آیا لفظ شرعی عید برای "عید غدیر" صحیح است؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا لفظ شرعی عید برای "عید غدیر" صحیح است؟

سلام علیکم

آیا لفظ شرعی عید برای "عید غدیر" صحیح است؟ با توجه به برای سه عید دیگر با لفظ شرعی عید یعنی عید فطر،قربان و جمعه نماز بخصوصی دارنند که در زمان غیبت واجب نیستند آیا برای عید غدیر هم همینطور است؟


کارشناس بحث : عبدالرحمان

[=B Nazanin]حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: هنگامى كه روز قيامت برپا شود، چهار روز را زينت ميدهند همان طور كه عروس را آرايش، ميكنند، گفته شد: اين چهار روز كدام ايام هستند؟.
[=B Nazanin]فرمود: روز عيد قربان، روز فطر، روز جمعه، و روز غدير، اما روز غدير در بين اضحى و فطر و روز جمعه مانند ماه در بين ستارگان است، و آن روزيست كه ابراهيم از آتش نجات پيدا كرد و براى شكرگزارى آن روز را روزه گرفت.
[=B Nazanin]روز عيد غدير همان روزيست كه خداوند دين را كامل گردانيد و حضرت رسول على را بعنوان خلافت و حكومت براى مردم برگزيد، و فضيلت و وصايت او را آشكار كرد، و آن روز را روزه مى‏گرفت.
[=B Nazanin]روز غدير را روز كمال ميگويند، و روزى كه شياطين رانده ميشوند، روزى كه در آن اعمال شيعيان و دوستان آل محمد پذيرفته ميگردد، و آن روزى است كه در آن خداوند اعمال مخالفين را رد ميكند و آن‏ها را ناچيز ميشمارد.
[=B Nazanin]روز عيد غدير روزى است كه جبرئيل كرسى مخصوصى را كه خداوند كرامت كرده در مقابل بيت المعمور[=Times New Roman][1] قرار ميدهد و بالاى آن ميرود، و فرشتگان پيرامون وى را فرا ميگيرند و بر محمد درود و تهنيت ميفرستند و براى شيعيان على و اولاد او و دوستان آنها استغفار ميكنند.
[=B Nazanin]غدير روزى است كه خداوند كاتبان اعمال مردم را فرمان ميدهد كه از نوشتن اعمال (و خطاهای کوچک) دوستان اهل بيت و شيعيان آنها خوددارى كنند، و به احترام محمد و على از آنان درگذرند.
[=B Nazanin]غدير روزيست كه خداوند آن را براى محمد و آل او مخصوص گردانيده و كسانى كه در آن روز عبادت كنند و يا بر اهل و عيال خود انفاق نمايند و به دوستان خود نيكى كنند مورد لطف و احسان پروردگار قرار ميگيرند، خداوند در آن روز سعى و كوشش شيعيان را تقدير ميكند و گناهان آنها را مى‏آمرزد، و اعمال آنها را قبول ميكند.
[=B Nazanin]آن روزى است كه اندوه‏ها در آن برطرف مى‏شود و گناهان فرو ميريزد، و روزى است كه در آن عطاها و بخششها داده مى‏شود.
[=B Nazanin]غدير روزى است كه در آن علم و فضيلت نشر ميگردد، و روز مژده و بشارت و عيد اكبر است، و در آن دعا مستجاب است.
[=B Nazanin]غدير روزى است كه در آن بايد جامه نيكو پوشيد و لباسهاى سياه را از بدن دور كرد، و آن روزى است كه غمها در آن زدوده مى‏شود، و گناهان شيعيان امير المؤمنين آمرزيده مى‏شود.
[=B Nazanin]غدير روزى است كه در آن نسبت به كارهاى خير بايد سبقت گرفت، و روزى است كه در آن بايد به محمد و آل محمد بسيار صلوات فرستاد.
[=B Nazanin]غدير روزى است كه خداوند در آن روز دين اسلام را كامل كرد و آن را پسنديد، و روز عيد آل محمد ميباشد، و روز قبول اعمال و استراحت مؤمنين است، و روزى است كه بايد از خداوند درخواست‏هاى زيادى كرد، و با يك ديگر داد و ستد نمود.
[=B Nazanin]روز غدير روز دوستى و رسيدن به رحمت خداوند است.
