آیا واقعا دعا کاری می کند؟ (شبهه در تاثیر بیرونی دعا)

تب‌های اولیه

46 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا واقعا دعا کاری می کند؟ (شبهه در تاثیر بیرونی دعا)

سلام
چگونه میتوان به تاثیر دعا در عالم بیرون باور داشت در حالی که
خداوند از کسی به نفع شخص دیگر صلب اختیار نمیکند و اینکه همه چیز براساس علل و عوامل شناخته شده پیش میرود نه عوامل نامحسوس و غریب

نکته:
در این سوال تاثیر درونی دعا در شخص دعاکننده نفی نشده است
شبهه در مورد تاثیر بیرونی دعاست.

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد هادی

با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما

آنطور که بنده از فرمایشات حضرت عالی متوجه شدم، منظورتون اینه که چگونه دعا بر عالم ماده تاثیر می گذارد مثلا دعا سبب نزول باران رحمت می شود و ... .
در پاسخ به این پرسش عرض می شود: اولا دعا جزء نظام اسباب و مسببات است، فلاسفه می فرمایند:
علل و اسباب طبیعی بر دو قسم است: الف: اسباب طبیعی و عادی ب: اسباب غیر عادی و طبیعی.
امور خارق العاده، استجابت دعا،معجزه و کرامت همه از قسم دوم است. یعنی استجابت دعا دارای علت طبیعی است و علت آن مجموعه ای از شرایط است که یکی از آنها کمال نفس دعا کننده است و نفس دعا کننده تاثیر گذار در اجابت است و می تواند مورد دعا را محقق سازد یا باران را نازل کند یا بلایی را دفع نماید.
در توضیح این نکته عرض می شود:
نفس انسانی می تواند به چنان کمالی رسد که عالم ماده برای او مانند بدن یک انسان در برابر روح او باشد و آنگونه که روح در بدن اثر می گذارد روح انسان کامل و دعا کننده در ماده عالم اثر بگذارد. انسانی که قوای عقل نظری و عقل عملی او به کمال رسید می تواند در هیولا و ماده عالم تاثیر گذار شده آسمان صاف را از ابر بپوشاند و باران نازل کند یا مریضی را شفا داده و یا آنکه حیوانات، مطیع و منقاد او گردند. البته این تاثیر دعا باید طبق اراده و مشیت الهی صورت گیرد و مشیت الهی از طریق نفس چنینی انسانی به عالم می رسد، با خواست و مشیت این انسان دعا کننده و انسان به کمال رسیده برف و باران نازل می شود و اگر هلاکت قومی را بخواهد صاعقه و زلزله و اسباب هلاکت آن قوم محقق می شود.
خداوند که عله العلل است خواست خود را از طریق عقل نخستینی یا صادر اول به عقول مجرده و سپس به نفوس فلکی و فرشتگان رسانده و از آن طریق به این عالم ماده سریان داده و فیض و رحمت یا عذاب را نازل می کند.
اعراض از دنیا، زهد، زیارت خانه خدا، اعتقادات صحیح داشتن، تفکر و انس با عالم بالا داشتن، پرهیز از ظلم و گناه، صدقه و ... همه اینها موثر در تکمیل نفس بوده و باعث تاثیر گذاری در عالم هستند و این حقیقت استجابت دعا است. (رسائل ابن سینا" ص 348، "الهیات شفاء" فصل 1 مقاله 10 ص 485، "طبیعیات شفاء" ج 1 ص 225، " النجاه" ص 337، "اسفار" ج 3 ص 90)

ابن سینا می گوید:

بعید ندان که بعضی از نفوس انسانی دارای چنان ملکه ای باشند که تاثیر آنها از بدن خود تجاوز نموده و در موجودات دیگر اثر گذار باشند آنگونه که در نفس خود اثر می گذارند. چنین نفسی دارای آنچنان قوت و قدرتی است که گویا عالَم بدن اوست و او روح عالَم گردیده است و می تواند کیفیاتی را در عالم آورد و در همه موجودات مخصوصاً آنچه به او نزدیکتر است و مناسبتی خاص با او دارد اثر بگذارد. و شما اینرا انکار نکنید که آنگونه که بدن از نفس متاثر است اجرام دیگر نیز از نفس چنین شخصی متأثر باشند و بعید مَشُمار که همانگونه که در قوای خود اثر می گذارد در قوای دیگر نیز اثر گذار باشد و حتی می تواند خوف یا غضب یا شهوت دیگران را مقهور خود نماید. ( فصل 26، نمط 10 کتاب "الاشارات و التنبیهات" و ترجمه "اشارات" سید حسن مشکان طبسی ص 197)

هادی;684453 نوشت:
حتی می تواند خوف یا غضب یا شهوت دیگران را مقهور خود نماید.

با سلام
من یک سوالی دارم

اگر کسی با ریاضت مثلا چند سال روحش بزرگ شده باشه شهواتش بیشتر میشه؟

یعنی چون روحش منبسط شده بس تعداد زیادی روح ادم های کوچک در حیطه اون قرار میگیرند که مثلا هرچی اون فکر میکنه بقیه هم فکر میکنن؟
یا مجموع شهوات انسانها در اون حیطه بر او وارد میشه و اون شخص مجبوره بره چند تا زن و کنیز و اینا بگیره چون شهواتش زیاد شده؟
اصلا داریم چنین چیزی؟

هادی;684452 نوشت:
با سلام و عرض ادب و تقدیر از پرسش زیبای شما

آنطور که بنده از فرمایشات حضرت عالی متوجه شدم، منظورتون اینه که چگونه دعا بر عالم ماده تاثیر می گذارد مثلا دعا سبب نزول باران رحمت می شود و ... .
در پاسخ به این پرسش عرض می شود: اولا دعا جزء نظام اسباب و مسببات است، فلاسفه می فرمایند:
علل و اسباب طبیعی بر دو قسم است: الف: اسباب طبیعی و عادی ب: اسباب غیر عادی و طبیعی.
امور خارق العاده، استجابت دعا،معجزه و کرامت همه از قسم دوم است. یعنی استجابت دعا دارای علت طبیعی است و علت آن مجموعه ای از شرایط است که یکی از آنها کمال نفس دعا کننده است و نفس دعا کننده تاثیر گذار در اجابت است و می تواند مورد دعا را محقق سازد یا باران را نازل کند یا بلایی را دفع نماید.
در توضیح این نکته عرض می شود:
نفس انسانی می تواند به چنان کمالی رسد که عالم ماده برای او مانند بدن یک انسان در برابر روح او باشد و آنگونه که روح در بدن اثر می گذارد روح انسان کامل و دعا کننده در ماده عالم اثر بگذارد. انسانی که قوای عقل نظری و عقل عملی او به کمال رسید می تواند در هیولا و ماده عالم تاثیر گذار شده آسمان صاف را از ابر بپوشاند و باران نازل کند یا مریضی را شفا داده و یا آنکه حیوانات، مطیع و منقاد او گردند. البته این تاثیر دعا باید طبق اراده و مشیت الهی صورت گیرد و مشیت الهی از طریق نفس چنینی انسانی به عالم می رسد، با خواست و مشیت این انسان دعا کننده و انسان به کمال رسیده برف و باران نازل می شود و اگر هلاکت قومی را بخواهد صاعقه و زلزله و اسباب هلاکت آن قوم محقق می شود.
خداوند که عله العلل است خواست خود را از طریق عقل نخستینی یا صادر اول به عقول مجرده و سپس به نفوس فلکی و فرشتگان رسانده و از آن طریق به این عالم ماده سریان داده و فیض و رحمت یا عذاب را نازل می کند.
اعراض از دنیا، زهد، زیارت خانه خدا، اعتقادات صحیح داشتن، تفکر و انس با عالم بالا داشتن، پرهیز از ظلم و گناه، صدقه و ... همه اینها موثر در تکمیل نفس بوده و باعث تاثیر گذاری در عالم هستند و این حقیقت استجابت دعا است. (رسائل ابن سینا" ص 348، "الهیات شفاء" فصل 1 مقاله 10 ص 485، "طبیعیات شفاء" ج 1 ص 225، " النجاه" ص 337، "اسفار" ج 3 ص 90)

