جمع بندی آیا جهنم ابدی هست یا نه ؟ آیه 80 سوره بقره

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا جهنم ابدی هست یا نه ؟ آیه 80 سوره بقره

آیا جهنم ابدی هست یا نه ؟

بعضی ها در جواب نه می گویند

مطابق آیه زیر یهود می گوید جهنم ابدی نیست ؟!!

وَ قَالُواْ لَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَّعْدُودَةً قُلْ أَ تخََّذْتمُ‏ْ عِندَ اللَّهِ عَهْدًا فَلَن يخُْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلىَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ(80)

و يهود گفتند كه هيچ وقت آتش عذاب به ما نرسد مگر چند روزى معدود. به آنان بگو: آيا بر آنچه دعوى مى‏كنيد عهد و پيمانى از خدا گرفته‏ايد كه خدا هم از آن عهد هرگز تخلف نكند يا چيزى به خيال جاهلانه خود به خدا نسبت مى‏دهيد؟ (80)


کارشناس بحث : میقات

[="Tahoma"][="Black"]«وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»
و گفتند: آتش [دوزخ‏]، جز چند روزى محدود، به ما نخواهد رسيد. بگو: آيا پيمانى از جانب خدا گرفته‏ ايد؟! و خدا از پيمانش تخلّف نمى ‏ورزد، يا چيزى را كه نمى ‏دانيد به خدا نسبت مى‏ دهيد؟! (بقره، 80)


با سلام و درود

این آیه شریفه به یکی از ادعاهای بی اساس یهود اشاره نموده و سپس آن را باطل و مردود می داند.

یهود گمان می کرد نژاد برتر است و حتی گنهگاران آنها نیز اگر قرار است مجازات شوند، فقط چند روزی مجازات می شوند و پس از آن به بهشت رفته و برای همیشه در آن جا می مانند.

این ادعای بی اساس آنها که با معیارهای منطقی و دینی سازگار نیست، از طرف قرآن مردود و باطل شمرده شده است، زیرا هیچ عهد و پيمان خاصى از خدا در اين زمينه به آنها داده نشده و این دروغ بستن و تهمت زدن به خداوند است.


توجه: قرآن کریم بلافاصله و در آیات بعد، باطل بودن ادعای یهود، و دائمی بودن بهشت و جهنم را تصریح می کند:

«بَلىَ‏ مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيَتُهُ فَأُوْلَئكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ»
آرى كسانى كه بدى را بدست آورند، و [آثار] خطايشان آنان را فرا گيرد، پس آنان اهل آتشند در حالى كه ايشان در آنجا ماندگارند. (بقره، 81)


«وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَتِ أُوْلَئكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ»
و كسانى كه ايمان آوردند، و [كارهاى‏] شايسته انجام دادند، آنان اهل بهشتند در حالى كه ايشان در آنجا ماندگارند. (بقره، 82)

[/]

آیا می توان نتیجه گرفت جهنم برای همه ابدی است ؟

سلام
به بحث خلود در این تاپیک سری بزنید
http://www.askdin.com/thread24996.html

[="Tahoma"][="Black"]

victoryone;305893 نوشت:
آیا می توان نتیجه گرفت جهنم برای همه ابدی است ؟

با سلام و درود

علامه طباطبایی(ره) در مورد جاودانگی عذاب می آورد:

ظاهر الفاظ قرآن، تصریح دارد به خلود و جاودانگی عذاب جهنم، از جمله: «وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ النَّارِ»؛ ايشان به هيچ وجه از آتش بيرون نخواهند شد. (بقره، 167)
سنت و روایات وارده از طرق ائمه اهل بيت علیهم السلام نيز در این خصوص، آن قدر زياد است كه به حد استفاضه (نزدیک به یقین) رسيده‏ است. (ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 622)


آیت الله جوادی آملی در این زمینه می گویند:

اگرچه مفسران و متکلمان در موارد و مصادیق جاودانه بودن عذاب اختلاف دارند ولی در اصل عذاب جاودان اتفاق نظر دارند، به ویژه در مورد کافران و منکران و دشمنان الهی. (تفسیر موضوعی (معاد در قرآن)، ج 5، ص 488)


اما روایات در این زمینه مختلف است:
عذاب دائمی برای منکران و کافران و ... است.
برخی بر دائمی نبودن عذاب برای اهل ایمان دلالت دارند.
برخی نیز بر نجات دوستان خانداون ولایت، دلالت دارند.
برخی دیگر بر عذاب دائمی برای دشمنان ولایت اهلبیت(ع) دلالت دارند.
برخی نیز بر خروج عده ای از آتش دلالت دارند.


