جمع بندی احادیث ازدواج

تب‌های اولیه

33 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیث ازدواج




1- امام رضاعلیه السلام فرمودند: جبرئیل به رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم نازل شد وعرض کرد یا محمد! پروردگار تو بر تو سلام می رساند و می فرماید: که دختران باکره به منزله ی میوه ی درخت باشند پس هرگاه میــــوه ی درخت رسید دوایی از برای آن نیست مگر چیدن آن واگر نچیند آفتاب آن را فاسد می کند و بار آن را می ریزد و ضایع می کند ، دختران باکـــــره نیز هرگاه به مرتبه ی زنان رسیدند دوایی از برای آنها نیست مگر شوهر والاّ از فتنه کردن ایمن نباشید.
2- امام علی علیه السلام فرمودند: هنگام آمیزش شتاب نکنید ، درنگ کنید زن هم مثل مر دخواسته ای دارد.

3- امام علی علیه السلام فرمودند: چون چشم کسی به زن بیگانه ای افتــــــد که از او خوشش آید با همسر خود بیامیزد او هم خواسته ی وی را دارد مبادا شیطان را بر قلب خود مسلط سازد.

4- امام علی علیه السلام فرمودند: زن باید خود را برای شوهر خوشبو کند.

5
- امام علیعلیه السلام فرمودند: برای زن آبستن هیچ غذا و دوایی بهتر از خرمای تازه نیست . و نیز فرمـود: خداوند به حضرت مریم سلام الله علیه وحی کرد : « درخت خرما را به جانب خود تکان ده تا خرمای تازه برایت فرو ریزد».
6- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: یاعلی!به هنگام آمیزش بگو: به نام خدا، خداوندا! شیـــــطان را از ما و فرزند ی که قسمت ما کنی دور فرما، آنگاه اگر خدا فرزنــدی نصیبت کند برای همیشه از آسیب شیطان در امان باشد.

یا علی! شب اول ماه وشب نیمه ی آن آمیزش مکن ، نبینی که مبتلایان به صرع غالباً در این دو شب گرفتار شود.

7- امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند:بوسیدن دهان جز در مورد همسر وفرزند کودک روا نیست.

8- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرجوانی که در سن کم ازدواج کند شیطان فریاد بر می آورد که وای برمن ، وای برمن، دوسوم دینش را از دستبرد من مصون نگه داشته است، پس بنده در یک سوم باقی مانـــده تقوای الهی پیشه سازد.

9- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: با دختران جوان ازدواج کنید زیرا که آنان خوش اخلاق ترند.

10
- رسولخداصلی الله علیه وآله فرمودند: با زنان به خاطر چهار خصلت ازدواج می کنند: ثروت، دینـداری ،زیبایی واصل و نسب. بر تو باد به زن دیندار.
11- رسولخـداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرکس با زنی فقط برای زیبایی اش ازدواج کند آنچه دوست می دارد در او نخواهد یافت وهرکس با زنی فقط برای ثروتش ازدواج کند خداوند اورا به خود وا می گذراد پس برشما باد به زن دیندار.

12- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: با غریبه ازدواج کنید[نه با خویشاوند ] تا فرزندانتان نحیف [لاغر] نشوند.

13- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: باخویشاوندان بسیار نزدیک ازدواج نکنید زیرا فرزند نحیف به دنیا می آید.

14
- امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که با زنان زیاد ازدواج کند رسوایی ها او را فرا گیرد.
15
- امام علی علیه السلام فرمودند: هنگام آمیزش سخن کم گویید که باعث گنگی [فرزند] می شود. و فرمود: کسی به باطن فرج زن نگرد [ممکن است] سبب پیسی [فرزند] گردد. و فرمود:از جماع در شبهای اول و نیمه ی ماه خود داری کنید شیطان در این دو وقت در نطفه شرکت می کند.
16- امام علی علیه السلام فرمودند: هنگام جماع بگویید: خدایا! این زن را به امر تو بر خود حلال کردم وامانت تو است که پذیرفتم اگر فرزندی مقدر کرده ای آن را پسری درست اندام گردان و شیطان را از او بی نصیب فرما.

17- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: اگر زنی خودرا معطر سازد و بر مردمی بگذرد که بوی او را دریابند ، ناکار است.

18-رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: وقتی زنی دور از بستر شوهر خود شب را به روز آورد فرشتگان تا صبح او را لعنت کند.

19
-رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: وقتی اشخاص هم شأن به خواستگاری پیش شما آمدند دختران خود را شوهر بدهید ودر کار آنها منتظر حوادث مباشید.
20- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: عقد نکاح را محکم کنید وآن را علنی سازید.

21- رسولخداصلی
الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بوسیله ی زناشویی روزی بجویید.
22- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هر جوانی در آغاز جوانی زن بگیرد شیطان بانگ برآرد وای بر او دین خود را از دستبرد من محفوظ داشت.

23-
رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: برای نطفه های خود جای مناسب انتخاب کنید واز سیاهان بپرهیزید که سیاهی رنگ زشتی است.
24- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: زن بگیرید و طلاق ندهید زیرا عرش از وقوع طلاق می لرزد.

25- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: دو رکعت نماز کسی که زن دارد بهتر از هشتاد و دو رکعت نمــاز عزب است.

26- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: آنکه از خاندان خویش زن بگیرد چنان است که در خانه ی خویـش علف چیند.

27- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بهترین زنان امت من زنانی خواهند بود که از همه زیبا روتر و مهرشان از همه کمتر باشد.

28- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بهترین زنان شما کسی است که هر گاه با شوهرش خلوت کند زره ی حیا رااز خود برای وی بیرون آورد.

29- امام محمد تقیعلیه السلام فرمودند: به زنان شیر بخورانید که اگر در شکمش پسری باشد روشن دل و دانا و شجاع و دلیر خواهد گردید و در خبری است که دلش قوی و عقلش زیاد خواهد شد واگر دختری باشد خوشخو و زیبا و سُرینش بزرگ و نزد شوهر از منزلت عظیمی برخوردار خواهد بود.