سلام و تشکر

اما از نظر من استجابت دعا از عوامل غیر عادی و غیر طبیعی است
خیلی از دعاها مستلزم این است که از افراد صلب اختیار شود و این برخلاف حکمت است
همون قدر که وقوع معجزه خیلی کم و نادر است استجابت دعا هم چنین است
اساسا دنیا طوری ساخته نشده که انسانها به خواسته های خود برسند
لذا من فکر میکنم دستورات دین در مورد دعا ناظر به اثرات دورنی دعاست و نه اثرات بیرونی

و سخن شما هم در مورد قوای نفسانی و تاثیر در ماده موید همین مطلب است که استجابت دعا هم رتبه با معجزه است...چراکه عموم افراد از قوای نفسانی مورد نظر برخوردار نیستند

اين سؤال من هم بود
ولي واقعاً شده كه اعمال و اختيار ديگران ناگهاني طوري تغيير كنه كه به نفع شخص دعا كننده بشه
بطوري كه اون فرد اصلاً احساس صلب اختيار نمي كنه!
مي دونم حرفم گنگ هست، اما اين تجربه ي خودم از چهار سال پيش بود كه از خدا طلب كمك كردم و در وضعيت باور نكردني ، شرايط و اعمال اون فرد (كه زندگي من تحت تأثير اون قرار گرفته بود) طوري عوض شد كه زندگي من درست شد!
الآن هم متأسفانه در شرايط بدتر از اون موقع هستم! هنوز هم از خدا خيلي درخواست كمك مي كنم و اميدوارم مثل چهار سال پيش به دادم برسه!

ملاali;684495 نوشت:
سلام و تشکر

اما از نظر من استجابت دعا از عوامل غیر عادی و غیر طبیعی است
خیلی از دعاها مستلزم این است که از افراد صلب اختیار شود و این برخلاف حکمت است
همون قدر که وقوع معجزه خیلی کم و نادر است استجابت دعا هم چنین است
اساسا دنیا طوری ساخته نشده که انسانها به خواسته های خود برسند
لذا من فکر میکنم دستورات دین در مورد دعا ناظر به اثرات دورنی دعاست و نه اثرات بیرونی
و سخن شما هم در مورد قوای نفسانی و تاثیر در ماده موید همین مطلب است که استجابت دعا هم رتبه با معجزه است...چراکه عموم افراد از قوای نفسانی مورد نظر برخوردار نیستند

با سلام مجدد
استجابت دعا از اسباب غیر عادی اما طبیعی است، از این بابت طبیعی است که هر انسانی قابلیت رسیدن به این مقام را دارد، با قوّت بخشیدن به قوای نفسانی خود به سبب زهد و تقوی انسان به این مقام نائل می شود.
نکته دوم حضرت عالی صحیح است استجابت دعا هم رتبه با معجزه است که اصطلاحا کرامت گفته می شود، در روایات هم اشاره شده که یکی از عوامل استجابت دعا ترک گناه و تقوی است. (دعای فرد گناه کار مستجاب نیست)

نکته دیگر اینکه همانطور که حضرت عالی هم اشاره فرمودید قرار است امور دنیای مادی با اسباب عادی اداره شود نه اسباب غیر عادی (مانند دعا) لذا کسانی هم که به مقام مستجاب الدعوه بودن می رسند معمولا دخل و تصرفی در این عالم ندارند مگر اینکه از جانب الهی اذن داشته باشند.
مگر نه اینکه در روایت قدسی آمده است عمل به واجبات و ترک محرمات موجب می شد که انسان کار خدایی بکند! برخی اولیای الهی بر اثر تقوی به این مقام رسیدند و عالم مادّه باذن الله تحت فرمان این بزرگان است؛ اما همان طور که عرض کردم اولیای الهی دخل و تصرّفی در عالم نمی کنند چون جهان بایستی با اسباب عادی اداره شود.

پرنس کوچولو;684480 نوشت:

با سلام
من یک سوالی دارم

اگر کسی با ریاضت مثلا چند سال روحش بزرگ شده باشه شهواتش بیشتر میشه؟

اگر ریاضت، شرعی باشد برعکس فرمایش شما چنین فردی، اهمیتی به شهوات دنیوی اعم از خوردن و مسائل جنسی و ... نمی دهد چون این شخص به لذّات مافوق تصور انسان های عادی رسیده است که این لذّات در نظر آن ها بی اهمیت جلوه می کند.

پرنس کوچولو;684480 نوشت:
یعنی چون روحش منبسط شده بس تعداد زیادی روح ادم های کوچک در حیطه اون قرار میگیرند که مثلا هرچی اون فکر میکنه بقیه هم فکر میکنن؟
یا مجموع شهوات انسانها در اون حیطه بر او وارد میشه و اون شخص مجبوره بره چند تا زن و کنیز و اینا بگیره چون شهواتش زیاد شده؟

به طور خیلی خیلی خلاصه عرض می کنم؛ بزرگی روح به معنی این است که روح، با تقوی و ریاضات شرعیه از قفس ماده رها شده و به عالم ملکوت پرواز می کند و چون عالم ملکوت احاطه به عالم مادّه دارد روح چنین انسانی نیز به عالم مادّه احاطه دارد ... .

برادر ارجمند لطفا خارج از موضوع تاپیک صحبت نفرمایید اگر علاقمند هستید تاپیک دیگری ایجاد کنید تا موضوع اصلی این تاپیک منحرف نشود .

سلام
وقتی کسی با تلسکوپ ستاره ها رو میبینه، به احتمال زیاد به ستاره ها توجه میکنه و اصلا حواسش به خود تلسکوپ(علت این اتفاق!) نیست!!
وقتیم کسی دعا میکنه و مستجاب میشه، به امید و خود باورش و همینطور تغییراتی که در خودش بوجود آورده توجه نمیکنه! فقط میگه دعام مستجاب شد!!
بطور کلی هر باور و عقیده ای در ما رسوخ کنه، تاثیرش رو میبینیم، همونطور که سالها بت پرستا هم دعاشون مستجاب میشد!!
جواب سوال استارتر (به نظر من) اینه که اگه فرد معتقد 1، کنار فرد معتقد 2 براش دعا کنه و فرد 2 به دعای فرد 1 معتقد باشه، اون دعا تاثیرگذاره!!

هادی;684599 نوشت:
با سلام مجدد
استجابت دعا از اسباب غیر عادی اما طبیعی است، از این بابت طبیعی است که هر انسانی قابلیت رسیدن به این مقام را دارد، با قوّت بخشیدن به قوای نفسانی خود به سبب زهد و تقوی انسان به این مقام نائل می شود.
نکته دوم حضرت عالی صحیح است استجابت دعا هم رتبه با معجزه است که اصطلاحا کرامت گفته می شود، در روایات هم اشاره شده که یکی از عوامل استجابت دعا ترک گناه و تقوی است. (دعای فرد گناه کار مستجاب نیست)

نکته دیگر اینکه همانطور که حضرت عالی هم اشاره فرمودید قرار است امور دنیای مادی با اسباب عادی اداره شود نه اسباب غیر عادی (مانند دعا) لذا کسانی هم که به مقام مستجاب الدعوه بودن می رسند معمولا دخل و تصرفی در این عالم ندارند مگر اینکه از جانب الهی اذن داشته باشند.
مگر نه اینکه در روایت قدسی آمده است عمل به واجبات و ترک محرمات موجب می شد که انسان کار خدایی بکند! برخی اولیای الهی بر اثر تقوی به این مقام رسیدند و عالم مادّه باذن الله تحت فرمان این بزرگان است؛ اما همان طور که عرض کردم اولیای الهی دخل و تصرّفی در عالم نمی کنند چون جهان بایستی با اسباب عادی اداره شود.

