احادیث روش همسرداری(2)

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیث روش همسرداری(2)

1- امام صادق علیه السلام فرمودند: بهترین زنان شما زنی است که خوشبو و خوش طبخ باشد.

2- امام صادق علیه السلام فرمودند: بیشتر خیر در وجود زنان است.
3- امام صـادق علیه السلام فرمودند: هر کس زنی بگیرد باید احترامش کند زن شما لعبت و دلبر است هر کس لعبتی به دست آورد نباید آن را ضایع سازد.
4- امام علی علیه السلام فرمودند: زنان در نزد مردان مالک سود و زیان خود نیستند زنان امانت خــدا نزد شما هستند به ایشان زیان نرسانید و برایشان سخت می گیرد.
5- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: برادرم جبرئیل به من خبر می داد و همواره سفارش زنان را می نمود تا آنجا که من گمان کردم برای شوهر جایز نیست که به زنش اُف بگوید.... شما زنان را به عنوان امانت خدایی گرفته اید...
6- امام علی علیه السلام فرمودند: با زنان خوش گفتار و نیکو سخن باشید تا ایشان هم خوش کردار و نیکو رفتار شوند.
7- امام علی علیه السلام فرمودند: در هر حال با همسرت مدارا کن و با او به نیکی معاشرت نمـا تا زندگی ات با صفا شود.
8- امام صادق علیه السلام فرمودند:خدا بیامرزد مردی را که رابطه ی میان خود و همسرش را نیکو سازد خداونداختیار او را به دست مرد داده و وی را سرپرست او قرار داده است.
9- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بهترین شما مردی است که با زنش خوش رفتارتر باشد و من ازهمه ی شما نسبت به زنانم خوش رفتارترم.
10- امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس با خانواده اش نیکو رفتار باشد خداوند بر عمرش بیفزاید.
11- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: چگونه یکی از شما همسرش را می زند و سپس در آغوشش می گیرد.
12- رسولخــدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: من در شگفتم از مردی که همسرش را می زند در صورتی که خودش به کتک خوردن سزاوار است ، زنان را با چوب تأدیب نکنید بلکه با گرسنگی و برهنگی تأدیب کنید تا در دنیا وآخرت راحت باشید.
13- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: اگر زنی با مرد نامحرم دست بدهد [که نباید دست بدهد] وناچـار باشد یا بخواهد با او بیعت کند از پشت لباس[وباوجود حایل وپوشش دست ودستکش] مانعی ندارد....
14- از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:لذت بردن زن در عمل زناشویی نودونه برابر لذتی است که مرد از آن عمل لذت می برد ولکن خدا آنان را در پوششی از شرم قرار داده است.
15-حضرت فاطمه سلام الله علیه فرمودند: بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تراست وارزشمند ترین مردم کسانی که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.
16- حضرت فاطمه سلام الله علیه فرمودند:آنچه برای زنان نیکوست این است که بدون ضرورت مردان نامحرم را نبینند و نامحرمان نیز او را ننگرند.
17- حضرت فاطمه سلام الله علیه فرمودند:آن لحظه ای که زن در خانه ی خود می ماند و به امور زندگی و تربیت فرزند می پردازد به خدا نزدیکتر است.
18- امام رضا علیه السلام از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت کرده که فرمودند: وای بر زنی که شوهرش را به غضب آورد و خوشا به حال زنی که شوهرش از او راضی و خشنود باشد.
19- امام علی علیه السلام فرمودند:دو مرد یا دو زن نباید زیر یک لحاف بخوابند اگر خوابیدند باید تأدیب شوند.[از طرف حاکم شرع]
20- امام صادقعلیه السلام فرمودند: مرد در خانه و خانواده به سه خصلت محتـاج است که اگر در طبیعتش هم نباشد باید بر خود تحمیل کند: خوشرفتاری، گشاده دستی به اندازه و غیرت ناموسی.
21- امام صادق علیه السلام فرمودند: به زنان مردم خیانت نکنید تا زنانتان خائن نشوند.
22- رسولخـــدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: اگر به کسی دستور می دادم که کسی را سجــده کند به زن دستور می دادم شوهرش را سجده کند.
23- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بهترین زنان آن است که وقتی به او می نگری تو را مسرور کنـد و وقتی فرمان دهی اطاعت کند و تن خویش و مال تو را در غیابت محفوظ دارد.
24- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هر کس فرزندش به ازدواج برسد و بتواند برایش همسر برگزینــد و چنین نکند و حادثه ای پیش آمد گناهش بر عهده ی اوست.
25- رسولخــدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هر مسلمانی که به زیبایی های زنی نظر ابتــدایی افکند آنگاه چشم بپوشد خداوند برایش عبادتی قرار می دهد که شیرینی اش را بچشد.
26- امام علی علیه السلام فرمودند: همسر همراه و موافق یکی از دو آسایش زندگی است. و فرمود: زنان بزرگترین فتنه از دو فتنه [روزگار]هستند[زنان یک طرف وهمه ی فتنه ها طرف دیگر].
27- امام علی علیه السلام فرمودند: بپر هیزید از مشورت کردن با زنان که رأی و نظرشان به نقصان گرایـد و تصمیماتشان به سستی و چشمانشان را بوسیله ی حجاب و پرده نشینی بپوشان که سخت گیری در حجاب ایشان بهتر از بد گمانی به آنهاست و بیرون رفتن آنها بدتر نیست از اینکه کسی را برایشان در آوری که مورد اعتماد نیست واگر بتوانی کاری بکنی که جز تو کسی را نشناسد این کار را بکن.
28- امام علی علیه السلام فرمودند: به راستی زنان همت وانـــدوهشان زیور زندگی دنیـا و فساد در آن است. و نیز فرمود: اگر از زنان خود چیزی را دیدی که موجب بدگمانی تو گردید برای آنها نگهبانی مقرر کن که بر کوچک و بزرگ [افراد خانه]نگهبانی کند.
29- امام علیعلیه السلام فرمودند: نگهبانی کردن از زن برای حال او شایسته تر و برای زیبایش پاینده تر است .و نیز فرمود : فرمانبرداری از زنان نهایت نادانی است. و فرمود: پیروی از زنان شیوه ی احمقان کم عقل است.
30- امام علی علیه السلام فرمودند: اطاعت نکنید از زنها در کار خوب تا سبب آن نشود که طمع کنند در دستور دادن به شما در کاربد. و فرمود: به زن بیش از حدّ خود کاری تحمیل نکن زیرا زن همچون شاخه ی گلی است نه قهرمانی خشن. و فرمود: زیاد با زنان خلوت نکن که از تو خسته شوند و تو نیز از آنها خسته و دلگیر شوی و با کم رفتن نزد ایشان چیزی از جان و عقل خود را بر جای نه. و فرمود: کارهای سنگین خود را به عهده ی زنها مگذارید و خود را از آنها بی نیاز کنید زیرا زنان زیاد منّت گذارند و احسان را ناسپاسی کنند.
31- امام علی علیه السلام فرمودند: رسولخـدا صلی الله علیه وآله وسلّم به من فرمودند: یاعلی! هرکس همسر خود را اطاعت کند خداوندش به رو در آتش افکنـد، عرض کردم این اطاعت در چه مواردی است؟ فرمود: به همسر خود اجازه بدهد که به حمامهای بیرون خانه برود و درمجالس عروسی و مجالس نوحه سرایی برود و جامه های بدن نما بپوشد.
32- امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداوند تبارک و تعالی میل زناشویی را در ده سهم قرار داده است که نه سهم آن در زن است و یک سهم در مردان، واگر نبود آن مقــدار حیــا که خدای عزّوجلّ به مقدار شهوت در زنان قرار داده به هر مردی نه زن در می آویخت.
33- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: وقتی زنی به شوهر خود گوید از تو خیری ندیدم اعمال نیکش بی اثر می شود.
34- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: مردان که اطاعت زنان کنند به هلاکت افتند.
35- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: آنها یعنی زنان چیره تراند.
36- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: زنها دامهای شیطانند.
37- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: آنکه زنی بدون اجازه ی شوهرش از خانه بیرون رود هر فرشته ای که در آسمان است او را لعنت می کند. و فرمودند:آنکه اگر برای غیر شوهرش آرایش کند بر خداست که او را به آتش دوزخ بسوزاند.
38- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هر کس با زنی که بر او حرام است دست بـــدهد به خشمی از جانب خداوند دچار گردد. و فرمودند: هر کس زنی را به حرام در آغوش گیرد همراه شیطان در زنجیـر از آتش بسته و هر دو در دوزخ افکنده می شوند.
39- امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: در بین زنان سه زن می باشند که خدا عذاب قبر را از آنان بردارد و با فاطمه دختر پیامبرصلی الله علیه وآله وسلّم محشورشان گرداند : زنی که بر غیرت و تعصب شوهرش صبر کند، دوم زنی که بر بدخویی شوهرش صبر کند و زنی که مهریه ی خود را به شوهرش ببخشد . خـــدا به هر یک از این زنان ثواب هزار شهید عطا فرماید و عبادت یک سال در نامه ی عملش بنویسد.
40- رسولخــدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: آنکس که داخل بازارشود و تحفه ای بخرد وآن را به خــانواده اش برساند ثوابش برابر با کسی است که صدقه ای را به نیازمنــدان برساند و هنگام تقسیم باید به دختران پیش از پسران بپردازد.
41- امام صــادق علیه السلام فرمودند: وقتی شوهر به خانه وارد می شود بایـد به خانواده اش سلام کند و قبلاً کفشش را به زمین بزند و سرفه کند تا خانواده را از آمدن خود خبر دهد مبادا چیزی بییند که او را ناخوش آید.
42- مردی خدمت رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم آمد گفت : همسری دارم که هرگاه وارد خانه می شوم به استقبال من می آید و چون خارج می شوم بدرقه ام می کنـــد و زمانی که مرا اندوهگین می بیند می گویــد: اگر برای روزی غصه می خوری بدان که دیگری [خدا] آن را عهده گرفته است واگر برای آخرت غصه می خوری خدا اندوهت را زیاد کند [بیشتر به فکر آخرت باش] حضرت فرمود: خداوند در روی زمین عاملان و کارگزارانی دارد واین زن یکی از عاملان خداست او نصف پاداش شهید را دارد.
43- از امام رضـاعلیه السلام روایت شده که فرمودند: هیچ کس فایده ای بدست نیاورده است که بهتر باشد از همسر شایسته ایی که چون به او بنگرد شاد گردد و چون از نزد او غایب شود عفت خویش و مال او را نگهدار باشد.
44- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: لباسهای خود را تمیز کنید و موهای خود را کم کنید، مسواک بزنید وآراسته و پاکیزه باشید زیرا یهودان چنین نکردند و زنانشان زنا کار شدند.
45- امام صادق علیه السلام فرمودنـــد: سزاوارنیست که زن هیچگاه بدن خودرا بـــدون زینت گذارد اگر چه با آویزان کردن گردنبندی باشد و سزاوار نیست که دست زن بدون رنگ باشد اگر چه با کمی حنا باشد واگر چه آن زن پیر و کهنسال بوده باشد.
46- امام صادق علیه السلام فرمودند: کسانی که به پشت و عقب زنان نگاه می کننداین نباشد از این که دیگران به عقب زنان آنها نگاه کنند.
47- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: به زنان ریسندگی و سوره ی «نور» بیاموزید.
48- رسولخـدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرگاه زنی از جایی که نشسته برخیزد مردی در آنجا ننشیند مگر زمانی که سرد شود.
49- امام علی علیه السلام فرمودند: برخی از نیکوترین اخلاق زنان زشت ترین اخلاق مردان است، مانند، تکبّر، ترس،و بخل، هرگاه زنی متکبر باشد بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد، واگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند و چون ترسان باشد از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می گیرد.
50- رسولخــدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بهترین زنان شمازنی است که زاینده ، مهربان، پاکدامن و درمیان خانواده اش گرانقدر و نسبت به شوهرش خاضع و فروتن باشد زینت وآرایش خود را برای شوهرش اظهار کند واز غیر شوهرش بپوشاند، سخن شوهرش را بشنود وامرش را اطاعت کند و چون شوهر با او خلوت کند به او ببخشد ولی خود را مانند مرد بی حشمت نکند.
51- از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: هر قـــدر مرد زنان را بیشتر دوست داشته باشد فضیلت ایمانش زیادتر است.
52- امام رضا علیه السلام فرمودند: مرد را سزاوار است که بر عیالش توسعه دهد تا آرزوی مرگ او را نکنند.
53-رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: حـق زن بر شوهرش این است که اورا گرسنه نگذارد و بدنش را بپوشاند و هیچگاه با او ترشرویی نکند.
54- رسولخــدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: زنان عورتند و بیهوده گفتار، چون عورتند در خانه ها پنهانشان کنید وگفتار بیهوده ی آنان را با سکوت خود چاره کنید.
55- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بهترین زنان زنی است که وقتی خشمگین شود یا شوهرش بر او خشم گیرد به شوهرش بگویـــد : دستم را در دست تو می گـــذارم و خواب را به چشمم راه نمی دهم تا وقتی از من راضی شوی.
56- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هر زنی که شوهرش را با زبانش بیازارد خداوند هیچ توبه و کفاره ای را از او نمی پذیرد و هیچ کار نیکش را قبول نمی کند تا وقتی که شوهرش را راضی کند ....
57- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هر مـــردی که کج خلقی زنش را تحمل کند خداونــــد به او پاداشی می دهد که به حضرت ایوب برای صبرش بر بلا فرمود و هر زنی که کج خلقی مردش را تحمل کند خداوند به او ثواب آسیه را عطا فرماید.
58-رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودنـد: خدمت کردن به خانواده کفاره ی گناهان کبیره است و آتش غضب خداوند را خاموش می سازد.
59- رسولخـــدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: از جمله زنان بــــد، زنی است که چون شوهرش با او خلوت کنـــد شوهرش را مانع شود و مانند شتر چموش بد رکابی کند.
60- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: کسی که همسرش را به زنا نسبت دهد از حسناتش خارج شود چنانکه مار پوست می اندازد و به شماره ی مویی که در بدنش باشد برای او هزار گناه نوشته شود.
61- امام علی علیه السلام فرمودند: سوره ی «یوسف» را به زنان خویش تعلیم ندهید و برای ایشان قرائت نکنید که در آن سوره فتنه هاست .
62- امام باقرعلیه السلام فرمودنـد: نجات بخش ترین شفیـع برای زنها نزد پروردگار، رضایت و خشنودی همسرانشان خواهد بود.
63-رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: برترین امت من کسانی هستند که در امور زندگی اعمال خشونت و تند مزاجی به خانواده اش نکرده و همواره با نرم خویی رفتار نموده و درباره ی آنان ظلم و تجاوز را روا ندارد.
64-رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: جهاد زن همان خوش رفتاری وی با همسرش خواهد بود.
65- امام صادق علیه السلام فرمودند:از نیک بختی مرد است که به سرپرستی همسرش قرار گرفته باشد.
66- ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: یا علی! هر کس در خانه در خدمت همسرش باشد واز این کار سرباز نزند خداوند اسمش را در دفتر شهیدان ثبت خواهد نمود.
67- ازرسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: همسر انسان چون استخوان پهلو کج است که اگر بخواهی راستش کنی شکسته خواهــــــد شد و با این حال در زندگی مورد احتیاج است و نیاز زندگی را کفایت خواهد نمود.
