جمع بندی آیا بعضی از کارها برای پیامبر (ص) و امام (ع) گناه شمرده نمی شود؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا بعضی از کارها برای پیامبر (ص) و امام (ع) گناه شمرده نمی شود؟

1-شنیده ام امام زمان بعدازظهوردست روی سرمردم می کشدتاعقل کامل شودآیادست برسرزنان هم می کشید
2-درشب معراج چراپیامبرزن نامحرمی رادیدازپستان آویخته بود؟

width: 700 align: center

[TD="align: center"]با نام و یاد دوست

[/TD]

[TD="align: center"]
[/TD]


کارشناس بحث: استاد بدیع

[TD][/TD]

مخاطب;1007302 نوشت:
1-شنیده ام امام زمان بعدازظهوردست روی سرمردم می کشدتاعقل کامل شودآیادست برسرزنان هم می کشید

با سلام خدمت شما

اصل بر اشتراک احکام در میان همه مکلفین است. به این معنا که نظام واجبات و محرمات در میان ما و معصومین(علیهم السلام) یکسان است. اگر هم تفاوتی وجود داشه باشد معمولا به این نحو است که در مورد آنها سخت گیرانه تر است. مثل وجوب نماز شب بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله).

در مورد سوال شما باید بدانیم که تعبیری که در روایت آمده است یک تعبیر کنایی است. مثل اینکه میگوییم خدایا دست رحمتت را بر سر ما بکش. طبیعی است که خداوند جسم نیست تا دست داشته باشد و بر سر ما بکشد. بلکه منظور عنایت او به ماست. امام زمان(عج) نیز دست ولایت و عنایت خود را بر سر بندگان قرار میدهند و به این وسیله عقول آنها کامل می شود.

امام باقر(علیه السلام) می فرمایند:

«إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏؛ وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می‌دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می‌کند و عقل‌هایشان به کمال می‌رسد.»(1).

البته ضمیر در یده ممکن است به خداوند برگردد که در این صورت سوال شما منتفی می شود. بنابراین در هر صورت تفاوتی در این باره میان ما و معصومین وجود ندارد. در جریان بیعت زنان با پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است:

ام حكيم پرسيد: اى رسول خدا صلى الله عليه و آله! به چه شكلى با شما بيعت‏ كنيم؟ حضرت فرمود: من با زنان‏ دست نمی دهم. سپس حضرت ظرفى از آب‏ طلبيد و دست در آن آب‏ فرو برد آنگاه خارج كرد و به زنان‏ فرمود: دست‏تان را در اين آب فرو بريد كه اين بيعت‏ است.»(2)

پی نوشت ها:

  1. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 25.
  2. بروجردى، آقا حسين، منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة) - تهران، چاپ: اول، 1386 ق، ج‏25، ص675.

مخاطب;1007302 نوشت:
2-درشب معراج چراپیامبرزن نامحرمی رادیدازپستان آویخته بود؟

سفر حضرت به معراج یک سفر روحانی بود که در آن عوالم ماده و خصوصیات و احکام آن در نوردیده شد. بنابراین جسم و اقتضائات آن همچون شهوت و ... در آن عالم راه نداشت.

بدیع;1007893 نوشت:
سفر حضرت به معراج یک سفر روحانی بود که در آن عوالم ماده و خصوصیات و احکام آن در نوردیده شد. بنابراین جسم و اقتضائات آن همچون شهوت و ... در آن عالم راه نداشت.

سلام
به نظر میاد حرمت نگاه به بدن زن فقط به خاطر شهوت نیست
این حرمت را میشه در احکام مربوط به قبرستان نیز دید
آنجا که جمع استخوان مرد و زن نامحرم را جایز ندانسته
یا لمس استخوان زنان! در حالی که ارتباطی با شهوت ندارند.
از طرفی به فرض اینکه بهشت و جهنم فرامادی باشند..اما ملازمه ای با عدم میل و اشتها در آنجا ندارد
خصوصا که صحبت از پاداش و جزا مطرح است

