جمع بندی احادیثی در مورد دماغ (مغز)

تب‌های اولیه

11 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احادیثی در مورد دماغ (مغز)

سلام
لطفا چند حدیث که در متن عربی اونها واژه « دماغ» به کار رفته و در مورد اون توضیحاتی داده شده را ارائه دهید . با تشکر
:Gol:

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد پیام

مهران احمدی;695305 نوشت:
سلام
لطفا چند حدیث که در متن عربی اونها واژه « دماغ» به کار رفته و در مورد اون توضیحاتی داده شده را ارائه دهید . با تشکر

امام صادق علیه السلام در حدیث معروف به توحید مفضل فرمود:
اعْرِفْ يَا مُفَضَّلُ مَا لِلْأَطْفَالِ فِي الْبُكَاءِ مِنَ الْمَنْفَعَةِ وَ اعْلَمْ أَنَّ فِي أَدْمِغَةِ الْأَطْفَالِ رُطُوبَةً إِنْ بَقِيَتْ فِيهَا أَحْدَثَتْ عَلَيْهِمْ أَحْدَاثاً جَلِيلَةً وَ عِلَلًا عَظِيمَةً مِنْ ذَهَابِ الْبَصَرِ وَ غَيْرِهِ وَ الْبُكَاءُ يُسِيلُ تِلْكَ الرُّطُوبَةَ مِنْ رُءُوسِهِمْ فَيُعْقِبُهُمْ ذَلِكَ الصِّحَّةَ فِي أَبْدَانِهِمْ وَ السَّلَامَةَ فِي أَبْصَارِهِمْ أَ فَلَيْسَ قَدْ جَازَ أَنْ يَكُونَ الطِّفْلُ يَنْتَفِعُ بِالْبُكَاءِ وَ وَالِدَاهُ لَا يَعْرِفَانِ ذَلِكَ فَهُمَا دَائِبَانِ لِيُسْكِتَانِهِ وَ يَتَوَخَّيَانِ فِي الْأُمُورِ مَرْضَاتَهُ لِئَلَّا يَبْكِيَ وَ هُمَا لَا يَعْلَمَانِ أَنَّ الْبُكَاءَ أَصْلَحُ لَهُ وَ أَجْمَلُ عَاقِبَةً
اى مفضّل! از منافع گريه كودكان نيز آگاه باش، بدان كه در مغز كودكان رطوبتى است كه اگر در آن بماند بيماريها و نارساييهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابينايى و جز آن. گريه آن رطوبت را از سر كودكان سرازير و بيرون مى‏كند و بدين وسيله سلامتى تن و درستى ديده ايشان را فراهم مى‏آورد. پدر و مادر از اين راز آگاه نيستند و مانع آن مى‏شوند كه كودك از گريه‏اش سود ببرد.
اينان همواره در سختى مى‏افتند و مى‏كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته‏هايش از گريه بازش دارند، ولى نمى‏دانند كه گريه كردن به سود اوست و سرانجام نيكى پيدا مى‏كند.
(توحيد المفضل، ص: 53)
وَ لَوْ رَأَيْتَ الدِّمَاغَ إِذَا كُشِفَ عَنْهُ لَرَأَيْتَهُ قَدْ لُفَّ بِحُجُبٍ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ لِتَصُونَهُ مِنَ الْأَعْرَاضِ وَ تُمْسِكَهُ فَلَا يَضْطَرِبَ وَ لَرَأَيْتَ عَلَيْهِ الْجُمْجُمَةَ بِمَنْزِلَةِ الْبَيْضَةِ كَيْمَا تَقِيهِ هَدَّ الصَّدْمَةِ وَ الصَّكَّةِ الَّتِي رُبَّمَا وَقَعَتْ فِي الرَّأْسِ ثُمَّ قَدْ جُلِّلَتِ الْجُمْجُمَةُ بِالشَّعْرِ حَتَّى صَارَتْ بِمَنْزِلَةِ الْفَرْوِ لِلرَّأْسِ يَسْتُرُهُ مِنْ شِدَّةِ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ فَمَنْ حَصَّنَ الدِّمَاغَ هَذَا التَّحْصِينَ إِلَّا الَّذِي خَلَقَهُ وَ جَعَلَهُ يَنْبُوعَ الْحِسِّ وَ الْمُسْتَحِقَّ لِلْحِيطَةِ وَ الصِّيَانَةِ بِعُلُوِّ مَنْزِلَتِهِ مِنَ الْبَدَنِ وَ ارْتِفَاعِ دَرَجَتِهِ وَ خَطِيرِ مَرْتَبَتِه‏
اگر موانع كنار مى‏رفت و مغز را مى‏ديدى، در مى‏يافتى كه به حايلها و لايه‏هاى مختلف پوشيده شده تا ثابت ماند و از حوادث آسيبى نبيند. جمجمه نيز كلاه‏خودى است كه مغز را از آسيب‏پذيرى در برابر ضربه‏ها و صدمات نگاه مى‏دارد. نيز سر انسان با انبوهى از مو پوشيده شده تا پوستينى براى سر باشد و آن را از گرما و سرماى شديد حفظ كند. براستى جز كسى كه مغز را آفريده و منشأ فرماندهى احساس قرارش داده و به خاطر بلند مرتبه بودنش در بدن و حساس و خطير بودن موقعيت آن، آن را سزاوار حفظ و نگاهدارى نموده چه كسى آن را اين گونه در دژى مستحكم قرار داده است؟
(توحيد المفضل، ص: 64)
فَكِّرْ يَا مُفَضَّلُ لِمَ صَارَ الْمُخُّ الرَّقِيقُ مُحَصَّناً فِي أَنَابِيبِ الْعِظَامِ هَلْ ذَلِكَ إِلَّا لِيَحْفَظَهُ وَ يَصُونَهُ
مفضّل! بينديش كه چرا مغز رقيق و ظريف در درون استخوانهاى لوله‏اى شكل قرار گرفته؟ اين جز براى حفظ و نگاهدارى آن است؟
(توحيد المفضل، ص: 67)