30
- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: نگاه کردن زن به شوهرش عبادت و باعث نابودی گناهانش خواهدشد.
31- از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: هر مردی که رضا دهد همسرش خود را آرایش کند و از در خانه اش بیرون رود دیّوث است و کسی که او را دیّوث بنامند گناهکار نخواهـــد بود و زن هرگاه از در خانه ی خود آرایش کرده و عطر زده بیرون رود و شوهـــرش از آن کار راضی باشد برای وی به هر گامی که آن زن بر می دارد خانه ای از آتش بنا خواهد شد.

32-
ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: همانا زن سیاه پوست که فرزند آورد پیش من از زن زیبای نازا محبوب تر است.
33- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: در اسلام هیچ بنایی نزد خدا محبوب تر از زناشویی بنا نشده است.

34- از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: مهر های زنانتان را بالا نبرید که باعث دشمنی و کینه خواهد شد.

35-از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: بهترین زنان شما زنانی خواهند بود که خودشان را خوشبو و دست پختشان لذیذ و خوشبو باشد.

36- امام صـادق علیه السلام فرمودند: هر زنی که به شوهرش شربت آبی دهد برای او بهتر است از اینکه یک سال عبـادت کند و در آن سال روزها روزه بدارد و شبها را نماز بخواند و نیز خداوند در برابر هر شربت آبی که به شوهــرش می دهد شهری در بهشت برایش بنا میکند و شصت گناه او را می آمرزد.

37- رسولخـداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بهترین زنان شما زن پاکدامنی است که دامن و شرمگاه خود را از نامحرم حفظ کند و برای شوهرش شهوتران باشد.

38- رسولخـداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بوی خوش زنان چیزی است که رنگش آشکار و بویش نهان باشد و بوی خوش مردان چیزی است که بویش آشکار و رنگش نهان باشد.

39- امام صادق علیه السلام فرمودند: هر زنی که برای غیر شوهرش خود را خوشبو کند خداوند نماز او را قبول نکند تا زمانی که مثل اینکه غسل جنابت می کند خود را از آن بوی خوش پاک گرداند.

40- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: مردان ناخنهای خود را از بیخ بگیرند و به زنان فرمود: قـــــدری از ناخنهای خود را باقی گذارید که بر زینت شما می افزاید.[به شرط زینت برای شوهرش باشد]

41- امام صادق علیه السلام فرمودند: مرد نباید هر روز به سر خود روغن بمــــالد و مرد باید آشفته مو دیده شود ، مرد نباید مانند زن مو درخشان دیده شود.

42-
امام علیعلیه السلام فرمودند:خلوت کردن با زنان را طولانی مکن بحدّی که تورا ملول وافسرده کنند وازشخصیت خود چیزی باقی گذار.
43- امام علی علیه السلام فرمودند: هرگاه یکی از شما بخواهد با زنش نزدیکی کند نباید او را به شتـــاب اندازد زیرا زنان هم کارها و نیازها ی مخصوص به خود دارند.

44- امام علی علیه السلام فرمودند: زنی را به همسری بگیرید که گندمگون و چشم درشت و درشتکفل و میــان قد باشد اگر او را نخواستی مهرش به گردن من .

45- امام علی علیه السلام فرمودند:مردی که با زنی بخاطر مال یا جمــالش ازدواج کند به همـان هدف واگذار می شود واگر به خاطر دین زن با او ازدواج کند خداوند مال وجمال روزی او کند.

46- رسولخـداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: مردی که زن حلالی را با مالی حلال به همسری گیـرد ولی مقصودش افتخار و ریاکاری و خودنمایی باشد خداوند ذلت و خواری اش را زیاد کند و به مقداری که از آن زن بهره برده است او را بر لب گودال دوزخ نگه دارد و سپس در آنجا سرنگون شود.

47- امام صادق علیه السلام فرمودند: شرابخوار شایسته گی ازدواج را ندارد و نباید امانتی به او سپرد ه شود زیرا خداوند متعال فرموده :« اموال خود را به سفیهان ندهید».

48- مردی به امام حسن علیه السلام گفت : دختری دارم او را به ازدواج چگونه مردی در آورم؟ فرمــود: او را به ازدواج مردی با تقوا در آور که اگر دوستش داشته باشد او را گرامی می دارد واگر هم دوستش نـداشته باشد به او ستم روا نمی دارد.

49- مردی به حضرت ابوالحسن علیه السلام نوشت یکی از بستگانم از دختــــــرم خواستگاری کرده است ولی او اخلاق بدی دارد ، فرمود:اگر بد اخلاق است دخترت را به ازدواج او مده.

50-ابن یعفور گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم من می خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پـــــدر و مادرم زن دیگری را پیشنهاد می کنند، فرمود: بازنی ازدواج کن که خود می خواهی و زنی را که پــــدر ومـــادرت می خواهند رها کن.

51
- رسولخـداصلی الله علیه وآله وسلّم به دامادش فرمودند: هنگامی که عروس به خانه ی تو وارد شد و نشست کفشهای او را از پایش در آور و پاهایش را بشوی وآب آن را از در خانه ات تا آخــر خانه بریز ، پس اگر این کار راانجام دهی خداوند هفتاد هزار گونه فقر را از خانه ی تو خارج می کند. و هفتاد گونه برکت به خانه ی تو داخل می سازد.
52
- امام باقرعلیه السلام فرمودند: هنگامی که عروس بر تو وارد شد قبل ازاینکه با هم تماس بگیرید به او بگو وضو بسازد و دو رکعت نماز بخوان سپس خدا را تمجید کن و بر پیامبر واهلبیت او درود بفرست آنگاه دعا کن و به همراهیان عروس بگو آمین بگویند...
53- امام صادق علیه السلام فرمودند: زفاف را شب برگزار کنید و ولیمه اش را روز بدهید.

54- امام رضا علیه السلام فرمودند: کسی که بخواهد دچار سنگ مثانه و سختی بول کردن نشود باید وقت انزال منی آن را نگه ندارد وآمیزش با زنان را طولانی نکند.

55- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند:یا علی! باهمسرت به شهوت زنی دیگر نزدیکی مکن.

56- امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که زنان متعدد بگیرد و نتواند با همه ی آنها همبستر شود اگر یکی از آنها زنا کند گناهش به گردن مرد است.

