جمع بندی آیا کیفیت عبادات در قرآن آمده است؟

تب‌های اولیه

22 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا کیفیت عبادات در قرآن آمده است؟

با سلام و عرض ارادت
بنده مدتي هست دچار سستي اعتقاد بر نحوه نماز شدم و دليل آن هم به وجود امدن اين سوال در ذهنم بود

آيا نحوه نماز خواندن ما در قرآن امده است ؟ لذا طبق احاديث پيامبر به روش امروزي نماز بپا مي داشتند ولي از انجايي كه احاديث و روايات را بايد با قرآن تطبيق داد تا درستي و با نا درستي آن اثبات گردد به دنبال آياتي در قرآن كريم هستم تا اين روش نماز خواندن رو يعني ركوع و ذكر آن و مابقي اركان نماز را براي من اثبات نمايد

با تشكر فراوان و آرزوي سعادتمندي در دنيا و آخرت

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

[="Arial"][="Blue"]با سلام و آرزوی توفیقات شما
منابع استنباط احکام دینی فقط قرآن نیست! بلکه منابع ما علاوه بر قرآن شامل سنت، عقل و اجماع هم می شود. در قرآن احکام بطور کلی و مجمل بیان شده و جزئیات آن بر عهده پیامبر و امام گذاشته شده است. به همین دلیل قرآن در تمام اعصار به مبیّن و مفسّر نیاز دارد.(این مطلب یکی از دلایل شیعه بر لزوم وجود امام معصوم بعد از پیامبر(ص) در تمام زمانهاست) به همین دلیل رسول خدا(ص) فرمود:
«إنِّی تارِکٌ فیکُم الثَّقَلَین کتابَ اللهِ وَ عِترَتی… لَن یَفتَرِقا حَتَّی یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ»؛ من دو چیز گران بها را در میان شما به امانت می گذارم، کتاب خدا و عترتم را. این دو از یکدیگر جدا نمی گردند تا این که در کنار حوض کوثر مرا ملاقات کنند.

به همین دلیل رجوع به سنت در بین شیعه و سنی اهمیت ویژه ای دارد و هر دو گروه به روایات وارده از رسول خدا(ص) اهتمام می ورزند.
از طرفی اگر قرار بود تمام جزئیات دین در قرآن مطرح شود، مثنوی هفتاد من می شد... و چنین کتاب قطوری باعث بی رغبت شدن عموم مردم به آن می شد. اما کتاب موجزی که مسائل اعتقادی، اخلاقی و احکام را بطور فشرده بیان کرده مورد اقبال عمومی قرار میگیرد.

اما تطبیق احادیث با قرآن به این معنا نیست که حتما مطلب مشابهی با حدیث در قرآن وجود داشته باشد، چرا که در این صورت باز هم مشکل حجیم شدن قرآن پیش می آمد. بنابراین منظور از عرضه روایات به قرآن اینست که روایت مذکور مخالفتی با قرآن نداشته باشد.
بدین ترتیب روش معقول در بیان احکام الهی اینست که کلیات آن در قرآن مطرح شود و جزئیات با سنت مشخص گردد.[/]

حرف شما صحيح

ولي از كجا بدانيم اين شيوه نماز خواندن درست است ؟ چرا ٤ ركعت چرا در ركوع سبحان الله بگوييم

منظورم از اين كه اگر در قرآن امده بود سريع الحساب قابل پذيرش بود زيرا قرآن به هيچ وجه قابل تحريف نيست

براي مثال اينجوري من مي توانم بگويم كه خدمت به مردم نماز من است يا ياد خدا نماز من است اينگونه نماز خواندن چون در قرآني كه قابل تحريف نيست نيامده براي من مقبول نيست زيرا اگر در قرآن بود بايد پيروي مي شد من هم نمي گويم همه چيز بايد در قرآن مي امده ولي نمازي كه ستون دين و از مهم واجبات است بايد نكته اي نشانه اي در قرآن كريم بر نحوه خواندن آن امده باشد

لطفا كمك كنيد شديدا دچار تناقض شده ام

Amirhn;800302 نوشت:
حرف شما صحيح

ولي از كجا بدانيم اين شيوه نماز خواندن درست است ؟ چرا ٤ ركعت چرا در ركوع سبحان الله بگوييم

منظورم از اين كه اگر در قرآن امده بود سريع الحساب قابل پذيرش بود زيرا قرآن به هيچ وجه قابل تحريف نيست

براي مثال اينجوري من مي توانم بگويم كه خدمت به مردم نماز من است يا ياد خدا نماز من است اينگونه نماز خواندن چون در قرآني كه قابل تحريف نيست نيامده براي من مقبول نيست زيرا اگر در قرآن بود بايد پيروي مي شد من هم نمي گويم همه چيز بايد در قرآن مي امده ولي نمازي كه ستون دين و از مهم واجبات است بايد نكته اي نشانه اي در قرآن كريم بر نحوه خواندن آن امده باشد

لطفا كمك كنيد شديدا دچار تناقض شده ام


سلام برادر عزیز
پاسخ صحبت شما در خودش وجود دارد


Amirhn;800302 نوشت:
زيرا قرآن به هيچ وجه قابل تحريف نيست
اگر این اصل را قبول دارید ، در خود قرآن اینطور آمده:

والنَّجْمِ إِذَا هَوَى
سوگند به [آن‏] ستاره وقتى كه فرو افتد

مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى
يار و دوست شما [حضرت محمد ص] نه گمراه شده و نه منحرف گشته

وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى
و او هرگز از هواى نفس سخن نمی ‏گويد

إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى
آنچه می گويد ، چیزی جز آنچه به او وحی میشود نیست

پس طبق گفتهء همین قرآن که شما به تحریف ناپذیری آن اعتقاد دارید ، آنچه پیامبر(ص) میگوید و تبیین میکند ، عین وحی الهی است
در نتیجه

اگر برای بنده و شما مشخص بشود که پیامبر(ص) حرفی را فرموده و عملی را جزء واجبات دانسته اند ، طبق دستور خود قرآن ، باید به آن عمل کنیم
حالا می ماند این نکته که بررسی بفرمائید ببینید دلایل و اسنادی که از قول پیامبر(ص) برای نحوهء نمازخواندن به ما رسیده ، قابل قبول هستند یا خیر

