جمع بندی آیا باستان شناسان موفق به کشف سرزمین قوم عاد شدند؟

تب‌های اولیه

8 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا باستان شناسان موفق به کشف سرزمین قوم عاد شدند؟

سلام در ۲۲ آوریل ۲۰۰۴ میلادی استخوانهای عظیم الجثه ی انسانهایی مربوط به هزاران سال پیش از زیر خاک بیرون آورده شد. این حادثه در صحرای ربع الخالی در کشور عربستان اتفاق افتاد.اطلاعات مربوط به آن توسط سازمان جاسوسی آمریکا c.i.a کاملا پاک شد و بعدها عکسهای گرفته شده را جعلی اعلام کردند. اما محققان و باستانشناسان خریدار این دروغ نشدند و چندین کتاب در این باره نوشته شد.وجود این مخلوفات در تمام اسطوره های ملل به چشم می خورد و مجسمه ها و کتیبه های بسیاری از آنها وجود دارد. میخواستم بدونم این کشف و همچنین تصاویری که ازین اجساد گرفته شده تا چه حد حقیقت و اعتبار دارد؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد عماد

سلام علیکم
نماز و روزه قبول باشه

در این باره می‌توان به آیات قرآن کریم رجوع کرد. خداوند در این باره می‌فرماید: فَهَلْ تَرى‏ لَهُمْ مِنْ باقِيَةٍ (حاقه/8)؛ « و آيا از آنان هيچ بازمانده‏اى مى‏بينى؟». اساساً نباید کسی از آنها و اثری از آنها که منظور جسمشان می‌باشد، باقی مانده باشد. همچنین خداوند در جای دیگر می‌فرماید: فَأَصْبَحُوا لا يُرى‏ إِلاَّ مَساكِنُهُمْ (احقاف/25)؛ «پس صبح كردند در حالى كه جز خانه‏هايشان ديده نمى‏شد». همین‌طور آیه 38 عنکبوت نیز مؤیدی بر این مطلب است.
بنابراین، استنباط می‌شود که مساکن آنها باقی مانده، اما اجساد و اموالشان به وسیله تندبادها نابود شده است؛ زیرا روایت شده است که وقتی طوفان بر قوم عاد می‌وزید، آنان را از جای خود برمی‌داشت و در آسمان با اصابت سنگ نابود می‌ساخت، به طوری که جسدهای آنها باقی نمانده است (ر.ک: زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، 1407: 4/307و308؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، 1408: 17/274؛ بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، 1418: 5/115؛ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، 1364: 16/206؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، 1374: 21/355و356).
پس از تحقیق و بررسی به این نتیجه می‌رسیم که عکس‌ها و اخبار انتشار یافته در سایت‌ها صحت ندارند؛ زیرا این تصاویر برای یک مسابقه عکاسی و طراحی، برجسته و بزرگ شده‌اند. به این ترتیب تصاویر پخش شده از اسکلت‌های عظیم الجثه غیر واقعی می‌باشند که وجود یک اسلحه در دست یکی از اسکلت‌ها [تصویر شماره 6]، گویای این مطلب است؛ زیرا در سایت http://news.nationalgeographic.com پرده از راز این عکس‌ها برداشته شده که برای شرکت در یک مسابقه عکاسی و طراحی بوده است.
عنوان درشتی که در بالای این عکس‌ها نوشته شده، مثل دو عنوان زیر:
“Giant Skeletons” Fuel Web Hoax
“Skeleton of Giant” Is Internet Photo Hoax
گویای همین مطلب است. در این سایت بیان شده است که این تصاویر متعلق به یک طراح کانادایی می‌باشد.
البته به نظر می‌رسد اصل این شایعه با تیتر
“Giant Skeletons Found in Middle East”
در سایت انگلیسی زبان
http://urbanlegends.about.com/library/bl_giant_skeleton
منتشر شده باشد، اما روشن است که این تصاویر غیر واقعی هستند. به این ترتیب سخن قرآن به اثبات می‌رسد.
حال آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اینکه برخی می‌خواهند با رد این تصاویر، حقیقت کشف سرزمین قوم عاد را نیز انکار نمایند و در نتیجه قرآن کریم را زیر سؤال ببرند که داستان قوم عاد مؤیدی در عالم خارج ندارد، در صورتی که اکتشافات مربوط به سرزمین قوم عاد در منابع معتبر بین‌المللی انتشار یافته است و تردیدی باقی نمی‌گذارد. در صورت صحت تصاویر اجساد عظیم الجثه، باید گفت مطابق نص قرآن، این اجساد با قوم عاد ارتباطی ندارد.