بنا بر این:

در اصل وجود داشتن عذاب جاویدان و دائمی، شکی نیست کما این که ظاهر آیات قرآن همین دوام عذاب را می رساند.

البته روایاتی داریم که عذاب جاودان و دائمی را برای برخی از افراد مانند کافران، منکران و ...، می دانند، نه برای همه افراد؛ لذا در مورد برخی چنین آمده:

"... فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يُدْخِلُ النَّارَ مُؤْمِناً وَ قَدْ وَعَدَهُ الْجَنَّةَ وَ لَا يُخْرِجُ مِنَ النَّارِ كَافِراً وَ قَدْ أَوْعَدَهُ النَّارَ وَ الْخُلُودَ فِيهَا"

امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی، مؤمن را داخل آتش نمی کند در حالی که وعده بهشت به او داده است، و کافر را از آتش خارج نمی کند در حالی که وعده آتش و جاودانه بودن در آن را به او داده است. (الخصال، ج ‏2، ص 608)


نکته:

علامه مجلسی(ره) در مورد جمع بین روایات چنین می آورند:

1. کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود، جز مستضعفانی که نقصان عقل دارند، یا حجت بر آنها تمام نشده است. در این صورت امید نجات آنان هست.

2. گروه های غیر شیعه که منکر ضروریات دین اسلام نبوده اند اگر در تعصب شدید و دشمنی با اهلبیت(ع) سخت کوشیده و حجت بر آنها تمام بوده است، نیز در آتش جاودان خواهند بود.
اما اگر حجت بر آنها تمام نشده و یا کم عقل بوده اند، باز امید نجاتشان می رود.

3. صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان، داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، جز این که شفاعت نصیبشان خواهد شد.
برخلاف شیعیان راستین که حتی یک نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمی شوند. (بحارالانوار، ج 8، ص 363، ذیل حدیث 41)

[/]

میقات;306057 نوشت:


برخی بر دائمی نبودن عذاب برای اهل ایمان دلالت دارند.

مگر اهل ایمان هم عذاب می شوند !

[="Tahoma"][="Black"]

victoryone;306121 نوشت:
مگر اهل ایمان هم عذاب می شوند !

بسیاری هستند که مؤمنند و اعمال نیک زیادی دارند ولی گناه هم مرتکب شده اند. این افراد اگر چه به خاطر ارتکاب گناه عذاب می شوند، ولی عذاب آنها دائمی نیست.[/]

فیلم سیاحت غرب رو دیدید؟
یه ادم مومن با کمی خطا
یه مقدار تو جهنم(_برزخی فکر کنم) میچرخه و عذاب میبینه و بعد وارد بهشت میشه!

میقات;306321 نوشت:

بسیاری هستند که مؤمنند و اعمال نیک زیادی دارند ولی گناه هم مرتکب شده اند. این افراد اگر چه به خاطر ارتکاب گناه عذاب می شوند، ولی عذاب آنها دائمی نیست.

ولی در قرآن حرف شما زده نشد

یا بخشش گناهان و بهشت
یا جهنم

[="Tahoma"][="Black"]

victoryone;306369 نوشت:
ولی در قرآن حرف شما زده نشد

یا بخشش گناهان و بهشت
یا جهنم

بله. همان طور که عرض کردم، ظاهر آیات قرآن، دلالت بر دوام و ابدی بودن دارد، هم در مورد نعمتهای بهشت و هم در مورد عذاب جهنم.

ولی از معصومین علیهم السلام ـ که مفسران حقیقی قرآن هستند ـ روایات متعددی داریم که بیان می کنند این ابدی بودن اختصاص به کافران و معاندان و منکران دارد.

