آیا باید ازدواج موقت گذشته را به همسرش بگوید؟

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا باید ازدواج موقت گذشته را به همسرش بگوید؟

با نام و یاد دوست

عرض سلام و ادب

این سوال ،‌ سوال یکی از کاربران سایت هست که امکان طرح آن با آیدی خودشان نبود

لذا با توجه به اهمیت موضوع ، سوال ایشان با حفظ امانت جهت پاسخگویی توسط کارشناس محترم سایت در این تاپیک درج می شود:

نقل قول:

با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم سایت
یک سوالی داشتم که اگه لطف کنید جوابم را بدهید. به جوابش سریعا احتیاج دارم

اگر دختری با رعایت کامل احکام شرعی( منظورم حکم های اجازه پدر و ...) با پسری ازدواج موقت کند و به دلیلی در این ازدواج قسمتی از بکارت او آسیب ببیند اما به گونه ای باشه که بعد از ازدواج دائمی که در آینده داره همسرش متوجه این قضیه نشود آیا لازم هست قبل از ازدواج این موضوع را به همسرش بگوید؟
از نظر شرعی میخوام بدونم، آیا واجب هست مطرح کردن این قضیه؟

ممنون میشم اگر پاسخم را سریعتر بدید

با تشکر

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید :Gol:

با نام و یاد دوست


کارشناس بحث: استاد نور

با سلام و عرض ادب

اگر خواستگار سوال نپرسد لازم نیست موضوع را بیان کند.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

سلام
من یک سوال برام پیش اومد الان
مگه دختر مجرد میتونه عقد موقت کنه؟

[="Black"]

*شهید*;534557 نوشت:
سلام
من یک سوال برام پیش اومد الان
مگه دختر مجرد میتونه عقد موقت کنه؟

سلام علیکم
گفتن که با اجازه پدر این ازدواج صورت گرفته.

نقل قول:
رعایت کامل احکام شرعی( منظورم حکم های اجازه پدر و ...)

یا حق[/]

[="Black"]سلام چه قدر راحت درباره بعضی چیزا اینجا صحبت میشه.
انگار نقل و نباته! راحت بیان میشه!
[/]

*شهید*;534557 نوشت:
سلام
من یک سوال برام پیش اومد الان
مگه دختر مجرد میتونه عقد موقت کنه؟

سلام علیکم،
در واقع فقط دختر مجرد می‌تواند عقد از هر نوعی (موقت یا دائم) بکند و زنی که در عقد کسی دیگری باشد نمی‌تواند ...
منظور شما هم احتمالاً سر باکره بودن یا نبوده بوده است که در این صورت همانطور که سرکار رایحه‌ی بهشت فرمودند بله با اذن پدر و رعایت سایر شرایط می‌شود و ایرادی هم ندارد ...
یا علی

طاهر;534429 نوشت:
با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان محترم سایت
یک سوالی داشتم که اگه لطف کنید جوابم را بدهید. به جوابش سریعا احتیاج دارم

اگر دختری با رعایت کامل احکام شرعی( منظورم حکم های اجازه پدر و ...) با پسری ازدواج موقت کند و به دلیلی در این ازدواج قسمتی از بکارت او آسیب ببیند اما به گونه ای باشه که بعد از ازدواج دائمی که در آینده داره همسرش متوجه این قضیه نشود آیا لازم هست قبل از ازدواج این موضوع را به همسرش بگوید؟
از نظر شرعی میخوام بدونم، آیا واجب هست مطرح کردن این قضیه؟

ممنون میشم اگر پاسخم را سریعتر بدید

سلام علیکم،
همانطور که کارشناس محترم پاسخ دادند از نظر فقهی لازم نیست گفته شود.
چه بسا در صورت عدم وجود ضرورت گفتنش خالی از اشکال هم نباشد!؟
در حالت کلی ظاهراً گفتن هر مطلبی که گفتنش برای ارتباط جدید ضرورت ندارد و ممکن است به این ارتباط آسیب بزند خطاست. ضرورت می‌تواند از این جهت ایجاد شود که مثلاً شخص گمان داشته باشد که حوادثی رخ خواهد داد که خواستگارش ممکن است بعداً خودش بفهمد و اگر الآن خودش به او بگوید تبعاتش کمتر است تا اینکه نگوید و او خودش بفهمد ...