عماد;932244 نوشت:
حال آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اینکه برخی می‌خواهند با رد این تصاویر، حقیقت کشف سرزمین قوم عاد را نیز انکار نمایند و در نتیجه قرآن کریم را زیر سؤال ببرند که داستان قوم عاد مؤیدی در عالم خارج ندارد، در صورتی که اکتشافات مربوط به سرزمین قوم عاد در منابع معتبر بین‌المللی انتشار یافته است و تردیدی باقی نمی‌گذارد.

عرض سلام و خیلی ممنون از توضیحات شما
میشه در مورد این اکتشافات مربوط به سرزمین قوم عاد که در منابع معتبر بین المللی انتشار یافته توضیح دهید؟ این اکتشافات چه هستند؟

Miss.Narges;932251 نوشت:
میشه در مورد این اکتشافات مربوط به سرزمین قوم عاد که در منابع معتبر بین المللی انتشار یافته توضیح دهید؟ این اکتشافات چه هستند؟

شخصی به نام نیکلاس کلاب تحقیقات میدانی در این زمنیه داشته است و او توانست شهر از بین رفته قوم عاد، واقع در ربع الخالی، جنوب شبه جزیره عربستان را کشف کند. او در تحقیقاتش با کتابی مواجه شد
نویسنده این کتاب نوشته که در یکی از سفرهایش به این منطقه، آثاری از شهری را کشف می‌کند که به گفته عرب‌ها گذرگاهی بوده به سوی شهری که احقاف نامیده می‌شده است. نیکلاس کلاب از این موضوع شگفت‌زده می‌شود و در صدد برمی‌آید تا کار برترام توماس را به پایان برساند. او از مؤسسه ناسا درخواست کرد تا تصاویر هوایی این منطقه تهیه شود. او با بررسی تصاویر، منطقه وسیعی را شناسایی کرد که احتمال می‌داد سرزمین قوم عاد باشد. او به همراه گروهی باستان شناس با مدرن‌ترین وسایل کشف و بررسی به این منطقه سفر کرد و توانست شهر تاریخی ارم (شهر قوم عاد) را کشف کند در صورتی که قرآن کریم از قرن‌ها قبل از چنین سرزمینی خبر داده بود. بنابراین، این مسئله موجب عبرت آنان گردید و به عظمت قرآن پی بردند. هارون یحیی نیز در کتاب خود می‌نویسد: «روزنامه‌های مشهور دنیا در سال ١٩٩٠م خبر دادند که شهر افسانه‌ای گمشده عرب (واقع در منطقه احقاف) کشف شد. نکته مهم این است که قرآن از وجود چنین شهری خبر داده بود. اکثر مردم این شهر را افسانه‌ای می‌پنداشتند. اما نیکلاس کلاب، تولید کننده فیلم‌های مستند و باستان شناس معروف، این شهر را که در قرآن ذکر گردیده بود، پیدا کرد» (1)