مراجعه به پست شماره 5[/]

نمیدونم جاش این جا تو این تاپیک هست یا نه.
اگر نیست،لطفا راهنمایی کنید
کجا باید برم.
آیا ابدی بودن جهنم،با عدالت منافات نداره ؟
اگر یه کسی تو عمرش تو دنیا (تهش 80 سال ) بدترین گناه ها رو بکنه،کافر باشه،آدم کشی کنه،مال مردم خوری کنه و .....
ایا این عدالت هست که برای همیشه عذاب شه ؟
یعنی عذاب بی پایان آیا ظلم نیست ؟

سلام
منم همیشه به خدا میگم: خدایا الهی قربونت بشم. موقعی که میخوای ثواب بدی میگی اگر دو رکعت نماز بخونی 1000 تا قصر بهت میدم. وقتی هم میخوای عذاب کنی میگی اگر یه دونه غیبت بکنی هزار سال تو آتش میسوزی.

خدایا بیا با هم یه معامله بکنیم. من هزار تا قصر نمیخوام. من یه ویلای پانصد متری هم برام کافیه. عوضش هزار سال هم نمیخوام تو جهنم بمونم. سه چهار ثانیه دستمو رو چراغ نفتی بگیری بسه.

سلام
در توضیح آنچه در بالا گفتیم عرض می شود :
ما در قرآن کریم مساله خلود و جاودانگی بهشتیان و جهنمیان را شاهد هستیم
از سوی دیگر
در بسیاری از روایات نفی خلود را در خصوص برخی از جهنمیان هم شاهدیم
مثلا در روایت است : هیچ انسان موحدی در جهنم جاودانه نیست
و این در حالی است که برخی موحدان آنقدر جنایت مرتکب شده اند که کم از کافر و مشرک ندارند
طریقه جمع این دو دسته دلیل دینی چیست ؟
1- خلود وعید الهی است
وعید یعنی تهدید کردن به عقوبت لذا مساله خلود هم یک تهدید الهی است و چون عقلا خلف وعید بلا اشکال و بلکه نشانه کرامت و بزرگواری فرد تهدید کننده است می توان روایات نافی خلود را ناظر بر بازگشت خدای تعالی از وعیدی است که داده است
2- خلود بیان شایستگی فرد برای عذاب جاودانه است
اگر بر این اصل تاکید ورزیم که مجموعه اعمال و عقاید ، ساختار وجودی انسانها را در این دنیا برای حیات ابدی می سازد هیچ جای تعجب نیست که برخی جاودانه در آتش باشند . این مثل اینستکه یک هنرمند چهره بسیار زشت و کریهی را ترسیم کند دیگر جای تعجب نیست که آن نقاشی ترسیم شده ( به فرض جاودانه ماندن ) همیشه زشت و کریه باقی بماند .
اگر اشکال شود پس چطور برخی از این عذاب جاودانه رهایی می یابند در حالیکه شایستگی جاودانگی را دارند و خود را چنین آتشین ساخته اند می گوییم :
گناهان فکری و عملی ذات انسان را تشکیل نمی دهند لذا خدای تعالی قادر بر تغییر آنهاست بلکه اگر خود ذات یا جزء ذات هم باشند خداوند قادر به تغییر آن است لذا به وعده : تبدیل سیئات به حسنات ما را از این حقیقت آگاه فرمود که او قادر به رهایی بخشیدن ذات انسان از گناهان و معاصی فکری و عملی هست لذا جای تعجب نیست که خدای رووف به رحمت واسعه اش کسی را در جهنم باقی نگذارد هرچند آنها شایسته ماندن باشند و هرچند او وعید باقی گذاردن فرمود اما به لطف عمیم و خلق کریمش از این وعید باز آمد و با فرمان کن فیکون ذاوت الهی انسان را از عوارض گناهان و معاصی می زداید هرچند ممکن است این امر به حسب سنتهایی بعد از گذشت امد بعید و زمان های بسیار طولانی باشد
والله الحنان الموفق المعین


for ever alone;326051 نوشت:

آیا ابدی بودن جهنم،با عدالت منافات نداره ؟
اگر یه کسی تو عمرش تو دنیا (تهش 80 سال ) بدترین گناه ها رو بکنه،کافر باشه،آدم کشی کنه،مال مردم خوری کنه و .....
ایا این عدالت هست که برای همیشه عذاب شه ؟
یعنی عذاب بی پایان آیا ظلم نیست ؟

با سلام و درود

انسان به حسب ظرفیت و قابلیتی که دارد نعمت می گیرد، و با گناه، این قابلیت ها از بین می رود تا جایی که اصلا خود انسان، دیگر نعمت خدا را طلب نمی کند.

