اذن پدر و سایرین در ازدواج دختر باکره

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اذن پدر و سایرین در ازدواج دختر باکره

باسلام

1- ایشان در مورد اجازه پدر برای دختر باکره رشیده برای ازدواج موقت چه فرموده اند؟

2- اگر پدر و پدر بزرگ فوت کرده باشد؛ باید با اجازه فامیل باشد؟

مرجع تقلید بنده: آیت الله مکارم شیرازی

با نام و یاد دوست

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

به اطلاع می رساند که پاسخ سوالات فوق در تاپیک های زیر توسط کارشناس محترم ارائه شده است:

سوال اول:

user;537267 نوشت:

1- ایشان در مورد اجازه پدر برای دختر باکره رشیده برای ازدواج موقت چه فرموده اند؟
مرجع تقلید بنده: آیت الله مکارم شیرازی




پاسخ در لینک زیر ( پست 35 و 36):

http://www.askdin.com/thread14586-4.html#post159422

سوال دوم:

user;537267 نوشت:

2- اگر پدر و پدر بزرگ فوت کرده باشد؛ باید با اجازه فامیل باشد؟



پاسخ سوال دوم هم در پست زیر (پست 108):

http://www.askdin.com/thread14586-11.html#post266879

خواهشمندم تاپیک های فوق را به دقت مطالعه نمایید

اگر سوالی داشتید با پیام خصوصی اطلاع دهید.

در همین جا از کاربران محترم درخواست دارم قبل از ایجاد موضوع و طرح سوال ، حتما از گزینه جستجوی سایت استفاده کنند

تا اگر بحث مشابهی قبلا در سایت وجود داشت مطالعه کنند

و در صورتی که به پاسخ سوال خود نرسیدند نسبت به ایجاد موضوع جدید اقدام نمایند.

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

.

باسلام
بنده میخوام با خانمی ازدواج کنم که باکره، بالغه، رشیده هست، بیش از 30 سال سن دارد و خودش کار می‌کند. پدر و پدر بزرگ خود را از دست داده و مقلد آیت الله سیستانی است. طوری که من در اینترنت جستجو کردم آیت الله سیستانی فرمودند:

اگر دختر بالغ پدر و جد پدری خود را از دست داده باشد و رشیده باشد اختیار اجازه عقد به دست خودش است ولی سزاوار است از برادر خود اجازه بگیرداگر دختر بالغ پدر و جد پدری خود را از دست داده باشد و رشیده باشد اختیار اجازه عقد به دست خودش است ولی سزاوار است از برادر خود اجازه بگیرد.

در واقع اجازه برادر را واجب ندونستند.

من از آیت الله مکارم تقلید میکنم؛ نظر ایشان در این مورد چیست؟ مثل آیت الله سیستانی اجازه برادر را برای ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره، رشیده واجب نمی دادند؟ باز هم تکرار میکنم که دختر بیش از 30 سال سن دارد عاقله، باکره، رشیده است و مصلحت خودشو میفهمه.
با تشکر

باسلام
در سایت آوینی آمده که:
مسأله 2037ـ دخترى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است، يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد چنانچه باكره باشد احتياط آن است كه با اجازه پدر يا جدّ پدرى ازدواج نمايد ولى اگر همسر مناسبى براى دختر پيدا شود و پدر مخالفت كند اجازه او شرط نيست، همچنين اگر به پدر يا جدّ پدرى دسترسى نباشد و دختر هم احتياج به شوهر كردن داشته باشد، يا اين كه دختر قبلاً شوهر كرده باشد كه در اين دو صورت نيز اجازه پدر و جد در ازدواج جديد لازم نيست.

لطفا به این دو مورد از نظر آیت الله مکارم توجه کنید (از پاسخگوی آنلاین سایت دریافت کردم عین عبارات را)

در مورد دختری که زیر سی سال است:

در مورد ازدواج دختر باکره، اين کار بدون کسب اجازه ولى دختر جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه.

و در مورد دختری که بالای سی سال سن دارند:

دختري که سن او بيش از سي سال است به شرط اين که فرد هوشياري باشد و بتواند تصميم بگيرد و مصلحت خود را تشخيص دهد مي تواند بدون اذن پدر ازدواج کند.

