جمع بندی آیا پیامبران انسان بودند؟

تب‌های اولیه

4 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا پیامبران انسان بودند؟
سلام از بنده سوال شده که : از کجا معلوم که پیامبران و ائمه ،مثل مهره نبودند و رهبرانشان(رهبر پیامبران و ائمه) ، اجنه نبوده باشند؟ از آنجایی که محتمل است پیامبری که امی بودند، با اجنه معاشرت داشته بودند و علوم، از اجنه میرسید. لطفا بصورت استدلالی،بیان بفرمایید
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد شعیب
با سلام خدمت شما دوست گرامی اگر کسی کوچکترین آشنایی با دین اسلام داشته باشد می داند که پیامبر و ائمه دائم به خدا دعوت می کردند و هیچ نشانه ای از دعوت به امری غیر از خدا مثلا اجنه در آموزه های دینی نمی توان یافت. مهمترین پیام و دستور پیامبران کلمه" لا اله الا الله " بوده است . اگر پیامبر و یا ائمه از سوی غیر خدا آمده بودند هیچ معنایی نداشت که به خدا دعوت کنند و حد اقل در مواردی باید به آن کس که از سوی او آمده بودند (غیر خدا) دعوت می کردند . از این گذشته در قرآن می بینیم وقتی از اجنه سخن می گوید آنها را به دو دسته جن مومن و کافر خوب و بد درست کار و خراب کار تقسیم می کند و اجنه مومن را پیرو دستورات پیامبر (ص) معرفی می کند : قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا، یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِکَ بِرَبِّنَا أَحَدًا/جن ۱-۲ بگو: به من وحی شده است که جمعی از جن به سخنانم گوش فرا داده‌اند. سپس گفته‌اند: ما قرآن عجیبی شنیده‌ایم، که به راه راست هدایت می‌کند، پس ما به آن ایمان آورده‌ایم و هرگز کسی را شریک پروردگارمان قرار نمی‌دهیم. در روایات هم این مطلب اشاره شده است: روزی یکی از اصحاب از امام کاظم علیه السلام پرسید:« آیا جنیان از شما اطاعت می کنند؟» امام پاسخ فرمود:« آری، قسم به آن که محمد را به پیامبری و علی را به جانشینی ولایت، عزت بخشید، آنها نسبت به ما فرمانبردارتر از شما انسان ها هستند. و البته همان‌ها نیز نسبت به دیگر موجودات کمتر مطیع مایند.»
جمع بندی: سوال: از آنجایی که پیامبری که امی است احتمال دارد با اجنه معاشرت داشته و علوم خود را از اجنه می پرسیده از کجا معلوم که پیامبران (علیهم السلام)، مثل مهره نبودند و اجنه آنها را رهبری نمی کردند؟  لطفا بصورت استدلالی،بیان بفرمایید. جواب: اگر کسی کوچکترین آشنایی با دین اسلام داشته باشد می داند که پیامبر و ائمه (علیهم السلام) دائم به خدا دعوت می کردند و هیچ نشانه ای از دعوت به امری غیر از خدا مثلا اجنه در آموزه های دینی نمی توان یافت. مهمترین پیام و دستور پیامبران کلمه «لا اله الا الله » بوده است ؛ «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» (1)   « وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ » و ما پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم مگر آن که به او وحی می‌فرستادیم که خدایی جز من نیست، پس مرا بپرستید. (2) اگر پیامبر و یا ائمه (علیهم السلام)  از سوی غیر خدا آمده بودند هیچ معنایی نداشت که به خدا دعوت کنند و حداقل در مواردی باید به آن کس که از سوی او آمده بودند (غیر خدا) دعوت می کردند. یا نامی از او می آوردند و یا فضیلتی برای او نقل می کردند. از این گذشته در قرآن می بینیم وقتی از اجنه سخن می گوید آنها را به دو دسته جن مومن و کافر، خوب و بد، درست کار و خراب کار، تقسیم می کند و اجنه مومن را پیرو دستورات پیامبر (صلی الله علیه و آله) معرفی می کند : «قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الْجِنِّ فَقَالُوا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا، یَهْدِی إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَلَن نُّشْرِکَ بِرَبِّنَا أَحَدًا»بگو: به من وحی شده است که جمعی از جن به سخنانم گوش فرا داده‌اند. سپس گفته‌اند: ما قرآن عجیبی شنیده‌ایم، که به راه راست هدایت می‌کند، پس ما به آن ایمان آورده‌ایم و هرگز کسی را شریک پروردگارمان قرار نمی‌دهیم.(3) در روایات هم این به این مطلب اشاره شده است: روزی یکی از اصحاب از امام کاظم (علیه السلام) پرسید:« آیا جنیان از شما اطاعت می کنند؟» امام پاسخ فرمود:« آری، قسم به آن که محمد را به پیامبری و علی را به جانشینی ولایت، عزت بخشید، آنها نسبت به ما فرمانبردارتر از شما انسان ها هستند. و البته همان‌ها نیز نسبت به دیگر موجودات کمتر مطیع مایند.»(4) اگر قبول کنیم که دین اسلام هم برای هدایت جن و هم برای هدایت انسان نازل شده است و اجنه در تبعیت از آن همسنگ انسان ها در این دین تلقی شده اند فرضی برای سوال شما باقی نخواهدماند. از همان ابتدای شروع بعثت پیامبر نیز افراد مغرض و گاه جاهل به پیامبر ها نسبت ارتباط با اجنه می دادند : بر طبق آیه ۳۶ سوره صافات، مشرکان درباره  حضرت محمد (صلی الله علیه و آله)  تعبیراتی مانند «شاعر مجنون» (شاعری که از جنّیان الهام می‌گیرد) به کار می‌بردند و تأکید قرآن مبنی بر آنکه پیامبر(صلی الله علیه و آله ) «مجنون» یا دارای «جنّه» نیست گواه بر دیدگاه مردم  عصر جاهلی درباره جنّ است. (5) پی نوشت : 1- مجلسی، بحار الانوار،اسلامیه، قم،  ج۹، باب اول، ص۱۴۳ . 2- انبیاء: ۲۵ . 3- جن: ۱ 4- در مورد احادیث از این دست رجوع کنید به :  کلینی، کافی، اسلامیه، قم ، ج ۱، ص۳۹۵ . 5 .اعراف : ۱۸۴؛ سبأ: ۴۶؛ طور: ۲۹ .
موضوع قفل شده است