نقل شده است که در قیامت گاهی پیامبر اکرم (ص) وارد جهنم می شوند تا اگر کسیاز اهل جهنم قابلیت رفتن به بهشت را پیدا کرده است، او را مورد شفاعت خویش قراردهند و از جهنم خارج سازند. ولی بعضی از جهنمیان لجوج، هنگامی که نسیم رحمت پیامبرگرامی (ص) را درک می کنند، به سلول خود می روند و آنجا مخفی می شوند تا پیامبر خدا را نبینند.

وقتی عناد و لجاجت بر کسی حاکم شود، چنین می شود که وساطت وشفاعت پیامبران الهی را نیز برای نجات خود نمی پذیرد.

به این روایت نیز توجه کنید:

"إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاء"

امام صادق علیه السلام می فرمایند: به اين سبب [جمعى از] اهل دوزخ هميشه در آن مى مانند كه نيت آنها اين بوده كه اگر جاودانه در دنيا بمانند، گناه و معصيت خدا كنند؛ و به اين سبب اهل بهشت هميشه در آن مى مانند كه قصد آنها اين بوده كه اگر هميشه در اين جهان بمانند، فرمان خدا را اطاعت كنند؛ بنابر اين هر دو دسته به خاطر نيت و قصدشان، خلود يافتند. (كافی، ج ‏2، ص 85، ح 5)

بنابر این:

وقتی انسان با گناه، ظرفیت و قابلیت خود را از بین ببرد به جایی می رسد که خودش دیگر نعمتی از خدا طلب نمی کند و اگر دنیا تا ابد هم ادامه داشته باشد، قصد نافرمانی دارد.

دیگر برای چنین افرادی عذاب ابدی، ناعادلانه نیست.

[="Tahoma"][="Black"]

muhammad-aga;326161 نوشت:
سلام
منم همیشه به خدا میگم: خدایا الهی قربونت بشم. موقعی که میخوای ثواب بدی میگی اگر دو رکعت نماز بخونی 1000 تا قصر بهت میدم. وقتی هم میخوای عذاب کنی میگی اگر یه دونه غیبت بکنی هزار سال تو آتش میسوزی.

خدایا بیا با هم یه معامله بکنیم. من هزار تا قصر نمیخوام. من یه ویلای پانصد متری هم برام کافیه. عوضش هزار سال هم نمیخوام تو جهنم بمونم. سه چهار ثانیه دستمو رو چراغ نفتی بگیری بسه.

با سلام و درود

در این زمینه چند نکته عرض می شود:

1. عذاب جاودانه و ابدی در مورد برخی افراد و اختصاص به کافران و مشرکان و منکران خدا و ... دارد، و عموم افراد، ولو مرتکب گناه کبیره پس از چشیدن عذاب و پاک شدن، در نهایت در بهشت جاودان الهی جای خواهند گرفت.


2. در مورد گناه، این مجازات، اثر و نمود تکوینی آن عمل است و چیزی اضافه نیست، و در مورد نیکی ها، یک ثواب به عنوان مزد آن است و نُه تای دیگر از باب فضل و رحمت الهی است.

«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»؛ هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن، كيفر نخواهد ديد و ستمى بر آنها نخواهد شد. (انعام، 160)


3. فضل و رحمت خداوند خیلی بیشتر و گسترده تر از غضب خداوند است.


4. گناه و عمل زشت باعث پایین آمدن قابلیت و ظرفیت دریافت رحمت می شود.


بنابر این:

این گونه نیست که خداوند برای گناه، عذاب چند برابر و برای عمل نیک هم ثواب چند برابر بدهد تا بگوییم این چند برابرها را نمی خواهیم.

خداوند برای عمل نیک، یک ثواب و نُه برابر آن را از باب رحمت می دهد، ولی برای گناه و عمل زشت، فقط به همان اندازه جزا می دهد و این نمود و اثر تکوینی آن گناه است، نه این که چیزی بر آن اضافه شده باشد.

[/]

میقات;326734 نوشت:

با سلام و درود

انسان به حسب ظرفیت و قابلیتی که دارد نعمت می گیرد، و با گناه، این قابلیت ها از بین می رود تا جایی که اصلا خود انسان، دیگر نعمت خدا را طلب نمی کند.

