آیا قائلین به وحدت وجود کافر و نجس هستند؟

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا قائلین به وحدت وجود کافر و نجس هستند؟

[="Blue"][="3"]سلام

آیا قائلین به وحدت وجود کافر و نجس هستند؟؟

مراجع:آیت الله مکارم شیرازی و آیات الله خامنه ای[/][/]

با نام و یاد دوست


ask;350518 نوشت:
سلام

آیا قائلین به وحدت وجود کافر و نجس هستند؟؟

مراجع:آیت الله مکارم شیرازی و آیات الله خامنه ای

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سؤال شما

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی :

وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد: “خداوند عین موجودات این جهان است، و خالق و مخلوق، و عابد و معبودی وجود ندارد، همان­طور که بهشت و دوزخ نیز عین وجود اوست” و لازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است. هر گاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است، و غالب فقهای معاصر ـ اعم از احیا و اموات ـ این موضوع را پذیرفته، و در حواشی عروه به آن اشاره کرده­ اند.(1)

نظر آیت الله خامنه ای در این زمینه در دسترس ما نیست لطفا در این مورد از دفتر معظم له پرسش فرمایید .

همیشه موفق و سلامت باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، استفتائات ، مبحث طهارت

سجاد;351977 نوشت:
وحدت وجود معانی متعددی دارد آنچه به طور قطع باطل و به عقیده همه فقها موجب خروج از اسلام است این است که کسی معتقد باشد: “خداوند عین موجودات این جهان است، و خالق و مخلوق، و عابد و معبودی وجود ندارد، همان­طور که بهشت و دوزخ نیز عین وجود اوست” و لازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است. هر گاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است، و غالب فقهای معاصر ـ اعم از احیا و اموات ـ این موضوع را پذیرفته، و در حواشی عروه به آن اشاره کرده­ اند.

سلام
اگر کسی قائل به وحدت وجود باشد و در عین حال ملتزم به تمام تعالیم و احکام دین هم باشد باز هم کافر است ؟
والله الموفق

[="Tahoma"][="Black"][="3"]

حامد;351985 نوشت:
سلام
اگر کسی قائل به وحدت وجود باشد و در عین حال ملتزم به تمام تعالیم و احکام دین هم باشد باز هم کافر است ؟
والله الموفق

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سؤال شما

همان طور که مطلعید وحدت وجود دارای معانی مختلفی است اگر چنین شخصی اعتقاد به وحدت وجود به معنای پیش گفته داشته باشد از نظر معظم له خارج از اسلام محسوب می گردد گر چه به احکام دین عمل کند .

در پناه حضرت حق سالم و سربلند باشید[/][/][/]

سجاد;351977 نوشت:
و لازمه آن انکار بسیاری از مسلمات دین است. هر گاه کسی ملتزم به لوازم آن بشود خارج از اسلام است

سلام
ولی این قسمت جواب موید پاسخ شما بزرگوار نیست
چون ایشان التزام به انکار مسلمات را منشا خروج می دانند در حالیکه فرض سوال ما التزام کامل است
و ظاهرا اساس خروج هم همین التزام به نفی مسلمات است و نه اصل اعتقاد به وحدت وجود
وهوالله الموفق

حامد;352015 نوشت:
سلام
ولی این قسمت جواب موید پاسخ شما بزرگوار نیست
چون ایشان التزام به انکار مسلمات را منشا خروج می دانند در حالیکه فرض سوال ما التزام کامل است
و ظاهرا اساس خروج هم همین التزام به نفی مسلمات است و نه اصل اعتقاد به وحدت وجود
وهوالله الموفق

با عرض سلام مجدد

بر اساس مسئله 121 توضیح المسائل معظم له و استفتائی که صورت گرفت اصل اعتقاد به وحدت وجود منشأ خروج از اسلام هست همانند منکر خدایی که نماز هم بخواند !

از این رو کسی که قائل به وحدت وجود به معنای پیش گفته شود و ملتزم به لوازم این اعتقاد مثل انکار خداوند و عدم وجود عابد و معبود و ... گردد ، احتیاطا خارج از دین محسوب می گردد.