چون جناب عامل بنده حقیر رو دعوت به بحث کردند تا حد سواد خود می نویسم که صد البته سوادی و توشه ای ندارم...
قرآن بار ها اعلام کرده این کتاب نیست الی بشارت دهنده و بیم دهنده و ... می تونید سرچ بفرمایید...
از طرفی همچنانیکه در بسیاری از کتب شیعی و اهل تسنن آمده، پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین فرمودند انی تارکم.... کتاب ال... و عترتی...
ما در برنامه نویسی ++C می تونیم یه الگو و کلاس رو در دو قسمت جداگانه بنویسیم: یکیش اسمش هست فایل سر آمد یا header فایل با پسوند .h و دومیش هست فایل سورس یا منبع با پسوند cpp
در فایل سرآمد ما می تونیم جزئیات رو هم پیاده کنیم ولی ترجیح داده می شه فقط کلیات و ظاهر امور رو در .h یا سرآمد بنویسند و جزئیات رو در فایل سورس یا منبع یا cpp بنویسند...
این دقیقا عین قرآن و عترت هست...قرآن به ذکر کلیات پرداخته (سرآمد) و جزئیات رو سپرده به پیامبر و امامان(منبع).
قرآن بشارت و بیم و چارچوب رو تعیین کرده و کلیات رو فرموده و جزئیات رو سپرده به ولی...
مسئولیت ولی چیه؟ اگر قراره کتاب ریاضی و فیزیک رو بخونید، آیا نیاز به معلم دارید؟ آیا نیاز به مثال دارید؟ صد البته بله.. اینکه کتاب زندگی و هدایت رو بخونید، آیا نیاز به مثال و معلم ندارید؟
اگر دقت کرده باشید کیفیت نماز تشیع و تسنن جز در برخی موارد سطحی فرقی نداره، و این برا خاطر این هست که علمای واجد هر زمان چه در مورد تشیع و چه در مورد تسنن از لابه لای احادیث معتبر و صحیح، روش نماز رو بدست آوردن، در صورتیکه کار بنده برنامه نویسی هست و کار شما .... و این علما هستند که زندگیشونو وقف اکتشافات و .. کردند..از طرفی مطمئن باشید اگر فردا روزی با خدای عالمیان طرف بشید، هیچگاه به شما نمی فرمایند چرا نماز رو به صورتی خوندی که گفته شده بود؟ چرا تحقیق نکردی؟ چون شما می فرمایید: تکلیف برای من به این گونه تعیین شده بود و شما فرمودی: بر هیچ کسی جز بر مبنای توانش تکلیف نگذاشتیم، پس من هم نمی توانستم عمری صرف این کار کنم تا ببینم حقیقتا خود پیامبر (ص) چگونه نماز میخوانده و یا در لایه های درونی قرآن، چگونه کیفیت نماز را تعیین کرده بود... خود قرآن می فرماید: لا یمسه الی المطهرون...و اونها هم کسان خاصی هستند که می تونند از لایه های درونی قرآن اکتشافات خاص داشته باشند... که صد البته خود بنده اینگونه نیستم...

amirhn;800302 نوشت:
حرف شما صحيح

ولي از كجا بدانيم اين شيوه نماز خواندن درست است ؟ چرا ٤ ركعت چرا در ركوع سبحان الله بگوييم

منظورم از اين كه اگر در قرآن امده بود سريع الحساب قابل پذيرش بود زيرا قرآن به هيچ وجه قابل تحريف نيست

براي مثال اينجوري من مي توانم بگويم كه خدمت به مردم نماز من است يا ياد خدا نماز من است اينگونه نماز خواندن چون در قرآني كه قابل تحريف نيست نيامده براي من مقبول نيست زيرا اگر در قرآن بود بايد پيروي مي شد من هم نمي گويم همه چيز بايد در قرآن مي امده ولي نمازي كه ستون دين و از مهم واجبات است بايد نكته اي نشانه اي در قرآن كريم بر نحوه خواندن آن امده باشد

لطفا كمك كنيد شديدا دچار تناقض شده ام

سلام دوست گرامی منم مثل شما مشتاق دین هستم در کنار عمل به آن که موقعیت هاش فرار هستند .

من در این مورد نظری ندارم چون من اصلا لیاقت جوابگویی همچین سوالاتی ندارم اما به عنوان یک شخص بحث کننده من چند وقت پیش در مورد این مطلب برخورد داشتم و روی این موضوع زمانی رو فکر کردم امیدوارم

مشکلات من رو تصحیح کنید :

دین از دو طریق بوجود آمده دین سخنگو که پیامبر (ص) و ائمه معصومین بودند و دین صامت که همان قرآن که بر پیامبر (ص) نازل شده می باشد .

خداوند با این روش به دو نسل از انسان توجه کرده نسل هایی که در آن زمان بودند و انسانهایی که در نسل های بعدی بوجود می آمدند . حکمت مربوط به آن نسلها را فقط حکما و فقهای دینی می تونند درک کنند و من بی خبر هستم .

خداوند با این روش نسل ها رو ترقیب به تفکر می کردند تا نسل های بعدی خودآگاه پیشرفت های ذهنی داشته باشند . می دانیم که انسان هرچه روش های جسمی و فکری بیشتری انجام دهد مغز و جسم انسان رشد بیشتر می کند و

کامل تر می شود بنابراین خداوند این رو در نظر گرفته اگر انسان بر اساس مشکلاتی از پیشرفت های خود غافل شود با واجبات و مستحبات آنها را جبران کند و یا کامل تر و بهتر کند . حالا خدا چرا واجبات رو از انسان باز خواست می کند در

آن دنیا جوابش خیلی راحت هست چون اگر خودمان را ترغیب به پیشرفت نکنیم هم برای مشکلات خودمان راه حل های خوبی را در نظر نمی توانیم بگیریم و به راحتی نامید می شویم و در مشکلات سنگین نابود می شویم و هم نسل هایی

که در اطراف ما و در آینده خواهند آمد را به ورطه نابودی می کشانیم و در اصل به ضرر خودمان است چون از لحاظ اقتصادی و سیاسی بحران هایی را خواهیم دید همانطور که در سرتاسر دنیا این را می بینیم الان در ایران اگر انسانهایی رو

می بینید که مثل آهن و حتی فرا تر از آهن و سر سخت تر از هرچیزی در مقابل مشکلات و طوفان های حوادث ایستادگی کردند رازش را می توانی در عبادت های خالصانه ببینی .

نماز چیزی است که در آن شکی نیست چون حداقل اگر خالصانه سعی کنی نمازت رو برای خدای خودت بخوانی و نه اجبار اثرات آن را خواهی دید هرچند اگر اولش رو همینجوری هم شروع کنی نشانه هایی از این که با نماز به چه سطح

هایی خواهی رسید و حقانیت نماز برایت نمایان می شود . من خودم آثارش رو دیدم و حقیقت نماز رو قبول دارم فقط لیاقت نماز این مدت با مشکلاتی که داشتم ازم گرفته شده اما خدا مشکلاتی که برای من بوجود آمده تا عبادت هایم رو

دوباره درست کنم را دارد حل می کند . باور کن فقط خدا می داند چی باعث شده نمازم سخت بشه اما یک روزی هم تو می بینی اگر روزی سیل مشکلات بسمتت بیاد خدا برای برگشت تو به عبادت خالصانت که هفده رکعت هستش اونم

زمان زیادی نمی برد هر کاری می کنه حتی کاری می کند در حد معجزه خدای خیلی تواناست نماز خالصانت رو شروع کن و در نماز عاشق خدا باش تا خدا نه فقط فایده نماز رو بهت نشون بده بلکه عشق واقعیش رو نثارت کنه .

در هر صورت با اینکه جملات من ناقص برای شناسوندن نماز هستش من کمی از فواید نماز رو برات می گویم :

1- زمانی که صورت رو می شوری و وضو می گیری طراوت زندگی رو می توانی همراه وضو گرفتن احساس کنی ( فقط زمان وضو گرفتن بد اخلاق نباش d: )

2- رکعت اول و دوم سوره و حمد دو حالت برای فایده دارند :

حالت اول فقط عربی خواندن : وقتی ذهنت رو به سمت خداوند متمرکز می کنی و همینطور درون دلت اشتیاق رو بوجود می آوری چندیدن ارگان بدن همزمان دارند کار می کنند یکی از آنها مغز که چندیدن قسمتش همزمان کار می کند و

بهترین حالتش آماده ساختن ضمیر ناخودآگاه برای افکار و خلقایت خوب و هوشمندانست ، همینطور کمک شایانی برای تنظیم تنفس و تپش قلب دارد .

حالت دوم خواندن همراه یاد اوری ترجمه آنها در ذهن هستش ( البته ترجمه فارسی رو نباید به زبان آورد بلکه آنها را بعد از خواندن هر سوره باید درون ذهن مرور کنی و البته یک تکنیک تکاملی دارد که در این دوره زمونه نمیشه انجامش داد )

در این حالت مغز برای مرور مطالب آماده تر می باشد و قدرت ذهنیات و تفکر و حفظ اسرار آماده تر می کند و باقی مواقع که از نظر پزشکی هم پیشرفت نکردم تا کامل توضیح بدم و کلی فواید دارد .