نقل شده است که در قیامت گاهی پیامبر اکرم (ص) وارد جهنم می شوند تا اگر کسیاز اهل جهنم قابلیت رفتن به بهشت را پیدا کرده است، او را مورد شفاعت خویش قراردهند و از جهنم خارج سازند. ولی بعضی از جهنمیان لجوج، هنگامی که نسیم رحمت پیامبرگرامی (ص) را درک می کنند، به سلول خود می روند و آنجا مخفی می شوند تا پیامبر خدا را نبینند.

وقتی عناد و لجاجت بر کسی حاکم شود، چنین می شود که وساطت وشفاعت پیامبران الهی را نیز برای نجات خود نمی پذیرد.

به این روایت نیز توجه کنید:

"إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاء"

امام صادق علیه السلام می فرمایند: به اين سبب [جمعى از] اهل دوزخ هميشه در آن مى مانند كه نيت آنها اين بوده كه اگر جاودانه در دنيا بمانند، گناه و معصيت خدا كنند؛ و به اين سبب اهل بهشت هميشه در آن مى مانند كه قصد آنها اين بوده كه اگر هميشه در اين جهان بمانند، فرمان خدا را اطاعت كنند؛ بنابر اين هر دو دسته به خاطر نيت و قصدشان، خلود يافتند. (كافی، ج ‏2، ص 85، ح 5)

بنابر این:

وقتی انسان با گناه، ظرفیت و قابلیت خود را از بین ببرد به جایی می رسد که خودش دیگر نعمتی از خدا طلب نمی کند و اگر دنیا تا ابد هم ادامه داشته باشد، قصد نافرمانی دارد.

دیگر برای چنین افرادی عذاب ابدی، ناعادلانه نیست.


میقات;326734 نوشت:

ممنون از پاسخ .
ببخشید،من یه ذره گیج شدم.
مگه عمل ما تو اون دنیا هم تو سرنوشت ما تو اون دنیا تاثیر داره ؟
منظورم اینه که شما که فرمودید بعضی ها برای ندیدن رسول خدا میرن مخفی میشن،و شفاعت حضرت هم شامل حالشون نمیشه،یعنی آدم میتونه تو اون دنیا هم سرنوشتشو عوض کنه ؟؟
راستش باز هم سوال من باقیه ! البته تا حدی قانع شدم ولی نه کامل !
آخه اونجا بحث جاودانگی هست،هرچی باشه باز هم من نمیتونم بفهمم که چرا یه نفر که عمرش تو این دنیا محدود بوده (فرضا 80 سال ) برای همیشه ( مثلا 8000000000 سال که تازه اینم دربرابر بی نهایت هیچی نیست ) عذاب شه ؟
تازه اونم که میگید بعضی ها نمیخوان پیامبر خدا رو ببینن،یه ذره عجیبه
اگر کسی تو این دنیا پیامبر رو قبول نداره و ...... واسه اینه که سرگرمی های دنیا کورش کرده،یا مثلا دلخوشی های دنیا و .......
مطمین نیستم،ولی مگه ما تو قرآن نداریم که آدما وقتی میرن جهنم دست به دامن فرشته ها و اینا میشن که براشون تخفخیف بگیرن و .... بعد اونا هم میگن نه و ......
چه طور میشه آدم بعد از مرگش که حقیقت رو درک کرد،و فهمید چه خبره،دست به دامان یکی مثل پیامبر نشه ؟
حتی اونایی که تو این دنیا به پیامبر توهین هم کردن،مطمینا بعد از عذاب های وحشتناک،دست به دامن حضرت میشن!

[="Tahoma"][="Black"]

for ever alone;326816 نوشت:
ممنون از پاسخ .
ببخشید،من یه ذره گیج شدم.
مگه عمل ما تو اون دنیا هم تو سرنوشت ما تو اون دنیا تاثیر داره ؟
منظورم اینه که شما که فرمودید بعضی ها برای ندیدن رسول خدا میرن مخفی میشن،و شفاعت حضرت هم شامل حالشون نمیشه،یعنی آدم میتونه تو اون دنیا هم سرنوشتشو عوض کنه ؟؟

با سلام و درود

عمل در این دنیا است که در سرنوشت ما در آن دنیا تاثیر می گذارد یعنی آنها در این دنیا آن قدر مرتکب گناه شده و ظرفیت و قابلیت دریافت نعمت و رحمت را در خود از بین برده اند که دیگر اصلا تقاضای رحمت هم نمی کنند.

