آیا عزاداری باعث افسردگی می شود؟

تب‌های اولیه

9 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا عزاداری باعث افسردگی می شود؟

[=tahoma][=&quot]بیشترین و مهم ترین تاثیری که مراسم عزاداری بر شرکت کنندگان دارد تاثیرات روانی است و بیشتر شرکت کنندگان نیز در پی همین نوع تاثیرات هستند[/][=&quot]. [/][=&quot]لذا برخی می گویند[/][=&quot]: [/][=&quot]عزاداری و ازدیاد این مراسم در طول سال و به مناسبت های مختلف باعث می شود[/][/]



[=tahoma][=&quot]که جامعه از شادی ها دور باشد و بیشتر احساس غمگینی کند و در نتیجه باعث افزایش افسردگی در جامعه شود[/][=&quot].[/][=&quot]اینک به بررسی این سوال و پاسخ به آن می پردازیم[/][=&quot]. [/][/]


[=tahoma][=&quot]مراتب گریه [/][=&quot]:[/][=&quot]
[/][=&quot]گریه دارای یک ظاهر است و یک باطن[/][=&quot]. [/][=&quot]ظاهر آن یک امر فیزیولوژیک است[/][=&quot]; [/][=&quot]یعنی باید تاثیرات روانی از طریق محرک های بیرونی یا درونی مثل تفکر شکل گیرد ، سپس این تاثرات وارد چرخه فیزیولوژی مغز و اعصاب شود[/][=&quot]. [/][=&quot]در این هنگام بخش خاصی از مغز فعال شده و غدد اشکی چشم را فرمان فعالیت می دهد، و در نهایت قطرات اشک جریان پیدا می کند که ما آن را گریه می نامییم[/][=&quot].[/][=&quot]باطن گریه همان تاثرات درونی است [/][=&quot]. [/][=&quot]نگاه روان شناختی و داوری ما در باب پیامدهای گریه نیز دایر مدار تاثرات عاطفی است[/][=&quot].[/]
[/]



[=tahoma][=&quot]اگر در روایات آمده است که گریه کردن و گریاندن و حالت گریه به خود گرفتن در مراسم عزاداری حسینی منشا اثر دنیوی و اخروی است،به تاثرات درونی نظر دارد و گرنه به صورت مصنوعی و یا با مواد شیمیایی هم می توان چشمانی گریان داشت[/][=&quot].[/][/]



[=tahoma][=&quot]باطن گریه بر چهار نوع تقسیم می شود[/][=&quot]:
[/][=&quot]یک نوع آن معطوف به نیازهای سرکوب شده خود است و می تواند با افسردگی هم بستگی مثبت داشته باشد و کنش وري اجتماعی فرد را مختل سازد، [/][=&quot]
[/][=&quot]اما سه نوع دیگر، امید بخش است و حرکت آفرین و رابطه معکوسی با افسردگی دارد[/][=&quot];
[/][=&quot]نوع اول ناشی از مرگ واقعی است،اما سه نوع دیگر سوگ واقعی نیستند[/][=&quot]. [/][=&quot]اگر چه در مراسم سوگواری انجام می پذیرد[/][=&quot]. [/]
[/]



[=tahoma][=&quot]این چهار نوع عبارتند از [/][=&quot]: [/][/]



[=tahoma][=&quot]گریه ناشی از ارتباط و علاقه ،[/][=&quot]
[/][=&quot]گریه ناشی از عقیده،[/][=&quot]
[/][=&quot]گریه ناشی از کمال خواهی،[/][=&quot]
[/][=&quot]گریه بر مظلوم[/][=&quot].[/]
[/]


اميدوار;67952 نوشت:
عزاداری و ازدیاد این مراسم در طول سال و به مناسبت های مختلف باعث می شود که جامعه از شادی ها دور باشد و بیشتر احساس غمگینی کند و در نتیجه باعث افزایش افسردگی در جامعه شود

بسم الله ال رحمن الرحیم

انسان دارای نفس و روح است که این نفس ظهور و بروزش در افعال خاص این موجود است غم ،شادی، ترس و ... افعال نفس است . که ظهور شادی که فعل نفس است در اعضاء ظاهری و فیزیکی به صورت خندیدن و ظهور غم نیز به صورت اشک و گریه است. گریه و خنده متعلق میخواهد یعنی یک امر خارجی میتواند باعث خنده و گریه انسان شود.

