اساسی ترین پیامهای اسلام برای غیر مسلمانان

تب‌های اولیه

26 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اساسی ترین پیامهای اسلام برای غیر مسلمانان

سلام :Gol:
به نظر شما اگر ما با یک غیر مسلمان روبرو شدیم کدامیک از تعالیم اسلام را به عنوان تعالیم اصلی می توانیم به او عرضه کنیم ؟
این موضوع می تواند مقدمه ای هم داشته باشد مثلا بگویید : بستگی دارد ؟ آره اون بستگی ها را هم ذکر کنید چون به نظر بنده شرایط طرف مقابل خیلی خیلی مهم است .
موفق باشید

قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُون(64]ل عمران)
بگو: اى اهل كتاب، بياييد از آن كلمه حق كه ميان ما و شما يكسان است پيروى كنيم كه به جز خداى يكتا را نپرستيم، و چيزى را با او شريك قرار ندهيم، و برخى برخى را به جاى خدا به ربوبيّت تعظيم نكنيم. پس اگر از حق روى گردانند بگوييد: شما گواه باشيد كه ما تسليم فرمان خداونديم.
در واقع قرآن با اين طرز استدلال به ما مى‏آموزد، اگر كسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما همكارى كنند بكوشيد لا اقل در اهداف مهم مشترك همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه‏اى براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد

پیام;144819 نوشت:
در واقع قرآن با اين طرز استدلال به ما مى‏آموزد، اگر كسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما همكارى كنند بكوشيد لا اقل در اهداف مهم مشترك همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه‏اى براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد

سلام
این پیام مطمئنا پیام خوبی است اما به نظر دوستان می توان این پیام را بعنوان پیام اول مطرح کرد ؟
این همان بحث در نظر گرفتن شرایط است .
من فکر می کنم باید اول از دغدغه های فکری مخاطبمان آغاز کنیم .
مثلا اگر فقیر بود از عدالت اجتماعی و اگر رنگین پوست بود از اصل تساوی ابناء بشر در دیدگاه اسلامی سخن گفت .
این به نظر بنده خیلی مهم است که ما چه اصلی را مقدم می سازیم .
موفق باشید

سواء بودن كلمه" اين است كه قرآن و تورات و انجيل در دعوت به اين كلمه متفقند و اين كلمه" توحيد" است و اگر مراد از كلمه" توحيد" باشد، و در حقيقت جمله:" أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ ..." از قبيل وضع تفسير صحيح و حق در موضع" كلمه سواء" و كلمه مورد اتفاق خواهد بود (و در حقيقت فرموده:" تعالوا الى ان لا نعبد الا اللَّه ..."، بيائيد به سوى اينكه غير خدا را نپرستيم)، و اين است تفسير حقيقى لفظ" كلمه" نه تفسيرهاى ديگر، و اين است آن معنايى كه همه انبياء بشر را به سوى آن مى‏خواندند، نه آن تفسيرى كه فهم‏هاى آلوده به هوا و هوس‏ها براى آن كرده، پس آيه شريفه بر آن جناب دستور داده كه اهل كتاب را دعوت كند به توحيد كه تفسير حقيقى كلمه است و همه كتابهاى آسمانى بدان دعوت مى‏كند و نيز دعوت كند به اينكه از آن تفسيرهاى باطل كه براى كلمه كرده‏اند، يعنى اعتقاد حلول خدا در بدن مريم و فرزند گرفتن خدا و اعتقاد به سه خدا و پرستش احبار قسيس‏ها و اسقف‏ها دست بردارند، و بنا بر اين وجه، حاصل معناى آيه اين مى‏شود، بگو بيائيد به سوى كلمه‏اى كه ما و شما همه در آن يكسانيم و آن كلمه توحيد است و لازمه اعتقاد به توحيد دست برداشتن از شركاء است و اينكه غير خداى سبحان شركائى نگيرند.

