احکام طهارت

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احکام طهارت

طهارت پیاز مو
درحال وضو یا غیر ان موی سریا صورت کنده میشود ایا پیاز مو پاک است یا نجس ؟
همه مراجع :پاک است
مسائل جدید از دیدگاه مراجع ج/4 (اقای محمودی)



اگر چاه اشپز خانه وتوالت یکی باشد چه حکمی دارد؟
خامنه ای : اشکال ندارد.
فاضل :مناسب نیست.
مکارم: اشکال ندارد واگر جدا باشد بهتراست .
صافی :در حال حاضر که نوعا جدا کردن انها مشکل است اشکال ندارد.
بهجت :بهتر است دو تا باشد .
تبریزی :چنانچه ضرورتی داردکه یک چاه باشد مانعی ندارد ولی مثل
نان ومانندان دران ریخته نشود.
طبق تحقیق بعمل امده کارشناس هیچ یک از مراجع حکم به حرمت ندادند.1
1)مسائل جدید از دیدگاه مراجع

کسی بعد از وضو یا غسل چیزی که مانع رسیدن اب باشددر اعضای وضو یا غسل ببیندحکمش چیست؟
امام،رهبری،بهجت ، سیستانی ،مکارم: در صورتی که نداند موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده ،وضوی او صحیح است
در صورتی که بداندکه وقت وضو ملتفت ان مانع نبوده ،احتیاط واجب ان است که
دوباره وضو یا غسل کند(زنجانی،فاضل، وحید: باید دوباره وضو بگیرد یا غسل کند)

توضیح المسائل مراجع م/297 وحید م/303

[=tahoma][=&quot]اگر ته عصا،پاي مصنوعي ولاستيكهاي چرخ ويلچر نجس باشند ايا به وسيله زمين پاك ميشوند؟[/][/]
[=tahoma][=&quot]خامنه اي:محل اشكال است.[/][/]
[=tahoma][=&quot]تبريزي:پاك شدن ته عصا،پاي مصنوعي و لاستيكهاي چرخ ويلچر كه نجس بوده باشند به وسيله زمين اشكال دارد.[/][/]
[=tahoma][=&quot]فاضل:خير[/][/]
[=tahoma][=&quot]صافي:ته عصا وته پاي مصنوعي پاك مي شوند وبقيه مذكورات محل تامل است.[/][/]
[=tahoma][=&quot]مكارم:مقداري ازاطراف پا وكفش كه با راه رفتن روي زمين الوده نجس مي شود ان هم اگر به زمين برسد پاك ميگردد ولي پاك شدن كف دست يا زانويكسي كه با دست وزانو راه ميرود محل اشكال است وهمچنين پاهاي مصنوعي وته عصا ونعل چهارپايان وچرخ اتومبيلومانند اينها[/][/]
[=tahoma][=&quot]سيستاني:به احتياط واجب پاك نمي شود[/][/]
[=tahoma][=&quot]بهجت:پاك مي شود[/][/]
کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع

خرما ومویز وکشمش واب انها اگرجوش بیاید چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جزء بهجت):پاک است
بهجت: پاک بودن ان محل اشکال است .
[=tahoma][=&quot]توضیح المسائل م/114 وحید م/ 115 [/][/]

اين كه مي كوييم چيزي پاك است آيا از نظر بهداشتي هم پاك مي شود؟
چه لازمي بين تميزي شرعي و بهداشتي بودن است؟

مثلا مي كويند فلان نجس را با اب قليل سه بار بشوييد يا در مواقعي كه اب نيست با سنك يا....ايا در اين صورتها پاك كه مي شود بهداشتي هم مي شود؟

محيا;10898 نوشت:
اين كه مي كوييم چيزي پاك است آيا از نظر بهداشتي هم پاك مي شود؟ چه لازمي بين تميزي شرعي و بهداشتي بودن است؟ مثلا مي كويند فلان نجس را با اب قليل سه بار بشوييد يا در مواقعي كه اب نيست با سنك يا....ايا در اين صورتها پاك كه مي شود بهداشتي هم مي شود؟


كاربر محترم جنابِ محيا، سلام
انچه را كه فقيه پاسخش ميدهد جواب شرعي در مساله است نه جواب ِبهداشتي ؛وجواب طبي وبهداشتي را ازاهلش بپرسيد تا پاسخگوي شما باشند وظاهرا استعمال پاك از حيث بهداشتي غلط مشهور است انچه در بهداشت استعمال مي شود لفظ تمييز است.