متعلق گریه هر قدر از امور روحانی و غیر مادی برخوردار باشد باعث جلا و نورانیت نفس میشود و از آنجا که در دایره هستی ذات اقدس خداوند بالاترین مرحله تجرد از ماده و مادیات را دارد چنانچه متعلق گریه غایتش ذات اقدس اله باشد چون به وسیله گریه با خدا ارتباط برقرا میکند این ارتباط با ذات اقدس اله باعث جلا و صیقل دادن نفس ادمی میشود و فعالیت ساز است که حتی در حرکات اعضا و جوارح بدنی نیز تآثیر میگذارد.

لذا بارها در عملیات زمان جنگ شاهد بودیم که قبل از شروع عملیات روضه امام حسین علیه السلام خوانده میشد و به وضوح میبینیم که با چه شور و شعف برخاسته از عقل رزمندگان به خط مقدم دشمن حلمه میکردند و پیروزی های غرور آفرینی هم به دست می آوردند.

وقتی متعلق گریه امر خدایی باشد نه تنها باعث افسردگی نمی شود که روح ونفس را جلا میدهد نمونه دیگر گریه های شبانه امام بزرگوار(ره) است که زبانزد افراد دور و نزدیک ایشان است.

و از آنجا که امام حسین علیه السلام تمام ذره ذره حرکات قیامش فقط و فقط به خاطر خدا بود و بس ؛که رمز جاودانگی قیامش نیز چیزی غیر از این نبود ارتباط با حضرت(ع) به وسیله گریستن بر مصائب آن بزرگوار نه تنها باعث افسردگی نمیگردد که باعث حظ روحی و جلا نفس و روح آدمی میگردد.

هرچیزی می تواند موجب افسردگی شودامادرمورد عزاداری بایدگفت که این نحو عزاداری نه عقلا ونقلا صحیح نمی باشد

می بینیم که در عزاداری په زمان ومدت طولانی اما در جشن وسرور به اندک زمانی تمام می شود یک روز عزاداری ودرکمال ادب ومتانت درهمان سالروز شهادت یارحلت ازهراسیب احتمالی درحیطه دین ومعرفت دینی جلوگیری می کند

اميدوار;67952 نوشت:
عزاداری و ازدیاد این مراسم در طول سال و به مناسبت های مختلف باعث می شود که جامعه از شادی ها دور باشد و بیشتر احساس غمگینی کند و در نتیجه باعث افزایش افسردگی در جامعه شود.اینک به بررسی این سوال و پاسخ به آن می پردازیم.

سلام
بی شک حاکمیت فضای سوگواری با هر انگیزه و عقیده ای باعث ایجاد افسردگی و از بین رفتن شادی و نشاط جامعه می شود . شادی و نشاطی که در فعالیتهای مثبت اصل هستند .
گریه عقیده محور عاطفی بسان غذای مفیدی است که خوردن آن دائمی نیست بلکه باید گاهی اوقات از آن بهره مند شد در مقابل نشاط و شادابی و سر زندگی مانند غذاهای متداولی است که برای حیات و کار و فعالیت می بایست بطور مکرر از آن استفاده کرد .
ازدیاد ایام عزاداری در جامعه ما یک حرکت حکیمانه و ثمر بخش نیست بلکه بازخوردهای منفی بسیاری را بدنبال خواهد داشت که یکی از آنها ایجاد افسردگی در جامعه و دیگری بدبینی نسل جوان به فرهنگ دینی است چه اینکه روحیه جوان که روحیه نشاط و شادابی است سازگاری زیادی با سوگواریهای مکرر و طولانی ندارد .
موفق باشید

با سلام

با امدن محرم و ماتم اقا ابا عبدا الله

معرفت خودمان را با مطالعه مطالب مربوطه قوت بخشیم

یا علی

اميدوار;67952 نوشت:

[=&quot]این چهار نوع عبارتند از [=&quot]:



[=&quot]گریه ناشی از ارتباط و علاقه ،[=&quot]
[=&quot]گریه ناشی از عقیده،[=&quot]
[=&quot]گریه ناشی از کمال خواهی،[=&quot]
[=&quot]گریه بر مظلوم[=&quot].



گریه می تونه ناشی از تحریک شدید هر حس و هیجانی، از جمله شادی و شعف باشه. و اتفاقا گریه برای امام حسین هم میتونه ناشی از همین شعف باشه!