57- امام رضاعلیه السلام فرمودند: سر شب چه در زمستان و چه در تابستان با زن خود نزدیکی نکن زیرا معده و رگهای بدن پر است و نزدیکی کردن در این حال نیکو نیست زیرا موجب قولنج و فلج و رعشه، نقرس، سنگ درون و چکیدن بول و فتق و ضعف بینایی می شود.

58- امام صادق علیه السلام فرمودند: درخانه ای که کودکی باشد با همسرت نزدیکی مکن.

59- امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که عمری بیشتر می خواهد باید با زنان کمتر آمیزش کند.

60-
ازرسولـخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بپرهیزیــــــد از علف سبز و خرمی که در روی خاکروبه ها روئیده شده است عرض شد یا رسول الله منظور چیست؟ فرمود: آن زن زیبـــایی است که از خانواده ی بد و نا بکارپدید آمده باشد که نباید با او ازدواج نمایید.
61- از امام صادقعلیه السلام روایت شده که فرمودند: بپرهیزید از ازدواج با زن ابله زیرا همنشینی با او باعث گرفتاری و فرزندانش تباه خواهند بود.

62- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: هرگاه مردی همسر اختیار کند نصف دین خود را مصونیت بخشیدهاست و باید با پرهیزگاری از خدا نصف دیگر را از خطر نگه داری نماید.

63- ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: همانا فرزندی که از امتم متولد می گردد پیش من از چیز هایی که خورشید بر آن می تابد محبوب تر است.

64
- ازرسولخـــداصلی الله علیه وآله وسلّم روایــت شده که فرمودند: درهای رحمت آسمان در چهار مورد گشوده می شود ، در هنگام آمدن باران و هنگام نگاه کردن فرزند به چهره ی پدر و هنگام گشودن درب کعبه وهنگام ازدواج با همسر.
65- ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بهترین امتم کسانی خواهند بود که دارای همسر و فرزند باشند و بدترین شان کسانی هستند که دارای زن نباشند.

66
- ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: زناشویی واختیار همسر در شریعت من کاری است مستحب که اگر کسی از آن روی بگرداند از امت من نخواهد بود.
67- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: ازدواج کنید و همسر اخنیار نمایید تا دارای نسل شوید و جمعیت تان افزون گردد زیرا من به سبب افزونی امتم بر امتهای پیشین مباهات خواهم کرد اگر چه کودکی نارس که مرده به دنیا آید.

68- شفارش رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم به امام علی علیه السلام در مورد ازدواج که فرمودند:

یاعلی! جماع مکن با زن در اول ماه که دیوانگی و خوره و خبط دمـاغ راه می یابد و به آن زن و فرزندانش.

یاعلی! در وقت جماع سخن مگو که اگر فرزندی حاصل شود ایمن نیستی که لال باشد و نگاه نکند احـــدی به فرج زن خود و چشم بپوشد در آن حالت که نظرکردن به فرج در آن حالت که باعث کوری فرزند می شود.

یاعلی! به شهوت زن دیگری با زن خود جماع نکن که اگر فرزندی بهم رسد دیوانه باشد.

یاعلی! هر که جنب با زن خود در بستر خوابیده باشد قــــرآن نخوانـد که می ترسم آتشی از آسمان بر هر دو نازل شود و بسوزاند ایشان را.

یاعلی! جماع نکن با زن خود مگر آنکه تو دستمالی از برای خود داشته باشی و او دستمالی از برای خود داشته باشد و ه ردو خود را به یک دستمال پاک نکنید که دشمنی در میان شما پیدا می شود و آخر به جدایی می کشد.

یاعلی! ایستاده با زن خود جماع نکن که آن فعل خران است و اگر فرزندی به هم رسد مانند خران بر رختخواب بول می کند.

یاعلی! در شب عید فطر جماع نکن که اگر فرزندی بوجود آید شر بسیاری از او به ظهور آید.

یاعلی! در شب عید قربان جماع مکن که اگر فرزندی به هم رسد شش انگشت یا چهارانگشت در دست داشته باشد.

یاعلی! در زیر درخت میوه دار جماع مکن که اگر فرزندی به هم رسد جلّاد و کشنده ی مردم باشد یا رئیس و سرکرده ی ظلم باشد.

یاعلی! در برابرآفتاب جماع مکن مگر آنکه پرده ای بیاویزی که اگر فرزندی بوجود آید همیشه در بدحالی و پریشانی باشد تا بمیرد
.
یاعلی! درمیان اذان و اقامه جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید جری باشد در ریختن خون.

یاعلی! چون زنت حامله شود با او جماع مکن بی وضو، که اگر چنین کنی فرزندی که به هم رسد کوردل و بخیل باشد.

یاعلی! در شب نیمه ی شعبان جماع مکن که اگر فرزندی حاصل شود شوم باشد و در رویش نشان سیاهی باشد.

یاعلی! در روز آخر ماه شعبان جماع مکن که اگر فرزندی به هم رسد عشار و یاور ظالمان باشد و هلاک بسیاری از مردم به دست او باشد.

یاعلی! برپشت بام جماع مکن که اگر فرزندی به هم رسد منافق وریاکننده وصاحب بدعت باشد.

یاعلی! چون به سفری بروی در آن شبکه می روی جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید مالش را به ناحق صرف کند واسراف کنندگان برادران شیاطین اند.

یاعلی! اگر به سفری می روی که سه روز راه باشد جماع مکن که اگر فرزندی به هم رسد یاور ظالمان باشد.

یاعلی! در ساعت اول شب جماع نکن که اگر فرزندی حاصل شد ایمن نیستی که ساحر باشد و دنیا را بر آخرت اختیار نماید

* * * * * * * * *



یاعلی! درشب دوشنبه جماع بکن که اگر فرزندی به هم رسد حافظ قرآن و راضی به قسمت خدا باشد.
یاعلی! اگر جماع کنی در شب سه شنبه و فرزندی به هم رسد بعد از سعادت اسلام او را روز شود و دهانش خوشبو و دلش رحیم و دستش جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک باشد.

