آیا قوانین اسلامی برای غیر مسلمانها هم در زمان پیامبر اکرم(ص) اجرا می شد؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا قوانین اسلامی برای غیر مسلمانها هم در زمان پیامبر اکرم(ص) اجرا می شد؟

ایا قوانین اسلامی برای غیر مسلمانها هم در زمان حضرت رسول و همین طور حکومت امیر المونین اجرا میشد؟!مثلا اگه یک یهودی شراب میخورد یا دزدی میکرد به او حد میزدند؟!
با مصداق و به طور واضح توضیح بدید لطفا!

کارشناس بحث : عماد

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

بزرگوار قوانین شرع اسلام بنا بر اقتضای طبیعت هر عمل تقسیم بندی خاصی دارد .

به طور عامیانه و خارج از اصطلاحات فقهی این قوانین را به دو نوع کلی میتوان تقسیم بندی نمود .

1- قوانین حکومتی یا عمومی بلاد مسلمین
2- قوانین انحصاری مربوط به ادیان مورد قبول اسلام

مثلا" برای مثالی که شما مرقوم نمودید ، طبق قوانین حکومتی بلاد اسلامی قوانین انحصاری دین مسیحیت که با قوانین اسلامی مغایرت دارد در صورتی که فقط در جمع خودشان باشد ودر انظار مسلمین آشکار نشود مورد حد ویا تعذیر واقع نمیشود . مثلا" شرابخواری ویا خرید وفروش گوشت خوک که در دین مسیحیت که اصل دین از طرف اسلام به عنوان دین الهی پذیرفته شده اگر به صورت علنی ودر انظار وبازار مسلمین نباشد وفقط در خفا ودر میان خود پیروان این دین (البته در بلاد اسلامی) باشد اشکالی ندارد و موجب حد وتعذیر نمیباشد

منابع (شرح لمعه دمشقیه / تحریر الوسیله)

حق یارتان :Gol:

سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

اما در مورد قوانین عمومی شرع اسلام :

مثل همان مثالی که شما مرقوم نمودید (دزدی )
اگر شخصی غیر مسلمان اعم از کافر ذمی وغیره در بلاد اسلامی مرتکب این جرایم بشود طبق مقررات شرع اسلام با ایشان برخورد خواهد شد وموجب حد وتعزیر میباشد .

گروهی از مقررات هم وجود دارد که درمورد احوال شخصیه یافراد است مثل احکام ازدواج ویا طلاق ویا ارث که در این گونه موارد اهل کتاب قوانین شرعی خودشان محترم وقابل اجرا میباشد و کافران ذمی ساکن بلاد اسلامی میتوانند در این موارد آشکارا به شرع دین خود مراجعه نمایند واین احکام دینی ایشاندر بلاد اسلامی مورد احترام است .

(منبع: شرح لمعه دمشقیه / وسایل جلد 15)

حق یارتان :Gol:

hoorshid;270209 نوشت:
یا قوانین اسلامی برای غیر مسلمانها هم در زمان حضرت رسول و همین طور حکومت امیر المونین اجرا میشد؟!مثلا اگه یک یهودی شراب میخورد یا دزدی میکرد به او حد میزدند؟!

سلام علیکم
پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم ) هنگام انعقاد عقد ذمّه با یهودیان و مسیحیان ترک این موارد را شرط فرمود،(1)و آنان هم متعهد شده بودند که چون در پناه و حمایت حکومت پیامبر (ص) بودند، باید به قوانین و احکام شرعی احترام گذاشته و آشکارا در اجتماع مرتکب این گناهان نشوند.
بعضی از مفسران نقل كرده‌اند كه یهود مدینه برای عدم اجرای حكم فرد زناكاری كه از اشراف بود، نزد پیامبر(ص) آوردند، تا ایشان حكمی دیگر دهد، عالمان یهود می‌خواستند به دلیل اشراف­زادگی فرد حكم الهی را تغییر دهند. پیامبر(ص) آنان را نزد عالم­ترین فرد یهود بود و وی را قسم داد تا حكم الهی كه در تورات آمده را بیان كند و او نیز همان حكم پیامبر(ص) را بیان كرد و چنین فرمود: «این را ما در مورد اشراف اجرا نمی‌كنیم و به همین خاطر زنا در بین اشراف ما زیاد است.»(1)
1.شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 50، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413ق؛ نجفی، محمد حسن جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج 21، ص 269 و 270، محقق/ مصحح: شیخ عباس قوچانی‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، چاپ هفتم، بی تا.
2.
طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات، الطبعه الثانی، 1391، ج5، ص 379 .

سؤال:
آیا قوانین اسلامی از قبیل حد برای غیر مسلمان‌ها هم در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) اجرا می شد؟

پاسخ:

از آن جا که بعضی تخلفات علاوه بر آسیب های فردی، آسیب های اجتماعی را نیز در بر دارد، لذا قوانین و مقررات مقابله با آن نیز باید فوائد اجتماعی داشته باشد تا بتواند آسیب اجتماعی مذکور را از جامعه بزداید، لذا همه اعضای جامعه در این امر مساوی هستند و فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان دیده نمی شود، مثلا شراب خواری تبعاتی برای اجتماع دارد که برای مقابله با آن شرع مبین حد را در نظر گرفته است، اگر غیر مسلمان نیز شراب خواری کند همان تبعات را برای جامعه اسلامی دارد و لذا باید قوانین برخورد شامل حال غیر مسلمان مرتکب شراب خوار نیز بشود

بدین جهت ، پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) هنگام انعقاد عقد ذمّه با یهودیان و مسیحیان ترک این موارد را شرط فرمود (1) و آنان هم متعهد شده بودند که چون در پناه و حمایت حکومت پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) بودند، باید به قوانین و احکام شرعی احترام گذاشته و آشکارا در اجتماع مرتکب این گناهان نشوند.

نمونه:
بعضی از مفسران نقل كرده‌اند كه یهود مدینه برای عدم اجرای حكم فرد زناكاری كه از اشراف بود، نزد پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) آوردند، تا ایشان حكمی دیگر دهد، عالمان یهود می‌خواستند به دلیل اشراف­ زادگی فرد حكم الهی را تغییر دهند. پیامبر (صلی الله علیه وآله) آنان را نزد عالم­ ترین فرد یهود بود و وی را قسم داد تا حكم الهی كه در تورات آمده را بیان كند و او نیز همان حكم پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) را بیان كرد و چنین فرمود: «این را ما در مورد اشراف اجرا نمی‌كنیم و به همین خاطر زنا در بین اشراف ما زیاد است.» (2)

منابع:
1. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 50، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413ق؛ نجفی، محمد حسن جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج 21، ص 269 و 270، محقق/مصحح: شیخ عباس قوچانی‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، چاپ هفتم،بی تا.
2. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات، الطبعه الثانی، 1391، ج5، ص 379 .

موضوع قفل شده است