جمع بندی اسلام و رفت و آمد زنان

تب‌های اولیه

37 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اسلام و رفت و آمد زنان

سلام.در سایت ها روایتی از پیامبر (ص) خوندم به این مضمون:« لیس للنّساء نصیبٌ فی الخروج الّا مضطرّة -یعنی لیس لها خادمٌ- إلّا فی العیدین الأضحی و الفطر و لیس لهنّ نصیبٌ فی الطّرق إلّا الحواشی.»در سایت ها منبع روایت کتاب کنزالعمال معرفی شده.چون به کتاب کنزالعمال دسترسی نداشتم نمیدونم که این روایت ادامه داره یا نه ولی به هر حال چیزی که تو سایت خوندم همین بود.الان مسأله ای که با خوندن این روایت برای من ایجاد شده اینه که چرا در اینطور روایات رفت و آمد زنان اینقدر محدود شده و فقط هنگام ضرورت اشکالی نداره؟مگه زنان به تفریح وگردش با دوستان،خانواده و حتی به صورت تنها نیازی ندارن؟مگه به خرید رفتن و دانشگاه رفتن نیاز ندارن؟حتی زنی که حجاب و اخلاق رو رعایت میکنه.چرا در اینگونه روایات این حق از زن گرفته شده؟اینجور روایات در زندگی روزمره برام مشکل ایجاد کرده هر موقع که میخوام بیرون برم چه برای درس چه گردش و ... احساس گناه دارم که نکنه ضرورت نباشه.از دوستان و کارشناسان میخوام که راهنمایی کنن.

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد مسلم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و احترام

کاربر شماره 96;937376 نوشت:
در سایت ها روایتی از پیامبر (ص) خوندم به این مضمون:« لیس للنّساء نصیبٌ فی الخروج الّا مضطرّة -یعنی لیس لها خادمٌ- إلّا فی العیدین الأضحی و الفطر و لیس لهنّ نصیبٌ فی الطّرق إلّا الحواشی.»در سایت ها منبع روایت کتاب کنزالعمال معرفی شده.چون به کتاب کنزالعمال دسترسی نداشتم نمیدونم که این روایت ادامه داره یا نه ولی به هر حال چیزی که تو سایت خوندم همین بود.الان مسأله ای که با خوندن این روایت برای من ایجاد شده اینه که چرا در اینطور روایات رفت و آمد زنان اینقدر محدود شده و فقط هنگام ضرورت اشکالی نداره؟مگه زنان به تفریح وگردش با دوستان،خانواده و حتی به صورت تنها نیازی ندارن؟مگه به خرید رفتن و دانشگاه رفتن نیاز ندارن؟حتی زنی که حجاب و اخلاق رو رعایت میکنه.چرا در اینگونه روایات این حق از زن گرفته شده؟اینجور روایات در زندگی روزمره برام مشکل ایجاد کرده هر موقع که میخوام بیرون برم چه برای درس چه گردش و ... احساس گناه دارم که نکنه ضرورت نباشه.از دوستان و کارشناسان میخوام که راهنمایی کنن.

این روایت در کتاب کنزالعمال که از منابع اهل سنت است وارد شده که البته صاحب کنزالعمال هم آن را از طبرانی نقل کرده است.
طبرانی متوفای 360ق است که این روایت را بدون ذکر واسطه ها، مستقیم از صحابه نقل می کند لذا سند این روایت از اعتبار متقنی برخوردار نیست.

در هر صورت آنچه در پاسخ باید عرض کنم این است که لازم نیست به صرف خروج از منزل عذاب وجدان داشته و احساس گناه کنید، چون آنچه که در خصوص خروج زن از منزل در نگاه اسلام مذموم است (با فرض رضایت شوهر برای خانم های متأهل) یکی پوشش نادرست است، و دیگری اختلاط زن و مرد؛ همانطور که امیرالمومنین(سلام الله علیه) می فرمایند:
آیا خجالت نمی کشید؟ آیا غیرت ندارید که زنانتان به بازار می روند و با مردان مخلوط می شوند؟ (الکافی، ج5، ص537)

یعنی آنچه مورد نهی حضرت(ع) است، اختلاط است، نه صرف خروج زن از خانه.

مسلم;937852 نوشت:
همانطور که امیرالمومنین(سلام الله علیه) می فرمایند:
آیا خجالت نمی کشید؟ آیا غیرت ندارید که زنانتان به بازار می روند و با مردان مخلوط می شوند؟ (الکافی، ج5، ص537)

سلام.
یعنی هر زنی بره بازار برای خرید مردش بی غیرت هست؟
با این تفسیر همه ی مردا بی غیرت هستن!