حدیث معروفی وجود دارد که امام معصومی به گمانم امام صادق یکی از اصحاب را بیرون شهر میبرند و پا بر زمین میکشند و بهشتی در نظرشان ایجاد میشود که در آن زنان زیبارو با موهای باز و آویخته وجود داشته

سوال استارتر در این حدیث هم موضوعیت پیدا میکند
که حکم نگاه به این زنان چیست؟ اگر همسر بهشتی هستند..همسر بهشتی یک مرد میتوانند باشند نه دو مرد نظاره گر

بدیع;1007893 نوشت:
سفر حضرت به معراج یک سفر روحانی بود که در آن عوالم ماده و خصوصیات و احکام آن در نوردیده شد. بنابراین جسم و اقتضائات آن همچون شهوت و ... در آن عالم راه نداشت.

سلام
البته من جایی دیدم گفتن که این روایات که از معراج نقل میشه مثلا دیدن زنی که از مویش اویزان شده لزوما درست نیستند.تازه اشکال این روایات اینه که خدا رو خشن جلوه میدن.

الکی;1007897 نوشت:
این حرمت را میشه در احکام مربوط به قبرستان نیز دید
آنجا که جمع استخوان مرد و زن نامحرم را جایز ندانسته
یا لمس استخوان زنان! در حالی که ارتباطی با شهوت ندارند.

با سلام خدمت شما
لطفا سند این احکام را در تاپیک قرار دهید.

پرسش: آیا برخی از گناهان برای پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) جایز شده است. شنیدم امام زمان(عج) بعد از ظهور دست بر روی سر مردم میکشد. آیا روی سر زنان هم دست میکشد؟ در شب معراج هم پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) زنانی را دید که از پستان آویزان بودند!

پاسخ: اصل بر اشتراک احکام در میان همه مکلفین است. به این معنا که نظام واجبات و محرمات در میان ما و معصومین(علیهم السلام) یکسان است. اگر هم تفاوتی وجود داشه باشد معمولا به این نحو است که در مورد آنها سخت گیرانه تر است. مثل وجوب نماز شب بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله).

در مورد سوال اول شما باید بدانیم که تعبیر دست کشیدن بر روی سر مردم، یک تعبیر کنایی است. مثل اینکه میگوییم خدایا دست رحمتت را بر سر ما بکش. طبیعی است که خداوند جسم نیست تا دست داشته باشد و بر سر ما بکشد. بلکه منظور عنایت او به ماست. امام زمان(عج) نیز دست ولایت و عنایت خود را بر سر بندگان قرار میدهند و به این وسیله عقول آنها کامل می شود.

امام باقر(علیه السلام) می فرمایند:

»إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏؛ وقتی قائم ما قیام کند، خداوند، دست او را بر سر بندگان قرار می‌دهد و از این طریق عقل آنان را جمع می‌کند و عقل‌هایشان به کمال می‌رسد.»(1)

البته ضمیر در یده ممکن است به خداوند برگردد که در این صورت سوال شما منتفی می شود. بنابراین در هر صورت تفاوتی در این باره میان ما و معصومین وجود ندارد. در جریان بیعت زنان با پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است:

ام حكيم پرسيد: اى رسول خدا صلى الله عليه و آله! به چه شكلى با شما بيعت‏ كنيم؟ حضرت فرمود: من با زنان‏ دست نمی دهم. سپس حضرت ظرفى از آب‏ طلبيد و دست در آن آب‏ فرو برد آنگاه خارج كرد و به زنان‏ فرمود: دست‏تان را در اين آب فرو بريد كه اين بيعت‏ است.»(2)

درباره سوال دوم هم باید بدانید، سفر حضرت به معراج یک سفر روحانی بود که در آن عوالم ماده و خصوصیات و احکام آن در نوردیده شد. بنابراین جسم و اقتضائات آن همچون شهوت و ... در آن عالم راه نداشت.

پی نوشت ها:

  1. کلینی، محمد بن یعقوب(329 ق)، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 1، ص 25.
  2. بروجردى، آقا حسين(1380ق)، منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، تهران، انتشارات فرهنگ سبز، ج‏25، ص675.
موضوع قفل شده است