68- از امام صادقعلیه السلام روایت شده که فرمودند: چهار چیز از اخلاق و روش پیامبران است، پاکیزگی خود را، خوشبو ساختن، مو رااز بدن ازاله کردن و زیاد با زنان همبستر شدن.
69-ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند:زن حق خدای خود را ادا نمی نماید تا وقتی که حق شوهرش را ادا نماید.
70- ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: هر زنی که با شوهر خود به مدارا و ملاطفت رفتار ننماید و او را به کاری وادار کندکه درتوانش نباشد هیچ حسنه ای ازاو قبــول نمی شوددرحالیکه خدا را دیدار میکند که بر او خشمگین می باشد.
71- از امام علیعلیه السلام روایت شده که فرمودنـــــــد: هر کس برای افراد تحت تکفل خود یک درهم گوشت خریداری کند چون کسی خواهد بود که یکی از فرزندان اسماعیل را از بردگی آزاد سازد.
72- ازرسولخـــدا صلی الله علیه وآله وسلّم پرسیده شد که پاداش کسی که به سبب جنب شدن از راه حلال غسل کنـــد چیست؟ فرمودند: به هر قطره ای از آب غسل ، خدا کاخی را در بهشت برایش بنا خواهد نمود واین چیزی است بین خدا و بندهگانش که به سبب جنب شدن باید صورت گیرد.
73- از امام صادقعلیه السلام روایت شده که رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرزنی که در خانه ی شوهرش چیزی را از جایی بردارد و به جای مناسبی بگذارد و هدفش اصلاح در نظم خانه باشد خــــدای بزرگ بسویش نظر افکند و هرکس که خدا بسویش نظر نماید عذابش نخواهد نمود ، ام سلمه گفت: همه چیز برای زنان بی نوا مانده است ،حضرت فرمود:آری،آنگاه که زن بادار شود به منزله ی روزه داری است که با جان و مال در راه خدا پیـــکار می کند و خواهدبود آنگاه که وضع حمل نمود برایش اجری که به سبب بزرگی آن نـــدانی چه چیز است وآنگاه که به کودکش شیر می دهـــد از برای هر مکیدنی ثوابی برابر با آزاد نمودن یکی از فرزنـــــدان اسماعیل برای آن زن خواهد بود وآنگاه که از شیر دادن فراغت یافت فرشته ای به پهلویش دست می زند و به وی می گوید کارت رااز سر بگیر که خدا گناهانت را همه آمرزید.
74- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بیشترین دشمن اهل ایمان زن بد و ناصالح است.
75- امام صادقعلیه السلام فرمودند: هرزنی از شوهر شرابخوار خود اطاعت کند گناهش بشمار ستارگان آسمان خواهد بود و هر زنی نوزادی که از او بیاورد پلید است و خدا هیچ عبادتی از او نمی پذیرد تا شوهرش بمیرد یا خود را از قید آن شوهر آزاد سازد .
76- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرزنی هفت روز خدمت شوهرش را انجام دهد خداوند هفت دروازه ی آتش دوزخ برویش ببندد و هشت دروازه ی بهشت را برویش بگشاید تا از هردری که مایل باشد وارد بهشت گردد.
77- امام صـــادقعلیه السلام فرمودند: هرزنی که جامه اش را بـــدون اجازه ی شوهرش در خانه بیگانه بگذارد پیوسته در لعنت خداست تا به خانه اش برگردد.
78- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: گفتـــار مرد به زن که من تو را دوست دارم هرگز از دل زن بیرون نمی رود .
79- رسولخدا صلی الله علیه وآله وسلّم به امام علی علیه السلام فرمودند: یاعلی! هرکه در خانه کمک و خدمت به عیـــالش کند وآن را ننگ و عار نداند خدا نام او را در دفتر شهیدان ثبت می کند و به عوض هرشب و روزی که خدمت به عیالش کرده ثواب هزار شهید به او می دهد و برای هر قـــــدمی که برداشته ثواب حـــج و عمره به وی ارزانی می دارد و به شماره ی هر رگی که در بدن دارد شهری در بهشت به او می بخشد.
