جمع بندی آیا دسترسی به علمی که آگاهی ندارم از سوی خدا ممکن است؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا دسترسی به علمی که آگاهی ندارم از سوی خدا ممکن است؟

سلام

من دنبال علمی هستم که احتمال زیاد میدهم که این کار حتما شدنی هست و ان هم باز شدن صفحات رشت قدی انسان هستش

ولی تابحال بشر نتونسته راهی برای بازشدن صفحات رشدی پیدا کنه و تنها راه ممکن عمل جراحی هستش

من این علم رو خیلی دوست دارم یاد بگیرم ..

ایا ممکنه با درخواست ها و متوسل شدن به امامان و...... این علم رو دریافت کرد ؟؟؟

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد محراب

[=arial]با سلام
عرض ادب و احترام
خدمت دوست عزیز
lroman بزرگوار
امیداست در اسک دین ساعت های خوشی را سپری کرده و پاسخ سوالات خویش را دریافت نمایید

برای پاسخ به سوال ابتدا این مقدمه را با حوصله مطالعه نمایید

خداوند در قران می فرمایید:
علم الانسان مالم يعلم (علق -5)[=arial]و منظور آيه شريفه اين نيست كه خداى تعالى از ميان معلوماتى كه هر انسان دارد تنها آن مقدار از معلومات را كه خود انسان نمى دانسته تعليمش داده و آنچه خودش مى دانسته مستند به خودش است ، زيرا اين از ضروريات است كه علم بشر هر چه باشد حتى بديهياتش هدايت خداى تعالى است ، او است كه با تعليم خود بشر را هدايت كرده كه چگونه وجود خود را به كمالرسانده و در زندگيش از آن برخوردار شود

آرى آن راهى كه تمام كائنات بى جان به وسيله انگيزهه اى طبيعى طى مى كنند اقسام موجودات جاندار كه يكى از آنها بنى نوع بشر است آن راه را با نور علم طى مى كند، پس علم خود يكى از مصاديق هدايت است .


[=arial]و از سوى ديگر مى بينيم كه خداى سبحان مطلق هدايت را به خودش نسبت داده و فرموده : الذى اعطى كل شى ء خلقه ثم هدى (طه -50)، و نيز فرمود: الذى خلق فسوى و الذى قدر فهدى (اعلی-3)

و در خصوص هدايت بشر كه به وجهى هدايت به وسيله حس و فكر است فرموده : امن يهديكم فى ظلمات البر و البحر (نمل-63)، علم از آنجا كه هدايت است و هر هدايتى از ناحيه خداى تعالى است ، پس علم نيز هر چه باشد به تعليم الهى است .

[=arial]قريب به مضمون آيه سوره علق يعنى آيه :علم الانسان مالم يعلم (علق-5)، آيه زير است كه مى فرمايد:و الله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا و جعل لكم السمع و الابصار و الافئدة (نحل78)

[=arial]
آرى دقت در حالات بشر و تدبر در آيات كريمه قرآن اين نتيجه را مى دهد كه علم نظرى و اكتسابى بشر يعنى علمى كه به اشيا و خواص اشيا دارد و به دنبال آن علم ، علمى كه به معارف عقلى پيدا كرده است

تمامى آنها از حواس پنجگانه سر چشمه مى گيرند، در نتيجه از آنجائى كه اين حواس عطاياى الهى است ، پس تمامى و تك تك علومى كه بشر دارد خداى تعالى از طريق حس به او تعليم داده است (1)

[=arial]ادامه دارد...

[=arial]پی نوشت:
1-المیزان ج5 ص502
[=arial]
[=arial][=arial]

[=arial]خداى سبحان همان كسى است كه خواص اشيائى كه حواس بشر توانائى دسترسى به آنها و احساس آنها را دارد را به بشر تعليم داده ، و از طريق حواس او به او تعليم داده ، آنگاه تمامى آنچه در آسمان و زمين است مسخر وى و رام وى كرده و فرموده : و سخر لكم ما فى السموات و الارض جميعا منه (جاثیه-13)

[=arial]و اين تسخير جز براى اين نبوده كه بشر با نوعى تصرف در اين موجودات زمين و آسمان به اهداف زندگيش و به آرزوهايش برسد، و به عبارتى ديگر موجودات عالم را به وجود بشر گره زده و مرتبط كرده تا بشر به وسيله آنها سود ببرد