شعف از اینکه سپاه انسان و انسانیت در برابر سپاه شیطان و پلیدی؛ سرداری مثل امام حسین داره. حسین باعث افتخار و مبالات انسان و انسانیت هست. وقتی ماجرای کربلا تعریف میشه، انسان افتخار میکنه که در این سمت سپاه، چنین سرداری هست.
(بسط بیشتر مطلب رو در یکی از سخنرانی های علامه جعفری میتونید پیدا کنید. مطلب تایپ شده یا لینک رو اگر پیدا کردم قرار میدم)

بنابراین بر ماجرای کربلا از یک شادی انسانی هم میشه گریست و این هرگز موجب افسردگی نیست. بلکه باعث شور و هیجان و ایجاد انرژی هست. الگوسازی هست.

شاید شادی تعریف دقیقی نداشته باشه و بخصوص در افراد مختلف معنی واحدی براش نشه ارائه داد، اما برعکس اون افسردگی، تعریف مشخص و معلومی داره. اجزا تعریف شده ای داره. عدم لذت بردن از لذت های زندگی و بی انرژی بودن از ویژگی های بارز اون هست.

حالا اگر کسی معتقد به این هست، که گریه برای امام حسین ایجاد افسردگی میکنه؛ باید بتونه ثابت کنه که چرا و به چه دلیل گریه برای امام حسین، اون هم با اون دیدی که من نوشتم؛ ممکنه کسی رو بی انرژی و بی حال کنه؟!

البته گریه کردن برای امام حسین، متفاوت هست با گریه دیدن! برای امام حسین. کسی که نمیدونه؛ معرفتی به ماجرا نداره؛ علت گریه دیگران رو نمیدونه، البته که در همچین محیطی افسرده میشه این افسردگی از کم فهمی اوست.:Sham:

کما اینکه اگر انسان بی سوادی رو در جمع چند دانشمند در حال مطالعه در یک کتابخانه رها کنید، بعد از مدت کوتاهی از سکوت محیط و کم فهمی خودش؛ حوصله اش سر میره و اگر این کار رو مدام براش تکرار کنید افسرده میشه.
اما اگر یک دانشجوی جویای علم رو در اون کتابخانه بذارید، اون دانشجو هیجان زده و پرنشاط خواهد شد. عزای حسین هم دانشگاه و کتاب خانه هست؛ اگر شما دانشجو باشید.

آيا گريه و اشك به طور دائم بر اهل بيت ـ عليهم السلام ـ درست است؟

آيين اسلام با توجه به ابعاد وجودي انسان و در نظر گرفتن نيازهاي او، هرگز انسان را دعوت به رهبانيت، انزواطلبي، گريه و اشك مداوم و دوري از لذت‌هاي دنيوي و شادي و نشاط سفارش نكرده، از سوي ديگر نيز به شادي و نشاط افراطي و بي هدف و سرخوش بودن در زندگي ترغيب ننموده است. نگرش دين به اين مسأله نگرشي معتدل و منطقي است. به اين معنا كه انسان در زندگي به هر دو نيازمند است. هرچند در آيات و روايات از كثرت ضحك مذمت شده اما از زيادي گريه از خوف خدا، انديشه آخرت وهمگامي با مصائب اهل بيت (ع) تمجيد شده و داشتن چشم گريان نشانه رقت قلب معرفي شده است. وجود بكائين(1) در طول تاريخ نيز اين اصل را تأييد مي‌كند.
پيشوايان دين (ع) هرگز به گريه و زاري و سوگواري آن هم به صورت مدام سفارش نفرموده‌اند و از پيروان خود نخواسته‌اند كه همه فعاليت‌هاي زندگي را كنار گذاشته به گريه و زاري رو بياورند.
از اين رو به پيروان خويش سفارش فرموده‌اند كه اوقات شبانه روز را به سه بخش تقسيم نمايند، از جمله يك سوم از اوقات خود را به تفريحات سالم اختصاص داده، بخشي را نيز به عبادت و راز و نياز و مناجات با خداوند بپردازند و بخشي را به كار و كوشش و كسب معاش بپردازند.(2)
شاهد ديگر اين كه امام صادق (ع) در توصيف شيعيان و پيروان خود فرمودند: آنان كساني هستند كه در غم و اندوه ما غمگين و در شادي و سرور ما شادند.(3) البته در مصائب ائمه (ع) به ويژه امام حسين (ع) با توجه به عظمت مصيبت، اگر انسان شب و روز گريه كند و به امام زمان خويش اقتدا نمايد كه فرمود: اي جد بزرگوار من! اگر اشك چشمم تمام شود، در مصيبت تو خون گريه مي‌كنم، جا دارد و روشن است كه مجالس اهل بيت و زنده نگهداشتن راه و رسم زندگي آنان تنها در گريه خلاصه نشده بلكه در اين مجالس است كه مسلمانان با معارف غني دين آشنا مي شوند و پيوسته روحيه ظلم ستيزي و دفاع از مظلوم را در خود پرورش مي‌دهند. امام خميني (ره) نيز در اين رابطه فرمودند: ما هر چه داريم از محرم و صفر است.