سلام و تشکر
با این حساب استجابت دعا برای عموم نزدیک به محال است و از طرفی آنان که این قدرت نفسانی را دارند تصرفی نمیکنند چرا که همه چیز باید با علل طبیعی پیش رود

سوال اینه که پس چرا این همه وعده به استجابت داده شده؟
آیا این وعده ها را روضه خوانها در دین آورده اند؟
آیا انبوه دعاهایی که به استجابت نمیرسد باعث نا امیدی از خدا و دین زدگی نمیشود؟

هادی;684599 نوشت:
با سلام مجدد
استجابت دعا از اسباب غیر عادی اما طبیعی است، از این بابت طبیعی است که هر انسانی قابلیت رسیدن به این مقام را دارد، با قوّت بخشیدن به قوای نفسانی خود به سبب زهد و تقوی انسان به این مقام نائل می شود.
نکته دوم حضرت عالی صحیح است استجابت دعا هم رتبه با معجزه است که اصطلاحا کرامت گفته می شود، در روایات هم اشاره شده که یکی از عوامل استجابت دعا ترک گناه و تقوی است. (دعای فرد گناه کار مستجاب نیست)

نکته دیگر اینکه همانطور که حضرت عالی هم اشاره فرمودید قرار است امور دنیای مادی با اسباب عادی اداره شود نه اسباب غیر عادی (مانند دعا) لذا کسانی هم که به مقام مستجاب الدعوه بودن می رسند معمولا دخل و تصرفی در این عالم ندارند مگر اینکه از جانب الهی اذن داشته باشند.
مگر نه اینکه در روایت قدسی آمده است عمل به واجبات و ترک محرمات موجب می شد که انسان کار خدایی بکند! برخی اولیای الهی بر اثر تقوی به این مقام رسیدند و عالم مادّه باذن الله تحت فرمان این بزرگان است؛ اما همان طور که عرض کردم اولیای الهی دخل و تصرّفی در عالم نمی کنند چون جهان بایستی با اسباب عادی اداره شود.

سلام و تشکر
با این حساب استجابت دعا برای عموم نزدیک به محال است و از طرفی آنان که این قدرت نفسانی را دارند تصرفی نمیکنند چرا که همه چیز باید با علل طبیعی پیش رود

سوال اینه که پس چرا این همه وعده به استجابت داده شده؟
آیا این وعده ها را روضه خوانها در دین آورده اند؟
آیا انبوه دعاهایی که به استجابت نمیرسد باعث نا امیدی از خدا و دین زدگی نمیشود؟

هادی;684599 نوشت:
شود.
نکته دوم حضرت عالی صحیح است استجابت دعا هم رتبه با معجزه است که اصطلاحا کرامت گفته می شود، در روایات هم اشاره شده که یکی از عوامل استجابت دعا ترک گناه و تقوی است. (دعای فرد گناه کار مستجاب نیست)

با سلام

پس چرا در مفاتیح وعده هایی از طرف امامان نقل شده که اگر فلان کار را بکنید دعایتان مستجاب می شود و غیره
امامان که می دانسته اند مردم گناهکارند و دعایشان مستجاب نمی شود

مثلا این مورد را دقت کنید

تو مفاتیح اول اعمال شب نیمه شعبان نوشته:
پس بدرستی که آن شبی است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که دست خالی برنگرداند سائلی را از درگاه خود مادامی که سوال نکند معصیت را....

ملاali;685388 نوشت:
سلام و تشکر
با این حساب استجابت دعا برای عموم نزدیک به محال است و از طرفی آنان که این قدرت نفسانی را دارند تصرفی نمیکنند چرا که همه چیز باید با علل طبیعی پیش رود
سوال اینه که پس چرا این همه وعده به استجابت داده شده؟
آیا این وعده ها را روضه خوانها در دین آورده اند؟

با سلام مجدد خدمت برادر عزیز

مسئله مهمی که اهمیّت معرفتی فراوانی دارد این است که اصل دعا و درخواست از وجود بی همتا اماده شدن مقدمات برای رسیدن به مقام عبودیت است؛ اگر نیم نگاهی به ادعیه مأثوره داشته باشیم در فرهنگ ائمه اطهار علیهم السلام دعا چیزی جز طلب کردن عافیت روحی و معنوی نیست، برای نمونه امام سجاد علیه السلام در مناجات العارفین بعد ازاینکه برخی صفات خداوند را می شمارد اینگونه از خدا درخواست می کند: «اسئلک ان تنیلنی من روح رضوانک و تدیم علی نعم امتنانک» ازتو می خواهم که از نسیم جانبخش خوشنودیت به من برسانی و نعمت های بزرگت را بر من ادامه دهی و ...
همچنین در جای دیگر از خداوند درخواست می کند: «واجعلنا من اخص عارفیک و اصلح عبادک و اصدق طائعیک و ...» قرار ده ما را از از مخصوص ترین عارفان و شایسته ترین بندگان و راستگوترین مطیعان و ... .
با اندکی تفکر و تأمل در فراز های مناجات خمس عشر و همچنین مناجات شعباینه و سایرمناجات، انسان متوجّه می شود که مفهوم دعا چیزی جز درخواست عبودیت و بندگی نیست و به نظر می رسد انچه که خداوند در قران کریم فرمود : «ادعونی استجب لکم» ناظر به همین جهت باشد.
تنها دعایی که خداوند بدون قید و شرط استجابت می کند درخواست عبودیت و بندگی است، اگر انسان با خلوص نیِّت از خداوند بخواهد وی را در راه رسیدن به خداوند تبارک و تعالی یاری کند یقینا دعایش مستجاب می شود اگر چه گناهکار باشد.
امّا دعا و درخواست هایی که مربوط به امور دنیوی می شود از قبیل درخواست خانه، ماشین، همسر و... به استجابت رسیدن این نوع درخواست ها صد در صد نیست، چون ازدیدگاه روایات معصیت، مانع استجابت دعاست و کسی که با انجام واجبات و ترک محرمات به معرفت کافی رسیده است از خدا همان چیزی را می خواهد که ائمه می خواستند؛ مومنین در دعای قنوت نماز عید فطر از خداون درخواست می کنند: «اللهم انی اسئلک خیر ما سئلک منه عبادک الصالحون» بارالهی از تو می خواهم آنچیزی را که بنده های صالحت (ائمه معصومین) از تو می خواهند.

ملاali;685388 نوشت:
آیا انبوه دعاهایی که به استجابت نمیرسد باعث نا امیدی از خدا و دین زدگی نمیشود؟

بله؛ برای ان عده از افرادی که معرفت و شناختی نسبت به حقیقت دعا ندارند موجب نا امیدی می شود، این عده از افراد نمی دانند همین که انسان توفیق پیدا کرد و به درگاه خداوند متعال متوسّل شد نعمت بزرگی است و یقینا بی جواب نخواهد بود، از بزرگی شنیدم هیچ دعایی بی اثر نیست اگر چه مستجاب نشود، هیچ کسی از درگاه خداوند دست خالی برنمی گردد، اگر در این دنیا مستجاب نشد یقینا خداوند عوض ان و بلکه بالاتر از آن را در جهان باقی عطا خواهد کرد.

البته سخن در این ارتباط زیاد است اما به لحاظ اینکه نمی خواهم از بحث اصلی خارج شویم به همین اندازه اکفتا می کنم.

شاید از نظر علمی نتوانم توجیه کنم.
ولی از نظر تجربی.
همین دیروز سر نمازز از خدا یک چیزی خواستم درست سر بزنگاه بهم داد! این اولین مرتبه نیست n مرتبه دیگر هم دیده ام. در صورتی که اصلا لیاقتش را نداشته ام.
کافی است به نشانه ها توجه کنی. اما انسان فراموش کار است.

هادی;686801 نوشت:
بله؛ برای ان عده از افرادی که معرفت و شناختی نسبت به حقیقت دعا ندارند موجب نا امیدی می شود، این عده از افراد نمی دانند همین که انسان توفیق پیدا کرد و به درگاه خداوند متعال متوسّل شد نعمت بزرگی است و یقینا بی جواب نخواهد بود، از بزرگی شنیدم هیچ دعایی بی اثر نیست اگر چه مستجاب نشود، هیچ کسی از درگاه خداوند دست خالی برنمی گردد، اگر در این دنیا مستجاب نشد یقینا خداوند عوض ان و بلکه بالاتر از آن را در جهان باقی عطا خواهد کرد.

البته سخن در این ارتباط زیاد است اما به لحاظ اینکه نمی خواهم از بحث اصلی خارج شویم به همین اندازه اکفتا می کنم.