اما یک سؤال دیگر از کارشناس محترم:
اگر برای خواستگار مهم باشد و در این باره سؤال کند و پاسخ دروغ به او داده شود شاید در حکم فریب یا تدلیس باشد که اگر روزی برملا شود بدون نیاز به طلاق همسر بتواند عقد را فسخ نماید. ولی اگر دروغ گفته نشود و توریه انجام شود یا در شرایطی بحث خودبخود عوض شود یا خواستگار سؤالش را فراموش کند یا پیگیری نکند و ... نمی‌دانم باز حکم تدلیس را خواهد داشت یا خیر؟

owari;534577 نوشت:
اگر برای خواستگار مهم باشد و در این باره سؤال کند و پاسخ دروغ به او داده شود شاید در حکم فریب یا تدلیس باشد که اگر روزی برملا شود بدون نیاز به طلاق همسر بتواند عقد را فسخ نماید. ولی اگر دروغ گفته نشود و توریه انجام شود یا در شرایطی بحث خودبخود عوض شود یا خواستگار سؤالش را فراموش کند یا پیگیری نکند و ... نمی‌دانم باز حکم تدلیس را خواهد داشت یا خیر؟

با سلام و عرض ادب

اگر باعنوان دوشیزه بودن دختر را عقد کرده باشد و بعدا خلاف آن روشن شود تدلیس بوده و مرد حق فسخ دارد.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

[="Times New Roman"]

نور;535237 نوشت:
اگر باعنوان دوشیزه بودن دختر را عقد کرده باشد

ظاهراً به نظر می‌رسد که در همهٔ ازدواج‌ها ــ مگر آنجا که تصریح می‌شود که دختر پیش‌تر ازدواجی داشته ــ دختر «دوشیزه» خطاب و به عنوان «دوشیزه» عقد می‌شود.

[=arial]سلام

در مورد خانم ها که ذکر کردید با رعایت ادب و احترام به نظرات صاحب نظران سایت...

به نظر بنده دروغ دروغه ...مخفی کاری هم همونه هیچ فرقی نداره...خودمونو گول نرنیم

در مورد آقایون چطور؟؟؟؟

مرد اگر قبل از ازدواج...عقد موقت کرده یعنی زن صیغه ای داشته باید به همسرش بگه؟؟؟ درسته؟؟؟

حجاب برتر;535257 نوشت:
[=arial]سلام

در مورد خانم ها که ذکر کردید با رعایت ادب و احترام به نظرات صاحب نظران سایت...

به نظر بنده دروغ دروغه ...مخفی کاری هم همونه هیچ فرقی نداره...خودمونو گول نرنیم

در مورد آقایون چطور؟؟؟؟

مرد اگر قبل از ازدواج...عقد موقت کرده یعنی زن صیغه ای داشته باید به همسرش بگه؟؟؟ درسته؟؟؟

سلام علیکم،
اگر اشتباه نفهمیده باشم در این حکم فرقی میان زن و مرد نیست، نه مرد لازم هست که از گذشته‌ی خودش جز آنچه که در ازدواج و زندگی مشترک آینده‌اش لازم است گفته شود را بگوید و نه زن لازم است که بگوید ... اگر پرسیده شود و برای شخص مقابل مهم باشد آن وقت باید بگوید یا طوری رفتار کند که به آن طرف این اطمینان داده نشده باشد که او مثلاً قبلاً ازدواج موقت یا ازدواج دیگر نکرده است. اما اگر او با اطمینان اشتباه به ازدواج راضی شد و شخص در شکل‌گیری این اطمینان اشتباه نقش داشت آن وقت است که این کار شخص فریب دادن همسرش به حساب می‌آید و طرق مقابل هر وقت که بفهمد و بخواهد حق دارد بدون جاری کردن طلاق از آن شخص جدا شود ...
فریب در یک قرارداد ایجاد جق فسخ در طرف فریب‌خورده می‌کند ... چه این فرد فریب خورده زن باشد و چه مرد (اگر اشتباه نکنم؟)
یا علی

