جمع بندی آیا غنی شدن کافر به خاطر وعده ی خداست؟

تب‌های اولیه

93 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا غنی شدن کافر به خاطر وعده ی خداست؟

با سلام و احترام

[=&amp]خدا گفته است اگر فقیر باشی و لیاقت داشته باشی و ازدواج کنی، تو را غنی می کنم پس ازدواج کن.
[/]
[=&amp]اگر فرضا لیاقت داشتم و ازدواج کردم و غنی شدم از کجا بفهمم این غنی شدن به خاطر وعده ی خدا بوده است نه تلاش خودم ؟[/]
[=&amp]مثلا یک کافر فقیر می تواند ازدواج کند و غنی شود اما اینجا مشمول وعده ی خدا نیست. [/]
[=&amp]یا مثلا مومنی که لیاقت ندارد اما ازدواج می کند و غنی می شود اما مشمول وعده ی خدا نیست.[/]
[=&amp]می خواستم بدانم اگر من لیاقت لازم را داشتم و ازدواج کردم و غنی شدم آیا می توان فهمید این غنی شدن به جهت وعده ی خدا بوده نه صرفا عمل و لیاقت خودم ( مثل کافران و مومنان بی لیاقت ) ؟[/]
[=&amp]و این که نمی دانم لیاقت مورد نظر خدا چیست ؟ تا ازدواج کنم ...[/]
[=&amp]آیا شما می دانید لیاقت مورد نظر خدا چیست ؟ و چگونه می توانم بفهمم آن لیاقت را دارم یا نه ؟ تا بعد بتوانم به وعده ی خدا تکیه کرده و ازدواج کنم ؟[/]
[=&amp]پس[/]
[=&amp]اگر این لیاقت گفته شده است، بفرمایید چیست و کجا گفته شده است ؟ ، تا بنده به آن لیاقت دست پیدا کنم و بعد به وعده ی خدا تکیه کنم و اگر احیانا غنی نشدم ، متوجه شوم که خلف وعده صورت گرفته است.[/]
[=&amp]و اگر این لیاقت گفته نشده است ، بفرمایید گفته نشده است. تا من و دیگران بدانیم نمی توانیم به وعده ی خدا تکیه کنیم . و اگر قرار است تصمیم به ازدواج بگیریم روی عمل خودمان حساب باز کنیم نه وعده ی خدا. [/]

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عامل

سلام علیکم

و طاها;894729 نوشت:
خدا گفته است اگر فقیر باشی و لیاقت داشته باشی و ازدواج کنی، تو را غنی می کنم پس ازدواج کن.

اگر آیه یا روایت خاصی مد نظر شماست، با ذکر سند، این آیه یا روایت را بفرمایید تا بحث شروع شود.

[="Tahoma"][="Navy"][="3"]

و طاها;894729 نوشت:
با سلام و احترام

خدا گفته است اگر فقیر باشی و لیاقت داشته باشی و ازدواج کنی، تو را غنی می کنم پس ازدواج کن.

اگر فرضا لیاقت داشتم و ازدواج کردم و غنی شدم از کجا بفهمم این غنی شدن به خاطر وعده ی خدا بوده است نه تلاش خودم ؟
مثلا یک کافر فقیر می تواند ازدواج کند و غنی شود اما اینجا مشمول وعده ی خدا نیست.
یا مثلا مومنی که لیاقت ندارد اما ازدواج می کند و غنی می شود اما مشمول وعده ی خدا نیست.
می خواستم بدانم اگر من لیاقت لازم را داشتم و ازدواج کردم و غنی شدم آیا می توان فهمید این غنی شدن به جهت وعده ی خدا بوده نه صرفا عمل و لیاقت خودم ( مثل کافران و مومنان بی لیاقت ) ؟
و این که نمی دانم لیاقت مورد نظر خدا چیست ؟ تا ازدواج کنم ...
آیا شما می دانید لیاقت مورد نظر خدا چیست ؟ و چگونه می توانم بفهمم آن لیاقت را دارم یا نه ؟ تا بعد بتوانم به وعده ی خدا تکیه کرده و ازدواج کنم ؟
پس
اگر این لیاقت گفته شده است، بفرمایید چیست و کجا گفته شده است ؟ ، تا بنده به آن لیاقت دست پیدا کنم و بعد به وعده ی خدا تکیه کنم و اگر احیانا غنی نشدم ، متوجه شوم که خلف وعده صورت گرفته است.
و اگر این لیاقت گفته نشده است ، بفرمایید گفته نشده است. تا من و دیگران بدانیم نمی توانیم به وعده ی خدا تکیه کنیم . و اگر قرار است تصمیم به ازدواج بگیریم روی عمل خودمان حساب باز کنیم نه وعده ی خدا.


