جمع بندی آیا قوام سیر و سلوک معنوی به وجود استاد است؟

تب‌های اولیه

2 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا قوام سیر و سلوک معنوی به وجود استاد است؟

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام به کارشناسان محترم انجمن اخلاق وکاربران محترم.

ماه ذیقعده و ذی حجه ماه وصول و قرب الهی و ماه اربعین موسویه است.
سوالم از اساتید محترم این است که:
راه وصول به قرب الهی در چیست؟آیا سیرو سلوک تنها به تلمذ در خدمت استاد راه و عمل به دستورات او در مراقبت از نفس صورت می پذیرد یا بدون استاد هم طالب راه در مسیر است و به مقصد خواهد رسید.
اگر از سخنان بزرگانی همچون مرحوم ملا حسین قلی همدانی، ملکی تبریزی، امام خمینی، علامه طباطبایی وآیت الله بهاءالدینی و آیت الله بهجت (رحمه الله علیهم اجمعین) پاسخ دهید بسیار سپاسگذارم.

کارشناس بحث : اویس

با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان خصوصا جناب کوهساران
بزرگان و پیران راه که صاحبان تجربه‌های سلوکی- عرفانی اند وجود معلم راه و پیر ودلسوخته و استاد راه رفته را لازم و گذراندن نیمی از عمر خویش در یافتن چنین استادی را ضروری قلمداد کرده‌اند. از جناب آسید علی قاضی استاد عرفانی علامه طباطبایی نقل است که فرمود:
«کسی که طالب سیر و سلوک شد، اگر برای پیدا کردن استاد نصف عمر خود را در جستجو بگذراند ارزش دارد. و آن که به استاد رسیده نصف راه را طی کرده است»
حضرت امام خمینی (ره) نیز می فرمودند: «برای خیاط شدن استاد لازم است آیا می شود برای آدم شدن استاد لازم نباشد؟
طی این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلماتست بترس از خطر گمراهی
از آیت الله کشمیری نیز نقل شده است که می گفتند «این طور نیست که استاد فقط ذکر بدهد، آقای قاضی همیشه به ما می گفتند اذکار و ادعیه با شرایط تأثیر می کند و مراقبه حرف اول را می زند. ایشان هم چنین نوع اذکار را از نظر کمیّ و کیفی برای خواصّ متذکر می شدند»
و نیز می گفتند «کار آسانی نیست که کسی بتواند این کار را بکند مگر خود هم راه رفته باشد و هم حاذق باشد.بعضی اوراد برای قوی شدن اراده، بعضی برای تقویت روح و عده ای برای رزق و دسته ای برای توحید و فنای فی الله و تعدادی برای محبت است. بعضی اذکار توحیدی فقر می آورد و ممکن است شخص نتواند تحمل کند و لذا حرمت ذکر ضایع می شود»
لازم به ذکر است که سیر و سلوک انسانی و قرب و نزدیکی به حق دارای درجات و مراتبی است که رسیدن به مراتب ابتدایی و نازل آن نیاز به استاد راه ندارد بلکه با انجام واجبات و ترک محرمات و اندکی حضور و مراقبت نیر حاصل می شود اما برای رسیدن به مراتب عالیه قرب به حق و مشاهده حقایق موجودات، وجود استاد راه ضروری است و بدون استاد کتل طی کرده و به کمالات روحی و معنوی رسیده، انسان نمیتواند از همه گردنه ها و رهزنی های این طریق در امان مانده و با پرهیز از دوجانب افراط و تفریط، در صراط مستقیم باریکتر از مو و تیزتر از شمشیر باقی بماند.


موضوع قفل شده است