3- وقت رکوع به سمت خالق اعظم تعظیم می کنی و به خالق کل دنیا که همه دنیا برای داشتنش در تلاشن اعم از خودم این حرف رو می گی : سبحان ربی العظیم و بحمده : تسبیح می گویم خدای من که بزرگ و بی انتها و بی نهایت

هستش و او را سپاس می گویم اینجا داری خدای رو مخصوص خودت می خوانی . پس خدا برات هر کاری می کنه ، هرکی نماز رو بخونه وارد محبت خدا می شه و تا پای اثبات اون بنده هر کاری می کنه . نماز رو دست کم نگیر

و هم اینکه بدن رو نرمش و کمک به سلامتیش می کنه ( البته نمی خواستم توضیح بدم چون از بار معنایی نماز کم می کنه اما واقعا فواید خاصی داره )

4- وقت سجود می گوید سبحان ربی الاعلی و بحمده : پاک و منزه است خدای پاک و منزه من ( در اصل نماز یک جایگاه خصوصی برای ما پیش خدا باز می کنه تا هرکس خصوصی خدای خودش را داشته باشد ) مصل یک گوشی با چند خط

است خدا به کدام خط زود تر جواب میده اونی که براش با ارزش تر باشه ( من که نیستم امیدوارم شما باشید و پیش او شفاعت ما رو هم انجام بدید )

5- قشنگ ترین قسمت نمار قنوت : وقتی دستهات رو میاری بالا تا از خدای خودت خواسته هات رو بخوای ( من که اشکم در اومد ) خیلی لحظه دوست داشتنی هستش .

6- تشهد : گواهی می دهم هیچ کس لیاقت پرستش نداره جز خداوند که یگانه است و شریک ندارد . انگار می خوای فریاد بزنی خدای من همچین شخصیه هیچ کس قدرت مقابله با من و خدای من رو نداره .

گواهی می دهم محمد (ص) بنده و فرستاده اوست . ( اینجا داری می گی خدای من منم بنده های خالص تو رو می شناسم همونطور که پیامبر تو حضرت محمد (ص) می شناسم که جزء بهترین بنده های تو بوده است منم دلم می خواد

مثل اون باشم و برای تو عزیز باشم ، کمکم کن از گناهان و مشکلات دور باشم . کمکم کن خدای من که تو تنها نجات دهنده هستی )

7- سلام : اینجا شروعش با سلام بر پیامبر کسی است که اخلاقش باعث شد خداوند او را به پیامبری برگزیند پس کسی است که به بندگان خدا علاقه شدیدی داره و نجات دهنده بعد از خداست و شفاعت کننده پیش او . ( هیچ دوستی بعداز

خدا مثل پیامبران و امامان نمی شه )

السلام علینا و علی عبادالله الصالحین : سلام بر ما ( اگر انفرادی باشه با ملائک همراهت و نماز جماعت باشه سلام بر ما که شامل همه حضار نماز گزار و ملائک همراه خودت و همراه دیگران است )

{ این تفصیری بود که در وبسایت ها جستجو کردم و استنباط خودم رو از همه آنها در مورد السلام علینا داشتم برای معنی دقیق تر به علما و مراجع مراجعه شود }

و همینطور سلامی به بندگان صالح هستش اینجا خودت رو در جمع بندگان صالح قرار می دی واقعا فوق العادست وقتی در جمع صالحان باشی کسانی که رشد کافی رو کردند و می تونند بهت در تمام امور کمکت کنند و جز دوستانت باشند .

السلام علیکم و رحمت الله و برکاته : سلام بر شما و رحمت خدا و برکات خدا بر شما باد : اینجا روحت می رود که با صالحان محشور بشه داری از همان جا خبر آمدنت را به آنها می دهی و آنها منتظر ورود تو هستند .

نماز زیباست و کلی فواید داره بهترینش عاشق خدا شدن و خدا عاشق تو شدنه .

نماز صیقل دهنده رابطه ما با خداست ، عاشق و عشقی که ما درگیرش بودیم و هستیم و یا فراموشش کردیم و یا در حال فراموش کردنش هستیم !!!

مشکلات هستند چون راهی رو رفتیم که راه انبیا و اولیا خدا نبوده یا امر به معروف نبوده و نکردیم یا خواستیم از راهی زرنگی کنیم که ضرر آن را در نظر

نگرفتیم . اما با همه اوصاف هنوز خدا عاشق ماست دلیلش همین واجب بودن نمازه اگر عاشق نبود نماز رو واجب نمی کرد تا راهی برای بازگشت ما باشه

نماز آخرین راه برای بازگشت به خداست جایی که یک خط شخصی برای ارتباط با اون برقرار می کنیم و ارزش نماز جماعت به اینه که یک جمع هم دل می

خواهند با خدا ارتباط برقرار کنند و دسته جمعی و گروهی به گروه مومنان و صالحان اضافه بشند و در این راه همدل و همراه هستند و به همدیگه در مشکلات

کمک می کنند .

از نظر من نماز یعنی عاشقی روشش فرق نداره اما اصلش فرق داره اصل عاشقی رو باید یاد گرفت و روش عاشقی نماز هم رسم عاشقیه وقتی عشق از

نظر خدا یعنی پیامبر (ص ) باید عشق پیامبر رو پیدا کرد تا رسم عاشقی رو فهمید . پیامبر گفت عشق من فاطمه (س) و علی (ع) هستند یعنی به عنوان پیامبر

(ص) خصوصیاتی رو درون آنها دید که خدا می خواست پیامبر (ص) آنها را ببیند تا به آینده مسلمین و جانشین پس از خودش امیدوار باشد و خدا چشمها را

می بندد تا زمانی که چیزی که باید دیده شود پس خدا خواست غدیر خم را ، پس سر نخ رو بگیر تا انتهای عاشقی برسی و خودت سرلوحه بقیه عاشقا بشی .

بسيار ممنونم تا حدودي قانع شدم ولي اين پيام اخري دوستمون كامل بود به ولي اثبات قراني مي خواهم كه مثلا در قران اشاره شده نماز ظهر را ٤ ركعت بخوانيد نه ٢ ركعت و بنده مي دانم بايد از سنت پيامبر پيروي كرد ولي خب از كجا معلوم احاديث رو تحريف نكرده باشند ؟ چون قابل تحريف است وقتي در قران نيست ولي اگر از نحوه نماز خواندن و ركعت ها كه پيامبر گفته اند نشانه اي در قران به بنده بدهيد قانع مي شوم

بسيار ممنون از اهميتي كه ميديد

Amirhn;800330 نوشت:
بسيار ممنونم تا حدودي قانع شدم ولي اين پيام اخري دوستمون كامل بود به ولي اثبات قراني مي خواهم كه مثلا در قران اشاره شده نماز ظهر را ٤ ركعت بخوانيد نه ٢ ركعت و بنده مي دانم بايد از سنت پيامبر پيروي كرد ولي خب از كجا معلوم احاديث رو تحريف نكرده باشند ؟ چون قابل تحريف است وقتي در قران نيست ولي اگر از نحوه نماز خواندن و ركعت ها كه پيامبر گفته اند نشانه اي در قران به بنده بدهيد قانع مي شوم

بسيار ممنون از اهميتي كه ميديد

خواهش می کنم دوست گرامی وظیفه همه ماست که در مسائل و مشکلات به همدیگه کمک کنیم من میرم منابع دقیقی به دست بیارم و امیدوارم در این مدت بقیه دوستان جواب قانع کننده ای بدهند در هر صورت من