آیت الله مکارم فرمودند: دختري که سن او بيش از سي سال است به شرط اين که فرد هوشياري باشد و بتواند تصميم بگيرد و مصلحت خود را تشخيص دهد مي تواند بدون اذن پدر ازدواج کند. //// سوال بنده اینه که اگر چنین دختری پدرش فوت کرده باشد و برادر داشته باشد؛ باز هم نیازی نیست به اذن برادر؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد نور

با سلام و عرض ادب

درصورتی که بیش از سی سال و با شرایط مذکور باشد اذن برادر لازم نیست.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم

با سلام.جوانی هستم 20 ساله که با دختری 28 ساله بنا به فتوای ایت الله جناتی مبنی بر ازدواج بدون اذن پدر دختر اگر دختر رشیده باشد اقدام به ازدواج موقت کردیم.با وجود تحقیق بسیار و سوال از اکثر جاها و شنیدن جواب واحد که اگه مرجع تقلید هردوتامون یکی باشه عقدمون صحيحه باز به درستی کارم شک دارم. اگه میشه جواب بدین.با تشکر

hosein.javadi0;544027 نوشت:
با سلام.جوانی هستم 20 ساله که با دختری 28 ساله بنا به فتوای ایت الله جناتی مبنی بر ازدواج بدون اذن پدر دختر اگر دختر رشیده باشد اقدام به ازدواج موقت کردیم.با وجود تحقیق بسیار و سوال از اکثر جاها و شنیدن جواب واحد که اگه مرجع تقلید هردوتامون یکی باشه عقدمون صحيحه باز به درستی کارم شک دارم. اگه میشه جواب بدین.با تشکر

با سلام و عرض ادب

اگر با تحقیق،آیه الله جناتی را اعلم دانسته اید و ایشان اذن پدر را شرط نمی دانند درصورتی که سایر شرایط عقد هم رعایت شود عقدتان صحیح است.

موفق و موید باشید

باسلام
دختری با اجازه پدر خود ازدواج موقت با کسی کرده است؛ ولی جماع صورت نگرفته و دختر پرده بکارت خود را از دست نداده است؛ اکنون این دختر برای ازدواج موقت مجدد، باید اجازه پدر را بگیرد یا نه؟

نظرات مراجع: سیستانی و مکارم رو لطفا بدید

با سلام و عرض ادب

درفرض سوال اذن پدر ساقط نمی شود.

استفتا از دفتر آیات عظام سیستانی و مکارم

باسلام
سوال دیگر اینکه

آیا مراجع در مورد تعریف رشیده اختلاف دارند؟
آیا ممکنه دختری از نظر مرجعی رشیده باشه و از نظر مرجع دیگر رشیده نباشه؟

آیت الله مکارم گفتند معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند

ولی من از مرجعی دیگری ندیدم که سن خاصی مشخص کرده باشه؛ فقط دیدم که معمولا گفتند هوشیار باشه، مصالح و مفاسد خودش رو تشخیص بده، بتونه تصمیم بگیره و مستقل باشه و ....

لذا اگر دختری 20 ساله باشه که مستقل باشه، مصالح و مفاسد خودش رو تشخیص بده، هوشیار باشه، قدرت تشخیص رو داشته باشه از نظر آیت الله مکارم رشیده نیست ولی از نظر سایر آیات رشیده است؟ آری؟ اینطور است؟

user;548894 نوشت:
باسلام
سوال دیگر اینکه

آیا مراجع در مورد تعریف رشیده اختلاف دارند؟
آیا ممکنه دختری از نظر مرجعی رشیده باشه و از نظر مرجع دیگر رشیده نباشه؟

آیت الله مکارم گفتند معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند

ولی من از مرجعی دیگری ندیدم که سن خاصی مشخص کرده باشه؛ فقط دیدم که معمولا گفتند هوشیار باشه، مصالح و مفاسد خودش رو تشخیص بده، بتونه تصمیم بگیره و مستقل باشه و ....

لذا اگر دختری 20 ساله باشه که مستقل باشه، مصالح و مفاسد خودش رو تشخیص بده، هوشیار باشه، قدرت تشخیص رو داشته باشه از نظر آیت الله مکارم رشیده نیست ولی از نظر سایر آیات رشیده است؟ آری؟ اینطور است؟

با سلام و عرض ادب

مشهور مراجع برای رشیده بودن سن خاصی را تعریف نکرده اند و ملاک هایی که بیان کردید را در رشیده بودن درنظر میگیرند اما برای رعایت احتیاط دختر باکره رشیده درصورتی که قصد ازدواج بدون اذن پدر دارد باید از دفتر مرجع تقلیدش کسب اجازه نماید.

همواره به سلامت باشید.

user;548894 نوشت:
باسلام
سوال دیگر اینکه

آیا مراجع در مورد تعریف رشیده اختلاف دارند؟
آیا ممکنه دختری از نظر مرجعی رشیده باشه و از نظر مرجع دیگر رشیده نباشه؟

آیت الله مکارم گفتند معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند

ولی من از مرجعی دیگری ندیدم که سن خاصی مشخص کرده باشه؛ فقط دیدم که معمولا گفتند هوشیار باشه، مصالح و مفاسد خودش رو تشخیص بده، بتونه تصمیم بگیره و مستقل باشه و ....

