آیا عید قربان واقعا چهره زیبایی دارد؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا عید قربان واقعا چهره زیبایی دارد؟

سلام به همه
با توجه به اینکه در عید که روز شادی و مهربانی است و باید با همه جاندران حتی گیاهان و حیوانات مهربان و خوش رفتار بود, چرا باید در روز بسیار مهمی مانند قربان این همه گوسفند بیچاره رو قربانی شوند و خون ها ریخته شود؟؟ بعدم اسم این روز رو عید قربان بذارند؟

برچسب: 

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد جلیل

Miss.Narges;832203 نوشت:
سلام به همه
با توجه به اینکه در عید که روز شادی و مهربانی است و باید با همه جاندران حتی گیاهان و حیوانات مهربان و خوش رفتار بود, چرا باید در روز بسیار مهمی مانند قربان این همه گوسفند بیچاره رو قربانی شوند و خون ها ریخته شود؟؟ بعدم اسم این روز رو عید قربان بذارند؟

با عرض سلام و خسته نباشید

روزانه در سطح جهان موجودات بسیاری می میرند، درختان زیادی بریده می شود، حیوانات بسیاری ذبح می شود و...

حیوانی گیاه سبزی را که دارای حیات است، می بلعد و بر حیات او خاتمه می دهد و حیوانی دیگر، این حیوان را طعمه خود قرار می دهد و به حیات او خاتمه می دهد.
آیا این اعمال پسندیده است یا آنکه ظلم به گیاه، درخت و حیوان است؟ آیا عاقلان آن را ظلم می دانند؟

ذبح حیوانات توسط انسان نیز از این مساله جدا نیست و باید در مورد آن قضاوت نمود که آیا ظلم است یا خیر؟

اگر بیان شود ظلم است پس نباید این کار در هیچ روزی صورت گیرد و اما اگر بیان شود ظلم نیست پس نباید به آن اعتراض کرد و تفاوتی بین این روز و روزی دیگری قرار داد. شاید بیان شود که این مساله ظلم نیست اما نباید یک روز خاص برای آن قرار داده شود تا تعداد زیادی حیوان کشته شود. در پاسخ به این سوال باید گفت اگر این کار ظلم نیست، قرار دادن یک روز خاص و به منظوری خاص و مفید، برای انجام کاری که روزانه به تعداد زیادی در جهان انجام می شود، نه تنها اشکالی ندارد بلکه مورد تائید نیز هست.

بله اگر اسراف باشد یا با انگیزه غیر صحیح انجام شود نه تنها ذبح حیوان در این روز بلکه در هر روزی اشکال دارد. اما می دانیم که این روز بهانه ای برای اطعام فقرا و سیر کردن دیگران و شادی کردن دل افراد است. لذا اسلام در یک روز به ذبح حیواناتی که هر روز اتفاق می افتد رنگ مذهبی می دهد تا انسان با قربانی نفس خود و بریدن از مال خود، به دیگران کمک کند.(دقت کنید)

حال باید دید که آیا ذبح حیوان ظلم است یا خیر؟
ظلم زمانی است که ما حقی را ضایع کنیم یا آنکه چیزی را در غیر محل خود استفاده کنیم.از آنجا که حیوان (حلال گوشت) در عالم خلقت به منظور تامین گوشت انسان خلق شده است (همانگونه که گیاه برای حیوان خلق شده) و حق حیات او در این حد قرار داده شده است پس ذبح او اگر در مسیر درست باشد ظلم محسوب نخواهد شد و این امری است که هر عاقلی که به دور از احساس به آن بنگرد، تصدیق خواهد کرد.

در نتیجه: از آنجا که ذبح حیوان اگر به جا و درست باشد ظلم نیست می توان با یک نیت صحیح و درست، یک روز خاص را به این منظور قرار داد تا از یک نعمت الهی در مسیر خوب و خداپسندانه بهره گرفته شود و چون ستم بر حیوان نیز نیست منافاتی با عید قرار دادن آن ندارد.

جلیل;833098 نوشت:
اگر بیان شود ظلم است پس نباید این کار در هیچ روزی صورت گیرد و اما اگر بیان شود ظلم نیست پس نباید به آن اعتراض کرد و تفاوتی بین این روز و روزی دیگری قرار داد. شاید بیان شود که این مساله ظلم نیست اما نباید یک روز خاص برای آن قرار داده شود تا تعداد زیادی حیوان کشته شود. در پاسخ به این سوال باید گفت اگر این کار ظلم نیست، قرار دادن یک روز خاص و به منظوری خاص و مفید، برای انجام کاری که روزانه به تعداد زیادی در جهان انجام می شود، نه تنها اشکالی ندارد بلکه مورد تائید نیز هست.

با سلام
بله میدانم عمل ذبح کردن باید باشد.گوسفند برای استفاده انسان خلق شده.ولی ذبح هر حیوانی در روزی که عید نامیده میشه عملی ددمناشانه بنظر میاد.قبول دارم که ذبح از لحاظ شرعی ظلم نیست ولی ظاهر ان خشونت آمیز است.

Miss.Narges;877546 نوشت:
با سلام
بله میدانم عمل ذبح کردن باید باشد.گوسفند برای استفاده انسان خلق شده.ولی ذبح هر حیوانی در روزی که عید نامیده میشه عملی ددمناشانه بنظر میاد.قبول دارم که ذبح از لحاظ شرعی ظلم نیست ولی ظاهر ان خشونت آمیز است.

عید بودن، این روز به سبب گرفتن جان یک حیوان نیست تا آن را اقدامی مخالف وجدان بدانیم بلکه این روز عید است چون روز ایثار فداکاری و بازگشت به سوی خداوند و روز نازل شدن برکات الهی است.
قربانی نیز وقتی با انگیزه صحیح باشد چه اشکالی دارد که در این روز انجام شود و مسلمانان در یک روز خاص سنت ایثار را با این مراسم احیا کنند؟
آیا اگر این روز نام عید به خود نمی گرفت و مردم با انگیزه صحیح اقدام به ذبح و توزیع آن می کردند آیا باز هم این را عملی ددمنشانه می دانستید؟
اگر جواب منفی باشد آیا اشکال خواهد داشت که با توجه به برکات این روز آن را عید بنامیم؟

موضوع قفل شده است