گروه باستان‌شناسی کِلاب در حفاری‌ها و کشفیات خود به برج‌های بلند دست یافتند. دی زارنز، رئیس کمیته حفاری، می‌گوید: چون مهم‌ترین ویژگی این آثار، برج‌های بلند آن است، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که این شهر ه مان شهر ارم ا ست (2)
اینها مطالبی است در مقاله«کشف سرزمین قوم عاد از منظر قرآن و باستان شناسی» نوشته کریم دولتی، حامد جمالی، مرتضی قاسمی گفته شده در منابع متعبر بین المللی انتشار یافته است. این مقاله در بهار و تابستان 1393 در فصلنامه علمی ترویجی، قران وعلم منتشر شده است

1. یحیی، اعجاز قرآن، بی‌تا: 144-146
2. یحیی، الامم البائدة، بی‌تا: 77

Miss.Narges;932046 نوشت:
میخواستم بدونم این کشف و همچنین تصاویری که ازین اجساد گرفته شده تا چه حد حقیقت و اعتبار دارد؟


سلام
قوم عاد بربرهایی بودن که مردم رو دنبال میکردن
در داستان موسی اومده قوم موسی (ع) چهل سال از وجود موجودات بربرگونه که در اردن زندگی میکردن در همون صحرای سینا موندن(حضرت موسی و هارون هم رفتن موجودات بسیار بلند قدی رو در اونحا دیدن و هیچ وقت هم به فلسطین نرسیدن
در دوره عباسیان که امام کاظم (ع) در زندان بود خواستن برای شهر یک کامنال آب بکنن چند ماه فقط کندن که ناگهان کانال فرو ریخت و کارگرها افتادن داخل یک دخمه بسیار بزرگ (در حد ورزشگاه ازادی مثلا ) از بالا افتادن!

اونها دیدن اسکلت های بسیار بزرگ انسان ها در انجا به تعداد زیاد ریخته اما نمی دونستن چیه رفتن از امام هفتم در زندان پرسیدن امام کاظم هم گفت انها باقی مانده قوم عاد (در 4000 سال پیش) هستن


اتمقلی;933201 نوشت:
اونها دیدن اسکلت های بسیار بزرگ انسان ها در انجا به تعداد زیاد ریخته اما نمی دونستن چیه رفتن از امام هفتم در زندان پرسیدن امام کاظم هم گفت انها باقی مانده قوم عاد (در 4000 سال پیش) هستن

سلام
این حکایت در سایت حوزه علمیه هم نقل شده:

http://www.hawzah.net/fa/Book/View/45327/35632/%D8%AD%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%82%D9%88%D9%85-%D8%B9%D8%A7%D8%AF

جمع بندی

پرسش:
آیا باستان شناسان موفق به کشف سرزمین قوم عاد شدند؟ آیا استخوانهای عظیم الجثه ای که کشف شده اصل و نیز انتسابش به قوم عاد صحت دارد؟

پاسخ:
اگر به آیات قرآنی در این مورد مراجعه شود به تصریح آمده که از آنان اثری باقی نمانده است این آیات عبارتند از
یک:فَهَلْ تَرى‏ لَهُمْ مِنْ باقِيَةٍ (حاقه/8)؛ « و آيا از آنان هيچ بازمانده ‏اى مى‏ بينى؟».
دو: فَأَصْبَحُوا لا يُرى‏ إِلاَّ مَساكِنُهُمْ (احقاف/25)؛ «پس صبح كردند در حالى كه جز خانه‏ هايشان ديده نمى‏ شد».

سه: وَعَادًا وَثَمُودَ وَقَد تَّبَيَّنَ لَكُم مِّن مَّسَاكِنِهِمْ ۖ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِ‌ينَ ﴿٣٨عنکبوت﴾و عاد و ثمود را [نيز هلاك نموديم‌]. قطعاً [فرجام آنان‌] از سراهايشان بر شما آشكار گرديده است، و شيطان كارهايشان را در نظرشان بياراست و از راه بازشان داشت با آنكه [در كار دنيا] بينا بودند.

