جمع بندی ازدواج ام کلثوم و ارتباط حضرت علی (ع) با خلفا

تب‌های اولیه

13 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ازدواج ام کلثوم و ارتباط حضرت علی (ع) با خلفا

سلام
چه کسی برای اولین بار، ازدواج عمر وام کلثوم را مبنی بر رابطه خوب عمر با حضرت علی علیه السلام در نظر گرفت؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مقداد

[TD][/TD]

سید معصوم;993237 نوشت:
سلام
چه کسی برای اولین بار، ازدواج عمر وام کلثوم را مبنی بر رابطه خوب عمر با حضرت علی علیه السلام در نظر گرفت؟

علیکم السلام.
شاید اینکه بطور دقیق بخواهیم بگوییم چه کسی برای اولین بار موضوع ازدواج عمر بن خطاب با ام کلثوم دختر امام علی(علیه السلام) را مطرح کرده است،کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن باشد.منتهی از اولین منابعی که به این مطلب اشاره کرده می توان تاریخ طبری را نام برد.
طبری ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: ابتدا عُمَر، ام کلثوم دختر ابوبکر را از عایشه خواستگاری کرد و عایشه با خواهرش موضوع را در میان گذاشت. اما ام کلثوم به علت زندگی خشن عُمَر و سختگیری‌اش به زنان، آن را نپذیرفت. عمرو بن عاص موضوع را به عُمَر رسانید و ام کلثوم، دختر علی(علیه السلام) را معرفی کرد تا نسبتی بین او و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برقرار گردد.(1)

پی نوشت:
1. طبری، محمدبن جریر، تاریخ الامم و الملوک، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۰۳ق.، ج۴، ص۲۷۰.

مقداد;993376 نوشت:
شاید اینکه بطور دقیق بخواهیم بگوییم چه کسی برای اولین بار موضوع ازدواج عمر بن خطاب با ام کلثوم دختر امام علی(علیه السلام) را مطرح کرده است،کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن باشد.منتهی از اولین منابعی که به این مطلب اشاره کرده می توان تاریخ طبری را نام برد.
طبری ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: ابتدا عُمَر، ام کلثوم دختر ابوبکر را از عایشه خواستگاری کرد و عایشه با خواهرش موضوع را در میان گذاشت. اما ام کلثوم به علت زندگی خشن عُمَر و سختگیری‌اش به زنان، آن را نپذیرفت. عمرو بن عاص موضوع را به عُمَر رسانید و ام کلثوم، دختر علی(علیه السلام) را معرفی کرد تا نسبتی بین او و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برقرار گردد.(1)

پی نوشت:
1. طبری، محمدبن جریر، تاریخ الامم و الملوک، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۰۳ق.، ج۴، ص۲۷۰.

این پاسخ سوال بنده نیست، با اصل ازدواج کاری ندارم، می خواهم بدانم از چه برهه ای این ازدواج به عنوان رابطه خوب حضرت علی و خلیفه دوم قلمداد شده است. از کی عده ای با تمسک به این ازدواج گفته اند رابطه بین این دو نفر عالی بوده با توجه به این ازدواج.

با سلام.
از همه دوستان بزرگوار تقاضا داریم،از ارسال پستهای غیر مرتبط با موضوع اصلی تاپیک خودداری فرمایند.چرا که جهت جلوگیری از منحرف شدن مباحث از موضوع اصلی تاپیک،پستهای غیر مرتبط حذف خواهند شد.

سید معصوم;993490 نوشت:
این پاسخ سوال بنده نیست، با اصل ازدواج کاری ندارم، می خواهم بدانم از چه برهه ای این ازدواج به عنوان رابطه خوب حضرت علی و خلیفه دوم قلمداد شده است. از کی عده ای با تمسک به این ازدواج گفته اند رابطه بین این دو نفر عالی بوده با توجه به این ازدواج.

با عرض سلام و ادب

بر اساس مطالعات صورت گرفته مطلبی که بتوان با استناد به آن گفت موضوع ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم از چه برهه ای برای نشان دادن رابطه دوستانه بین عمر بن خطاب و امام علی(علیه السلام) مطرح شده است،نیافتیم و شاید این ادعا خیلی دور از ذهن نباشد که یافتن زمان و برهه دقیق شروع این مطلب کاری بس مشکل می باشد.

سید معصوم;993490 نوشت:
این پاسخ سوال بنده نیست، با اصل ازدواج کاری ندارم، می خواهم بدانم از چه برهه ای این ازدواج به عنوان رابطه خوب حضرت علی و خلیفه دوم قلمداد شده است. از کی عده ای با تمسک به این ازدواج گفته اند رابطه بین این دو نفر عالی بوده با توجه به این ازدواج.

سلام علیکم
.
اگر جایی اشتباه هست استاد تصحیح کنند.

محمد بن اسحاق در سیره خودش (سیره ابن اسحاق) جلد 1 صفحه 248 و 249 چنین مطلبی رو ذکر میکنه با عنوان:تزويج عمر بن الخطاب أم كلثوم بنت علي رضي الله عنهم‌

با این حساب تمسک به این مطلب باید قبل از سال 150 هجری (و بعد از اون سال) باشه که ابن اسحاق متوفای 150 یا 153 هجری هست.