سلام و تشکر
پس اینکه در دعاها آمده خدا برهرچیز تواناست چیست؟
بعدم اینکه از کجا معلوم وعده های آخرت هم مثل وعده ادعونی استجب لکم اما و اگر و تعبیر های دگرنداشته باشد؟
این که نشد...!
طبق سخن شما بیراه نگفتیم اگه بگیم مسله آخرت هم جز بندگی و بردگی چیز دیگر نیست

هادی;686801 نوشت:
بله؛ برای ان عده از افرادی که معرفت و شناختی نسبت به حقیقت دعا ندارند موجب نا امیدی می شود، این عده از افراد نمی دانند همین که انسان توفیق پیدا کرد و به درگاه خداوند متعال متوسّل شد نعمت بزرگی است و یقینا بی جواب نخواهد بود، از بزرگی شنیدم هیچ دعایی بی اثر نیست اگر چه مستجاب نشود، هیچ کسی از درگاه خداوند دست خالی برنمی گردد، اگر در این دنیا مستجاب نشد یقینا خداوند عوض ان و بلکه بالاتر از آن را در جهان باقی عطا خواهد کرد.

البته سخن در این ارتباط زیاد است اما به لحاظ اینکه نمی خواهم از بحث اصلی خارج شویم به همین اندازه اکفتا می کنم.

سلام و تشکر
پس اینکه در دعاها آمده خدا برهرچیز تواناست چیست؟
بعدم اینکه از کجا معلوم وعده های آخرت هم مثل وعده ادعونی استجب لکم اما و اگر و تعبیر های دگرنداشته باشد؟
این که نشد...!
طبق سخن شما بیراه نگفتیم اگه بگیم مسله آخرت هم جز بندگی و بردگی چیز دیگر نیست

هادی;686800 نوشت:
امّا دعا و درخواست هایی که مربوط به امور دنیوی می شود از قبیل درخواست خانه، ماشین، همسر و... به استجابت رسیدن این نوع درخواست ها صد در صد نیست،

با سلام
واقعا كه حرفهاي نا اميد كننده اي بود. براي خودم هر چند طولاني شده اما تا حالا چندين بار خدا حاجتهاي بزرگمو روا كرده در حاليكه خيلي گناهكارم. فقط كه همسر و خونه و ماشين نيست. گاها مشكلات خيلي عذاب آورند و اگه خدا كمك نكنه و دعا مستجاب نشه انسان به چه اميدي زندگي كنه.؟

ملاali;687868 نوشت:
بعدم اینکه از کجا معلوم وعده های آخرت هم مثل وعده ادعونی استجب لکم اما و اگر و تعبیر های دگرنداشته باشد

شايد منظور خدا از ادعوني استجب لكم اين بوده كه بنده من باشيد و عبادتم كنيد تا من خودم هر وقت بخوام دستتونو بگيرم نفرموده كه ادعو مني استجب لكم. شايدم اشتباه مي كنم.

دختر بارون;687935 نوشت:
شايد منظور خدا از ادعوني استجب لكم اين بوده كه بنده من باشيد و عبادتم كنيد تا من خودم هر وقت بخوام دستتونو بگيرم نفرموده كه ادعو مني استجب لكم. شايدم اشتباه مي كنم.

ببخشین من متوجه این جمله دوم نشدم: ادعو مني استجب لكم.

معلق;682521 نوشت:
سلام
چگونه میتوان به تاثیر دعا در عالم بیرون باور داشت در حالی که
خداوند از کسی به نفع شخص دیگر صلب اختیار نمیکند و اینکه همه چیز براساس علل و عوامل شناخته شده پیش میرود نه عوامل نامحسوس و غریب

سلام
شما از اصل تأثیرش داری می پرسی یا علت تأثیرش؟
اصل تأثیرش که ثابته همه مردم دنیا دعا می کنن! حالا یا همیشه یا وقتی جز او کسی رو ندارن!
خب حتما تأثیرشو دیدن که در طول تاریخ همه مردم اهل دعا هستند!
نگین مردم بخاطر ثأثیر درونیش دعا می کنن چون عبادت هم اون تأثیر رو داره ولی خیلی از مردم عبادت نمی کنن!
باید این تأثیر بیرونی باشه!
حال این که علت این تأثیر چیه ممکنه بفهمیم ممکنه نفهمیم. ممکنه پاسخهایی اینجا قانعمون نکنه! خیلی مهم نیست!
مهم این که چکار کنیم تأثیر بیرونی و درونی دعا بیشتر بشه!
فکر بحث مفیدتر این باشه!

ملاali;687868 نوشت:
سلام و تشکر
پس اینکه در دعاها آمده خدا برهرچیز تواناست چیست؟
بعدم اینکه از کجا معلوم وعده های آخرت هم مثل وعده ادعونی استجب لکم اما و اگر و تعبیر های دگرنداشته باشد؟
این که نشد...!
طبق سخن شما بیراه نگفتیم اگه بگیم مسله آخرت هم جز بندگی و بردگی چیز دیگر نیست

با سلام مجدد

اصل پرسش حضرت عالی این بود که آیا دعا تأثیر بیرونی دارد یا نه؛ پاسخ این پرسش ارائه شد به طور خلاصه جواب این است که بله یقینا تأثیر بیرونی دارد بسیاری از بزرگان در طول تاریخ به مقام مستجاب الدعوه بودن رسیدند، رسیدن به این مقام همراه با ریاضت های شرعی ممکن پذیر است.
معنی اجمالی ادعونی استجب لکم هم به اجمال روشن شد، عرض شد که هیچ دعایی بی اثر نیست، همین که انسان به درگاه خداوند روی می آورد و از خدا درخواست می کند خود عبادت و توفیق بزرگی است، اگر مستجاب هم نشود اندوخته ای است که در آخرت بروز و ظهور خواهد کرد. در ثانی در پست های پیشین معنی دعا از دیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام به اختصار بیان شد مفهوم دعا از دیدگاه معصومین طلب عافیت روحی معنوی و بخشش گناهان و اسغفار و ... است.
ربط عرایض بنده با فرمایش شما رو متوجه نشدم، آخرت باطن و حقیقت عالم برزخ و عالم طبیعت است که اعمال انسان در این دو نشئه ظهور می کند.

دختر بارون;687920 نوشت:
با سلام
واقعا كه حرفهاي نا اميد كننده اي بود. براي خودم هر چند طولاني شده اما تا حالا چندين بار خدا حاجتهاي بزرگمو روا كرده در حاليكه خيلي گناهكارم. فقط كه همسر و خونه و ماشين نيست. گاها مشكلات خيلي عذاب آورند و اگه خدا كمك نكنه و دعا مستجاب نشه انسان به چه اميدي زندگي كنه.؟


با سلام و عرض ادب

این حقیر فرمایشات معصومین علیهم السلام را خیلی مختصر بیان کردم، اینکه دعا چگونه مستجاب می شود یا دعای چه کسی مستجاب می شود مطلبی است که پرداختن تفصیلی به این موضوع موجب انحراف بحث می شود، اما به جهت اینکه سوء برداشت نشود مطالبی را هر چند مختصر خدمت شما تقدیم می کنم:
طبق فرمایشات بزرگان وظیفه انسان دعا و خواستن از خداوند است، ممکن است انسان بعد از توبه و فرو ریختن گناهان دعا کند و خداوند عنایت خودش رو شامل فرد توبه کننده بکند و یا ممکن است فردی مضطرّ شده باشد و با قطع امید از اسباب مادی فقط به خود خداوند متوسل بشود و خداوند عنایتش رو شامل این فرد هم بکند.
یا ممکن فردی در مظانّ استجابت دعا (بعد از استغفار و توبه در مکان و زمان هایی که دعا به استجابت نزدیک است مانند نیمه های شب، مساجد و ...) از خداوند درخواست کند و دعایش مستجاب گردد. این مسائلی است که باید به طور تفصیل در این باره سخن گفت .
امید داشتن به خدا به این است که انسان در صدد توبه و پشیمانی از گناهان باشد، کسی که بی مهابا و بدون ترس از غضب الهی در گناهان فرو رفته چنین کسی نمی تواند بگوید من امیدوار هستم. در حدیث قدسی هم خداوند خطاب به بنده ها می فرماید شما به دستورات دین مقدس اسلام عمل کنید هر چه بخواهید می دهم. و به تعبیر دیگر در صورت عمل به دستورات شرع مقدس انسان به مقامی می رسد که کار خدایی می کند.
لذا امید بیهوده و بدون تلاش به رحمت الهی کارساز نیست، مثل این است که کسی قصد زیارت حرم مطهّر امام رضا علیه السلام را دارد اما بدون هیچ حرکت و تلاشی و بدون اینکه مسیری طیّ کند امیدوار است آیا چنین چیزی امکان پذیر است!؟
امید به خدا داشتن باید همراه تلاش و ریاضت های شرعی باشد، بایدحرکتی هم خود بنده انجام دهد تا خداوند هم عنایتش را شامل حال بنده بکند ... .