آيا اشك و اندوه و غم و ماتم، عزاداري و حزن، ناله و فغان با اصل شادابي و طراوت روح انسان منافات ندارد؟

الف) واژه‌هاي بكاء، تبسم، ضحك، سرور، فرح و قهقهه از جمله واژه‌هايي است كه در منابع ديني(4) به كار رفته است.(5) اين واژه‌ها بيان‌گر تجلي هيجانات و احساسات نهفته انسان به هنگام رويارويي با گفتار و يا رفتاري شگفت است. سرچشمه گريه و خنده، عاطفه و احساس است كه در پي شوق و عشق، شكست و تنگ‌دلي، محروميت و يأس، پيروزي و شادكامي و يا حزن و اندوه از آسمان ديدگان ريزان مي‌شود.(6) بنابراين ابراز تأثر به وسيله خنده يا گريه از نشانه‌هاي طبيعي و تعادل مزاج آدمي است. افرادي كه هم گريه دارند و هم خنده از سلامت جسمي و روحي برخوردارند.
ب) انواع گريه:
1)گريه شوق: در آيات(7) و روايات به گريه شوق اشاره شده است. رسول خدا (ص) هنگام بازگشت جعفر بن ابي طالب (ع) از حبشه، به استقبال او آمد و از شوق ديدارش گريست.(8)
2) گريه رحم و رأفت: رسول خدا (ص) در فراق فرزندش ابراهيم بسيار گريست و در اعتراض برخي از اصحاب فرمود: اين گريه، گريه غضب نيست، بلكه سرشكي از سر رحمت و رأفت است و كسي كه ترحم نكند مورد ترحم قرار نخواهد گرفت.(9)
3) گريه غم و اندوه: قرآن از كساني ياد مي‌كند كه به دليل عدم توانايي مالي از شركت در جهاد بازمانده و محروم شدند، و همين امر سبب اندوه آنان شد و اشك از چشمانشان سرازير گشت.(10)
4) گريه تزوير و دروغ: اين نوع گريه را در داستان يوسف و برادرانش مي‌توان ديد.(11)
5) گريه پشيماني: حضرت عيسي (ع) فرمود: «طوبي لمن ... بكي علي خطيئته»(12) خوشا به‌حال كسي كه بر لغزش‌ها و خطاهاي خويش گريه كند.
گريه ممدوح بيان‌كننده پيوند عاطفي افراد به يك‌ديگر بوده و نمودي از پيوستگي و وابستگي پيروان مكتب (امت) با امام خويش است. گريه صادقانه‌ترين و واقعي‌ترين پيام آور يگانگي در اهداف امت با امام است.
ج) در بخش شادي و نشاط نيز گاه از نوع خاصي از خنده، مانند قهقه كه ناشي از غفلت و خود فراموشي است، نكوهش شده است(13) و در برخي از موارد كه به قهقه مي‌انجامد، حكم فقهي ويژه‌اي بار شده است.(14) در بعضي روايات نيز از خنده در مكان‌هاي خاص مانند قبرستان منع شده است. اما در اين شكي نيست كه اسلام، شادي و نشاط، سرزنده بودن و پرتحرك بودن افراد را نه تنها نكوهش نكرده كه به آن توصيه نموده است و تنبلي و تن پروري و سربار ديگران بودن را صفتي ناشايست برشمرده است.
امام علي (ع) فرمودند: خرسندي، سرور و شادي مؤمنان به اطاعت پروردگار خواهد بود و اندوه وي بر گناهان او است.(15)
با تأمل در آيات و روايات به اين نتيجه مي‌توان دست يافت كه شادماني نبايد به گونه‌اي باشد كه اختيار را از دست خرد بربايد و در صدد برآوردن قواي شهواني انسان به لاابالي‌گري، ياوه‌سرايي، ياوه‌گويي، استهزاء، تهمت و غيبت بيانجامد و به ديگر سخن ابراز شادماني نبايد سر از بي خيالي، بي تفاوتي و فرار از پذيرش مسئوليت‌ها و واقعيات زندگي درآورد و در تضاد با ارزش‌هاي ديني باشد.
نتيجه اين كه گريه‌اي كه به افسردگي، بي تحركي، ركود و انزوا بيانجامد با گريه نشاط آور، حركت آفرين و پويا در بستر اجتماع تفاوت دارد و در دين ما به گريه نوع اول سفارش نشده است. با توجه به اين نكات اشك و اندوه با اصل شادابي و طراوت روح انسان منافات ندارد. زيرا در منابع ديني مواردي به چشم مي‌خورد كه فرح و سرور به عنوان وصفي براي گريه بيان شده است.(16) امام صادق (ع) نيز در توحيد مفضل گريه را به عنوان يكي از موهبت‌هاي الهي برشمرده و به پاره اي از آثار آن از جمله نجات افراد از كوري، خروج رطوبت از مغز انسان كه زمينه ساز بسياري از دردهاي وجود آدمي مي شود، توجه داده اند.(17)
گريه بر هر درد بي درمان دوا است
چشم گريان چشمة فيض خداست
بنابراين يكي از عوامل مؤثر و مهم در طراوت بخشيدن به روح انسان، گريه است. در مجالس روضه به ويژه روضه امام حسين(ع) و مادرشان زهراي مرضيه (س) بارها اتفاق افتاده است كه لذت گريه را همه چشيده‌ايم و پس از پايان گريه، سرزنده بودن و سبكي روح نتيجه زيباي آن بوده است، عزاداران با شركت خود دراين مراسم نام و ياد آنان را زنده نگهداشته‌ و با كسب نشاط روحي هميشه آماده خروش عليه ظالم و دفاع از مظلوم بودند و به تعبير زيباي امام خميني (ره) گريه بر مظلوم فرياد مقابل ظالم است.اما اين نشاط روحي و صفاي باطن در خنده براي انسان پديد نمي آيد و مهم تر اين كه درروايات سفارش شده كه ازخنده همراه باقهقه خودداري كنيم زيراموردغضب خدااست (18)

