جمع بندی آیا دولت عربستان در فاجعه ی سقوط جرثقیل در مسجد الحرام مقصر است یا نه؟

تب‌های اولیه

23 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا دولت عربستان در فاجعه ی سقوط جرثقیل در مسجد الحرام مقصر است یا نه؟

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و ادب خدمت دوستان و کارشناسان عزیز و عرض تبریک به دلیل دخول در ماه پربرکت ذی الحجه میخواستم از کارشناس عزیز بپرسم که آیا دولت عربستان سعودی در حادثه ی اخیر مسجد الحرام و سقوط جرثقیل که موجب کشته و زخمی شدن عده ی زیادی از حجاج بود بطور کامل مقصر بود یا نه این واقعه یک حادثه ی طبیعی بود و به دلیل طوفان این فاجعه اتفاق افتاده بود . و آیا با توجه به اظهار نظر اخیر مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی در این زمینه در مذمت دولت عربستان سعودی آیا میتوان همه ی تقصیر ها را گردن این دولت انداخت ؟ اخیرا در صحبت هایی که با برادران اهل سنت داشتم ایشان قصد تبرئه ی عربستان سعودی را دارند و برهانشان هم این است

((یه سوال آیا وقتی هوا طوفانیه سیم برق میفته رو ماشین یا هر چیزی مسولش اداره برقه ؟ عجباااا یه جوری پریدید به دولت عربستان انگار که ارثتون پدرانتون رو بالا کشیدن تو هر بحثی عربستان عربستان عربستان تو ایران خومون موقع رعد و برق و طوفان و ... مگه کم اتفاق افتیاده که باعث مرگ شده ؟ دولت عربستان چیکار کنه در این مورد که نکرده دیه میخواید برید همونجا دنبال دیه نیازی نیست پست بزارید

متاسفانه ما کوریم همه رو میبینیم غیر از خودمون حالا هم که اتفاقی افتاده اونم بخاطر حوادث طبیعی میخوایم از آب گل الود ماهی بگیریم تا حالا شده از این دولت تقدیر و تشکر کرده باشیم بخاطر امنیت حجاج این سالها ما کوریم خوبی رو نمیبینیم
ای جوون ،،،،، جوونت را در چه راهی صرف کردی؟
جای تاسف داره
))
لطفا اگر میشود به این اظهارات و سوالات دیگر پاسخ دهید . با تشکر

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد شعیب

با سلام خدمت شما دوست گرامی
با مرور عملکرد دولت سعودی در رابطه با حج و عمره و تامین نیازات و امنیت حجاج بیت الله الحرام به وضوح و بدون هیچ غرض ورزی می یابیم که دولت سعودی کفایت عاملیت حج را نداشته به نا حق متصدی خادم الحرمین می باشد.
اولین و مهمترین علت عدم صلاحیت دولت سعودی برای خادم الحرمین الشریفین آیه قرآن است
مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ

  • مشرکان را نرسد که در حالی که به کفر خود اقرار می کنند مسجدهای خدا را عمارت کنند اعمال آنها ناچيز شده و در آتش جاويدانند
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ


مسجدهای خدا را کسانی عمارت می کنند که به خدا و روز قيامت ايمان آورده ، اند و نماز می گزارند و زکات می دهند و جز از خدا نمی ترسند اميد است که اينان از هدايت يافتگان باشند(18 توبه)


أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
آيا آب دادن به حاجيان و عمارت مسجدالحرام را با ايمان به خدا و روز قيامت و جهاد در راه خدا برابر می دانيد ? نه ، نزد خدا برابر نيستند و خدا ستمکاران را هدايت نمی کند(19 توبه)
در شان نزول این آیه آمده است که:
"شيبه" و "عباس" هر كدام بر ديگرى افتخار مى‏كردند و در اين باره مشغول به سخن بودند كه على (عليه السلام) از كنار آنها گذشت و پرسيد: به چه چيز افتخار مى‏كنيد؟ "عباس" گفت: امتيازى به من داده شده كه احدى ندارد، و آن مساله آب دادن به حجاج خانه خدا است. "شيبه" گفت: من تعمير كننده مسجدالحرام و كليددار خانه كعبه هستم. على (عليه السلام) گفت: با اينكه از شما حيا مى‏كنم، بايد بگويم كه با اين سن كم افتخارى دارم كه شما نداريد! آنها پرسيدند: كدام افتخار؟! فرمود: من با شمشير جهاد كردم تا شما ايمان به خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله) آورديد. "عباس" خشمناك برخاست و دامن‏كشان به سراغ پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد و به عنوان شكايت گفت: آيا نمى‏بينى على چگونه با من سخن مى‏گويد؟ پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: على را صدا كنيد، هنگامى كه به خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد فرمود: چرا اين گونه با عمويت (عباس) سخن گفتى؟. على (عليه السلام) عرض كرد: اى رسول خدا! اگر من او را ناراحت ساختم با بيان حقيقتى بوده است، در برابر گفتار حق هر كس مى‏خواهد ناراحت شود، و هر كس مى‏خواهد خشنود! جبرئيل نازل شد و گفت: اى محمد! پروردگارت به تو سلام مى‏فرستد، و مى‏گويد آيات 19 تا 22 را بر آنها بخوان.


آیه 18 به صراحت تاکید می کند که عمارت مساجد که در درجه اول آن مسجد الحرام و مسجد پیامبر است با کسانی است که:آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ . و این قیود برای مشخص کردن افراد مورد نظر برای خادمی مسجد الحرام است کسانی که جز از خدا نهراسند .
دولت سعودی و سردمداران که از حلقه به گوش های آمریکا و اسرائیل هستند و به خاطر رضایت آنها مسلمانان را می کشند و هر روز خون صد ها مظلوم و بی گناه را به بهانه های واهی و در جهت خوشنودی آمریکا و متحدینش می ریزند هرگز از نظر قرآن " و لم یخش الا الله " نیستند پس به ناحق این جایگاه را تصدی کرده اند.
آیه الله جوادی در درس خارج خویش درباره حادثه تعرض به نوجوان ایرانی بعد از عمره در فرودگاه درباره فرمودند: این که حرمین باید در اختیار چه کسی باشد؟ برابر آنچه در آیه ۳۴ سوره انفال آمده است «وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ» متولی حرمین شرفین باید مردان باتقوا باشد نه آل سعود چرا که این‌ها همان کسانی بودند که اجدادشان کعبه را به بتخانه و شرابخانه تبدیل کردند، با یک مشک یا دو مشک در قمارخانه‌های مکه حق تولید و کلید‌داری کعبه را معامله کردند. در حال حاضر هم مسلمانان باید جهاد اکبر کنند و به فکر باشند که حرمین را از اسارت و غارت آل‌سعود نجات بدهند.
وی افزود: اگر چنانچه فکر یک ملت، عقیده، اندیشه، تعقل و درک یک ملت به اسارت برود وضعش همین وضع آل سعود است. جهان اسلام باید بازگشتی کند که دین آزاد شود، روایات و عقل آزاد شود، حرمین که اکنون در اسارت آل‌سعود است باید از این اسارت در بیاید.

از این جهت که بگذریم کارنامه سیاه و مخدوش این دولت در برنامه ریزی حج و تامین امنیت مالی و جانی و روانی زائرین خانه خدا جای هیچ گونه تردیدی در بی لیاقتی و عدم کفایت آنه برای برگذاری صحیح حج را باقی نمی گذارد.

در ادامه به مرور وقایع ناگوار این سالها می پردازیم:
کشتار سال 66:
در روز جمعه، ۶ ذی الحجه سال ۱۴۰۷ قمری (۹ مرداد ۱۳۶۶ و ۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷)، پس از آن که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این تظاهرات ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) شدند.

۱۴۲۶ کشته در سال ۱۹۹۰ میلادی
در سال ۱۹۹۰ بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران ۱۴۲۶ نفر کشته شدند.
بیشترین حوادث ناگوار در رمی جمرات
رمی جمرات اما شاهد بیشترین حوادث ناگوار برای زائران بوده و عمق ناتوانی آل سعود در اداره این مراسم مذهبی را نشان داده است. در مراسم رمی جمرات سال ۱۹۹۴ ( ۱۴۱۴ قمری) به علت ازدحامی که به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روی پل جمرات روی داد، ۲۷۰ زائر بی گناه جان خود را از دست دادند.

مقامات عربستان در سالهای بعد مدعی شدند که تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنین حوادثی تکرار نشود، اما چهار سال بعد در سال ۱۹۹۸ بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن ۱۱۸ تن از حجّاج بیت الله الحرام جان باختند. در روز عید قربان سال ۱۴۲۴ ق. (بهمن ۱۳۸۲ و فوریه ۲۰۰۴) نیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت ۲۴۴ حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.
شهادت ۳۴۵ نفر در سال ۲۰۰۶در سال ۲۰۰۶ میلادی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام جمعیت در ورودی شرقی پل رمی جمرات ۳۴۵ نفر کشته و ۲۸۹ نفر زخمی شدند. حاکمیت عربستان که سعی داشت بی کفایتی خود در تکرار این حوادث را انکار کند، علت اصلی این حادثه را اصرار زائران برای حمل اسباب و اثاثیه خود به هنگام رمی اعلام کرد.آتش سوزی گسترده در مِناهمچنین در سال ۱۹۹۷ در آتش سوزی گسترده ای که در منا به وقوع پیوست ۳۴۰ حاجی به شهادت رسیده و ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمهدر سال ۲۰۰۶ نیز در اثر فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمه ۷۶ نفر از زائران که همگی از حجاج آسیایی بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش های رسمی از عربستان سعودی حکایت از آن داشت که ساختمان این هتل در زمان ریزش بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و برای اسکان زئران محل مناسبی نبود، این در حالی بود که ریزش هتل زمانی اتفاق افتاد که بیشتر زائران در محل حاضر نبودند، در غیر این صورت تلفات این اتفاق بسیار بیش از این ارقام می شد.
خبر تأسف بار در ابتدای سال ۹۴
در ابتدای سال جاری خبر رسید دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تأیید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد. این دو نوجوان ١٤ و ١٥ ساله، پس از انجام حج عمره و در حال بازگشت به ایران بودند که در فرودگاه جده با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
سقوط مرگبار جرثقیل
در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵)، سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام ، باعث کشته شدن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شد. باد شدید و طوفان عامل سقوط جرثقیل عنوان شد. اکثر جان‌باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده اند.
در میان زخمی‌شدگان این حادثه نام ۱۵ زائر ایرانی هم دیده می‌شود و یازده ایرانی نیز جز کشته شدگان هستند. مقامات سعودی علت سقوط را بارندگی و طوفان عنوان کردند ولی یک پایگاه خبری سعودی علت سقوط را عدم رعایت استانداردها در محکم‌کاری پایه‌های جرثقیل عنوان کرد. شرکت پیمانکاری جرثقیل که نام آن بن لادن بوده است، در پی وقوع این حادثه ممنوع‌الفعالیت شد.
رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند این جرثقیل که در طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بود، به دلیل بدی آب و هوا سقوط کرده است، اما مقامات سعودی اعلام دلیل اصلی سقوط جرثقیل را به آینده موکول کرده اند. پس از طوفان و این حادثه باران شدیدی هم در مکه بارید که همین موجب بهم ریختگی بیشتر در زمان حادثه و حواشی پس از آن شد. بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل در خیابان‌های مکه شد. شدت بارش باران که با وزش شدید طوفان همراه بود، شکسته شدن چند درخت در خیابان‌های مکه را در پی داشت. این مسئله نشان دهنده میزان جهل و ناآگاهی مسئولان سعودی است و اگر یک مهندس ساده در محل حضور داشت متوجه می‌شد که این جرثقیل باید تثبیت شود.
سقوط پنکه در سعی صفا و مروه
سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر با اشاره به سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه گفت: بر اثر ازدحامی که بعد از سقوط پنکه به وجود آمده بود ۴ نفر از زائران ایرانی از ناحیه دست دچار جراحت‌های سطحی شدند. این افراد به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و حالشان خوب است.
آتش‌سوزی در هتل حجاج در مکه
هتل حجاج یکی از کشورهای آسیایی در منطقه «باب‌العزیزیه» مکه، ۲۶ شهریورماه، دچار آتش‌‌سوزی شد. بر اساس این گزارش، این حجاج از یکی از کشورهای آسیایی بودند. این آتش‌سوزی از یکی از اتاق‌های این هتل ۱۱ طبقه آغاز شد و چند حاجی نیز در جریان این حادثه دچار جراحت شدند.
ناتوانی آل سعود و بحران امنیت حجاج

در طول سالهای گذشته حوادث دردناکی از جمله آتش‌سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و اخیراً سقوط دکل بالابر در کنار کعبه ثابت کرد که رژیم آل سعود و حکومت این کشور از توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست. هر چند که این حادثه به ظاهر بر اثر بروز تند باد و طوفان صورت گرفته، اما برخی گزارشها نشان می‌دهد که بی‌توجهی مقامهای مسؤول و حکومتی به خطرات موجود در نتیجه درگیر بودن با مسایل حاشیه‌ای و اختلافات حکومتی و سیاسی درونی هیأت حاکمه موجب بروز این حادثه و تلفات سنگین آن شده است.اختلاف میان فرزندان ملک عبدا... پادشاه سابق و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان و جنگ قدرت میان دو قبیله السدیری و الشمری موجب شده تا بسیاری از مسایل مهم و حکومتی در عربستان معطل و در گرو جنگ شاهزادگان سعودی باقی بماند. بی کفایتی آل سعود در مدیریت باعث شده است طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷ هزار حاجی و زائر در حوادث مختلفی که می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد، جان خود را از دست دهند.