یاعلی! اگر جماع کنی در شب پنجشنبه و فرزندی به هم رسد حاکمی از حکام شریعت یا عالمی از علما باشد.

یاعلی! اگردر روز پنجشنبه وقتی که آفتاب در میان آسمان باشد نزدیکی کنی با زن خود و فرزندی بهم رسد شیطان نزدیک او نشود تا پیر شود و خدااو را روزی می کند در دنیا و دین.

یاعلی! اگر جماع کنی در شب جمعه و فرزندی بهم رسد خطیب و سخنگو باشد واگر در روز جمعه بعداز عصر جماع کنی و فرزندی حاصل شود از دانایان مشهور باشد.

یاعلی! اگر جماع کنی در شب جمعه بعداز نماز خفتن [عشا]امید است آن فرزند از ابدال شود.

یاعلی! این وصیت را از من بیاموز چنانچه از جبرئیل آموختم.

69
- امام رضاعلیه السلام فرمودند:از سعادت آدمی است که زنی سفیدی داشته باشد.
70- امام صادقعلیه السلام فرمودند: چون خواهید زنی را خواستگاری کنید از مویش بپرسید چنانچه از رویش می پرسید.

71
- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: با شتاب بسوی زنان خود برای همبستر شدن نروید.
72- امام باقرعلیه السلام روایت کرده که رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: مومن را چه چیز مانع است که زن بگیرد امید آنکه خدا فرزندی روزیش کند که زمین را با گفتن «لااله الاالله» سنگین کند.

73- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم سه بار فرمودند: مسکین است مردی که مالدار و ثروتمند باشد و دارای همسر نباشد و نیز سه بار فرمودند: مسکین است زن ثروتمندی که شوهر نداشته باشد.

74- امام صادقعلیه السلام فرمودند: مانعی ندارد که [مرد] چون بخواهد زنی را به همسری انتخاب کند بصورت و مچهای دست و پای او بنگرد.

75- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: باخویشاوندان نزدیک ازدواج نکنید که فرزند ناقص الخلقه خواهد شد.

76- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرکسی از ترس خرج و هزینه ترک ازدواج کند از ما نیست.

77- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند:پست ترین وفرومایه ترین مردگان شما عزبها یند.

78- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: بَدان شما عزبهای شمایند و عزبها برادران شیاطین هستند.

79- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: عزبها بدترین و شریرترین افراد امت من هستند.

80- امام صادقعلیه السلام فرمودند: شومی زن در افزونی مهر و نافرمانی او از شوهر است.

81-
امام صادقعلیه السلام فرمودند: زنان بر سه گروه اند: گروهی به سود تو و گروهی به سود و زیان تو و گروهی که تمام به زیان توست و هیچ سودی به تو نمی رساند، آن زنی که به تو سود می رساند دوشیزه است و آن زنی که به سود و زیان تو می باشد زن شوهر دیده است وآن زنی که همه به زیان توست زنی است که بچه از شوهر دیگری دارد و با خود به خانه ی تو می آورد.
82- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: با زن شهبره و ولهبره و نهبره و هیدره و لفوت ....ازدواج مکن، شهبره زن کبود چشم بد زبان است، لهبره زن بلند قامت لاغر است ، نهبره زن کوتاه قامت زشت چهره است، هیدره زن گوژپشت است و لفوت زنی است که از شوهر دیگر بچه دار شده است.

83- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: با دوشیزگان ازدواج کنید زیرا دهان آنان [بوسه] گواراتر و رحم آنان بسته و نـرم تر است و آنها زودتر آموزش می بینند و محبت ایشان استوارتراست.

84- از امام صادقعلیه السلام روایت شده که فرمودند: دوشیزه را با اذن پدرانشان ازدواج کنید.

85- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: زنان کبود چشم را به همسری انتخاب کنید زیرا در آنان میمنت است.

86
- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند:از ازدواج با همسر احمق حذر کنید زیرا صحبت و زندگی با او تباهی است و بچه اش کفتاراست.
87- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند:اگر مردی زنش را به بستر خود بخواند و او به حالت خشم ، خودداری کند فرشتگان تا صبح او را لعنت می کنند.

88- رسولخــــداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: گفتار مرد به زن که من تو را دوست دارم هرگز از دل زن بیرون نمی رود.

89- امام صادقعلیه السلام فرمودند: مکروه است که چون مرد شبانه از مسافرت برگردد با همسرش درآمیزد.

پی نوشت:


ازدواج
1- عیون الاخبار الرضاص262 2- تحف العقول ص130 3- همان
4- همان ص114 5- همان ص130 6- تحف العقول ص15
7- همان ص 481 8- بحارالانوارج103ص221 9- المجازات النبویه ص321
10- کنزالعمال ج16ص303 11- بحارالانوارج103ص235 12- المجازات النبویه ص59
13- المحجة البیضاء ج3ص94 14- غررالحکم ج1ص188 15 -تحف العقول ص131
16- همان 17- نهج الفصاحه ص34ح177 18-همان ص36ح187
19- همان ص37ح177 20- همان ص61ح313 21-همان ص92ح481
22- همان ص208ح1034 2- همان ص227ح1133 24- همان ص230ح114
25- همان ص350ح1670 26-همان ص635ح3147 27-مستدرک ج2ص532
28- لئالی الاخبار ج3ص283 29-همان ص306 30-همان ص284
31- همان ص287 32-همان ص251 33-همان ص218
34- همان ص237 35-همان ص247 36-طبّ الرضا
37- وسایل الشیعه ج14ص123 38- همان ص15 39-همان ج1ص444
40- روضةالمتقین ج8ص367 41- وسایل الشیعه ج1ص435 42- همان ص453
43- بحارالانوارج103ص253 44- وسایل الشیعه ج14ص35 45-همان ص35
46- همان ص30 47- همان ص32 48-مستدرک ج2ص538
49- المستطرف ج2ص218 50- مکارم الاخلاق ص103 51- فروع کافی ج5ص401
52- بحارالانوارج103ص208 53-وسایل الشیعه ج14ص88 54- فروع کافیج5ص366
55- بحارالانوارج62ص324 56- وسایل الشیعه ج14ص188 57-همان ص100
58- سفینة البحارج1ص181 59-همان ص180 60-همان
61- بحارالانوارج23ص54 62-تهذیب ج7ص409 63-مستدرک ج2ص531
64- همان 65-همان 66-همان
67- مجموعة الاخبارص324 ان ص323 69- حلیة المتقین ص72و3
70- همان ص67 71-همان 72- بحارالانوارج100ص259
73- مکارم الاخلاق ص196 74-کنزالعمال ج16ص279 75- فروع کافی ج5ص365
76- محجةالبیضاءج3ص94 77- کنزالعمال ج16ص279 78- تهذیب ج7ص239
79- بحارالانوارج100ص221 80-همان ص220 81-همان ج73ص150
82- همان ج75ص230 همان ج100ص231 84- همان ص237
85- فروع کافی ج5ص393 86-همان ص335 87- بحارالانوارج100ص237
88- روضةالواعظین ص438 89- وسایل الشیعه ج14ص10 90- بحارالانوارج80ص118

