جمع بندی آیا واقعا ظهور نزدیک است؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا واقعا ظهور نزدیک است؟

سلام علیکم

حجت الاسلام پناهیان  می فرمایند : منتظر مقدمات نباشید، در آستانه‌ی ظهوریم

سوالم اینه  چطور انقد با صراحت میگن ؟ ایاواقعا ظهور نزدیکه ؟و اینکه ایا مردم اجازه دارند با این صراحت بگن در استانه ظهوریم ؟ اگه ظهور زود اتفاق نیفتاد ایادباعث سردی و بی اعتقادی جونها نمیشه این حرف ؟

با نام و یاد دوست

 

 

 

 

کارشناس بحث: استاد مشکور

سلام علیکم

حجت الاسلام پناهیان  می فرمایند : منتظر مقدمات نباشید، در آستانه‌ی ظهوریم

سوالم اینه  چطور انقد با صراحت میگن ؟ ایاواقعا ظهور نزدیکه ؟و اینکه ایا مردم اجازه دارند با این صراحت بگن در استانه ظهوریم ؟ اگه ظهور زود اتفاق نیفتاد ایادباعث سردی و بی اعتقادی جونها نمیشه این حرف ؟

سلام و ادب

در پاسخ نکاتی را تقدیم می کنیم:

اولاً با توجه به اینکه اکثر علایم و نشانه هاى غیرحتمی ظهور محقق شده (1) و بر اساس روایات، نشانه های حتمی ظهور هم در سال منتهی به قیام حضرت اتفاق خواهد افتاد و به قدری وضوح و شفافیت دارند که بر احدی آن اتفاق بزرگ مخفی نمی ماند همین امر مى تواند نویدى از نزدیک بودن ظهور باشد.
ثانیاً امر مشخص نمودن زمان قطعی ظهور، فقط در اختیار خداوند است و هیچ کس نمى تواند براى آن زمان دقیقی معیّن کند، اما بیان بعضی از بشارتها به عنوان شاهد و قرینه ای بر نزدیک بودن ظهور و حتی تصریح بر نزدیکی ظهور، با بیان کلی (ظهور نزدیک است) که هم پشتوانه علمی و دینی و هم شواهد و قرائن عینی دارد نه تنها اشکالی ندارد بلکه حتی می تواند امید آفرین باشد.(2) چنانکه خداوند در آیات قرآن تصریح بر نزدیکی قیامت کرده است.(3)
ثالثاً در پهنه روایات، براى آخرالزمان نشانه هایى گفته شده (مانند گسترش فساد، تفسیر دین بر اساس هوا و هوس و...) که این نشانه ها در دوره زمانى ما به وقوع پیوسته یا در حال وقوع است، پس زمان کنونى همان آخرالزمان است و ظهور نیز در این دوران محقق مى شود.
رابعاً از نظر علامه حسن زاده آملی: همان گونه که غیبت دو مرحله اى بوده و غیبت صغرى براى ایجاد آمادگى مردم براى ورود به غیبت کبرى لازم بود، ظهور نیز ممکن است دو مرحله اى باشد ایشان معتقدند  همین حکمت در دوران ظهور حضرت هم رعایت خواهد شد، قرائن و شواهد نشان می‌دهد انقــــلاب اســـلامی و نــــظام مقـــــدس جمهـــــوری اســـــلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم و بین الطلوعین حکومت جهانی امام زمان (ارواحنا فداه) می‌باشد. طبق نظر ایشان، انقلاب اسلامی ایران،  ظهـــــور برنامه‌ای، شخصیـــــتی و حقــــوقی حضرت مهـــــــدی موعـــــود(عجل الله فرجه) بوده و ظهــور جهانی و اصلی حضرت، ظهـــور شخصی و حقیـــقی ایشــان می‌باشد هر کس هر کاری می‌خواهد در دوران ظهور انجام دهد الان شروع کند چون وقتش فرا رسیده و زمینه‌اش از هر جهت آماده است. (4) فلذا از نظر ایشان و بسیاری از علمای معاصر شیعه ظهور بسیار نزدیک است.
خامساً ظلم و تجاوز بیش از حد و روز افزون دولت هاى استکبارى به کشورهاى مظلوم و فقیر جهان به اشکال گوناگون از یک سو، گسترش فساد و تباهی به انحاء مختلف در همه جهان و لجام گسیختگى فرهنگى و فکرى و علمى؛ مانند بحران هویت، بحران مشروعیت، بحران مدنیت از سوى دیگر، باعث هرج و مرج وسیعی در زندگى بشر شده و همه اینها گواه نزدیکی تحقق وعده الهی است از آنجاییکه که طبق روایات، زمان دقیق و قطعی حادثه بزرگ ظهور امری غیبی و مخفی است و ممکن است به یکباره و ناگهانی اتفاق بیفتد.(5) و یا گفته شده در یک سال و یک ماه و یک روز اتفاق می افتد.(6) و یا ظهور سفیانی و حضرت قائم (عجل الله فرجه) را در یکسال گفته اند.(7)

