجام شود هم باعث تحیر و سردرگمی آنها میشود و هم توان مقابله و خنثی سازی از آنها گرفته میشود.

هیچ گاه در سیره و تاریخ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و معصومین(علیهم السلام) شاهد این نوع قدرت نمایی ها حداقل به صورت مکرر نبوده ایم. حتی بر انجام معجزه و کرامت هم اصراری نبوده است و تنها در صورت ضرورت اقدام به آن می شده است. معصومین(علیهم السلام) تلاش میکردند زندگی خود و وظیفه خود را حتی در عرصه های کلان مدیریتی از طریق اسباب عادی و قابل فهم و آموزش و توصیه انجام دهند.

در منابع دینی از انجام کار لغو و بیهوده نهی شده است.(1) ما در طول تاریخ بشر شاهد تاثیرگذاری شگرفی توسط چنین علوم و چنین قدرتها و افرادی که دارای این علوم و قدرتها بوده اند نیستیم. خدماتی که به بشر در زمینه امور مادی شده است از طریق علوم عادی و سازو کارهای علمی و با تکیه بر قواعد طبیعی صورت گرفته است. از نظر معنوی نیز هیچ دلیلی وجود ندارد که افرادی که به چنین قدرتهایی دست پیدا کرده اند توفیق بیشتری در زمینه قرب الهی پیدا می کنند.

عمر یکی از گرانبها ترین سرمایه های زندگی است. توانایی بر انجام کینزی و موارد مشابه مستلزم صرف و اتلاف وقت و اختصاص دادن بخش قابل توجهی از تمرکز و انرژی است. بنابراین باید دید آیا در قبال مابازای آن ارزش دارد یا نه؟

3. برای اینکه بدانیم آیا کینزی سحر و یا یکی از اقسام آن است یا نه؛ باید به تعریف سحر و ملاک حرمت آن در منابع روایی بپردازیم.

امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: «سحر، انواعي دارد: 1. يك نوع آن مانند طبابت است، چنانكه پزشكان براي هر دردي دوا و دارو دارند، ساحران هم براي هر سلامتي آفتي و براي هر عافيتي بلايي دارند. 2. تردستي و چشم بندي. 3. تسخير نمودن جنّ و شياطين».(2)

یکی از خصوصیات (برخی از اقسام سحر) سحر که علاوه بر روایات در آیات(3) نیز به آن اشاره شده است حالت تردستی و چشم بندی بودن سحر است. بنابراین در سحر نوعی فریب وجود دارد که در کینزی نیست. (بنابر این فرض که در کینزی تاثیری که در اشیاء ایجاد میشود واقعی است.)

کینزی تنها مبتنی بر قدرتهای نفسانی و درونی است اما در سحر اتصال به عامل خارجی هم اتفاق می افتد. همانطوری که در برخی از اقسام سحر از شیاطین و یا اجنه کمک گرفته میشود.(4)

سحر منشا شرّ و انجام کارهای پلید است. اما ممکن است کینزی بتواند منشا تاثیرات مثبت و مفید باشد.

بنابراین به نظر میرسد کینزی سحر نباشد.

پی نوشت ها:

1. مومنون/ 3.
2. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج60، ص21.
3. اعراف/ 116.
4. مجلسی، محمد باقر(1110ق)، بحار الانوار، بیروت، دار احیا التراث العربی، ج60، ص21.

موضوع قفل شده است