هادی;686801 نوشت:
بله؛ برای ان عده از افرادی که معرفت و شناختی نسبت به حقیقت دعا ندارند

جناب هادی لطفا این سوال را هم جواب دهید

**گلشن**;685425 نوشت:
پس چرا در مفاتیح وعده هایی از طرف امامان نقل شده که اگر فلان کار را بکنید دعایتان مستجاب می شود و غیره
امامان که می دانسته اند مردم گناهکارند و دعایشان مستجاب نمی شود

مثلا این مورد را دقت کنید

تو مفاتیح اول اعمال شب نیمه شعبان نوشته:
پس بدرستی که آن شبی است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که دست خالی برنگرداند سائلی را از درگاه خود مادامی که سوال نکند معصیت را....

**گلشن**;688087 نوشت:

تو مفاتیح اول اعمال شب نیمه شعبان نوشته:
پس بدرستی که آن شبی است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدس خود که دست خالی برنگرداند سائلی را از درگاه خود مادامی که سوال نکند معصیت را....

سلام علیکم
با عرض پوزش از محضر شما پرسش شما رو دیده بودم امّا فراموش کردم پاسخ بدهم ...

همان طور که آیات الهی نیاز به تفسیر و تبیین دارند، روایات اهل بیت علیهم السلام هم نیاز به تفسیر و تبیین دارند لذا نباید از ظاهر یک روایت بدون در نظر گرفتن روایات دیگر و قرائن و شواهد زود قضاوت کرد. بله اگر خداوند قسم یاد فرموده هیچ سائلی را در این شب ها دست خالی بر نمی گرداند حقیقتا هم همین طور است منتهی باید سائل رو معنی کرد، ویژگی های سائل چیست که خداوند او را دست خالی بر نمی گرداند باید روایات دیگر را ملاحظه نمود و این سخن را تبیین کرد و ... .
سائل باید از دیگران قطع امید کرده باشد، مضطرّ باشد(البته باید مضطرّ را هم معنی کرد)، بر خواسته های عقلانی اصرار داشته باشد، به رحمت و تفضّل بی پایان الهی یقین داشته باشد و ... . (تمامی این ها نیاز به تبیین دارند که قطع امید کردن از غیر خدا یعنی چه! یقین داشتن به خدا یعنی چه و...)
منتهی این ها باید در تاپیک دیگری مورد بحث قرار بگیرد .

**گلشن**;688087 نوشت:
چرا در مفاتیح وعده هایی از طرف امامان نقل شده که اگر فلان کار را بکنید دعایتان مستجاب می شود و غیره
امامان که می دانسته اند مردم گناهکارند و دعایشان مستجاب نمی شود


در ارتباط با این پرسش نکاتی مطرح می شود:
همانطور که قبلا هم عرض شد هیچ دعایی بی اثر نیست؛ ممکن نیست خداوند انسان رو از درگاهش دست خالی بر گرداند، اما این بدین معنی نیست که حتما به خواسته اش برسد، چون دعا کردن شرایطی دارد که بدون رعایت آن شرایط به استجابت نخواهد رسید منتهی اصل دعا و تضرّع به درگاه باری تعالی نیکو و زیباست اگر چه به استجابت نرسد چون همین دعا کردن ها و اظهار عجز در مقابل قدرت بی نهایت موجب رشد و تعالی معنوی انسان خواهد شد .

امّا اینکه چرا خداوند متعال عوامل متعدّدي را شرط قبول دعا قرار داده است؟
براي آنكه اين عوامل، در كمال يافتن ما مؤثّرند. لذا خداوند متعال، حاجات ما را بهانه قرار مي دهد تا ما را وادارد كه به عوامل تكامل بخش خودمان توجّه كنيم. مثلاً آمين ديگران يا دعاي ديگران را در تحقّق حاجات ما دخيل كرده تا الفت اجتماعي بين مؤمنين ايجاد شود. يا صدقه را دخالت داده يا در ما روح فقير نوازي و همدردي با همنوع را رشد دهد؛ يا وساطت اولياي الهي را دخالت داده تا ما را با اولياء و هاديان الهي در تماسّ قرار دهد و همچنین یکی از شرایط استجابت دعا را پاکی از گناه و پلیدی ها قرار داده تا ما رغبتی به گناه نداشته باشیم و ... .
طبق روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برخی از زمان ها و مکان ها مانند همان شبی که حضرت عالی هم ذکر فرمودید(شب نیمه شعبان) از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند و درهای رحمت الهی در این زمان ها و مکان ها باز بوده و سفره رحمتش گسترده است برای مثال ایام و لیالی ماه مبارک رمضان و بالاخص شب های مبارک قدر و ... .

اینکه در روایات آمده دعای گناه کار مستجاب نیست نباید این سخن در گناهکار نا امیدی ایجاد کند، درهای توبه برای همه باز است و هیچ وقت برای توبه دیر نیست، درهای رحمت الهی در شب نیمه شعبان باز است و اهل بیت علیهم السلام در این شب عنایت خاصی به بندگان دارند لذا با یک توبه و صورت بر خاک گذاشتن تمامی گناهان گذشته فرو می ریزد و انسان همانند کودک تازه متولد شده ای می شود که پاک و مطهر است؛ در این هنگام که با عنایت خداوند و اهل بیت علیهم السلام از پلیدی ها پاک شده وقت تضرّع و خشوع است هنگام توسّل به اهلبیت است هنگام دست به دامن شدن به سرور شهیدان حسین بن علی است (زیارت این حضرت در این شب ها از مستحبات است) چنین انسانی با این حالت پاکی و خشوع و خضوغ اگر به درگاه الهی روی بیاورد یقینا خداوند نظر رحمتش را به وی می کند و هر چه خواست به وی می دهد. (تذکر: برخی خواسته های انسان ممکن است به صلاح انسان نباشد و خداوند اجابت نکند و یا زمان اجابت را هر چند سال ها طول بکشد به تأخیر بیاندازد و ...)
لذا این نوع روایات نباید موجب شود که انسان بیهوده امیدوار باشد، همان طور که عرض شد تا زمانی که حرکتی از جانب خود شخص صورت نگیرد امیدواری فایده ای نخواهد داشت و ممکن است این امیدورای به نا امیدی تبدیل شود.
بنابراین کسی می تواند امیدوار باشد که به فکر توبه باشد، البته انسان خطاکار است ممکن گه گاهی گناهی هم بکند اما کسی که بعد از گناه پشیمان می شود و در صدد توبه بر می آید خداوند چنین فردی رو دوست دارد و اگر با حال توبه و با شرایط دعا به درگاهش روی بیاورد با نظر رحمت به وی نگاه می کند.
خداوند در قرآن کریم فرمود: «َ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنين‏» و در زمين پس از اصلاح آن فساد نكنيد، و او را با بيم و اميد بخوانيد! زيرا رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است‏.» (الأعراف 56) در این آیه تفکری داشته باشد که چرا فرمود رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک است...

هادی;688231 نوشت:

در ارتباط با این پرسش نکاتی مطرح می شود:
همانطور که قبلا هم عرض شد هیچ دعایی بی اثر نیست؛ ممکن نیست خداوند انسان رو از درگاهش دست خالی بر گرداند، اما این بدین معنی نیست که حتما به خواسته اش برسد، چون دعا کردن شرایطی دارد که بدون رعایت آن شرایط به استجابت نخواهد رسید منتهی اصل دعا و تضرّع به درگاه باری تعالی نیکو و زیباست اگر چه به استجابت نرسد چون همین دعا کردن ها و اظهار عجز در مقابل قدرت بی نهایت موجب رشد و تعالی معنوی انسان خواهد شد .

