جمع بندی استخدام مجدد كارمند خطاكار

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
استخدام مجدد كارمند خطاكار

با سلام و ادب خدمت شما عزيزان
لطفاً باتوجه به فرايض دينى و عقل و منطق به بنده كمك كنيد
راجع به اينكه استخدام مجدد كارمندى كه قبلاً مچش راگرفته ام كه از بنده دزدى كرده صحيح است يا خير!!!
سپاس گذارم������

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد حافظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سؤال:
با سلام و ادب خدمت شما عزيزان
لطفاً باتوجه به فرايض دينى و عقل و منطق به بنده كمك كنيد که آیا استخدام مجدد كارمندى كه قبلاً از بنده دزدى كرده و رسوا گردیده، صحيح است يا خير!!!

پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیت خدمت شما و همه دوستان اسک دینی؛
این سابقه، بسته به این که شخصِ مرتکب شونده‌ی خطا به چه میزان قصور و تقصیر داشته و آیا حال و روز توبه و ندامت در فعل و رفتار و گفتار و رخسار او به چه میزان منعکس شده در لاحقه و آینده‌ی شخص به صورت نسبی مؤثر است.

نمی‌توان به طور کلی در همه موارد بگوییم تمام کسانی که در گذشته لغزش داشته‌اند پس هیچ گاه نباید به آنان مسئولیتی بسپاریم؛ بلکه مورد با مورد متفاوت است.

مبنای اسلام،‌ جذب حداکثری و دفع حداقلی است. عقل نیز چنین مطلبی را تأیید می‌کند؛ چرا که همه انسانها به درجه عصمت نرسیده‌اند و تجربه‌هایی از فعل خطا و ناپسند داشته‌اند و قرار است در این لغزشگاه‌ها آبدیده شده، به کمالات برتر دست یابند پس نباید با اولین خطا، فرصت تمرین در زمین بازی را از بازی‌کن گرفت بلکه باید با روحیه‌ی اصلاح‌گرانه فرصتهای بیشتری را به اشخاص داد.

البته به جاست سازوکار نظارتی برای چنین شخصی بیشتر شود و با چشمی حساس‌تر رصد شود.

در سیره اهلبیت‌ علیهم السلام،‌ برخی از افرادی که جزء یاران صدیق آنان به شمار می‌آیند، از کسانی‌اند که نقطه‌ی عطف آشنایی عمیقشان با اهلبیت علیهم السلام، آن هنگامی است که آن بزرگواران با خطا و لغزش آنان مواجهه شده‌اند و در اثر رفتار کریمانه‌ و اصلاح‌گرانه این بزرگواران به صراط مستقیم هدایت شده‌اند.[۱]

خلاصه:
نمی‌توان به صرف داشتن سابقه‌ی دزدی اشخاص را از شغل خود اخراج کرد؛ چرا که برخی نسبت به گذشته‌ی خویش نادم و پشیمان می‌گردند و عزم بر زندگی سالم و عاری از هر گونه کژی دارند؛ پس نباید به استناد سوء سابقه، فرصت از این دسته گرفته شود. ولی اگر شخص بر کژی و نادرستی اصرار داشته باشد، بر مسئولین بالادستی فرض است تا به جهت فراگیر نشدن این گونه ناپاکی‌ها و زدودن دستگاه‌ها از فساد، این گونه افراد را از سِمَت خود عزل کنند.

منابع
[۱] ر.ک: پارچه‌باف، رضا، سیره تربیتی اخلاقی پیامبر صلی‌الله علیه و‌آله در مواجهه با خاطیان، قم: موسسه امام خمینی، ۱۳۹۶، چ اول.

موضوع قفل شده است