سلام.
ممنون از قرار دادن این احادیث.
یه سوال ولی برام پیش اومد: اینکه در چند حدیث اومده بود که با دختر جوان و دوشیزه ازدواج کنید تا چه سنی؟ و یا اینکه گفته شده بود دختران باکره اگر سنشون بالا بره براشون خوب نیست بازم تا چه سنی منظورشون هست؟

اﺧﻲ[emoji19] ﻭاﻗﻌﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﺷﺮاﻳﻂﻮ ﺳﺨﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﻭاﺳﻪ اﺯﺩﻭاﺝ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻫﺎ و ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻦ ﻛﻪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺳﺨﺘﮕﻴﺮﻱ ﻫﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﻭ ﻭاﺳﻪ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﻣﻲ ﻧﻮﻳﺴﻦ اﮔﻪ ﺟﻮﻭﻧﺸﻮﻥ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﻴﻔﺘﻪ و ﻣﻘﺼﺮ اﺻﻠﻲ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﻫﺴﺘﻦ اﻱ ﻛﺎﺵ ﻫﻤﻪ ﺩﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮاﻱ ﺩﻡ ﺑﺨﺖ ﻫﺮﭼﻲ ﺯﻭﺩﺗﺮ ﺷﺮااﻳﻂﺸﻮﻥ ﻣﺤﻴﺎ ﺑﺸﻪ و ﺑﺘﻮﻧﻦ اﺯﺩﻭاﺝ ﻛﻨﻦ و ﺧﻮﺷﺒﺨﺖ ﺑﺸﻦ[emoji120]

سلام مرسی بابت قرار دادن این احادیث
آدم اینا رو میخونه کلا از زندگی ناامید میشه

ضمنا چند تا از این احادیث تابلو با هم تناقض دارن که

یه سوالی هم داشتم آخرش یک دختر رو به خاطر ایمانش بگیریم و به دل نشستن قیافه یا به خاطر رنگ پوست و درشتی چشماشو قد و وزنش؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد پیام

میشه لطفا تناقض مورد نظر خودتون رابیان کنید.

[=arial]27- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بهترین زنان امت من زنانی خواهند بود که از همه زیبا روتر و مهرشان از همه کمتر باشد.[=arial]
28- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بهترین زنان شما کسی است که هر گاه با شوهرش خلوت کند زره ی حیا رااز خود برای وی بیرون آورد.
مانند این دوروایت در بیان زنان برگزیده ونیز بیان امتیازبهترینها است ،بنابراین مجموع این روایاتی که خصوصیات برگزیده را بیان می فرمایدترسیم کننده بهترین همسر می باشد.

arash68;592272 نوشت:

یه سوالی هم داشتم آخرش یک دختر رو به خاطر ایمانش بگیریم و به دل نشستن قیافه یا به خاطر رنگ پوست و درشتی چشماشو قد و وزنش؟

از من به شما نصيحت زني كه زياد زيبا باشه سخته زندگي باهاش چون بلاخره تو چشم هست همون كه به دل بشينه بهتره

اللهم ارزقنا

:Gol::Gol::Gol:

پیام;592790 نوشت:
میشه لطفا تناقض مورد نظر خودتون رابیان کنید.

سلام بله ممنونم
10- رسولخداصلی الله علیه وآله فرمودند: با زنان به خاطر چهار خصلت ازدواج می کنند: ثروت، دینـداری ،زیبایی واصل و نسب. بر تو باد به زن دیندار.
11- رسولخـداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرکس با زنی فقط برای زیبایی اش ازدواج کند آنچه دوست می دارد در او نخواهد یافت وهرکس با زنی فقط برای ثروتش ازدواج کند خداوند اورا به خود وا می گذراد پس برشما باد به زن دیندار.
45- امام علی علیه السلام فرمودند:مردی که با زنی بخاطر مال یا جمــالش ازدواج کند به همـان هدف واگذار می شود واگر به خاطر دین زن با او ازدواج کند خداوند مال وجمال روزی او کند.

با وجود این احادیث که معیار رو ایمان معرفی میکنن احادیث پایین ظاهر رو مهم دونستن منظورم از تناقض این موضوعه
69- امام رضاعلیه السلام فرمودند:از سعادت آدمی است که زنی سفیدی داشته باشد.
27- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بهترین زنان امت من زنانی خواهند بود که از همه زیبا روتر و مهرشان از همه کمتر باشد.
28- از رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: بهترین زنان شما کسی است که هر گاه با شوهرش خلوت کند زره ی حیا رااز خود برای وی بیرون آورد
35-از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: بهترین زنان شما زنانی خواهند بود که خودشان را خوشبو و دست پختشان لذیذ و خوشبو باشد.
یه تناقض دیگه هم که از نظر من بود این حدیث های بهترین بود چون برای چند تا چیز نمیشه بهترین آورد مگر اینکه همشون کنار هم بیاد مثلا بگن این ویژگی ها معیار بهترین هستند.نه چند جا جدا بیاد که بهترین رو یه چیز متفاوت بیان کنه
در احادیث زیر هم رنگ پوست مهم شمرده شده که با این معیار که مهمترین چیز ایمانه یکم از نظر من تضاد داره
32-ازرسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم روایت شده که فرمودند: همانا زن سیاه پوست که فرزند آورد پیش من از زن زیبای نازا محبوب تر است.
69- امام رضاعلیه السلام فرمودند:از سعادت آدمی است که زنی سفیدی داشته باشد.
در احادیث زیر مثلا زن لاغر و بلند قامت چرا نباید باهاش ازدواج بشه؟یا اینکه معیار های ظاهری زیر معیاری برای ازدواج قرار بگیره

44- امام علی علیه السلام فرمودند: زنی را به همسری بگیرید که گندمگون و چشم درشت و درشتکفل و میــان قد باشد اگر او را نخواستی مهرش به گردن من .

82- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: با زن شهبره و ولهبره و نهبره و هیدره و لفوت ....ازدواج مکن، شهبره زن کبود چشم بد زبان است، لهبره زن بلند قامت لاغر است ، نهبره زن کوتاه قامت زشت چهره است، هیدره زن گوژپشت است و لفوت زنی است که از شوهر دیگر بچه دار شده است.
85- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: زنان کبود چشم را به همسری انتخاب کنید زیرا در آنان میمنت است.
در یک حدیثی هم از پیامبر(ص) نوشته شده بود که با زنان کبود چشم ازدواج کنید چون میمنت میاره اما در حدیث بالا نوشته با زن کبود چشم بد دهن ازدواج نشه چرا گفته نشده با زن بد دهن ازدواج نشه ؟
یه موضوعی هم که خواستم عرض کنم اگر این احادیث واقعا معتبر باشن من میدونم که تناقضی وجود نداره و دلیل خوب نفهمیدنشون فهم من هست بنابر این میخواستم دلیلشون رو بپرسم که دلیل این احادیث چیه؟

ببخشید یه سوال دیگه هم که از حضورتون داشتم در مورد حدیث زیره
امام علی علیه السلام فرمودند: زنی را به همسری بگیرید که گندمگون و چشم درشت و درشتکفل و میــان قد باشد اگر او را نخواستی مهرش به گردن من .
اگر او را نخواستی مهرش به گردن من یعنی چی؟

ممنون" البته پیامبر (ص)توصیه به اولویت دینداری میکنه ولی این منافاتی با توجه به زیبایی ویا صفات دیگه در روایات غیر آن نداره ومیتونه بیان اولویت باشه.

arash68;592968 نوشت:
مام علی علیه السلام فرمودند: زنی را به همسری بگیرید که گندمگون و چشم درشت و درشتکفل و میــان قد باشد اگر او را نخواستی مهرش به گردن من .
اگر او را نخواستی مهرش به گردن من یعنی چی؟

یعنی چنین زنی اهل زندگی هست وارزش زندگی مشترک را داره واز انتخاب خود پشیمون نمیشی

پیام;592981 نوشت:
ممنون" البته پیامبر (ص)توصیه به اولویت دینداری میکنه ولی این منافاتی با توجه به زیبایی ویا صفات دیگه در روایات غیر آن نداره ومیتونه بیان اولویت باشه.
استاد آخرش جواب سوال منو ندادین؟

arash68;592968 نوشت:
رسولخداصلی الله علیه وآله فرمودند: با زنان به خاطر چهار خصلت ازدواج می کنند: ثروت، دینـداری ،زیبایی واصل و نسب. بر تو باد به زن دیندار.
11- رسولخـداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: هرکس با زنی فقط برای زیبایی اش ازدواج کند آنچه دوست می دارد در او نخواهد یافت وهرکس با زنی فقط برای ثروتش ازدواج کند خداوند اورا به خود وا می گذراد پس برشما باد به زن دیندار.

اولویت ایمان مد نظر است نه اینکه منافاتی با انتخاب زیبایی یا ثروتمند بودن داشته باشه بله اولویت اول ایمان باشه وبعد زیبایی و........ البته که اگر همه ویژگیها با هم باشه خیلی خوبه، ولی بحث اولویت بندی است وزیبایی بدون دینداری خیری به همراه نداره.

sorkh91;252839 نوشت:
- رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: آنکه از خاندان خویش زن بگیرد چنان است که در خانه ی خویـش علف چیند.

sorkh91;252839 نوشت:
- امام صادق علیه السلام فرمودند: مرد نباید هر روز به سر خود روغن بمــــالد و مرد باید آشفته مو دیده شود ، مرد نباید مانند زن مو درخشان دیده شود.

ببخشید یه توضیح می فرمایید

سلام "روایت اول یعنی علم کامل به خصوصیات همسرش داره چون هرروز باهاش بوده واز سردر آوردن زمین همراهش بوده وضعف وقوت اون را می دونه وبهمن خاطر شناخت بهتری داره،وروایت دومی یعنی قیافه مرد باید همچین مردونه باشه خیلی سوسول وشبیه زنان نباشه.

باکمی دقت وبررسی در آمار طلاق میشه گفت "بیشترین مشکلاتی که در زندگی مشترک به وجود می آید به خاطر این است که دختر و پسر ، همسر مناسب خود را انتخاب نکرده اند و پس از چند سال زندگی متوجه می شوند این دو مناسب یکدیگر نبوده اند. پس جا دارد برای این انتخاب وقت بگذاریم و مطالعه کنیم.

اولین گام برای داشتن یک ازدواج خوب و موفق شناخت شرایط و ملاکهای یک همسر خوب است. ملاکهایی مانند:
1. تدين و دين دار بودن فرد؛ زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي‌تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.
رسول خدا (صل الله علیه وآله) فرمودند: «من تزوج أمرأة لایزوّجها الّا لجمالها لم یر فیها ما یحبّ و من تزوّجها لما لها لایزوّجها الّا له و کله الله الیه فعلیکم بذات الدین» (وسائل الشیعه، ج14، ص31) هرکس که با زنی فقط برای جمالش ازدواج کند به مطلوب خود نخواهد رسید و هرکس فقط برای مال ازدواج کند خدا او را به همین امر واگذار نماید. پس شما به خواستگاری زنی بروید که دیندار باشد.
در همین زمینه احادیثی از امام صادق (علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص30) و پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14، ص30 و 31) و ... رسیده است.
2. اخلاق نيك داشتن؛ كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است. در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصلي در ازدواج و انتخاب همسر است. شخصی می گوید به حضرت رضا (علیه السلام) نوشتم که یکی از خویشان از دخترم خواستگاری کرده ولی بداخلاق است. حضرت پاسخ دادند: «لاتزوّجه أن کان سیّء الخلق» (وسائل الشیعه، ج14، ص54) اگر بداخلاق است به او دختر نده.