سلام

رابطه عقل با دماغ :

ازشیعه :

عن سهل ، عن علي بن حسان ، عن موسى بن بكر قال : سمعت أبا الحسن ( عليه السلام ) يقول : الدباء يزيد في العقل .

موسی پسر بکر گفت: از امام کاظم علیه‏السلام شنیدم که می‏فرمود:
کدو عقل را زیاد می‏کند.

عن أحمد بن أبي عبدالله ، عن أبيه ، عن بعض أصحابنا ، عن أبي الحسن موسى ( عليه السلام ) ، قال : كان فيما أوصى به رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) عليا ( عليه السلام ) أن قال : يا علي ! عليك بالدباء فكله ، فإنّه يزيد في الدماغ والعقل .

همچنین باقلا وسذاب هم :

عن محمد بن موسى ، عن علي بن الحسن الهمداني ، عن محمد بن عمرو بن إبراهيم ، عن أبي جعفر ، أو أبي الحسن ( عليهما السلام ) ـ الوهم من محمد بن موسى ـ قال : ذكر له السذاب ،فقال : أما إن فيه منافع زيادة في العقل ، وتوفير في الدماغ ، غير أنه ينتن ماء الظهر

محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن أحمد ، عن موسى بن جعفر ، عن محمد بن الحسن ، عن عمر بن سلمة ، عن محمد بن عبدالله ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) ، قال : أكل الباقلاء يمخخ الساقين ، ويزيد في الدماغ ويولد الدم الطري .وسائل الشیعه

از عامه :

عن أنس قال : كان رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يكثر من أكل الدباء فقلت يا رسول الله - صلى الله عليه وسلم - إنك لتحب الدباء فقال الدباء تكثر الدماغ وتزيد العقل (الديلمى)

عليكم بالقرع(کدو) فإنه يزيد فى العقل ويكبر الدماغ (البيهقى فى شعب الإيمان عن عطاء مرسلاً)

کدو عقل را زیاد ومغز را بزرگ میکند .