سلام
تلاش و کوشش تنها یکی از اسباب بی نیازی مالی است و نه تنها سبب آن. خداوند متعال به اسباب متعددی به افراد رزق و روزی می دهد که یکی از آنها تلاش و کوشش است. مثلا در روایات داریم خوش اخلاقی از اسباب روزی است یا نماز شب یا صدقه وووو. یکی از اسباب روزی هم انحصار پاداش نیکی فرد در دنیاست . این یکی از اسبابی است که به غیر مومنان اختصاص دارد. چون آنان به خدا و آخرت و پاداش اخروی باور ندارند خداوند متعال پاداش نیکی های آنها را در دنیا می دهد و این پاداش اغلب مادی است لذا غالبا وضع مادی کفار از مومنین بهتر است. اما پاداش اخروی بالاتر و برتر و جاودانه است.
یک مومن برای کسب رزق و روزی به همه اسباب الهی باید چنگ بزند و مابقی را به خدای متعال واگذارد که او به مصالح بندگانش بیش از خودشان آگاه است
یا رزاق[/][/][/]

محی الدین;895364 نوشت:
[="Tahoma"][="Navy"][="3"]
سلام
تلاش و کوشش تنها یکی از اسباب بی نیازی مالی است و نه تنها سبب آن. خداوند متعال به اسباب متعددی به افراد رزق و روزی می دهد که یکی از آنها تلاش و کوشش است. مثلا در روایات داریم خوش اخلاقی از اسباب روزی است یا نماز شب یا صدقه وووو. یکی از اسباب روزی هم انحصار پاداش نیکی فرد در دنیاست . این یکی از اسبابی است که به غیر مومنان اختصاص دارد. چون آنان به خدا و آخرت و پاداش اخروی باور ندارند خداوند متعال پاداش نیکی های آنها را در دنیا می دهد و این پاداش اغلب مادی است لذا غالبا وضع مادی کفار از مومنین بهتر است. اما پاداش اخروی بالاتر و برتر و جاودانه است.
یک مومن برای کسب رزق و روزی به همه اسباب الهی باید چنگ بزند و مابقی را به خدای متعال واگذارد که او به مصالح بندگانش بیش از خودشان آگاه است
یا رزاق[/][/][/]

با سلام و احترام
این مطالبی که نگاشتید ارتباطی به سوالات من نداشت و به هیچ کدام جوابی نداد.
و فکر نمیکنم کسی با انچه گفتید مخالفتی داشته باشد. تا روی ان بحث کنیم.
شاید هم مقصودتان چیز خاصی است که بنده متوجه نشدم...

عامل;895340 نوشت:
سلام علیکم

اگر آیه یا روایت خاصی مد نظر شماست، با ذکر سند، این آیه یا روایت را بفرمایید تا بحث شروع شود.

با سلام و احترام

آیه 32 و 33 سوره نور
ان یکونوا فقرا یغنهم الله من فضله

فرض کنید یک فقیر رفت و ازدواج کرد و از قضا، غنی نشد.

او به خدا میگوید چرا به وعده ات عمل نکردی؟
خدا هم میگوید من که وعده نکرده بودم به صرف اینکه فقیر هستی و ازدواج کردی، تو را غنی کنم.. خودت فریب خوردی و حرف من را نفهمیدی ...

اینجا فرد احساس خواهد کرد که فریب خورده است...
فریب جهل خودش را خورده است...
او فکر میکرد با شرایطی که دارد، وعده خدا در مورد او تحقق پیدا خواهد کرد و به همین جهت به وعده ی خدا تکیه کرد
اما بعدا فهمید که این شرایط کافی نبوده و مثلا فلان شرایط لازم است که باید چندین سال فرضا زحمت بکشد تا ان را به دست اورد و اگر قبلا میدانست هرگز فریب جهل خودش را نمیخورد و ازدواج نمیکرد...
او نمیدانست کلام خدا مربوط به او نمیشود مگر شرایط خاصی داشته باشد... و اگر میدانست بیخود به وعده ی خدا دل نمیبست و ازدواج نمیکرد..

[="3"]

و طاها;894729 نوشت:
خدا گفته است اگر فقیر باشی و لیاقت داشته باشی و ازدواج کنی، تو را غنی می کنم پس ازدواج کن.

