جمع بندی آیا صحابه ، پیامبر(ص) را نقد می کردند؟

تب‌های اولیه

20 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا صحابه ، پیامبر(ص) را نقد می کردند؟

سلام علیکم
آیا در تاریخ صحابه پیامبر صلی الله علیه واله و سلم را نقد می کردند؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

سلام علیکم
ابتدا باید مفهوم نقد مشخص شود زیرا گاهی با پرسش اشتباه گرفته می شود
گاهی شخصی کاری انجام می دهد و علت آن کار را نمی دانیم و لذا از علت آن می پرسیم تا برای ما تبین کند
گاهی شخضی کاری انجام می دهد و ما نسبت به آن کار اعتراض داریم لذا ضمن انتقاد گاهی پیشنهاد بهتری ارائه می دهیم
پس ابتدا باید فرق بین دو روشن و مفهوم نقد مشخص شود

قسمت اول یعنی سوال پرسیدن از علت کار پیامبرصلی الله علیه واله برای فهمیدن آن بسیار است.
در مورد قسمت دوم: انتقاد به گفتار و رفتار پیامبرصلی علیه و اله نه به این عنوان که از کنه مطلب اطلاع پیدا کنند بلکه به این عنوان که این کار پیامبرصلی الله علیه واله اشتباه است و خودشان بهتر از کار پیامبر صلی الله علیه واله را سراغ دارند
ریشه این امر به تعبد و اجتهاد در مقابل نص بر می گردد
بدین معنا که از همان زمان پیامبرصلی الله علیه واله صحابه دو گروه هستند
گروهی که از همان اول نسبت به پیامبرصلی الله علیه واله تعبد داشتند
گروهی که در مقابل نظر پیامبر صلی الله علیه وآله برای خود شان اجتهاد قائل بودند و تنها سخن حضرت را در صورتیکه می پذیرفتند که دستور خدا باشد
این دو گروه از همان پیامبرصلی الله علیه واله حضور داشتند و نسبت به فعل و انفعالات اجتماعی و سیاسی موضع می گرفتند
پس از رحلت، گروه اول طرفدار مکتب اهل بیت و گروه دوم طرفدار مکتب سقیفه شدند
علامه عسکری به صورت مفصل به این دو مکتب در کتاب با ارزش معالم المدرستین پرداخته اند

یکی از کسانی که به پیامبرصلی الله علیه وآله انتقاد کرد شخصی بود به نام حارث بن نعمان فهری

او پس جریان غدیر خدمت پیامبرصلی الله علیه و اله رسبده عرض کرد تو به ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی دهیم ما هم شهادت دادیم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه اینها را نیز پذیرفتیم، اما با اینها راضی نشدی تا اینکه این جوان (اشاره به علی (ع) است) را به جانشینی خود منصوب کردی، و گفتی: من کنت مولاه فعلی مولاه، آیا این سخنی است که از ناحیه خودت یا از سوی خدااست؟! پیامبر (ص) فرمود:" قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است".

" نعمان" روی بر گرداند در حالی که می‏گفت اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ:" خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران"! اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت،

همین جا آیه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ نازل گشت".(1)

1. مجمع البیان، ج 10، ص 352؛ الغدیر، ج 1 ص 239 تا 246.؛ تفسیر نمونه، ج‏25، ص7

عماد;962576 نوشت:
" نعمان" روی بر گرداند در حالی که می‏گفت اللَّهُمَّ إِنْ کانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ:" خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران"! اینجا بود که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت،

همین جا آیه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ نازل گشت".(1)

درود بر استاد

استاد من این روایت را خواندم و سوال برایم ایجاد شد

ایا پرسیدن سوال و اینکه دغدغه ذهنیش را برطرف کند
جرم است ؟ و ایا با کشتن این فرد این فرد به جوابش رسیده ؟
و اصولا چرا باید یک سوال کننده به جای رسیدن به جواب
کشته شود ؟

**گلشن**;962603 نوشت:

ایا پرسیدن سوال و اینکه دغدغه ذهنیش را برطرف کند
جرم است ؟ و ایا با کشتن این فرد این فرد به جوابش رسیده ؟
و اصولا چرا باید یک سوال کننده به جای رسیدن به جواب
کشته شود ؟

با سلام و عرض احترام

شخص سوال کرده و جوابش رو گرفته

اون فرد خودش درخواست عذاب کرده

میتونست درخواست کنه ، اگر ولایت حق من رو از پیروان ولایت قرار بده

نه این که چنین درخواستی کنه

کسی جز خودش مقصر نیست

میتونست ولایت علی (ع) رو بپذیره و مخالفت نکنه

عماد;962488 نوشت:
قسمت اول یعنی سوال پرسیدن از علت کار پیامبرصلی الله علیه واله برای فهمیدن آن بسیار است.
در مورد قسمت دوم: انتقاد به گفتار و رفتار پیامبرصلی علیه و اله نه به این عنوان که از کنه مطلب اطلاع پیدا کنند بلکه به این عنوان که این کار پیامبرصلی الله علیه واله اشتباه است و خودشان بهتر از کار پیامبر صلی الله علیه واله را سراغ دارند
ریشه این امر به تعبد و اجتهاد در مقابل نص بر می گردد