بنابراین، استنباط می‌شود که خانه های آنها باقی مانده، اما اجساد و اموالشان به وسیله تندبادها نابود شده است؛ زیرا روایت شده است که وقتی طوفان بر قوم عاد می‌وزید، آنان را از جای خود برمی‌داشت و در آسمان با اصابت سنگ نابود می‌ساخت، به طوری که جسدهای آنها باقی نمانده است(1)

اگر در پایگاه های اینترنتی مربوطه نیز جستجو شود خواهید دید که این عکسهای عظیم الجثه؛ اصالت ندارد و چون کار تاریخی نیست وارد آن نمی شویم
البته رد این ادعا به رد اصل داستان قوم عاد و پیدا شدن محل زندگیشان منجر نمی شود زیرا شخصی به نام نیکلاس کلاب تحقیقات میدانی در این زمنیه داشته است و او توانست شهر از بین رفته قوم عاد، واقع در ربع الخالی، جنوب شبه جزیره عربستان را کشف کند. او در تحقیقاتش با کتابی مواجه شد

نویسنده این کتاب نوشته که در یکی از سفرهایش به این منطقه، آثاری از شهری را کشف می‌کند که به گفته عرب‌ها گذرگاهی بوده به سوی شهری که احقاف نامیده می‌شده است. نیکلاس کلاب از این موضوع شگفت‌زده می‌شود و در صدد برمی‌آید تا کار برترام توماس را به پایان برساند.
او از مؤسسه ناسا درخواست کرد تا تصاویر هوایی این منطقه تهیه شود. او با بررسی تصاویر، منطقه وسیعی را شناسایی کرد که احتمال می‌داد سرزمین قوم عاد باشد. او به همراه گروهی باستان شناس با مدرن‌ترین وسایل کشف و بررسی به این منطقه سفر کرد و توانست شهر تاریخی ارم (شهر قوم عاد) را کشف کند در صورتی که قرآن کریم از قرن‌ها قبل از چنین سرزمینی خبر داده بود. بنابراین، این مسئله موجب عبرت آنان گردید و به عظمت قرآن پی بردند.

هارون یحیی نیز در کتاب خود می‌نویسد: «روزنامه‌های مشهور دنیا در سال ١٩٩٠م خبر دادند که شهر افسانه‌ای گمشده عرب (واقع در منطقه احقاف) کشف شد. نکته مهم این است که قرآن از وجود چنین شهری خبر داده بود. اکثر مردم این شهر را افسانه‌ای می‌پنداشتند. اما نیکلاس کلاب، تولید کننده فیلم‌های مستند و باستان شناس معروف، این شهر را که در قرآن ذکر گردیده بود، پیدا کرد» (2)

گروه باستان‌شناسی کِلاب در حفاری‌ها و کشفیات خود به برج‌های بلند دست یافتند. دی زارنز، رئیس کمیته حفاری، می‌گوید: چون مهم‌ترین ویژگی این آثار، برج‌های بلند آن است، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که این شهر همان شهر ارم است (3)
اینها مطالبی است در مقاله«کشف سرزمین قوم عاد از منظر قرآن و باستان شناسی» نوشته کریم دولتی، حامد جمالی، مرتضی قاسمی گفته شده در منابع معتبر بین المللی انتشار یافته است. این مقاله در بهار و تابستان 1393 در " فصلنامه علمی ترویجی، قرآن و علم .شماره 14 "منتشر شده است

بنابراین با توجه به آیات قرآنی انتساب این اجساد عظیم الجثه به قوم عاد صحیح نیست اما اکتشاف محل زندگی و خانه های آنان ممکن است واقعیت داشته باشد و این دو باید از هم تفکیک شود.

 

پی نوشت ها:
1. زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، 1407: 4/307و308؛ ابوالفتوح رازی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، 1408: 17/274؛ بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التأویل، 1418: 5/115؛ قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، 1364: 16/206؛ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، 1374: 21/355و356
2. یحیی، اعجاز قرآن، بی‌تا: 144-146
3. یحیی، الامم البائدة، بی‌تا: 77

 

موضوع قفل شده است