آن چه در آخرت اینها انجام می دهند بازتاب و نمود رفتارشان در دنیا است یعنی همان راهی است که در دنیا می رفته اند.


نقل قول:

راستش باز هم سوال من باقیه ! البته تا حدی قانع شدم ولی نه کامل !
آخه اونجا بحث جاودانگی هست،هرچی باشه باز هم من نمیتونم بفهمم که چرا یه نفر که عمرش تو این دنیا محدود بوده (فرضا 80 سال ) برای همیشه ( مثلا 8000000000 سال که تازه اینم دربرابر بی نهایت هیچی نیست ) عذاب شه ؟

سنگ، سنگ است و سنگ را نمی توان تغییر داد.

شما دلتان برای چنین افرادی سوخته ولی اگر ملکوت چنین افرادی را ببینیم برای آنها دلسوزی نمی کنیم.

اینها خودشان با خود چنین کرده اند و دوست دارند چنین باشند یعنی این از خباثت آنها است.

نقل قول:

تازه اونم که میگید بعضی ها نمیخوان پیامبر خدا رو ببینن،یه ذره عجیبه
اگر کسی تو این دنیا پیامبر رو قبول نداره و ...... واسه اینه که سرگرمی های دنیا کورش کرده،یا مثلا دلخوشی های دنیا و .......
مطمین نیستم،ولی مگه ما تو قرآن نداریم که آدما وقتی میرن جهنم دست به دامن فرشته ها و اینا میشن که براشون تخفخیف بگیرن و .... بعد اونا هم میگن نه و ......
چه طور میشه آدم بعد از مرگش که حقیقت رو درک کرد،و فهمید چه خبره،دست به دامان یکی مثل پیامبر نشه ؟
حتی اونایی که تو این دنیا به پیامبر توهین هم کردن،مطمینا بعد از عذاب های وحشتناک،دست به دامن حضرت میشن!

اصل مطلب همین است که آن قدر چشم باطنی این افراد کور شده که باز هم پس از مرگ، حقیقت بر آنها روشن نشده و به حقیقت پیامبر(ص) پی نبرده اند.

[/]

پرسش:
آیا جهنم ابدی هست یا نه؟بعضی ها در جواب نه می گویند، مطابق آیه زیر یهود می گوید جهنم ابدی نیست ؟!!
«وَ قَالُواْلَن تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّامًا مَّعْدُودَةً قُلْ أَ تخَّذْتمُ‏ْ عِندَاللَّهِ عَهْدًا فَلَن يخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلىَ اللَّهِمَا لَا تَعْلَمُونَ»
و يهود گفتند كه هيچ وقت آتش عذاب به ما نرسد مگر چند روزى معدود. به آنان بگو: آيا بر آنچه دعوى مى‏كنيد عهد و پيمانى از خدا گرفته‏ايد كه خدا هم از آن عهد هرگز تخلف نكند يا چيزى به خيال جاهلانه خود به خدا نسبت مى‏دهيد؟ (بقره، 80)

پاسخ:
با سلام و درود
«وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُودَةً قُلْ أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً فَلَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ عَهْدَهُ أَمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ»؛ و گفتند: آتش [دوزخ‏]، جز چند روزى محدود، به ما نخواهد رسيد. بگو: آيا پيمانى از جانب خدا گرفته‏ايد؟! و خدا از پيمانش تخلّف نمى‏ورزد، يا چيزى را كه نمى‏دانيد به خدا نسبت مى‏دهيد؟!(1)
این آیه شریفه به یکی از ادعاهای بی اساس یهود اشاره نموده و سپس آن را باطل و مردود می داند.
یهود گمان می کرد نژاد برتر است و حتی گنهگاران آنها نیز اگر قرار است مجازات شوند، فقط چند روزی مجازات می شوند و پس از آن به بهشت رفته و برای همیشه در آن جا می مانند.
این ادعای بی اساس آنها که با معیارهای منطقی و دینی سازگار نیست، از طرف قرآن مردود و باطل شمرده شده است، زیرا هیچ عهد و پيمان خاصى از خدا در اين زمينه به آنها داده نشده و این دروغ بستن و تهمت زدن به خداوند است.
توجه: قرآن کریم بلافاصله و در آیات بعد، باطل بودن ادعای یهود، و دائمی بودن بهشت و جهنم را تصریح می کند:
«بَلىَ‏ مَن كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحَاطَتْ بِهِ خَطِيَتُهُ فَأُوْلَئكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ»؛ آرى كسانى كه بدى را بدست آورند، و [آثار] خطايشان آنان را فرا گيرد، پس آنان اهل آتشند در حالى كه ايشان در آنجا ماندگارند.(2)
«وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَتِ أُوْلَئكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ»؛ و كسانى كه ايمان آوردند، و [كارهاى‏] شايسته انجام دادند، آنان اهل بهشتند در حالى كه ايشان در آنجا ماندگارند.(3)