امّا اینکه چرا خداوند متعال عوامل متعدّدي را شرط قبول دعا قرار داده است؟
براي آنكه اين عوامل، در كمال يافتن ما مؤثّرند. لذا خداوند متعال، حاجات ما را بهانه قرار مي دهد تا ما را وادارد كه به عوامل تكامل بخش خودمان توجّه كنيم. مثلاً آمين ديگران يا دعاي ديگران را در تحقّق حاجات ما دخيل كرده تا الفت اجتماعي بين مؤمنين ايجاد شود. يا صدقه را دخالت داده يا در ما روح فقير نوازي و همدردي با همنوع را رشد دهد؛ يا وساطت اولياي الهي را دخالت داده تا ما را با اولياء و هاديان الهي در تماسّ قرار دهد و همچنین یکی از شرایط استجابت دعا را پاکی از گناه و پلیدی ها قرار داده تا ما رغبتی به گناه نداشته باشیم و ... .
طبق روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برخی از زمان ها و مکان ها مانند همان شبی که حضرت عالی هم ذکر فرمودید(شب نیمه شعبان) از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند و درهای رحمت الهی در این زمان ها و مکان ها باز بوده و سفره رحمتش گسترده است برای مثال ایام و لیالی ماه مبارک رمضان و بالاخص شب های مبارک قدر و ... .

حکایت سخن شما در مورد بی تاثیر نبودن دعا
مثل اینه که به نابینای شفا نگرفته بگوییم خدا جواب توارا داده..! چشم دل بهت داده..!
این شد جواب؟! این شد استجابت؟

در ثانی اگر بنا بر ریاضت و قدرت نفسانی است که خب مرتاض های غیر مسلمان هم کارها میکنند آیا باید به خدا نسبت داد؟

دعا یعنی در خواست یه ناتوان از یه توانا
اما شما میفرمایید مرتاض شوید و یا معصوم شوید و خواسته تان را خود برآورید

پس خدا کو؟؟؟

آقا من بعوان مثال خونه میخوام و توان خریدشو ندارم آیا خدایی هست ازش بخوام یا نه؟میگویید آری اما باید بیگناه باشید تا شاید یه خونه عوضش در آخرت به شما داد
با بچه هم اینطوری نباید صحبت کرد

معذرت میخوام
از جوابتون خیلی ناراحتم

هادی;688231 نوشت:
در ارتباط با این پرسش نکاتی مطرح می شود:
همانطور که قبلا هم عرض شد هیچ دعایی بی اثر نیست؛ ممکن نیست خداوند انسان رو از درگاهش دست خالی بر گرداند، اما این بدین معنی نیست که حتما به خواسته اش برسد، چون دعا کردن شرایطی دارد که بدون رعایت آن شرایط به استجابت نخواهد رسید منتهی اصل دعا و تضرّع به درگاه باری تعالی نیکو و زیباست اگر چه به استجابت نرسد چون همین دعا کردن ها و اظهار عجز در مقابل قدرت بی نهایت موجب رشد و تعالی معنوی انسان خواهد شد .

امّا اینکه چرا خداوند متعال عوامل متعدّدي را شرط قبول دعا قرار داده است؟
براي آنكه اين عوامل، در كمال يافتن ما مؤثّرند. لذا خداوند متعال، حاجات ما را بهانه قرار مي دهد تا ما را وادارد كه به عوامل تكامل بخش خودمان توجّه كنيم. مثلاً آمين ديگران يا دعاي ديگران را در تحقّق حاجات ما دخيل كرده تا الفت اجتماعي بين مؤمنين ايجاد شود. يا صدقه را دخالت داده يا در ما روح فقير نوازي و همدردي با همنوع را رشد دهد؛ يا وساطت اولياي الهي را دخالت داده تا ما را با اولياء و هاديان الهي در تماسّ قرار دهد و همچنین یکی از شرایط استجابت دعا را پاکی از گناه و پلیدی ها قرار داده تا ما رغبتی به گناه نداشته باشیم و ... .
طبق روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برخی از زمان ها و مکان ها مانند همان شبی که حضرت عالی هم ذکر فرمودید(شب نیمه شعبان) از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند و درهای رحمت الهی در این زمان ها و مکان ها باز بوده و سفره رحمتش گسترده است برای مثال ایام و لیالی ماه مبارک رمضان و بالاخص شب های مبارک قدر و ... .

سلام

بزرگوار از طرفی می گویید استجابت دعا شبیه معجزه است
و از طرفی می گویید این چیزها دعا را استجابت می کند
به نظر من که تناقض دارد
یعنی ما باید معجزه انجام دهیم ؟و شرایط ایجاد معجزه را فراهم اوریم
خوب می دانید که هفت خوان رستم است و از عهده انسان بر نمی اید
ما که معصوم نیستیم که گناه نکنیم
پس این همه وعده استجابت برای چه ؟؟!!!!
ایا ما سرکاریم !!!!!!

منم این سوالا رو دارم:

من به کرات وقتیکه دعا کردم نتیجه شو دیدم و البته این مهمترین دلیل ایمان من هست.
اما برام سواله که آیا مردم جاهای دیگه و دینای دیگه هم چنین تجربه های مشابهی دارند؟ و آیا اونا هم از دعا نتیجه ای می بینند که این کارو ادامه میدن؟
بعضی وقتها گفته میشه دعا در مسائل خاصی جواب میده مثلا انواع بیماریهای خاصی که دعا و یا مراتبی از امید و تلقین و ... موثره. ولی برای مسائل خاص دیگه ای مثل کسی که دستش قطع شده و ... دعا موثر نیست. من هم هرچند در دعاهایی که حتی یک مرتبه انجام میدم اجابت میبینم اما در مسائل خاصی روز و شب و سالها دعا کردم و اجابت نشد که موجب بدبینیهایی به دین در مقاطعی از زندگی ام شد.
(یکی دیگه میگفت دعا فقط روی فرد اثر میذاره ولی فرد نمیتونه حسش رو به بیرون انتقال بده مثلا دو تا گلدون رو یکی دعا کنی یکی نه فرقی نمیذاره نظر شما چیه؟ چون مثلا در مورد آب شنیده بودم وقتی بهش کلمات خوب القا میشده شکل هندسی منظمی میگرفته و کلمات بد برعکس، درسته؟)

ملاali;688478 نوشت:
حکایت سخن شما در مورد بی تاثیر نبودن دعا


با سلام مجدد خدمت برادر ملا زاده

از روایات اینطور برمی آید که صرف دعا بدون حرکت و تلاش فایده ای ندارد، صرف اینکه من دعا می کنم صاحب خانه نمی شوم؛ حضرات معصومین علیهم السلام با وجود اینکه عالم هستی در اختیار این بزرگواران بوده و هست برای بدست آوردن معیشت و خانه و کاشانه با دست مبارک خویش تلاش و کوشش می کردند، اگر دعای صرف کارساز بود اولی ترین افراد به دعا این بزرگواران بودند نه افرادی رو سیاه همچون حقیر.
اگر بخواهیم مثالی ملموس بزنیم می شود گفت حکایت بندگان نسبت به خداوند حکایت فرزند نسبت به پدر و مادر است، فرزند هر اندازه مطیع باشد به همان اندازه محبوبیت بیشتری نزد پدر و مادر دارد، فرزندی که موقع درخواست حاجت خود نزد پدر و مادر چاپلوسی می کند قبل از درخواست حاجتش مقدمه چینی می کند مهر و عطوفت پدر و مادر را به خود جلب می کند اینچنین فرزندی از محبوبیت بیشتری برخوردار است در نتیجه درخواستش از جانب پدر و مادر اجابت می شود.
انسان نیز هر اندازه مطیع اوامر الهی باشد و بتواند مهر و عطوفت بی پایان الهی را به خود جلب کند محبوب خداوند خواهد شد و هر که محبوب خداوند باشد خداوند عنایت و نظر خاصی به وی می کند اما بنده ای که نه اطاعت سرش می شود نه سعی دارد مهر خداوند را به خود جلب کند چه انتظاری از خدا می تواند داشته باشد ... .

