جمع بندی آیا ماء مهین، تعبیر صحیحی است؟

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا ماء مهین، تعبیر صحیحی است؟

سلام. قرآن نسل انسان را از ماء مهین می نامد، که یعنی آبی پست.(سجده:8) آیا با توجه به اینکه منی در هر قطرۀ خود هزاران اسپرم زنده را حمل می کند، نباید آنرا از برترین پدیده های حیاتی بدانیم؟

برچسب: 

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد میقات

[="Tahoma"]«ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ»
سپس نسل او را از عصاره‏ اى از آب ناچيز و بى ‏قدر آفريد.(سجده، Dirol

با سلام و درود

در علم لغت، «مهين» از ماده «مهن» را ضعیف، حقير و قليل معنا كرده‏ اند.(كتاب العين، ج ‏4، ص 61؛ قاموس قرآن، ج ‏6، ص 302)

در باره ناچیز دانستن این آب، می توان به جهاتی اشاره نمود:

ـ منی، تا موقعی که منی است، کسی برای آن ارزش قائل نشده و برای آن پولی نمی دهد. ارزش او بعد از رشد و حیات و دارای علم و عمل شدن است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 512)

ـ كلمه "مهين" كه به معنى ضعيف و حقير و ناچيز است اشاره به وضع ظاهرى آن مى ‏باشد، و گر نه از اسرار آميزترين موجودات است.(نمونه، ج 17، ص 126)

ـ همه جهات حقارت و پستی در آن وجود دارد: زیرا حجمی کم و ناچیز دارد و بوی بد و ناخوشایند می دهد و برای انسان ها هم بی ارزش است.(من هدى القرآن، ج ‏17، ص 222)

ـ "ماء مهين" به معناى آبى خوار و پست است، كه خودش نمى ‏تواند خود را نگه دارد.(ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 246)

ـ از نظر علمی نیز می گویند منی اگر در جایگاه مناسب قرار نگیرد، به سرعت و ظرف چند دقیقه، ویژگی و قابلیت تبدیل شدن به موجود زنده را از دست می دهد. این نیز می تواند اشاره به ضعف و ناچیز بودن باشد.

نکته:

هنرمند واقعی خداوند است که از این مایع کم و ناچیز و ضعیف، اشرف مخلوقات را آفریده است.

این تعابیر نیز برای توجه و تذکر دادن است به جایگاه انسان به عنوان بنده، و جایگاه خداوند به عنوان خالق و آفریننده.

میقات;613952 نوشت:
«ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ»
سپس نسل او را از عصاره‏ اى از آب ناچيز و بى ‏قدر آفريد.(سجده، Dirol

با سلام و درود

در علم لغت، «مهين» از ماده «مهن» را ضعیف، حقير و قليل معنا كرده‏ اند.(كتاب العين، ج ‏4، ص 61؛ قاموس قرآن، ج ‏6، ص 302)

در باره ناچیز دانستن این آب، می توان به جهاتی اشاره نمود:

ـ منی، تا موقعی که منی است، کسی برای آن ارزش قائل نشده و برای آن پولی نمی دهد. ارزش او بعد از رشد و حیات و دارای علم و عمل شدن است.(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 512)

ـ كلمه "مهين" كه به معنى ضعيف و حقير و ناچيز است اشاره به وضع ظاهرى آن مى ‏باشد، و گر نه از اسرار آميزترين موجودات است.(نمونه، ج 17، ص 126)

ـ همه جهات حقارت و پستی در آن وجود دارد: زیرا حجمی کم و ناچیز دارد و بوی بد و ناخوشایند می دهد و برای انسان ها هم بی ارزش است.(من هدى القرآن، ج ‏17، ص 222)

ـ "ماء مهين" به معناى آبى خوار و پست است، كه خودش نمى ‏تواند خود را نگه دارد.(ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 246)

ـ از نظر علمی نیز می گویند منی اگر در جایگاه مناسب قرار نگیرد، به سرعت و ظرف چند دقیقه، ویژگی و قابلیت تبدیل شدن به موجود زنده را از دست می دهد. این نیز می تواند اشاره به ضعف و ناچیز بودن باشد.

نکته:

هنرمند واقعی خداوند است که از این مایع کم و ناچیز و ضعیف، اشرف مخلوقات را آفریده است.

این تعابیر نیز برای توجه و تذکر دادن است به جایگاه انسان به عنوان بنده، و جایگاه خداوند به عنوان خالق و آفریننده.