کاربر شماره 96;937376 نوشت:
سلام.در سایت ها روایتی از پیامبر (ص) خوندم به این مضمون:« لیس للنّساء نصیبٌ فی الخروج الّا مضطرّة -یعنی لیس لها خادمٌ- إلّا فی العیدین الأضحی و الفطر و لیس لهنّ نصیبٌ فی الطّرق إلّا الحواشی.»در سایت ها منبع روایت کتاب کنزالعمال معرفی شده.چون به کتاب کنزالعمال دسترسی نداشتم نمیدونم که این روایت ادامه داره یا نه ولی به هر حال چیزی که تو سایت خوندم همین بود.الان مسأله ای که با خوندن این روایت برای من ایجاد شده اینه که چرا در اینطور روایات رفت و آمد زنان اینقدر محدود شده و فقط هنگام ضرورت اشکالی نداره؟مگه زنان به تفریح وگردش با دوستان،خانواده و حتی به صورت تنها نیازی ندارن؟مگه به خرید رفتن و دانشگاه رفتن نیاز ندارن؟حتی زنی که حجاب و اخلاق رو رعایت میکنه.چرا در اینگونه روایات این حق از زن گرفته شده؟اینجور روایات در زندگی روزمره برام مشکل ایجاد کرده هر موقع که میخوام بیرون برم چه برای درس چه گردش و ... احساس گناه دارم که نکنه ضرورت نباشه.از دوستان و کارشناسان میخوام که راهنمایی کنن.

سلام

من بعنوان یک جوان ن حالا ب معنی خاص آن مذهبی

اعتراف می کنم

وقتی از کلام خدا و معصومین ع فاصله گرفتیم

ابن شد نتبجه اش

بی حجابی زنان و ارتباط بی حد و حصر با نامحرمان چه در حقیقی و وا مصیبتا وا حسرتا در مجازی انواع خیانت هها ب همسران

بی بنده باری آنها

ی سری ب همین کیش خودمون بزنید

حالا کشورههای حاشیه خلیج پیشکش
ای کاش پایبند بودیم
ب همین روایات و کلام نورانی قرآنی

زنانی

که

.......

پ.ن

بخدا منظورم بخشی از خانم هاست ......

qasedak;937857 نوشت:
یعنی هر زنی بره بازار برای خرید مردش بی غیرت هست؟
با این تفسیر همه ی مردا بی غیرت هستن!


سلام
خواهش می کنم دقت بفرمایید، بحث بازار رفتن نیست، امام(ع) که نفرموده اند هر زنی بازار برود شوهرش بی غیرت است! تعبیر حضرت(ع) این است:
«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوج»

ماده «زحم» به معنای شدت ازدحام است(لسان العرب، ج12، ص262) و علوج از «علج» به معنای برخورد است، همانطور که به تپه های به هم پیوسته «رمل عالج» گفته می شود(مجمع البحرین، ج2، ص425) بنابراین منظور حضرت(ع) یعنی شلوغی بازاری که زن و مرد از شدت ازدحام با هم برخورد می کنند.

دکترسید آرمین;937866 نوشت:
وقتی از کلام خدا و معصومین ع فاصله گرفتیم

ابن شد نتبجه اش

جانا سخن از زبان ما مي‌گويي.

[="Times New Roman"][="Navy"][="3"]أمير المؤمنين صلوات الله عليه در سفارششان به فرزندش مي‌فرمايد:

اگر بتواني که همسرت غير از تو کسي را نشناسد، اين کار را انجام بده.

(وإن استطعتَ ألّا يعرفن غيرَک فافعل) (نهج البلاغه، نامه 31)[/][/][/]

مسلم;937852 نوشت:
این روایت در کتاب کنزالعمال که از منابع اهل سنت است وارد شده که البته صاحب کنزالعمال هم آن را از طبرانی نقل کرده است.
طبرانی متوفای 360ق است که این روایت را بدون ذکر واسطه ها، مستقیم از صحابه نقل می کند لذا سند این روایت از اعتبار متقنی برخوردار نیست.