میرم دنبال منابع و مدتی نیستم و سعی می کنم با دستان پر برگردم . شما دعا کن مشکلات از پیش روی من برداشته بشند من هرچیزی بخواهید براتون فراهم می کنم . من خودم وقتی برای اولین بار نماز را خواندم و

اثراتش رو دیدم دیگه به هیچ چیزی توجه نکردم فقط دوست دارم نماز را بصورت شیعه گونه بخونم دیگه چیزی برام مهم نیست ولی برای سوال شما و راضی کردن شما دنبال منابع می گردم چون دوست دارم وقتی نماز

می خونم مطمئن باشم خیلی ها هم در سرتاسر دنیا نماز می خونند خیلی قشنگه هرچند خیلی ها نخونند ما که می خونیم پس من رفتم دنبال منابع موفق باشید .

amirhn;800330 نوشت:
بسيار ممنونم تا حدودي قانع شدم ولي اين پيام اخري دوستمون كامل بود به ولي اثبات قراني مي خواهم كه مثلا در قران اشاره شده نماز ظهر را ٤ ركعت بخوانيد نه ٢ ركعت و بنده مي دانم بايد از سنت پيامبر پيروي كرد ولي خب از كجا معلوم احاديث رو تحريف نكرده باشند ؟ چون قابل تحريف است وقتي در قران نيست ولي اگر از نحوه نماز خواندن و ركعت ها كه پيامبر گفته اند نشانه اي در قران به بنده بدهيد قانع مي شوم

بسيار ممنون از اهميتي كه ميديد

آنهایی که پیدا کردم :

[=arial black]الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ
[=palatino linotype] ( سوره بقره آیه سوم )

ترجمه و تفسیر آیت الله انصاری :
آنان که غیب را باور دارند، و نماز را [با شرایط ویژه اش { این تفصیر برای کسانی است که هنوز نمی دانند شیوه صحیح نماز چیست}] می خوانند، و از هر نعمت [مادی و معنوی] که روزی آنان کرده ایم

[در راه خدا] هزینه می کنند .

بعضی ها می گویند این در سوره بقره و مربوط به بهودی هاست اما واقعیت چیز دیگه ایست هر دینی عبادت های خودش را در دوره های خودش داشته بالاترین دین اسلام است پس بالاترین عبادت نماز

دین اسلام است در طول زمان مردم با رعایت ادیان باید اماده پذیرش دین اسلام می شدند مثل دوران نوشتاری که از عصر حجر با ذغال می نوشتند و در دوران رونسانس خیلی ها با همان قلم پر و

مرکب انس گرفتند و فلم های نوین و مداد رنگی ها و قلم موهای مختلف عصر حاضر را قبول نمی کنند . در مورد دین همچین مثالی نمی شه زد چون گمراهی تو این مثال زیاده ولی می خوام بگم مدرن

ترین و بروز ترین دین است و خود خداوند گفته دین نهایی برای انسانهاست پس ما در درجه آخر ادیان هستیم و این دیگه میزان پیشرفت ما در این دین است که نشان دهنده موفقیت و معرف دین است

دین اسلام کاملترین است چون از اکثر یا تمام روشهای جسمی ، روحی و عقلی برای پیشرفت بشریت ارث برده است { پیشرفت برای سالم زیستن }

[=traditional arabic]قَدْ نَرَىٰ تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ [=times new roman]ۖ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا [=times new roman]ۚ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ [=times new roman]ۚوَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ [=times new roman]ۗ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ [=times new roman]ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ ( آیه 144 سوره بقره)

ترجمه و تفسیر آیت الله انصاری :

ما روی آوردن [بسیار] تو را به سوی آسمان [به امید نزول فرشتۀ وحی برای تغییر قبله] می بینیم، مسلّماً تو را به سوی قبله ای که به آن خشنود شوی برمی گردانیم، اکنون رویت را به سوی مسجدالحرام بگردان ، و [شما ای مسلمانان!] هرجا که باشید روی خود را به سوی آن بگردانید، قطعاً اهل کتاب می دانند که تغییر قبله از سوی پروردگارشان کاری برحق است؛ [زیرا در تورات و انجیل خوانده بودند که پیامبر اسلام به سوی دو قبله نماز خواهد خواند،] و خداوند از آنچه [برای پنهان نگاه داشتنِ آیات تورات و انجیل در مسئلۀ تغییر قبله] انجام می دهند بی خبر نیست .

همه دنیا می دانند قبله برای چیست برای برگزاری مراسم عبادت خداوند است { با توجه به آیه سوم منظور از عبادت نماز هستش پس قبله برای برگزاری نماز هستش } حتما ایه بعد از این هم بخوان خیلی مهمه !!!


[=traditional arabic]وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ [=times new roman]ۚوَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
[=traditional arabic]﴿١٥٠﴾ سوره بقره آیه 150

ترجمه و تفسیر آیت الله انصاری :

[آری ای پیامبر!] از هرجا بیرون شدی رویت [را برای اقامۀ نماز] به سوی مسجدالحرام بگردان، و [شما ای مسلمانان!] هرجا که باشید رویتان را [در حال نماز] به سوی آن بگردانید تا برای مردم [که بر اساس تورات از تغییر قبله خبر دارند] بر ضد شما حجت و بُرهانی نباشد، جز کسانی از آنان که [به آیات خدا] ستم ورزیده اند؛ بنابراین از [تبلیغات ناروای متعصبان و متکبّرانِ] اهل کتاب [بر ضد خود و احکام حق و به ویژه تغییر قبله] نترسید، بلکه از [مخالفت با احکام] من بترسید، و [تغییر قبله] برای آن است که نعمتم را بر شما کامل کنم تا به هدایت راه یابید .

[=traditional arabic]يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ [=times new roman]ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ [=traditional arabic]﴿١٥٣﴾ سوره بقره آیه 153

ترجمه و تفسیر آیت الله انصاری :
ای اهل ایمان! [برای حل مشکلات خود و مصونیت از آلودگی ها و رسیدن به رحمت خداوند] از صبر و نماز کمک بخواهید؛ زیرا خداوند با صابران است«153»

اینجا خدا داره آشکارا می فرماید اگر مشکلی خیلی سخت بود توی زندگی یا حل نشدنی نماز رو بخونید و زندگی روزمرتون رو با صبر بگزرونید خداوند با شماست کمکتون می کنه .

همون حرفی که در پست قبل زدم . یادت هست گفتم ادم زمانی که نماز می خونه با خدا یک رابطه خاص و مرتبط بر قرار می کنه همین یکی از راه حل های گشایش کارهاست .

چون طولانی میشه و پست شلوغ می شه همین تعداد رو فقط در سوره بقره پیدا کردم خدا رحم کنه چقدر مونده من تا امروز قرآن رو ندیده بودم الان مشتاق شدم بخونم ، بقیه رو در پست های بعدی می گذارم . به امید روزهای خوب که همه ما جزء صالحین باشیم تا در آن روز حسرت نخوریم آخه صالح بودن خیلی جزابه مخصوصا شخصیتی که به آدم میده جالبه شخصیتی متفکر ، استوار و با شکوه d:

خدایا دوستت دارم بنابراین دوستم بدار تا دیگران را که خود آگاهی دوست بدارم و کمکم کن تا تلاش کنم دیگران هم تو را دوست بدارند .