كلوا اليقطين فلو علم الله أن شجرة أحق منها لأنبتها على يونس وإذا اتخذ أحدكم مرقا فليكثر فيه من الماء فإنه يزيد فى الدماغ وفى العقل (الديلمى عن الحسن بن على)

[="Verdana"][="Black"]

روح بخش;696097 نوشت:
اى مفضّل! از منافع گريه كودكان نيز آگاه باش، بدان كه در مغز كودكان رطوبتى است كه اگر در آن بماند بيماريها و نارساييهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابينايى و جز آن. گريه آن رطوبت را از سر كودكان سرازير و بيرون مى‏كند و بدين وسيله سلامتى تن و درستى ديده ايشان را فراهم مى‏آورد.

!!!

شما واقعا به این جور احادیث اعتقاد دارید ؟!!

گریه و اشک اصلا ارتباطی به مغز ندارن !!! اشک توسط غده اشکی تولید میشه که محل اون هم در خود چشمه ، نه مغز !!!

حداقل اینجور احادیث رو از کتاب ها پاک کنید .

روح بخش;696097 نوشت:
مفضّل! بينديش كه چرا مغز رقيق و ظريف در درون استخوانهاى لوله‏اى شكل قرار گرفته؟ اين جز براى حفظ و نگاهدارى آن است؟

استخوان لوله ای ؟!!

از کی تا حالا استخوان های جمجه لوله ای شدن ؟!!!

[/]

خیر البریه;699148 نوشت:
سلام

رابطه عقل با دماغ :

ازشیعه :

عن سهل ، عن علي بن حسان ، عن موسى بن بكر قال : سمعت أبا الحسن ( عليه السلام ) يقول : الدباء يزيد في العقل .

موسی پسر بکر گفت: از امام کاظم علیه‏السلام شنیدم که می‏فرمود:
کدو عقل را زیاد می‏کند.

عن أحمد بن أبي عبدالله ، عن أبيه ، عن بعض أصحابنا ، عن أبي الحسن موسى ( عليه السلام ) ، قال : كان فيما أوصى به رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) عليا ( عليه السلام ) أن قال : يا علي ! عليك بالدباء فكله ، فإنّه يزيد في الدماغ والعقل .

همچنین باقلا وسذاب هم :

عن محمد بن موسى ، عن علي بن الحسن الهمداني ، عن محمد بن عمرو بن إبراهيم ، عن أبي جعفر ، أو أبي الحسن ( عليهما السلام ) ـ الوهم من محمد بن موسى ـ قال : ذكر له السذاب ،فقال : أما إن فيه منافع زيادة في العقل ، وتوفير في الدماغ ، غير أنه ينتن ماء الظهر

محمد بن يعقوب ، عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن أحمد ، عن موسى بن جعفر ، عن محمد بن الحسن ، عن عمر بن سلمة ، عن محمد بن عبدالله ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) ، قال : أكل الباقلاء يمخخ الساقين ، ويزيد في الدماغ ويولد الدم الطري .وسائل الشیعه

از عامه :

عن أنس قال : كان رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يكثر من أكل الدباء فقلت يا رسول الله - صلى الله عليه وسلم - إنك لتحب الدباء فقال الدباء تكثر الدماغ وتزيد العقل (الديلمى)

عليكم بالقرع(کدو) فإنه يزيد فى العقل ويكبر الدماغ (البيهقى فى شعب الإيمان عن عطاء مرسلاً)

کدو عقل را زیاد ومغز را بزرگ میکند .

كلوا اليقطين فلو علم الله أن شجرة أحق منها لأنبتها على يونس وإذا اتخذ أحدكم مرقا فليكثر فيه من الماء فإنه يزيد فى الدماغ وفى العقل (الديلمى عن الحسن بن على)


تشکر از شما برادر بزرگوار :Gol:
اگه منبع احادیث رو یکم دقیق تر بدید ممنون میشم و می خواستم بدونم حدیثی سراغ ندارید که رابطه ی عقل و دماغ رو مشخص کنه و ایا دماغ همون عقله؟

Dahim Darni;699186 نوشت:
استخوان لوله ای ؟!!

از کی تا حالا استخوان های جمجه لوله ای شدن ؟!!!