ولي ديدن توضيحات زير راهنماي شما خواهد بود

1-چه بسا براي پانسمان يك شخصي كه خون ازبدنش جاري شده ممكن است با الكل يا با مواد ديگر ان خون را برطرف كنندو باند را روي ان قرار دهند در اصطلاح شرعي به اين عمل نمي گويند پاك شده است.
2-واز طرفي دكترهابه كسي كه بعد از ازاله نجاست ازدستشوئي بيرون امده مي گويندكه بعد از عمل ازاله، با اب گرچه از نظر شرعي پاك شده ولي دستتان را با صابون بشوئيد واين يعني بعد از عمل ازاله گرچه پاكِ شرعي شده ولي از نظر بهداشتي بايد با صابون هم شسته شودتا تمييز شود.
3-از طرفي ممكن است مقداري خون با اب كريا قليل كه پاك ميشود، از لحاظ بهداشتي هم تمييز شده باشد.
به اصطلاح علم منطق رابطه اين دو(پاك وتمييز) عموم خصوص من وجه است يعني مواردي پيدا مي شود در بهداشت تمييز باشد ولي پاكِ(شرعي) نباشد (مثال 1)ويا موردي پيدا مي شود پاك شده ولي تمييز نشده است(مثال 2 ) وموردي هم ميشود پيدا كرد كه هم تمييزشده وهم پاك شده است(مثال 3 )

عرض سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان گرامی:Gol:

و

ممنون از زحمات بی دریغتون:Gol::Gol::Gol:

اسراء;7678 نوشت:
خرما ومویز وکشمش واب انها اگرجوش بیاید چه حکمی دارد؟ همه مراجع (به جزء بهجت):پاک است بهجت: پاک بودن ان محل اشکال است . توضیح المسائل م/114 وحید م/ 115

میگن در هر حالتی که بخواید کشمش رو استفاده کنید باید اونو 7بار از روز شعله بردارید و باز بذارید تا کشمش قابل استفاده شه ، در غیر این صورت حرام میشه

این درسته ؟

ممنون میشم اگه توضیح بدید:Gol:

شاد و پیروز باشید:Gol:

التماس دعا:Gol:

با سلام

سوال;95002 نوشت:
میگن در هر حالتی که بخواید کشمش رو استفاده کنید باید اونو 7بار از روز شعله بردارید و باز بذارید تا کشمش قابل استفاده شه ، در غیر این صورت حرام میشه این درسته ؟

خیر ؛ چنین چیزی صحت ندارد
کشمش به خودی خود پاک است اینکه می فرمایید در هر حالتی ..... به چه دلیل این کارها را انجام دهیم ؟!

با سلام

ممكنه قبل از اينكه كشمش پخته بشه توي فرايند توليدش مقداري حرارت به اون داده باشن . باز هم ممكنه اين حرارت ديدن در حدي باشه كه گفته ميشه خوردنش حرامه .

چون به اين مسئله اطمينان نداريم آيا وظيفه داريم كه تحقيق كنيم يا چون اطمينان به نجس بودن اون نداريم پس پاك است

با تشكر از كارشناسان گرامي


روشنا;95123 نوشت:
با سلام ممكنه قبل از اينكه كشمش پخته بشه توي فرايند توليدش مقداري حرارت به اون داده باشن . باز هم ممكنه اين حرارت ديدن در حدي باشه كه گفته ميشه خوردنش حرامه . چون به اين مسئله اطمينان نداريم آيا وظيفه داريم كه تحقيق كنيم يا چون اطمينان به نجس بودن اون نداريم پس پاك است با تشكر از كارشناسان گرامي


با سلام و تشکر از سئوال شما

این نوع حرارتی که در فرایند تولید کشمش از انگور مورد استفاده قرار می گیرد موجب نجس شدن آن نمی شود و خوردن آنرا حرام نمی کند .

موفق باشید

منتها نظر آیت الله بهجت که در صفحه 1 این تاپیک توسط پاسخگوی گرامی گذاشته شد رو ببنید (احتیاط واجب دارن که کشمش رو نباید جوشاند) چون احتیاط واجب دارن با رعایت مسئله اعلم فی الاعلم میتوانید (مرجعی که بعد ایشان اعلم یا مساوی میدانید) به مرجع مساوی یا اعلم بعد ایشان که اشکال نمیداند مراجعه کنید در پناه حق