[=B Nazanin]غدير روز پاكى و ترك گناهان بوده و روزى است كه در آن بايد خداوند را عبادت كرد و روزه‏داران را افطار داد، هر كسى در روز غدير روزه‏دار مؤمنى را افطار دهد مانند اين است كه گروهى را افطار داده باشد.
[=B Nazanin]غدير روز تبريك و تهنيت است كه گروهى را تبريك ميگويند[=B Nazanin]و هر گاه مؤمنى برادرش را ملاقات كند ميگويد: الحمد للَّه الذى جعلنا من المتمسكين بولاية امير المؤمنين و الائمة ».
[=B Nazanin]روز غدير بايد در چهره‏هاى مردم تبسم كرد و با مؤمنين با روى گشاده گفتگو نمود[=B Nazanin]، هر كس روز غدير با برادران ايمانى خود با چهره خندان روبرو شود خداوند نيز روز قيامت با نظر رحمت به وى نگاه خواهد كرد، و هزار حاجت او را روا خواهد نمود، و براى او در بهشت قصرى از لؤلؤ سفيد خواهد ساخت، و چهره‏اش را نورانى ميكند.
[=B Nazanin]غدير روز زينت است،[=B Nazanin] هر كس روز غدير خود را زينت كند خداوند گناهان او را مى‏آمرزد، و فرشتگان را مبعوث ميكند تا براى او حسنات بنويسند، و درجات او را بالا برند، و اگر در آن سال بميرد شهيد مرده است، و اگر زنده بماند خوشبخت مى‏شود.
[=B Nazanin]اگر در روز غدير مؤمنى را اطعام كند مانند اين است كه همه پيامبران و صديقان را اطعام كرده باشد، و اگر بزيارت برادر ايمانى خود رود، خداوند هفتاد نور در قبر او روشن مى‏كند و گورش را وسعت ميدهد روزى هفتاد هزار فرشته او را زيارت كرده و به بهشت مژده‏اش مى‏دهند.
[=B Nazanin]در روز غدير خداوند ولايت را بر اهل آسمانها عرضه كرد و اهل آسمان هفتم در اين امر پيشدستى كردند، و خداوند به وسيله عرش آن را زينت داد، سپس آسمان چهارم پذيرفت خداوند به وسيله بيت المعمور آن را زينت داد، پس از آن آسمان دنيا اين امر را پذيرفت خداوند آن را بوسيله ستارگان زينت داد.
[=B Nazanin]بعد از اين ولايت را بر زمين عرضه داشت، مكه نخست منطقه‏اى بود كه پذيرفت و خداوند به وسيله كعبه آن را بر ديگر مناطق برترى داد.
[=B Nazanin]سپس مدينه پذيرفت و آن را به مصطفى محمد برترى داد، بعد از آن كوفه قبول كرد و آن را به امير المؤمنين زينت داد.
[=B Nazanin]بعد از آن بر كوه‏ها عرضه داشت نخست سه كوه از ميان كوهها آن را قبول كردند: كوه عقيق، كوه فيروزه و كوه ياقوت از اين جهت آن‏ها بهترين كوه شناخته شدند.
[=B Nazanin]سپس كوه‏هاى ديگرى قبول كردند كه در آن‏ها معادن طلا و نقره پديد آمد، و هر كوهى كه اقرار نكرد از معادن و منافع خالى ماند و چيزى در آن نروئيد، سپس بر آبها عرضه شد، هر آبى كه پذيرفت شيرين و گوارا شد، و هر آبى كه قبول نكرد تلخ و بى‏مزه شد.
[=B Nazanin]بعد از اين بر گياهان عرضه شد، هر گياهى كه قبول كرد شيرين و خوشمزه شد، و آن كه نپذيرفت تلخ گرديد، سپس بر پرندگان عرضه شد هر كدام از آنها كه قبول كردند فصيح شدند، و هر كدام كه نپذيرفتند گنگ گرديدند.
[=B Nazanin]كسانى كه ولايت على را پذيرفتند مانند آن‏هائى هستند كه آدم را سجده كردند، و كسانى كه ولايت على را قبول نكردند مانند شيطان هستند، و در اين روز نازل شد: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ خداوند همه پيامبران را در روزى مانند غدير مبعوث فرمود.
[=B Nazanin]حرمت غدير در نزد خداوند همين بس كه براى پيغمبر خود در اين روز جانشين انتخاب كرد.[=Times New Roman][2]