یاعلی! یک ساعت در خانه خدمت کردن بهتر از عبادت هزار سال و هزار حـــج و هزار عمره و بهتــر از آزاد کردن هزار بنـــده و بهتر از هزار بار جنگ در راه خدا و عبادت کردن هزار مریض و برگزارکردن هزار نماز جمعه و تشییع کردن هزار جنازه و سیر کردن هزار گرسنه و پوشانــــدن هزار برهنه و بسیج کردن هزار اسب برای جهاد در راه خدا و بهتر از هزار دینــار صدقه به تهیدستان دادن و بهتر از خواندن تورات وانجیل و زبور و قـــرآن کریم است و بهتر از آزاد کردن هزار اسیر و بهتراز کشتن هزار شتـــر و خورانـــدن آن به بیچارگان و گرسنگان است واز دنیا بیرون نمی رود تا آنکه جای خود را در بهشت ببیند.
یاعلی! کسی که از خدمت کردن به عیال تکبر نورزد این کفاره ی گناهان بزرگ اوست وخشم پروردگار را خاموش می سازد و مهر و صداق حورالعین است و بر حسنات و درجاتش می افزاید.

پی نوشت:
1- وسایل الشیعه ج14ص15 2- روضةالمتقین ج8ص93 3- بحارالانوارج103ص224
4- مستدرک ج2ص551 5- همان 6- بحارالانوارج103ص223
7- وافی ج3ص119 8- همان ص117 9- همان
10- بحارالانوارج103ص225 11- وافی ج3ص118 12- بحارالانوارج103ص149
13- کنزالعمال ح25346 14- لئالی الاخبار ج3ص238 15- عوالم ج11ص625
16- مکارم الاخلاق ص267 17- بحارالانوارج43ص92 18- عیون الاخبار الرضا ص301
19- تحف العقول ص127 20- همان ص372 21- همان ص417
22-نهج الفصاحه ص496ح2348 23- همان ص316ح1506 24- کنزالعمال ح45337
25- مسند ابن حنبل ج8ص299 26- غررالحکم ج2ص464 27- همان ص465
28- همان 29- همان ص466 30- همان ص467
31- خصال ج1ص215 32- نهج الفصاحه ص44ح226 33- همان ص638ح3167
35- همان ح3168 36- همان ص635ح3153 37- نصایح ص449
38- همان ص455 39- لئالی الاخبار ج3ص283 40- وسایل الشیعه ج15ص227
41- بحارالانوارج76ص2 42- وسایل الشیعه ج14ص17 43- همان ص21
44- نهج الفصاحه ص72ح377 45- وسایل الشیعه ج1ص410 44- همان ج14ص145
47- همان ص127 48- همان ص185 49- حکمت 234
50- وسایل الشیعه ج14ص14 51- همان ص11 52- همان ج15ص249
53- بحارالانوارج103ص254 54- همان ص252 55- همان ص239
56- همان ص224 57- همان ص247 58- همان کتاب نکاح
59- همان ص235 60- همان ص248 61- وسایل الشیعه ج14ص127
62- سفینةالبحارج1ص561 63- مکارم الاخلاق ص216 64- مجموعةالاخبار ص336
65- جامع السعادات ج2ص147 66- همان ص146 67- معانی الاخبارص306
68- مستدرک ج2ص531 69- مکارم الاخلاق ص215 70- همان ص214
71- الاختصاص ص189 72- همان ص37 73- وسایل الشیعه ج15ص175
74- بحارالانوارج100ص240 75- کودک فلسفی ص376 76- مستدرک ج2ص551 77- مکارم الاخلاق ص215 78- وسایل الشیعه ج14ص10 79- بحارالانوارج101ص132

در یک جمله قرآن بمن میگوید:
و عاشروهن بالمعروف
و بازنان خود بطور خوب وشایسته رفتار کنید.

ممنون sorkh91

بسیار کامل و جامع بود . ممنون

موضوع قفل شده است