دوست عزيزم بسيار ممنونم از شما واقعا خيلي بهم كمك كرديد بسيار ممنونم اميدوارم در دنيا و آخرت عاقبت بخير بشويد همگان

از دوستان ديگر هم بسيار ممنونم و اميدوارم روزي برسد كه مي رسد ، آرزوي عاقبت بخيري در دنيا و سٓراي آخرت را براي همگان داشته باشيم ان شاء الله
با اين حال بنده منتظر پاسخ و نقد هاي جديد شما براي انتقال اطلاعات هستم

بسيار ممنون از دوستان و اين سايت مفيد

سلام علیکم
وقتی خدا می فرماید از پیامبر و امامان اطاعت بکنید و این امر در قرآن هم آمده پس شیوه نماز خواندن ما هم باید از اهل بیت اطاعت بکنیم و در حقیقت آنها هستند که مفسران واقعی و اصلی قرآن هستند

سلام

Amirhn;800302 نوشت:
ولي از كجا بدانيم اين شيوه نماز خواندن درست است ؟ چرا ٤ ركعت چرا در ركوع سبحان الله بگوييم
منظورم از اين كه اگر در قرآن امده بود سريع الحساب قابل پذيرش بود زيرا قرآن به هيچ وجه قابل تحريف نيست
براي مثال اينجوري من مي توانم بگويم كه خدمت به مردم نماز من است يا ياد خدا نماز من است اينگونه نماز خواندن چون در قرآني كه قابل تحريف نيست نيامده براي من مقبول نيست زيرا اگر در قرآن بود بايد پيروي مي شد من هم نمي گويم همه چيز بايد در قرآن مي امده ولي نمازي كه ستون دين و از مهم واجبات است بايد نكته اي نشانه اي در قرآن كريم بر نحوه خواندن آن امده باشد

آیاتی که در قرآن در مورد نماز آمده رو میشه به چند دسته تقسیم کرد:

1.آیاتی که به اصل وجوب نماز اشاره میکنند، مانند:
« ... فَأَقیمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَی الْمُؤْمِنینَ کِتابًا مَوْقُوتًا » (سوره نساء، آیه 103) ، نماز را (به طور معمول)انجام دهید، زیرا نماز وظیفه ثابت ومعینی برای مؤمنان است!
«... وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ » (سوره یونس، آیه 87) ، ونماز را بر پا دارید! و به مؤمنان بشارت ده ( که سر انجام پیروز میشوند!)
«... أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری » (سوره طه، آیه 14) ، نماز را برای یاد من بپا دار !
« ... وأَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إیتاءَ الزَّکاةِ ... » (سوره انبیاء، آیه 73) ، و انجام کارهای نیک و بر پا داشتن نماز و ادای زکات را به آنها وحی کردیم ؛...
« ... وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکینَ » (سوره روم، آیه 31) ، و نماز را بر پا دارید و از مشرکان نباشید.

2.آیاتی که به برخی شرایط و جزئیات مانند زمان انجام نماز پرداخته اند، مانند:
« أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلی‏ غَسَقِ اللَّیْلِ ...» (سوره اسراء، آیه 78) ، نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر ) تا نهایت تاریکی شب(= نیمه شب) بر پا دار ؛... .

3.آیاتی که به برخی اجزاء نماز(رکوع یا سجده) اشاره کرده اند، مانند:
«وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرّاکِعینَ»(سوره بقره ، آیه 43) و نماز را برپاى داريد و زكات بدهيد و با ركوع‏ كنندگان ركوع كنيد.

4.آیاتی که به برخی از انواع نماز اشاره کرده اند، مانند:
«حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی ‏ ... » (سوره بقره، آیه 238) در انجام همه نمازها به خصوص نماز وسطی =(نماز ظهر )کوشا باشید!...
« وَ الَّذینَ هُمْ عَلی‏ صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ » (سوره مؤمنون، آیه 9) ، و آنها (= مؤمنان) بر نمازهایشان مواظبت می نمایند.
ظاهرا زمانی که این آیه نازل شده، مومنین نماز را با شرایط مخصوصی میخواندند و قرآن هم به آن اشاره نموده است.

5.برخی آیات که بعد از ذکر وجوب نماز به وجوب تبعیت از پیامبر(ع) هم اشاره کرده اند و به نوعی شرایط و اجزاء نماز رو منوط به تبعیت از پیامبر(ع) میداند، مانند:
« وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ‏... » (سوره نور، آیه 56) ، و نماز را بر پا دارید، و زکات بدهید، و رسول (خدا) را اطاعت کنید تا مشمول رحمت (او) شوید.

[="Arial"][="Blue"]سلام مجدد

Amirhn;800330 نوشت:
بنده مي دانم بايد از سنت پيامبر پيروي كرد ولي خب از كجا معلوم احاديث رو تحريف نكرده باشند ؟ چون قابل تحريف است وقتي در قران نيست ولي اگر از نحوه نماز خواندن و ركعت ها كه پيامبر گفته اند نشانه اي در قران به بنده بدهيد قانع مي شوم

احادیث ما به چند دسته تقسیم میشوند:
خبر متواتر:خبر متواتر روایتی است که راویان آن در هر طبقه پُرشمار باشند(تعدد سند)، به حدی که تبانی آنها بر دروغ‌بافی ممکن نباشد، به همین دلیل اطمینان داریم این احادیث از معصوم صادر شده است. اینگونه روایات هم در اعتقادات و هم در فقه معتبر هستند.
خبر مستفیض: اگر در هر طبقه از سند حداقل سه راوی وجود داشته باشد، به آن خبر مستفیض گفته می‌شود.
خبر واحد: اگر روایتی ویژگی خبر متواتر را نداشته باشد خبر واحد حساب می‌شود.(خبر مستفیض هم یکی از اقسام خبر واحد است)
بنابراین همه اخبار قابل تحریف نیستند، مانند خبر متواتر که یقین(عرفی) آور است. خبر مستفیض هم که راویان متعدد اند ولی به حد تواتر نمیرسند نیز اطمینان آور است و البته خبر واحدی که راوی متعدد نداشته و راویان مورد وثوق باشند هم ظن آور است و قابل اعتماد.

اما در مورد نماز و نحوه خواندن آن که پیامبر(ص) در طی بیست و سه سال در مکه و مدینه انجام داده است، آنقدر روایت از شیعه و سنی داریم که شک کردن در نحوه آن جایی ندارد. البته همین وحدت رویه در نماز خواندن(به جز مسائل بسیار جزئی مانند دست روی دست گذاشتن در قیام) مسلمین بعد از گذشت چهارده قرن شاهد این مدعاست.[/]

Amirhn;800447 نوشت:
از دوستان ديگر هم بسيار ممنونم
خواهش میکنم برادر
نکتهء دیگری هم به ذهنم رسید که شاید برای شما مفید باشد
این مطلب را تا انتها و با دقت بخوانید برادر عزیز

چند وقت پیش سریالی می دیدم که نکته ای بسیار آموزنده در آن بود
زن و شوهری با هم زندگی میکردند. روزی یک خانم در خانهء آنها آمد و در را زد. زن رفت و در را باز کرد. آن خانم گفت: من زنِ دیگرِ شوهرتان هستم!