ابدیت عذاب
علامه طباطبایی(ره) در مورد جاودانگی عذاب می آورد:
ظاهر الفاظ قرآن، تصریح دارد به خلود و جاودانگی عذاب جهنم، از جمله: «وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ النَّارِ»؛ ايشان به هيچ وجه از آتش بيرون نخواهند شد.(4)
سنت و روایات وارده از طرق ائمه اهل بيت علیهم السلام نيز در این خصوص، آن قدر زياد است كه به حد استفاضه (نزدیک به یقین) رسيده‏ است.(5)
آیت الله جوادی آملی در این زمینه می گویند:
اگرچه مفسران و متکلمان در موارد و مصادیق جاودانه بودن عذاب اختلاف دارند ولی در اصل عذاب جاودان اتفاق نظر دارند، به ویژه در مورد کافران و منکران و دشمنان الهی.(6)
اما روایات در این زمینه مختلف است:
عذاب دائمی برای منکران و کافران و ... است.
برخی بر دائمی نبودن عذاب برای اهل ایمان دلالت دارند.
برخی نیز بر نجات دوستان خانداون ولایت، دلالت دارند.
برخی دیگر بر عذاب دائمی برای دشمنان ولایت اهلبیت(ع) دلالت دارند.
برخی نیز بر خروج عده ای از آتش دلالت دارند.
بنا بر این:
در اصل وجود داشتن عذاب جاویدان و دائمی، شکی نیست کما این که ظاهر آیات قرآن همین دوام عذاب را می رساند.
البته روایاتی داریم که عذاب جاودان و دائمی را برای برخی از افراد مانند کافران، منکران و ...، می دانند، نه برای همه افراد؛ لذا در مورد برخی چنین آمده:
"... فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَا يُدْخِلُ النَّارَ مُؤْمِناً وَ قَدْ وَعَدَهُ الْجَنَّةَ وَ لَا يُخْرِجُ مِنَ النَّارِ كَافِراً وَ قَدْ أَوْعَدَهُ النَّارَ وَ الْخُلُودَ فِيهَا"
امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند تبارک و تعالی، مؤمن را داخل آتش نمی کند در حالی که وعده بهشت به او داده است، و کافر را از آتش خارج نمی کند در حالی که وعده آتش و جاودانه بودن در آن را به او داده است.(7)
نکته:
علامه مجلسی(ره) در مورد جمع بین روایات چنین می آورند:
1. کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود، جز مستضعفانی که نقصان عقل دارند، یا حجت بر آنها تمام نشده است. در این صورت امید نجات آنان هست.
2. گروه های غیر شیعه که منکر ضروریات دین اسلام نبوده اند اگر در تعصب شدید و دشمنی با اهلبیت(ع) سخت کوشیده و حجت بر آنها تمام بوده است، نیز در آتش جاودان خواهند بود.
اما اگر حجت بر آنها تمام نشده و یا کم عقل بوده اند، باز امید نجاتشان می رود.
3. صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان، داخل آتش خواهند شد و مدتی عذاب خواهند چشید، جز این که شفاعت نصیبشان خواهد شد.
برخلاف شیعیان راستین که حتی یک نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمی شوند.(8)