عبدالرزاق صنعانی هم چنین مطلبی داره در کتاب مصنف عبد الرزاق الصنعاني جلد 6 صفحه 162 حدیث 10351 و 10354 که متوفای 211 هجری هست.

منبع:کتاب انگیزه دولت های اموی و عباسی در جعل و ترویج حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم علیه السلام/دکتر محمد امینی نجفی

سلام

در کتاب کمپانی گمونم نوشته هست که (اگر موثق باشه) امام علی با خواهر خلیفه عقد کرد اما خلیفه گمونم راضی نبود و در عوض با دختر امام علی عقد کرد

این درسته ؟

اتمقلی;993889 نوشت:
سلام

در کتاب کمپانی گمونم نوشته هست که (اگر موثق باشه) امام علی با خواهر خلیفه عقد کرد اما خلیفه گمونم راضی نبود و در عوض با دختر امام علی عقد کرد

این درسته ؟

علیکم السلام.
در مورد ازدواج حضرت علی(علیه السلام) با خواهر عمر سند معتبری نداریم.

عمر بن خطاب خواهرانی داشت که هر یک هم نامشان در تاریخ است و هم نام شوهرانشان و هیچکدامشان زن حضرت علی نبودند:
خواهر اول: فاطمه (ام جمیل) دختر خطاب و خواهر عمر ، زن سعيد بن زيد بن عمرو، بن نفيل یعنی زن پسر عموی عمر بود.[1]
خواهر دوم عمر، صفیه بود که همسر قدامة بن مظعون بن حبيب بن وهب بن حذافة بن جمح، شد.[2]
خواهر سوم که البته خواهر احتمالی است؛ عاتکه نام دارد[3] و شوهرش هم معلوم نیست. به نظر می آید اشتباهی صورت گرفته است و او نوه عمر است نه خواهر عمر. به هر حال حضرت علی هرگز زنی به نام عاتکه نداشته و تقریبا همه منابع تاریخی نوشته اند که عمر دو خواهر بیشتر نداشت، تنها کتاب جغرافی معجم البلدان یاقوت گفته است که در شام جایی هست که مردم می پندارند که قبر عاتکه خواهر عمر بن خطاب است، که حتی اگر این هم باشد باز هم به حضرت علی(علیه السلام) ارتباطی ندارد.

[1] - الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر (م 463)، تحقيق على محمد البجاوى، بيروت، دار الجيل، ط الأولى، 1412/1992.،ج‏2،ص:615

[2] - همان ،ج‏3،ص:1277

[3] - معجم البلدان، شهاب الدين ابو عبد الله ياقوت بن عبد الله الحموى (م 626)، بيروت، دار صادر، ط الثانية، 1995.،ج‏2،ص:469.

سعید مسلم;993819 نوشت:
محمد بن اسحاق در سیره خودش (سیره ابن اسحاق) جلد 1 صفحه 248 و 249 چنین مطلبی رو ذکر میکنه با عنوان:تزويج عمر بن الخطاب أم كلثوم بنت علي رضي الله عنهم‌

با این حساب تمسک به این مطلب باید قبل از سال 150 هجری (و بعد از اون سال) باشه که ابن اسحاق متوفای 150 یا 153 هجری هست.

عبدالرزاق صنعانی هم چنین مطلبی داره در کتاب مصنف عبد الرزاق الصنعاني جلد 6 صفحه 162 حدیث 10351 و 10354 که متوفای 211 هجری هست.

منبع:کتاب انگیزه دولت های اموی و عباسی در جعل و ترویج حکایت ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم علیه السلام/دکتر محمد امینی نجفی


ضمن بیان داستان و گزارش نمی توان گفت که از آن تاریخ این گزارش را بیان کرده اند تا رابطه خوب را به تصویر بکشند مگر اینکه موید دیگری در محتوای گزارش باشد
در کتاب آقای نجفی که امویان و عباسیان را جعل کننده می داند مطلبی خاص مرتبط با سوال بنده نیست؟

اگه کارشناس بفرمائید که از چه تاریخی این بحث مطرح شده خوبه! این دیگر اولین نیست که نشه به دست آورد. خلاصه از یک تاریخی این بحث در کتابها مطرح شده
منظورم اصل ازدواج نیست منظورم سوء استفاده از این ازدواج برای خوب نشان دادن رابطه حضرت علی علیه السلام و عمر است

سید معصوم;994151 نوشت:
ضمن بیان داستان و گزارش نمی توان گفت که از آن تاریخ این گزارش را بیان کرده اند

سلام علیکم
.
به هر حال میشه گفت احتمالاََ برای اولین بار نزدیک به همین سال ها بوده یعنی کمی قبل از 150 و بعد از اون

نقل قول:
در کتاب آقای نجفی که امویان و عباسیان را جعل کننده می داند مطلبی خاص مرتبط با سوال بنده نیست؟

ایشون در مقدمه کتاب می نویسند:
اولین راویان اموی که ''نحوه ازدواج عمر با حضرت ام کلثوم بنت علی علیه السلام''را روایت کرده اند هدفشان این نبوده که با جعل این روایات''رفاقت و مودت میان امیر المومنین علی علیه السلام و عمر بن خطاب''را به اثبات برسانند.روات اموی و خلفای آنان همان کسانی بودند که بر روی منابر به تفسیق و تکفیر و توهین و لعن امیرمومنان علی علیه السلام می پرداختند لذا ''اثبات علاقه مندی آن حریف تکفیرشده به عمر بن خطاب''موضوعی نبوده که از نظر امویان امری مثبت تلقی گردد.