اینها نمونه هایی از بی تدبیری و عدم کفایت دولت سعودی در امر اداره حج می باشد در حالی که امسال یک ملیون هشتصد هزار حاجی اعمال حج را به جا می آورند این در حالی است که آمار زائرین کربلا در امسال از مرز 20 ملیون نفر گذشت و به قریب 3 ملیون 255 هزار نفر در دهه آخر صفر میهمان شهر مشهد برای زیارت امام رضا هستند. این در حالی است که مراسم اربعین در کشوری جنگ زده و در حال نبرد با داعش است که امنیت آن بر عهده شیعیان می باشد.

این ها نشان می دهد که اگر برنامه ای برای امنیت زائران در کار باشد این همه کشتار و نا امنی رخ نخواهد داد و این نیست مگر به خاطر بی تدبیری دولت سعودی.



انا لله و انا الیه راجعون
با عرض تسلیت به پیشگاه ولی عصر و مقام معظم رهبری و ملت داغدار ایران

و اینک حادثه غم بار منا دلیل واضح این مطلب
بی کفایتی مسئولان سعودی در برگزاری مراسم حج

[="Arial"][="Blue"]

شعیب;734793 نوشت:
و اینک حادثه غم بار منا دلیل واضح این مطلب

اللهم العن آل خبیث سعود باقیمانده ی آل زبیر منحط .[/]

شعیب;733053 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی
با مرور عملکرد دولت سعودی در رابطه با حج و عمره و تامین نیازات و امنیت حجاج بیت الله الحرام به وضوح و بدون هیچ غرض ورزی می یابیم که دولت سعودی کفایت عاملیت حج را نداشته به نا حق متصدی خادم الحرمین می باشد.
اولین و مهمترین علت عدم صلاحیت دولت سعودی برای خادم الحرمین الشریفین آیه قرآن است
مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ

  • مشرکان را نرسد که در حالی که به کفر خود اقرار می کنند مسجدهای خدا را عمارت کنند اعمال آنها ناچيز شده و در آتش جاويدانند
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ

مسجدهای خدا را کسانی عمارت می کنند که به خدا و روز قيامت ايمان آورده ، اند و نماز می گزارند و زکات می دهند و جز از خدا نمی ترسند اميد است که اينان از هدايت يافتگان باشند(18 توبه)


أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
آيا آب دادن به حاجيان و عمارت مسجدالحرام را با ايمان به خدا و روز قيامت و جهاد در راه خدا برابر می دانيد ? نه ، نزد خدا برابر نيستند و خدا ستمکاران را هدايت نمی کند(19 توبه)
در شان نزول این آیه آمده است که:
"شيبه" و "عباس" هر كدام بر ديگرى افتخار مى‏كردند و در اين باره مشغول به سخن بودند كه على (عليه السلام) از كنار آنها گذشت و پرسيد: به چه چيز افتخار مى‏كنيد؟ "عباس" گفت: امتيازى به من داده شده كه احدى ندارد، و آن مساله آب دادن به حجاج خانه خدا است. "شيبه" گفت: من تعمير كننده مسجدالحرام و كليددار خانه كعبه هستم. على (عليه السلام) گفت: با اينكه از شما حيا مى‏كنم، بايد بگويم كه با اين سن كم افتخارى دارم كه شما نداريد! آنها پرسيدند: كدام افتخار؟! فرمود: من با شمشير جهاد كردم تا شما ايمان به خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله) آورديد. "عباس" خشمناك برخاست و دامن‏كشان به سراغ پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد و به عنوان شكايت گفت: آيا نمى‏بينى على چگونه با من سخن مى‏گويد؟ پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: على را صدا كنيد، هنگامى كه به خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد فرمود: چرا اين گونه با عمويت (عباس) سخن گفتى؟. على (عليه السلام) عرض كرد: اى رسول خدا! اگر من او را ناراحت ساختم با بيان حقيقتى بوده است، در برابر گفتار حق هر كس مى‏خواهد ناراحت شود، و هر كس مى‏خواهد خشنود! جبرئيل نازل شد و گفت: اى محمد! پروردگارت به تو سلام مى‏فرستد، و مى‏گويد آيات 19 تا 22 را بر آنها بخوان.


آیه 18 به صراحت تاکید می کند که عمارت مساجد که در درجه اول آن مسجد الحرام و مسجد پیامبر است با کسانی است که:آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ . و این قیود برای مشخص کردن افراد مورد نظر برای خادمی مسجد الحرام است کسانی که جز از خدا نهراسند .
دولت سعودی و سردمداران که از حلقه به گوش های آمریکا و اسرائیل هستند و به خاطر رضایت آنها مسلمانان را می کشند و هر روز خون صد ها مظلوم و بی گناه را به بهانه های واهی و در جهت خوشنودی آمریکا و متحدینش می ریزند هرگز از نظر قرآن " و لم یخش الا الله " نیستند پس به ناحق این جایگاه را تصدی کرده اند.
آیه الله جوادی در درس خارج خویش درباره حادثه تعرض به نوجوان ایرانی بعد از عمره در فرودگاه درباره فرمودند: این که حرمین باید در اختیار چه کسی باشد؟ برابر آنچه در آیه ۳۴ سوره انفال آمده است «وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ» متولی حرمین شرفین باید مردان باتقوا باشد نه آل سعود چرا که این‌ها همان کسانی بودند که اجدادشان کعبه را به بتخانه و شرابخانه تبدیل کردند، با یک مشک یا دو مشک در قمارخانه‌های مکه حق تولید و کلید‌داری کعبه را معامله کردند. در حال حاضر هم مسلمانان باید جهاد اکبر کنند و به فکر باشند که حرمین را از اسارت و غارت آل‌سعود نجات بدهند.
وی افزود: اگر چنانچه فکر یک ملت، عقیده، اندیشه، تعقل و درک یک ملت به اسارت برود وضعش همین وضع آل سعود است. جهان اسلام باید بازگشتی کند که دین آزاد شود، روایات و عقل آزاد شود، حرمین که اکنون در اسارت آل‌سعود است باید از این اسارت در بیاید.

از این جهت که بگذریم کارنامه سیاه و مخدوش این دولت در برنامه ریزی حج و تامین امنیت مالی و جانی و روانی زائرین خانه خدا جای هیچ گونه تردیدی در بی لیاقتی و عدم کفایت آنه برای برگذاری صحیح حج را باقی نمی گذارد.

در ادامه به مرور وقایع ناگوار این سالها می پردازیم:
کشتار سال 66:
در روز جمعه، ۶ ذی الحجه سال ۱۴۰۷ قمری (۹ مرداد ۱۳۶۶ و ۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷)، پس از آن که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این تظاهرات ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) شدند.

۱۴۲۶ کشته در سال ۱۹۹۰ میلادی
در سال ۱۹۹۰ بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران ۱۴۲۶ نفر کشته شدند.
بیشترین حوادث ناگوار در رمی جمرات
رمی جمرات اما شاهد بیشترین حوادث ناگوار برای زائران بوده و عمق ناتوانی آل سعود در اداره این مراسم مذهبی را نشان داده است. در مراسم رمی جمرات سال ۱۹۹۴ ( ۱۴۱۴ قمری) به علت ازدحامی که به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روی پل جمرات روی داد، ۲۷۰ زائر بی گناه جان خود را از دست دادند.

مقامات عربستان در سالهای بعد مدعی شدند که تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنین حوادثی تکرار نشود، اما چهار سال بعد در سال ۱۹۹۸ بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن ۱۱۸ تن از حجّاج بیت الله الحرام جان باختند. در روز عید قربان سال ۱۴۲۴ ق. (بهمن ۱۳۸۲ و فوریه ۲۰۰۴) نیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت ۲۴۴ حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.
شهادت ۳۴۵ نفر در سال ۲۰۰۶در سال ۲۰۰۶ میلادی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام جمعیت در ورودی شرقی پل رمی جمرات ۳۴۵ نفر کشته و ۲۸۹ نفر زخمی شدند. حاکمیت عربستان که سعی داشت بی کفایتی خود در تکرار این حوادث را انکار کند، علت اصلی این حادثه را اصرار زائران برای حمل اسباب و اثاثیه خود به هنگام رمی اعلام کرد.آتش سوزی گسترده در مِناهمچنین در سال ۱۹۹۷ در آتش سوزی گسترده ای که در منا به وقوع پیوست ۳۴۰ حاجی به شهادت رسیده و ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمهدر سال ۲۰۰۶ نیز در اثر فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمه ۷۶ نفر از زائران که همگی از حجاج آسیایی بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش های رسمی از عربستان سعودی حکایت از آن داشت که ساختمان این هتل در زمان ریزش بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و برای اسکان زئران محل مناسبی نبود، این در حالی بود که ریزش هتل زمانی اتفاق افتاد که بیشتر زائران در محل حاضر نبودند، در غیر این صورت تلفات این اتفاق بسیار بیش از این ارقام می شد.
خبر تأسف بار در ابتدای سال ۹۴
در ابتدای سال جاری خبر رسید دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تأیید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد. این دو نوجوان ١٤ و ١٥ ساله، پس از انجام حج عمره و در حال بازگشت به ایران بودند که در فرودگاه جده با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
سقوط مرگبار جرثقیل
در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵)، سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام ، باعث کشته شدن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شد. باد شدید و طوفان عامل سقوط جرثقیل عنوان شد. اکثر جان‌باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده اند.
در میان زخمی‌شدگان این حادثه نام ۱۵ زائر ایرانی هم دیده می‌شود و یازده ایرانی نیز جز کشته شدگان هستند. مقامات سعودی علت سقوط را بارندگی و طوفان عنوان کردند ولی یک پایگاه خبری سعودی علت سقوط را عدم رعایت استانداردها در محکم‌کاری پایه‌های جرثقیل عنوان کرد. شرکت پیمانکاری جرثقیل که نام آن بن لادن بوده است، در پی وقوع این حادثه ممنوع‌الفعالیت شد.
رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند این جرثقیل که در طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بود، به دلیل بدی آب و هوا سقوط کرده است، اما مقامات سعودی اعلام دلیل اصلی سقوط جرثقیل را به آینده موکول کرده اند. پس از طوفان و این حادثه باران شدیدی هم در مکه بارید که همین موجب بهم ریختگی بیشتر در زمان حادثه و حواشی پس از آن شد. بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل در خیابان‌های مکه شد. شدت بارش باران که با وزش شدید طوفان همراه بود، شکسته شدن چند درخت در خیابان‌های مکه را در پی داشت. این مسئله نشان دهنده میزان جهل و ناآگاهی مسئولان سعودی است و اگر یک مهندس ساده در محل حضور داشت متوجه می‌شد که این جرثقیل باید تثبیت شود.
سقوط پنکه در سعی صفا و مروه
سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر با اشاره به سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه گفت: بر اثر ازدحامی که بعد از سقوط پنکه به وجود آمده بود ۴ نفر از زائران ایرانی از ناحیه دست دچار جراحت‌های سطحی شدند. این افراد به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و حالشان خوب است.
آتش‌سوزی در هتل حجاج در مکه
هتل حجاج یکی از کشورهای آسیایی در منطقه «باب‌العزیزیه» مکه، ۲۶ شهریورماه، دچار آتش‌‌سوزی شد. بر اساس این گزارش، این حجاج از یکی از کشورهای آسیایی بودند. این آتش‌سوزی از یکی از اتاق‌های این هتل ۱۱ طبقه آغاز شد و چند حاجی نیز در جریان این حادثه دچار جراحت شدند.
ناتوانی آل سعود و بحران امنیت حجاج