ملاali;688478 نوشت:
اما شما میفرمایید مرتاض شوید و یا معصوم شوید و خواسته تان را خود برآورید

بنده عرض نکردم معصوم شوید (اگر چه رسیدن بهمقام عصمت هدف خلقت است و همه باید در این مسیر قدم نهیم) عرضم این است که در مسیر عصمت باشیم یعنی در ابتدا از خداوند این مقام را بخواهیم، درخواست مهم ما آمرزش گناهان مان باشد و البته خداوند به بهانه های مختلفی گناهان بندگان را می آمرزد مثلا در روایت امده است که زیارت امام معصوم علیه السلام موجب ریزش گناهان می شود انسان با مشرّف شدن به زیارت یکی از حضرات معصومین از گناه و آلودگی پاک می شود چقدر زیباست که انسان در این حالت از خداوند طلب پایداری این مقام را بخواهد و از خداوند راه و روش ثابت قدم ماندن در مسیر اطاعات را بخواهد، نیمه های شب خدا را بخواند در هر لحظه مراقبه داشته باشد و شب ها نفس خود را محاسبه کند؛ چنین فردی یقینا در مسیر محبوبیت خداوند قرار می گیرد و به جایی می رسد که محبوب الهی می شود حال که محبوب شد هر چه خواست به اجابت می رسد.

ملاali;688478 نوشت:
آقا من بعوان مثال خونه میخوام و توان خریدشو ندارم آیا خدایی هست ازش بخوام یا نه؟میگویید آری اما باید بیگناه باشید تا شاید یه خونه عوضش در آخرت به شما داد


در ارتباط با این فرمایش توجهتان را به سخنان زیر جلب می کنم:

يك سري عوامل با هم جمع مي شوند و در نتيجه سبب توسعه رزق و روزي ، و يا باعت تنگدستي و فقر مي گردند . در يك نگاه كلي، مي توان گفت: خداوند براي فقر و تنگدستي، هم چنين توسعه رزق و روزي دو دسته عوامل قرار داده است. يك دسته عوامل مادي و طبيعي است، مثلا داشتن هدف عالي، همت بلند، پشتكار و تلاش، تدبير و برنامه‌ريزي، ارزيابي و آينده‌ نگري، نظم و انضباط، موقعيت سنجي، ملاحظه امكانات مادي، توانايي جسماني، استعدادهاي عقلاني و رواني، به كار گيري تخصص و تجارب، اعتماد به نفس، و بالاخره دوري از كسالت و تنگدلي و اظهار عجز و ناتواني (شيخ كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ش 1365، ج 5، ص 85) از اصول اوليه پيشرفت و توسعه است و دسته ديگر عوامل معنوي است، مثل توبه و استغفار ( قلبي و زباني و عملي )، نيكوكاري، خدمت و محبت به ديگران – به ويژه پدر و مادر و همسر و فرزندان- خوش اخلاقي، خوش همسايگي ، پايبندي به نماز اول وقت ، نماز شب، تلاوت قرآن، زيارت خانه خدا و قبور معصومين عليهم السلام – به ويژه زيارت قبر اباعبدالله و غير آن.
نكته مهم و قابل توجه اين است كه اولا- هيچ يك از عوامل مادي و معنوي جايگزين ديگري نمي‌شود، ثانيا ممكن است برخي از عوامل مادي يا معنوي قدرت تأثير گذاريش بيشتر ازبرخي عوامل ديگر باشد.
بنا بر اين، با توجه به اصل عدم جايگزيني عوامل، و بر اساس آيه شريفه «ليس للإنسان إلاّ ما سعي» (نجم (53)، آيه 39) هر ميزان از اين اصول و عوامل بهره گرفتيم، به همان اندازه در مسير پيشرفت و توسعه قرار خواهيم گرفت.

ملاali;688478 نوشت:
حکایت سخن شما در مورد بی تاثیر نبودن دعا
مثل اینه که به نابینای شفا نگرفته بگوییم خدا جواب توارا داده..! چشم دل بهت داده..!
این شد جواب؟! این شد استجابت؟

در ثانی اگر بنا بر ریاضت و قدرت نفسانی است که خب مرتاض های غیر مسلمان هم کارها میکنند آیا باید به خدا نسبت داد؟

دعا یعنی در خواست یه ناتوان از یه توانا
اما شما میفرمایید مرتاض شوید و یا معصوم شوید و خواسته تان را خود برآورید

پس خدا کو؟؟؟

آقا من بعوان مثال خونه میخوام و توان خریدشو ندارم آیا خدایی هست ازش بخوام یا نه؟میگویید آری اما باید بیگناه باشید تا شاید یه خونه عوضش در آخرت به شما داد
با بچه هم اینطوری نباید صحبت کرد

معذرت میخوام
از جوابتون خیلی ناراحتم


با سلام دوست عزيز
با اجازه از محضر كارشناس محترم و ساير دوستان. شما خونه رو از خدا بخواهيد مطمئن باشيد كه بهتون مي ده. :ok:بنده امروز بعد از مدتها حاجتم روا شد و به بهترين نحو. در طي چند ماه گذشته خيلي عذاب كشيدم و خيلي اشك ريختم خيلي دعا كردم. اما هي نمي شد. هر روز اينترنت به دنبال دعا و ذكر و راههاي دعا كردن و بالا بردن يقين و ... بودم هر روز منتظر يه خبري بودم اما نمي شد. صبرم واقعا تموم شده بود. اما امروز خدا رو هزاران بار شكر خدا حاجتم رو روا كرد. پس دوست عزيز دعا جواب مي ده فقط گاهي كه طولاني ميشه و صبرمون كم مي شه فكر مي كنيم دعا كاري نمي كنه.اما حاجت هر كسي يه روزي سر يه ساعت خاصي روا مي شه بايد زمانش برسه. فقط يه چيزي رو فهميدم اونم اينه كه
نماز اول وقت+راضي بودن به رضاي خدا+تلاش

یه باخدایی پیدا بشه یه استخار ه برا من بگیره که واجب هستش ،میخوام کاری روانجان بدم ولی خیلی میترسم راستش بلد نیستم استخاره بگیرم

خدایا پناهم تویی;690047 نوشت:
یه باخدایی پیدا بشه یه استخار ه برا من بگیره که واجب هستش ،میخوام کاری روانجان بدم ولی خیلی میترسم راستش بلد نیستم استخاره بگیرم

سلام
ببخشيد اگه مرتبط با موضوع تاپيك نباشه اما براي اين دوست عزيز كه نياز دارند اين پستو زدم.
استخاره با تسبیح از امام عصر ارواحنا فداه
استخاره با تسبیح به نقل از مولا صاحبَ الزَّمان ارواحنا فداه در کتاب «المختار من کلمات الإمام المهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف» در مورد استخاره با تسبیح آمده است:ابتدا بِسمِ اللّه الرَّ حمن الرَّحیم گفته ؛ سپس سه مرتبه صلوات فرستاده سپس دعای مختصری نظیر «یا مَن یَعلم ُ إهدِ مَن لا یَعلَمُ»؛ «ای کسی که می داند؛ کسی را که نمی داند راهنمایی کن» بخواند ، یا بگوید: «یا رَبِّ خِرلي ما هُوَ الصّالِحُ» ؛ «پروردگارا! آنچه نیک است برایم انتخاب کن» یا دعاهایی از این قبیل .پس از این دعای کوتاه ، قسمتی از تسبیح را به دست گرفته و بشمرد؛ اگر فرد بود انجام دهد «خوب است» اگر زوج بود ترک کند «بد است».

البته دوست گرامي استخاره برا موارديه كه با عقل و مشورت باز هم متحير باشي. قبلش همه درد دلها بكن با خدا و بهش اعتماد كن و بعدش شك نكن. بعضي ها استخاره مي كنند اما در نهايت اونيكه خودشون به نظرشون درست مياد و مي كنند و گويي اعتماد ندارن به استخاره كه چنين افرادي بهتره استخاره نكنند.

سپاس اباجی عزیز

کسی که نماز نمیخونه وزیاد پاک نیست نباید استخاره خودش بگیره?


در کوی خرابات، کسی را که نیاز است
هشیاری و مستیش همه عین نماز است

آنجا نپذیرند صلاح و ورع امروز
آنچ از تو پذیرند در آن کوی نیاز است
اسرار خرابات بجز مست نداند
هشیار چه داند که درین کوی چه راز است؟
تا مستی رندان خرابات بدیدم
دیدم به حقیقت که جزین کار مجاز است
خواهی که درون حرم عشق خرامی؟
در میکده بنشین که ره کعبه دراز است
هان! تا ننهی پای درین راه ببازی
زیرا که درین راه بسی شیب و فراز است
از میکده‌ها ناله‌ی دلسوز برآمد
در زمزمه‌ی عشق ندانم که چه ساز است؟[=Arial Black]

خدایا پناهم تویی;690313 نوشت:
کسی که نماز نمیخونه وزیاد پاک نیست نباید استخاره خودش بگیره?