پس‌نامه: دروغ دروع هست ولی هر مخفی‌کاری دروغ نیست که اگر باشد هر کسی از شما هر چیز ولو کوچکی بپرسد هم شما «واجب خواهد بود» (چون دروغ حرام است) در جواب هر چه بلد هستید را بگویید که این خلاف عقل است، گاهی با بیان‌های کلی می‌توان از پاسخ دادن در مورد جزئیات چشم پوشید. این خود را گول زدن نیست، توریه نه تنها حلال است که حتی از اولیاء خداوند هم سربزند ترک اولی هم نخواهد بود ... چنانچه قرآن پر است از حکایت توریه‌ی انبیاء علیهم‌السلام و البته خود خداوند هم توسط آیات متشابه در کتابش توریه کرده است و از همان آیات هدایت عده‌ای گمراه خواهند شد ...
رَبِّ زِدنی عِلْماً

حجاب برتر;535257 نوشت:
مرد اگر قبل از ازدواج...عقد موقت کرده یعنی زن صیغه ای داشته باید به همسرش بگه؟؟؟ درسته؟؟؟

با سلام و عرض ادب

به لحاظ شرعی لازم نیست مرد هم به زن بگوید البته اگر خانم پرسید دروغ گفتن حرام است.

موفق و موید باشید

[=arial black]اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا اهل بیت نبوه (ع)


[=arial black] السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)


[=arial black]سلام خدمت کارشناس محترم و همه دوستانی که در بحث شرکت می کنند

جناب نور شما فرمودید که :


نور;534544 نوشت:
اگر خواستگار سوال نپرسد لازم نیست موضوع را بیان کند.

[=arial black]این حکم شرعی مسئله است حق نیز همین است، ضرورتی ندارد بیان کند اما می خواهیم کمی در خصوص این موضوع بحث داشته باشیم....

درست که لازم نیست در صورت عدم سوال در این خصوص چیزی را گفت، در واقع کتمان چنین امری آیا تدلیس محسوب میشود؟

به نظر می رسد که تدلیس باشد زیرا نوشته اید:

[=arial black][quote=نور;5352
37]با سلام و عرض ادب

اگر باعنوان دوشیزه بودن دختر را عقد کرده باشد و بعدا خلاف آن روشن شود تدلیس بوده و مرد حق فسخ دارد.

[=arial black]مسئله ای که این جا موجود است، در مورد ضمانت اجرای کیفری این مسئله چه می کنید؟
در مورد خطری که زوجه را تهدید می کند چه خواهید کرد؟
آیا صحیح است که در مقابل چنین خطر و ضرری زوجه سکوت کند؟

[=arial black]حسب ماده 647قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب 1375،مرتکب به حبس تعزیری از 6ماه تا دو سال محکوم می گردد.[=arial black]

[=arial black] ماده 647 ـ چنانچه هریک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خودرا به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی‌، تمکن مالی‌،موقعیت اجتماعی‌، شغل و سمت خاص‌، تجرد و امثال آن فریب‌دهد و عقد برمبنای هریک از آنها واقع شود مرتکب به حبس‌تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.[=arial black]

ممکن است چنین پاسخ داده شود که کشف چنین تدلیسی محتمل است، اما :

اولا: فرض بر این است که در صورت کشف چنین تدلیسی که احتمال کشف نیز هست و بعید هم نیست چنین خطری زوجه را تهدید می کند آیا صحیح است که زوجه سکوت کند؟
ثانیا: در محاکم قضائی به نظر می رسد زوجه نمی تواند ادعا کند که چون زوج چیزی نپرسید من نگفتم و در واقع بخواهد از خودش دفاع کند!

ثالثا: اینجا صرفا حق زوجه که مطرح نیست، حق زوج نیز مطرح است، آیا درست است که دختری با کتمان ازدواج یا روابط نامشروع قبلی خویش خساراتی به زوج وارد آورد؟
باعث ورود جراحات روحی شود؟
این حداقل چیزی است که می توان گفت؟
آیا زوجه چنین حقی دارد؟
چرا کتمان کند؟

تکلیف وضعیتی که از لحاظ جسمی و روحی و حتی آبرو برای پسری که با چنین دختری ازدواج می کند چیست؟
آیا دختر و خانواده اش، حق دارند با سکوتشان چنین لطمه ای به پسر وارد سازند؟

براساس قواعد مسدولیت مدنی شخص می تواند از مدلس مطالبه خسارت کند، اخذ خساراتی از قبیل هدایای ازدواج، و ..... امکان دارد ، اما تکلیف خسارات معنوی مثل صدمات روحی و .... تکلیف این قسم از خسارات وارده بر زوج چه می شود؟ ضربه روحی ای که فرد ناچار متحمل می شود چه طور جبران می شود؟

