آیا توجیه اهل سنت دربارۀ حدیث «علیکم سنّتی و سنّة الخلفاء الراشدین ..

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
آیا توجیه اهل سنت دربارۀ حدیث «علیکم سنّتی و سنّة الخلفاء الراشدین ..

با سلام

آیا توجیه اهل سنت دربارۀ حدیث «علیکم سنّتی و سنّة الخلفاء الراشدین ... » از دیدگاه شیعۀ امامیه قابل پذیرش است؟


اهل سنّت اين روايت صحيح پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) كه مى فرمايد: «عليكم بسنّتي وسنّة الخلفاء الراشدين المهديّين فتمسّكوا بها ، وعضّوا عليها بالنواجذ ، وإيّاكم ومحدثات الاُمور ; فإنّ كلّ محدثة بدعة وكلّ بدعة ضلالة»(1)
[مراقب سنّت من و خلفاى راشدين و مهدييّن باشيد و به آن تمسّك بجوييد، و با چنگ و دندان آن را حفظ كنيد، و از امور ساختگى (وبرخلاف كتاب و سنّت) دورى كنيد; زيرا هر امر ساختگى بدعت است وهر بدعتى گمراهى است]
; را بر كسانى كه با اختيارِ مردم، يا به تعيين ابوبكر، يا با تعيين شورا بر مسند خلافت تكيه زدند ، حمل كرده اند ،

امّا اين توجيه نزد شیعۀ امامیه صحيح نمى باشد،:Sham:

زيرا معقول نيست كه پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) دستور پيروى از سيره و روش كسانى را صادر كند كه سيره و روش ندارند، و هر چه از فقه و كتاب و سنّت دارند همه را از دهان ديگران شنيده اند و يا به رأى خود فتوا داده اند،

مانند ابوبكر كه مى گويد :

«
إنّي سأقول فيها برأيي فإن يك صواباً فمن الله ، و إن يك خطأً فمنّي ومن الشيطان»(2) [من به زودى رأى و نظر خود را بيان مى كنم حال اگر درست بود از سوى خداست و اگر اشتباه بود از خودم و شيطان است] .:Labkhand:

و معناى صحيح حديث طبق نظر شيعه اماميّه آن است كه مقصود پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) از خلفا كسانى است كه همواره نامشان را تعيين فرموده و آنان را در حديث ثقلين:Sham: عِدْل و همسنگ قرآن كريم قرار داده است، آنجا كه مى فرمايد:
«إ

نّي تارك فيكم الخليفتين ،ـ أو مخلِّف فيكم الثقلين ـ : كتاب الله وعترتي أهل بيتي لن يفترقا حتّى يردا عليَّ الحوض»(3)،
چنانكه مقتضاى لام عهد در كلمه «
الخلفاء» همين است، خلفائى كه آنان را به رشد و هدايت توصيف كرده است.

و آنان انسان هايى هستند كه سيره و روششان مو به مو و بدون ذرّه اى اختلاف، مطابق با سيره و روش پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى باشد.:Sham:

نه آنكه مقصود، افرادى باشد كه حضرت آنها را معرّفى نكرده، يا منصوب ننموده، و يا آنان را وصىّ قرار نداده است، و عددى را كه بيان كرده بر آنها انطباق پيدا نمى كند، بلكه صفات و عددى را كه ذكر فرموده فقط بر خلفاى از اهل بيت معصومش(عليهم السلام) مطابقت دارد.

:Sham:
و تمسّك به اين حديث براى اثبات خلافتى كه اهل سنّت به دنبال آن هستند، صحيح نمى باشد :Sham::Ealam:.(4)


1 ـ مراجعه شود: سنن ابن ماجة 1 : 20 [1/15 ، ح 42] ; سنن أبي داود 2 : 261 [4/200 ، ح 4607] .
2 ـ سنن دارمى 2: 365; السنن الكبرى 6:223
3 ـ اين حديث از رواياتى است كه أئمّه و حافظان حديث همه بر صحّت آن اتّفاق نظر دارند ، از جمله آنها تفسير ابن كثير [ج 4، ص 122] و مجمع الزوائد، [ج 1، ص 170] مى باشد.
4 ـ شفيعى شاهرودى، گزيده اى جامع از الغدير، ص 579.