با سلام و عرض ادب

استخاره و مباحث مربوط بدان از موضوع این بحث خارج است، همان طور که سرکار دختر بارون هم فرمودند قبل از استخاره لازم است مشورتی با متخصصین بکنید و با فکر و تعقل کارتون رو دنبال کنید اگر باوجود همه این ها بازهم تحیِِِر رفع نگردید نوبت به استخاره می رسد ...
استخاره باید توسط فرد مومن و متدین صورت بگیرد .

هادی;689910 نوشت:
در ارتباط با این فرمایش توجهتان را به سخنان زیر جلب می کنم:

يك سري عوامل با هم جمع مي شوند و در نتيجه سبب توسعه رزق و روزي ، و يا باعت تنگدستي و فقر مي گردند . در يك نگاه كلي، مي توان گفت: خداوند براي فقر و تنگدستي، هم چنين توسعه رزق و روزي دو دسته عوامل قرار داده است. يك دسته عوامل مادي و طبيعي است، مثلا داشتن هدف عالي، همت بلند، پشتكار و تلاش، تدبير و برنامه‌ريزي، ارزيابي و آينده‌ نگري، نظم و انضباط، موقعيت سنجي، ملاحظه امكانات مادي، توانايي جسماني، استعدادهاي عقلاني و رواني، به كار گيري تخصص و تجارب، اعتماد به نفس، و بالاخره دوري از كسالت و تنگدلي و اظهار عجز و ناتواني (شيخ كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ش 1365، ج 5، ص 85) از اصول اوليه پيشرفت و توسعه است و دسته ديگر عوامل معنوي است، مثل توبه و استغفار ( قلبي و زباني و عملي )، نيكوكاري، خدمت و محبت به ديگران – به ويژه پدر و مادر و همسر و فرزندان- خوش اخلاقي، خوش همسايگي ، پايبندي به نماز اول وقت ، نماز شب، تلاوت قرآن، زيارت خانه خدا و قبور معصومين عليهم السلام – به ويژه زيارت قبر اباعبدالله و غير آن.
نكته مهم و قابل توجه اين است كه اولا- هيچ يك از عوامل مادي و معنوي جايگزين ديگري نمي‌شود، ثانيا ممكن است برخي از عوامل مادي يا معنوي قدرت تأثير گذاريش بيشتر ازبرخي عوامل ديگر باشد.

با سلام.
سوال استارتر محترم در مورد تاثیرات بیرونی دعا است. با توضیحات فوق شما، تاثیراتی که از دسته اول اقدامات حاصل میشود که ربطی به دعا ندارد و خارج از بحث است. ظاهرا میفرمایید که برای اینکه دسته دوم عوامل تاثیرگذاری داشته باشد نیازمند وجود دسته اول عوامل هم هست.
برای اینکه تحریر محل نزاع شود. فرض کنید در یک مصداقی عوامل دسته اول وجود ندارد یا ارضا شده است. مثلا یک بیمار سرطانی که همه راههای ممکن پزشکی را انجام داده و اکنون منتظر تاثیر قسم دوم علل است.

هادی;684452 نوشت:
در پاسخ به این پرسش عرض می شود: اولا دعا جزء نظام اسباب و مسببات است، فلاسفه می فرمایند:
علل و اسباب طبیعی بر دو قسم است: الف: اسباب طبیعی و عادی ب: اسباب غیر عادی و طبیعی.

برای روشن شدن بحث خواهشی که دارم لطف کنید تعریف کاملی از اسباب غیرعادی و طبیعی بفرمایید . عادی بودن مگر جز از طبیعی بودن است؟؟؟ لطفا بفرمایید غیرعادی که طبیعی هم باشد چیست؟

ملاali;688478 نوشت:
اما شما میفرمایید مرتاض شوید و یا معصوم شوید و خواسته تان را خود برآورید

ملاali;688478 نوشت:
آقا من بعوان مثال خونه میخوام و توان خریدشو ندارم آیا خدایی هست ازش بخوام یا نه؟میگویید آری اما باید بیگناه باشید تا شاید یه خونه عوضش در آخرت به شما داد
با بچه هم اینطوری نباید صحبت کرد

من فکر می کنم منظور از اینکه گناه کار یا بی گناه بودن روی استجابت دعا تاثیر میذاره ، اینه که ظرفیت یک فرد گناه کار با فرد بی گناه متفاوته و چه بسا اگه خواسته ی گناهکار مستجاب بشه با توجه به ظرفیت پایینش ، تأثیر سؤیی روی زندگیش داشته باشه.
من به شخصه فکر میکنم گاهی خدا رو پشیمون! کردم از اینکه بهم لطف کنه . یه نعمت بهم داده ولی من کاملا از مسیر منحرف شدم !
امیدوارم خدا ظرفیت همه مونو برای پذیرش نعمت هاش بالا ببره. الهی آمیییین

manmehdiam;696208 نوشت:
با سلام.
سوال استارتر محترم در مورد تاثیرات بیرونی دعا است. با توضیحات فوق شما، تاثیراتی که از دسته اول اقدامات حاصل میشود که ربطی به دعا ندارد و خارج از بحث است. ظاهرا میفرمایید که برای اینکه دسته دوم عوامل تاثیرگذاری داشته باشد نیازمند وجود دسته اول عوامل هم هست.
برای اینکه تحریر محل نزاع شود. فرض کنید در یک مصداقی عوامل دسته اول وجود ندارد یا ارضا شده است. مثلا یک بیمار سرطانی که همه راههای ممکن پزشکی را انجام داده و اکنون منتظر تاثیر قسم دوم علل است.

با سلام و عرض ادب

اصل اینکه دعا می تواند تأثیر بیرونی داشته باشد اقبات شد و علی الظاهر جناب معلق نیز این موضوع را پذیرفتند اما پرسشی که حضرت عالی در این جا مطرح کردید ارتباطی با اصل موضوع ندارد اما اجمال پاسخ فرمایش شما این است که تأثیر قسم دوم بستگی به عوامل متعددی دارد که به برخی از ان عوامل در پست های پیشین به عرض رسید علاوه بر آن ممکن است عدم استجابت دعا به جهت امتحان الهی باشد و.... اگر صلاح بدانید در تاپیک مستقل به این عوامل خواهیم پرداخت .

manmehdiam;696208 نوشت:
برای روشن شدن بحث خواهشی که دارم لطف کنید تعریف کاملی از اسباب غیرعادی و طبیعی بفرمایید . عادی بودن مگر جز از طبیعی بودن است؟؟؟ لطفا بفرمایید غیرعادی که طبیعی هم باشد چیست؟


امور خارق العاده، استجابت دعا،معجزه و کرامت همه از قسم (غیر عادی و طبیعی) است؛ یعنی استجابت دعا (همچنین معجزه وکرامت) عادتا محال است، همین استجابت دعا اگر چه عادتا محال است اما دارای علت طبیعی است و علت آن مجموعه ای از شرایط است که یکی از آنها کمال نفس دعا کننده است و نفس دعا کننده تاثیر گذار در اجابت است و می تواند مورد دعا را محقق سازد یا باران را نازل کند یا بلایی را دفع نماید.
بنابراین منظور از غیر عادی و طبیعی این است که برای مثال معجزه وکرامت اگر چه عادتا محال هستند اما ایندو دارای علت طبیعی هستند لذا گفته می شود معجزه و کرامت غیرعادی اما طبیعی هستند؛ منظور از طبیعی هم این است که معجزه بر خلاف تصور مادییّون بدون علت نیست.

مطالعات نشون میده افرادی که دعا می کنند و نمی کنند در نهایت وضعیت مشابهی برای زندگی دارند و حتی وضعیت برای افرادی که دعا نمی کنند اندکی بهتر است (چون به جای انتظار برای معجزه از آسمان میرن و سعی می کنن مشکلشون رو حل کنند).

موضوع قفل شده است