و براى سود بردن از موجودات او را موجودى متفكر خلق كرده كه او را به چگونگى تصرف و چگونگى استعمال هر موجودى هدايت و راهنمائى كند تا در نتيجه به هدفش برسد

از طرفی خداى سبحان علاوه بر دادن حس به بشر، فكر نيز به او داد تا با آن (حس ) مواد خام و با اين (فكر) قضايائى بسازد و به كمال برسد،

البته به آن مقدارى كه برايش مقدر شده كه علوم فكرى جارى در تكوينيات ، و يا به عبارتى علوم نظرى را كسب كند، و در اين باب فرموده :و جعل لكم السمع و الابصار و الافئدة لعلكم تشكرون(نحل -78)

[=arial]پس به حكم اين آيات تمامى علومى كه براى انسان حاصل مى شود همه و همه هدايت الهى ، و به هدايت الهى است ، چيزى كه هست به حسب نوع ، مختلف است . آنچه از علوم كه مربوط به خواص اشياء خارجى است ، طريقى كه خداى سبحان بشر را به آن طريق به سوى آن علوم هدايت مى كند طريق حس است [=arial]، (1)

ادامه دارد....

پی نوشت:
1- المیزان-ج5 ص507-508



[=arial]

[=arial]
[=arial]

[=arial]با توجه به مطالب تایپک های قبلی و ایات الهی می توان چنین گفت که:

انسان می تواند به علوم تجربی دست پیدا کند ولی مسیر پیدا کردن این علوم ، حواس پنچ کانه به کمک تعقل و اندیشه است

خداوند ابزار پیشرفت های علمی بشر در علوم تجربی را این مسیر قرار داده است .

و انسان باید [=arial]در راستای کسب علم، تلاش و کوشش نماید و با ازمایش های فراوان و تلاش های بی وقفه در این مسیر حرکت نماید

و نمی شود که انسان تلاش علمی و آزمایشگاهی را کنار بگذارد و شب و روز بست بنشیند به درگاه الهی که خدایا مثلا واکسن فلان بیماری را به من بیاموزد
به هیچ عنوان چنین عملی اتفاق نخواهد افتاد

از طرفی از انجایی که منبع و مبدا تمام علوم خداوند تبارک و تعالی است و به خواست الهی هر امری اتفاق می افتد و تا او نخواهد برکی از درخت هم نمی افتد

ولذا انسان باید در تمام افعال خود به خداوند توکل کرده و با یاد و نام او افعالش را انجام دهد که دراین صورت توفیقات الهی شامل حال ایشان خواهد شد

پرسش:
من دنبال علم "باز شدن صفحات رشت قدی انسان" هستم، ولی تا بحال بشر نتوانسته راهی برای باز شدن صفحات رشدی پیدا کند و تنها راه ممکن عمل جراحی هست؛ آیا ممکن است با درخواست ها و متوسل شدن به امامان و ... این علم را دریافت کرد؟

پاسخ:
برای پاسخ به سوال ابتدا این مقدمه را با حوصله مطالعه نمایید

خداوند در قرآن می فرمایید: «علم الانسان مالم يعلم»(1) و منظور آيه شريفه اين نيست كه خداى تعالى از ميان معلوماتى كه هر انسان دارد تنها آن مقدار از معلومات را كه خود انسان نمى دانسته تعليمش داده و آنچه خودش مى دانسته مستند به خودش است ، زيرا اين از ضروريات است كه علم بشر هر چه باشد حتى بديهياتش هدايت خداى تعالى است، او است كه با تعليم خود بشر را هدايت كرده كه چگونه وجود خود را به كمال رسانده و در زندگيش از آن برخوردار شود.

آرى آن راهى كه تمام كائنات بى جان به وسيله انگيزه اى طبيعى طى مى كنند اقسام موجودات جان دار كه يكى از آن ها بنى نوع بشر است آن راه را با نور علم طى مى كند، پس علم خود يكى از مصاديق هدايت است.

و از سوى ديگر مى بينيم كه خداى سبحان مطلق هدايت را به خودش نسبت داده و فرموده: «الذى اعطى كل شى ء خلقه ثم هدى»(2)، و نيز فرمود: «الذى خلق فسوى و الذى قدر فهدى».(3)
و در خصوص هدايت بشر كه به وجهى هدايت به وسيله حس و فكر است فرموده : «امن يهديكم فى ظلمات البر و البحر»(4)، علم از آنجا كه هدايت است و هر هدايتى از ناحيه خداى تعالى است، پس علم نيز هر چه باشد به تعليم الهى است.