در طول سالهای گذشته حوادث دردناکی از جمله آتش‌سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و اخیراً سقوط دکل بالابر در کنار کعبه ثابت کرد که رژیم آل سعود و حکومت این کشور از توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست. هر چند که این حادثه به ظاهر بر اثر بروز تند باد و طوفان صورت گرفته، اما برخی گزارشها نشان می‌دهد که بی‌توجهی مقامهای مسؤول و حکومتی به خطرات موجود در نتیجه درگیر بودن با مسایل حاشیه‌ای و اختلافات حکومتی و سیاسی درونی هیأت حاکمه موجب بروز این حادثه و تلفات سنگین آن شده است.اختلاف میان فرزندان ملک عبدا... پادشاه سابق و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان و جنگ قدرت میان دو قبیله السدیری و الشمری موجب شده تا بسیاری از مسایل مهم و حکومتی در عربستان معطل و در گرو جنگ شاهزادگان سعودی باقی بماند. بی کفایتی آل سعود در مدیریت باعث شده است طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷ هزار حاجی و زائر در حوادث مختلفی که می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد، جان خود را از دست دهند.

اینها نمونه هایی از بی تدبیری و عدم کفایت دولت سعودی در امر اداره حج می باشد در حالی که امسال یک ملیون هشتصد هزار حاجی اعمال حج را به جا می آورند این در حالی است که آمار زائرین کربلا در امسال از مرز 20 ملیون نفر گذشت و به قریب 3 ملیون 255 هزار نفر در دهه آخر صفر میهمان شهر مشهد برای زیارت امام رضا هستند. این در حالی است که مراسم اربعین در کشوری جنگ زده و در حال نبرد با داعش است که امنیت آن بر عهده شیعیان می باشد.

این ها نشان می دهد که اگر برنامه ای برای امنیت زائران در کار باشد این همه کشتار و نا امنی رخ نخواهد داد و این نیست مگر به خاطر بی تدبیری دولت سعودی.




بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
جزاک الله خیرا برادر شعیب .باتشکر از پاسخ شما.
لعنت خدا بر این از خدا بی خبر ها در حادثه ی منا هم بیش از 2000 نفر جان باختند . مثل اینکه مسلمان کشی این
آل یهود بصورت مستقیم و غیر مستقیم تمامی ندارد . (( لعن الله اعداء الله ظالمیهم من الاولین و الاخرین))

این همه بی احترامی به حجاج و واقعه فرودگاه کم بود حالا این ماجرای شرم آور.
به نظر من که اصلا قابل توجیه نیست.
کدوم کشوری با مهمونش این کارو میکنه
با آواره ها و پناهنده ها این رفتار نشده بود.
فقط متاسفم
و برای کسانی که مجروحن یا گم شدن دعا میکنم زودتر با سلامتی برگردند و خدا به خانواده از دست رفتگان هم صبر بده

[="DarkSlateBlue"]یعنی تو عمرم همچین صحنه هایی ندیده بودم. . .
مردم مثله گوشت چرخ کرده توی هم گره خورده بودند و جالب اینجا بود که بینشون ادم زنده هم بود و همه دورشون واستاده بودن و نگاه میکردن
نه اجازه ورود نیروهای حلال احمر ایران رو میدادند نه خودشون غلطی میکردن... خیلی ها بعد از حادثه مردن چون کسی نبود به دادشون برسه...
[/]

از دید مهندسی

navid;731326 نوشت:
آیا دولت عربستان سعودی در حادثه ی اخیر مسجد الحرام و سقوط جرثقیل که موجب کشته و زخمی شدن عده ی زیادی از حجاج بود بطور کامل مقصر بود یا نه این واقعه یک حادثه ی طبیعی بود و به دلیل طوفان این فاجعه اتفاق افتاده بود .

1. اگر از علم استاتیک و جرثقیل‌ها اطلاع داشته باشید می‌دانید که که جرثقیل باید مهار شود و این در مهندسی عمران بسیار عادی است.
2. در مهار کردن جرثقیل بحث استاندارد نیست. مهار نکردن آن دیوانگی است، زیرا خسارت قطعی است.
مثل این است که خانه‌ی شما در و دیوار نداشته باشد و طلا و جواهر هم روی همه‌ی میزها ول باشد.
3. جرثقیلی که برای ساخت هتل استفاده می‌شد یک جرثقیل کانگوروی بزرگ لنگ (سازه‌ای با قیود کم) بود که هدایت آن بسیار دشوار و مهار آن بسیار ضروری‌تر از جرثقیل عادی است.
4. در هنگام کار با جرثقیل همیشه محدوده‌ی اطراف بسته می‌شود و می‌نویسند کارگران مشغول کارند. زیرا سقوط مصالح احتمالی نیست. قطعی است و همیشه پیش می‌آید.
5. در اماکن توریستی، هنگام رسیدن مسافران ساخت و ساز تعطیل می‌شود. خصوصا جرثقیل‌های کانگورو جمع می‌شوند.
6. پیش بینی وضع هوا این روزها عادی است و طوفان نیز از قبل پیش‌بینی شده بوده.
7. اگرچه طوفان و سیل و زلزله طبیعی است. اما ریختن مردم به درون سیل، فرستادن آنها به زیر آوار زلزله یا به درون گردباد و طوفان یا به زیر جسم آماده‌ی سقوط اصلا طبیعی نیست.

نتیجه: در حادثه‌ی سقوط جرثقیل دولت عربستان کاملا مقصر بوده و این حادثه کاملا ناشی از خطای انسانی بوده و به هیچ‌وجه طبیعی نبوده.

navid;731326 نوشت:
دولت عربستان چیکار کنه در این مورد که نکرده

در ایام حج ساخت و ساز را متوقف کنید.
یا لااقل جرثقیل کانگورو را جمع کنید.
یا لااقل جرثقیل به آن عظمت و لنگی را مهار کنید.
این چیزها در ساخت و سازهای برره و ناکجاآباد و مشنگستان و برهوت سُفلی هم رعایت می‌شود. چه رسد به مکه و مقاصد توریستی.

navid;731326 نوشت:
تو ایران خومون موقع رعد و برق و طوفان و ... مگه کم اتفاق افتیاده که باعث مرگ شده ؟

دولت ایران نیز مسئول است.

navid;731326 نوشت:
یه سوال آیا وقتی هوا طوفانیه سیم برق میفته رو ماشین یا هر چیزی مسولش اداره برقه ؟

[=arial black]بله
نمی‌دونستی؟ پس اینم بدون: سقوط شاتل چلنجر و نیروگاه چرنوبیل روسیه هم خطای انسانی بود نه حادثه طبیعی.
هر چیزی قتل عمد نباشه که نمی‌شه بهش گفت طبیعی.حادثه طبیعی انفجار نیروگاه ژاپن بود.
خلاصه طبیعی یا انسانی بودن خطا از دید مهندسی هیج ربطی به سیاست و دولت و مسائل اجتماعی نداره.

از دید اجتماعی
بنده هیچ مخالفتی با دولت عربستان ندارم. حتی ایرانی‌ها را نسبت به اعراب دچار نژاد پرستی می‌دانم.
navid;731326 نوشت:
یه جوری پریدید به دولت عربستان انگار که ارثتون پدرانتون رو بالا کشیدن. تو هر بحثی عربستان عربستان عربستان

این که یهودی‌ها در مورد هولوکاست اغراق می‌کنند باعث نمی‌شود هیتلر آدم خوبی باشد.
به طور مشابه نژادپرستی ایرانی‌ها و لجبازی آنها با عربستان، جنایات عربستان را توجیه نمی‌کند.

navid;731326 نوشت:
متاسفانه ما کوریم همه رو میبینیم غیر از خودمون ... تا حالا شده از این دولت تقدیر و تشکر کرده باشیم بخاطر امنیت حجاج این سالها. ما کوریم خوبی رو نمیبینیم

به قاتل گفتن چرا کشتی؟ گفت مقتول کور بود، قدر نشناس بود، ... این که دلیل نشد.

navid;731326 نوشت:
حالا هم که اتفاقی افتاده اونم بخاطر حوادث طبیعی میخوایم از آب گل الود ماهی بگیریم

کدوم حادثه‌ی طبیعی؟ مرد حسابی تلفات این حادثه 700 کشته و 1500 زخمی بوده. کجا دیدی تو حادثه‌ی طبیعی کشته‌ها به نصف زخمی‌ها برسه؟ اصلا اگه من هیچی از این حادثه نمی‌دونستم و فقط جسدهای تکه تکه رو دیده بودم بهت با آمار بیمارستان‌ها نشون می‌دادم در هیچ نوع حادثه طبیعی چنین اجسادی تولید نمی‌شه.
کدوم ماهی؟ سال‌هاست عربستان داره اماکن تاریخی رو تخریب می‌کنه و به مسلمونا توهین می‌کنه و دست توریستا رو می‌بره و توی مسجد الحرام که مردم زخمی میشن یا حالشتون به هم میخوره سرشون رو قطع می‌کنه تا جایی که صدای نهادهای حقوق بشر یهودی هم در اومده! اما بعد از قتل عام حجاج ایرانی (که تقصیر خودشون بود ولی جواب سنگ‌اندازی، بمبارون نیست) بازم ایران حاجی فرستاد. این وسط ایران یه کرم هم از آب نگرفته. چه برسه به ماهی.

[="Arial Black"][="Blue"]

شعیب;734793 نوشت:
بی کفایتی مسئولان سعودی در برگزاری مراسم حج

سلام استاد شعیب
از اینکه فاجعه بسیار عمیق است و باید بر این قوم ظالّه نفرین فرستاد شکی نیست اما ...
چرا این بار این قدر پررنگ شد ؟ چرا قبلاً بر جنایات مشابه این آل خبیث چشم ها بسته مانده بود ؟بر بی کفایتی آنان هیچکس حرفی نمی زد ؟
از سالهای قبل این بی توجهی ها از سوی این لعینان در حق حجاج میشده و اگر موضوع « بی کفایتی » که اکنون علم شده و از سوی برخی از علما و مجتهدین !!! مطرح میشود ، به این صورت پررنگ قلمداد میشد و در مجامع بین المللی دینی بعنوان موضوع خطیر به بحث گذاشته میشد الآن شاید به نتایج خوبی هم رسیده بودند .
اما چرا چنین تصمیماتی در مقاطعی یکباره عنوان و بزرگ نمایی میشود ؟
[/]

مرید الحسین (ع);735306 نوشت:
چرا این بار این قدر پررنگ شد ؟ چرا قبلاً بر جنایات مشابه این آل خبیث چشم ها بسته مانده بود ؟بر بی کفایتی آنان هیچکس حرفی نمی زد ؟
از سالهای قبل این بی توجهی ها از سوی این لعینان در حق حجاج میشده و اگر موضوع « بی کفایتی » که اکنون علم شده و از سوی برخی از علما و مجتهدین !!! مطرح میشود ، به این صورت پررنگ قلمداد میشد و در مجامع بین المللی دینی بعنوان موضوع خطیر به بحث گذاشته میشد الآن شاید به نتایج خوبی هم رسیده بودند

اتفاقا برعکس. روزنامه‌های ایران در سال‌های قبل تا دلتان بخواهد از کوچکترین اشتباهات دولت عربستان کوه می‌ساختند و بنده می‌خواندم. آرشیو اخبارم اینقدر پر شده که خلاصه‌نویسی‌هایم را پیدا نمی‌کنم برایتان مثال بزنم. اتفاقا الان رسانه‌های ما ساکت اند. این که می‌بینید صبح تا شب از این دو فاجعه صحبت می‌شود به دلیل فعال شدن رسانه‌های ما نیست. به دلیل عمق فاجعه است. این تعداد آدم که در دو روز در عربستان اشتباها کشته شدند، در دو ماه در یمن عمدا کشته نشدند.