آیا این جملات صحیح است؟ 1-اگر آنقدر کشمش را حرارت دهیم تا گرد بشود و باد کند،خوردنش حرام است حتی اگر آب درونش جوش نیامده باشد.....2-اگر آنقدر بگذاریم بجوشد تا دو سوم آب تبخیر شود و یک سوم آب درون انگور(و کشمش) باقی بماند، پاک است.؟.....(طبق احتیاط)

[="Tahoma"][="Black"]

pymn_nzr;260127 نوشت:
آیا این جملات صحیح است؟ 1-اگر آنقدر انگور را حرارت دهیم تا گرد بشود و باد کند،خوردنش است حتی اگر آب درونش جوش نیامده باشد.....2-اگر آنقدر بگذاریم بجوشد تا دو سوم آب تبخیر شود و یک سوم آب درون انگور باقی بماند، پاک است.؟.....(طبق احتیاط)

با تشكر از سئوال جناب عالي

1. منظور از اين جمله روشن نيست لطفا بيشتر توضيح دهيد.
2. اگر آب انگور بجوشد تا دو سوم آن بخار شود چيزي كه باقي مي ماند حلال است.(1)

هميشه سالم و موفق باشيد

پي نوشت:‌
1. توضيح المسائل مراجع م 202[/]

[="Tahoma"][="Black"]

pymn_nzr;260127 نوشت:
-اگر آنقدر کشمش را حرارت دهیم تا گرد بشود و باد کند،خوردنش حرام است حتی اگر آب درونش جوش نیامده باشد.....

با تشکر از سئوال شما

کشمش حکم کشمش را دارد و در این زمینه باید به نظر مرجع خود مراجعه کنید
طبق نظر آیت الله سیستانی کشمش و آب آن اگر به جوش هم بیاید خوردنش حلال است و در صورت حرارت دیدن و به جوش نیامدن هم که همان حکم را دارد.(1)

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله سیستانی ، توضیح المسائل م 111[/]

سلام.من یک کت دارم که قسمت هایی از اون نجس شده.اگه بدیم خشک شویی و بگیم با اب بشوره ایا پاک می شه؟

سلام علیکم

1- خواهشا توضیحی درباره نجاست و عین نجاست بدید . آیا خون و بول عین نجاست است ؟ نجاست کدام است ؟ این موضوع و فرق این دو برای بنده گنگ است.
2- اگر دستمان زخمی شد و خون آمد، آن خونی که دقیقا روی زخم است را متنجس اول میگویند ؟ و اگر این خون، به دو جا اصابت کند آن ها متنجس دوم و سوم حساب نمیشود و هر جفت آنها متنجس دوم حساب میشوند . درسته ؟
3- درباره ی تعیین آب کر آمده است :
حجم : 42/875 وجب . اگر ظرفی را که درازا و پهنا و گودی آن هر یک حداقل 3/5 وجب باشد پر از آب کنند به مقدار کر است
وزن : 377/419 کیلوگرم
اینها که هیچ شباهتی به هم ندارند ! 377 کیلو اب نظر وزنی و 3/5 وجب از هر طرف یک ظرف ؟؟ !!!
4-عذر میخواهم . اگر مابین سفر آب قلیلی مخرج بول را تطهیر کردیم ، آن اب خارج شده که بر زمین می ریزد نجس است . اگر ما آن را رها کنیم تا با آفتاب خشک شود، طاهر شده است ؟
5- اگر بخواهیم انگشتمان که خونی شده است را با آب قلیل تطیر کنیم، آن آبی که میریزیم، زخم را پاک میکند و پس از حرکت کمی روی دستمان به زمین می ریزد. آن مقدار از پوست که بین زخم و زمین واقع شده است و آب بعد از برخورد با نجاست، به آن میرسد را باید دوباره با اب قلیل اب بکشیم ؟
5- برای نجس شدن آب کر باید رنگ یا بو یا مزه ی آن تغییر کند . آیا برای نجس شدن آب باید هر 3 شرط آن تحقق یابد ؟ یعنی اگر آب کر فقط به علت رسیدن نجاست به آن ، بویش تغییر کرد ، پاک است ؟
6- اگر نجاستی روی زمین باشد و با آب باران با آن برخورد کند، برای طهارت زمین این آب باید چه مقدار باشد ؟ اگر باران ببارد اما مقداری نباشد که کل سطح زمین نجس خیس شود، زمین تطهیر نشده است ؟
7- فرش و لباس نجس را اگر بخواهیم با اب باران تطهیر کنیم، چه مقدار اب باید به انها برسد ؟ ایا باید انقدری برسد که ابی از لباس یا فرش خارج شود ؟ یا تر شدن کافیست ؟
8- آب فاضلاب ها از نظر نجس شدن ، مانند کر هستند . ( عذر فراوان میخواهم ) زمانی که حتی غایط هم در چاه فاضلاب باشد، تا زمانی که رنگ یا بو یا مزه ی آن تغییر نکرده است، آن آب پاک است ؟
9- ظرفی که در آن شراب ریخته باشند چگونه تطهیر میشود ؟ و اینکه برای تطهیر ظرفی که خوک یا سگ آن را لیسیده اند باید آن را خاک مال کرد و سپس شست ( سگ = دو مرتبه ، خوک = هفت مرتبه ) مراد از این تعداد شستن ها با کر است یا قلیل ؟
10- اگر وظیفه باشد که ظرف یا غیر ظرفی را با آب قلیل آب بکشیم ( در غیر صورتی که غیر ظرف به غیر بول نجس شده ) باید چند بار آن را بشوییم . وقتی که ما ظرف را اب میگیریم و خالی میکنیم ، آب به نجاستی خورده که هنوز تطهیر نشده . پس ابی که از ظرف برای بار اول خالی میکنیم نجس است ؟ و ان فشار دادنی که برای لباس ( با شرایط فوق ) انجام میدهیم، اب خارج شده نجس است ؟
11- اگر روی زمین در کوچه ای نجس باشد و ما ان را با اب قلیل بشوییم و جاری شود، اگر از محل ما بیرون رفت و در جایی جمع شد ( با اینکه نجس است ) دیگر اشکالی ندارد ؟