لذا اگر دختری 20 ساله باشه که مستقل باشه، مصالح و مفاسد خودش رو تشخیص بده، هوشیار باشه، قدرت تشخیص رو داشته باشه از نظر آیت الله مکارم رشیده نیست ولی از نظر سایر آیات رشیده است؟ آری؟ اینطور است؟

1- پاسخ به نداى غریزه و فطرت‏ 2- ایجاد کانون آرامش براى همسران‏ 3- داشتن فرزند و تربیت کودکان و فرزندان سالم‏
4- حفظ عفت و پاکدامنى‏ 5- دوستى، محبت و عشق‏ 6- اجراى سنت رسول‏اللَّه(ص) 7- تأمین سلامت جسم و روان و برقرارى تعادل در وجود آدمى‏ 8- کمک به تکامل و رشد یکدیگر.
با چنین کارکردهایى ازدواج یک هدف عینى است

پس لطفا توجه فرماييد:
توجه به اصالت خانواده و ريشه دار بودن فرد مورد نظر

توجه به شرايط سني فرد مورد نظرتوجه به اصول ديني و اعتقادات مذهبي فرد مورد نظر توجه به ميزان تحصيلات فرد مورد نظر
توجه به زيبايي، وضعيت ظاهري و همساني با فرد مورد نظر توجه به وضعيت شغلي و ميزان درآمد فرد مورد نظرتوجه به سطح اقتصادي خانواده فرد مورد نظرتوجه به سلامت جسماني و رواني فرد مورد نظرتوجه به رشد و بلوغ عاطفي- فكري و رواني فرد مورد نظر (پختگي)توجه به نگرش و طرز فكر فرد مورد نظر درباره روابط جنسي

نور;548937 نوشت:
مشهور مراجع برای رشیده بودن سن خاصی را تعریف نکرده اند

باسلام و تشکر
آیت الله مکارم 30 سال رو ذکر کردند؛
منظورم اینه آیا ممکنه دختری با تمام شرایط 20 ساله باشه از نظر سایر مراجع رشیده محسوب بشه ولی چون یک شرط 30 سالگی رو نداره از نظر آیت الله مکارم غیر رشیده محسوب بشه و در ازدواج باید اذن پدر رو بگیره؟ آری؟

[="Black"]

user;549029 نوشت:
باسلام و تشکر
آیت الله مکارم 30 سال رو ذکر کردند؛
منظورم اینه آیا ممکنه دختری با تمام شرایط 20 ساله باشه از نظر سایر مراجع رشیده محسوب بشه ولی چون یک شرط 30 سالگی رو نداره از نظر آیت الله مکارم غیر رشیده محسوب بشه و در ازدواج باید اذن پدر رو بگیره؟ آری؟

کوچکتر از سی سال نیاز به اذن داره و به نظر مراجع بزرگوار دیگه سن ملاک نیست و در کل دختر باکره نیاز به اذن پدر داره چه به فتوا و چه احتیاط واجب[/]

پس در کل ممکنه دختری از نظر آیت الله سیستانی رشیده باشه (مثلا دختری 20 ساله، مستقل، عاقل، مصالح و مفاسد خودشو میدونه و قدرت تصمیم گیری داره) ولی همین دختر چون به 30 سالگی نرسیده از نظر آیت الله مکارم رشیده نیست.
و رشیده بودنش مورد اختلاف بین آیات سیستانی و مکارم هست
آری؟

user;549029 نوشت:
باسلام و تشکر
آیت الله مکارم 30 سال رو ذکر کردند؛
منظورم اینه آیا ممکنه دختری با تمام شرایط 20 ساله باشه از نظر سایر مراجع رشیده محسوب بشه ولی چون یک شرط 30 سالگی رو نداره از نظر آیت الله مکارم غیر رشیده محسوب بشه و در ازدواج باید اذن پدر رو بگیره؟ آری؟

با سلام و عرض ادب

واقفیم بر اینکه آیه الله مکارم شرط 30 سال را برای رشیده گذاشته اند(و همانطور که عرض شد مشهور مراجع شرط سنی خاصی نگذاشته اند) والبته بیان سن خاصی از طرف یک مرجع دلیل بر این نمی شود که در سن کمتر رشیده بودن محقق نمی شود بلکه رشیده بودن در سن کمتر از 30 سال هم ممکن است تحقق یابد(البته به نظر آیه الله مکارم درسن کمتر از 30 را ظاهرا رشیده نمی دانند و نیاز به اذن دارد)درمورد سایر مراجع از آنجا که سن مطرح نشده است همانطور که در پست قبل هم بیان شد به نظر مراجعی که اذن پدر را شرط می دانند دختر نمی تواند بدون اذن پدر عقد کند حتی اگر تشخیص دهد رشیده است و باید از دفتر مرجع تقلیدش کسب اجازه نماید.