به سوال زیر دقت کنید :

[=arial black]سوال: اگر در یکی از طرفین نقصی وجود داشته باشد و دارنده نقص درباره آن سکوت کند،یعنی اثباتا و نفیا چیزی در باره نقص خود نگوید،آیا این امر تدلیس است؟[=arial black]

[=arial black]پاسخ: اگر نقص از نقص هایی باشد که عادتا قابل مسامحه نیست (مثلا یک چشم همسر یا یک پای او مصنوعی است)و با آگاهی از آن غالبا ازدواج صورت نمی گیرد،سکوت در باره آن را،چنانچه گروهی از فقها تصریح کرده اند،می توان تدلیس به شمار آورد. درواقع عمل فریبنده ای که تدلیس تلقی می شود ممکن است عمل مثبت یا منفی ای باشد و باید عمل برحسب عرف و عادت چنان باشد که موجب فریب و رغبت به نکاح تلقی شود.(1)[=arial black]

اکنون بفرمائید که:
معیار باکره بودن چیست؟
آیا ازله بکارت استکه معیار می باشد؟
یا ازدواجی که وی قبلا داشته باشد چه بکارت وی از بین رفته باشد و چه از بین نرفته باشد و یا حتی مقداری آسیب دیده باشد؟

به نظر می رسد معیار دوم معیاری است که در مورد باکره بودن یک دختر می توان به کار برد، علی ای حال پاسخ شما کارشناس بزرگوار چه می باشد؟

در فرضی که معیار باکره بودن ازدواج دختر باشد چه بکارتش از بین برود و چه از بین نرود، چنین عیبی (باکره نبود) تدلیس محسوب می شود.

---------
1.صفایی،سید حسین،امامی،اسد الله؛ مختصر حقوق خانواده،میزان،تهران،1389،صفحه195.

به نام خدا

عرض سلام و تشكر از كاربران گرامي كه در اين بحث شركت كردند .

ظاهرا پرسشگر محترم جنبه ي فقهي مسأله مد نظرشون بود كه كارشناس محترم به اين بعد پاسخگويي فرمودند.
و جنبه هاي اخلاقي و عقيدتي و مشاوره در اين زمينه هم بارها در اين سايت به بحث گذاشته شده .
لذا براي جلوگيري از انحراف اين بحث ، از دوستان خواهشمند است به انجمن مربوط و تاپيكهاي مشابه مراجعه بفرمايند .

[=arial black]اعوذ بالله من الشیطان الرجیم


[=arial black] بسم الله الرحمن الرحیم


[=arial black]
السلام علیک یا اهل بیت نبوه (ع)


[=arial black]السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

TAHOOR;535780 نوشت:
عرض سلام و تشكر از كاربران گرامي كه در اين بحث شركت كردند .

ظاهرا پرسشگر محترم جنبه ي فقهي مسأله مد نظرشون بود كه كارشناس محترم به اين بعد پاسخگويي فرمودند.
و جنبه هاي اخلاقي و عقيدتي و مشاوره در اين زمينه هم بارها در اين سايت به بحث گذاشته شده .
لذا براي جلوگيري از انحراف اين بحث ، از دوستان خواهشمند است به انجمن مربوط و تاپيكهاي مشابه مراجعه بفرمايند .

[=arial black]سلام و عرض ادب

اگر منظور این نوشته شما شامل حال پست بنده هم می شود ، من هدفم از سوالات پی بردن به علت این مسئله فقهی هست که کاملامرتبط می باشد و منتظرم کارشناس محترم پاسخ را مرقوم فرمایند.

اگر احیانا به تشخیص کارشناس محترم و مدیر گرامی سوالات پست شماره 23 این جانب ارتباطی با تایپیک ندارد،مدیران گرامی می توانند با اجازه از کارشناس محترم این تایپیک این پست را عینا به تایپیکی جداگانه منتقل نمایند و کارشناس یا کارشناسان محترم را تعیین کرده تا پاسخ بدهند.