آیا ابدی بودن جهنم،باعدالت منافات دارد؟
انسان به حسب ظرفیت و قابلیتی که دارد نعمت می گیرد، و با گناه، این قابلیت ها از بین می رود تا جایی که اصلا خود انسان، دیگر نعمت خدا را طلب نمی کند.
نقل شده است که در قیامت گاهی پیامبر اکرم (ص) وارد جهنم می شوند تا اگر کسیاز اهل جهنم قابلیت رفتن به بهشت را پیدا کرده است، او را مورد شفاعت خویش قراردهند و از جهنم خارج سازند. ولی بعضی از جهنمیان لجوج، هنگامی که نسیم رحمت پیامبرگرامی (ص) را درک می کنند، به سلول خود می روند و آنجا مخفی می شوند تا پیامبر خدا را نبینند.
وقتی عناد و لجاجت بر کسی حاکم شود، چنین می شود که وساطت وشفاعت پیامبران الهی را نیز برای نجات خود نمی پذیرد.
به این روایت نیز توجه کنید:
"إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ النَّارِ فِي النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فِيهَا أَنْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً وَ إِنَّمَا خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِي الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كَانَتْ فِي الدُّنْيَا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيهَا أَنْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاء"
امام صادق علیه السلام می فرمایند: به اين سبب [جمعى از] اهل دوزخ هميشه در آن مى مانند كه نيت آنها اين بوده كه اگر جاودانه در دنيا بمانند، گناه و معصيت خدا كنند؛ و به اين سبب اهل بهشت هميشه در آن مى مانند كه قصد آنها اين بوده كه اگر هميشه در اين جهان بمانند، فرمان خدا را اطاعت كنند؛ بنابر اين هر دو دسته به خاطر نيت و قصدشان، خلود يافتند.(9)
بنابر این: وقتی انسان با گناه، ظرفیت و قابلیت خود را از بین ببرد به جایی می رسد که خودش دیگر نعمتی از خدا طلب نمی کند و اگر دنیا تا ابد هم ادامه داشته باشد، قصد نافرمانی دارد.
دیگر برای چنین افرادی عذاب ابدی، ناعادلانه نیست.

اگر سوال شود:
خدایا موقعی که میخواهی ثواب بدهی میگویی اگر دو رکعت نماز بخوانی 1000 تا قصر به تو میدهم. وقتی هم میخواهی عذاب کنی میگویی اگر یک گناه غیبت بکنی هزار سال درآتش میسوزی.
خدایا من هزار تا قصر نمی خواهم. عوضش هزار سال هم نمی خوام در جهنم بمانم.

پاسخ:
در این زمینه چند نکته عرض می شود:
1. عذاب جاودانه و ابدی در مورد برخی افراد و اختصاص به کافران و مشرکان و منکران خدا و ... دارد، و عموم افراد، ولو مرتکب گناه کبیره پس از چشیدن عذاب و پاک شدن، در نهایت در بهشت جاودان الهی جای خواهند گرفت.
2. در مورد گناه، این مجازات، اثر و نمود تکوینی آن عمل است و چیزی اضافه نیست، و در مورد نیکی ها، یک ثواب به عنوان مزد آن است و نُه تای دیگر از باب فضل و رحمت الهی است.
«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ»؛ هر كس كار نيكى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر كس كار بدى انجام دهد، جز بمانند آن، كيفر نخواهد ديد و ستمى بر آنها نخواهد شد.(10)
3. فضل و رحمت خداوند خیلی بیشتر و گسترده تر از غضب خداوند است.
4. گناه و عمل زشت باعث پایین آمدن قابلیت و ظرفیت دریافت رحمت می شود.
بنابر این: این گونه نیست که خداوند برای گناه، عذاب چند برابر و برای عمل نیک هم ثواب چند برابر بدهد تا بگوییم این چند برابرها را نمی خواهیم.
خداوند برای عمل نیک، یک ثواب و نُه برابر آن را از باب رحمت می دهد، ولی برای گناه و عمل زشت، فقط به همان اندازه جزا می دهد و این نمود و اثر تکوینی آن گناه است، نه این که چیزی بر آن اضافه شده باشد.

_____________
(1) بقره، 80.
(2) بقره، 81.
(3) بقره، 82.
(4) بقره، 167.
(5) ترجمه الميزان، ج‏1، ص 622.
(6) تفسیر موضوعی (معاد در قرآن)، ج 5، ص 488.
(7) الخصال، ج‏2، ص 608.
(8) بحارالانوار، ج 8، ص 363، ذیل حدیث 41.
(9) كافی، ج ‏2، ص 85، ح 5.
(10) انعام، 160.

موضوع قفل شده است