پیام;144904 نوشت:
آن معنايى كه همه انبياء بشر را به سوى آن مى‏خواندند، نه آن تفسيرى كه فهم‏هاى آلوده به هوا و هوس‏ها براى آن كرده، پس آيه شريفه بر آن جناب دستور داده كه اهل كتاب را دعوت كند به توحيد كه تفسير حقيقى كلمه است و همه كتابهاى آسمانى بدان دعوت مى‏كند و نيز دعوت كند به اينكه از آن تفسيرهاى باطل كه براى كلمه كرده‏اند، يعنى اعتقاد حلول خدا در بدن مريم و فرزند گرفتن خدا و اعتقاد به سه خدا و پرستش احبار قسيس‏ها و اسقف‏ها دست بردارند، و بنا بر اين وجه، حاصل معناى آيه اين مى‏شود، بگو بيائيد به سوى كلمه‏اى كه ما و شما همه در آن يكسانيم و آن كلمه توحيد است و لازمه اعتقاد به توحيد دست برداشتن از شركاء است و اينكه غير خداى سبحان شركائى نگيرند.

سلام
به نظر بنده آغاز کلام با یک غیر مسلمان با بحث توحید کمی بی ملاحظگی است چون این اولین و اساسی ترین اختلاف ما با اکثر مکاتب و ادیان است مثلا در خصوص توحید ما بطور جدی با مسیحیان مشکل داریم .
البته جای این بحث هست که چرا قرآن کریم توحید را کلمه سواء بین ادیان میشمارد چه اینکه این امر هرچند به حسب واقع یعنی وحی حقیقی در این سه دین ، درست است اما به حسب عقیده معمول این سه گروه خالی از اشکال نیست .
پس منظور چیست ؟
موفق باشید

حامد;144636 نوشت:
به نظر شما اگر ما با یک غیر مسلمان روبرو شدیم کدامیک از تعالیم اسلام را به عنوان تعالیم اصلی می توانیم به او عرضه کنیم ؟


با سلام

حامد عزیز
ابتدا یک مقدمه:
بنده در مورد تعالیم اسلام نظر خاصی دارم و ان این که همه تعالیم دین مبین اسلام همچون حلقات زنجیر به هم متصل اند و با کشیدن یکی ان دیگر تعالیم هم خواهد امد

یعنی اگر بخواهیم یک مساله اسلامی را در جامعه پیاده کنیم باید دیگر موضوعات و مسایل مرتبط با ان هم در جامعه اجرا شوند
این که در اجرای برخی از مسایل اسلامی به بن بست می خوریم بدان جهت است که دیکر مبانی و مسایل را نادیده می گیرم و لذا در اجرای حکمی از احکام اسلام به مشکل بر می خوریم

الغرض که:
همه تعالیم اسلام و موضوعات ان به جای خود انچ نان مهم اند که انکار اگر ان نبود دین اسلام ناقص می بود و این همان حلقاتی است که اگر یکی نباشد حلقات ناقص اند

در برخورد با غیر مسلمانان هم شرایط و مشکلات ونوع برخورد و..............تاثیرگذار در پرداختن با بحث است
شاید الان اگر با غیر مسلمانی در دیگر کشورها مواجه شویم همین بحث های بیداری اسلامی بحث مهم باشد
یا اگر داخل کشور با غیر مسلمان مواجهه شویم در هر برحه ای مساله ای مطرح شود که پرداختن به ان مهم باشد

نتیجه این که:
به نظر بنده فرق نمی کند که از کدام مساله با غیر مسلمان شروع بحث کنیم
مهم این است که در پرداختن به موضوع به ان مساله اسلامی تسلط کافی و کامل داشته باشیم اولا
و ان مساله را دقت بیشتر و بهتر مطرح نماییم ثانبا
و از ان نظریه عالمانه دفاع کنیم ثالثا

طاها;145060 نوشت:
به نظر بنده فرق نمی کند که از کدام مساله با غیر مسلمان شروع بحث کنیم مهم این است که در پرداختن به موضوع به ان مساله اسلامی تسلط کافی و کامل داشته باشیم اولا و ان مساله را دقت بیشتر و بهتر مطرح نماییم ثانبا و از ان نظریه عالمانه دفاع کنیم ثالثا