متشکرم

با سلام خدمت کاربران گرامی
اینجا انجمن احکام هست و سوالات از نظر فقهی پاسخ داده میشه نه از نظر اخلاقی یا تاریخی
لطفا سوالاتتون رو درتاپیک مجزا مطرح کنید


sayedali;535716 نوشت:
اکنون بفرمائید که:
معیار باکره بودن چیست؟
آیا ازله بکارت استکه معیار می باشد؟
یا ازدواجی که وی قبلا داشته باشد چه بکارت وی از بین رفته باشد و چه از بین نرفته باشد و یا حتی مقداری آسیب دیده باشد؟

با سلام و عرض ادب

باکره بودن از نظر شرعی معنای خاص به خود را دارد. یعنی زنی که پرده بکارتش زایل نشده است.
زنی که تجربه ازدواج را داشته است دو گونه متصور است، یا پرده بکارتش را ازدست داده ،طبیعی است این زن حتی اگر یک لحظه هم با کسی محرم شده و این اتفاق برای او افتاده دیگر باکره نیست. اما ممکن است زنی در طول محرمیتش پرده بکارتش را حفظ کرده، این زن از نظر شرعی باکره است و احکام خاص به خود را دارد اما از نظر اجتماعی و عرفی نمی تواند باکره باشد.

موفق و موید باشید

با نام و یاد دوست

ضمن عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان

به اطلاع می رساند که از آنجا که این تاپیک در انجمن احکام قرار گرفته است

و جای بحث و گفتگو در خصوص موضوعات مطرح شده نمی باشد

لذا پستهایی را که به موضوع اصلی مرتبط نبود به تاپیک دیگری منتقل و درنوبت پاسخگویی کارشناس محترم قرار گرفت.

کاربران محترم در تاپیک زیر پیگیر سوالات و مباحث خود باشند:

http://www.askdin.com/thread40910-2.html#post537346

با تشکر :Gol:

در پناه قرآن و عترت پیروز و موفق باشید

[این زن از نظر شرعی باکره است و احکام خاص به خود را دارد اما از نظر اجتماعی و عرفی نمی تواند باکره باشد]

باسلام

نظر اجتماعی وعرفی در این مورد چه جایگاهی دارد؟؟

arahbar6718;537373 نوشت:
[این زن از نظر شرعی باکره است و احکام خاص به خود را دارد اما از نظر اجتماعی و عرفی نمی تواند باکره باشد]

باسلام

نظر اجتماعی وعرفی در این مورد چه جایگاهی دارد؟؟

با سلام و عرض ادب

ملاک حکم همان جایگاه شرعی می باشد.

موفق و موید باشید

نور;537201 نوشت:
با سلام و عرض ادب

باکره بودن از نظر شرعی معنای خاص به خود را دارد. یعنی زنی که پرده بکارتش زایل نشده است.
زنی که تجربه ازدواج را داشته است دو گونه متصور است، یا پرده بکارتش را ازدست داده ،طبیعی است این زن حتی اگر یک لحظه هم با کسی محرم شده و این اتفاق برای او افتاده دیگر باکره نیست. اما ممکن است زنی در طول محرمیتش پرده بکارتش را حفظ کرده، این زن از نظر شرعی باکره است و احکام خاص به خود را دارد اما از نظر اجتماعی و عرفی نمی تواند باکره باشد.

موفق و موید باشید


سلام
ی سوال
این خانم عنوان کردند که قسمتی از پرده را از دست دادن ولی کاملا از بین نرفته. الان از نظز شرعی باکره هستن؟؟؟

رایحهٔ بهشت;534572 نوشت:
سلام چه قدر راحت درباره بعضی چیزا اینجا صحبت میشه.
انگار نقل و نباته! راحت بیان میشه!
سلام منم معترضم.آدم بعضی پستارو که میخونه ازشرم دلش میخواد زمین باز شه بره داخلش.مثل تاپیکی که اخیرا درباره صحت یه حدیث گذاشته بودن.ظاهرا فراموش میشه مخاطب سایت همه قشرآدمی هست.چراکنترلی رو این پستا نیست؟نه به بعضی جاها که خیلی خشک ومستبد بایه سری افرادومسائل برخورد میشه نه بعضی جاها که انقد فضابرای همه حرفاآزاد گذاشته میشه.تازگیانمودارفعالیتها سینوسی شده.

lili66;537606 نوشت:
سلام
ی سوال
این خانم عنوان کردند که قسمتی از پرده را از دست دادن ولی کاملا از بین نرفته. الان از نظز شرعی باکره هستن؟؟؟

با سلام و عرض ادب

ملاک این است که متخصصین و عرف او را باکره می دانند یا خیر؟ همان حکم هم بر او بار می شود.

موفق و موید باشید

موضوع قفل شده است