در پناه حضرت حق باشید

سجاد;352420 نوشت:

با عرض سلام مجدد

بر اساس مسئله 121 توضیح المسائل معظم له و استفتائی که صورت گرفت اصل اعتقاد به وحدت وجود منشأ خروج از اسلام هست همانند منکر خدایی که نماز هم بخواند !

از این رو کسی که قائل به وحدت وجود به معنای پیش گفته شود و ملتزم به لوازم این اعتقاد مثل انکار خداوند و عدم وجود عابد و معبود و ... گردد ، احتیاطا خارج از دین محسوب می گردد.

در پناه حضرت حق باشید


سلام
متشکر از زحمات کارشناس محترم
فقط جای این سوال باقی می ماند که :
مفهوم عباراتی مانند : الغیرک ظهور مالیس لک و الحمد لله الذی تجلی لخلقه بخلقه چه می تواند باشد ؟
هرچند انتظار نداریم در این تاپیک این مساله حل شود
والله الموفق

سلام
آیا "مفوضه" -لعنهم الله- هم کافر و نجس هستند؟ مرجع:آیت الله مکارم شیرازی

مفوضه همان گروهی هستند که می گویند خدا صادر اول را آفرید و خلقت جهان را به او واگذار کرد.(نظر ملا صدرا و فلاسفه )

المفوضة: فرقة ضالة قالت بان اللّه خلق محمّدا (ص) و فوض إليه خلق الدنيا فهو خلق الخلائق. و قيل: بل فوض ذلك الى عليّ عليه السلام، و هم غير الذين يقولون بتفويض اعمال العباد اليهم كالمعتزلة و أضرابهم.(من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 290)

حامد;352887 نوشت:
الغیرک ظهور مالیس لک و الحمد لله الذی تجلی لخلقه بخلقه

متاسفانه از واژه های اسلامی برداشت کفر آلود می شود و چیزی که هیچ ربطی به آن ندارد.
فَأَمَّا الَّذينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ
مثلا ید الله فوق ایدیهم را امثال عارف نما ها می بینند و می گویند .... و برداشت می کنند خدا دست دارد در حالی که نمی دانند قرآن متشابه دارد و نمی دانند که امام رضا گفته سخن ما هم متشابه دارد إِنَ‏ فِي‏ أَخْبَارِنَا مُتَشَابِهاً كَمُتَشَابِهِ الْقُرْآنِ وَ مُحْكَماً كَمُحْكَمِ الْقُرْآنِ فَرُدُّوا مُتَشَابِهَهَا إِلَى مُحْكَمِهَا وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَهَا دُونَ مُحْكَمِهَا فَتَضِلُّوا.

خداوند هدایتشان کند.

ask;362909 نوشت:
بتفويض اعمال العباد اليهم كالمعتزلة و أضرابهم

سلام
ماالفرق ؟ التفویض التفویض کلیا فی صادر الاول او جزئیا فی العباد و اعمالهم کلیهما قول بالاستقلال ولا یقول به قائل من الکاملین مثل مولا صدرا لانهم قائل بالفقر الوجودی لما دون الذات حتی الصادر الاول وکل هذه التهم من عدم تفقه کلامهم رضوان الله تعالی علیهم اجمعین
نعم ما قال الحکیم :
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَياةِ الدُّنْيا فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ كَذلِكَ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا إِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً
والله الموفق

ask;362912 نوشت:
خداوند هدایتشان کند

سلام
لطفا مساله متشابه بودن کلام را در این دوفقره ای که از بنده نقل فرمودید تبیین بفرمایید
متشکرم و هوالله الهادی

تکفیر واقعا واژه ایست که در اسلام بندرت استعمال میگردد. بنابر نظر حضرت آقا صافی اگر کسی ملتزم به لوازم فاسده ی این عقیده باشند کافر اند که اکثر کسانی که از وحدت وجود سخن میگویند ظاهرا ملتزم نیستند. والله العالم
ولی این دلیل نمیشود که علنا حکیم ملاصدرا را تکفیر کرد.