در بخش:بطلان حکایت ازدواج حضرت ام کلثوم علیه السلام با عمر ایشون می نویسند:

در هیچ یک از روایاتی که در این خصوص نقل شده حتی یکنفر ادعا نکرده که خود شخصاََ شاهد این خواستگاری و این ملاقات و این تزویج بوده است

هیچ فردی ادعا نکرده که از امیر المومنین علی علیه السلام و یا از حضرت ام کلثوم علیه السلام و یا از عمر بن خطاب در این خصوص چیزی شنیده نشده است.

البته ایشون در ادامه این روایات رو با دلیل و برهان نقد میکنه و جواب میده

پرسش:
چه کسی برای اولین بار، ازدواج عمر وام کلثوم را مبنی بر رابطه خوب عمر با حضرت علی (علیه السلام) در نظر گرفته ضمن آنکه آیا ازدواج امام علی(علیه السلام) با خواهر خلیفه دوم صحت دارد؟


پاسخ:
شاید اینکه بطور دقیق بخواهیم بگوییم چه کسی برای اولین بار موضوع ازدواج عمر بن خطاب با ام کلثوم دختر امام علی(علیه السلام) را مطرح کرده است،کاری بس دشوار و شاید غیر ممکن باشد.منتهی از اولین منابعی که به این مطلب اشاره کرده می توان تاریخ طبری را نام برد.
طبری ماجرا را این گونه شرح می‌دهد: ابتدا عُمَر، ام کلثوم دختر ابوبکر را از عایشه خواستگاری کرد و عایشه با خواهرش موضوع را در میان گذاشت. اما ام کلثوم به علت زندگی خشن عُمَر و سختگیری‌اش به زنان، آن را نپذیرفت. عمرو بن عاص موضوع را به عُمَر رسانید و ام کلثوم، دختر علی(علیه السلام) را معرفی کرد تا نسبتی بین او و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برقرار گردد.(1)همچنین بر اساس مطالعات صورت گرفته مطلبی که بتوان با استناد به آن گفت موضوع ازدواج خلیفه دوم با ام کلثوم از چه برهه ای برای نشان دادن رابطه دوستانه بین عمر بن خطاب و امام علی(علیه السلام) مطرح شده است،نیافتیم و شاید این ادعا خیلی دور از ذهن نباشد که یافتن زمان و برهه دقیق شروع این مطلب کاری بس مشکل می باشد.

در مورد ازدواج حضرت علی(علیه السلام) با خواهر عمر سند معتبری نداریم.

عمر بن خطاب خواهرانی داشت که هر یک هم نامشان در تاریخ است و هم نام شوهرانشان و هیچکدامشان زن حضرت علی نبودند:
خواهر اول: فاطمه (ام جمیل) دختر خطاب و خواهر عمر ، زن سعيد بن زيد بن عمرو، بن نفيل یعنی زن پسر عموی عمر بود.(2)
خواهر دوم عمر، صفیه بود که همسر قدامة بن مظعون بن حبيب بن وهب بن حذافة بن جمح، شد.(3)
خواهر سوم که البته خواهر احتمالی است؛ عاتکه نام دارد(4) و شوهرش هم معلوم نیست. به نظر می آید اشتباهی صورت گرفته است و او نوه عمر است نه خواهر عمر. به هر حال حضرت علی هرگز زنی به نام عاتکه نداشته و تقریبا همه منابع تاریخی نوشته اند که عمر دو خواهر بیشتر نداشت، تنها کتاب جغرافی معجم البلدان یاقوت گفته است که در شام جایی هست که مردم می پندارند که قبر عاتکه خواهر عمر بن خطاب است، که حتی اگر این هم باشد باز هم به حضرت علی(علیه السلام) ارتباطی ندارد.

پی نوشتها:
1. طبری، محمدبن جریر، تاریخ الامم و الملوک، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۰۳ق.، ج۴، ص۲۷۰.

2. الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، أبو عمر يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر (م 463)، تحقيق على محمد البجاوى، بيروت، دار الجيل، ط الأولى، 1412/1992.،ج‏2،ص:615

3. همان ،ج‏3،ص:1277

4. معجم البلدان، شهاب الدين ابو عبد الله ياقوت بن عبد الله الحموى (م 626)، بيروت، دار صادر، ط الثانية، 1995.،ج‏2،ص:469.

موضوع قفل شده است