آیا حضرت عباس(ع) و حضرت زینب (س) معصومند؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا حضرت عباس(ع) و حضرت زینب (س) معصومند؟

آیا حضرت عباس(ع) و حضرت زینب (س) معصومند؟

الف:عصمت یعنی اینکه انسان به مرتبه ای از معرفت نائل شود که حقیقت و باطن گناه را مشاهده کند و

چون انسان در این حالت با ملکوت هستی و جنبه‏های باطنی عالم در ارتباط هست، هرگز دچار اشتباه و خطا نمی‏شود.پس مصونیت از گناه و اشتباه لازمه عصمت می‏باشد.

ب: گروهی از انسانها ممکن است به مقام عصمت از گناه نائل شوند؛ اما عصمت از خطا و اشتباه مختص به انبیاء و ائمه علیهم السلام و بعضی از بندگان خاص خداوند است.

ج:اشخاصی که از اولیاء خداوند هستند مانند حضرت عباس(ع)که به فرموده امام صادق(ع)؛ انبیاء در روز قیامت به مقام او غبطه می‏خورند و حضرت زینب(س)، معصوم از گناه هستند اما عصمت از اشتباه در مورد آنان صادق نیست

اگر چه اینگونه افراد با توجه به مقام معنوی و روحانیشان؛ به ندرت ممکن است دچار اشتباه شوند، اما نمی‏توان امکان اشتباه را در مورد آنان بکلی منتفی دانست.

د:تمام انبیاء الهی از آدم(ع)تا خاتم(ص)با حفظ مراتب و درجات متفاوتی که دارند؛ معصوم هستند، اما در مکتب حیاتبخش اسلام و از زمان پیامبر اکرم(ص) به بعد؛

تنها چهارده تن معصوم هستند و وقتی چهارده معصوم می‏گوئیم، مقصود ما این معنا هست؛ نه انحصار تمام معصومین اعصار و امصار و نسلهای تاریخ.

[="darkgreen"]وی در مقامی بود که توانایی حفظ اسرار امامت را داشت و امام حسین علیه السلام هنگام شدت بیماری امام زین العابدین علیه السلام ، مطالبی به زینب علیهاالسلام فرمود و آن بانو دارای منزلت نیابت امامت گردید.
سید بن طاووس(ره)[/]

موضوع قفل شده است