حامد;362914 نوشت:
ماالفرق ؟ التفویض التفویض کلیا فی صادر الاول او جزئیا فی العباد و اعمالهم کلیهما قول بالاستقلال ولا یقول به قائل من الکاملین مثل مولا صدرا لانهم قائل بالفقر الوجودی لما دون الذات حتی الصادر الاول وکل هذه التهم من عدم تفقه کلامهم رضوان الله تعالی علیهم اجمعین
نعم ما قال الحکیم :

طبق قاعده « الواحد لا یصدر منه الا الواحد» از واحد جز واحد صادر نمی شود. مراد از واحد که در موضوع آمده است واحد حقه حقیقیه اصلیه است و واحد حقه حقیقیه اصلیه چیزی جز ذات مقدس حق تعالی نیست. چنین واحدی علت فاعلی بیش از یک واحد نیست یعنی از او فقط واحد صادر می شود.

ملاصدرا اين قاعده را مخصوص ذات الهي دانسته است که حتي مرکب از وجود و ماهيت نيز نيست و معلول بي­ واسطه او تنها يک موجود است و ساير مخلوقات با يک يا چند واسطه از معلول اول او صادر مي­شوند. ولي ساير فلاسفه، اين قاعده را کمابيش در موارد ديگري نيز جاري دانسته­ اند.

(مصباح یزدی، محمد تقی؛ آموزش فلسفه، تهران، نشر امیرکبیر، 1382ه.ش، چاپ سوم، ج2، ص 71)


المفوضة: فرقة ضالة قالت بان اللّه خلق محمّدا (ص) و فوض إليه خلق الدنيا فهو خلق الخلائق. و قيل: بل فوض ذلك الى عليّ عليه السلام، و هم غير الذين يقولون بتفويض اعمال العباد اليهم كالمعتزلة و أضرابهم.(
من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 290)

خودتان مقایسه کنید



حامد;362914 نوشت:
وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً

وقتی امام می گوید مشرک هستن شما چه می گویید؟؟

سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنِ الْغُلَاةِ وَ الْمُفَوِّضَةِ فَقَالَ الْغُلَاةُ كُفَّارٌ وَ الْمُفَوِّضَةُ مُشْرِكُونَ مَنْ جَالَسَهُمْ أَوْ خَالَطَهُمْ أَوْ آكَلَهُمْ أَوْ شَارَبَهُمْ أَوْ وَاصَلَهُمْ أَوْ زَوَّجَهُمْ أَوْ تَزَوَّجَ مِنْهُمْ أَوْ آمَنُهُمْ أَوِ ائْتَمَنَهُمْ عَلَى أَمَانَةٍ أَوْ صَدَّقَ حَدِيثَهُمْ أَوْ أَعَانَهُمْ بِشَطْرِ كَلِمَةٍ خَرَجَ مِنْ وَلَايَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَلَايَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ وَلَايَتِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.

کاربر اسک
اینکه فلاسفه در ضلالت هستند شکی نیست اما لعن و تکفیرشان امریست نامحکم و تا امام زمان عج نیاید امور متشابه را به اهل علم باید واگذار کرد.

در مستدرک الوسائل 2/459 و همچنین در غوالی الآلی آمده است از امام صادق ع کسی که شطرنج بازی کند مشرک است و سلام کردن به او گناه است.
آیا شما بر همین مبنا شطرنجبازان را مشرک میخوانید؟ لطفا تاویل احادیث را درین برهه بمراجع بسپارید.

سلام

به دلیل انحراف از بحث اصلی، تاپیک تا رسیدگی کارشناسان بسته می شود

پیروز باشید

[="Tahoma"][="Black"][="3"]

ask;362909 نوشت:
سلام
آیا "مفوضه" -لعنهم الله- هم کافر و نجس هستند؟ مرجع:آیت الله مکارم شیرازی

مفوضه همان گروهی هستند که می گویند خدا صادر اول را آفرید و خلقت جهان را به او واگذار کرد.(نظر ملا صدرا و فلاسفه )

المفوضة: فرقة ضالة قالت بان اللّه خلق محمّدا (ص) و فوض إليه خلق الدنيا فهو خلق الخلائق. و قيل: بل فوض ذلك الى عليّ عليه السلام، و هم غير الذين يقولون بتفويض اعمال العباد اليهم كالمعتزلة و أضرابهم.(من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 290)

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سؤال شما

لطفا برای پاسخ به این سؤال از سایت زیر استفاده کنید و از دفتر معظم له مستقیما استفتاء نمایید :

http://makarem.ir/Question/question.aspx?lid=0

همیشه موفق و سلامت باشید[/][/][/]

موضوع قفل شده است