از هر چه بگذریم سخن دوست خوشتر است

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
از هر چه بگذریم سخن دوست خوشتر است

یا من الیه یلجا المسیئون

ای تنها پناهگاه گنه کاران

(انا جعلنا ما علی الارض زینة لها لنبلوهم ایهم احسن عملا )

البته ما آنچه را روی زمین است ، زینت برای آن قراردادیم تا آنان را بیازماییم که کدامشان بهتر و نیکوتر عمل می کنند «کهف 7»
پیامها
1- همه آنچه روی زمین است ، باغها ، گل ها ، میوه ها ،حیوانات ، آبها ، معادن ، رنگ ها ، بوها ، زینت زمین است ( زینة لها ) اما برای انسانها ی رشد یافته ، ایمان زینت و آرایش است (حبب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم ) پس مواظب باشیم دل به دنیای فانی نبندیم
2- زینت ها وسیله آزمایشند (زینة لها لنبلوکم )
3- کیفیت عمل مهم است نه مقدار و کمیت ( احسن عملا ) نفرمود اکثر عملا
منبع :تفسیر نور

یا حنان و یا منان


( ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا و هب لنا من لدنک رحمة انک انت الوهاب (آل عمران 8 )
پروردگاراپس از آنکه ما را هدایت کردی دلهای ما را به باطل مایل مگردان و از سوی خود ما را رحمتی بخش به راستی که تو خود بسیار بخشنده ای »
پیام ها
1- به علم و دانش خود مغرور نشویم ، از خداوند هدایت بخواهیم (ربنا لا تزغ قلوبنا )
2- در خط قرار گرفتن خیلی مهم نیست ، از خط خارج نشدن بسیار مهم است (بعد اذ هدیتنا ..)
3- محور هدایت و گمراهی قلب و افکار آدمی است (لا تزغ قلوبنا )(تفسیر نور )

بسم الله تعالی

( قل ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذ نوبکم و الله غفور رحیم)
(ای پیامبر)بگو : اگر خداوند را دوست می دارید پس مرا پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بر شما ببخشد و خداوند بسیار بخشنده و مهربان است )(آل عمران 31 )

پیام ها :

1- هر ادعایی با عمل ثابت می شود( ان کنتم تحبون الله فاتبعونی )

2- لازمه ایمان به خدا پیروی از اولیای خدااست(فاتبعونی )

3- پیامبر معصوم است زیرا فرمان پیروی عام و بی چون و چرابرای غیر معصوم حکیمانه نیست( قل ... فاتبعونی )

4- انسان می تواند به جایی برسد که رضای او رضای خدا و پیروی از او پیروی از خدا باشد(فاتبعونی یحببکم الله )

5- کارهای نیک مایه آمرزش گناهان است(فاتبعونی ...یغفر لکم )

منبع : تفسیر نور

بسم الله الرحمن الرحیم

(اذ قالت امرءت عمران رب انی نذرت لک ما فی بطنی محررا فتقبل منی انک انت السمیع العلیم

(بیاد بیاور ) هنگامی که همسر عمران گفت :پروردگارا ! همانا من نذر کرده ام آنچه را در رحم دارم برای تو آزاد باشد (و هیچ گونه مسئولیتی به اونسپارم تا تمام وقت خود را صرف خدمت در بیت المقدس کند ) پس از من قبول فرما که براستی تو شنوای دانایی
پیام ها

1- رشد معنوی زن تا آنجا بالا میرود که بعد از سالها انتظار فرزند خود را نذر خدمت خانه خدا میکند
2- افراد دوراندیش قبل از تولد فرزند به فکر مسیر خدمات او هستند( نذرت لک ما فی بطنی محررا )
3- از خود بگذریم و تنها در راه خدا صرف کنیم( نذرت لک)
4-خدمت در مسجد به قدری ارزشمند است که اولیاء خدا عزیزان خود را قبل از تولد نذز آن می کنند
5- اگر عزیزترین و محبوب ترین چیزها را میدهید به فکر قبولی آن نیز باشید( فتقبل )(تفسیر نور )

یا من هو منتهی همم العارفین

« و الذین عملوا السیئات ثم تابوا من بعدها و ء امنوا ان ربک من بعدها لغفور رحیم »

« و کسانی که مرتکب بدی ها و گناهان شده و پس ازان توبه کرده و ایمان آوردند ، پس آن توبه ، بی گمان پروردگارت آمرزنده و مهربان است »(اعراف 153 )

پیام ها

1-راه توبه همیشه باز است گرچه پس از مدت ها باشد ( ثم تابوا )