مرجع بنده : آیت الله خامنه ای
ممنون
و بابت تعداد زیاد سوال ها هم عذر میخوام

اگر مسوول خشک شویی مسلمان است و به شما میگوید ان را تطهیر میکنم ، کلام او قابل اعتنا است و لباس در حکم طاهر است .

الـــعبد;327740 نوشت:
سلام علیکم

1- خواهشا توضیحی درباره نجاست و عین نجاست بدید . آیا خون و بول عین نجاست است ؟ نجاست کدام است ؟ این موضوع و فرق این دو برای بنده گن
گ است.
جواب :عین نجس را اصطلاحا نجس گویند و چیزی که در اثر ملاقات همراه با رطوبت مسریه (سرایت کننده )با عین نجس ،نجس شود اصطلاحا متنجس گویند .

2- اگر دستمان زخمی شد و خون آمد، آن خونی که دقیقا روی زخم است را متنجس اول میگویند ؟ و اگر این خون، به دو جا اصابت کند آن ها متنجس دوم و سوم حساب نمیشود و هر جفت آنها متنجس دوم حساب میشوند . درسته ؟
جواب :خون اول عین نجس است و اصلا متنجس نیست .اما اگر این خون خشک شد و دست خیس به این خون اصابت کرد این دست متنجس اول است . اگر رطوبت این دست بر طرف شد و دست متنجس خشک شد و مثلا پارچه ی خیسی به ان اصابت کرد ان پارچه متنجس دوم است . این پارچه هم اگر خشک شد و مثلا جسمی که دارای رطوبت است به ان اصابت مرد ان جسم متنجس سوم است
3- درباره ی تعیین آب کر آمده است :
حجم : 42/875 وجب . اگر ظرفی را که درازا و پهنا و گودی آن هر یک حداقل 3/5 وجب باشد پر از آب کنند به مقدار کر است
وزن : 377/419 کیلوگرم
اینها که هیچ شباهتی به هم ندارند ! 377 کیلو اب نظر وزنی و 3/5 وجب از هر طرف یک ظرف ؟؟ !!!
چرا اتفاقا شباهت خوبی داره ، دقت کنید یک وجب تقریبا 15-16 سانته اونوقت اگر 16 در 61در 16 را حساب کنید حدودا همین عدد در میاد :ok:

4-عذر میخواهم . اگر مابین سفر آب قلیلی مخرج بول را تطهیر کردیم ، آن اب خارج شده که بر زمین می ریزد نجس است . اگر ما آن را رها کنیم تا با آفتاب خشک شود، طاهر شده است ؟
بله زمین مرطوب و نجس اگر با تابش افتاب خشک شود پاک میشود .
5- اگر بخواهیم انگشتمان که خونی شده است را با آب قلیل تطهیر کنیم، آن آبی که میریزیم، زخم را پاک میکند و پس از حرکت کمی روی دستمان به زمین می ریزد. آن مقدار از پوست که بین زخم و زمین واقع شده است و آب بعد از برخورد با نجاست، به آن میرسد را باید دوباره با اب قلیل اب بکشیم ؟
خیر ان مقدار از دست یا بدن ما نیز به تبعیت پاک میشود یعنی به تبع زخم پاک میشود و غساله ای که روی زمین میریزد متنجس و نجس کننده است .
5- برای نجس شدن آب کر باید رنگ یا بو یا مزه ی آن تغییر کند . آیا برای نجس شدن آب باید هر 3 شرط آن تحقق یابد ؟ یعنی اگر آب کر فقط به علت رسیدن نجاست به آن ، بویش تغییر کرد ، پاک است ؟
همانطور که خودتان نوشته اید رنگ "یا" بو "یا" مزه ی ان یعنی اگر یکی از اینها تغییر کند کافیست تا حکم کنیم به نجس شدن اب کر .

اسراء;328036 نوشت:
2- اگر دستمان زخمی شد و خون آمد، آن خونی که دقیقا روی زخم است را متنجس اول میگویند ؟ و اگر این خون، به دو جا اصابت کند آن ها متنجس دوم و سوم حساب نمیشود و هر جفت آنها متنجس دوم حساب میشوند . درسته ؟
جواب :خون اول عین نجس است و اصلا متنجس نیست .اما اگر این خون خشک شد و دست خیس به این خون اصابت کرد این دست متنجس اول است . اگر رطوبت این دست بر طرف شد و دست متنجس خشک شد و مثلا پارچه ی خیسی به ان اصابت کرد ان پارچه متنجس دوم است . این پارچه هم اگر خشک شد و مثلا جسمی که دارای رطوبت است به ان اصابت مرد ان جسم متنجس سوم است

یعنی اگر با دست مرطوب به خون خشک شده زدیم و بدون اینکه رطوبت خون در دست خشک شود ، با همان رطوبت به انگشت دیگری برخورد کند ( بدون اینکه خشک شود ) متنجس بعدی نیست ؟

1- آیا اگر عین نجسی مانند ادرار روی زمین ریخته باشد و با کفش روی آن برویم ، با راه رفتن پاک خواهد شد ؟
2- اگر آب قلیلی که از برخورد با نجاست نجس شده است ؛ اگر با کفش روی این نجاست برویم ( چون فی نفسه نجس نیست تا بگوییم عین نجس ؛ درسته ؟ ) و خاک هم در دسترس نباشد میتوانیم روی آسفالت چند قدم راه برویم ( 1- آسفالت را آفتاب خشک میکند 2- کسانی که از روی آسفالت راه می روند نمیدانند این نجس است، پس برای آن ها پاک است ) بعدا اگر خاکی هم گیر آوردیم روی آن حرکت کنیم و سپس پاک میشود ؟
3- گوشت و پوست و خون حیوانی که خون جهنده دارد و ذبح شرعی میشود پاک است ؟ مثلا در قصابی ها اگر بروید بعضا خون حیوانات روی زمینــش ریخته است یا ... ؟
4- اگر هنگام تابش آفتاب بر روی نجس، مقداری هم باد بوزد و بطور کل نجس خشک شود، پاک نیست آن زمین ؟
5- فرموده اند هنگام تابش آفتاب نباید عین نجس در زمین باشد. با این حساب ادراری که روی زمین است چون عین نجس است ( یعنی فی نفسه نجس است ) را پاک نمیکند ؟
6- اینکه گفته اند آفتاب باید یک باره خشک کند،... منظور این نیست که در طول چند ثانیه خشک کند بلکه در طول مثلا از ساعت 11 پیش از ظهر تا 4 بعد از ظهر ... کلا میشه یک باره ؟
7- اگر مردار حیوان یا خون حیوان یا چرم حیوانی را دیدیم و تشخیص دادیم که برای کدام حیوان است و نتوانستیم تشخیص بدهیم که این حرام گوشت است یا نه ؟ خون جهنده دارد یا نه ؟ و نمیتوانستیم هم مثلا بیایم بپرسیم مسئله چیست ؟

الـــعبد;328119 نوشت:
یعنی اگر با دست مرطوب به خون خشک شده زدیم و بدون اینکه رطوبت خون در دست خشک شود ، با همان رطوبت به انگشت دیگری برخورد کند ( بدون اینکه خشک شود ) متنجس بعدی نیست ؟

با سلام و عرض ادب

همانطور که استاد اسراء بزرگوار بیان کردند اگر قبل از خشک شدن با جسم دیگری برخورد کند متنجس بعدی محسوب نمی شود.

همواره به سلامت باشید.

موضوع قفل شده است