پاورقی:
1. بكائين كساني هستند كه به دليل گريه بسيار به اين لقب مشهور شده اند. از جمله اين افراد مي توان از حضرت يعقوب (ع)، حضرت فاطمه (س) و حضرت سجاد (ع) نام برد.
2. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج19، 396، ص338.
3. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج44، ص287، باب34، ح26، و ص290، باب14، ح3، ص 102 و...
4. از جمله مي توان به اين آيات اشاره كرد: نمل:19. هود: 71، بقره: 69، روم:4، انسان:11، توبه:81 و...
5. ر. ك به: الطريحي، مجمع البحرين، المكتبة المرتضويه، 1362، ج1، ص 58. قرشي، علي اكبر، قاموس قرآن، دارالكتب الاسلاميه، 1362، ج1، ص 221، همان، ج 3، ص254 و ج4، ص 172.
6. لقماني، احمد، خنده ي شوخي ـ شادماني، قم، سابقون.
7. مائده: 83.
8. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج21، ب24، ح11، ص63.
9. همان، ج22، ب1، ح1، ص151.
10. توبه: 92.
11. يوسف: 16.
12. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج14، ب21، ح 23، ص319.
13. كليني، محمد بن يعقوب،اصول کافی ، ج 2، ح 10، ص 664.
14. ر. ك : كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج 3، ح1، ص 346 و ح 6، ص 364. (و اما القهقهه فهي تقطع الصلاه)
15. آمدي، غرر الحكم، ج1، ص136.
16. مجلسي، پيشين، ج21، ب25، ح5، ص79 و ح 6، ص81. «...فبكي امير المؤمنين (ع) فرحا»
17. ر.ك به: ميرزايي، نجفعلي، توحيد مفضل شگفتيهاي آفرينش، قم، هجرت، 1373، ص51.
18. بحارالانوار،ج93،ص292همان

با سلام وعرض تسليت سرور وسالار شهيدان آقا اباعبدالله
گريه وعزاداري براي آقا ابا عبدالله الحسين جنان شور واشتياقي در انسان ايجاد مي كند كه اميد به يك زندگي جوان مردانه را در انسان بوجود مي آورد
رضا حاجي بنده
موضوع قفل شده است