با سلام. با تشکر از پاسخ شما، آیا از این حیث که منی در هر قطرۀ خود هزاران اسپرم زنده را حمل می کند، نمی توان گفت که ارزشمند است؟

[="Tahoma"][="Navy"]

חסר משמעות;613297 نوشت:
سلام. قرآن نسل انسان را از ماء مهین می نامد، که یعنی آبی پست.(سجده:8) آیا با توجه به اینکه منی در هر قطرۀ خود هزاران اسپرم زنده را حمل می کند، نباید آنرا از برترین پدیده های حیاتی بدانیم؟

سلام
این به لحاظ و اعتبار متکلم بر می گردد یکوقت شما به چوب خشکیده ای نگاه می کنید و آنرا تکه چوب می نامید اما یک وقت در سرمای زمستان به وسیله ای برای آتش نیاز دارید همان تکه چوب می شود سرمایه حیات لذا اعتبار تفاوت دارد
از منظر شما باید آنرا ارزشمندترین موجود بالقوه دانست چون تبدیل به یک انسان می شود اما اگر با توجه به تعامل افراد با آن ، نگاه کنید که اغلب آنرا دور میریزند یک قطره آب مورد توهین قرار گرفته است
یا علیم[/]

[="Tahoma"]

חסר משמעות;613990 نوشت:
با سلام. با تشکر از پاسخ شما، آیا از این حیث که منی در هر قطرۀ خود هزاران اسپرم زنده را حمل می کند، نمی توان گفت که ارزشمند است؟

با سلام و درود

بله. از این حیث ارزشمند است ولی این قابلیتی است که بالقوه دارد نه بالفعل. ما بایستی وضع فعلی او را در نظر بگیریم زیرا آیه هم اشاره به همان است.

بالفعل و در حال حاضر، او مایعی ناچیز و ضعیف و بی ارزش است؛ افزون بر این که اگر در مکان مناسب قرار نگیرد، به سرعت، همه قابلیت خود را از دست داده و کاملا بی ارزش می شود.

مایعی که نزد مردم بی ارزش است و متعفن، و خیلی زود هم قابلیت و اثر خود را از دست می دهد، چنین تعبیری برای او مناسب او است.

بله، قرار گرفتن در محیط مناسب و با اراده الهی است که آن قابلیت ها تبدیل به فعلیت شده و آن مایع بی ارزش و ناجیز، تبدیل به انسانی با کمالات می شود.

[="Tahoma"]
«ماء مهین»

پرسش:
قرآن نسل انسان را از ماء مهین می نامد، یعنی آبی پست. آیا با توجه به این که منی در هر قطرۀ خود هزاران اسپرم زنده را حمل می کند، نباید آن را از برترین پدیده های حیاتی بدانیم؟

پاسخ:
«ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ ماءٍ مَهينٍ»؛ سپس نسل او را از عصاره‏ اى از آب ناچيز و بى ‏قدر آفريد.(1)
در علم لغت، «مهين» از ماده «مهن» را ضعیف، حقير و قليل معنا كرده‏ اند.(2)
در باره ناچیز دانستن این آب، می توان به جهاتی اشاره نمود:
ـ منی، تا موقعی که منی است، کسی برای آن ارزش قائل نشده و برای آن پولی نمی دهد. ارزش او بعد از رشد و حیات و دارای علم و عمل شدن است.(3)
ـ كلمه "مهين" كه به معنى ضعيف و حقير و ناچيز است اشاره به وضع ظاهرى آن مى ‏باشد، و گر نه از اسرار آميزترين موجودات است.(4)
ـ همه جهات حقارت و پستی در آن وجود دارد: زیرا حجمی کم و ناچیز دارد و بوی بد و ناخوشایند می دهد و برای انسان ها هم بی ارزش است.(5)
ـ "ماء مهين" به معناى آبى خوار و پست است، كه خودش نمى ‏تواند خود را نگه دارد.(6)
ـ از نظر علمی نیز می گویند منی اگر در جایگاه مناسب قرار نگیرد، به سرعت و ظرف چند دقیقه، ویژگی و قابلیت تبدیل شدن به موجود زنده را از دست می دهد. این نیز می تواند اشاره به ضعف و ناچیز بودن باشد.
بیانی دیگر؛ درست است منی از این حیث (دارنده اسپرم های زیاد) ارزشمند است، ولی این قابلیتی است که بالقوه دارد نه بالفعل. ما بایستی وضع فعلی او را در نظر بگیریم، زیرا آیه هم اشاره به همان است.
بالفعل و در حال حاضر، او مایعی ناچیز و ضعیف و بی ارزش است؛ افزون بر این که اگر در مکان مناسب قرار نگیرد، به سرعت، همه قابلیت خود را از دست داده و کاملا بی ارزش می شود.
مایعی که نزد مردم بی ارزش است و متعفن، و خیلی زود هم قابلیت و اثر خود را از دست می دهد، چنین تعبیری برای او مناسب او است.
نکته:
با قرار گرفتن منی در محیط مناسب و با اراده الهی است که آن قابلیت ها تبدیل به فعلیت شده و آن مایع بی ارزش و ناچیز، تبدیل به انسانی با کمالات می شود.
لذا هنرمند واقعی خداوند است که از این مایع کم و ناچیز و ضعیف، اشرف مخلوقات را آفریده است.
این تعابیر نیز برای توجه و تذکر دادن است به جایگاه انسان به عنوان بنده، و جایگاه خداوند به عنوان خالق و آفریننده.

___________

  1. سجده، 8.
  2. كتاب العين، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏4، ص 61؛ قاموس قرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏6، ص 302.
  3. مجمع البيان في تفسير القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏8، ص 512.
  4. نمونه، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج 17، ص 126.
  5. من هدى القرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏17، ص 222.
  6. ترجمه الميزان، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏20، ص 246.
موضوع قفل شده است