اگر بخواهيم نمونه هايي از اخلاق خوب و بد را اشاره كنيم مي‌توان موارد زير را ذكر كرد.
الف. خوش زباني و بدزباني زبان ترجمان و بيانگر احوال درون است و زبان دريچه اي است از محتويات درون فرد، زبان انسان آينه ي دل اوست.
ب. بزرگواري و حسادت
ج. خوش خلقي و كج خلقي
د. حق پذيري و لجاجت

شرافت و اصالت خانوادگي؛ كه منظور نجابت و پاكي خانواده است زيرا ازدواج دختر و پسر تنها پيوند و تركيب دو فرد نيست بلكه پيوند دو خانواده است و نمي‌توان گفت من مي‌خواهم با خود اين فرد ازدواج كنم و كاري به خانواده و فاميلش ندارم. زيرا اين فرد شاخه اي است از اين خانواده و از ريشه هاي همان درخت خانواده تغذيه كرده است و صفات اخلاقي، روحي عقل و جسمي آن خانواده را از راه وراثت و محيط و عادات به اين فرد منتقل كرده است. پیامبرخدا (صل الله علیه وآله) فرمودند: «أیها الناس أیاکم و خضراء الدمن. قیل یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال المرأة الحسناء فی منبت السوء» (وسائل الشیعه، ج14،ص29) ای مردم، از گیاهانی زیبا که در مزبله می رویند اجتناب نمایید. پرسیده شد: مقصود از گیاهی که در مزبله می روید چیست؟ فرمودند: زن زیبایی که در خانوادۀ پست و فرو مایه پرورش یابد.
واحادیثی دیگر (همان) و (جواهر،ج29،ص37)

عقل؛ در واقع همان نور افكني است كه جاده زندگي را روشن مي‌كند و بايد زن و شوهر براي اداره ي زندگي و تربيت فرزندان از نيروي عقل و فهم برخوردار باشند و رشد عقلي كافي پيدا كرده باشند همان طور كه ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و كم عقل نهي فرموده اند. امام علی (علیه السلام) فرمودند: «ایّاکم و تزویج الحمقاء فأنّ صحبتها بلاء و ولدها ضیاع» (وسائل الشیعه، ج14، ص56) با انسان احمق و نفهم ازدواج نکنید زیرا معاشرت با او بلایی است عظیم و فرزندانش نیز ضایع خواهند شد.
در همین زمینه احادیثی از پیامبر اسلام(صل الله علیه وآله) (اصول کافی، ج1، ص25) و حضرت صادق (علیه السلام) (اصول کافی،ج1،ص11 و25) و ... آمده است.

صداقت و امانتداری
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «لاتغترّوا بصلاتهم و لا بصیامهم، فأنّ الرجل ربما لهج بالصلاة و الصوم حتی لو ترکه استوحش، و لکن اختبروهم عند صدق الحدیث و اداء الأمانة» (اصول کافی، ج1، ص104) به نماز و روزه مردم مغرور (فریفته) نشوید، زیرا بعضی مردم به نماز و روزه عادت کرده اند، آنچنان که از ترک آنها ناراحت می شوند. در تشخیص مراتب دینداری، آنها را به راستگویی و امانتداری امتحان کنید.

عفت و نجابت
خداوند می فرماید: «الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات» (سورۀ نور،26). زنان پاک، شایستۀ مردان پاک و مردان پاک، شایستۀ زنان پاکند. حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: «الکفوان یکون عفیفا و عنده یسار» (وسائل الشیعه، ج14،ص51). کفو بودن در این است که عفیف باشد و از امکانات اقتصادی بهرمند باشد.
و احادیثی از رسول خدا(صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14،ص23)

سلام.
استاد ولی من آخر متوجه نشدم که دلیلش چی بود که من سه بار سوالم رو پرسیدم ولی جواب سوالم رو ندادید...

سلام"سوال شما بزرگوار دوبار پاسخ داده شده با نقل قسمتی که فرموده بودید تناقض در روایات وجود داره بازهم در خدمت شما هستم .

[=&quot]یکی از معیارهایی که باید حتماً در ازدواج در نظر گرفته شود،عامل مذهب و نگرش فرد مقابل نسبت به مذهب است. اگر شما فردی هستید که به اصول و فرامین مذهبی معتقدید، ولی شخص مورد نظرتان ، نسبت به مذهب بی اعتماد یا بی تفاوت باشد، شما با هم زندگی خوبی نخواهید داشت.انسان متدین، همسری متدین می خواهد، اگر یکی متدین و دیگری بی دین و بی قید باشد، خوشبخت نخواهند شد. بنابراین از این لحاظ باید فردی را انتخاب کنید که همانند شما فکر کند.[=&quot]

پیام;594265 نوشت:
سلام"سوال شما بزرگوار دوبار پاسخ داده شده با نقل قسمتی که فرموده بودید تناقض در روایات وجود داره بازهم در خدمت شما هستم .

سلام استاد.
سوال تناقض رو که من نپرسیدم، جناب "arash68" پرسیده بود.
من سوالم توی صفحه اول پست زیر احادیث هست
در مورد سن و دختر دوشیزه و اینا.

arash68;592272 نوشت:
یه سوالی هم داشتم آخرش یک دختر رو به خاطر ایمانش بگیریم و به دل نشستن قیافه یا به خاطر رنگ پوست و درشتی چشماشو قد و وزنش؟

سلام
هیچدوم اونو بگیر ک از همه بیشتر دوسش داری و از همه بیشتر دوست داره

پیام;594421 نوشت:
یکی از معیارهایی که باید حتماً در ازدواج در نظر گرفته شود،عامل مذهب و نگرش فرد مقابل نسبت به مذهب است. اگر شما فردی هستید که به اصول و فرامین مذهبی معتقدید، ولی شخص مورد نظرتان ، نسبت به مذهب بی اعتماد یا بی تفاوت باشد، شما با هم زندگی خوبی نخواهید داشت.انسان متدین، همسری متدین می خواهد، اگر یکی متدین و دیگری بی دین و بی قید باشد، خوشبخت نخواهند شد. بنابراین از این لحاظ باید فردی را انتخاب کنید که همانند شما فکر کند.