نقل قول:
آیا میتوان همه ی تقصیر ها را گردن این دولت انداخت ؟

با سلام

اگر عربستان احترامی برای مهمانانش قایل بود ، حالا نمیگیم مهمان نوازی ، اقلا باید سعی در برقراری امنیت جانی حجاج میکرد ... از اون جرثقیل ها گرفته تا بستن راهها بدون اطلاع قبلی ، همش بو داره جناب..

در اون کشور مسایل امنیتی خیلی دقیق بررسی میشه ، با اون همه امکانات و تجهیزات و ثروت ، محاله که عقل سلیم تقصیر رو ساقط کنه از گردن دولت عربستان..

اون همه دوربین امنیتی اونجاست ، یعنی اینا نمیتونستن حرکت جمعیت و احتمال برخوردشون رو وارسی کنن ؟ خیلی هم خوب میتونستن و خیلی هم قشنگ فیلم بازی کردن .

نقل قول:
دولت عربستان چیکار کنه در این مورد که نکرده
دیه میخواید برید همونجا دنبال دیه نیازی نیست پست بزارید

چیکار کرده مگه ؟؟؟ پولشو گرفته شکم گنده کرده ، تا الان هم قدمی برنداشته که توش منفعت مالی خودش نباشه .. میتونست اعلام کنه که راهها بسته شده و حرکت مردم رو دسته دسته و با نظم کنترل کنه .. میتونست جرثقیل ها رو برداره به دلیل احتمال چند درصدی خطرشون .. میتونست نیروهای بیشتری برای هدایت بهتر حجاج بزاره اونجا ... میتونست اصلا قبل سفر حجاج اعلام کنه که امسال ساخت و سازه و وضعیت این چنینیه و جرثقیل ها رو نمیتونیم برداریم و اعلام آماده باش بده .. میتونست اون شخصی رو که اعلام شده به علت حضور ایشون راهها رو بستن ، زمان حضورشون رو تغییر بدن تا فاجعه ببار نیاره .. میتونست امنیت جرثقیل ها رو اقلا تضمین کنه ... میتونست مردم رو از محیطی که احتمال افتادن جرثقیل ها بود دور کنه تنها با یک پلاکارد کوچک ..

دیه ؟؟؟ میتونن لحظه ای مادر و خواهر و خانواده خودشون رو بزارن توی همون وضعیت و تصور کنن که فوت شدن و آیا دیه آرامشون میکنه ؟؟؟؟ حتما میکنه که چنین گستاخن ..

اینجور آدمارو کاریشون نمیشه کرد متاسفانه ، فقط با بستشون به اسب ، اسب رو ول کرد تو بیابون تا بتازونه ..

نقل قول:
ما کوریم خوبی رو نمیبینیم

اینا عادت کردن آخه .. میدونی به چی؟؟؟ هویجه رو میبینن اما چماقه رو نه ...

اونا هم خوب بلدن ... یهو میزنن هزار تا کشته میدن بعد برای چند سال نفس راحت میکشن بعد دوباره میزنن میکشن .. شما برو نگاه کن ببین سال 1990 چقدر کشته داده بود باز !!!

گستاخ شده دولت عربستان ..

نقل قول:
[=Arial Black]چرا این بار این قدر پررنگ شد ؟ چرا قبلاً بر جنایات مشابه این آل خبیث چشم ها بسته مانده بود ؟بر بی کفایتی آنان هیچکس حرفی نمی زد ؟

دقیقا من هم به این سوال فکر کرده بودم ، به این نتیجه رسیده بودم که بیداری اسلامی و رو شدن دست فراماسون ها و سخنرانی ها و روشنگری های مکرر و مفید کسانی مثل استاد راثفی پور و دکتر عباسی و عزیزان دیگر ، و کلیپ های زیادی که یکهو با پررنگ شدن نقش مدرنیته و تکنولوژی توی زندگی مردم وارد شد ، نقش زیادی داشتن در بیداری اذهان و آگاهی بیشتر عوام و بلند شدن مشتها و صداها .

اونها سالهاست که برنامه ریزی میکنن و نقشه میکشن و چقدر قشنگ امام خمینی عزیز و دانا این رو فهمید و شیطان نامیدشون.

الان دیگه میدونیم که اونها برای شیطان باید خون مسلمان بخصوص شیعه رو بریزن و درک میکنیم که چطور میل به سرکوب رواج اسلام دارن و چه قدر کینه توزانه عمل میکنن ..

اللهم عجل لولیک الفرج

مرید الحسین (ع);735306 نوشت:
چرا این بار این قدر پررنگ شد ؟ چرا قبلاً بر جنایات مشابه این آل خبیث چشم ها بسته مانده بود ؟بر بی کفایتی آنان هیچکس حرفی نمی زد ؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی
اول این که ابعاد حادثه آنقدر بزرگ بود و دلخراش که سازمان ملل هم صدایش در آمد چه برسد به علما و مجتهدین و مردم مسلمان

ثانیا
بیان بی کفایتی آل سعود برای اداره حرمین شریفین حرف جدیدی نیست بارها و بارها توسط افراد حقیقی و حقوقی مطرح شده بود
نمونه بارز و مهم آن پیام امام در حج سال 66:
امام خمینی فرمودند:اگر می‌خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کلیدداران کنونی کعبه لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین منافع امریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنان کاری از دستشان برنمی آید، بدین خوبی نمی‌توانستیم بیان کنیم و اگر می‌خواستیم به دنیا ثابت کنیم که حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بی خبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند، به این اندازه که کارگزاران ناشی و بی‌اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی رحمی عمل کرده‌اند، موفق نمی‌شدیم و حقا که این وارثان ابی سفیان و ابی لهب و این رهروان راه یزید روی آنان و اسلاف خویش را سفید کرده‌اند.

ثالثا
: تبلیغات رسانه ای ، دلار های نفتی ، سلطه زر و زور این سعودی ها آنقدر در دنیای اسلام زیاد است که اجازه طرح دعوا و شکایت و اعلان بی کفایتی آل سعود در اداره حج را به ایران نمی داده است تا جایی که بعد از اتمام حج اکثر رئسای جمهور کشور های اسلامی برای عرض خاکساری به پیشگاه دلار های آل سعود و بهره بردن از امکانات مادی و سیاسی آنها ، اداره مدبرانه حج را به پادشاه عربستان تبریک می گفتند .
و از این بیشرمانه تر این که رئیس جمهور ترکیه و پادشاه بحرین بعد از این همه کشتار در سرزمین منا اداره بی نقص و عیب حج را به ولیعهد عربستان تبریک گفتند!!!!

و از این بد تر این که
تلوزیون رسمی عربستان عامل مستقیم کشتار منا را بی تدبیری مسئولان ایرانی !!!! و بی نظمی حاجیان ایرانی دانسته و مدعی شده است که ایران از این واقعه خوشحال است!!!(پر رویی و وقاحت تا این اندازه)

حال که بی کفایتی و بی لیاقتی آل سعود به این اندازه خود را نشان داده است باید علما و مسئولین ندای در گلو مانده این امت بزرگ اسلام که در کشور های دیگر تحت سلطه حکام جور است را به محاکم تاثیر گذار اسلامی رسانده و امید است روزی این ندا ها کارساز شود و مسلمان ها سرنوشت یکی از مهمترین ارکان دینشان یعنی حج را در دست خویش گیرند .

[="Arial"][="Blue"]

شعیب;735365 نوشت:
بلیغات رسانه ای ، دلار های نفتی ، سلطه زر و زور این سعودی ها آنقدر در دنیای اسلام زیاد است که اجازه طرح دعوا و شکایت و اعلان بی کفایتی آل سعود در اداره حج را به ایران نمی داده است

استاد جان میشه این تیکه را بیشتر بشکافید .
بیشتر منظورم آن جا که متمرکز شدید روی ایران . الآن چه اتفاقی برای ما افتاده که بر آن وضعیت آن ملعونین ( تبلیغات فراتر بر پایه ی دلارهای نفتی ) فائق آمده ایم ؟ و تونستیم فریاد ها را اینگونه علنی کنیم .
اینکه عمق فاجعه از قبل بیشتر بود ، برابر آمار هایی که میدن تازگی نداره .
عمق فاجعه کشتن حجاج ایرانی با تیر مستقیم بیشتر نبود ؟ چرا اون جهانی نشد ؟ چرا رییس سازمان ملل اونوقت نگفت ؟
پیام امام که شما بدان اشاره کردید چرا عمومیت پیدا نکرد ؟ منظورم از عمومیت اینه که از تریبونهای مجالس تشریفاتی خارج شود و در اذهان عمومی بسط داده شود . همانگونه که الآن شد .
چون بنده چیزی مد نظرم هست حالا اگر در این سئوالات به آن نرسیدم میگم .
[/]

[="Arial"][="Blue"]

armandaneshjoo;735309 نوشت:
این که می‌بینید صبح تا شب از این دو فاجعه صحبت می‌شود به دلیل فعال شدن رسانه‌های ما نیست. به دلیل عمق فاجعه است. این تعداد آدم که در دو روز در عربستان اشتباها کشته شدند، در دو ماه در یمن عمدا کشته نشدند.

سلام
عمق فاجعه را رسانه های ما قبلا بیشتر حس کرده بودند . کشتار حجاج با تیر مستقیم و هجوم ارتش عربستان تقریباً چیزی شبیه آنچه در یمن رخ داد نیست ؟
من اون قسمت را نفهمیدم چون کمی درهم نهادی .
کلمه « اشتباهاً » را خیلی با جرأت گفتی . دلایل مستدل تری از قصور به خاطر خوی و ذات و خصلت آل خبیث در مبارزه با اسلام و مسلمین دارید ؟ در سابقه مهمان کشی از این طوائف پلید در طول تاریخ سراغ دارید ؟[/]

مرید الحسین (ع);735382 نوشت:
بیشتر منظورم آن جا که متمرکز شدید روی ایران . الآن چه اتفاقی برای ما افتاده که بر آن وضعیت آن ملعونین ( تبلیغات فراتر بر پایه ی دلارهای نفتی ) فائق آمده ایم ؟ و تونستیم فریاد ها را اینگونه علنی کنیم .

مرید الحسین (ع);735382 نوشت:
اینکه عمق فاجعه از قبل بیشتر بود ، برابر آمار هایی که میدن تازگی نداره .
عمق فاجعه کشتن حجاج ایرانی با تیر مستقیم بیشتر نبود ؟ چرا اون جهانی نشد ؟ چرا رییس سازمان ملل اونوقت نگفت ؟
پیام امام که شما بدان اشاره کردید چرا عمومیت پیدا نکرد ؟ منظورم از عمومیت اینه که از تریبونهای مجالس تشریفاتی خارج شود و در اذهان عمومی بسط داده شود . همانگونه که الآن شد .