2- از رحمت خدا مایوس نشویم (و توبه کنیم ) گرچه قصد کشتن انبیاء را کرده باشیم ( در آیه 150 آمده حضرت هارون گفت : نزدیک بود اینها مرا بکشند دراین آیه همان گروه را دعوت به توبه می کند )

3- خداوند نسبت به توبه کنندگان واقعی علاوه بر بخشش ،رحمت خود را هم شامل آنان می سازد ( لغفور رحیم ) (تفسیر نور ج 4 ص 187 )


بسم الله الرحمن الرحیم

« و اذ قال موسی لقومه ان الله یامرکم ان تذبحوا بقرة قالوا اتتخذ نا هزوا قال اعوذ بالله ان اکون من الجاهلین »« بقره 54 »

*****

« و ( به خاطر بیاورید ) هنگامی که موسی به قوم خود گفت :
خداوند به شما فرمان می دهد ( برای یافتن قاتل ) ماده گاوی را ذبح کنید گفتند : آیا ما را به تمسخر می گیری ؟ (موسی ) گفت : به خدا پناه می برم از این که از جاهلان باشم
پیام ها
1- اگر فرمان خدا با ذهن و سلیقه ما مطابق نیامد و راز آن را نفهمیدیم نباید آن را انکار کنیم (ان الله یامر کم .... اتتخذنا هزوا )

2- خداوند اگر اراده نماید از به هم خوردن دو مرده (دم گاوهای ذبح شده ) مرده ای را زنده می کند(تذبحوا بقرة )

3- مسخره کردن کا ر افراد جاهل است ( اکون من الجاهلین )

4- جهل خطری است که اولیای خدا از آن به خدا پناه می برند ( اعوذ بالله ان اکون من الجاهلین )( تفسیر نور )

بسم الله الرحمن الرحيم


إِذْ أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَقالُوا رَبَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً * فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً *«كهف :10 و 11 »

******

آن گاه كه آن جوانمردان به غار پناه بردند، گفتند: پروردگارا! از سوى خود رحمتى به ما عطا كن و براى ما رشدى در كارمان فراهم ساز.
پس ما تا چند سالى كه در آن غار بودند، بر گوش‏هاى آنان (پرده‏ى خواب و بيهوشى) زديم.

[=tahoma][=&quot]پيام‏ها:[/][/]
[=tahoma][=&quot]1 براى حفظ دين، جوانمردى، گذشت از رفاه و آسايش و هجرت لازم است.«أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ‏»[/][/]
[=tahoma][=&quot]2- دعا همراه با تلاش و حركت مؤثّر است. «أَوَى ... رَبَّنا» [/][/]
[=tahoma][=&quot]3- هجرت از محيط فاسد براى حفظ ايمان و ارزشها، كارى جوانمردانه است. «أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ» [/][/]
[=tahoma][=&quot]4- هجرت و قيام براى خدا، زمينه‏ى دريافت امدادهاى الهى است. «أَوَى الْفِتْيَةُ إِلَى الْكَهْفِ فَضَرَبْنا»[/][/]
[=tahoma][=&quot]تفسير نور ج 7 ص 145[/][/]

لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (92آل عمران )


هرگز به نيكى دست نمى‏يابيد، مگر آنكه از آنچه دوست داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد و بدانيد هر چه را انفاق كنيد، قطعاً خداوند به آن آگاه است.

پيام‏ها

:


1- يگانه راه رسيدن به مقام نيكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است، نه فقط ذكر و دعا. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ..»

2- در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدايى نيست، بلكه رشد انفاق كنندهنيز مطرح است. دل كندن از محبوب‏هاى خيالى و شكوفا شدن روح سخاوت، از مهم‏ترين آثار انفاق براى انفاق كننده است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»


3 -دلبستگى به دنيا سبب محروم شدن از رسيدن به مقام برّ است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»


4- بهترين چيز دوست داشتنى براى انسان «جان» است. پس شهدا كه جان خود را در راه خدا مى‏دهند، به بالاترين مقام بِرّ مى‏رسند. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»


5 -در انفاق، اصل كيفيّت است، نه كميّت. «مِمَّا تُحِبُّونَ»


6- اسلام، مكتب انسان دوستى است نه مال دوستى. «تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»

7- در انفاق نه افراط و نه تفريط، تنها بخشى از آنچه را دوست دارى، انفاق كن.

«مِمَّا تُحِبُّونَ»
تفسیر نور
موضوع قفل شده است