سلام
با تشکر طاهای گرامی
فکر کنم در برخورد با یک غیر مسلمان اگر به خودمان بعنوان یک مبلغ مسلمان نگاه کنیم خیلی ملاحظات خواهیم داشت چه اینکه مبلغ باید بگونه ای دین را برای طرف مقابل توصیف کند که اوراغب شود لذا اینکه بگوییم از هریک آغاز کنیم درست است چندان معقول به نطر نمی آید چه اینکه همه مسائل اسلامی برای طرح اولیه مناسب نیست مثلا مساله قصاص یا حدود . اینها هم تعالیم اسلامی اند اما فکر نکنم هیچ مسلمان عاقلی در وهله اول به آنها بپردازد بلکه اگر طرف مقابل هم طرح کرد باید از او بخواهد فعلا این موضوع مورد بحث قرار نگیرد تا اصول حل شوند .
بالاخره با توجه به ویژگیهای دنیای امروز چه تعالیمی را برای عرضه در ملاقات اولیه با یک غیر مسلمان پیشنهاد می کنید ؟
موفق باشید

در واقع قرآن با اين طرز استدلال به ما مى‏آموزد، اگر كسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما همكارى كنند بكوشيد لا اقل در اهداف مهم مشترك همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه‏اى براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد.

حامد;145085 نوشت:
بالاخره با توجه به ویژگیهای دنیای امروز چه تعالیمی را برای عرضه در ملاقات اولیه با یک غیر مسلمان پیشنهاد می کنید ؟

با سلام

بزرگوار نظر بنده کماکان همان است

1-
موضوع بحث بسته با نیاز فرد و موقعیت زمان و مکان و افراد که در چه سطح علمی هستند و..........فرق میکند

2-
در هر موضوعی وارد می شویم باید که به چند نکته توجه داشته باشیم:
-- بحث را با استدلال و برهان مطرح کنیم
-- عالمانه به سوالات و شبهات جواب دهیم

3-
انتظار نداشته باشیم که همه مطالب ما را فی المجلس قبول کند همین که تلنگری می زنید و با استدلال بحث را به طرف انتقال می دهید کافی است

4-
از هر موضعی شروع کنیم حلقات بعدی را به دنبال خواهد داشت و متوجه باشیم که حلقه های اتصالی دیگر و مسایل مرتبط با ان را هم تذکر دهیم

پیام;145138 نوشت:
لا اقل در اهداف مهم مشترك همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه‏اى براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد.

سلام
این مطلب خیلی خوبی است لذا می توان با هر انسانی بر مبنای نقاط مشترک نزدیک شد گفتگو کرد و بلکه همکاری نمود

طاها;145180 نوشت:
موضوع بحث بسته با نیاز فرد و موقعیت زمان و مکان و افراد که در چه سطح علمی هستند و..........فرق میکند 2- در هر موضوعی وارد می شویم باید که به چند نکته توجه داشته باشیم: -- بحث را با استدلال و برهان مطرح کنیم -- عالمانه به سوالات و شبهات جواب دهیم 3- انتظار نداشته باشیم که همه مطالب ما را فی المجلس قبول کند همین که تلنگری می زنید و با استدلال بحث را به طرف انتقال می دهید کافی است 4- از هر موضعی شروع کنیم حلقات بعدی را به دنبال خواهد داشت و متوجه باشیم که حلقه های اتصالی دیگر و مسایل مرتبط با ان را هم تذکر دهیم

این اصول خیلی خوب است
اما اگر مصادیق را هم بیان بفرمایید خوب است
یک لیست ده تایی از اصول اسلامی را مثلا بیان بفرمایید که برای طرح در ملاقات اول خوب است
موفق باشید

يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُون(42بقره)
اى اهل كتاب! چرا به آيات خدا كافر مى‏شويد، در حالى كه (به درستى آن) گواهى مى‏دهيد؟
آيات مختلفى از قرآن گواهى مى‏دهد كه نشانه‏هاى پيامبر اسلام و آئين او در همان كتابهاى محرف كه در دست يهود و نصارى در آن زمان بوده وجود داشته است، زيرا مسلم است كه منظور از تحريف اين كتب آسمانى اين نيست كه تمام كتابهاى موجود باطل و بر خلاف واقع مى‏باشد، بلكه قسمتى از تورات و انجيل واقعى در لابلاى همين كتب وجود داشته و دارد، و نشانه‏هاى پيامبر اسلام، در همين كتب و يا سائر كتابهاى مذهبى كه در دست يهود و نصارى بوده، وجود داشته است‏