سلام
اوستاخون حلزونی گوش لوله ای نیست!
شیپور اُوستاش چی، اون که لوله ای که!:khandeh!:

مهران احمدی;699817 نوشت:
تشکر از شما برادر بزرگوار :Gol:
اگه منبع احادیث رو یکم دقیق تر بدید ممنون میشم و می خواستم بدونم حدیثی سراغ ندارید که رابطه ی عقل و دماغ رو مشخص کنه و ایا دماغ همون عقله؟

با سلام

اگر دقت کنید منبع احادیث در آخر حدیث آخری امده یعنی کتاب وسائل الشیعه .

منابع احادیث عامه هم مشخص هستند اما امام سیوطی در کتاب جامع الاحادیث آورده است .

در زمینه عقل قبلا بحث داشتیم :

http://www.askdin.com/thread2904.html

خیر البریه;700022 نوشت:
با سلام

اگر دقت کنید منبع احادیث در آخر حدیث آخری امده یعنی کتاب وسائل الشیعه .

منابع احادیث عامه هم مشخص هستند اما امام سیوطی در کتاب جامع الاحادیث آورده است .

در زمینه عقل قبلا بحث داشتیم :

عقل چیست ؟ اقسام آن کدامست ؟ عاقل کیست ؟ ( مباحث عقل شناسی )


باسلام مجدد
بله خودم منبع رو دیدم ولی منظورم از دقیق تر این بود که این احادیث در کدوم باب و کدوم صفحه امده ولی اگه در خاطرتون نیست اشکالی نداره همینکه این احادیث رو اوردید خیلی ازتون ممنونم.

مهران احمدی;699817 نوشت:
حدیثی سراغ ندارید که رابطه ی عقل و دماغ رو مشخص کنه و ایا دماغ همون عقله؟

سلام دوست عزیز

اجمالا من فکر میکنم عقل به اندیشه شما گفته میشه و نه یکی از اعضا، و اعضایی که تعقل به اونها نسبت داده میشه قلب و مغز هست.
منتها از نظر دینی رابطه قلب و مغز رو نمیدونم. ولی فکر میکنم با وجودی که قلب به طور مستقل اندیشه و تعقل میکنه. ولی مغز در مرحله عالی تری بهش اشراف داره.

علت مطرح بودن قلب برای تعقل هم آیات و احادیث زیادی هست. عده ای خواستن قلب رو به روح و ... معنا کنن که اولا اصلا ظهور نداره خود کلمه،دوما قرائنی مثل اینکه در آیاتی آمده قلبی که در سینه است. یا در نهج البلاغه آمده از نشانه های او پاره گوشتی است که در سینه است و منبع حکمت است. یا اینکه گذشتگان هم اینطور فکر میکردند و ...