سلام استاد پیام دقیقا مشکل بنده هم همین مورد هست خانواده ام از آدمای مذهبی خوششون که نمیاد هیچ بدشونم میاد منم از دخترای مذهبی خوشم میاد و هیچ جوره تحت هیچ شرایطی دختری که بهشون گفتم برن خواستگاری رو قبول ندارن اصلا هر دختر مذهبی ای که بگم قبول ندارن و اصرار شدید دارن با دخترداییم ازدواج کنم که حداقل عفت واخلاق رو هم رعایت نمیکنه جلوی من.مادرم هم دست به دامن نفرین کردن من شدن تا منو پشیمون کنن.من باید چیکار کنم به نظر شما؟از طرفی هم چون تنها فرزند خانواده هستم مادرم دلش میشکنه بخوام رو حرفش حرف بزنم با اینکه یه دختر مذهبی هست که خیلی دوستش دارم اما هیچ جوره تا رضایت مادرم نباشه کاری نمیکنم چون با این کارم همه چیز مادرمو ازش گرفتم و واقعا خورد میشه تا همین الانشم که سعی کردم زیاد مادرم ناراحت نشن میگن تو خون به دل من کردی و از این حرفا

mehrant;592111 نوشت:
یه سوال ولی برام پیش اومد: اینکه در چند حدیث اومده بود که با دختر جوان و دوشیزه ازدواج کنید تا چه سنی؟ و یا اینکه گفته شده بود دختران باکره اگر سنشون بالا بره براشون خوب نیست بازم تا چه سنی منظورشون هست؟

درروايت فوق سن خاصي براي ازدواج ودوشیزگی تصريح نشده است بلکه بهترين زمان براي ازدواج زماني است که دختر تمايلات جنسي زنانه را درک مي کند . ووقتی خیلی از این زمان بگذره بخش دوم سوال شما است یعنی دوشیزه ای که مدت زیادی از سن نیاز به ازدواج اون گذشته.

یعنی فرضا بعنوان مثال یه دخترخانم 24 ساله با توجه به این قضیه، مورد چندان مناسبی برای ازدواج نیست؟

بنده آنچه در رویات آمده بیان کردم که مربوط به پاسخگویی بنده می باشد.برای سن مناسب ازدواج و... ازگروه مشاوره همین انجمن طرح سوال بفرمایید.

جمع بندی :
سوال:(سوالی ذکر نشده بلکه احادیثی پیرامون ازدواج آوردند)
امام رضاعلیه السلام فرمودند: جبرئیل به رسولخداصلی الله علیه وآله وسلّم نازل شد وعرض کرد یا محمد! پروردگار تو بر تو سلام می رساند و می فرماید: که دختران باکره به منزله ی میوه ی درخت باشند پس هرگاه میــــوه ی درخت رسید دوایی از برای آن نیست مگر چیدن آن واگر نچیند آفتاب آن را فاسد می کند و بار آن را می ریزد و ضایع می کند ، دختران باکـــــره نیز هرگاه به مرتبه ی زنان رسیدند دوایی از برای آنها نیست مگر شوهر والاّ از فتنه کردن ایمن نباشید.
2- امام علی علیه السلام فرمودند: هنگام آمیزش شتاب نکنید ، درنگ کنید زن هم مثل مر دخواسته ای دارد.
3- امام علی علیه السلام فرمودند: چون چشم کسی به زن بیگانه ای افتــــــد که از او خوشش آید با همسر خود بیامیزد او هم خواسته ی وی را دارد مبادا شیطان را بر قلب خود مسلط سازد.....

پاسخ: سلام"
ممنون از ذکر روایات شریفه بنده هم مطلبی را به آن اضافه می کنم:
اولین گام برای داشتن یک ازدواج خوب و موفق شناخت شرایط و ملاکهای یک همسر خوب است. ملاکهایی مانند:
1. تدين و دين دار بودن فرد؛ زيرا انساني كه دين ندارد هيچ ندارد انسان بي دين در حقيقت مرده ي متحرك است و كسي كه پاي بند به دين (كه اصلي ترين مسأله زندگي است) نباشد هيچ تضميني وجود ندارد كه پاي بند به رعايت حقوق همسر و زندگي مشترك باشد. انسان ديندار هرگز نمي‌تواند با همسر بي دين كنار بيايد و با هم زندگي سعادتمندانه اي داشته باشند.
رسول خدا (صل الله علیه وآله) فرمودند: «من تزوج أمرأة لایزوّجها الّا لجمالها لم یر فیها ما یحبّ و من تزوّجها لما لها لایزوّجها الّا له و کله الله الیه فعلیکم بذات الدین» (وسائل الشیعه، ج14، ص31) هرکس که با زنی فقط برای جمالش ازدواج کند به مطلوب خود نخواهد رسید و هرکس فقط برای مال ازدواج کند خدا او را به همین امر واگذار نماید. پس شما به خواستگاری زنی بروید که دیندار باشد.
در همین زمینه احادیثی از امام صادق (علیه السلام) (وسائل الشیعه، ج14،ص30) و پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله) (وسائل الشیعه، ج14، ص30 و 31) و ... رسیده است.
2. اخلاق نيك داشتن؛ كه منظور داشتن صفات و خلق و خوهاي پسنديده در نظر عقل و شرع است. در واقع اخلاق و دين دو ملاك و معيار اصلي در ازدواج و انتخاب همسر است. شخصی می گوید به حضرت رضا (علیه السلام) نوشتم که یکی از خویشان از دخترم خواستگاری کرده ولی بداخلاق است. حضرت پاسخ دادند: «لاتزوّجه أن کان سیّء الخلق» (وسائل الشیعه، ج14، ص54) اگر بداخلاق است به او دختر نده.

موضوع قفل شده است