دوست بزرگوار
اولا: اصلا این حادثه قابل مقایسه با حادثه های قبلی نیست عمق فاجعه خیلی بیشتر است اماری که خودشان می دهند 2000 کشته و هزار مصدوم آمار رسمی نیست شما آمار مفقودین را به این آمار اضافه کنید فقط نیجریه 1000 مفقود دارد ایران 330 مفقود پاکستان ... خیلی دردناکم است
اگر به آمار پست اول بنده توجه بفرمایید خواهید دید که :
سال 66: 402 نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل)
در سال 1369 در رمی جمرات ۱۴۲۶ نفر کشته شدند که آن سال ایران در حج شرکت نکرده بود.
سال ۱۹۹۴ حدود 270 نفر در رمی جمرات از پل سقوط کردند و جان دادند
و....
همه این اعداد روی هم از کشته ها و مفقودین این حادثه کمتر است و از این گذشته وقتی با گذشت اتفاقات متعدد یک اتفاق در یک جا بارها و بارها و هر روز بد تر از دیروز اتفاق بیافتد این راه را برای ادعای عدم کفایت بیشتر از پیش باز می کند و این اوج بی کفایتی یعنی واقعه منا در امسال می تواند موقع مناسبی برای این فریاد باشد از گلوی یک ملیارد مسلمان مظلوم.
ثانیا: شرایط آگاهی بخشی و آگاهی پذیری در جهان تفاوت کرده است:
امروزه آزادی اطلاعات در جهان بیش از پیش بوده و یک خبر از یک گوشه جهان به راحتی مخابره می شود حق مطلب با تصاویر و فیلم ها آنگونه که هست برای مردم نمایش داده می شود. امروزه اینگونه نیست که مردم دنیا واقعه حج خونین 66 را فقط از دید دوربین های سعودی ببینند و اخبار آن را فقط ایادی آنها در گوش مسلمانان بخوانند و بیشرمانه بگویند در حج 66 حاجیان ایرانی در کوله بار خود تی ان تی حمل می کردند!!! و قصد حمله به خانه خدا را داشتند !! و ... و جالب تر این که مسلمانان دنیا هم این اخبار را بپذیرند . دوربین های آنها فقط صحنه کشته شدن چند پلیس سعودی را نشان دهد که در زیر دست و پا له شده اند و مراسم برائت از مشرکین را به خواست آمریکا به عنوان مراسم بر هم زدن امنیت حرم امن الهی و برنامه ایران برای تصرف مکه به مردم معرفی کنند.
اما امروز شبکه های اجتماعی ، اینترنت و حتی شبکه های ماهواره ای تاثیر گذار جبهه مقاومت در منطقه من جمله پرس تی وی و العالم و ... همه و همه در نشان دادن واقعیت بی کفایتی آل سعود در برگذاری مراسم حج تاثیر گذار است .
و از طرفی جایگاه ایران در منطقه و حتی جهان امروز از حیث قدرت و تاثیر گذاری با سال 66 متفاوت است آنروز ما درگیر جنگی بودیم که تمام دنیا در مقابل ما قد علم کرده بود و بیش از آن جبهه دیگر توانی برای مقابله برای ما نمانده بود اما امروز ما به عنوان قدرت تاثیر گذار منطقه ای و سیاسی بین المللی مطرح هستیم و می توانیم از توان دیپلماسی خود در این جهت بهترین استفاده ها را ببریم.

مضاف بر این مطالب این را هم باید یاد آوری کنم که فریاد ایران و علما و مسئولین ایران در بی کفایتی آل سعود یک فریاد نو و جدید نیست و امام راحل بارها بر این مطلب پای فشاری می کردند.

مرید الحسین (ع);735384 نوشت:
کلمه « اشتباهاً » را خیلی با جرأت گفتی . دلایل مستدل تری از قصور به خاطر خوی و ذات و خصلت آل خبیث در مبارزه با اسلام و مسلمین دارید ؟

بله.

از دید مهندسی مکانیک هم سقوط جرثقیل یک توطئه‌یخردمندانه و حساب شده نبوده. بلکه یک اشتباه احمقانه بوده که منجر به قتل غیر عمد مردم شده. از دید مهندسی راه و مهندسی آشوب له شدن حجاج نیز قتل غیر عمد بوده.

حتی از دید اجتماعی نیز توطئه‌ها مانند فساد سیاسی طوری طراحی می‌شوند که تا می‌شود مخفی باشند و تاثیرات مثبت خیلی بزرگی داشته باشند. یعنی نوعی بازی برد-باخت. قتل غیر عمد، یک بازی باخت-باخت است. نشانه‌ای در دست نیست که این یک توطئه‌ی و عمدی و خبیثانه موحدین (وهابیون) توسط دولت عربستان برای هدفی خاص علیه سایر شاخه‌های اسلام بوده. اتفاقا نشانه‌های زیادی در دست است که این یک سهل‌انگاری بوده. مثلا سابقه‌ی عربستان در تخریب بناهای تاریخی و ساخت هتل‌های اطراف مکه و چندطبقه کردن مسیر بین صفا و مروه و جابجایی کاروان‌های اتوبوس که حجاج معمولا بین آنها له می‌شوند نشان‌دهنده‌ی سهل‌انگاری (در صورت دشواری مدیریت) یا بی‌تفاوتی (در صورت آسانی مدیریت) مسئولان عربستان است. نه توطئه‌ای خبیثانه.

[="Arial"][="Blue"]

armandaneshjoo;735422 نوشت:
از دید مهندسی مکانیک هم سقوط جرثقیل یک توطئه‌یخردمندانه و حساب شده نبوده. بلکه یک اشتباه احمقانه بوده که منجر به قتل غیر عمد مردم شده. از دید مهندسی راه و مهندسی آشوب له شدن حجاج نیز قتل غیر عمد بوده.

حتی از دید اجتماعی نیز توطئه‌ها مانند فساد سیاسی طوری طراحی می‌شوند که تا می‌شود مخفی باشند و تاثیرات مثبت خیلی بزرگی داشته باشند. یعنی نوعی بازی برد-باخت. قتل غیر عمد، یک بازی باخت-باخت است. نشانه‌ای در دست نیست که این یک توطئه‌ی و عمدی و خبیثانه موحدین (وهابیون) توسط دولت عربستان برای هدفی خاص علیه سایر شاخه‌های اسلام بوده. اتفاقا نشانه‌های زیادی در دست است که این یک سهل‌انگاری بوده. مثلا سابقه‌ی عربستان در تخریب بناهای تاریخی و ساخت هتل‌های اطراف مکه و چندطبقه کردن مسیر بین صفا و مروه و جابجایی کاروان‌های اتوبوس که حجاج معمولا بین آنها له می‌شوند نشان‌دهنده‌ی سهل‌انگاری (در صورت دشواری مدیریت) یا بی‌تفاوتی (در صورت آسانی مدیریت) مسئولان عربستان است. نه توطئه‌ای خبیثانه.


متأسفم نمیتونم این ایده ی غیر اصولی را بپذیرم .
مثل این می ماند که بچه ها در شب چهارشنبه سوری خرواری مواد محترقه را جایی جمع کنند که در آن شب بترکانند . اما مواد قبل از بکارگیری منفجر شود . از نظر مهندسی شما به این عمل چه میگویند ؟ این یک سهو است یا عمد ؟ از نظر مهندسی شما بازی خطرناک در آن شب کار درستی است ؟
خب نفس کار یعنی ساخت و سازهای آنچنانی در اطراف خانه ی خدا برای زدودن قداست و عظمت آن ، فعل درستی است ؟ درست کردن آن نشانها از شیاطین و ...
حالا ابزار این فعل کثیف ( از جمله جرثقیل ) در اطراف خانه ی خدا مانند مواد محترقه در مثالی که زدم نیست ؟
وقتی انسانهای ناشی برای انجام کاری غیر منطقی در موازات کار خطایشان اینگونه فجایعی می آفرینند باز هم به سهو و عمد کار باید اینگونه با دیدگاه مهندسی شما نگریست ؟
[/]

بسم الله الرحمن الرحیم
باتشکر از همه ی دوستان بنده پاسخ سوالم را بصورت جامع و کامل دریافت کردم .
جزاکم الله خیرا

شعیب;733053 نوشت:
با سلام خدمت شما دوست گرامی
با مرور عملکرد دولت سعودی در رابطه با حج و عمره و تامین نیازات و امنیت حجاج بیت الله الحرام به وضوح و بدون هیچ غرض ورزی می یابیم که دولت سعودی کفایت عاملیت حج را نداشته به نا حق متصدی خادم الحرمین می باشد.
اولین و مهمترین علت عدم صلاحیت دولت سعودی برای خادم الحرمین الشریفین آیه قرآن است
مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ

  • مشرکان را نرسد که در حالی که به کفر خود اقرار می کنند مسجدهای خدا را عمارت کنند اعمال آنها ناچيز شده و در آتش جاويدانند
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ


مسجدهای خدا را کسانی عمارت می کنند که به خدا و روز قيامت ايمان آورده ، اند و نماز می گزارند و زکات می دهند و جز از خدا نمی ترسند اميد است که اينان از هدايت يافتگان باشند(18 توبه)


أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
آيا آب دادن به حاجيان و عمارت مسجدالحرام را با ايمان به خدا و روز قيامت و جهاد در راه خدا برابر می دانيد ? نه ، نزد خدا برابر نيستند و خدا ستمکاران را هدايت نمی کند(19 توبه)
در شان نزول این آیه آمده است که:
"شيبه" و "عباس" هر كدام بر ديگرى افتخار مى‏كردند و در اين باره مشغول به سخن بودند كه على (عليه السلام) از كنار آنها گذشت و پرسيد: به چه چيز افتخار مى‏كنيد؟ "عباس" گفت: امتيازى به من داده شده كه احدى ندارد، و آن مساله آب دادن به حجاج خانه خدا است. "شيبه" گفت: من تعمير كننده مسجدالحرام و كليددار خانه كعبه هستم. على (عليه السلام) گفت: با اينكه از شما حيا مى‏كنم، بايد بگويم كه با اين سن كم افتخارى دارم كه شما نداريد! آنها پرسيدند: كدام افتخار؟! فرمود: من با شمشير جهاد كردم تا شما ايمان به خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله) آورديد. "عباس" خشمناك برخاست و دامن‏كشان به سراغ پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد و به عنوان شكايت گفت: آيا نمى‏بينى على چگونه با من سخن مى‏گويد؟ پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: على را صدا كنيد، هنگامى كه به خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد فرمود: چرا اين گونه با عمويت (عباس) سخن گفتى؟. على (عليه السلام) عرض كرد: اى رسول خدا! اگر من او را ناراحت ساختم با بيان حقيقتى بوده است، در برابر گفتار حق هر كس مى‏خواهد ناراحت شود، و هر كس مى‏خواهد خشنود! جبرئيل نازل شد و گفت: اى محمد! پروردگارت به تو سلام مى‏فرستد، و مى‏گويد آيات 19 تا 22 را بر آنها بخوان.


آیه 18 به صراحت تاکید می کند که عمارت مساجد که در درجه اول آن مسجد الحرام و مسجد پیامبر است با کسانی است که:آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ . و این قیود برای مشخص کردن افراد مورد نظر برای خادمی مسجد الحرام است کسانی که جز از خدا نهراسند .
دولت سعودی و سردمداران که از حلقه به گوش های آمریکا و اسرائیل هستند و به خاطر رضایت آنها مسلمانان را می کشند و هر روز خون صد ها مظلوم و بی گناه را به بهانه های واهی و در جهت خوشنودی آمریکا و متحدینش می ریزند هرگز از نظر قرآن " و لم یخش الا الله " نیستند پس به ناحق این جایگاه را تصدی کرده اند.
آیه الله جوادی در درس خارج خویش درباره حادثه تعرض به نوجوان ایرانی بعد از عمره در فرودگاه درباره فرمودند: این که حرمین باید در اختیار چه کسی باشد؟ برابر آنچه در آیه ۳۴ سوره انفال آمده است «وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ» متولی حرمین شرفین باید مردان باتقوا باشد نه آل سعود چرا که این‌ها همان کسانی بودند که اجدادشان کعبه را به بتخانه و شرابخانه تبدیل کردند، با یک مشک یا دو مشک در قمارخانه‌های مکه حق تولید و کلید‌داری کعبه را معامله کردند. در حال حاضر هم مسلمانان باید جهاد اکبر کنند و به فکر باشند که حرمین را از اسارت و غارت آل‌سعود نجات بدهند.
وی افزود: اگر چنانچه فکر یک ملت، عقیده، اندیشه، تعقل و درک یک ملت به اسارت برود وضعش همین وضع آل سعود است. جهان اسلام باید بازگشتی کند که دین آزاد شود، روایات و عقل آزاد شود، حرمین که اکنون در اسارت آل‌سعود است باید از این اسارت در بیاید.