[=arial]جمع بندی :
سوال :
لطفا چند حدیث که در متن عربی اونها واژه « دماغ» به کار رفته و در مورد اون توضیحاتی داده شده را ارائه دهید . با تشکر
پاسخ:
البته شما چنین روایاتی می توانید از باب: علاج الأمراض الفادحة ویا مثل: الآكلة و الجذام و البرص و سائر الأمراض الدماغية کتاب طب الائمه (ع)جستجو و وجمع آوری نمایید. اما بعنوان نمونه چند روایت ذکر می گردد:
امام صادق علیه السلام در حدیث معروف به توحید مفضل فرمود:
اعْرِفْ يَا مُفَضَّلُ مَا لِلْأَطْفَالِ فِي الْبُكَاءِ مِنَ الْمَنْفَعَةِ وَ اعْلَمْ أَنَّ فِي أَدْمِغَةِ الْأَطْفَالِ رُطُوبَةً إِنْ بَقِيَتْ فِيهَا أَحْدَثَتْ عَلَيْهِمْ أَحْدَاثاً جَلِيلَةً وَ عِلَلًا عَظِيمَةً مِنْ ذَهَابِ الْبَصَرِ وَ غَيْرِهِ وَ الْبُكَاءُ يُسِيلُ تِلْكَ الرُّطُوبَةَ مِنْ رُءُوسِهِمْ فَيُعْقِبُهُمْ ذَلِكَ الصِّحَّةَ فِي أَبْدَانِهِمْ وَ السَّلَامَةَ فِي أَبْصَارِهِمْ أَ فَلَيْسَ قَدْ جَازَ أَنْ يَكُونَ الطِّفْلُ يَنْتَفِعُ بِالْبُكَاءِ وَ وَالِدَاهُ لَا يَعْرِفَانِ ذَلِكَ فَهُمَا دَائِبَانِ لِيُسْكِتَانِهِ وَ يَتَوَخَّيَانِ فِي الْأُمُورِ مَرْضَاتَهُ لِئَلَّا يَبْكِيَ وَ هُمَا لَا يَعْلَمَانِ أَنَّ الْبُكَاءَ أَصْلَحُ لَهُ وَ أَجْمَلُ عَاقِبَةً
اى مفضّل! از منافع گريه كودكان نيز آگاه باش، بدان كه در مغز كودكان رطوبتى است كه اگر در آن بماند بيماريها و نارساييهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابينايى و جز آن. گريه آن رطوبت را از سر كودكان سرازير و بيرون مى‏كند و بدين وسيله سلامتى تن و درستى ديده ايشان را فراهم مى‏آورد. پدر و مادر از اين راز آگاه نيستند و مانع آن مى‏شوند كه كودك از گريه‏اش سود ببرد.
اينان همواره در سختى مى‏افتند و مى‏كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته‏هايش از گريه بازش دارند، ولى نمى‏دانند كه گريه كردن به سود اوست و سرانجام نيكى پيدا مى‏كند.(توحيد المفضل، ص: 53)
وَ لَوْ رَأَيْتَ الدِّمَاغَ إِذَا كُشِفَ عَنْهُ لَرَأَيْتَهُ قَدْ لُفَّ بِحُجُبٍ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ لِتَصُونَهُ مِنَ الْأَعْرَاضِ وَ تُمْسِكَهُ فَلَا يَضْطَرِبَ وَ لَرَأَيْتَ عَلَيْهِ الْجُمْجُمَةَ بِمَنْزِلَةِ الْبَيْضَةِ كَيْمَا تَقِيهِ هَدَّ الصَّدْمَةِ وَ الصَّكَّةِ الَّتِي رُبَّمَا وَقَعَتْ فِي الرَّأْسِ ثُمَّ قَدْ جُلِّلَتِ الْجُمْجُمَةُ بِالشَّعْرِ حَتَّى صَارَتْ بِمَنْزِلَةِ الْفَرْوِ لِلرَّأْسِ يَسْتُرُهُ مِنْ شِدَّةِ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ فَمَنْ حَصَّنَ الدِّمَاغَ هَذَا التَّحْصِينَ إِلَّا الَّذِي خَلَقَهُ وَ جَعَلَهُ يَنْبُوعَ الْحِسِّ وَ الْمُسْتَحِقَّ لِلْحِيطَةِ وَ الصِّيَانَةِ بِعُلُوِّ مَنْزِلَتِهِ مِنَ الْبَدَنِ وَ ارْتِفَاعِ دَرَجَتِهِ وَ خَطِيرِ مَرْتَبَتِه‏
اگر موانع كنار مى‏رفت و مغز را مى‏ديدى، در مى‏يافتى كه به حايلها و لايه‏هاى مختلف پوشيده شده تا ثابت ماند و از حوادث آسيبى نبيند. جمجمه نيز كلاه‏خودى است كه مغز را از آسيب‏پذيرى در برابر ضربه‏ها و صدمات نگاه مى‏دارد. نيز سر انسان با انبوهى از مو پوشيده شده تا پوستينى براى سر باشد و آن را از گرما و سرماى شديد حفظ كند. براستى جز كسى كه مغز را آفريده و منشأ فرماندهى احساس قرارش داده و به خاطر بلند مرتبه بودنش در بدن و حساس و خطير بودن موقعيت آن، آن را سزاوار حفظ و نگاهدارى نموده چه كسى آن را اين گونه در دژى مستحكم قرار داده است؟(توحيد المفضل، ص: 64)

موضوع قفل شده است