فلذا بر اساس شواهد و قرائن بسیاری و دلایلی که بیان شد، می توانیم بگوییم «ظهور نزدیک است»، و این مطلب به معنای تعیین کردن زمان قطعی برای ظهور نیست که واجد اشکال باشد و در صورت عدم تحقق ظهور در زمان تعیین شده، موجب دلسردی و یأس مؤمنان باشد.

پی نوشت ها:
1. ر.ک: محمد صدر، تاریخ غیبت کبرى، بنقل از کتاب مهدویت(پس از ظهور)، رحیم کارگر، بنقل از پرسمان.
2. برای مطالعه بیشتر ر.ک: مهدویت (پس از ظهور)، رحیم کارگر(نشر معارف)، پیشین، با کمی تغییر.
3. «وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلاَّ کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ، و امر قیامت، درست همانند چشم برهم زدن، و یا از آن هم نزدیک‌تر است؛ چرا که خدا بر هر چیزى توانا است.» نحل، آیه 77.
4. علامه حسن زاده آملی، در جمع اعضاء کانون مهدویت دانشگاه فردوسی، بنقل از خبرگزاری تسنیم.
5. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «إِنَّمَا مَثَلُهُ کَمَثَلِ السَّاعَةِ لا تَأْتِیکُمْ إِلَّا بَغْتَةً، همانا مثل حضرت مهدی(عج) مانند مثل قیامت است که به طور ناگهانی ظهور خواهد کرد.»، خزاز رازى، على بن محمد، کفایة الأثر فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر، ص 250، انتشارات بیدار، قم، 1401 ق.
6. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: « قیام سفیانی، خراسانی و یمانی، در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود که هدایت یافته ترین پرچم، پرچم یمانی است زیرا که به حق دعوت می کند.»، شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 375. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 446.
7. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: « سفیانی و قائم هر دو در یک سال نمایان می‌شوند.»، نعمانی، الغیبۀ، ص267.

در روایات تصریح شده است که تعیین کنندگان وقت ظهور کذابند، این یعنی هیچ کس حق ندارد بگوید ظهور نزدیک است و گرنه دروغگویی بیش نخواهد شد

بلی ما منتظران امیدوار به نزدیکی ظهور هستیم اما با قاطعیت حتی نمی توانیم بگوییم علائم ظهور تحقق یافته و ظهور نزدیک است و متاسفانه برخی در لباس علمای دین توجهی به روایات اصیل ندارند و فکر می کنند هر طور شده باید مردم را امیدوار کرد.

در روایات تصریح شده است که تعیین کنندگان وقت ظهور کذابند، این یعنی هیچ کس حق ندارد بگوید ظهور نزدیک است و گرنه دروغگویی بیش نخواهد شد

بلی ما منتظران امیدوار به نزدیکی ظهور هستیم اما با قاطعیت حتی نمی توانیم بگوییم علائم ظهور تحقق یافته و ظهور نزدیک است و متاسفانه برخی در لباس علمای دین توجهی به روایات اصیل ندارند و فکر می کنند هر طور شده باید مردم را امیدوار کرد.