موفق و موید باشید

نور;549697 نوشت:
به نظر مراجعی که اذن پدر را شرط می دانند دختر نمی تواند بدون اذن پدر عقد کند حتی اگر تشخیص دهد رشیده است و باید از دفتر مرجع تقلیدش کسب اجازه نماید.

باسلام و عرض ادب

یعنی خودش 100% میدونه رشیده هست؛ مثلا 20 سالشه، مستقله، هوشیار، عاقله، مصلحت و مفسده رو تشخیص میده؛ قدرت تصمیم گیری داره؛ ولی بازم باید شرایطش رو به دفتر مرجع تقلیدش توضیح بده بعد ازدواج کنه؟
جالبه...

user;549717 نوشت:
باسلام و عرض ادب

یعنی خودش 100% میدونه رشیده هست؛ مثلا 20 سالشه، مستقله، هوشیار، عاقله، مصلحت و مفسده رو تشخیص میده؛ قدرت تصمیم گیری داره؛ ولی بازم باید شرایطش رو به دفتر مرجع تقلیدش توضیح بده بعد ازدواج کنه؟
جالبه...

با سلام و عرض ادب

در امور ازدواج به دلیل حساسیتی که برای محرمیت و..دارد باید جوانب احتیاط رعایت شود و اگر پدر یا جدپدری برای ازدواج دختر رشیده ای بی جهت مخالفت کرد و دختر قصد ازدواج بدون اذن پدر را داشته باشد(طبق نظر مراجعی که اذن پدر یا جد پدری را شرط صحت عقد می دانند)،جهت کسب تکلیف و اجازه باید از دفتر مرجع تقلیدش اطلاع بگیرد.

موفق و موید باشید

با سلام و تشکر از سوالتون
من فقط نظرم را می نویسم
بنا به دلایلی در اینجا برخی از سخنان و حرفا ممکنه ذهن بسیاری از افراد نا آشنا را مخدوش و منحرف کند پس اگه ممکنه هر حرفی را ننویسید ممنون میشوم
بهتره همه ی مباحث را به عموم و کلی نسبت ندهیم و شاید عده ای محدود ابن گونه باشند در مورد مباحث پزشکی که جناب
NaKayama عرض کردند باید گفته شود به این راحتی هم نیست
سازمان ها رو زیر سوال نبرید به خصوص پزشک قانونی چون به این راحتی اجازه چنین عملی را نخواهند داشت مگر غیر قانونی
در مورد ازدواج دختر باکره کارشناس محترم لطف کردند و پاسخ را فرمودند پس مبحث را به بی راهه نکشانید
ممنون میشوم .

دوست عزیز، برادر محترم،
نظرات شما کاملا محترم است اما تا به حال چند بار برای مشاوره به شما رجوع شده است.
درست است که امروزه افراد بسیاری از این مسائل آگاهی دارند و تعداد زیاد مراجعات پزشکی و از این دست عمل ها گویای این مسئله هست اما این همه جامعه نیست و شاید حتی اکثریت آن نیز نباشد، چرا که مشخصا در این مطب ها کسانی وارد می شوند که مشکلی دارند، کسی که مشکلی نداشته باشد، دلیلی نیز برای مراجعه ندارد
کمی به سایت های مشاوره سر بزنید، هستند مواردی که اطلاع ندارند یا به هر دلیلی نمی توانند مراجعه پزشکی داشته باشند

باز هم تاکید می کنم، قانون شرع و احکام برای افراد متدین است و نه کسانی که روابط آزاد دارند.
کسی که روابط آزاد دارد، مشخصا کاری به احکام و فلسفه آن و خوبی و بدی آن ندارد.

درست است که ندانستن فلسفه احکام دلیل مناسبی برای افرادی که از آن سوال می کنند، نیست.
اما برادر، چنین کسی هر چند دین دار باشد و احکام را انجام دهد، در عقاید خود دارای مشکل است که چنین سوالی مطرح می کند و باید ابتدا عقاید خود را مجددا بررسی کند.
برای چنین کسی اگر فلسفه مناسبی از یکی از احکام را نیز بگویید، ممکن است روزی دیگر از فلسفه دیگری از احکام سوال کند و همین طور ادامه پیدا کند.

به نام خدا

سلام عليكم

ضمن تشكر از دوستاني كه در بحث شركت فرمودند ، لازم هست نكته رو عرض كنم .
لطفا در تاپيكهايي كه در انجمن احكام درج ميشن مباحث خارج از موضوع رو مطرح نفرماييد تا انشاءالله بحث از روال اصلي منحرف نشه
و اگر احيانا كاربري وارد تاپيك شد تا حكم شرعي مسأله رو ببينه با سردرگمي مواجه نشه و دست خالي از تاپيك خارج بشه .

پيشاپيش از همكاري بزرگواران تشكر ميكنم .

موضوع قفل شده است