سلام
بنده اسلام شناس یا متخصص در زمینه تبلیغ نیستم ولی بنابر تجربه شخصی عرض میکنم که به ندرت پیش خواهد آمد که در برخورد اول نیازی به بیان تشریح و تبیین تعالیم اصلی اسلام داشته باشیم. با توجه به شرایط حال حاضر جهان و تبلیغات مثبت و منفی و ضد و نقیض در مورد دین پیامبر خاتم، معمولا مخاطب با پیش فرض و ذهنیات پیش ساخته مخاطب شما قرار میگیرد. بدین ترتیب تا ذهنیات وی نسبت به کلیت دین اسلام و یا یکی از مذاهب ان اصلاح نشود، تمام تلاشها برای ایجاد یک تصویر منطقی و صحیح از تعالیم متعالی اسلام تحت الشعاع قرار میگیرد.
نکته مورد توجه دیگر اینکه به دلیل تصویر اخلاقی نادرستی که در جوامع غربی نسبت به مسلمان ایجاد شده است، توجه به ادب، اخلاق و دوری از تمام رذایل اخلاقی اعم از نوع برخورد و گفتار و صبر و ... در وهله نخست بسیار تاثیرگذار است.
این مساله نه تنها در مورد غیر مسلمانان بلکه در برخورد پیروان سایر مذاهب اسلامی با شیعیان نیز صادقه.

وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيم‏101]ل عمران)
و چگونه كافر خواهيد شد در صورتى كه آيات خدا بر شما تلاوت مى‏شود و پيغمبر خدا ميان شماست؟ و هر كس به دين خدا متمسّك شود محققا به راه مستقيم هدايت يافته است‏
از نكته‏هايى كه در اين آيات جلب توجه مى‏كند اين است كه در دو آيه اول كه روى سخن در آن به يهود است به صورت خطاب بالواسطه است، زيرا به پيامبر دستور مى‏دهد كه اين مطالب را به آنها بگويد، لذا با كلمه" قل" (بگو) شروع شده است، اما در دو آيه اخير كه روى سخن به مؤمنان است، خطاب بدون واسطه صورت گرفته، و بدون كلمه" قل" شروع شده است، و اين نشانه نهايت لطف و توجه خاص خداوند به بندگان با ايمان است.

سلام
به نظر بنده :
1- اگر در کنار یک جوان شاداب نشستید به او این پیام را بدهید : و لا ییاس من روح الله الا القوم الکافرین
2- اگر در کنار یک زن شرقی نشستید این پیام را به او بدهید : و جعل بینکم موده و رحمه
3- اگر در کنار یک عدالتخواه لائیک نشستید این پیام را بدهید : انا ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط
4- اگر در کنار یک خواننده نشستید این پیام را بدهید : لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم فان عذابی لشدید
5- اگر در کنار یک پروفسور نشستید این پیام را بدهید : ان فی خلق السماوت والارض لایات لاولی الالباب
6- اگر در کنار یک فرد مذهبی نشستید این پیام را بدهید : الرحمن علم القرآن
7- اگر در کنار یک کشیش مسیحی نشستید این پیام را بدهید : انما یخشی الله من عباده العلماء
8- اگر در کنار یک دستفروش نشستید این پیام را بدهید : من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب
9- اگر در کنار یک سیاستمدار نشستید این پیام را بدهید : ان الله یامرکم بالعدل و الاحسان
10- اگر در کنار یک مریض نشستید این پیام را بدهید : و اذا مرضت فهو یشفین
می بینید که دین اسلام و قرآن برای همه اقشار پیامهای دل پسندی دارد . این پیامها می تواند موضوع مناسبی برای آغاز گفتگوی شما با یک غیر مسلمان باشد .
موفق باشید

رزسفید;145477 نوشت:
نکته مورد توجه دیگر اینکه به دلیل تصویر اخلاقی نادرستی که در جوامع غربی نسبت به مسلمان ایجاد شده است، توجه به ادب، اخلاق و دوری از تمام رذایل اخلاقی اعم از نوع برخورد و گفتار و صبر و ... در وهله نخست بسیار تاثیرگذار است. این مساله نه تنها در مورد غیر مسلمانان بلکه در برخورد پیروان سایر مذاهب اسلامی با شیعیان نیز صادقه.