 سلام

بله در روایات تصریح شده تعیین کنندگان وقت ظهورکذابند، این یعنی مثلا کسی به صراحت بگوید فلان تاریخ، یا ماه آینده، یا هفته آینده ظهور می شود اینها مصداق تعیین وقت ظهور است. اما اینکه بر اساس شواهد و قرائن گفته شود ظهور نزدیک است و باید هر آن آماده باشیم تا از قافله منتظران واقعی عقب نمانیم مصداق تعیین وقت نیست. در خصوص علائم ظهور گفتیم که دو نوع علائم گفته شده، یکی علائم غیر حتمی که در روایات بسیارند و نشانه های آن بیان شده، انسان واقع بین که در بطن ومتن جامعه و با مردم و در همین جهان زندگی می کند به وضوح می بیند که غالب این نشانه های غیر حتمی رخ داده و در جای خود بیان شده است. و اما نشانه های حتمی که به اختلاف، 5 یا 6 مورد گفته شده اینها هنوز رخ نداده و چنانکه گفتیم غالب اینها در سال منتهی به ظهور و قیام حضرت رخ می دهد، بنابراین، همانطور که استاد پناهیان به درستی اشاره کردند: «منتظر مقدمات نباشید، در آستانه‌ی ظهوریم» واقعاً همین طور است، گو اینکه علائم غیرحتمی، مقدمات ظهور بودند که غالباً محقق شده و ما دقیقاً در آستانه ظهوریم.

اگر اینکه خداوند به مردم فرموده قیامت نزدیک است، در حد یک پلک زدن! و یا امام علی (علیه السلام) فرموده اند: دنیا دو روز است، روزی که در آن هستی و فردا و نمونه های بسیاری که خبر از نزدیکی قیامت و مرگ داده اند برای ترساندن مردم بوده و مصداق تعیین وقت است. می توانیم بگوییم اینکه بر اساس شواهد و قرائن، برخی عالمان و اندیشمندان اسلامی، خبر از نزدیکی ظهور می دهند هم مصداق تعیین وقت و برای امیدوار نگاه داشتن مردم است!

جمع بندی

پرسش:
حجت الاسلام پناهیان گفته اند: منتظر مقدمات نباشید، در آستانه‌ی ظهوریم؟! چطور بعضی انقدر با صراحت میگویند؟ ایاواقعا ظهور نزدیک است؟ آیا مردم اجازه دارند با این صراحت بگویند در آستانه ظهوریم؟

