جمع بندی اجرای حد و بخشش گناه

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
اجرای حد و بخشش گناه

با عرض سلام

آيا پس از اينكه بر يك مجرم حد جاري مي شود، گناه او بخشيده مي شود و در آخرت مجازاتي ندارد؟

البته واضح است برخي افراد كه هزاران نفر را كشته اند، به جز اجراي حد در آخرت هم از مجازات الهي در امان نخواهند بود
پس سوال در مورد اين گونه افراد نمي باشد

با تشكر

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"][/TD]


کارشناس بحث: استاد مسلم

[TD][/TD]

پرسش:
آيا پس از اينكه بر يك مجرم حد جاري مي شود، گناه او بخشيده مي شود و در آخرت مجازاتي ندارد؟
البته واضح است برخي افراد كه هزاران نفر را كشته اند، به جز اجراي حد در آخرت هم از مجازات الهي در امان نخواهند بود ، پس سوال در مورد اين گونه افراد نمي باشد.


پاسخ:

این سوال دو فرض دارد:
فرض اول اینکه جرم او حق الناس هم باشد، اگر حق الناس باشد اجرای حد موجب بخشش کامل او نمی شود، بلکه این حد فقط ناظر به جنبه عمومی جرم بوده، و برای بخشش باید کسانی را که حقوق ایشان را ضایع کرده است راضی نماید؛ مثلا کسی که به خاطر دزدی دستش قطع شده است این موجب نمی شود که دیگر در آخرت عقوبت نشود! بلکه باید حقوق مردم را نیز به آنها برگرداند، این قطع دست فقط در ازای جرم عمومی است که در حق جامعه مرتکب شده، و حدود الهی را زیر پا گذاشته است.

فرض دوم این است که جرم او حق الناس نباشد، در این صورت اگر اجرای حد به اندازه تمام جرائم او امکان پذیر باشد گناهش بخشیده خواهد شد، همانطور که حمران می گوید:

«سَأَلْتُ‏ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ أُقِيمَ عَلَيْهِ الْحَدُّ فِي الدُّنْيَا أَ يُعَاقَبُ فِي الْآخِرَةِ فَقَالَ‏ اللَّهُ‏ أَكْرَمُ‏ مِنْ‏ ذَلِكَ‏»؛ از امام باقر(علیه السلام) سوال کردن در مورد مردی که بر او حد اقامه شده، آیا در آخرت هم عقوبت میشود؟ پس امام(علیه السلام) فرمودند: خداوند کریم تر از آن است(که چنین کند)».(1)

اما همان طور که فرمودید اگر اجرای حد به اندازه تمام گناهانش امکان پذیر نباشد، مثلا بیش از یک نفر را کشته، و نمی شود او را دوبار قصاص کرد، در این صورت فقط به همان مقداری که حد بر او جاری شده است در آخرت از عذاب در امان خواهد بود.

پی نوشت ها:
1. کلینی، محمد، الكافي، دار الكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق ، ج7، ص265.

موضوع قفل شده است