سلام اقا طاها
شما دوازده بار از کلمه لیاقت استفاده کردی!!!
کجای آیه میگه لیاقت داشته باشی؟
لیاقت چیو داشته باشی؟[/]

و طاها;895401 نوشت:
با سلام و احترام
این مطالبی که نگاشتید ارتباطی به سوالات من نداشت و به هیچ کدام جوابی نداد.
و فکر نمیکنم کسی با انچه گفتید مخالفتی داشته باشد. تا روی ان بحث کنیم.
شاید هم مقصودتان چیز خاصی است که بنده متوجه نشدم...

سلام
بنده می خواستم متذکر شوم که تلاش شما از لطف الهی جدا نیست و البته که باید تلاش کنید چون آن هم از طرق کسب لیاقت برای بی نیازی است
اما لیاقت منحصر در تلاش برای کسب و کار هم نیست بلکه عوامل دیگری هم دارد که ذکر شد
شما می توانید به لطف الهی تکیه کنید و به اقدام در همه راه های ذکر شده بپردازید اما باز هم در نهایت اوست که تعیین کننده میزان رزق است و از مصالح ما خبر دارد
اما در پاسخ به اصل سوال تاپیک هم گفته شد که علتش عدم باور کفار به خدا و جهان آخرت و تجمیع پاداش حسنات آنها در دنیاست لذا این مساله مرتبط با وعده الهی نیست کما اینکه در نقل دینی وعده ای در این خصوص داده نشده است
یا علیم

و طاها;895421 نوشت:

فرض کنید یک فقیر رفت و ازدواج کرد و از قضا، غنی نشد.

او به خدا میگوید چرا به وعده ات عمل نکردی؟
خدا هم میگوید من که وعده نکرده بودم به صرف اینکه فقیر هستی و ازدواج کردی، تو را غنی کنم.. خودت فریب خوردی و حرف من را نفهمیدی ...

اینجا فرد احساس خواهد کرد که فریب خورده است...
فریب جهل خودش را خورده است...
او فکر میکرد با شرایطی که دارد، وعده خدا در مورد او تحقق پیدا خواهد کرد و به همین جهت به وعده ی خدا تکیه کرد
اما بعدا فهمید که این شرایط کافی نبوده و مثلا فلان شرایط لازم است که باید چندین سال فرضا زحمت بکشد تا ان را به دست اورد و اگر قبلا میدانست هرگز فریب جهل خودش را نمیخورد و ازدواج نمیکرد...
او نمیدانست کلام خدا مربوط به او نمیشود مگر شرایط خاصی داشته باشد... و اگر میدانست بیخود به وعده ی خدا دل نمیبست و ازدواج نمیکرد..

سلام

مسئله این است که باید ببینیم چه روزیمان میشود . نوعِ روزی بسته به ایمان و اعتقادمان دارد .

حکمت و اسباب الهی و خواست او در روزی مقدّره نه صرفاً توقّع و خواسته هامون از خداوند .

کسی که برای رضای خدا و اطاعت از فرمان او ، اقدام به عمل صالحی میکند ، صد درصد همۀ جوانب را می سنجد .

همه چیزی که از مقام ربوبی به انسان می رسد، به عنوان رزق و روزی در فرهنگ قرآنی و اسلامی تلقی می شود،

می توان گفت که انسان همواره چشم به روزی و رزق دوخته است تا به او برسد.

این رزق و روزی گاه مادی و گاهی معنوی ست

رزق در کاربردهای قرآنی دایره معنایی گسترده ای دارد.

safayyy;895687 نوشت:
[="3"]
سلام اقا طاها
شما دوازده بار از کلمه لیاقت استفاده کردی!!!
کجای آیه میگه لیاقت داشته باشی؟
لیاقت چیو داشته باشی؟
[/]

سلام بزرگوار
خداوند دعا را مستجاب میکند اما برای استجابت نیاز به لیاقت هست.
یعنی یک شرایطی باید در انسان باشد تا خداوند دعا را مستجاب کند.

در مورد این مبحث نیز همینطور

ضمن اینکه با صحبتهایی که قبلا با کارشناس دیگری داشتم
ایشان تایید کرد که لیاقت نیاز داریم و الا وعده ی خدا تحقق پیدا نمیکند.

اما اصلا این ها را کنار بگذار
اگر فرض کنیم تنها چیزی که لازم است فقر باشد.
پس نباید زوجی را پیدا کنیم که غنی نشده باشند.
آیا قبول دارید؟
اگر بله که هیچ
و اگر خیر
پس مشکل از عدم لیاقت بنده است نه خلف وعده ی خدا

موضوع قفل شده است