از این جهت که بگذریم کارنامه سیاه و مخدوش این دولت در برنامه ریزی حج و تامین امنیت مالی و جانی و روانی زائرین خانه خدا جای هیچ گونه تردیدی در بی لیاقتی و عدم کفایت آنه برای برگذاری صحیح حج را باقی نمی گذارد.

در ادامه به مرور وقایع ناگوار این سالها می پردازیم:
کشتار سال 66:
در روز جمعه، ۶ ذی الحجه سال ۱۴۰۷ قمری (۹ مرداد ۱۳۶۶ و ۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷)، پس از آن که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این تظاهرات ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) شدند.

۱۴۲۶ کشته در سال ۱۹۹۰ میلادی
در سال ۱۹۹۰ بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران ۱۴۲۶ نفر کشته شدند.
بیشترین حوادث ناگوار در رمی جمرات
رمی جمرات اما شاهد بیشترین حوادث ناگوار برای زائران بوده و عمق ناتوانی آل سعود در اداره این مراسم مذهبی را نشان داده است. در مراسم رمی جمرات سال ۱۹۹۴ ( ۱۴۱۴ قمری) به علت ازدحامی که به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روی پل جمرات روی داد، ۲۷۰ زائر بی گناه جان خود را از دست دادند.

مقامات عربستان در سالهای بعد مدعی شدند که تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنین حوادثی تکرار نشود، اما چهار سال بعد در سال ۱۹۹۸ بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن ۱۱۸ تن از حجّاج بیت الله الحرام جان باختند. در روز عید قربان سال ۱۴۲۴ ق. (بهمن ۱۳۸۲ و فوریه ۲۰۰۴) نیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت ۲۴۴ حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.
شهادت ۳۴۵ نفر در سال ۲۰۰۶در سال ۲۰۰۶ میلادی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام جمعیت در ورودی شرقی پل رمی جمرات ۳۴۵ نفر کشته و ۲۸۹ نفر زخمی شدند. حاکمیت عربستان که سعی داشت بی کفایتی خود در تکرار این حوادث را انکار کند، علت اصلی این حادثه را اصرار زائران برای حمل اسباب و اثاثیه خود به هنگام رمی اعلام کرد.آتش سوزی گسترده در مِناهمچنین در سال ۱۹۹۷ در آتش سوزی گسترده ای که در منا به وقوع پیوست ۳۴۰ حاجی به شهادت رسیده و ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمهدر سال ۲۰۰۶ نیز در اثر فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمه ۷۶ نفر از زائران که همگی از حجاج آسیایی بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش های رسمی از عربستان سعودی حکایت از آن داشت که ساختمان این هتل در زمان ریزش بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و برای اسکان زئران محل مناسبی نبود، این در حالی بود که ریزش هتل زمانی اتفاق افتاد که بیشتر زائران در محل حاضر نبودند، در غیر این صورت تلفات این اتفاق بسیار بیش از این ارقام می شد.
خبر تأسف بار در ابتدای سال ۹۴
در ابتدای سال جاری خبر رسید دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تأیید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد. این دو نوجوان ١٤ و ١٥ ساله، پس از انجام حج عمره و در حال بازگشت به ایران بودند که در فرودگاه جده با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
سقوط مرگبار جرثقیل
در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵)، سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام ، باعث کشته شدن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شد. باد شدید و طوفان عامل سقوط جرثقیل عنوان شد. اکثر جان‌باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده اند.
در میان زخمی‌شدگان این حادثه نام ۱۵ زائر ایرانی هم دیده می‌شود و یازده ایرانی نیز جز کشته شدگان هستند. مقامات سعودی علت سقوط را بارندگی و طوفان عنوان کردند ولی یک پایگاه خبری سعودی علت سقوط را عدم رعایت استانداردها در محکم‌کاری پایه‌های جرثقیل عنوان کرد. شرکت پیمانکاری جرثقیل که نام آن بن لادن بوده است، در پی وقوع این حادثه ممنوع‌الفعالیت شد.
رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند این جرثقیل که در طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بود، به دلیل بدی آب و هوا سقوط کرده است، اما مقامات سعودی اعلام دلیل اصلی سقوط جرثقیل را به آینده موکول کرده اند. پس از طوفان و این حادثه باران شدیدی هم در مکه بارید که همین موجب بهم ریختگی بیشتر در زمان حادثه و حواشی پس از آن شد. بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل در خیابان‌های مکه شد. شدت بارش باران که با وزش شدید طوفان همراه بود، شکسته شدن چند درخت در خیابان‌های مکه را در پی داشت. این مسئله نشان دهنده میزان جهل و ناآگاهی مسئولان سعودی است و اگر یک مهندس ساده در محل حضور داشت متوجه می‌شد که این جرثقیل باید تثبیت شود.
سقوط پنکه در سعی صفا و مروه
سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر با اشاره به سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه گفت: بر اثر ازدحامی که بعد از سقوط پنکه به وجود آمده بود ۴ نفر از زائران ایرانی از ناحیه دست دچار جراحت‌های سطحی شدند. این افراد به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و حالشان خوب است.
آتش‌سوزی در هتل حجاج در مکه
هتل حجاج یکی از کشورهای آسیایی در منطقه «باب‌العزیزیه» مکه، ۲۶ شهریورماه، دچار آتش‌‌سوزی شد. بر اساس این گزارش، این حجاج از یکی از کشورهای آسیایی بودند. این آتش‌سوزی از یکی از اتاق‌های این هتل ۱۱ طبقه آغاز شد و چند حاجی نیز در جریان این حادثه دچار جراحت شدند.
ناتوانی آل سعود و بحران امنیت حجاج

در طول سالهای گذشته حوادث دردناکی از جمله آتش‌سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و اخیراً سقوط دکل بالابر در کنار کعبه ثابت کرد که رژیم آل سعود و حکومت این کشور از توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست. هر چند که این حادثه به ظاهر بر اثر بروز تند باد و طوفان صورت گرفته، اما برخی گزارشها نشان می‌دهد که بی‌توجهی مقامهای مسؤول و حکومتی به خطرات موجود در نتیجه درگیر بودن با مسایل حاشیه‌ای و اختلافات حکومتی و سیاسی درونی هیأت حاکمه موجب بروز این حادثه و تلفات سنگین آن شده است.اختلاف میان فرزندان ملک عبدا... پادشاه سابق و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان و جنگ قدرت میان دو قبیله السدیری و الشمری موجب شده تا بسیاری از مسایل مهم و حکومتی در عربستان معطل و در گرو جنگ شاهزادگان سعودی باقی بماند. بی کفایتی آل سعود در مدیریت باعث شده است طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷ هزار حاجی و زائر در حوادث مختلفی که می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد، جان خود را از دست دهند.

اینها نمونه هایی از بی تدبیری و عدم کفایت دولت سعودی در امر اداره حج می باشد در حالی که امسال یک ملیون هشتصد هزار حاجی اعمال حج را به جا می آورند این در حالی است که آمار زائرین کربلا در امسال از مرز 20 ملیون نفر گذشت و به قریب 3 ملیون 255 هزار نفر در دهه آخر صفر میهمان شهر مشهد برای زیارت امام رضا هستند. این در حالی است که مراسم اربعین در کشوری جنگ زده و در حال نبرد با داعش است که امنیت آن بر عهده شیعیان می باشد.

این ها نشان می دهد که اگر برنامه ای برای امنیت زائران در کار باشد این همه کشتار و نا امنی رخ نخواهد داد و این نیست مگر به خاطر بی تدبیری دولت سعودی.




چرا دولت ايران و سازمان حج و زيارت جلوي سفر حجاج را نميگيرد؟ مگر امروز حفظ اسلام مهم تر از حجش نيست؟ چرا هر ساله درآمدهاي زيادي را نصيب دولت عربستان ميكنيم؟ و آنها با اين درامدها نقشه شوم كشتن مسلمانان و ريشه كن كردن اسلام را در سر مي پرورانند؟

rahimi_saeideh;735823 نوشت:
چرا دولت ايران و سازمان حج و زيارت جلوي سفر حجاج را نميگيرد؟ مگر امروز حفظ اسلام مهم تر از حجش نيست؟ چرا هر ساله درآمدهاي زيادي را نصيب دولت عربستان ميكنيم؟ و آنها با اين درامدها نقشه شوم كشتن مسلمانان و ريشه كن كردن اسلام را در سر مي پرورانند؟

با سلام خدمت شما دوست گرامی
در این باره سخن بسیار است و موافقین ومخالفین زیادی دارد و هر دو طرف ادله ای برای خود دارند که مطرح می کنند.
اما چیزی که واضح و مبرهن است این که کشور ما تحت ولایت ولی فقیه آگاه به زمانه ای اداره می شود که اگر هر موقع صلاح بدانند مانند زمان امام خمینی حج را تعطیل می کنند همان گونه که چند ماهی هست که بعد از وقوع حادثه فرودگاه جده عمره تعطیل بود. و همچنین اگر دقت کنیم می بینیم رهبر چند سالی هست که در بحث سوغات خردین حجاج تذکر هایی فرمودند که حاجیان پول و وقت خود را هدر ندهند.
پس از این جهت هیچ جای نگرانی نیست.

اما این که ما یک طرفه و بدون دیدن و شنیدن ادله طرف مقابل بگوییم که باید حج و عمره به خاطر این وضعیت تعطیل شود درست نیست
چرا که میدانید سعودی ها سالیان سال سعی دارند حضور شیعه را در حج که بزرگترین اجتماع مسلمین است کم رنگ کنند و با تبلیغات خود شیعه را مخالف اجتماع مسلمین معرفی کنند و حتی در برهه هایی با شایعه و تبلیغات مسموم خود به غیر شیعه باورانده بودند که قرآن شیعه ها با قرآن مسلمین فرق می کند و کعبه آنها با مسلمین متفاوت است و حتی مرقد امامان شیعه را کعبه آنها معرفی می کردند و مع الاسف مسلمانان این ها را باور می کردند که سخن در این باب بسیار است .
مخالفان تعطیلی حج و عمره می گویند آسیب نرفتن ایرانی ها که مظهر شیعه جهان اسلام اند به حج از آسیب رفتن آنها بیشتر است .
به نظر می رسد رهبری چشم بینا و دل بصیر ایران ، در این واقعه هم بهتر از همه می دانند که آیا باید حج انجام شود یا تعطیل شود ایشان با نگاه اجتهادی و سیاست دینی که دارند بهترین مرجع تعیین این موضوع هستند . پس باید منتظر بمانیم و ببینیم که رهبر چه فرمایشی دارند.

وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا
و هر کس که از خانه خويش بيرون آيد تا به سوی خدا ورسولش مهاجرت کند و آنگاه مرگ او را دريابد ، مزدش بر عهده خداست ،و خدا آمرزنده و مهربان است

با عرض سلام

و عرض تسلیت اربعین پرستوهای پر کشیده در منای دوست

و با اعلام انزجار و اعتراض به سعودی های جانی
این واقعه را خدمت بازماندگان قربانیان حادثه منا تسلیت و از خدای بزرگ برای آنها طلب مغفرت کرده
و آرزوی ظهور خون خواه اصلی همه مظلومان جهان را داریم
اللهم عجل لولیک الفرج


سوال1:

آیا وقتی هوا طوفانیه سیم برق میفته رو ماشین یا هر چیزی مسولش اداره برقه ؟ عجباااا یه جوری پریدید به دولت عربستان انگار که ارثتون پدرانتون رو بالا کشیدن تو هر بحثی عربستان عربستان عربستان تو ایران خومون موقع رعد و برق و طوفان و ... مگه کم اتفاق افتیاده که باعث مرگ شده ؟ دولت عربستان چیکار کنه در این مورد که نکرده؟
اصلا توی حوادث طبیعی و ازدحام جمعیت هیچ کشوری نمی تونه کاری بکنه خب تقصیر عربستان در وقایع حج چیست؟

جواب:

با مرور عملکرد دولت سعودی در رابطه با حج و عمره و تامین نیازات و امنیت حجاج بیت الله الحرام به وضوح و بدون هیچ غرض ورزی می یابیم که دولت سعودی کفایت عاملیت حج را نداشته به نا حق متصدی خادم الحرمین می باشد.
اولین و مهمترین علت عدم صلاحیت دولت سعودی برای خادم الحرمین الشریفین آیه قرآن است
مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَن يَعْمُرُواْ مَسَاجِدَ الله شَاهِدِينَ عَلَى أَنفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ

  • مشرکان را نرسد که در حالی که به کفر خود اقرار می کنند مسجدهای خدا را عمارت کنند اعمال آنها ناچيز شده و در آتش جاويدانند

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ فَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ


مسجدهای خدا را کسانی عمارت می کنند که به خدا و روز قيامت ايمان آورده ، اند و نماز می گزارند و زکات می دهند و جز از خدا نمی ترسند اميد است که اينان از هدايت يافتگان باشند(18 توبه)


أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللّهِ لاَ يَسْتَوُونَ عِندَ اللّهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
آيا آب دادن به حاجيان و عمارت مسجدالحرام را با ايمان به خدا و روز قيامت و جهاد در راه خدا برابر می دانيد ? نه ، نزد خدا برابر نيستند و خدا ستمکاران را هدايت نمی کند(19 توبه)
در شان نزول این آیه آمده است که:
"شيبه" و "عباس" هر كدام بر ديگرى افتخار مى‏كردند و در اين باره مشغول به سخن بودند كه على (عليه السلام) از كنار آنها گذشت و پرسيد: به چه چيز افتخار مى‏كنيد؟ "عباس" گفت: امتيازى به من داده شده كه احدى ندارد، و آن مساله آب دادن به حجاج خانه خدا است. "شيبه" گفت: من تعمير كننده مسجدالحرام و كليددار خانه كعبه هستم. على (عليه السلام) گفت: با اينكه از شما حيا مى‏كنم، بايد بگويم كه با اين سن كم افتخارى دارم كه شما نداريد! آنها پرسيدند: كدام افتخار؟! فرمود: من با شمشير جهاد كردم تا شما ايمان به خدا و پيامبر (صلي الله عليه و آله) آورديد. "عباس" خشمناك برخاست و دامن‏كشان به سراغ پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد و به عنوان شكايت گفت: آيا نمى‏بينى على چگونه با من سخن مى‏گويد؟ پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: على را صدا كنيد، هنگامى كه به خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد فرمود: چرا اين گونه با عمويت (عباس) سخن گفتى؟. على (عليه السلام) عرض كرد: اى رسول خدا! اگر من او را ناراحت ساختم با بيان حقيقتى بوده است، در برابر گفتار حق هر كس مى‏خواهد ناراحت شود، و هر كس مى‏خواهد خشنود! جبرئيل نازل شد و گفت: اى محمد! پروردگارت به تو سلام مى‏فرستد، و مى‏گويد آيات 19 تا 22 را بر آنها بخوان.


آیه 18 به صراحت تاکید می کند که عمارت مساجد که در درجه اول آن مسجد الحرام و مسجد پیامبر است با کسانی است که:آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللّهَ . و این قیود برای مشخص کردن افراد مورد نظر برای خادمی مسجد الحرام است کسانی که جز از خدا نهراسند .
دولت سعودی و سردمداران که از حلقه به گوش های آمریکا و اسرائیل هستند و به خاطر رضایت آنها مسلمانان را می کشند و هر روز خون صد ها مظلوم و بی گناه را به بهانه های واهی و در جهت خوشنودی آمریکا و متحدینش می ریزند هرگز از نظر قرآن " و لم یخش الا الله " نیستند پس به ناحق این جایگاه را تصدی کرده اند.
آیه الله جوادی در درس خارج خویش درباره حادثه تعرض به نوجوان ایرانی بعد از عمره در فرودگاه درباره فرمودند: این که حرمین باید در اختیار چه کسی باشد؟ برابر آنچه در آیه ۳۴ سوره انفال آمده است «وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ» متولی حرمین شرفین باید مردان باتقوا باشد نه آل سعود چرا که این‌ها همان کسانی بودند که اجدادشان کعبه را به بتخانه و شرابخانه تبدیل کردند، با یک مشک یا دو مشک در قمارخانه‌های مکه حق تولید و کلید‌داری کعبه را معامله کردند. در حال حاضر هم مسلمانان باید جهاد اکبر کنند و به فکر باشند که حرمین را از اسارت و غارت آل‌سعود نجات بدهند.
وی افزود: اگر چنانچه فکر یک ملت، عقیده، اندیشه، تعقل و درک یک ملت به اسارت برود وضعش همین وضع آل سعود است. جهان اسلام باید بازگشتی کند که دین آزاد شود، روایات و عقل آزاد شود، حرمین که اکنون در اسارت آل‌سعود است باید از این اسارت در بیاید.

از این جهت که بگذریم کارنامه سیاه و مخدوش این دولت در برنامه ریزی حج و تامین امنیت مالی و جانی و روانی زائرین خانه خدا جای هیچ گونه تردیدی در بی لیاقتی و عدم کفایت آنه برای برگذاری صحیح حج را باقی نمی گذارد.

در ادامه به مرور وقایع ناگوار این سالها می پردازیم:
کشتار سال 66:
در روز جمعه، ۶ ذی الحجه سال ۱۴۰۷ قمری (۹ مرداد ۱۳۶۶ و ۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷)، پس از آن که حجاج ایرانی در طی تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، نیروهای امنیتی عربستان بر آنان آتش گشودند. در این تظاهرات ۴۰۲ نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل) شدند.۱۴۲۶ کشته در سال ۱۹۹۰ میلادی
در سال ۱۹۹۰ بر اثر ازدحام جمعیت در تونل منتهی به مسجد الحرام و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران ۱۴۲۶ نفر کشته شدند.
بیشترین حوادث ناگوار در رمی جمرات
رمی جمرات اما شاهد بیشترین حوادث ناگوار برای زائران بوده و عمق ناتوانی آل سعود در اداره این مراسم مذهبی را نشان داده است. در مراسم رمی جمرات سال ۱۹۹۴ ( ۱۴۱۴ قمری) به علت ازدحامی که به هنگام خروجِ حجّاج از منا بر روی پل جمرات روی داد، ۲۷۰ زائر بی گناه جان خود را از دست دادند.

مقامات عربستان در سالهای بعد مدعی شدند که تغییراتی را برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه انجام داده اند تا چنین حوادثی تکرار نشود، اما چهار سال بعد در سال ۱۹۹۸ بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد که در نتیجه آن ۱۱۸ تن از حجّاج بیت الله الحرام جان باختند. در روز عید قربان سال ۱۴۲۴ ق. (بهمن ۱۳۸۲ و فوریه ۲۰۰۴) نیز حادثه ای مشابه در منطقه رمی جمرات افتاد که به شهادت ۲۴۴ حاجی و مجروح شدن دهها نفر دیگر انجامید.
شهادت ۳۴۵ نفر در سال ۲۰۰۶در سال ۲۰۰۶ میلادی بار دیگر حادثه ای مشابه تکرار شد و بر اثر ازدحام جمعیت در ورودی شرقی پل رمی جمرات ۳۴۵ نفر کشته و ۲۸۹ نفر زخمی شدند. حاکمیت عربستان که سعی داشت بی کفایتی خود در تکرار این حوادث را انکار کند، علت اصلی این حادثه را اصرار زائران برای حمل اسباب و اثاثیه خود به هنگام رمی اعلام کرد.آتش سوزی گسترده در مِناهمچنین در سال ۱۹۹۷ در آتش سوزی گسترده ای که در منا به وقوع پیوست ۳۴۰ حاجی به شهادت رسیده و ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.
فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمهدر سال ۲۰۰۶ نیز در اثر فرو ریختن ساختمان یک هتل ۸ طبقه در مکه مکرمه ۷۶ نفر از زائران که همگی از حجاج آسیایی بودند، جان خود را از دست دادند. گزارش های رسمی از عربستان سعودی حکایت از آن داشت که ساختمان این هتل در زمان ریزش بیش از ۴۰ سال قدمت داشته و برای اسکان زئران محل مناسبی نبود، این در حالی بود که ریزش هتل زمانی اتفاق افتاد که بیشتر زائران در محل حاضر نبودند، در غیر این صورت تلفات این اتفاق بسیار بیش از این ارقام می شد.
خبر تأسف بار در ابتدای سال ۹۴
در ابتدای سال جاری خبر رسید دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تأیید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد. این دو نوجوان ١٤ و ١٥ ساله، پس از انجام حج عمره و در حال بازگشت به ایران بودند که در فرودگاه جده با مشکلاتی مواجه می‌شوند.
سقوط مرگبار جرثقیل
در روز جمعه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵)، سقوط یک دستگاه جرثقیل در محوطه مسجدالحرام ، باعث کشته شدن ۱۰۷ نفر و مجروح شدن ۲۳۸ نفر شد. باد شدید و طوفان عامل سقوط جرثقیل عنوان شد. اکثر جان‌باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده اند.
در میان زخمی‌شدگان این حادثه نام ۱۵ زائر ایرانی هم دیده می‌شود و یازده ایرانی نیز جز کشته شدگان هستند. مقامات سعودی علت سقوط را بارندگی و طوفان عنوان کردند ولی یک پایگاه خبری سعودی علت سقوط را عدم رعایت استانداردها در محکم‌کاری پایه‌های جرثقیل عنوان کرد. شرکت پیمانکاری جرثقیل که نام آن بن لادن بوده است، در پی وقوع این حادثه ممنوع‌الفعالیت شد.
رسانه‌های عربستان اعلام کرده‌اند این جرثقیل که در طرح توسعه مسجد الحرام مشغول به کار بود، به دلیل بدی آب و هوا سقوط کرده است، اما مقامات سعودی اعلام دلیل اصلی سقوط جرثقیل را به آینده موکول کرده اند. پس از طوفان و این حادثه باران شدیدی هم در مکه بارید که همین موجب بهم ریختگی بیشتر در زمان حادثه و حواشی پس از آن شد. بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل در خیابان‌های مکه شد. شدت بارش باران که با وزش شدید طوفان همراه بود، شکسته شدن چند درخت در خیابان‌های مکه را در پی داشت. این مسئله نشان دهنده میزان جهل و ناآگاهی مسئولان سعودی است و اگر یک مهندس ساده در محل حضور داشت متوجه می‌شد که این جرثقیل باید تثبیت شود.
سقوط پنکه در سعی صفا و مروه
سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌ احمر با اشاره به سقوط پنکه سقفی در صفا و مروه گفت: بر اثر ازدحامی که بعد از سقوط پنکه به وجود آمده بود ۴ نفر از زائران ایرانی از ناحیه دست دچار جراحت‌های سطحی شدند. این افراد به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و حالشان خوب است.
آتش‌سوزی در هتل حجاج در مکه
هتل حجاج یکی از کشورهای آسیایی در منطقه «باب‌العزیزیه» مکه، ۲۶ شهریورماه، دچار آتش‌‌سوزی شد. بر اساس این گزارش، این حجاج از یکی از کشورهای آسیایی بودند. این آتش‌سوزی از یکی از اتاق‌های این هتل ۱۱ طبقه آغاز شد و چند حاجی نیز در جریان این حادثه دچار جراحت شدند.
ناتوانی آل سعود و بحران امنیت حجاج

در طول سالهای گذشته حوادث دردناکی از جمله آتش‌سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و اخیراً سقوط دکل بالابر در کنار کعبه ثابت کرد که رژیم آل سعود و حکومت این کشور از توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست. هر چند که این حادثه به ظاهر بر اثر بروز تند باد و طوفان صورت گرفته، اما برخی گزارشها نشان می‌دهد که بی‌توجهی مقامهای مسؤول و حکومتی به خطرات موجود در نتیجه درگیر بودن با مسایل حاشیه‌ای و اختلافات حکومتی و سیاسی درونی هیأت حاکمه موجب بروز این حادثه و تلفات سنگین آن شده است.اختلاف میان فرزندان ملک عبدا... پادشاه سابق و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان و جنگ قدرت میان دو قبیله السدیری و الشمری موجب شده تا بسیاری از مسایل مهم و حکومتی در عربستان معطل و در گرو جنگ شاهزادگان سعودی باقی بماند. بی کفایتی آل سعود در مدیریت باعث شده است طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷ هزار حاجی و زائر در حوادث مختلفی که می‌شد از وقوع آنها جلوگیری کرد، جان خود را از دست دهند.