قريب به مضمون آيه سوره علق يعنى آيه: «علم الانسان مالم يعلم»، آيه زير است كه مى فرمايد: «و الله اخرجكم من بطون امهاتكم لا تعلمون شيئا و جعل لكم السمع و الابصار و الافئدة».(5)
آرى دقت در حالات بشر و تدبر در آيات كريمه قرآن اين نتيجه را مى دهد كه علم نظرى و اكتسابى بشر يعنى علمى كه به اشيا و خواص اشيا دارد و به دنبال آن علم، علمى كه به معارف عقلى پيدا كرده است.

تمامى آن ها از حواس پنج گانه سر چشمه مى گيرند، در نتيجه از آن جائى كه اين حواس عطاياى الهى است، پس تمامى و تك تك علومى كه بشر دارد خداى تعالى از طريق حس به او تعليم داده است. (6)
خداى سبحان همان كسى است كه خواص اشيائى كه حواس بشر توانائى دسترسى به آن ها و احساس آن ها را دارد را به بشر تعليم داده ، و از طريق حواس او به او تعليم داده ، آنگاه تمامى آن چه در آسمان و زمين است مسخر وى و رام وى كرده و فرموده: «و سخر لكم ما فى السموات و الارض جميعا منه».(7)

و اين تسخير جز براى اين نبوده كه بشر با نوعى تصرف در اين موجودات زمين و آسمان به اهداف زندگيش و به آرزوهايش برسد، و به عبارتى ديگر موجودات عالم را به وجود بشر گره زده و مرتبط كرده تا بشر به وسيله آن ها سود ببرد. و براى سود بردن از موجودات او را موجودى متفكر خلق كرده كه او را به چگونگى تصرف و چگونگى استعمال هر موجودى هدايت و راهنمائى كند تا در نتيجه به هدفش برسد.

از طرفی خداى سبحان علاوه بر دادن حس به بشر، فكر نيز به او داد تا با آن (حس ) مواد خام و با اين (فكر) قضايائى بسازد و به كمال برسد، البته به آن مقدارى كه برايش مقدر شده كه علوم فكرى جارى در تكوينيات، و يا به عبارتى علوم نظرى را كسب كند، و در اين باب فرموده: «و جعل لكم السمع و الابصار و الافئدة لعلكم تشكرون».(8)

پس به حكم اين آيات تمامى علومى كه براى انسان حاصل مى شود همه و همه هدايت الهى، و به هدايت الهى است، چيزى كه هست به حسب نوع، مختلف است. آنچه از علوم كه مربوط به خواص اشياء خارجى است، طريقى كه خداى سبحان بشر را به آن طريق به سوى آن علوم هدايت مى كند طريق حس است.(9)

با توجه به مطالب تایپک های قبلی و آیات الهی می توان چنین گفت که:

_ انسان می تواند به علوم تجربی دست پیدا کند ولی مسیر پیدا کردن این علوم، حواس پنچ گانه به کمک تعقل و اندیشه است.
_ خداوند ابزار پیشرفت های علمی بشر در علوم تجربی را این مسیر قرار داده است.
_ انسان باید در راستای کسب علم، تلاش و کوشش نماید و با آزمایش های فراوان و تلاش های بی وقفه در این مسیر حرکت نماید.
_ نمی شود که انسان تلاش علمی و آزمایشگاهی را کنار بگذارد و شب و روز بست بنشیند به درگاه الهی که خدایا مثلا واکسن فلان بیماری را به من بیاموز. چون به هیچ عنوان چنین عملی اتفاق نخواهد افتاد.

از طرفی از آن جایی که منبع و مبدا تمام علوم خداوند تبارک و تعالی است و به خواست الهی هر امری اتفاق می افتد و تا او نخواهد برگی از درخت هم نمی افتد و لذا انسان باید در تمام افعال خود به خداوند توکل کرده و با یاد و نام او افعالش را انجام دهد که در این صورت توفیقات الهی شامل حال او خواهد شد.

_________
(1) علق/ 5.
(2) طه/ 50.
(3) اعلی/ 3.
(4) نمل/ 63.
(5) نحل/ 78.
(6) المیزان، ج5، ص 502.
(7) جاثیه/ 13.
(8) نحل/ 78.
(9) المیزان، ج5، ص507 _ 508.

موضوع قفل شده است