با سلام

در تکمیل مطالب سرکار رزسفید این که :

صدر اسلام را به خاطر بیاوریم
کسترش اسلام در دنیا و پیشرفت های ان در مدت کم که یادتان است
ایا ان زمان مردم به خاطر علوم و پیشرفت های علمی اسلام را می خواستند؟؟
ایا ان زمان دین اسلام مبانی اعتقادی و فلسفی وکلامی تبیین شده ای داشت که عالمان ان سرزمین ها ان را قبول کردند؟؟
و یا.........

دین اسلام در زمان کسترش همه اینها را داشت ولی بالقوه نه بالفعل
ولی انچه باعث کسترش دین اسلام با سرعت بیشتر میان ملت بود کسترش مسایل اخلاقی و فطرتی بین ملت ها بود

مردم در جنک های کشورهای خود عدالت را نمی دیدند که در درجنک با سربازان اسلام می دیدند
مردم شجاعت و از جان گذشتگی و توجه به معبود و توجه به مسایل فطری و اخلاق و.........که به قولی از ابتدایی ترین مسایل اسلام است را دیدند و عاشق اسلام شدند

توجه به اخلاق و مسایل فطری هم می تواند کمک کار باشد



طاها;146244 نوشت:
صدر اسلام را به خاطر بیاوریم کسترش اسلام در دنیا و پیشرفت های ان در مدت کم که یادتان است ایا ان زمان مردم به خاطر علوم و پیشرفت های علمی اسلام را می خواستند؟؟ ایا ان زمان دین اسلام مبانی اعتقادی و فلسفی وکلامی تبیین شده ای داشت که عالمان ان سرزمین ها ان را قبول کردند؟؟

سلام
بنده فکر می کنم وقتی مسلمانان آنقدر سعه صدر ندارند تا اندیشه متفاوت برادر مسلمان خود را تحمل کنند چطور می توانند اندیشه مخالف و متضاد غیر مسلمانان را تحمل نمایند .
آیا این سعه صدر آموزه دین ما نیست ؟
چرا مسلمانان کمتر در مناصب عالیه دنیای امروز هستند ؟
چرا سازمانهای بین المللی را مسلمانان ایجاد نکرده و نمی کنند ؟
به نظر بنده این با نگاه جهانی اسلام اصلا سازگار نیست .
نظر شما چیست ؟
موفق باشید

سلام
آیا نگاه اسلام به تعامل ما با سایرین یک نگاه تقابلی است یا توافقی ؟ (البته به فرض عدم تقابل طرف مقابل )
موفق باشید

سلام
یکی از پیامهای اسلام و قرآن که فکر می کنم دلنوازترین و جذابترین پیام هم باشد پیام دوستی خداست . دوستی متقابل خدا و بندگان مومن را در قالب بسیاری از آیات قرآنی می توان مطرح کرد .
به نظر می رسد موارد محبت الهی بسیار بیشتر باشد . آن " ان الله یحب " های قرآن خیلی جذاب است .
موفق باشید

سلام
اگر انسان مومن منحصر به مصالح شخصی خود یا به عبارتی اسیر خودش باشد نه تنها خیلی برایش مهم نیست که دیگران چگونه در مورد دین و دیانت او فکر می کنند بلکه در بسیاری موارد بر خلاف مصالحی موجود در این وادی عمل خواهد کرد .
یک جوان هیئتی ما ، یک طلبه تازه کار ما، یک کارمند سازمان تبلیغات ما، یک تاجر بین المللی ما ، وقتی بخواهد اسلام را به دیگران عرضه کند آیا می داند از چه شروع کند ؟ آیا می داند اصل چیست و فرع چه ؟ آیا می داند در طرح مبانی اسلام به کدام یک از اصول اشاره کند ؟ آیا می داند نحوه طرح این اصول باید چگونه باشد ؟ آیا میداند در برخوردها و معرفی های اولیه از چه سخن نگوید ؟
فکر کردن به جواب این سوالات تنها برای کسانی مطرح است که ترویج دین را یکی از برنامه های اصلی خود میدانند .
اصول روش تبلیغی پیامبر و ائمه ع چگونه بوده است ؟
موفق باشید

[=&quot]به نام یگانه هستی


[=&quot]خداوند در آیات قرآن برخی از مسائل را تنها خطاب به مومنین بیان می کند، برخی از دستورات و سفارشات نیز منحصر و محدود به مسلمانان و مومنین نیست بلکه عمومی و مربوط به همه انسانها می باشد، برخی از این آیات عبارتند از:

[=&quot]«وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ إِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَ إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَميدا» (آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، از آن خداست. و ما به كسانى كه پيش از شما، كتاب آسمانى به آنها داده شده بود، سفارش كرديم، (همچنين) به شما (نيز) سفارش مى‏كنيم كه از (نافرمانى) خدا بپرهيزيد! و اگر كافر شويد، (به خدا زيانى نمى‏رسد زيرا) براى خداست آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، و خداوند، بى‏نياز و ستوده است‏). سوره نساء، آیه131.

[=&quot]یکی از مهترین وظیفه بندگان در مقابل خداوند، بندگی خدا و توحید نسبت به ذات پروردگار است. خداوند در مورد اهمیت این موضوع می فرماید:« إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‏ إِثْماً عَظيماً» (خداوند (هرگز) شرك را نمى‏بخشد! و پايين‏تر از آن را براى هر كس (بخواهد و شايسته بداند) مى‏بخشد. و آن كسى كه براى خدا، شريكى قرار دهد، گناه بزرگى مرتكب شده است‏). سوره نساء، آیه 48.


[=&quot]سفارش خداوند به همه پیروان مکاتب الهی اعم از مسلمانان ، یهودیان و مسیحیان رعایت تقوا و انجام دستورات الهی و پرهیز از کفر است. در این رابطه خداوند به پیامبر(ص) دستور می دهد با اهل کتاب در مورد مسائل مشترک که مورد قبول هر دو طرف است بحث کنید:

[=&quot]«[=&quot]قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُون‏» (بگو: «اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما يكسان است كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى او قرار ندهيم و بعضى از ما، بعضى ديگر را- غير از خداى يگانه- به خدايى نپذيرد.» هر گاه (از اين دعوت،) سرباز زنند، بگوييد: «گواه باشيد كه ما مسلمانيم). سوره آل عمران، آیه64.

[=&quot]یکی دیگر از امور مشترک میان ادیان آسمانی اقامه دین و پرهیز از تفرقه است.

[=&quot]«شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصىَ‏ بِهِ نُوحًا وَ الَّذِى أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَ مَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسىَ‏ وَ عِيسىَ أَنْ أَقِيمُواْ الدِّينَ وَ لَا تَتَفَرَّقُواْ فِيهِ كَبرَُ عَلىَ الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يجَْتَبىِ إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَ يهَْدِى إِلَيْهِ مَن يُنِيب‏» (آيينى را براى شما تشريع كرد كه به نوح توصيه كرده بود و آنچه را بر تو وحى فرستاديم و به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش كرديم اين بود كه: دين را برپا داريد و در آن تفرقه ايجاد نكنيد! و بر مشركان گران است آنچه شما آنان را به سويش دعوت مى كنيد! خداوند هر كس را بخواهد برمى‏گزيند، و كسى را كه به سوى او بازگردد هدايت مى‏كند.) سوره شوری، آیه13.

[=&quot]آيه مورد بحث اين حقيقت را روشن مى‏سازد كه دعوت اسلام به توحيد دعوت تازه‏اى نيست، دعوت تمام پيامبران اولو العزم است، نه تنها اصل توحيد بلكه تمام اصول دعوت انبيا در مسائل بنيادى در همه اديان آسمانى يكى بوده است.
[=&quot] :Gol::Gol:

آل‏عمران : 110 كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ
شما بهترين امتى هستيد از ميان مردم پديد آمده، كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنيد و به خدا ايمان داريد. اگر اهل كتاب نيز ايمان بياورند برايشان بهتر است. بعضى از ايشان مؤمنند ولى بيشترين تبهكارانند
از اين بيان نيز روشن مى‏شود مسلمانان تا زمانى يك" امت ممتاز" محسوب مى‏گردند كه دعوت به سوى نيكيها و مبارزه با فساد را فراموش نكنند، و آن روز كه اين دو وظيفه فراموش شد نه بهترين امتند و نه به سود جامعه بشريت خواهند بود.