با عرض سلام و احترام

به نظر این حقیر نقد به معنای اشتباه دونستن کار طرف مقابل نیست
نقد به معنای داشتن نظری متفاوت نسبت به نظر نقد شده هست
حال ممکن انتقاد به جا باشه یا نباشه که با ارائه دلیل از طرف نقد شده مشخص میشه
نقد وسیله ای است برای پیشرفت بشریت

مسلما برخی از نقد استفاده اشتباه می کنن و برای هجمه و حمله به طرف مقابله اون رو به کار می برن
این دلیل بر اشتباه بودن نقد نیست ... کار اون فرد اشتباه هست

مثل اینکه شخصی با چاقو آدم بکشه!
آیا استفاده از چاقو اشتباه؟

به فرض مثال
منتقد ها تمام آثار با ارزش رو نقد میکنن
آیا به این معنیه که تمام این آثار اشتباه ساخته شدن؟
یا دلیل اون ساخته شدن آثار بهتر هست؟

شروحیل;962637 نوشت:
شخص سوال کرده و جوابش رو گرفته

بادرود

به نظر شما وقتی کشته شده چگونه جوابش رو گرفته ؟
اون می خواسته به حقیقت پی ببره نه اینکه کشته بشه ؟

شروحیل;962637 نوشت:
اون فرد خودش درخواست عذاب کرده

ایا سوال پرسیدن درخواست عذاب است ؟
عجبا از تفکر شما !!!!!!!

شروحیل;962637 نوشت:
میتونست ولایت علی (ع) رو بپذیره و مخالفت نکنه

اگر شک نداشت قطعا می پذیرفت
حتما شک داشته که سوال پرسیده

تروخدا یکم فکر کنید بعد جواب بدهید

**گلشن**;962645 نوشت:
بادرود

به نظر شما وقتی کشته شده چگونه جوابش رو گرفته ؟
اون می خواسته به حقیقت پی ببره نه اینکه کشته بشه ؟

با سلام و عرض احترام

ایشون قبل از مرگش جوابش رو گرفت

سوال : آیا این سخنی است که از ناحیه خودت یا از سوی خدااست؟!
پاسخ : پیامبر (ص) فرمود:" قسم به خدایی که معبودی جز او نیست این از ناحیه خدا است".

**گلشن**;962645 نوشت:

ایا سوال پرسیدن درخواست عذاب است ؟
عجبا از تفکر شما !!!!!!!

ایشون پس از گرفتن جواب چنین درخواستی کرده:

خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما بباران

پس خودش بعد از گرفتن جواب درخواست عذاب کرده

**گلشن**;962645 نوشت:

اگر شک نداشت قطعا می پذیرفت
حتما شک داشته که سوال پرسیده

تروخدا یکم فکر کنید بعد جواب بدهید

شک تیری است از جانب شیطان

وقتی مقام نبوت بر شخص روشن شده :

دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و اینکه تو فرستاده او هستی دهیم ما هم شهادت دادیم

و با این حال شخص شک داره به ولایت و به جای اینکه یه درخواست خوب از خدا داشت باشه

مثلا بگه اگه ولایت حق ، من رو از رهروان راه ولایت قرار بده

یا من رو شهید راه ولایت قرار بده ، اگر بر حق

یا درخواست های خوب دیگه

میاد درخواست عذاب می کنه ، از تاریک دل بودن خودشه

**گلشن**;962603 نوشت:
ایا پرسیدن سوال و اینکه دغدغه ذهنیش را برطرف کند
جرم است ؟ و ایا با کشتن این فرد این فرد به جوابش رسیده ؟
و اصولا چرا باید یک سوال کننده به جای رسیدن به جواب
کشته شود ؟

اگر به متن گفتگو نگاه کنید، کار نعمان سوال نیست بلکه اعتراض است. یعنی اگر حرف خودت است زیر بارش نخواهیم رفت. اگر حرف خداست عذاب از این دستور خدا برای ما بهتر است. او تلویحا می گوید اگر بناست حضرت علی علیه السلام رهبر آینده من باشد بهتر است سنگی از آسمان بیاید و بر سرش بخورد . او این درخواست را از خدا می کند.
در پست دوم نیز توضیح داده ام که کسانی بودند از همان زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله موضع می گرفتند و مخالفت می کردند.
موضوع قفل شده است