خلاصه شرایط بدی بوجود آمد و زندگی آنها گرفتار مشکل شد. اما شوهر مدرکی داشت که ثابت میکرد این خانم دروغ میگوید و توسط افرادی که دشمنی قدیمی داشته اند ، مأمور شده تا زندگی این خانواده را به هم بزد. نکتهء جالب این داستان این بود که:

قبل از اینکه شوهر برود و مدرک خودش را بیاورد ، رو به زنش کرد و گفت: باید همین الان بگویی که به من اعتماد داری یا نه!
زن گفت: اما من که هنوز مدرک تو را ندیده ام!
شوهرش گفت: من هم برای همین پرسیدم. اگر قرار باشد با مدرک مرا قبول کنی ، دیگر با بقال سر کوچه چه فرقی داری؟! او هم اگر مدرک مرا ببیند باورم میکند. اما من از همسرم که از من شناخت دارد ، انتظار دارم طبق شناختی که از سالها زندگی با من پیدا کرده باورم کند. تو باید خودم را قبول داشته باشی ، نه مدرکم را

ماجرای خدا با ما هم همینطور است. البته نه اینکه باید چشم بسته همه چیز را قبول کنیم ، خیر منظور من این نیست. همانطور که آن شوهر انتظار داشت همسرش از روی شناخت چند ساله ، او را باور کند ، خدا هم نمیگوید هیچ شناختی نداشته باشید ، اما میگوید ارزش عشق شما به من ، در این است که با توجه به شناختی که از من پیدا کرده اید ، یک جاهایی حرف مرا ندیده قبول کنید. وگرنه هر آدمی را ببرند و آخرت ، فرشتگان ، بهشت و چهنم و..... را نشانش بدهند ، قبول خواهد کرد. در آن صورت دیگر چه ارزشی دارد؟

خداوند وقتی حضرت آدم را خلق میکند ، به فرشتگان میگوید به او سجده کنید؟!!!
چرا؟ چرا خداوند چنین چیزی میگوید؟ حتی شیطان برمیگردد و میگوید خدایا تو اگر بخواهی تا هر زمانی که بگویی به خودت سجده میکنم
اما خدا میگوید نه! من میخواهم تو به آدم سجده کنی!

میدانید خدا دارد چه درسی میدهد؟
درس پیروی از ولی معصوم. همانطور که از ما نیز خواسته به امامان(ع) تعظیم کنیم. البته نه تعظیم از روی پرستش ، بلکه تعظیم از روی پذیرش دستور

پس می بینید که خداوند در همه جا از این روش استفاده کرده که همه چیز را خودش نگوید و انتظار دارد ما به دنبال منبعش برویم. به همین دلیل خداوند جوری دین را برای ما آورده که یک جاهایی نیاز باشد ما از عقل ، درک ، بینش و اطاعت از معصومین(ع) استفاده کنیم تا مشخص شود چه کسانی مؤمن واقعی هستند. همانطور که با امتحان سجده ، کفر و ایمان حقیقی شیطان آشکار شد. برای همین است که خداوند بعضی چیزها را بطور مستقیم در قرآن نیاورده ، تا بندگانش را امتحان کند. از جمله چگونگی نماز را نیاورده ، ماجرای امامت امام علی(ع) را مستقیماً و با ذکر نام اشاره نکرده ، ظهور امام مهدی(عج) را بطور مستقیم اشاره نکرده و.......

من همیشه گفتم باید هرچیزی رو از منابع صحیحش بدست بیاوری طوری که من جستجو می کردم کلی تایپیک شلوغ می شد . در کل حرف همه ما اینه دین اسلام یک پکیچ هستش که اسلام جلد این بسته هستش برای یافتن حقیقت

چیزهایی که درونش است باید این بسته را گشود و درونش رو ببینی . خدا برای این دین خیلی هوشمندانه عمل کرده چون مشکلاتی که بر سر راه این دین بود خیلی زیاد بوده طوری که کافی بود هرکسی راحت ازش سر در بیاره تا به راحتی

تحریف بشه . برای دیدن حقیقت دین اسلام باید درون دنیا سفر کنی . برای یافتن اسرار دین اسلام باید از اهلش سوال کنی .با تشکر از تمام کسانی که در این سایت هر روز تلاش می کنند تا جامعه ای سالم داشته باشیم .

دین اسلام مثل یک صندوق امنیتی است که دو جای قفل و چندین جای رمز داره اگر کلید های پیامبر و ائمه را درونش جا ندی هر کدی هم وارد کنی این صندوق باز نمیشه و وقتی این دو کلید رو جای دادی با توجه به احادیث و سخنان انبیاء و ائمه و

رهبری و حکما و فقهای دینی می توانی رمز رو بدست بیاوری و صندوق چند لایه دین اسلام رو باز کنی من هرکاری کردم بخاطر این بود که دوست داشتم با شما دوستان گرامی هم صحبت بشم درسته خیلی توی این مباحث ضعیفم ولی انقدر

دوست دارم مثل شما ها باشم تا خدا ازم راضی باشه که بی حد و اندازست . امیدوارم من ضعیفم کمکم کنید تا در اعتقادات مثل شما ها استوار بشم . از همتون بسیار سپاسگذارم .

با تشکر از همتون ببخشید که نتونستم کاری انجام بدم اما همینکه به منم این فرصت رو دادید تا در بحثتون شرکت کنم خیلی سپاس گذارم .

عبدالرحیم;800470 نوشت:
سلام علیکم
وقتی خدا می فرماید از پیامبر و امامان اطاعت بکنید و این امر در قرآن هم آمده پس شیوه نماز خواندن ما هم باید از اهل بیت اطاعت بکنیم و در حقیقت آنها هستند که مفسران واقعی و اصلی قرآن هستند

یکی از کاملترین صحبت ها که هرچه تلاش می کردم نمی توانستم توضیحش بدهم بسیار متشکرم از پست شما ، دوست دارم همیشه در کنار شما دوستان به یادگیری بپردازم امیدوارم بتونم از شما اساتید چیزهای خیلی زیادی یادبگیرم .

Reza-D;800513 نوشت:
خواهش میکنم برادر
نکتهء دیگری هم به ذهنم رسید که شاید برای شما مفید باشد
این مطلب را تا انتها و با دقت بخوانید برادر عزیز

چند وقت پیش سریالی می دیدم که نکته ای بسیار آموزنده در آن بود
زن و شوهری با هم زندگی میکردند. روزی یک خانم در خانهء آنها آمد و در را زد. زن رفت و در را باز کرد. آن خانم گفت: من زنِ دیگرِ شوهرتان هستم!

خلاصه شرایط بدی بوجود آمد و زندگی آنها گرفتار مشکل شد. اما شوهر مدرکی داشت که ثابت میکرد این خانم دروغ میگوید و توسط افرادی که دشمنی قدیمی داشته اند ، مأمور شده تا زندگی این خانواده را به هم بزد. نکتهء جالب این داستان این بود که:

قبل از اینکه شوهر برود و مدرک خودش را بیاورد ، رو به زنش کرد و گفت: باید همین الان بگویی که به من اعتماد داری یا نه!
زن گفت: اما من که هنوز مدرک تو را ندیده ام!
شوهرش گفت: من هم برای همین پرسیدم. اگر قرار باشد با مدرک مرا قبول کنی ، دیگر با بقال سر کوچه چه فرقی داری؟! او هم اگر مدرک مرا ببیند باورم میکند. اما من از همسرم که از من شناخت دارد ، انتظار دارم طبق شناختی که از سالها زندگی با من پیدا کرده باورم کند. تو باید خودم را قبول داشته باشی ، نه مدرکم را

ماجرای خدا با ما هم همینطور است. البته نه اینکه باید چشم بسته همه چیز را قبول کنیم ، خیر منظور من این نیست. همانطور که آن شوهر انتظار داشت همسرش از روی شناخت چند ساله ، او را باور کند ، خدا هم نمیگوید هیچ شناختی نداشته باشید ، اما میگوید ارزش عشق شما به من ، در این است که با توجه به شناختی که از من پیدا کرده اید ، یک جاهایی حرف مرا ندیده قبول کنید. وگرنه هر آدمی را ببرند و آخرت ، فرشتگان ، بهشت و چهنم و..... را نشانش بدهند ، قبول خواهد کرد. در آن صورت دیگر چه ارزشی دارد؟

خداوند وقتی حضرت آدم را خلق میکند ، به فرشتگان میگوید به او سجده کنید؟!!!
چرا؟ چرا خداوند چنین چیزی میگوید؟ حتی شیطان برمیگردد و میگوید خدایا تو اگر بخواهی تا هر زمانی که بگویی به خودت سجده میکنم
اما خدا میگوید نه! من میخواهم تو به آدم سجده کنی!