در هر صورت آنچه در پاسخ باید عرض کنم این است که لازم نیست به صرف خروج از منزل عذاب وجدان داشته و احساس گناه کنید، چون آنچه که در خصوص خروج زن از منزل در نگاه اسلام مذموم است (با فرض رضایت شوهر برای خانم های متأهل) یکی پوشش نادرست است، و دیگری اختلاط زن و مرد

بسمه تعالي
سلام و عرض ادب

با توجه به مطالب زير لطفا بحث را شفاف تر بيان كنيد:

طبق فرموده حضرت صديقه كبري (س) : بهترين چيز براي زن اين است كه نه نامحرمي را ببيند و نه نامحرمي او را ببيند
و همچنين نزديك ترين حالت زن به خدا آن است كه ملازم خانه خود باشد و بيرون از خانه نرود
و حضرت زينب (س) كه از همسايه اش نقل شده كه هرگز حضرت را نديده و صدايش را نشنيده و ايشان براي زيارت قبر رسول الله (ص) به آن شكل خاص مي رفتند
و حديث بهترين مسجد زن كنج خانه اوست
و حديثي كه كاربر Hadi99g نقل كردند كه : اگر بتواني که همسرت غير از تو کسي را نشناسد، اين کار را انجام بده

و ...
بسياري از اين احاديث وجود دارند كه نه راوي آن اهل سنت بوده و نه سند ضعيفي دارند

نكته مهم :
آيا كسي بهتر از حضرت صديقه كبري (س) و ديگر بانوان عصمت و طهارت حجاب ظاهر و باطن را رعايت مي كرده ؟
چرا ايشان با وجود رعايت حجاب ظاهر و باطن و رفتار و گفتار و اعضا و جوارح كه به نحو احسن آن را داشته اند، اما باز به همين اكتفا نكرده اند و مسئله حضور و فعاليت در جامعه را به شكل محدود و خاص تر انجام مي دادند ؟

مسلم;937867 نوشت:

سلام
خواهش می کنم دقت بفرمایید، بحث بازار رفتن نیست، امام(ع) که نفرموده اند هر زنی بازار برود شوهرش بی غیرت است! تعبیر حضرت(ع) این است:
«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوج»

ماده «زحم» به معنای شدت ازدحام است(لسان العرب، ج12، ص262) و علوج از «علج» به معنای برخورد است، همانطور که به تپه های به هم پیوسته «رمل عالج» گفته می شود(مجمع البحرین، ج2، ص425) بنابراین منظور حضرت(ع) یعنی شلوغی بازاری که زن و مرد از شدت ازدحام با هم برخورد می کنند.

سلام استاد مسلم
الان یه بحثی شد
کلا رفتن زن تو ازدحام جوری که تنش به تن مرد بخوره سهوا پس ایراد داره طبق گفته امام علی؟
دوستانم به کربلا رفته بودند تو اربعین میگفتن موقع وارد شدن به کربلا و زیارت ازدحام جمعیت جوری بود که ما پرت شدیم رو آقایونی که رو زمین نشسته بودند!
با این گفته امام علی ع کلا باید از جاهایی که ازدحام هست دوری کنیم؟حتی کربلا؟

یا علے;938063 نوشت:
سلام استاد مسلم
الان یه بحثی شد
کلا رفتن زن تو ازدحام جوری که تنش به تن مرد بخوره سهوا پس ایراد داره طبق گفته امام علی؟
دوستانم به کربلا رفته بودند تو اربعین میگفتن موقع وارد شدن به کربلا و زیارت ازدحام جمعیت جوری بود که ما پرت شدیم رو آقایونی که رو زمین نشسته بودند!
با این گفته امام علی ع کلا باید از جاهایی که ازدحام هست دوری کنیم؟حتی کربلا؟

با سلام و احترام
ببینید احکام اسلام مبتنی بر قاعده عقلی اهم و مهم است، به خاطر همین کشف احکام اسلامی دشوار بوده و تخصص خودش را می طلبد، مثلا می بینید که این ازدحام جمعیت و شانه به شانه بودن زن و مرد در طواف کعبه و سعی بین صفا و مروه هم وجود دارد، اما اسلام آن را بنا بر مصالحی اجازه داده است!

اما در مورد اینکه این ازدحام و برخورد زن و مرد در کربلا قبحش بیشتر است، یا احیای شعائر دینی و بزرگداشت اربعین ارجح است را اجازه بدهید بنده ابراز نظر نکنم چون خارج از حیطه کلام و اعتقادات است، و قطعا نظر بنده، نظر یک متخصص نخواهد بود، این را باید کارشناسان فقه و احکام پاسخ دهند.

فقط همین قدر خواستم عرض کنم که کشف دیدگاه اسلام به این راحتی نیست، البته اگر زیارت اربعین بدون برخورد زن و مرد امکان پذیر باشد، قطعا ارجح است، اما اگر برخورد زن و مرد در اربعین گریز ناپذیر باشد باید مراجع دین تشخیص بدهند که کدام ارجح است.

موضوع قفل شده است