[=Times New Roman][1][=B Nazanin]بیت المعمور مسجدی است در آسمان چهارم که از زمرد و یاقوت ساخته شده، درست بالای کعبه قرار دارد و معروف به مسجد ملائکه است. قبل از طوفان نوح بر زمین کعبه قرار داشت و در قرآن از آن یاد شده است. (دهخدا)


[=Times New Roman][2][=Times New Roman] [=B Nazanin]مسند الإمام الرضا عليه السلام، ج‏2، ص: 17

بنده ی خدا;260382 نوشت:
سلام علیکم

آیا لفظ شرعی عید برای "عید غدیر" صحیح است؟

با سلام خدمت شما

لفظ عید برای روز غدیر خم توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام تعیین شده است.

سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع هَلْ لِلْمُسْلِمِينَ عِيدٌ غَيْرَ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ قَالَ نَعَمْ أَعْظَمُهَا حُرْمَةً قُلْتُ وَ أَيُّ عِيدٍ هُوَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ الْيَوْمُ الَّذِي نَصَبَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ ص أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ قَالَ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ قُلْتُ وَ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ قَالَ وَ مَا تَصْنَعُ بِالْيَوْمِ إِنَّ السَّنَةَ تَدُورُ وَ لَكِنَّهُ يَوْمُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ مِنْ ذِي الْحِجَّة فَقُلْتُ وَ مَا يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَفْعَلَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ قَالَ تَذْكُرُونَ اللَّهَ عَزَّ ذِكْرُهُ فِيهِ بِالصِّيَامِ وَ الْعِبَادَةِ وَ الذِّكْرِ لِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوْصَى أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنْ يَتَّخِذَ ذَلِكَ الْيَوْمَ عِيداً وَ كَذَلِكَ كَانَتِ الْأَنْبِيَاءُ ع تَفْعَلُ كَانُوا يُوصُونَ أَوْصِيَاءَهُمْ بِذَلِكَ فَيَتَّخِذُونَهُ عِيداً . ( الكافي ،ج4 ،ص149 ؛ بحارالأنوار،ج 37،ص 172 ؛ وسائل‏ الشيعة ،ج 10،ص 440.)

راوی می گوید از امام صادق عليه السلام پرسيدم : آيا برای مسلمانان عيدى غير از جمعه و اضحى (عید قربان) و فطر است؟ حضرت فرموند: بلى عيدى هست كه از همه حرمتش بيشتر است .
پرسیدم: كدام عيد است . امام فرموند: آن روزى است كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، اميرالمؤ منين عليه السلام را به خلافت خود نصب کرد و فرمود كه هر كه من مولى و آقاى اويم پس على مولى و آقا و پيشواى او است.
پرسیدم: آن کدام روز است. امام علیه السلام فرمودند: آن روز هيجدهم ذى الحجه است
پرسیدم: چه كار در آن روز بايد كرد. فرموند :در ان روز خداوند را به وسیله روزه و عبادت یاد کنید . و محمد و آلش علیهم السلام را ياد كنيد . همانا وصيّت كرد رسول الله صلی الله علیه و آله به اميرالمؤمنين عليه السلام را كه اين روز را عيد گرداند و هر پيغمبرى وصی خود را وصیت مى كرد كه اين روز را عيد گردانند.