میدانید خدا دارد چه درسی میدهد؟
درس پیروی از ولی معصوم. همانطور که از ما نیز خواسته به امامان(ع) تعظیم کنیم. البته نه تعظیم از روی پرستش ، بلکه تعظیم از روی پذیرش دستور

پس می بینید که خداوند در همه جا از این روش استفاده کرده که همه چیز را خودش نگوید و انتظار دارد ما به دنبال منبعش برویم. به همین دلیل خداوند جوری دین را برای ما آورده که یک جاهایی نیاز باشد ما از عقل ، درک ، بینش و اطاعت از معصومین(ع) استفاده کنیم تا مشخص شود چه کسانی مؤمن واقعی هستند. همانطور که با امتحان سجده ، کفر و ایمان حقیقی شیطان آشکار شد. برای همین است که خداوند بعضی چیزها را بطور مستقیم در قرآن نیاورده ، تا بندگانش را امتحان کند. از جمله چگونگی نماز را نیاورده ، ماجرای امامت امام علی(ع) را مستقیماً و با ذکر نام اشاره نکرده ، ظهور امام مهدی(عج) را بطور مستقیم اشاره نکرده و.......

خیلی زیبا توضیح دادید بسیار متشکرم .

[="Arial"][="Blue"]سلام

Amirhn;800302 نوشت:
منظورم از اين كه اگر در قرآن امده بود سريع الحساب قابل پذيرش بود زيرا قرآن به هيچ وجه قابل تحريف نيست
براي مثال اينجوري من مي توانم بگويم كه خدمت به مردم نماز من است يا ياد خدا نماز من است اينگونه نماز خواندن چون در قرآني كه قابل تحريف نيست نيامده براي من مقبول نيست زيرا اگر در قرآن بود بايد پيروي مي شد من هم نمي گويم همه چيز بايد در قرآن مي امده ولي نمازي كه ستون دين و از مهم واجبات است بايد نكته اي نشانه اي در قرآن كريم بر نحوه خواندن آن امده باشد

در توضیح این مطلب روایت زیر راه گشاست:
ابو بصیر پیرامون آیه 59 سوره نساء «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم‏» که مردم را به اطاعت از خدا و رسول و اولیای امور فرا می‏خواند، از امام صادق(ع) میپرسد: چرا قرآن نام ائمه(ع) را نبرده است. اگر واقعا حق با شیعه است و مراد از «اولیای امور» امام علی (ع) و اهل بیت‏ اند، چرا آنان را به نام معرفی نفرمود; «ما باله لم یسم علیا و اهل بیته‏»؟
امام صادق (ع) در پاسخ به سبک خاص قرآن اشاره کرد و فرمود: وقتی برای پیامبر آیه نماز نازل شد، خدا در آن سه رکعت و چهار رکعت را نام نبرد تا آن ‏که رسول خدا (ص) آن را شرح داد. آیه زکات نازل شد، خدا نام نبرد که باید از چهل درهم یک درهم داد تا رسول خدا (ص) آن را شرح داد و آیه حج نازل شد و نفرمود به مردم که هفت دور طواف کنید تا آن ‏که رسول خدا (ص) آن را برای مردم توضیح داد. «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم‏» درباره علی و حسن و حسین - علیهم السلام - نازل شد و رسول خدا (ص) درباره علی فرمود: «هر که من مولا و آقای اویم، علی (ع) مولا و آقای او است; و فرمود من به شما وصیت می‏کنم درباره کتاب خدا و خاندانم; زیرا من از خدای - عزوجل - خواسته‏ام میانشان جدایی نیفکند تا آن‏ها را کنار حوض به من رساند . خدا این خواست مرا برآورد . . . .»
(اصول کافی، ج 2، ص 71)
در این روایت امام صراحتا روش قرآن را بیان کلیات احکام ذکر کرده و بیان جزئیات را وظیفه پیامبر(ص) دانسته است.

قبلا اشاره شد که روش پیامبر در اقامه نماز در طی 23 سال راهی برای توجیه نماز به کمک به دیگران و ... نگذاشته و شکل نماز خواندن مسلمانها تقریبا ضروری دین شده و قابل شک نیست.[/]

Amirhn;800330 نوشت:
مثلا در قران اشاره شده نماز ظهر را ٤ ركعت بخوانيد نه ٢ ركعت و بنده مي دانم بايد از سنت پيامبر پيروي كرد ولي خب از كجا معلوم احاديث رو تحريف نكرده باشند ؟ چون قابل تحريف است وقتي در قران نيست ولي اگر از نحوه نماز خواندن و ركعت ها كه پيامبر گفته اند نشانه اي در قران به بنده بدهيد قانع مي شوم

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سلام علیکم


کاربر گرامی دوستان پاسخ های خوبی دادند از آیات صریح قرآن کریم درباره اطاعت از پیامبر و الگوبودن رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم تا روایات متواتر غدیر و ثقلین

اما درباره مطلب بالا یک آیه ای خدمت شما عرض میکنم شاید مشکلتان حل شود


قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَــلِغَةُ فَلَوْ شَآءَ لَهَدَلـكُمْ أَجْمَعِينَ 149

بگو: «پس برهان رسا ويژه ى خداست، و اگر خدا مى خواست همواره همه ى شما را (به اجبار) هدايت مى كرد.» 149

آيه 149 ـ اينجا "فللّه الحجة البالغة" حجتها و دليلهاى خدا را چه در كتاب و چه در سنت رسا دانسته، و هرگز نارسائى در بيان حقايق وحيانى نيست، كه نه ظنى است و نه هيچگونه اجمالى در اين دو ثقل عظيم اسلامى وجود دارد و ـ چنانكه آياتى از جمله "و لا تقف ماليس لك به علم" ـ كه مكلفان را از پيروى هر گونه گمان بازداشته ـ حجت رساى و حيانى را صد در صد دانسته، كه هيچ حكمى از احكام اصلى و فرعى اسلام بر پويندگان آن هرگز پوشيده نيست، و در حقيقت اين آيه و مانند آن راه جهل را به كلى در زمينه دريافت شريعت ربانى مسدود دانسته
منبع:http://www.olumquran.com/fa/publication/farsi-books/item/tj-forghan2

از این آیه استفاده میشود که احکام الهی (مخصوصا نماز که از مهمترین احکام الهی است) در قرآن و سنت رسا است پس اگر در قرآن صراحتی نباشد باید صراحتی قطع و آور در سنت باشد که همان احادیث فوق حد تواتر شیعه و سنی در رکعات و اجزای نماز است

با تشکر

با عرض سلام و تبريک اعياد شريفه شعبانيّه

در اجابت به دعوت استاد گرامي -جناب عامل- أعطاه الله تعالی أجر العاملين، چند خط تقديم مي‌شود:

البته قبل از هر چيز، عنوان اين موضوع «سؤال اعتقادي مهم» انتخاب شده،

ولي ظاهراً سؤال و ترديد، در مرحله اعتقادات نيست بلکه در مرحله عمل است و در اعتقادات -بحمد الله- مشکلي وجود ندارد، به هر حال،

در مورد اينکه فرموديد:

Amirhn;799667 نوشت:
آيا نحوه نماز خواندن ما در قرآن امده است ؟ لذا طبق احاديث پيامبر به روش امروزي نماز بپا مي داشتند ولي از انجايي كه احاديث و روايات را بايد با قرآن تطبيق داد تا درستي و با نا درستي آن اثبات گردد به دنبال آياتي در قرآن كريم هستم تا اين روش نماز خواندن رو يعني ركوع و ذكر آن و مابقي اركان نماز را براي من اثبات نمايد

1- در قرآن مجيد خطوط کلّي دين بيان شده است، امّا شرح و تبيين آن کليّات بر عهده اهل بيت عليهم السلام است:

وَ أَنْزَلْنٰا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّٰاسِ مٰا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (و اين ذکر را به تو فرو فرستاديم تا براي مردم آنچه را که به ايشان نازل شده تبيين کني) (نحل: 44)

2- خود قرآن مجيد در موارد متعدّد دستور فرموده که به اوامر و نواهي اهل بيت عمل کنيم:

وَ مٰا آتٰاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مٰا نَهٰاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (و آنچه را که رسول به شما بدهد بگيريد و از هر چه نهي کند دست برداريد) (حشر: 7)

3- اصل وجوب اقامه نماز در آيات متعدّد قرآن مجيد به صراحت بيان شده که دوستان و اساتيد اشاره فرمودند، و اين آيه شريفه:

« فَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ إِنَّ الصَّلاَةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَاباً مَوْقُوتاً » (پس نماز را اقامه کنيد چراکه نماز بر مؤمنين، واجبی است با وقت‌هاي معيّن) (نساء: 103)

بنابراين اصل وجوب نماز، معلوم است و اصل وجوب پيروي از اهل بيت هم معلوم است، پس نحوه اقامه نماز که توسط اهل بيت بيان شده هم واجب الاتّباع خواهد بود.

و اين که چرا در قرآن مجيد، نحوه خواند نماز -که ستون دين است- بيان نشده، به همان دليل بود که اشاره شد:

بناي قرآن مجيد بر بيان خطوط کلّي دين است، نه جزئيّات.

همچنان که جزئيّات زکات هم در قرآن مجيد بيان نشده است که مثلا از چه چيزهايي بايد زکات پرداخت شود و نصاب هرکدام چقدر است ووو

در حالي که زکات هم ستون اقتصادي جامعه است.

همچنين کوچکترين اشاره‌اي به تجهيز ميّت نشده که وقتي مسلماني از دنيا رفت دفن و کفنش چگونه بايد باشد؟

و الی ماشاءالله سائر احکام مهم مبتلا به.

و امّا اينکه فرموديد:

Amirhn;800302 نوشت:
از كجا بدانيم اين شيوه نماز خواندن درست است ؟ چرا ٤ ركعت چرا در ركوع سبحان الله بگوييم

ما در هر کاري يا بايد متخصّص باشيم يا بايد به يک متخصّص رجوع کنيم.

و رجوع به متخصّص، يک رويّه‌‌ی عقلائي است که توسط قرآن مجيد و اهل بيت امضاء شده است: «فاسألوا أهلَ الذکر إن کنتم لا تعلمون» (نحل: 43)

متخصّصين ديني هم به ما مي‌گويند که نحوه اقامه نماز که مورد تأييد قرآن و اهل بيت است اينگونه مي‌باشد

که مثلا نماز مغرب، سه رکعت است با آن شرحي که در توضيح المسائل آمده است.

اللهمّ وفِّقنا لما تحبّ و ترضیٰ.

سوال:
آیا شیوه نماز خواندن به همراه جزئیات آن در قرآن مطرح شده است؟ اگر جزئیات آن در قرآن بیان نشده، چطور می توان آنرا اثبات کرد؟

پاسخ:
در برخی آیات قرآن به اصل وجوب نماز(1) و در برخی دیگر پاره ای از جزئیات مانند: زمان نماز خواندن(2)، رکوع یا سجود در نماز(3)، بیان برخی انواع نماز(4) اشاره شده است.

غالب احکام در قرآن بطور کلی و مجمل ذکر شده و بیان جزئیات آن بر عهده پیامبر(ص) و امام(ع) گذاشته شده است. به همین دلیل قرآن در تمام اعصار به مبیّن و مفسّر نیاز دارد.(5) بنابراین بیشتر جزئیات نماز از طریق پیامبر گرامی اسلام(ص) بیان شده و طی 23 سال رسالت ایشان هر روز پنج مرتبه تکرار شده بطوری که بعد از چهارده قرن شیوه نماز خواندن مسلمانها(به استثناء برخی موارد جزئی) یکسان است. از طرفی اگر قرار بود تمام جزئیات دین در قرآن مطرح شود، مثنوی هفتاد من می شد... و چنین کتاب قطوری باعث بی رغبت شدن عموم مردم به آن می شد. اما کتاب موجزی که مسائل اعتقادی، اخلاقی و احکام را بطور فشرده بیان کرده مورد اقبال عمومی قرار می گیرد.

بدین ترتیب روش معقول در بیان احکام الهی اینست که کلیات آن در قرآن مطرح شود و جزئیات با سنت مشخص گردد.(6)


[/HR]1. سوره نساء، آیه 103، سوره یونس، آیه 87، سوره طه، آیه 14، سوره انبیاء، آیه 73 و سوره روم، آیه 31.
2. سوره اسراء، آیه 78.
3. سوره بقره ، آیه 43.
4. سوره بقره، آیه 238، سوره مؤمنون، آیه 9.
5. این مطلب یکی از دلایل شیعه بر لزوم وجود امام معصوم بعد از پیامبر(ص) در تمام زمانهاست و به همین دلیل رسول خدا(ص) فرمود: «إنِّی تارِکٌ فیکُم الثَّقَلَین کتابَ اللهِ وَ عِترَتی… لَن یَفتَرِقا حَتَّی یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ»؛ من دو چیز گران بها را در میان شما به امانت می گذارم، کتاب خدا و عترتم را. این دو از یکدیگر جدا نمی گردند تا این که در کنار حوض کوثر مرا ملاقات کنند.
6. به این شیوه و سبک قرآن در روایت ذیل تصریح شده است:

ابو بصیر پیرامون آیه 59 سوره نساء «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم‏» که مردم را به اطاعت از خدا و رسول و اولیای امور فرا می‏خواند، از امام صادق(ع) میپرسد: چرا قرآن نام ائمه(ع) را نبرده است. اگر واقعا حق با شیعه است و مراد از «اولیای امور» امام علی (ع) و اهل بیت‏ اند، چرا آنان را به نام معرفی نفرمود; «ما باله لم یسم علیا و اهل بیته‏»؟
امام صادق (ع) در پاسخ به سبک خاص قرآن اشاره کرد و فرمود: وقتی برای پیامبر آیه نماز نازل شد، خدا در آن سه رکعت و چهار رکعت را نام نبرد تا آن ‏که رسول خدا (ص) آن را شرح داد. آیه زکات نازل شد، خدا نام نبرد که باید از چهل درهم یک درهم داد تا رسول خدا (ص) آن را شرح داد و آیه حج نازل شد و نفرمود به مردم که هفت دور طواف کنید تا آن ‏که رسول خدا (ص) آن را برای مردم توضیح داد. «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم‏» درباره علی و حسن و حسین - علیهم السلام - نازل شد و رسول خدا (ص) درباره علی فرمود: «هر که من مولا و آقای اویم، علی (ع) مولا و آقای او است; و فرمود من به شما وصیت می‏کنم درباره کتاب خدا و خاندانم; زیرا من از خدای - عزوجل - خواسته‏ ام میانشان جدایی نیفکند تا آن‏ها را کنار حوض به من رساند . خدا این خواست مرا برآورد . . . .» (اصول کافی، ج 2، ص 71).

موضوع قفل شده است