یاسین;149017 نوشت:
سفارش خداوند به همه پیروان مکاتب الهی اعم از مسلمانان ، یهودیان و مسیحیان رعایت تقوا و انجام دستورات الهی و پرهیز از کفر است.

سلام
به نظر شما آیا ما می توانیم در اولین برخوردهای خود و به اصطلاح در ویترین عقاید دینی خود مساله کفر و شرک را بگذاریم . این با هدف تبلیغ سازگار است یا اینکه این امور را باید برای زمان مناسبش بگذاریم ؟
موفق باشید


حامد;146247 نوشت:
بنده فکر می کنم وقتی مسلمانان آنقدر سعه صدر ندارند تا اندیشه متفاوت برادر مسلمان خود را تحمل کنند چطور می توانند اندیشه مخالف و متضاد غیر مسلمانان را تحمل نمایند .


با سلام

ابتدا این تفکیک را قایل شویم که انچه جناب حامد می فرمایند حالت بالفعل مسلمین است یعنی انچه مسلمین امروزه با این حالت مواجهه اند مورد بحث است
و نه حالت بالقوه دین مبین اسلام

حامد;146247 نوشت:
آیا این سعه صدر آموزه دین ما نیست ؟ چرا مسلمانان کمتر در مناصب عالیه دنیای امروز هستند ؟ چرا سازمانهای بین المللی را مسلمانان ایجاد نکرده و نمی کنند ؟


سوالاتی از این دست برازنده این زمان مسلمین است و مسلمین عصر حاضر دچار این افول شده اند
در گذشته و زمانی نه چندان دور مسلمانان در عرصه های بین المللی در علوم وحکومت داری و..........حرفهای برای گفتن داشتند
و این همان حالت بالقوه معارف اسلام است که با عمل بدان جوامع مسلمن بالنده می شوند

بله در عصر حاضر عدم توجه به مبانی ومعارف دین مشکلاتی را برای جوامع مسلمین به بار اورده است
که عدم اشنایی با معارف دین و همچنین عدم شناخت مسایل تبلغی و نداشتن اتحاد جوامع مسلمین و عدم توجه به مسایل حکومتی و عدم توجه به اصل استعلاء کفار بر مسلمین و.............. باعث عدم حضور فعال تر مسلمین در جوامع بین المللی شده است

این سنت الهی است که اگر ملتی به قوانین دین مبین ملزم باشند سربلند اند و پایدار و الا فلا

حامد;146248 نوشت:
آیا نگاه اسلام به تعامل ما با سایرین یک نگاه تقابلی است یا توافقی ؟ (البته به فرض عدم تقابل طرف مقابل )


با سلام

نگاه اسلام برای همه جوامع بشری نگاهی جذب است
اسلام همه مسلمین را ترغیب به تبلیغ دین مبین اسلامی می کند

مسلمین باید به این اصل پایبند باشند و این اصل باید پیاده شود حال چه حالت تعاملی باشد با کسانی که قصد تعامل دارند وچه تقابلی باشد با کسانی که قصد تقابل دارند

بیان معارف دین مبین به روشهای تبلیغی مسلمین بستگی دارد و همان طور که در تایپک های گذشته دوستان اشاره کرده اند

طاها;149209 نوشت:
ابتدا این تفکیک را قایل شویم که انچه جناب حامد می فرمایند حالت بالفعل مسلمین است یعنی انچه مسلمین امروزه با این حالت مواجهه اند مورد بحث است و نه حالت بالقوه دین مبین اسلام

سلام
بله همانطور که شما می فرمایید بحث برسر اسلام نیست که در آن اختلاف نیست بلکه در مسلمین است
شما ببینید چه بر سر ما آمده حتی عالم مسلمان عالم مسلمان دیگری را رد و انکار می کند . این بخاطر آنست که ما گام در ترویج اسلام نگذاشته ایم وگرنه می دانستیم که در آن عرصه باید خیلی کمتر به موارد اختلاف توجه شود .
ما چطور می توانیم با این همه اختلاف و تاکید بر آن پیامی روشن و یک دست برای دنیا داشته باشیم ؟
موفق باشید

آنچه دراولین برخورد تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت ادب ومتانت درگفتارواخلاق حسنه خواهد بود تلاش کنیم اسلام رابارفتارمان تبلیغ کنیم نه فقط بازبان

موضوع قفل شده است