پاسخ:
در پاسخ نکاتی را تقدیم می کنیم:
اولاً
بر اساس یک نظر بعضی از نشانه های ظهور محقق شده(1) و این امر می تواند نویدی از نزدیک شدن ظهور باشد.(2) طبق نظر دوم عده‌ای بر این باورند که بسیاری از علائم ظهور اتفاق افتاده است و فقط علایم حتمی نزدیک ظهور، باقی مانده است. البته نمی توان، سخن قطعی و کاملی در این مورد گفت با این وجود هر تعداد از مجموع نشانه های ظهور که واقع شود و تطبیق آن نیز درست باشد، می‌توان گفت که نزدیک شدن ظهور را بشارت می دهد. بر این اساس درست آنست بگوییم: شماری یا (غالب) از حوادث و وقایعی را که معصومین(علیهم السلام) وقوع آن را در دوران غیبت کبری خبر داده و یا به عنوان علائم ظهور بر شمرده اند، واقع شده اند.(3) بر این اساس می توان امیدوار بود که اکثر نشانه های غیرحتمی ظهور رخ داده و چون طبق روایات، نشانه های حتمی ظهور در سال منتهی به قیام حضرت اتفاق خواهد افتاد همین امر هم مى تواند نشانه ای از نزدیکی ظهور و هشداری برای آماده باش منتظران باشد.
ثانیاً امر مشخص نمودن زمان قطعی ظهور، فقط در اختیار خداوند است و هیچ کس نمى تواند براى آن زمان دقیقی معیّن کند، اما بیان بعضی از بشارتها به عنوان شاهد و قرینه در قالب عباراتی نظیر (در آستانه ظهوریم) که دارای پشتوانه علمی و دینی هم هست نه تنها اشکالی ندارد بلکه حتی می تواند امید آفرین باشد. چنانکه می بینیم خداوند در آیات قرآن، بارها تصریح بر نزدیکی قیامت کرده است.(4) بعلاوه، در پهنه روایات، براى آخرالزمان نشانه هایى گفته شده (مانند گسترش فساد، تفسیر دین بر اساس هوا و هوس و...) که این نشانه ها در دوره زمانى ما معمولاً به وقوع پیوسته یا در حال وقوع است، پس زمان کنونى همان آخرالزمان است، از طرفی باید امیدوار باشیم و از طرفی دیگر تحقق ظهور در این دوران، دور از دسترس نیست.
ثالثاً از نظر علامه حسن زاده آملی: همان گونه که غیبت دو مرحله اى بوده و غیبت صغرى براى ایجاد آمادگى مردم براى ورود به غیبت کبرى لازم بود، ایشان معتقدند همین حکمت در دوران ظهور حضرت هم رعایت خواهد شد، قرائن و شواهد نشان می‌دهد انقــــلاب اســـلامی و نــــظام مقـــــدس جمهـــــوری اســـــلامی ایران ظهور صغرای حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه) می‌باشد. طبق نظر ایشان، هر کس هر کاری می‌خواهد در دوران ظهور انجام دهد الان شروع کند چون وقتش فرا رسیده و زمینه‌اش از هر جهت آماده است. (5)
رابعاً ظلم و تجاوز بیش از حد و روز افزون دولت هاى استکبارى به کشورهاى مظلوم و فقیر جهان به اشکال گوناگون از یک سو، گسترش فساد و تباهی به انحاء مختلف در همه جهان و لجام گسیختگى فرهنگى و فکرى و علمى، از سوى دیگر، باعث هرج و مرج وسیعی در زندگى بشر شده و همه اینها گواه نزدیکی تحقق وعده الهی است از آنجایی که طبق روایات، زمان دقیق و قطعی حادثه بزرگ ظهور امری غیبی و مخفی است و ممکن است به یکباره و ناگهانی اتفاق بیفتد.(6)؛ یا گفته شده در یک سال و یک ماه و یک روز اتفاق می افتد.(7) و یا در روایات، خبر از ظهور سفیانی و حضرت قائم (عجل الله فرجه) در یکسال داده اند.(8)
فلذا بر اساس شواهد و قرائن بسیار و دلایلی که بیان شد، می توانیم بگوییم «ظهور نزدیک است»، و این مطلب به معنای تعیین کردن زمان دقیق و قطعی برای ظهور نیست که واجد اشکال باشد. اینکه در روایات تصریح شده تعیین کنندگان وقت ظهورکذابند، این یعنی مثلا کسی به صراحت بگوید فلان تاریخ و فلان ساعت، یا سال و ماه و با هفته آینده ظهور می شود اینها مصداق تعیین وقت ظهور است. اما اینکه بر اساس شواهد و قرائن گفته شود «ظهور نزدیک است» یا «در آستانه ظهوریم» و باید هر آن آماده باشیم تا از قافله منتظران واقعی عقب نمانیم مصداق تعیین وقت نیست.

پی نوشت ها:
1. ر.ک: محمد صدر، تاریخ غیبت کبری، بنقل از مهدویت (پس از ظهور)، رحیم کارگر، نشر معارف، قم، 1388، ص 24.
2. مهدویت (پس از ظهور)، رحیم کارگر، همان.
3. برگرفته از سایت پرسمان دانشگاهیان، کدام یک از علایم ظهور محقق شده است؟ با کمی تغییر.
4. «وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلاَّ کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ، و امر قیامت، درست همانند چشم برهم زدن، و یا از آن هم نزدیک‌تر است؛ چرا که خدا بر هر چیزى توانا است.» نحل، آیه 77.
5. علامه حسن زاده آملی، در جمع اعضاء کانون مهدویت دانشگاه فردوسی، عنوان مقاله: (علامه حسن زاده آملی: ظهور اتفاق افتاده است) بنقل از خبرگزاری تسنیم.
6. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «همانا مثل حضرت مهدی(عج) مانند مثل قیامت است که به طور ناگهانی ظهور خواهد کرد.»، خزاز رازى، على بن محمد، کفایة الأثر فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر،
انتشارات بیدار، قم، 1401 ق.ص250.
7. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «قیام سفیانی، خراسانی و یمانی، در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود که هدایت یافته ترین پرچم، پرچم یمانی است زیرا که به حق دعوت می کند.»، شیخ مفید، الارشاد، المؤتمر العالمی لالفیه الشیخ المفید، قم، 1372، ج 2، ص 375. شیخ طوسی، الغیبۀ، مسجد مقدس جمکران، قم، 1387، ص 446.
8. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «سفیانی و قائم هر دو در یک سال نمایان می‌شوند.»، نعمانی، الغیبة، نشر صدوق، تهران، 1376، ص267.

موضوع قفل شده است