ادامه دارد ...

همچنین در روایات بسیاری روز عید غدیر خم را به عنوان افضل الاعیاد و برترین اعیاد مسلمین معرفی کرده اند.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند :يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللَّهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ النِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ الْإِسْلَامَ دِينا.(بحارالأنوار ،ج 37 ،ص 109.)

روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد; آن روز برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند : يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ الْأَعْيَادِ وَ هُوَ الثَّامِنَ عَشَرَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ . (بحارالأنوار ،ج56 ،ص26 ؛ بحارالأنوار، ج 86 ،ص 268 ؛ بحارالأنوار ،ج94 ،ص 110 ؛ الخصال ،ج 2 ،ص 394 ؛ وسائل‏ الشيعة، ج 7 ،ص381.)
امام صادق علیه السلام فرمودند : روز غدیر خم برترین و با فضیلت ترین اعیاد است که روز هجدهم ذی الحجه است.

ُدر برخی روایات نیز ، عید غدیر خم با عبارت عیدالله الاکبر معرفی شده است.

امام صادق علیه السلام در روایتی که ویژگی ها و فضایل روز غدیر خم را بیان می کنند می فرمایند: ... َ هُوَ عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر ....( تهذيب‏ الأحكام ،ج3 ،ص143 ؛ وسائل‏ الشيعة ،ج 8 ،ص89 ؛ وسائل‏ الشيعة ،ج 10 ،ص 442 ؛ مستدرك‏ الوسائل ،ج 6 ،ص 273 ؛ بحارالأنوار ،ج 30 ،ص368 ؛بحارالأنوار،ج 31 ،ص 127 ؛ بحارالأنوار ،ج 95 ،ص302 ؛ بحارالأنوار،ج 95 ،ص 354.)

پس بنا به روایات می توان گفت :
روز غدیر خم ، عید است.
عید غدیر خم از تمامی اعیاد حرمتش بیشتر است.
پیامبر صلی الله علیه و آله به امام علی علیه السلام وصیت کردند این روز را عید قرار دهند.
هر پیغمبری به وصی خود سفارش کرده که روز غدیر خم را عید قرار دهد.
عید غدیر خم ، افض الاعیاد است.
عید غدیر خم ، عیدالله اکبر است.

و ....

بنده ی خدا;260382 نوشت:
با توجه به برای سه عید دیگر با لفظ شرعی عید یعنی عید فطر،قربان و جمعه نماز بخصوصی دارنند که در زمان غیبت واجب نیستند آیا برای عید غدیر هم همینطور است؟


قرار دادن لفظ عید برای یک روز به این معنا نیست که آن روز حتما باید دارای نماز مخصوصی باشد. طبق برخی روایات بسیاری از روزها عید هستند اما نماز مخصوصی ندارند از جمله :

امام علی علیه السلام می فرمایند : کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُ عیدٍ (مستدرك‏ الوسائل ،ج 6 ،ص 149 ؛ بحارالأنوار،ج 88 ،ص 136 .) هر روزی که در آن گناه نشود همان روز ، روز عید است.

اما عید غدیر خم با دیگر اعیاد تفاوت دارد. روز غدیر خم ، عید الله الاکبر است زیرا روزی است که در آن روز تمام خلقت عالم و آدم و بعثت تمام انبیا از آدم تا به خاتم به ثمر نشست. روز غدیر روزی است که دین خداوند در آن روز کامل شد. دینی که عمل به دستورات آن باعث می شود که جهان از عدل و داد پر شود و هیچگونه ظلم و ستمی در جهان باقی نماند. روز غدیر دارای برکات و فوائد بسیاری برای جهانیان بوده و هست و به همین دلیل است که برترین عید معرفی شده است.

لازم به ذکر است که شب و روز عید غدیر دارای اعمال به خصوصی است که برای اطلاع از آنها می توانید به مفاتیح الجنان رجوع کنید.

موضوع قفل شده است