اینها نمونه هایی از بی تدبیری و عدم کفایت دولت سعودی در امر اداره حج می باشد در حالی که امسال یک ملیون هشتصد هزار حاجی اعمال حج را به جا می آورند این در حالی است که آمار زائرین کربلا در امسال از مرز 20 ملیون نفر گذشت و به قریب 3 ملیون 255 هزار نفر در دهه آخر صفر میهمان شهر مشهد برای زیارت امام رضا هستند. این در حالی است که مراسم اربعین در کشوری جنگ زده و در حال نبرد با داعش است که امنیت آن بر عهده شیعیان می باشد.

این ها نشان می دهد که اگر برنامه ای برای امنیت زائران در کار باشد این همه کشتار و نا امنی رخ نخواهد داد و این نیست مگر به خاطر بی تدبیری دولت سعودی.

سوال2:
چرا این بار این قدر پررنگ شد ؟ چرا قبلاً بر جنایات مشابه این آل خبیث چشم ها بسته مانده بود ؟بر بی کفایتی آنان هیچکس حرفی نمی زد ؟
جواب:
اول این که ابعاد حادثه آنقدر بزرگ بود و دلخراش که سازمان ملل هم صدایش در آمد چه برسد به علما و مجتهدین و مردم مسلمان

ثانیا
بیان بی کفایتی آل سعود برای اداره حرمین شریفین حرف جدیدی نیست بارها و بارها توسط افراد حقیقی و حقوقی مطرح شده بود
نمونه بارز و مهم آن پیام امام در حج سال 66:
امام خمینی فرمودند:اگر می‌خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کلیدداران کنونی کعبه لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین منافع امریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنان کاری از دستشان برنمی آید، بدین خوبی نمی‌توانستیم بیان کنیم و اگر می‌خواستیم به دنیا ثابت کنیم که حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بی خبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند، به این اندازه که کارگزاران ناشی و بی‌اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی رحمی عمل کرده‌اند، موفق نمی‌شدیم و حقا که این وارثان ابی سفیان و ابی لهب و این رهروان راه یزید روی آنان و اسلاف خویش را سفید کرده‌اند.

ثالثا
: تبلیغات رسانه ای ، دلار های نفتی ، سلطه زر و زور این سعودی ها آنقدر در دنیای اسلام زیاد است که اجازه طرح دعوا و شکایت و اعلان بی کفایتی آل سعود در اداره حج را به ایران نمی داده است تا جایی که بعد از اتمام حج اکثر رئسای جمهور کشور های اسلامی برای عرض خاکساری به پیشگاه دلار های آل سعود و بهره بردن از امکانات مادی و سیاسی آنها ، اداره مدبرانه حج را به پادشاه عربستان تبریک می گفتند .
و از این بیشرمانه تر این که رئیس جمهور ترکیه و پادشاه بحرین بعد از این همه کشتار در سرزمین منا اداره بی نقص و عیب حج را به ولیعهد عربستان تبریک گفتند!!!!


و از این بد تر این که
تلوزیون رسمی عربستان عامل مستقیم کشتار منا را بی تدبیری مسئولان ایرانی !!!! و بی نظمی حاجیان ایرانی دانسته و مدعی شده است که ایران از این واقعه خوشحال است!!!(پر رویی و وقاحت تا این اندازه)

حال که بی کفایتی و بی لیاقتی آل سعود به این اندازه خود را نشان داده است باید علما و مسئولین ندای در گلو مانده این امت بزرگ اسلام که در کشور های دیگر تحت سلطه حکام جور است را به محاکم تاثیر گذار اسلامی رسانده و امید است روزی این ندا ها کارساز شود و مسلمان ها سرنوشت یکی از مهمترین ارکان دینشان یعنی حج را در دست خویش گیرند .

سوال3:
اینکه عمق فاجعه از قبل بیشتر بود ، برابر آمار هایی که میدن تازگی نداره .
عمق فاجعه کشتن حجاج ایرانی با تیر مستقیم بیشتر نبود ؟ چرا اون جهانی نشد ؟ چرا رییس سازمان ملل اونوقت نگفت ؟
پیام امام که شما بدان اشاره کردید چرا عمومیت پیدا نکرد ؟ منظورم از عمومیت اینه که از تریبونهای مجالس تشریفاتی خارج شود و در اذهان عمومی بسط داده شود . همانگونه که الآن شد .
جواب:

اولا: اصلا این حادثه قابل مقایسه با حادثه های قبلی نیست عمق فاجعه خیلی بیشتر است اماری که خودشان می دهند 2000 کشته و هزار مصدوم آمار رسمی نیست شما آمار مفقودین را به این آمار اضافه کنید فقط نیجریه 1000 مفقود دارد ایران 330 مفقود پاکستان ... خیلی دردناک است(آمار نهایی بیش از 5000 نفر کشته و بیش از 10 هزار نفر مصدوم)
اگر به آمار پست اول بنده توجه بفرمایید خواهید دید که :
سال 66: 402 نفر کشته (۲۷۵ ایرانی، ۸۵ عربستانی از جمله نیروی پلیس و ۴۵ تن از حاجیان دیگر کشورها) و ۶۴۹ نفر زخمی (۳۰۳ ایرانی، ۱۴۵ عربستانی و ۲۰۱ از دیگر ملل)
در سال 1369 در رمی جمرات ۱۴۲۶ نفر کشته شدند که آن سال ایران در حج شرکت نکرده بود.
سال ۱۹۹۴ حدود 270 نفر در رمی جمرات از پل سقوط کردند و جان دادند
و....
همه این اعداد روی هم از کشته ها و مفقودین این حادثه کمتر است و از این گذشته وقتی با گذشت اتفاقات متعدد یک اتفاق در یک جا بارها و بارها و هر روز بد تر از دیروز اتفاق بیافتد این راه را برای ادعای عدم کفایت بیشتر از پیش باز می کند و این اوج بی کفایتی یعنی واقعه منا در امسال می تواند موقع مناسبی برای این فریاد باشد از گلوی یک ملیارد مسلمان مظلوم.
ثانیا: شرایط آگاهی بخشی و آگاهی پذیری در جهان تفاوت کرده است:
امروزه آزادی اطلاعات در جهان بیش از پیش بوده و یک خبر از یک گوشه جهان به راحتی مخابره می شود حق مطلب با تصاویر و فیلم ها آنگونه که هست برای مردم نمایش داده می شود. امروزه اینگونه نیست که مردم دنیا واقعه حج خونین 66 را فقط از دید دوربین های سعودی ببینند و اخبار آن را فقط ایادی آنها در گوش مسلمانان بخوانند و بیشرمانه بگویند در حج 66 حاجیان ایرانی در کوله بار خود تی ان تی حمل می کردند!!! و قصد حمله به خانه خدا را داشتند !! و ... و جالب تر این که مسلمانان دنیا هم این اخبار را بپذیرند . دوربین های آنها فقط صحنه کشته شدن چند پلیس سعودی را نشان دهد که در زیر دست و پا له شده اند و مراسم برائت از مشرکین را به خواست آمریکا به عنوان مراسم بر هم زدن امنیت حرم امن الهی و برنامه ایران برای تصرف مکه به مردم معرفی کنند.
اما امروز شبکه های اجتماعی ، اینترنت و حتی شبکه های ماهواره ای تاثیر گذار جبهه مقاومت در منطقه من جمله پرس تی وی و العالم و ... همه و همه در نشان دادن واقعیت بی کفایتی آل سعود در برگذاری مراسم حج تاثیر گذار است .
و از طرفی جایگاه ایران در منطقه و حتی جهان امروز از حیث قدرت و تاثیر گذاری با سال 66 متفاوت است آنروز ما درگیر جنگی بودیم که تمام دنیا در مقابل ما قد علم کرده بود و بیش از آن جبهه دیگر توانی برای مقابله برای ما نمانده بود اما امروز ما به عنوان قدرت تاثیر گذار منطقه ای و سیاسی بین المللی مطرح هستیم و می توانیم از توان دیپلماسی خود در این جهت بهترین استفاده ها را ببریم.

مضاف بر این مطالب این را هم باید یاد آوری کنم که فریاد ایران و علما و مسئولین ایران در بی کفایتی آل سعود یک فریاد نو و جدید نیست و امام راحل بارها بر این مطلب پای فشاری می کردند.
سوال:
چرا دولت ايران و سازمان حج و زيارت جلوي سفر حجاج را نميگيرد؟ مگر امروز حفظ اسلام مهم تر از حجش نيست؟ چرا هر ساله درآمدهاي زيادي را نصيب دولت عربستان ميكنيم؟ و آنها با اين درامدها نقشه شوم كشتن مسلمانان و ريشه كن كردن اسلام را در سر مي پرورانند؟
جواب:
در این باره سخن بسیار است و موافقین ومخالفین زیادی دارد و هر دو طرف ادله ای برای خود دارند که مطرح می کنند.
اما چیزی که واضح و مبرهن است این که کشور ما تحت ولایت ولی فقیه آگاه به زمانه ای اداره می شود که اگر هر موقع صلاح بدانند مانند زمان امام خمینی حج را تعطیل می کنند همان گونه که چند ماهی هست که بعد از وقوع حادثه فرودگاه جده عمره تعطیل بود. و همچنین اگر دقت کنیم می بینیم رهبر چند سالی هست که در بحث سوغات خردین حجاج تذکر هایی فرمودند که حاجیان پول و وقت خود را هدر ندهند.
پس از این جهت هیچ جای نگرانی نیست.

اما این که ما یک طرفه و بدون دیدن و شنیدن ادله طرف مقابل بگوییم که باید حج و عمره به خاطر این وضعیت تعطیل شود درست نیست
چرا که میدانید سعودی ها سالیان سال سعی دارند حضور شیعه را در حج که بزرگترین اجتماع مسلمین است کم رنگ کنند و با تبلیغات خود شیعه را مخالف اجتماع مسلمین معرفی کنند و حتی در برهه هایی با شایعه و تبلیغات مسموم خود به غیر شیعه باورانده بودند که قرآن شیعه ها با قرآن مسلمین فرق می کند و کعبه آنها با مسلمین متفاوت است و حتی مرقد امامان شیعه را کعبه آنها معرفی می کردند و مع الاسف مسلمانان این ها را باور می کردند که سخن در این باب بسیار است .
مخالفان تعطیلی حج و عمره می گویند آسیب نرفتن ایرانی ها که مظهر شیعه جهان اسلام اند به حج از آسیب رفتن آنها بیشتر است .
به نظر می رسد رهبری چشم بینا و دل بصیر ایران ، در این واقعه هم بهتر از همه می دانند که آیا باید حج انجام شود یا تعطیل شود ایشان با نگاه اجتهادی و سیاست دینی که دارند بهترین مرجع تعیین این موضوع هستند . پس باید منتظر بمانیم و ببینیم که رهبر چه فرمایشی دارند.

موضوع قفل شده است